فعالية التعلم المستند الى الدماغ في تنمية مهارات التعلم المنظم ذاتياً وخفض التلکؤ الأکاديمي لدى طلاب کلية التربية

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

مدرس علم النفس التربوى کلية التربية – جامعة المنصورة

المستخلص

 تهدف الدراسة الحالية إلى التحقق من فعالية التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية مهارات التعلم المنظم ذاتياً وخفض التلکؤ الأکاديمي لدى طلاب کلية التربية، وتم اختيار المجموعة التجريبية من (133) طالبا منخفضي التعلم المنظم ذاتياً، ومرتفعي التلکؤ الأکاديمي اعتماداً على الإرباعى الأعلى (%27)  في التلکؤ الأکاديمي، والارباعى الأدنى (27%) في التعلم المنظم ذاتياً وبذلک أصبحت عينة الدراسة الحالية (36) طالباً بالفرقة الثانية شعبة التربية الخاصة، واستخدمت الباحثة مقياس مهارات التعلم المنظم ذاتياً، ومقياس التلکؤ الأکاديمي، وبرنامجاً قائماً على التعلم المستند إلى الدماغ، وتبين من نتائج القياس البعدى فعالية التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية مهارات التعلم المنظم ذانيا، وخفض التلکؤ الأکاديمي لدى طلاب کلية التربية.
The Effectiveness of Brain-based Learning in Developing Self-regulated Learning Skills and Reducing the Academic Procrastination of Students at the Faculties of Education
 
Abstract: The current study aims at verifying the effectiveness of brain-based learning in developing self-regulated learning skills and reducing the academic procrastination of students at the faculties of education. The research sample consisted of (133) students at the Faculty of Education mansoura University. The research sample comprised students with low scores in self-regulated learning skills, and high scores in academic procrastination based on the highest quartile in academic procrastination and the lowest quartile (27%) in self-regulated learning. Thus, the final research sample consisted of (36) second-grade students, Section of Special Education, Faculty of Education. The study instruments included Scale of Self-regulated Learning Skills, Scale of Academic Procrastination, and a brain-based learning program, all prepared by the researcher. Findings of post-measurement showed the effectiveness of brain-based learning in developing self-regulated learning skills and reducing academic procrastination among students of the Faculty of Education.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع:
أولاً: المراجع العربیة:
إبراهیم الحارثى (2001): التفکیر والتعلم والذاکرة فی ضوء أبحاث الدماغ. الریاض: مکتبة الشقرى.
إبراهیم بن عبد الله (2010): استراتیجیة التعلم المنظم ذاتیاً فی ضوء نموذج بیتریش وعلاقتها بالتحصیل والتخصص والمستوى الدراسى والأسلوب المفضل للتعلم، رسالة دکتوراه، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، کلیة العلوم الاجتماعیة، الریاض .
إبراهیم موسى الجعافرة (2016): مستوى الضغوط النفسیة وعلاقته بالتلکؤ الأکادیمی لدى طلبة جامعة مؤتة، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة مؤتة، الأردن، کلیة عمادة، الدارسات العلیا .
أحمد ثابت فضل (2014): التلکؤ الأکادیمی وعلاقته بمهارات إدارة الوقت والرضا عن الدراسة لدى عینة من طلاب الجامعة، دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، (51)، 287 – 330 .
إسماعیل عزو عفانة ولیم عبید (2004): التفکیر والمنهاج. غزة،: مکتبة الفلاح للنشر والتوزیع .
إسماعیل عزو عفانة ویوسف الجیش (2009): التدریس والتعلم بالدماغ ذی الجانبین .عمان:دار الثقافة للنشر والتوزیع.
أشرف محمد شرایت، أحلام حسن محمود (2008): التلکؤ الأکادیمی وعلاقته بالدافعیة بالإنجاز والفعالیة الذاتیة لدى عینة من تلامیذ الصف السادس للمرحلة الابتدائیة، جامعة المنیا، مرکز البحوث النفسیة بآداب المنیا، مجلة علم النفس المعاصر والعلوم الإنسانیة، 19، 225- 233.
أمل عبد المحسن الزغبى (2008): أثر برنامج تدریبى قائم على بعض استراتیجیات التعلم المنظم ذاتیاً فی الدافعیة والتحصیل الدراسى لدى عینة من التلامیذ ذو صعوبات التعلم ، رسالة دکتوراه، کلیة التربیة، جامعة بنها.
أنور الشرقاوى (1998): التعلم نظریات وتطبیقات. ط (5)، القاهرة: مکتبة الأنجلو المصریة.
ایریک جنسن (2008): کیف نوظف أبحاث الدماغ فی التعلم.ترجمة مدارس الظهران الأهلیة، الدمام: دار الکتاب التربوى للنشر والتوزیع .
ایریک جنسن (2014): التعلم استنادا إلى الدماغ النموذج الجید للتدریس.ترجمة هشام محمد سلامة، حمدى أحمد عبد العزیز، القاهرة: دار الفکر العربى.
جابر عبد الحمید جابر (1999): استراتیجیات التدریس والتعلم.سلسلة المراجع فی التربیة وعلم النفس، القاهرة: دار الفکر العربى .
جمال فرغل إسماعیل ومنال على محمد (2006):التعلم المنظم ذاتیا لدى مرتفعى ومنخفضى السعة العقلیة من طلاب الجامعة من الجنسین ،المجلة المصریة للدراسات النفسیة ،52،113-160 .
حسن حسین زیتون (2003): تعلیم التفکیر رؤیة تطبیقیة فی تنمیة العقول المفکرة. القاهرة: عالم الکتب .
خالد بن محمود العصیمى (2016): فاعلیة استراتیجیة التعلم المستند إلى الدماغ فی تنمیة مهارات التفکیر الابتکارى والثقافة العلمیة لدى طالبات العلوم، مساحة (2)، ذوات أنماط السیطرة الدماغة المختلفة بجامعة الطائف، المجلة الدولیة التربویة المتخصصة،5، (3)، آذار، 550 – 608 .
خولة یوسف حسین (2011): فاعلیة برنامج تعلیمى على التعلم المستند إلى الدماغ فی تحسین اکتساب المفاهیم العلمیة، رسالة دکتوراه غیر منشورة، جامعة عمان، الأردن .
دالیا خیرى عبد الوهاب (2015): الفروق بین مرتفعى ومنخفضى التلکؤ الأکادیمی فی التعلم ذاتى التنظیم والتحکم الذاتی لدى طلاب التربیة الخاصة بجامعة الطائف، المجلة الدولیة التربویة المتخصصة، 4، (6)، حزیران، 203 – 239 .
ربیع  عبده رشوان (2006): التعلم المنظم ذاتیاً وتوجیهات أهداف الإنجاز. نماذج ودراسات معاصرة، القاهرة: عالم الکتب .
ریم میهوب (2003): أثر برنامج لتعلم مهارات التنظیم الذاتی على الأداء الأکادیمی لدى عینة من طلاب الجامعة، رسالة دکتوراه غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة طنطا .
عبد الرازق مختار محمود (2016): فاعلیة نموذج تدیسى فی الأبد قائم على نظریة التعلم المستند إلى الدماغ فی تنمیة مهارات الإبداع اللغوى، المجلة التربویة، مصر، ع (44)، إبریل، 275 – 334 .
عبد الناصر الجراح (2010): العلاقة بین التعلیم المنظم ذاتیاً والتحصیل الأکادیمی لدى عینة من طلبة الیرموک، 44، المجلة الأردنیة فی العلوم التربویة، 6، جامعة الیرموک، الأردن، 333 – 348 .
عطیة محمد سید أحمد (2008): التلکؤ الأکادیمی وعلاقته بالدافعیة للإنجاز والرضا عن الدراسة لدى طلاب جامعة الملک خالد بالمملکة العربیة السعودیة، جامعة الزقازیق، مجلة کلیة التربیة .
عفراء إبراهیم العبیدى (2013): التلکؤ الأکادیمی وعلاقته بجودة الحیاة المدرکة عند طلبة الجامعة، مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، (35)،  حـ2، مارس، ص 149 – 118.
فاطمة محمد الخلیفة (2013): فاعلیة برنامج تدریبى قائم على نظریة التعلم المستند إلى الدماغ فی تنمیة الممارسات الصفیة المتناغمة لدى معلمات العلوم أثناء الخدمة وأثره على التنظیم الذاتی لتعلم تلیمذاتهن، جامعة الکویت، المجلة التربویة، ، 1، (108) ص 201 – 252 .
کمال عبد الحمید زیتون (2001): تحلیل ناقد لنظریة التعلیم القائم على المخ وانعکاسها على تدریس العلوم، الجمعیة المصریة للتربیة العلمیة، المؤتمر العلمى الخامس بعنوان التربیة العلمیة الوفیر، الإسکندریة، المجلد الأول، 27/ 9  إلى 1/ 8 .
کوستا وکالیک (2001):عادات العقل سلسلة تنمویة . ترجمة مدارس الظهران الأهلیة. الریاض: دار الکتاب التربوى للنشر والتوزیع .
محمد أحمد الدفوع وتیسیر خلیل القیسى (2014): أثر استخدام نموذج التدریس القائم على الدماغ فی تحصیل طلاب الصف العاشر الأساسى فی مادة الریاضیات واتجاهاتهم نحوها، مجلة العلوم التربویة، (3)، یولیو، حـ1، 237 – 265.
محمد الشحات قنصوه (2016): فاعلیة برنامج قائم على التعلم المستند  إلى الدماغ فی تنمیة الدافعیة لتعلم الریاضیات لدى تلامیذ الصف الأول الإعدادى ذوى صعوبات التعلم، مجلة تربویات الریاضیات، 19، (11)، أکتوبر، جـ2، 259 – 308 .
محمود عوض الله سالم (2009): المعتقدات المعرفیة وبعض استراتیجیات التعلم المنظم ذاتیاً لدى عینة من طلاب الجامعة ذوى أسالیب التعلم المختلفة، مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، یولیو، 3، (3) ، 157 – 213 .
مسعد ربیع أبو العلاق (2003): الفروق بین الطلاب ذوى التحصیل المرتفع والمنخفض فی استراتیجیات التعلم المنظم ذاتیاً وتوجیهات الأهداف لدى عینة طلاب کلیة التربیة بسلطنة عمان، مجلة البحوث النفسیة والتربویة، کلیة التربیة، جامعة المنوفیة، (2)، ص 98 – 130 .
معاویة أبو غزال (2012): التسویق الأکادیمی انتشاره وأسبابها من وجهة نظر الطلبة الجامعیین، المجلة الأردنیة فی العلوم التربویة، 8، (2)، 131 – 149.
نادیا سمیح السلطى (2002): أثر برنامج تعلیمى تعلمى مبنى على نظریة التعلم المستند إلى الدماغ فی تطویر القدرة على التعلم الفعال، رسالة دکتوراه، جامعة عمان العربیة للدراسات العلیا .
نادیا سمیح السلطى(2004): التعلم المستند إلى الدماغ .عمان: دار المسیرة للنشر والتوزیع .
نادیة یوسف الشرنوبى (2008): بعض الخصائص المعرفیة والشخصیة والانفعالیة الممیزة للمتلکئین وغیر المتلکئین أکادیمیا من طلبة وطالبات الجامعة، مجلة کلیة التربیة الأزهر، (2)، 137، 271 – 363 .
وصال هانى العمرى (2013): درجة امتلاک طلبة المرحلة الأساسیة العلیا لمنطقة اربد الأولى لمکونات التعلم المنظم ذاتیاً فی مناهج العلوم فی ضوء بعض المتغیرات، مجلة الجامعة الإسلامیة للدراسات التربویة والنفسیة ، الأردن، 21،(4)، اکنوبر.
ولید السید خلیفة (2009): أثر برنامج تعلیمى فی ضوء بعض اسراتیجیات التعلم المنظم ذاتیاً على حل المشکلات الریاضیة ودافع الإنجاز الأکادیمی لدى تلامیذ الموهوبین منخفض التحصیل فی مادة الریاضیات، مجلة کلیة التربیة، جامعة طنطا، 2، (37)، 245 – 292 .
یارا محمد الدمرداش (2016): استراتیجیات التعلم المنظم ذاتیاً ودوافع الالتحاق بالتعلیم المفتوح والنظامى بجامعة المنصورة فی ضوء بعض المتغیرات، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة المنصورة .
یاسمین ناجى شبار (2015): التلکؤ الأکادیمی لدى طلاب الجامعة فی ضوء متغیرات (النوع، التخصص الدراسى، الفرقة الدراسیة)، مجلة دراسات تربویة واجتماعیة، 21، (4)، ص 647 – 692 .
یوسف أحمد الجورانى (2008): تصیم تعلیمى وفقا لنظر التعلم المستند إلى الدماغ وأثره فی تحصیل طالبات الصف الثالث المتوسط فی مادة الأحیاء، وتنمیة تفکیرهن العلمى، رسالة دکتوراه غیر منشورة، العراق، جامعة بغداد، کلیة التربیة .
یوسف قطامى ومجدى سلیمان المشاعلة (2007): الموهبة والإبداع وفق نظریة الدماغ.  عمان: المملکة الأردنیة الهاشمیة، دیبونو للطباعة والنشر والتوزیع .
ثانیاً: المراجع الأجنبیة:
Akurek, E., Afacon, O. (2013): Effect of Brain – Based learning Approach on student's motivation and Attitudes levels, in science class Mevalance. International Journal of Education, 3(1), 104 – 119 .
Asikia, O. (2010): Academic procrstianationin mathematics causes, dangress and implications of counselling for affective learning, Intenational education studies, 3, 3,205-210.
 
 
Azevodo, R.; Cromley, J. G.; Moods, d. C.; Green, J. A. and Wintwes, F. I. (2011): Adaptive content and process scaffolding, A key to facilitating students self regulated learning with hypwermedia, Psychological test and assessment modiling, 53, (1),106-140.
Bandura, A. (2006): Toward a psychology of humanagency. Perspective on Psyhological Science, 1,164-180.
Bandura, A. (2002): Social cognitive theory in cultural context. Journal of applied psychology: An International Review, 51, 269-290. 
Barbara, k (2002): Inside Brain Based Learning classroom. New Jersey: Ptentice Hall, Inc.
Balkis, M. &Duru, E. (2009): Prevelance of acadimc procrastination behavior among preservice teachers and its relationships with demographics and individual preference, Journal of Theory and Practice in Education, 5,(1),18-32.  
Bas, G. (2010): Effects of Brain Based learning on achievement levels and Attitude towards English lesson, Elementray online, 9 (2), 488 – 507.
Beswick, G.; Mann, L. (1988): Psychological antecedents of students procrastination, Australian Psychologist, 23 (2), 207 – 217.
Beyer, B. (2003): Imprgving student thinking .The clearning houses, 71(5), 262-267.
Biemiller, A., Shany, M. Inglis, and A. Meichen Baum, D. (1998): Factors in Fluebcing children's a cquistions and ademonstration of self regulated academic tasks. New York: The Guilford press.
Bronolow, S.; Reasinger. M. (2001): Putting of a unit tomorrow what is better .done today: Academic procrastination as a function of motivation toward college work. Journal of social behavior and personality, 16, 1, 15-34.
Brophy, J. E. (1998): Motivating students to learn, New York: McGraw Hall.
Burka, J.; Yen, T. (2005): Procrastinaton: why you do it, what to do about west eyu, New York: Addisson.
Bulter, A.; Phillman, k. B. & Smart, L. (2001): Active learning with a lecture assessing the impact of short in class writing exercises. Teaching of Psychology, 28 (4), 257-259.
Carden , R , Brgant , C , Moss , R (2004): Locus of control , test anxiety academic procrastination, and achievement among college students ,psychological Reports , 95 , 2 , 581 – 582 .
Caine, R.; Caine .G. (1997): Education on edge of possibility. London: The Scarerow Press Inc.
Caine, R.; Caine, G. (1999): Reventing school through brain based learning, Educational leadership, 7 (5).
Caine, R.; Caine, G. (2002): Brain based learning principle, htttp://www cain dearming .com/file /sumuary.peds.
Carrcia, T.; Pintrich, P. R. (1994): Regulating motivation and cogntion in the classroom, Hills dale, NJ: Lawerence Erlbaum Associates.
Chipongian, L. (2006): What is Brain Based Learning Brain cooection .com .Education Cnnection .Aweb resource from scientific Learning Corporation? 1- 6.
Chu, A., Choie, J. (2005): Rettinking procrastination positive effects of active procrastination behavior on attitude and performance. The Jounal of social psychology, 145, 254-264.
Connel, J. D. (2009): The global aspects of Brain based Learning. Educational Horizons, 12 (3), 16– 39.
Corno, L. (2001): Volitional aspects self regulated learning in B. J Zimmerman (Eds) .Self regulated learning and academic achievement the oretica of perspectives, (2nd Ed) Mahawah, N.J Erlbawm.
Dennis, W, Mills, D (2004): Applying what we know student learning style:http://csnet.org/csnent/articles/studentlearning styles. Html.
Devita, G. (2001): Learning styles culture and clusie instruction in the multicultural classroom: Abusines and managent perspective. Innovations in Education and Teaching International, 38, 22, 165 -174.
Doman .D. (2008): Celebration of the Neuranas the Application of Brain Based barming in classroom environment .ERIC on line database www.edu/edu/edecation//cellprgiet/index,html.
Duman, B. (2010): The effects of Brain Based learning on academic achievement of student's with different learning style. Educational Science Theory and Practice, 5, (1) m 31 – 36.
Eagletone, S., Muller, N. (2017): Development of a model for whole Brain learning of psychology, Eric (EJ956468).
Engle, P. Gathercole, S (2008): Are working memory measures free of scoieconomic in fluence? Journal speech language and learning research, 51, (6), 1580 – 1587.
Erde, W (2003): Procrastination at work and time management training, Journal of psychology, 137, 5, 421 – 434.
Freeman, W. (1995): Societies of Brains, N. J: Lawrence Erltbaum and Associates.
Hannaford, C. (1995): Why learning is not all in your head. ERIC, ED 399103.
Hiemstra,D,Van y peren,N.W(2015): The effects of strength based versus defict based self-regulated learning strategies on student’s efforts intentions .Motivation and Emotion,39,656-668.
Jaradat, A. (2004): Test anxiety in Jordanian students Measurment correlates and treatment. Doctoral dissertation Phillips University of Marburg Germany.
Jensen (2000): Brain based learning: A reality chek, Educational Leadership, 58, (3), 76 – 80.
Jensen,E (2008):Brain based learning .The New paradigm of teaching (2 nd ed) .San Digeo,California center of research.
Mora, E. (2014): Teaching with the brain in mind, 2nd ed. Alexandria, AV: Association for superviso curriculum development.
 
Joanna. S. (2009): Behavioral cognitive affective and Motirational dimensions of academic procrastination among community college student. Amethodology Approach. Submitted partial flufttment of the Requarements.
Johan, P. T. (2002): Across culture comparison of self regulated learning skills between Korean and flipina college student, Asian Social Science, 5 (12).
Jounna, S. (2009): Behavioral cognitive affective and motivational dimension of acadimc procrastination among community college students. Phd. in the graduate school of education of Fordham University, New york.
Kinach, B. M. (2010): A Review of the brain Learns Mattematic, Journal of Educational Research, Jun, 103 (1) 368 – 369.
Knaus, W. (2001): Procrastination and perception of person task characterstics.Journal of social behavior and personality, 7, 843-949.
Kostons, D. (2010): On the kole of self assessment and task in self regulated learning. Doctoral Thesis Heerlen, the Netherlands: Open University of the Netherlands.
Lackney, J. (1998): 12 design princilpes based on Brain based learning. http://www.designshare.com/research/Brainlearn,98.html .
Ledoux, J. (2003): The Emotional Brain Fear and the Amyydale Cellular and Molecular Neuroliology, 23, 727-737.
Marko, S. (2006): Motivated and self regulated learning of adult learners in collective on line environment .Research center for professional and vocational educational finland, Education of The University of Tampera Yliopistopaino ,Y ,Juveness .
Mcoun, W, Petzel, T. &Rupert, P (1987): An experimental study of some hypothesize student procrastination. Presonality and Individual difference, 8, 781-786.
Mccombs, B. (2001): Self regulated learning and acadimc achievement.  2nd Ed, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaumassociates.
Mayoclinc, K. (2010): How your Brain work, http://www.magoclinc.com/health/brain/BN00033 .
Morris, L. T. (2010): Brain Based learning and classroom practice: A study investigating instructional Melbodologies of Urban school teacher, Eric (Ed: 514224).
Morian, C.M, Rodrigu, S, Invers, H (2003): Ppole of stress arousal and coping skills in primary, Psycomatic Medicin, 65,259-267.
Motz, B.; James, K.; Busey, T. (2012): The Lateralized A tool for student to explore the divided Brain. http://advan.physiology. org/content/36/3/220.full//ref.list-1.
Montalvo, F.; Torres. M. (2004): Self regulated learning .current and future directions, electronic. Journal of research in educational psycology, 2(1), 1-34.
Newman, R. S. (2002): How self regulated learnerscop with academic difficulty the role of adaptive help seeking.Theory into practice, 41, (2), 132-138.
Noran, F. Y (2000): Procrastination among students in instructies of higher learning: chalneges for economy available at: http:///www.mahzan.com .
Ozer, B. U. and Ferraire, J. (2009): Gender Orientition and academic procrastination exploring Turkish high school student. Individual difference Research, 9, 1, 33-40.
Paris, S. G, Newman, R. S. (1990): Developmental aspects of self regulated learning, Educational Psycholists, 25 (1), 87 – 102.
Paris, S. G, and Wingorad, P. W. (2003): The role of self regulated learning in contextual teaching principles for teacher preparation. Paper for the U.S Depatment.
Pepoole, B. (2005): Astudy of the realationship between procrastination behavior and academic performance of unvadergraduate student in a Nigerian Uinversity African symposium .Journal of Education Research network available. http//www.z.ncsu.edu/nscu/ aern/TA55.i.htm/
Pert, (1997): Molecules of Emotion, New York: prentice .Hall Inc.
Perry, N, Phillips, L, Hutchinson, L (2006): Mentoring student teachers to support self regulated learning, The Elementary School Journal, 106 (3), 237 – 254.
Pintrich, D. R (2000): A Conceptual framework for assessing motivation and self regulated braing in college students, Psychology Review, 16, 4, 385 – 407.
Pychi,T.A,Caplan,R.J,Redi,P.A(2002):Parenting and procrastination:Gender differences in the relations between  procrastination parenting style and self worth in  early adolescence .Journal of personality and individual difference ,33,274-285.
Rohman, A, Malik, M. A (2012): Effectiveness of brain – Based learning theory on secondary level students of Urban Areas. Journal of Managerial Science, 19, 113 – 122.
Ryan.R.M,Deci,E.L (2000):Self -detemination theory the facilitation of intrinsic motivation social development and well being,American Psychologist ,55,68-78.
Rozendall, J. S. (2003): M0tivation and information processing in innovative secondary vocational education .Doctoral Dissertation, LeidnUniversity. The Nethergands.
Sadeghi, H. (2011): The study of relationship between obsessive belefis and procrastination among students, Mohaghegh Ardabile UniversityIran.
Saleh, s. (2010): The effectiveness of the brain based Teaching approach scientific understanding of Newtonian physis among four student, International Journal of Environmental and Science Education ERIC (EJ97244).
Salt, N. (2002): Impact of Brain. Based teaching learning program on developing the active learning Ability. Unpublised. Doctoral dissertation. Faculty of Education, Studies, Amman Arab, University for graduate studies, Jordan.
Sayer, C. R. (2004): The Psychological implications of procrastination anxiety perfectionsm and lauered aspirations in college graduate students.
Schunk,D.(1994):Motivating self -regulation of learning the role of performance attrebutions .Paper presented at the annual meting of the American Educational association April,1-32.
Shapely, K. S. (1993): Metacogmtion motivation and learning a study of sixth grade middle school student’s use and development of self regulated learning strategies. Doctoral dissertationsUniversity of NorthTexas.
Shelly, R. K. (2009): Brain Based Learning Knowledge beliefs and practices of college of Education Faculty in the Punssylvania state system of Higher Education Degree doctor of education.IndianUniversity of Pensylvania.
Shunck, D. and Ertmer, P. (1999): Self regulatory process during computer skill acquisition goal and self evaluative in fluences, Journal of educational psychology, 9 (2), 244-260
Smilkstion. R. (2003): We”re Born to learn thousand oaks, Sanfrancisso: cromn press.
Smith, T. W. (2006): Personality as risk and restience in physical healath. Current Directions in Psychological Science, 19,227-231. http://dx,doie.org/10.111/cdir,2005.15 issue.5.
Smittle, P. (2005): Priniciple for effective teaching in developmental education .Jounal of Developing Education, 26(3), 10 Retrved from academic search premier database.
Soloon, L. J. and Rothblum, E. D. (1984): Academic procrastinations frequency and cognitive – behavioral correlates, Journal of councseling psychology, 31 (4), 503 – 509.
Sousa, A. (2006): How the Brain Learns. 3 rd Ed.Thousand ouks Galif Crown Press.
Steel, P. (2010): Arousal.avoidant and decisional Procrastination: Do they exisit, Personality and Individual Differences, 48, 926-934.
Sylwester, R. (1994): Aceleration Newrons: An Education guide to the Human Brain, Alexandria, VA: Ass: Band press.
Tate, M. (2009): Wonkshops: Exled learning beyond your presertation with these Brain Based friendly strategies. Journal of Staff development, 3 – 8.
Tuckman, B. W. (2002): Academic procrastination: Their rationlisation and web cours performance. Paper presented at the Annual metting of American psychology Association, Chicago, 22 – 25.
Valle, A.; Cabanach, R. G. (2003): Multiple goals, motivation and academic, learning. Britich Journal of Educational psychology, 73 (1), 71 – 87.
Vanwyk, L. (2004): The relationship between procrastinartion and stress in the life of the high school teacher. Published Master's theis, University of Pretoria E. td. Preloria South Africa.
White, J. (2004): Pedagagy the missing tine in pelligious education aplacations of brain based learning framework of ligous education, Atheis for degree of, PhD .Faculty of Education, AustralianUniversity.
Willis , R. (2007): Brain Based teaching strategies for improving student's memory , Learning and tes- taking success , Childhood Education , 83 (5) , 310 – 315 .
Windy, D, Saskia, S (2010): The perceived credibility of two rational Emotive behavior therapy rationls for the treatment of Academic procrastination, Journal Rat- Emo cognitive Behavior. https://www.researchgate .net/publication /251090263.
Wolfe, R (2009): Brain metters translating research into classroom practice Alexandria, VA.Association for supervision and curriculum development.
Wolters, C. A. (1999): Cllege students’ motivational regulation during brief study perived. Journalof Staff Program & Organization Development, 16 (2).103-111.
Wolters, C. (2003): Understanding procrastination from self regulated learning perspecyive. Journal of Education Psychology, 95 (1), 179-205.
Wong, D. (2011): Essental Stydy Skily, 7th ed., United States of American, Wasworth, Gengage learning.
Zimmerman, B. J. (1997): A social cognitive of self regulated academic learning, Journal of Educational psychology, 81 (3), 329 – 339.
Zimmerma, B. J. (2008): Becoming a selfreguated learner. An Overview Theory into Practice, 4 (2), 64 – 70.