ظاهرة الکتابة على الجدران لدى طلاب جامعة الأزهر "دراسة ميدانية" Phenomenon of the writing on the walls among Al-Azhar University students

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد بکلية البنات الإسلامية بأسيوط ـــ جامعة الأزهر, والأستاذ المشارک بکلية المجتمع بعنيزة ـــ جامعة القصيم

المستخلص

تناولت الدراسة في جانبها النظري التطور التاريخي للکتابة على الجدران، والأسباب الداعية إليها، وأنواعها المتعددة، وصورها المختلفة. وکشفت الدراسة في جانبها الميداني عن حجم ظاهرة الکتابة على الجدران لدى طلاب جامعة الأزهر، وأبرزت الفروق الإحصائية بين أفراد العينة حسب متغيرات الدراسة. کما قدمت الدراسة مجموعة من المقترحات يمکن أن تحد من انتشار الظاهرة. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وصمم الباحث استبانة، طُبقت على عينة بلغ قوامها(1258) طالبا وطالبة لأربع کليات وهي: التربية والعلوم للبنين، والدراسات الإنسانية والعلوم للبنات، وذلک في الفصل الثاني من العام الجامعي2014/2015.
وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج، أهمها:
- أن استجابات أفراد العينة من طلاب جامعة الأزهر حول ظاهرة الکتابة على الجدران على الاستبانة ککل جاءت بدرجة کبيرة.
- جاء ترتيب محاور الاستبانة حسب استجابات أفراد العينة کالتالي: المحور الرابع (مقترحات للحد من الکتابة على الجدرانالمحور الأول(اتجاهات الطلاب نحو الکتابة على الجدران)، المحور الثاني(أسباب الکتابة على الجدران)، المحور الثالث(أنواع الکتابة على الجدران وأشکالها).
-أن استجابات أفراد العينة جاء بدرجة کبيرة على المحورين: الأول(اتجاهات الطلاب نحو الکتابة على الجدران)، والرابع(مقترحات للحد من الکتابة على الجدران). وجاء متوسطا على المحور الثاني(أسباب الکتابة على الجدران)، والثالث(أنواع الکتابة على الجدران وأشکالها).
- توجد فروق دالة إحصائيا بين استجابات أفراد العينة تبعًا لمتغير الکلية(نظرية/عملية) لصالح الکليات العملية، على المحورين:الأول(اتجاهات الطلاب نحو الکتابة على الجدران)، والثالث(أنواع الکتابة على الجدران وأشکالها). بينما لا توجد فروق بالنسبة للمحور الثاني(أسباب الکتابة على الجدران), والرابع (مقترحات للحد من الکتابة على الجدران).
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة على الاستبانة مجملة, وکذلک على محاورها الفرعية الأربعة، تبعًا لمتغير النوع (ذکر/أنثى).
- توجد فروق دالة إحصائيا بين استجابات أفراد العينة تبعًا لمتغير الفرقة(أولى/ رابعة) على المحور الثاني (أسباب الکتابة على الجدران) لصالح الفرقة الرابعة. بينما لا توجد فروق في استجابات أفراد العينة حسب المتغير نفسه على المحاور الثلاثة الأخرى.
In its theoretical part ,The study dealt with the historical development ofwriting on the walls((graffiti)), its reasons, its multiple types and different forms. In its field side , The study revealed the size of phenomenon of the writing on the walls among Al-Azhar University students, and highlighted the statistical differences between respondents according to the study variables. It also presented a set of proposals that could limit the spread of the phenomenon. The study used descriptive analytical method , and the researcher designed a questionnaire which was applied to a sample of (1258) male and female students of four faculties namely: Education , Science for Boys, the humanities, and science for girls, in the second semester of the academic year 2014/2015.
The study found several results, perhaps the most important are :
- That the sample of Al-Azhar University students responded significantly to the questionnaire about the phenomenon of the writing on the walls as a whole.
- That the order of the questionnaire's axes according to the sample's responses was as follows: the fourth axis (proposals to limit the writing on the walls), the first axis (students' attitudes towards the writing on the walls, the second axis (the causes of the writing on the walls , the third axis (types of the writing on the walls, and its forms).
- That the sample's responses were largely on two axes: the first (students' attitudes towards the writing on the walls, and the fourth (proposals to limit the writing on the walls. and were medium on the second axis (the causes of the writing on the walls, and the third (types of writing on the walls and its forms).
-That there are Statistically significant differences between the sample's responses depending on the variable of the College (theoretical / practical) on two axes: the first (students' attitudes towards the writing on the walls and the third (types of the writing on the walls and its forms) ) in favor of the practical college. While there are no differences for the second axis (the causes of the writing on the walls), and fourth (proposals to limit the writing on the wall.
-That there are no Statistically significant differences between the sample's responses to the questionnaire as a whole, as well as its four sub-axes, depending on the variable of sex (male / female).
-That there are Statistically significant differences between the sample's responses depending on the variable of stage (first / fourth) on the second axis(the causes of the writing on the wall in favor of the fourth stage. While there are no differences in the sample's responses according to the same variable on the other three axes.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أولا: المراجع العربیة:
1- أبو سیف، حسام أحمد(2013): الرسم على الجدران والانفعالات الموجبة والسالبة والخیال لدی عینة من المراهقین، مجلة دراسات الطفولة، عدد ینایر، جامعة عین شمس، القاهرة.
2- بکداش، نادین، وآخرون(2012): الجرافیتی فی الثورات العربیة: المصالحة مع الجدران، مجلة الدراسات الفلسطینیة، ع(89)، فلسطین.
3- جامعة الأزهر، إدارة الجامعة، الإدارة العامة لمرکز المعلومات والتوثیق والإحصاء: إحصاء طلاب الجامعة للعام الجامعی2014/2015.
4- جای،ل.ر(1993): مهارات البحث التربوی، ترجمة: جابر عبد الحمید، دار النهضة العربیة، القاهرة.
5- حسین، مهند جعفر(2002): الکتابة على الجدران بین الفن والسیاسة، مجلة الحوار المتمدن، ع(2436)، الصادر بتاریخ16/10/2002،                         على ww.alhewar.org/debat/show.art
6- حسین، مهند جعفر(2011): ظاهرة الکتابة على الجدران(بحث تحلیلی متعدد الأبعاد)، مجلة القدس العربی، لندن، السنة (23)، ع(6961) بتاریخ30/10/2011.            
7- الحمیدی، سهاد فاروق(2009): دراسة لغویّة اجتماعیّة لظاهرة المغالاة (الشوفنیّة) لدى الشباب الأردنی کما تعکسها الکتابة على الجدران، الملتقى العربی الإبداعی الثانی عشر، 1/10/2009، جامعة أسیوط، مصر.
8- الشهری، علی هشبول (2003): ظاهرة کتابة الطلبة على الجدران(أسبابها، دوافعها، آثارها، طرق معالجتها)، مجلة کلیة التربیة، جامعة الملک سعود، الریاض. 
9- الشهری، ناصر محمد (2010): دور التعبیر الفنی فی تنمیة التواصل الاجتماعی لدى طلاب المرحلتین المتوسطة والثانویة بمدینة مکة المکرمة، رسالة ماجستیر، کلیة التربیة، جامعة أم القرى.
10- الطیب، زین موسى (2009): دراسة لغویّة اجتماعیّة عن الحُبّ عند الشباب العربی کما تعکسه الکتابة على الجدران، الملتقى العربی الإبداعی الثانی عشر، 1/10/2009، جامعة أسیوط، مصر.
11- العید، جعفر محمد(2010): آراء المراهقین فی الکتابة على الجدران(دراسة مطبقة على مدارس التهذیب الأهلیة بالقطیف ــ المنطقة الشرقیة)، مجلة الواحة، السنة(16)، ع(60)، السعودیة.
12- المالکی، أمیرة(2009): جرافیتی الحرب والسلام: الکتابة على الجدران، مجلة الدبلوماسی، ع(45)، یولیو، الریاض.
13- محادین، حسین طه(2011): الشباب الأردنی کثقافة فرعیة(ظاهرة الکتابة علىجدران الحمامات فی الجامعات الأردنیة : جامعة مؤتة أنموذجا)، مجلة کلیة الآداب، ع(4)، مج(71)، أکتوبر، جامعة مؤتة، الأردن.
14-المحسن، عبد المنعم(2008): فن الجرافیتی، متاح على موقعhttp://www.doroob.com/archives، تاریخ الدخول6/4/2015.
15- محمد، الصاوى محمد (1992): البحث العلمی" أسسه وطریقة کتابته "، المکتبة الأکادیمیة، القاهرة.
16- النبهانی، شریف (1998): فنون الأطفال(الأبعاد، الاتجاهات، المضامین)، دار النهضة العربیة، القاهرة.
17- نورة، قنیفة(2013): الکتابات الجداریة فی الوسط الجامعی: الوجه الآخر للعنف الرمزی(دراسة استطلاعیة بجامعة العربی بن مهیدی أم البواقی)، مجلة دراسات وأبحاث، ع(10)، مج(5)، جامعة زیان عاشور، الجزائر.
ثانیا: المراجع الأجنبیة:
1- Campbell, F. (2008): Good graffiti, bad graffiti?A new approach to an old Problem, Wigan [online],Available at www. keepbritaintidy. org (Accessed 1/7/2015).
2-Chilvers, I. & Glaves-Smith, J. (2013): Graffiti art in: A dictionary of modern and contemporary art , 2nd edn, Oxford University Press.
3- Coffield, F. (1991):Vandalism and graffiti: The state of the art. London: calhouste gulbenkian foundation.
4-Davoren, M. Sherrard, and Others(2012): Graphology and psychiatric diagnosis: Is the writing on the wall? Irish Journal of Psychological Medicine. Vol.29,N.1.
 
5-Deborah, Lamm. Weisel(2002): Graffiti problem-oriented guides for police series, february, No. 9,U.S. department of justice office of community oriented policing services.
6- Deborah Lamm.Weisel(2002): "Graffiti", dept of justice problem- oriented guides for police series, No. 9, U.S.
7- Hedges, L.& Rhoods, C.(2010):Statistical power analysis in education research, Washington, U.S, department of education, institute of education science-national center for special education research.                  8-Imam, J. (2012) :From graffiti to galleries: Street vs. public art, 5 august [online]. available at: www.edition.cnn.com/public-art(Accessed 18/4/2015).
9- Jain, Anil, and Others(2010): Graffiti-ID: Matching and retrieval of graffiti images, Michigan State University East Lansing,
10- Jonathan. Friedman, Michael S. Horn (2013): Stall talk: Graffiti, toilets, and anonymous location based micro blogging, Northwestern University, extended abstracts, April 27–May 2, Paris, France.
11-Kennedy, D. (1997):Pulling levers: Chronic offenders, high-crime settings and a theory of prevention, Valparaiso University Law Review 31.
12- Lewisohn, C. (2008): Street art: The graffiti revolution, tate Publishing, London.
13-Lombard, Kara. Jane (2013):From subways to product labels: The commercial incorporation of hip hop graffiti, Visual Communication Quarterly, Vol. 20, N. 2.
14-Lombard, Kara. Jane( 2013):Men against the wall: Graffiti masculinities, The Journal of Men's Studies. Vol.21,N.2, Spr.
15-Marracco, Muffy(2014):A history of graffiti, June12, [online],available at https://blog.udemy.com /history-of-graffiti, (Accessed 2/7/2015).
16-McGookin ,David, and Others (2014):Studying digital graffiti as a location-based social network, Urban Communities and social media, one of a CHInd, Toronto, Canada.
17-Moon, H. and Phillips, P. J(2001): Computational and performance aspects of PCA-based face recognition algorithms, perception, Vol. 30, Michigan State University.
18- Nugent, H. (1998):Gang graffiti,addressing community gang problems: a practical guide, Washington,bureau of justice assistance.
19- Otto, K. Maly & Schismenos, D. (2000): Cracking down on gangs, successful crime mapping case studies, Vol. 2. Washington,police executive research forum.
20- Russell, Emma.(2008): Writing on the wall: The form, function and meaning of tagging, Journal of Occupational Science. Vol.15,N.2.        
21- Sampson, R. & Scott, M. (2000):Tackling crime and other public-safety problems: Case studies in problem-solving, Washington, U.S, department of justice, office of community oriented policing services.
22-Weinstein, Susan(2002): The Writing on the wall: Attending to self-motivated student literacies, english education. V.35,N.1.
ثالثا: المواقع الإلکترونیة:
1- www.masrawy.com/News, 17/3/2014, (Accessed 24/3/2015).
2- www. keepbritaintidy. Org, (Accessed 1/7/2015).
3-www.blog.udemy.com /history-of-graffiti, (Accessed 2/5/2015).
4-www.doroob.com/archives,(Accessed 6/4/2015).
5- www.alhewar.org/debat/show.art,(Accessed 4/6/2015).