واقع جودة الأداء التعليمي لدى أعضاء هيئة التدريس بکلية العلوم والدراسات الإنسانية في جامعة شقراء من وجهة نظر الطالبات الخريجات Status Quo of the Educational Performance Quality among Faculty Members of the Faculty of Sciences and Humanities at Shaqra' University in the Light of the Female Graduates’ Viewpoints

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

أستاذ إدارة التعليم العالي المساعد کلية العلوم والدراسات الإنسانية بحريملاء جامعة شقراء ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة معرفة واقع جودة الأداء التعليمي لأعضاء هيئة التدريس بکلية العلوم والدراسات الإنسانية في جامعة شقراء من وجهة نظر الطالبات الخريجات في مجالات: (التدريس، وتقويم الطالبات، والمقرر الدراسي) في أقسام کلية العلوم والدراسات الإنسانية بحريملاء من وجهة نظر الطالبات الخريجات تم استخدام المنهج الوصفي، کما تم تطبيق استبانة على الطالبات الخريجات وبلغ عددهن 133 طالبة، وتم تحليل نتائج الدراسة وخلصت بعدد من النتائج منها: أن درجة موافقة أفراد الدراسة کانت کبيرة لجودة التعليم الجامعي في أقسام کلية العلوم والدراسات الإنسانية بحريملاء بشکل عام، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد الدراسة حول مستوى ممارسة أعضاء هيئة التدريس لمتطلبات جودة المقرر الدراسي، وجودة تقييم الطالبات تعود لاختلاف التخصص، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد الدراسة حول مستوى ممارسة أعضاء هيئة التدريس لمتطلبات جودة التدريس تعود لاختلاف التخصص، واهتمام أعضاء هيئة التدريس بدرجة متوسطة بجوانب استخدام الحاسب الآلي في التدريس وکذلک الوسائل والأجهزة الحديثة،کما توصلت الدراسة إلى عدد من التوصيات منها توعية أعضاء هيئة التدريس في کلية العلوم بثقافة الجودة في التعليم وبيان النتائج المترتبة عند تطبيقها، وتقديم دورات تدريبية لأعضاء هيئة التدريس في استخدام أجهزة الحاسب في التدريس وکذلک تدريبهم على مهارات واستراتيجيات طرق التدريس الحديثة.
 This study aimed to identifythe reality of the quality of educational performance among faculty members at the Faculty of Science and Humanities at Shagra University from the point of view of graduate students in the fields of (teaching, student’s evaluation, and the study syllabus) at Faculty of Science and Human studies in Hurimlae from the viewpoints of graduate students. The descriptive method was used and a questionnaire was applied to 133 graduate students. The results of the study were analyzed and concluded with a number of results, include that : The accordance degree of the study members was significant for the quality of university education in the departments of the Faculty of Science and Human Studies- Hurimlae in general, and the absence of statistically significant differences between the members of the responses of the study on the level of practice of faculty members to the requirements of the quality of curriculum differences, and the quality of assessment of students belonging to different specialization, also the presence of statistically significant differences between the members of the responses of the study on the level of practice of faculty members to the requirements of the quality of teaching belonging to different specialization, and the attention of faculty members moderate degree aspects of the use of computers in teaching as well as the means of modern devices and differences .The study also reached a number of recommendations, which including raising the awareness of faculty members in the Faculty of Science to the culture of quality in education and indicating the consequences of its application, and providing training courses for faculty members on use of computers in teaching, as well as train them on the skills and strategies of modern teaching methods

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1. المراجع:

    1. الترتوری، محمد (2009). إدارة الجودة الشاملة فی مؤسسات التعلیم العالی. دار المسیرة، ط1،عمان.
    2. توفیق، محمد (2006). تطبیقات إدارة الجودة الشاملة فی المنظمات الخدمیة فی مجالی الصحة والتعلیم. المنظمة العربیة للتنمیة الإداریة ، القاهرة.
    3. أحمد، مصطفى (2002). إدارة البشر: الأصول والمهارات. مصر.
    4. حبیب، أمجد (2016). معوقات تطبیق الجودة الشاملة فی کلیة التربیة فی جامعة البصرة من وجهة نظر العمادة ورؤساء الأقسام. مجلة أبحاث البصرة، م41، ع2.
    5. الجسر، سمیر (2004). إعادة تنظیم التعلیم العالی. ورقة عمل فی ورشة العمل التی أقامتها وزارة التربیة والتعلیم العالی، بیروت، المدیریة العامة للتعلیم العالی.
    6. الدسوفی، نوال (2017). دور الجودة فی خدمة التعلیم .جامعة المجمعة.
    7. زاهر، ضیاء الدین (2006). إدارة النظم التعلیمیة للجودة الشاملة. دار السحاب للنشر والتوزیع، القاهرة.
    8. زیدان، سلمان (2009). إدارة الجودة الشاملة الفلسفة ومدخل العمل. دار المناهج للنشر والتوزیع، عمان، الأردن.
    9. سلامة، عبد العظیم (2001). إعادة هندسة العملیات الإداریة فی المنظومة المدرسیة فی ضوء التغیرات العالمیة المعاصرة، مجلة کلیة التربیة ببنها، العدد 48، المجلد 12.
    10. السید، حنان (2011). الأسالیب التقویمیة لتحسین جودة العملیة التعلیمیة دراسة مطبقة على کلیة العلوم والآداب بالرس _ الأقسام الأدبیة. مجلة دراسات فی الخدمة الاجتماعیة والعلوم الإنسانیة. مصر، ع31، م11.
    11. الشایع، محمد (2014). تقییم جودة العملیة التعلیمیة فی برنامج قسم الاجتماع بجامعة الملک عبد العزیز من وجهة نظر الطالبات. مجلة العلوم العربیة الإنسانیة بجامعة القصیم، م 7، ع3.
    12. العربی، شریف، والقشلان، أحمد (2009). تطویر الأداء فی مؤسسات التعلیم العالی فی ضوء مدخل التعلیم التنظیمی وإدارة الجودة الشاملة. المجلة العربیة لضمان جودة التعلیم الجامعی، ع 3، م89.
    13. العلی، عبد الستار، وآخرون (2009). المدخل إلى إدارة المعرفة. ط2، دار المیسرة للنشر والتوزیع، عمان، الأردن.
    14. القرشی، خدیجة (2016). تقویم برنامج ریاض الأطفال فی کلیة التربیة بجامعة الطائف من وجهة نظر الطالبات. مجلة کلیة التربیة، جامعة طنطا، مصر،           م 63،ع3.
    15. مسلم، آمال (2016) . تصور مقترح لرفع مستوى جودة العملیة التعلیمیة فی ضوء معاییر الجودة الشاملة بجامعة القصیم: کلیة التربیة ریاض الأطفال نموذجا. مجلة دراسات الطفولة، مصر، م19،ع71.
    16. مصطفى، أحمد، والأنصاری، محمد (2002). برنامج إدارة الجودة الشاملة وتطبیقاتها فی المجال التربوی، المرکز العربی للتدریب التربوی لدول الخلیج، قطر.
    17. مکیده، علی، ومداح، أخضر (2015). مدى تبنی إدارة الجودة الشاملة الجامعیة فی الجامعة الجزائریة، دراسة استقصائیة على أعضاء هیئة التدریس بکبیة العلوم الاقتصادیة والتجاریة وعلوم التسییر بجامعة المدیة، المجلة العربیة لضمان جودة التعلیم الجامعیة، المجلد الثامن، العدد 22.
    18. نیاز، حیاة (2009). معاییر جودة الأداء التعلیمی للمعلم على ضوء توجهات الفکر التربوی. مجلة کلیة التربیة جامعة الأزهر، العدد 143، الجزء 3.
    19. الورثان، عدنان (2014). مستوى جودة العملیة التعلیمیة بجامعة شقراء فی ضوء متطلبات الاعتماد الأکادیمی: دراسة تقییمیة. مجلة البحث العلمی فی التربیة، مصر، م4، ع15.
      1. Arabic References in English

               1-        

        Attartouri, Muhammad (2009). Total Quality Management at Higher Education Institutions. (1st ed.), Amman: Dar Al Masirah.

               2-        

        Tawfiq, Muhammad (2006). Applications Of Total Quality Management In Service Organizations At The Fields Of Health And Education. Cairo: The Arab Organization for Administrative Development.

               3-        

        Ahmed, Mustafa (2002). Managing Mankind: Origins & Skills. Egypt.

               4-        

        Habib, Amjad (2016). Challenges Of Implementing Total Quality At The College Of Education - Basra University According To The Viewpoints Of The Deanship And Department Heads. Basra Research Journal, 41 (2).

               5-        

        Al-Jesr, Samir (2004). Reorganizing Higher Education. A working paper at the workshop held by the Ministry of Education and Higher Education, Beirut, the General Directorate of Higher Education.

               6-        

        El Desouky, Nawal (2017). The role of quality in education service. Majmaah University.

               7-        

        Zahir, Diaa al-Din (2006). Managing Educational Systems For Total Quality. Cairo: Dar Al-Sahab for Publishing and Distribution.

               8-        

         Zaidan, Salman (2009). Total Quality Management:  Philosophy and work Approach. Amman: Dar Al-Manahij for Publishing and Distribution.

               9-        

        Salameh, Abdul-Azim (2001). Re-Engineering The Administrative Processes Of School System Based On Contemporary Global Changes, Journal of the College of Education Banha, 12 (48).

              10-       

        Al-Sayed, Hanan (2011). Evaluative Methods For Improving The Educational Process Quality: A Study Applied on The Faculty Of Science And Arts At Al-Rass - Literary Departments. Journal of Studies in Social Work and Human Sciences. Egypt, 11 (31.(

              11-       

        Al-Shaya', Muhammad (2014). Evaluating the quality of educational process of the program of sociology department at King Abdul Aziz University According to students' views. Journal of Arab Humanities at Qassim University, 7(3).

              12-       

        Al-Arabi, Sherif, and Al-Qashlan, Ahmad (2009). Improving The Performance Of Higher Education Institutions Based On The Organizational Learning Approach And Total Quality Management. The Arab Journal for Quality Assurance of University Education, 89 (3).

              13-       

        Al-Ali, Abd Al-Sattar, (2009). The Approach towards knowledge management. (2nd ed.), Amman: Dar Al-Maisarah for Publishing and Distribution.

              14-       

        Al-Qurashi, Khadija (2016). Evaluating the kindergarten program at the College of Education at Tai'f University According to female students' views. Journal of the Faculty of Education, Tanta University, 63 (3).

              15-       

        Muslim, Amal (2016). A Proposed Perspective For Improving Educational Process Quality Level In Accordance With The Comprehensive Quality Standards At Qassim University: The Kindergarten College Of Education: A Model. Journal of Childhood Studies, Egypt, 19 (71).

              16-       

        Mustafa, Ahmad, and Al-Ansari, Muhammad (2002). Program Of Total Quality Management And Its Applications In The Educational Field, Qatar: Arab Educational Training Center for Gulf States.

              17-       

        Makeda, Ali, and Maddah, Green (2015). The Extent Of Adopting University Total Quality Management At The Algerian University, A Survey Study On Faculty Memers Of College Of Economics, Business And Management Sciences At The University Of Medea, The Arab Journal For Quality Assurance In Higher Education, 8 (22).

              18-       

        Nayaz, Hayat (2009). Standards Of Quality Of Teacher's Educational Performance Based On Trends Of Educational Thought. Journal Of The Faculty Of Education, Al-Azhar University, 3 (143).

              19-       

        Al-Warthan, Adnan (2014). Quality Level Of The Educational Process At Shaqra University Based On Academic Accreditation Requirements: An Evaluation Study. Journal of Scientific Research in Education, 4 (15).

              20-       

        English References:

        Arab Republic of Egypt, Ministry of Higher Education )2004(. Quality Assurance and Accreditation Handbook for Higher Education in Egypt , Cairo. p.5.

              21-       

        Hess,J .D & Benjamin, B. A. (2015). Applying Lean Six Sigma within the University: Opportunities for Process Improvement and Cultural Change. International Journal of Lean Six Sigma, 6(3), 249-262.

              22-       

        Machingambi, Swverino & Wedesango, Newman (2011). University Lectures Perceptions of Students Evaluation of Their Instructional Practices, Walter Sisulu University, Center for Leaching Development, Republic of South Africa.

              23-       

        Network for Quality Assurance in Higher Education, (2004).  European Association for Standers and Guidelines in higher Education", Helsinki: p.9.

              24-       

        Sallis, E (2014). Total Qualitty Management in Education. New York:  Routledge Publishing.

              25-