الحرية الأکاديمية في الجامعات السعودية کما يراها أساتذة الجامعات السعودية الناشئة ( الحکومية - الأهلية ). Academic Freedom at Universities as Seen by the Modern Saudi Universities' teaching staff

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم العلوم التربوية بکلية التربية بشقراء – جامعة شقراء - المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف على درجة الحرية الأکاديمية التي يتمتع بها أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية الناشئة، ورصد أهم جوانب القصور في هذا الجانب، والتعرف على دلالة الفروق في شعور أعضاء هيئة التدريس بحريتهم الأکاديمية طبقاً لاختلاف متغيرات الدراسـة. وتکون مجتمع الدراسة من أعضاء هيئة التدريس في العام الجامعي 1435 هـ في ست جامعات سعودية منها أربع جامعات حکومية هي جامعة شقراء، الخرج، المجمعة، الدمام، واثنتان من الجامعات الأهلية هي جامعة دار العلوم، وجامعة اليمامة الأهلية، وتکونت عينة الدراسة من (396) عضو هيئة تدريس تم اختيارهم بطريقة عشوائية. وأظهرت النتائج أن درجة الحرية الأکاديمية جاءت بدرجة متوسطة، وکان أعلى مجال هو مجال الحرية الأکاديمية في التدريس بمتوسط حسابي (2.39) وبدرجة عالية، ثم مجال خدمة المجتمع، ثم مجال البحث العلمي، ثم مجال اتخاذ القرارات، وجاءت المجالات الثلاث بدرجة متوسطة. وأظهرت النتائج أن أعلى معوقات ممارسة الحرية الأکاديمية کانت جمود اللوائح الإدارية في الجامعة، ثم تواضع الميزانية المخصصة للأنشطة العلمية والمجتمعية، ومرکزية الإدارة الجامعية وغياب التفويض. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05) في درجة شعور أعضاء هيئة التدريس بحريتهم الأکاديمية في مجال خدمة المجتمع تبعاً لمتغير الرتبة العلمية لصالح رتبة محاضر مقابل استاذ مساعد، وفي مجال البحث العلمي، تعزى هذه الفروق لمتغير نوع التخصص لصالح التخصصات النظرية، في حين لم تکن الفروق دالة على باقي المجالات، وتبعا لمتغير طبيعة الجامعة. وأوصت الدراسة بضرورة تغيير نظم العمل في الجامعات السعودية بحيث تتطرق لموضوع الحريات الأکاديمية، ومنح الجامعات مزيداً من الاستقلال في اختيار القيادات داخلها.
This study aimed to identify the degree of academic freedom for teaching staff at Saudi modern universities observing the most important sides of deficiencies at this matter, and to identify significance of differences at the sense of teaching staff with their academic freedom in accordance with the difference of the study variables. The study society has been formed of the teaching staff at the academic year 1435 in six Saudi universities, which four of them are government universities, Shaqra University, Kharj University, Majma'a University and Dammam University. And the other two are nongovernment universities, Dar Al Uloum Private University and Yamama Private University. Whereas the study sample has been formed of [396] teaching staff who were selected randomly. The results showed that the degree of academic freedom came in a medium degree, and the top field was the field of academic freedom in teaching with an average of [2.39] and with a high degree. Then, the field of community service, the field of scientific research, and the field of decision-making, as all of them came in a medium degree. The results showed that the highest obstacles for practicing academic freedom were the inactivity of the administrative regulations at the university, the frailty of budget specified to scientific and community activities, and the centralism of university administration in addition to the absence of authorization. The results showed statistically significant differences with an average [0.05] at the degree of the sense of teaching staff with their academic freedom at community service field depending on the scientific level variable in favor of lecturer rank against assistant professor one. At scientific research, these differences are referred to the type of specialization variable in favor of theoretical specializations, while differences were not indicative for the rest fields depending on the nature of the university variable. The study recommended the importance of changing work systems at Saudi universities whereas it deals with the subject of academic freedoms, and granting universities more independency in the selection of their administrative leaderships.

الموضوعات الرئيسية


أبو حیمد، ندی عبد الرحمن عبد العزیز. (1428هـ/2007م). الحریة الأکادیمیة فی الجامعات السعودیة (دراسة میدانیة)، رسالة ماجستیر،جامعة الملک سعود،کلیة التربیة، قسم الإدارة التربویة.
أبو عمة، عبد الرحمن بن محمد. (1431هـ). النظام الأوربی فی التعلیم العالی ومشروع بولونیا، الطبعة الأولی، المملکة العربیة السعودیة، وزارة التعلیم العالی،مرکز البحوث والدراسات فی التعلیم العالی، ص23.
الأسود، فایز علی، وعساف، محمود عبدالمجید. (2014). الحریة الأکادیمیة لدى أعضاء هیئة التدریس بکلیات التربیة فی الجامعات الفلسطینیة بمحافظات غزة وسبل تفعیلها. مجلة جامعة لازهر، غزة، سلسلة العلوم الإنسانیة، 16(1).
الحامد، محمد بن معجب وآخرون. (2002). التعلیم فی المملکة العربیة السعودیة، رؤیة الحاضر واستشراف المستقبل، مکتبة الرشد، الریاض.
الحلو، غسان حسین. (2003). المشکلات الأکادیمیة لدی أعضاء هیئة التدریس فی جامعة النجاح الوطنیة فی نابلس، فلسطین، مجلة جامعة النجاح للأبحاث، العلوم الإنسانیة، المجلد 17.
حمدان، دانا لطفی. (2008م). العلاقة بین الحریة الأکادیمیة والولاء التنظیمی لدی أعضاء الهیئة التدریسیة فی الجامعات الفلسطینیة، رسالة ماجستیر، جامعة النجاح الوطنیة، کلیة الدراسة العلیا.
خطایبة، محمد، السعود،راتب. (2011 م). تصورات أعضاء الهیئات التدریسیة فی الجامعات الأردنیة لدرجة حریتهم الأکادیمیة وعلاقتها بانجازهم البحثی، مجلة جامعة دمشق،المجلد 27، العدد الأول.
رشید، أمینة. (1999م). الحریة الفکریة والأکادیمیة فی مصر، ط 1، القاهرة، دار الأمین.
سکران، محمد. (2001م). الحریة الأکادیمی فی الجامعات المصریة، القاهرة، دار الثقافة.
سیف، جلال عبد الله أحمد. (2006). مدى ممارسة أعضاء هیئة التدریس للحریة الأکادیمیة فی الجامعات الیمنیة، رسالة ماجستیر، ملخصات المرکز الوطنی للمعلومات، صنعاء.
صالح، أحمد محمد. (2000). محددات الحریة الأکادیمیة فی الجامعات المصریة، ورقة عمل مقدمة إلى ندوة الفکریة والأکادیمیة فی مصر، مرکز البحوث العربیة بالتعاون مع المجلس الأفریقی لتنمیة البحوث الاجتماعیة، القاهرة، دار الأمین، ص227.
صقر، عبد العزیز الغریب. (2005م). الجامعة والسلة: دراسة تحلیلیة للعلاقة بین الجامعة والسلطة، الطبعة الأولی، القاهرة، الدار العالمیة للنشر والتوزیع.
الطراونه، خلیل قاسم محمد. (2007). درجة ممارسة الحریة الأکادیمیة فی الجامعات الأردنیة الحکومیة والخاصة ومعوقاتها من وجهة نظر أعضاء الهیئة التدریسیة: دراسة مقارنة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة مؤتة.
عبد السلام، سناء احمد کمال. (1426هـ-2005م). العوامل الأکادیمیة المرتبطة بالرضا الوظیفی لأستاذ الجامعة، دراسة میدانیة على کلیات التربیة، رسالة ماجستیر، القاهرة، جامعة عین شمس، کلیة التربیة.
عبیدات، محمد، وآخرون. (1999). منهجیة البحث العلمی: القواعد والمراحل والتطبیقات، عمان، دار وائل للنشر.
القرنی، على بن سعد. (1430هـ). الحریة الأکادیمیة: المنطلقات القانونیة والضوابط، بحث مقدم لمؤتمر الاعتماد الأکادیمی لکلیات التربیة بالوطن العربی، رؤى وتجارب، جامعة طیبة، فی الفترة نم الاثنین إلى الأربعاء، 23-25 جماعی الأولی، 1430.
القصبی، عبد الغفار رشاد. (2004م). مناهج البحث فی علم السیاسة:الکتاب الأول، التحلیل السیاسی ومناهج البحث،القاهرة،مکتبة الآداب.
الملحم، بینه بنت فهد بن عبد المحسن. (1430هـ). قراءة سوسیولوجیة لعلاقة الجامعات بالأمن الفکری فی المجتمع السعودی، بحث مقدم للمؤتمر الوطنی الأول للأمن الفکری " المفاهیم والتحدیات" فی الفترة من 22-25 جماد الأول، 1430هـ، کرسی الأمیر نایف بن عبد العزیز لدراسات الأمن الفکری بجامعة الملک سعود.
Akerlind , Gerlese ,S,(2003), Understanding Academic Freedom: The views of social scientists,Higher Education Research & Development, Vol. 22, No. 3, November.
Anderson, D., & Johnson, R. (1998). University autonomy in twenty countries. Evaluations and Investigations Program, Canberra: Higher Education Division, Department of Employment, Education, Training and Youth Affairs.
Bako , Raymond Bacsmond , (2006) ,The concept of academic freedom and crises in the nigerian university system a thesis in the department of arts and social science education, faculty of education. Submitted to the school of postgraduate studies, university of jos, in partial fulfillment of the requirements for the award of doctor of philosophy of the university of jos
Boland, Mary, (2003)."Academic Freedom and Struggle for the subject of composition", PhD. The University of Rocheter.
Browyn, Adam, (2004)." How faculty make sense administrative methods and motives for change": Syracuse University.
David,sills, (1972) Editor Tinternational encyclopedia of social scienes (vol-1-2) n.y.macmillan company and freepress.p.5.
Donald A. Downs,(2009), Academic freedom what it is, what it is not and how to tell ht difference, the John William pope centre for higher education polich, mey
Good, Curtis J. (2011), the Turner and colodny cases: Academic freedom at the university of pittsburgh, 1934 & 1961, submitted to the graduate faculty of school of education in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy, university of pittsburgh.
Keith ,kent ,M,(1997) , faculty attitudes toward academic freedom at private universities ,paper presented at the annual meeting of the American Aducational Research ,Association ,Chicago ,march 25.
Rich, Arthur Allan, (2002). "Historical Study of Public College and University", (PhD), The Florida state University. U.S.A.
Taha,Thomure Henada.,(2001) Academic Freedom in Arab Universities.Non-published PhD dissertation, University of New Orleans.