رؤية تربوية مقترحة لتفعيل عمادات خدمة المجتمع والتعليم المستمر بالجامعات السعودية للشراکة المجتمعية في ضوء بعض النماذج العالمية An educational vision proposed for the deanships of community service and continuous education at Saudi universities towards activating community partnership in the light of some international models

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد بجامعة الأزهر والمشارک بجامعة القصيم

المستخلص

    تعد الشراکة المجتمعيةمن الموضوعات المهمة التي طُرحت بقوة في السنوات الأخيرة، وخاصة في الدول المتقدمة کأمريکا وبريطانيا وأستراليا، کاتجاه عالمي معاصر أکدت عليه الدراسات الحديثة؛ نتيجة للتحولات العالمية المتسارعة، والتغيرات المجتمعية المتلاحقة، وکإحدى الاستراتيجيات التي تعمل على حل مشکلات المجتمعات وتلبية احتياجاتها، بالإضافة إلى تأکيد الکثير من عمادات خدمة المجتمع والتعليم المستمر بالجامعات السعودية ضمن أهدافها على إقامة علاقات شراکة بين الجامعات ومؤسسات المجتمع، ومع ذلک فإن هذه الشراکة مازالت محدودة وضعيفة في الواقع، ولا تتناسب مع قدرات الجامعات واحتياجات المجتمع؛ لذا فقد هدفت هذه الدراسة إلى تفعيل هذه العمادات للشراکة المجتمعية في ضوء بعض النماذج العالمية. واستخدمت الدراسة المنهجالوصفي التحليلي، وتناولت خدمة الجامعة للمجتمع من حيث أهميتها ومراحلها ومجالاتها، وعمادات خدمة المجتمع والتعليم المستمر بالجامعات السعودية من حيث رسالتها وأهدافها وخدماتها، والشراکة المجتمعية من حيث أهميتها ومتطلباتها ومعوقات تطبيقها، وتم عرض عدة نماذج عالمية للشراکة المجتمعية في مجالات مختلفة. ثم توصلت الدراسة إلى وضع رؤية مقترحة لتفعيل عمادات خدمة المجتمع للشراکة المجتمعية في ضوء بعض النماذج العالمية من خلال ستة مجالات وهي: التوعية بأهمية الشراکة، والشراکة التعليمية، والتأهيل والتدريب، والشراکة البحثية، والاستشارات العلمية، والخدمة العامة.
      Social partnership is an important issue that has been widely viewed in recent years by many studies, especially in developed countries such as the United States, Britain and Australia, as a modern global approach. This view towards social partnership as one of the strategies that can help resolve the problems of societies and meet their needs has resulted from the rapid global transformations and successive social changes. In this regard, several deanships of community service and continuous education at Saudi Universities have set as one of their objectives the establishment of partnerships between these universities and community institutions; however, on the ground, this partnership is still limited and weak, and it neither reflects the potential of the universities nor the needs of the community. Therefore, the aim of this study was to offer a proposal for the deanships to activate this social partnership in the light of some international models. The study used the descriptive analytical method, and addressed the university's service to the society in terms of its importance, stages and fields. It also looked at the role of the deanships of community service and continuous education at Saudi universities in terms of their mission, objectives and services. Furthermore, the study discussed the issue of social partnership in terms of its importance, requirements and obstacles. The study has also presented several international models for social partnership in many domains. The study concluded with the development of a proposed vision for the deanships of community service towards activating social partnership in the light of some international models in six areas: awareness of the importance of partnership, educational partnership, training, research partnership, scientific consultation and general service.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أولا: المراجع العربیة:
1- إبراهیم، مجدی عزیز(2002): المنهج التربوی وتحدیات العصر، القاهرة، عالم الکتب.
2- أبوالحدید،فاطمةعلی(2012): الشراکةبینالجامعةوالمؤسساتالمدنیةلتأهیلالشباب الخریجین، مجلةجامعةأمالقرىللعلومالاجتماعیة، السعودیة، مج(5)، ع(1)، ص ص 11-59.
3- الأسعد، عمر وآخرون(2000): الجامعات العربیة حتى عام2000 الواقع والتصورات، المؤتمر العام السادس لاتحاد الجامعات العربیة(التعلیم الجامعی والعالی فی الوطن العربی عام2000)، الأمانة العامة لاتحاد الجامعات العربیة، 16-18 فبرایر.
4- إسماعیل، صلاح محمد(2013): مقیاس الشراکة المجتمعیة للجامعة من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس، مجلة دراسات فی الخدمة الاجتماعیة والعلوم الإنسانیة، مصر، ع(34)، ج(15)، ص ص 5361-5433.
برنامج الأمم المتحدة الإنمائی ومعهد التخطیط القومی(2003): تقریر التنمیة البشریة2003، مصر، القاهرة.
5- بکری،سعدعلی(2005): إطارعملللشراکةبینالجامعاتوالقطاعالخاصفیبناء مجتمعالمعرفة، مؤتمر(الشراکةبینالجامعاتوالقطاعالخاصفیالبحث والتطویر)، جامعة الملک سعود، الریاض، ص ص 109-121.
6- جبریل، وائل محمد(2016): دور جامعة عمر المختار فی خدمة المجتمع من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس فیها، مجلة جرش للبحوث والدراسات، الأردن، مج(17)، ع(1)، ص ص 551-594.
7- الحباشنة، ماجد أحمد(2009): أثر العلاقة التکاملیة بین المؤسسات الحکومیة والمجتمع المدنی والقطاع الخاص فی دعم وتأهیل العنصر البشری، ورقة عمل مقدمة للندوة الإقلیمیة(دور منظمات أصحاب العمل فی تضییق الفجوة القائمة بین مخرجات التدریب واحتیاجات سوق العمل)، القاهرة، 8-11 سبتمبر.
8- الخطیب،أحمدمحمود(2002): الشراکةبینالجامعاتوقطاعاتالإنتاج وانعکاسهاعلىأولویاتالبحوثالإداریة، المؤتمرالعربیالثانیللبحوثالإداریةوالنشر، المنظمةالعربیةللتنمیةالإداریة، أبریل، ص ص 582-610.
9- الخلیفة، عبدالعزیز علی(2014): صیغة مقترحة لتفعیل الشراکة المجتمعیة للجامعات السعودیة فی ضوء فلسفة الجامعة المنتجة، مجلة رسالة التربیة وعلم النفس، السعودیة، ع(46)، ص ص 97-123.
10- الخمیسی، السید سلامة(د.ت): دور کلیات التربیة فی خدمة المجتمع والبیئة بین النجاحات والإخفاقات وخیارات المستقبل(دراسة حالة لکلیة التربیة ـ جامعة الملک سعود)، بحث مقدم لکلیة التربیة، جامعة الملک سعود، الریاض.
11- دبور،منىمرشد(2012): درجة استخداماستراتیجیةالتعلمالخدمیفیتنمیةالمهاراتالقیادیةوالمشارکة
الوطنیةلدىالطلبةفیالجامعةالهاشمیة، رسالةماجستیرغیرمنشورة، الجامعةالهاشمیة،الزرقاء.
12- درادکة،أمجدمحمود، ومعایعة،عادلسالم(2014): الشراکةبینالجامعاتومؤسساتالقطاعالخاصومعوقات تطبیقهامنوجهةنظراعضاءهیئةالتدریسفیجامعةالیرموک، المجلةالعربیةلضمانالجودةفیالتعلیمالجامعی، الیمن، مج(7)، ع(1)، ص ص 97-123.
13- الرواشدة، علاء زهیر عبدالجواد(2011): دور الجامعة فی خدمة المجتمع المحلی من وجهة نظر أعضاء الهیئة التدریسیة فیها وعلاقة ذلک ببعض متغیرات الشخصیة لدیهم: جامعة البلقاء التطبیقیة نموذجا، مجلة جامعة أم القرى للعلوم الاجتماعیة، السعودیة، مج(3)، ع(1)، ص ص174-224.
14- السلاطین، علی ناصر(2005): آلیات تطویر الشراکة المؤسسیة بین الجامعة ومؤسسات القطاع الخاص، مجلة التربیة، الجمعیة المصریة للتربیة المقارنة، مج(8)، ع(16)، ص ص 175-245.
15- الشاذلی، ناهد عدلی(2005): التعلیم العالی وتلبیة متطلبات التنمیة المستدامة، مجلة التربیة والتنمیة، المکتب الاستشاری للخدمات التربویة، القاهرة، ع(32)، س(13)، مارس.
16- الشتری،عبدالعزیزناصر(2014): جامعاتالشرکاتکمدخللتفعیلالشراکةبینالجامعاتوالمؤسساتالإنتاجیةبالمملکةالعربیةالسعودیة،مجلة العلوم الإنسانیةوالاجتماعیة، جامعةالإماممحمدبنسعودالإسلامیة،السعودیة، ع(34)، ص ص 13-84.
17- شرقی، ساجد(2008): دور الجامعات فی تطویر وتنمیة المجتمع، مرکز الدراسات الإیرانیة، جامعة البصرة، ع(10)، مرکز دراسات الکوفة.
18- الشریف، راشد بن مسلط، والسحت، مصطفى زکریا(2015): تصور مقترح لتطویر عمادة خدمة المجتمع والتعلیم المستمر بجامعة تبوک فی ضوء مدخل إدارة التمیز، مجلة کلیة التربیة، جامعة الأزهر ع(162)، ج(2).
19- الشریف، طلالبنعبدالله(2016): رؤیةاستراتیجیةلتطویروظیفةخدمةالمجتمعفی الجامعاتالسعودیة، المجلة الدولیة التربویة المتخصصة، مج(5)، ع(2)، ص ص 174-195.
20- الشمری، عادل بن عاید(2014): تقدیر القیادات الجامعیة لدور الجامعة تجاه المسؤولیة المجتمعیة فی الجامعات الحکومیة فی مدینة الریاض، المجلة السعودیة للتعلیم العالی، ع(12)، ص ص 97-132.
21- صائغ، عبد الرحمن أحمد، ومتولی، محمد(2005): التنسیق والتعاون والتکامل بین مؤسسات التعلیم العالی والبحث العلمی لمواجهة تحدیات القرن الحادی والعشرین، المنظمة العربیة للتربیة والثقافة والعلوم، الریاض، 17-21 أبریل .
22- صدیق،أسماءأبوبکر(2014): جامعةالعلومالصحراویةمدخللتفعیلالشراکةالمجتمعیةبینالجامعاتوالمؤسسات الإنتاجیة، مجلة دراساتتربویةونفسیة، مجلةکلیةالتربیةبالزقازیق، ع(25)، ص ص 173-240.
23- طه، سهام محمد(2014): رؤیة مستقبلیة لوحدة خدمة المجتمع فی ضوء معاییر الجودة والاعتماد الأکادیمی، مجلة الطفولة والتربیة، کلیة ریاض الأطفال، جامعة الإسکندریة، مج(6)،ع(20)، ص ص15-80.
24- الظفر، عواطف عبدالعزیز، والداود، هیاء عبدالله، وخلیل، منال محمد(2014):  الشراکةالمجتمعیةوأثرهافیتشکیلالهویةالمهنیةواتخاذالقرارالمهنیلدىعینةمنطلابجامعةالملکفیصل، مجلةکلیةالتربیة، جامعة الإسکندریة، مج(24)، ع(4)، ص ص 93-172.
25- عامر، طارق عبدالرؤف(2007): تصور مقترح لتطویر دور الجامعة فی خدمة المجتمع فی ضوء الاتجاهات العالمیة الحدیثة، رسالة دکتوراه، کلیة التربیة بالقاهرة، جامعة الأزهر.
26- عبد الحسیب، جمال رجب(2006): تطویـر التعلیم الجامعی الأزهـری فی ضـوء فلسفة الجامعة المنتجة واتجاهـات أعضـاء هیئـة التـدریس نحـو تطـبیقها، رسالة دکتوراه غیر منشورة، کلیة التربیة بالقاهرة، جامعة الأزهر.
27- العبیکی، ولید بن إبراهیم، وعبد الحسیب، جمال رجب، والحیاصات، خالد محمد(2015)، تقویم برنامج دبلوم التربیة العام بعنیزة جامعة القصیم من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس والطلبة، مجلة کلیة التربیة، جامعة الأزهر، ع(164)، ج(3)، ص ص 166-225.
28- عطیة،سحربهجت(2016): دورالشراکةفیدعمقدرةالجامعاتلخدمةالمجتمع :رؤیةمستقبلیةمنمنظورطریقةتنظیمالمجتمع، مجلةالخدمةالاجتماعیة، الجمعیةالمصریة للأخصائیینالاجتماعیین، ع(55)،                     ص ص 83-143.
29- العیدروس، أغادیر سالم(2015): متطلبات الاعتماد الأکادیمى لمعیار علاقة المؤسسة التعلیمیة بالمجتمع فی الجامعات السعودیة(الواقع والمأمول)، مجلة العلوم التربویة بجامعة طیبة، س(10)، ع(3)، ص ص313-327.
30- غانم، عصام جمال(2015): الجامعاتالمشارکةمجتمعیاًالمفهوم،والأبعاد،والقیادة : دروسمستفادةمن الخبراتالدولیة، مجلةالبحثالعلمیفیالتربیة، مصر، ع(16)، ج(5)، ص ص 138-163.
31- القحطانی،منصور عوض(2005):تفعیلروحالشراکةبینالجامعةوالقطاعالخاص: الواقعوسبل التطویر، مؤتمرالشراکةبینالجامعاتوالقطاعالخاصفیالبحث والتطویر، الریاض، ص ص 145-203.
32- القحطانی،منصور عوض(2008): آلیاتتفعیلالشراکةبینالجامعاتومؤسساتالقطاعالخاص فیمجالالبحوثوالاستشارات،حولیةکلیةالمعلمین بأبها، السعودیة، ع(13)، ص ص 13-42.
33- قندیل، أمانی(2008): موسوعة المجتمع المدنی، الشبکة العربیة للمنظمات الأهلیة، القاهرة.
34- محافظة، سامح محمد(2011): دور الجامعة الهاشمیة فی خدمة المجتمع المحلی من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس فیها، بحث مقدم للمؤتمر العلمی الرابع لکلیة العلوم التربویة بجامعة جرش(التربیة والمجتمع: الحاضر والمستقبل)، مارس، الأردن، ص ص 902-922.
35- محمد، محمد عبدالحمید، کمال، حنان البدری(2016): خبرات عالمیة فی آلیات تفعیل الشراکة بین مؤسسات التعلیم العالی التکنولوجی والمجتمع والاستفادة منها فی محافظة أسوان، المؤتمر العلمی الثالث(جودة التعلیم فی ظل الشراکة بین کلیات التربیة ووزارة التربیة والتعلیم)، کلیة التربیة بأسوان،ص ص 79-122.
36- محمود، یوسف سید(2002): أبعاد ومشکلات الشراکة بین الجامعة وبعض المؤسسات الإنتاجیة والخدمیة، المؤتمر العلمی الرابع(التنمیة ومستقبل التنمیة البشریة فی الوطن العربی على ضوء تحدیات القرن الحادی والعشرین)، کلیة التربیة بالفیوم، مصر، ص ص 164-209.
37- معایعه،عادلسالم(2008): تجاربدولیةحولالشراکةبینالجامعاتوقطاعاتالانتاجوالخدمات، مؤتمرالشراکةبینالقطاعینالعاموالخاص، المنظمةالعربیةللتنمیةالإداریة، یولیو، الأردن، ص ص 14-194.
38- المعمارى، على أحمد، وعبدالعزیز، أحمد(2016): نحو شراکة حقیقیة بین الجامعة والمجتمع، المؤتمر القومی السنوی الثامن عشر لمرکز تطویر التعلیم الجامعی بجامعة عین شمس(تطویر منظومة الأداء فی الجامعات العربیة فی ضوء المتغیرات العالمیة المعاصرة)، القاهرة، مصر، ص ص 423-442.
39- المعموری، أحمد سامی، والموسوی، محمد غالی(2011): الشراکة البحثیة بین الجامعة العراقیة والشرکات، حولیة المنتدى، العراق، مج(4)، ع(7)، ص ص 125-143.
40- المملکة العربیة السعودیة، وزارة التعلیم العالی(2013): تقریر الإدارة العامة للتخطیط والإحصاء بوزارة التعلیم العالی السعودیة للعام الجامعی 2013/2014.
41- المملکة العربیة السعودیة، وازرةالتخطیط:خطةالتنمیةالتاسعة(1431-1435هـ)(2010-2014م).
42- المملکة العربیة السعودیة، وزارة التعلیم العالی(2014): الوظیفة الثالثة للجامعات، وکالة الوزارة للتخطیط والمعلومات، الإدارة العامة للتخطیط، الریاض.
43- وحدة البحوث الاجتماعیة والتربویة والنفسیة فی عمادة البحث العلمی(2000): توجیه البحوث العلمیة لخدمة المجتمع" دراسة تطبیقیة على جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة"، الملتقى الأول لعمداء مراکز خدمة المجتمع فی الجامعات السعودیة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة 20 – 23مارس.
 
 
 
ثانیا: المراجع الأجنبیة:
44-Adams, Katherine& Garber, Mel(2017). Achieving collective impact: reflections on ten years of the university of Georgia archway partnership. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, Vol.(21), No(1), PP. 6–29.
45- Baker, Adria; Matherly, Cheryl & Leite, Vitor(2015). Successful U.S Brazilian research collaborations require key U.S institutional competencies. International Research and Review, Vol.(4),No.(2),PP.14-16.  
46- Bender, C. J. )2008(. Exploring conceptual models for community engagement at higher education institutions in South Africa. Perspectives in Education, Vol.)26(, No.)1(, PP. 86–97.
47- Bialka, Christa & Havlik, Stacey(2016). Partners in Learning: Exploring Two Transformative University and High School Service-Learning Partnerships. Journal of Experiential Education 2016, Vol. (39), No.(3), PP. 220–237.
48- Bornmann, Lutz(2013). What is societal impact of research and how can it be assessed? A literature survey. Journal of the American Society for Information Science and Technology, Vol.(64),No.(2), PP.217-233.
49- Bowers, Amanda(2017).University–community partnership models: employing organizational management theories of paradox and strategic contradiction. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, Vol.(21), No(2),              PP. 37–64.
50- Bresnahan, Marie and Others(2015). Going tobacco-free on 24 New York city university campuses: a public health agency’s partnership with a large urban public university system. Journal of American College Health, Vol.(64), No.(4), PP. 343–347.
51- Browning, Bill(2015). Working together and making a difference: Virginia western community college and goodwill industries of the valleys partnership case study report. Aspen Institute, PP.28-35.
52- Cantor, Nancy & Englot, Peter and Higgins, Marilyn(2013): Making the work of anchor institutions stick: Building coalitions and collective expertise. Journal of Higher Education Outreach and Engagement,Vol.17,No.3,                PP.17-46.
53- Coetzee, E(2012). Community engagement by higher education institutions– a practical model and guidelines. Africa Education Review, Vol.(9), No.(3), PP.501-517.
54-Davis, M.  and Others(2006). Cultivating and maintaining effective action research partnerships: the DePaul and Oxford House Collaborative. Journal of Prevention and Intervention in the Community, Vol.(31), No.(1), PP.2-12.
55-Doamaral, Joao & Frazao Claudlia (2016). The Systemic Impacts of An Educational Project Conducted by One University in Partnership with Fifteen Organizations. Science Education International Vol. 27, Issue 3, 2016,              391-418.
56-Gauntner, Joseph& Hansman, Catherine(2017). Boundary-Spanner Role Conflict in Public Urban Universities. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, Vol.(21), No.(1), PP.104-131.
57- Hartman, Eric(2013). No values, no democracy: the essential partisanship of a civic engagement movement. Michigan Journal of Community Service Learning Spring, pp. 58-71.
58- Hikins, J. & Cherwitz, R.(2010).The engaged university: Where rhetorical theory matters. Journal of Applied Communication Research, Vol.(38), No.(2), PP.115-126.
59- Hopsona, Rodney; Millerb, Peter& Lovelace, Temple(2016).University–School–Community Partnership as Vehicle for Leadership, Service, and Change: A Critical Brokerage Perspective. Leadership and Policy in Schools, Vol.(15), No(1), PP. 26–44.
60- Howell, Penny and Others(2017). Enacting a mission for change: a University partnership for young adolescents. Middle Grades Review, Vol.(3), No.(1), PP. 5-10.
61- Hudson, Elizabeth(2013):Educating for community change: higher education’s proposed role in community transformation through the federal promise neighborhood policy. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, Vol.(17),No.(3), PP.109-138.
62-Johnson, Raymond(2016). Teachers, tasks, and tensions: lessons from a research– practice partnership, Published online. Science and Business Media Dordrecht, Vol.(19), No.(1), PP.169-185.
63-Ju, Eunjeong& Jang, Shinho(2017). How can corporations contribute to the community through environmental education?: focusing on partnerships between corporations and universities in Korea. International Education Studies, Vol,(10), No.(8), PP. 116-127.
64- Karnieli, Miller and Others(2008). Power relations in qualitative research: a developmental view. Qualitative Health Research, Vol.(19), No.(1), PP.279-289.
65-Kenna, Declan &Simmie, Geraldine(2016).From Dialogue to Governance: A Critical Analysis of the School Completion Programmed in the Republic of Ireland 2002 to 2016, Online at: http://www.newb.ie/publications,  in 13/4/2018.
66-Kiborm, Kimberley& Presscot, Anne(2017). Engaging primary children and pre-service teachers in a whole school 'Design and Make Day', teaching science, Vol.(63), No.(1),PP. 18-26.
67-Lestyan, Pepi(2002). Extending the possibilities of multicultural Community partnership in urban pub lie school. The urban Review, Vol.(34), No.(1), PP. 7-16.
68-Loredana, Hobeanu(2011).New tendencies in higher education in the knowledge society. Journal of Research in Education Sciences Universities S- Peru, Romania, Vol.(2), No.2(4), PP.11-23.
69-Luter, Gavin(2017). Participant Perceptions of a UACS afterschool Program: extending learning beyond the classroom. School Community Journal, Vol.(27), No.(1), PP.55-82.
70-Luter, D. G; Lester, J. N. & Kronick, R. F. (2013). Remember, It’s a Pilot: Exploring the experiences of teachers/staff at a university-assisted community school. School Community Journal, Vol.(23), No.(2), PP.161-184.
71-Lynch, Timothy(2013). Community collaboration through sport bringing schools together. Australian and International Journal of Rural Education, Vol.(23),No.(1),PP.9-22.
72- Martin, Ben(2011). The research excellence framework and the ‘impact agenda’: Are we creating a Frankenstein monster? Research Evaluation, Vol.(20), No.(3), PP.247-254.
73- Matthews, Paul(2012): Developing and evaluating a student scholars program to engage students with the university's public service and outreach mission. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, Vo.16, No.4,                PP.165-179.
74-McCarthy, Seán(2016).Designing an engaged swarm: toward a TechNet for multi-class, interdisciplinary collaborations. Community Literacy Journal, Vol.(11), No(1), PP. 106–117.
 
75-McMillan, Janice; Goodman, Suki & Barbara, Schmid(2014). Illuminating “Transaction Spaces” in Higher Education: University–Community Partnerships and Brokering as “Boundary Work”. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, Vol.(18), No(3),              PP. 41–54.
76-Miettinen, Reijo ; Tuunainen, Juha and Esko, Terhi(2015). Epistemological, Art factual and Interactional– Institutional Foundations of Social Impact of Academic Research. Published online, July, PP.257-277.
77- Montgomery, Catherine(2016). Transnational partnerships in higher education in China: The diversity and complexity of elite strategic alliances. London Review of Education, Vol.(64), No.(4), PP. 70–85.
78- Mundia, Lisho(2017). A glimpse of challenges and benefits associated with collaborative postgraduate programmers in sub-Saharan African Universities. Educational Research and Reviews, Vol.(12), No.(4), PP. 172-167.
79- Obenauf, Kaitlin& Brummet, Quentin(2011).Measuring the impact of the Michigan merit curriculum and promise scholarship: mocker a collaboration in progress. Society for Research on Educational Effectiveness, PP. 10-24.
80- Office of community college research and leadership(2010). A community college and employer partnership, promising practice, PP.2-11.
81-Ostrander, S.(2004). Democracy, civic participation, and the university: a comparative study of civic engagement on five campuses. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, Vol.(33), PP. 74–93.
82-Pitre, Charisse; Patterson, Penny& Price Paula(2017). Developing civic-minded teacher leaders through service-learning school partnerships. The Professional Educator, Vol.(41), No.(1),PP. 1-18.
83-Postiglione, Gerard; Yunyun, Qin & YCTe, Alice(2016). Hong Kong’s Cross-System University Partnerships. Chinese Education & Society, Vol.(49), No.(1), PP.288-303.
84-Powell, Lawrence(2005): Some unexpected ways universities can prime the community economic engine: Asset building for the working poor and the university back office. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, Vo.10, No.2, PP.17-31.
 
85-Rahill, Stephanie ;Norman, Krystal & Tomaschek, Amanda (2017).Mutual Benefits of University Athletes Mentoring Elementary Students: Evaluating a University–School District Partnership. School Community Journal , Vol.(27), No.(1), PP.283-305.
86- Ralston, Nicole and Others(2016). The Partnership Pact: Fulfilling School Districts' Research Needs with University-District Partnerships, AILACTE Journal, Vol.(13), No.(1), PP. 59-75.
87- Reischl, catherine ; khasnabis, Debi& karr, kevin(2017). A partnership between a research university and two schools in its community shows the power of collaboration to address achievement gaps while also preparing future teachers. kappanonline.org, Vol.(98), No.(8), PP.48-53.
88-Rolheiser, Carol and Others(2012).Connecting inquiry and practice: lessons learned from a multi-year professional learning partnership initiative. collected essays on learning and teaching, Vol.(5), No(1), PP. 13-21.
89-Sanderson, Donna(2016). Working together to strengthen the school community: the restructuring of a university– school partnership. School Community Journal , Vol.(26), No.(1),PP. 183-197.
90- Seifer, Sarena and Others(2016): Faculty for the engaged campus: Advancing community-engaged careers in the academy. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, Vol.16, No.1, PP.16-34.
91- Shechter, Dorit & Strier, Roni(2015). Visualizing access: knowledge development in university–community partnerships, Published online. Science and Business Media Dordrecht, Vol.(71), No.(1), PP.343-359.
92- Smith, Marilyn& Gonzalez, Evelyn(2011).The first experience of international travel: contributing to global nursing. International Research and Review, Vol.(1), No(1),                     PP. 75-80.
93-Sri, Mastuti, Ambo, Masse& Ramsiah, Tasruddin (2014). University and Community Partnerships in South Sulawesi, Indonesia Enhancing and community and promoting democratic governance. International Journal of Community Research and Engagement, Vol.(7),                        PP. 152-169.
 
 
94-Steele, Annfrid(2017). An alternative collaborative supervision practice between university-based teachers and school-based teachers. Issues in Educational Research, Vol.(27), No.(3), PP.582-599.
95-Tarantino, Kristen L(2017). Undergraduate Learning Through Engaged Scholarship and University– Community Partnerships. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, Vol.(21), No.(2), PP.103-130.
96-Tran, Tam and Others(2017).Collaboration in action: measuring and improving contracting performance in the university of California contracting network. Research Management Review, Vol.(22), No,(1), PP.12-16.
97-Villiers, Rian; Plantan, Tiffany & Gaines, Michael(2016).The incorporation of the USA ‘SCIENCE made sensible programmer in south African primary schools: Across –cultural approach to  science education. Education as Change, Vol.(20), No(1), PP. 239–258.
98-Whitchurch,Celia(2010).Some implications of ‘public/private’ space for professional identities in higher education, Springer Science and Business Media, No.(60), PP.627-640, Online at: http://www.newb.ie/publications/scpdocumenta tion.asp, in 13/4/2018.
99-Whittaker, Jennifer and Others(2017). Planning for food systems: community-university partnerships for food-systems transformation, Vol,(28), No.(1), PP.20-56.
100-Yolcu, Ozgu(2011). Use of news articles and announcements on official websites of universities Turkish Online. Journal of Educational Technology, Vol.10,No.2 PP.10-16.
101-Zerquera, Desiree(2016).Urban-serving research universities: Institutions for the public good higher learning research communications, Vo.5, No.2, Jun , PP.18-95.
ثالثا: المواقع الإلکترونیة:
-                   www.ascs.ksu.edu.sa, at: 22/2/2018.
-                   www.ut.edu.sa/web/cscd, at: 26/2/2018.
-                   www.ju.edu.sa, at: 28/2/2018.
-                   www.units.imamu.edu.sa, at: 15/3/2018.
-                   www.taibahu.edu.sa, at: 17/3/2018.
-                   www.deanships.jazanu.edu.sa, at: 23/3/2018.
-                   www.dcs.qu.edu.sa, at: 26/3/2018.
-                    www.uqu.edu.sa, at: 27/3/2018.
-                   www.dcsl.nu.edu.sa, at: 28/3/2018.
-                   www.uohapp.uoh.edu.sa, at: 31/3/2018.
-                   www.m.mu.edu.sa, at: 20/4/2018.
-                   www.community.uj.edu.sa, at: 22/4/2018.