درجة امتلاک طلبة الرياضيات بکلية العلوم والآداب بمحافظة الرس للمفاهيم الهندسية والجبرية وعلاقتها ببعض المتغيرات The Degree of Mathematics Students Possession at the College of Arts and Sciences in Rass for Geometric and Algebraic Concepts and its Relationship with Some Variables

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

أستاذ مساعد في مناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية العلوم والآداب بالرس/ جامعة القصيم

المستخلص

هدف هذا البحث إلى معرفة درجة امتلاک طلبة الرياضيات بکلية العلوم والآداب بمحافظة الرس للمفاهيم الهندسية والجبرية. کما هدف إلى معرفة العلاقة بين درجة امتلاکهم للمفاهيم الهندسية والجبرية وکل من المتغيرات التالية: المسار (تربوي، وغير تربوي)، النوع، والمستوى الدراسي.
استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي والمنهج الوصفي التحليلي، من خلال تطبيق أداة البحث (اختبار المفاهيم الهندسية والجبرية) على أفراد عينة البحث، ومن ثم تصحيح الاختبار واستخدام برنامج (SPSS) لحساب المتوسطات والانحرافات المعيارية لاستجابات أفراد العينة واستخدام اختبار "ت" للوقوف على دلالة أثر المتغيرات المستقلة.
وأظهرت النتائج أن درجة امتلاک الطلبة للمفاهيم الهندسية والجبرية بشکلِ عام جاءت متدنية. کما أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 α) بالنسبة لمتغير المسار (تربوي، وغير تربوي) في مجال الهندسة والمجال الکلي من حيث درجة امتلاکهمللمفاهيم الهندسية والجبرية. بينما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 α) بالنسبة لمتغير المسار في مجال الجبر لصالح المسار غير التربوي. وأظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 α) بالنسبة لمتغير النوع لصالح الاناث من حيث درجة امتلاکهم لبعض المفاهيم الهندسية والجبرية في مجال الجبر والمجال الکلي. وأخيرا أظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 α) بالنسبة لمتغير المستوى الدراسي لصالح طلبة السنتين الثالثة والرابعة من حيث درجة امتلاکهم للمفاهيم الهندسية والجبرية في مجالي الهندسة والجبر والمجال الکلي.
Abstract:
The aim of this research is to find out the degree of possession of geometric and algebraic concepts by the students of mathematics at the Faculty of Science and Arts in Ar Rass Province. It aimed also to find out the relationship between their degree of possession for geometric and algebraic concepts, and each of the following variables: path (educational, non-educational), gender, and academic level.
The researcher used the semi-experimental approach and the analytical descriptive approach by applying the research tool (geometric and algebraic concepts test) to the study sample. Then he corrected the test and he used the SPSS program to calculate the averages and standard deviations of the responses of the sample. He used the T test to determine the significance of independent variables.
The results showed that students' degree of possession of geometric and algebraic concepts in general was low. In addition, there were no statistically significant differences at the level of (α≤0.05) for the path variable (educational and non-educational) in the field of geometric and the total field in terms of degree of possession of geometric and algebraic concepts. The results showed that: there were statistically significant differences at the level of (α≤0.05) for the path variable, in the field of algebra in favor of non-educational path. In addition, there were statistically significant differences at the level of (α≤0.05) for the gender variable, in favor of females in terms of degree of possession of some geometric and algebraic concepts in the area of ​​algebra and the total field. Finally, there were statistically significant differences at the level of (α≤0.05) for the variable of the academic level in favor of the third and fourth year students in terms of their degree of possession of geometric and algebraic concepts in the fields of geometry, algebra and the total field.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع العربية
أبو زينة، فريد کامل (1995). الرياضيات. مناهجها وأصول تدريسها. دار الفرقان.
أحمد، مازن عبد الرحمن صالح (2003). علاقة جنس طالب الصف السادس الأساسي باکتساب المفاهيم والمهارات الجبرية والمهارات الحسابية الأساسية في محافظة جنين (رسالة ماجستير). کلية الدراسات العليا/ جامعة النجاح الوطنية. الرابط .  https.//scholar.najah.edu
الأشقر، أيمن (2001). صعوبات تعلم الهندسة التحليلية لدى طلبة الصف العاشر الأساسي بمحافظة غزة (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة الأقصى.
بدوي، رمضان (2008). تضمين التفکير الرياضي في برامج الرياضيات المدرسية، (ط1)، دار الفکر ناشرون وموزعون.
ترهي، نيفين يوسف محمد (2010). الأخطاء الشائعة في المفاهيم الجبرية الاساسية واستراتيجيات التفکير المصاحبة لهذه الاخطاء لدى طلبة الصفين الثامن والعاشر في القدس. رسالة ماجستير / جامعة بيرزيت / کلية الدراسات العليا، فلسطين.  دار المنظومة، الرابط. http.//search.mandumah.com/Record/560121
الحربي، بدر فهد (2014). دراسة مقارنة لمستوى اکتساب المفاهيم الجبرية والهندسية بين طلاب نظام المقررات الدراسية وطلاب الثانوية العامة. دراسة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى.
الحيلة، محمد نجيب، (2001). طرائق التدريس واستراتيجياته، الامارات العربية المتحدة، دار الکتاب الجامعي.
خصاونة، أمل (1994). مستويات التفکير الهندسي لدى الطلبة المعلمين، أبحاث اليرموک، العلوم الإنسانية والاجتماعية، 10(1)، 439 -481.
راشد، محمد إبراهيم & الشباک، موسى عيد (2006). الصعوبات التي تواجه طلبة "معلم الصف" في اکتساب مفاهيم ومهارات الهندسة المستوية وأسبابها، مجلة اتحاد الجامعات العربية ، عمان ، الأردن 46 ،173-131.
سکيرجة، عماد الدين موسى سعيد (2014) أثر استخدام استراتيجية التدريس التبادلي في استيعاب المفاهيم الجبرية وتطبيقاتها لدى طلبة الصف الثامن الأساسي. رسالة ماجستير، کلية الدراسات العليا، الجامعة الأردنية، الأردن. دار المنظومة، الرابط. http.//search.mandumah.com/Record/721237
الشرع، إبراهيم أحمد & ظاظا، حيدر إبراهيم (2010). درجة امتلاک الطلبة المعلمين في الجامعة الأردنية لبعض المفاهيم الهندسية والجبرية في الهندسة والجبر والحساب. دراسات العلوم التربوية، 37( 2) ,273.
الشمري، بندر سماح (2004). إتقان طالبات کليات التربية الأساسية تخصص رياضيات لمفاهيم ومهارات محتوى منهج الرياضيات الصف الخامس الابتدائي بدولة الکويت. دراسات في المناهج وطرق التدريس ,96، ص ص14-44.
عبد الله، أحمد عبد الله (2009). صعوبات تعلم الهندسية التحليلية الفراغية ووضع تصور مقترح لعلاجها لدى طلبة الصف الحادي عشر العلمي (رسالة ماجستير غير منشورة) الجامعة الإسلامية.
عفانة، عزو (2002). التدريس الاستراتيجي للرياضيات الحديثة. إجراءات تطبيقية على الطفل، ط (1). دار حنين للنشر والتوزيع.
عطية، محسن (2008). الجودة الشاملة والمنهج، دار المناهج للنشر والتوزيع.
 الغامدي، غرم الله مسفر (2000).. فعالية استخدام اللوحة الهندسية في تدريس بعض المفاهيم الهندسية لتلاميذ الصف الخامس الابتدائي ( رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة أم القرى.
فهد، رلى يوسف (2001). صعوبات تعلم الهندسة لدى طلبة الصف الثالث الإعدادي في البحرين وتفسيرها في ضوء مستويات "فان هيل" للتفکير الهندسي، مجلة العلوم التربوية والنفسية،2 ,2176-178.
المحارمة، أسماء يوسف محمد & المقدادي، أحمد محمد (2018). أثر استراتيجية الاستبصار المفاهيمي في اکتساب المفاهيم الرياضيّة وحل المسألة لدى طالبات الصف الرابع الأساسي في الأردن، دراسات العلوم التربوية، 45(3) ، 2018، وقائع مؤتمر کلية العلوم التربوية " التعليم في الوطن العربي نحو نظام تعليمي متميز".
 منصور، عثمان ناصر (2013). الصعوبات التي تواجه طلبة کلية التربية في اکتساب مفاهيم ومهارات الهندسة المستوية وهندسة التحويلات من وجهة نظرهم. رسالة الخليج العربي ، 34( 129)،          45-73.
نصار، علي محمد (2011). مدى مطابقة المفاهيم الجبرية المتضمنة في محتوى منهاج الرياضيات الفلسطيني للمرحلة الأساسية العليا لمعايير (NCTM). مجلة القراءة والمعرفة، 119، 19-44.
وزارة التربية والتعليم، (2006)، مؤتمر المعايير الوطنية لتنمية المعلمين مهنياً.
المراجع العربية مترجمة
Abu Zina, F. k. (1995). Mathematics. its curricula and teaching foundations. Dar Al-Furqan.
Ahmed, M. A. S. (2003). The relation of the basic sixth grade student’s gender to the acquisition of algebraic concepts and skills, and basic mathematical skills in Jenin Governorate. (unpublished Master Thesis). College of Graduate Studies / An-Najah National University,Available at. https.//scholar.najah.edu
Alshkar, A. (2001). Difficulties in learning analytical engineering for tenth grade students in Gaza Governorate (Unpublished Master Thesis) Al-Aqsa University .
Badawi, R. (2008). Including mathematical thinking in school mathematics programs (1st ed.). Dar Al Fikr Publishers and Distributors
Terhi, N. Y. M. (2010). Common mistakes in basic algebraic concepts and thinking strategies accompanying these errors among students in grades eight and ten in Jerusalem. (Unpublished Master Thesis) / Birzeit University. Available at..
  http.//search.mandumah.com/Record/560121
Al-Harbi, B. F. (2014). A comparative study of the level of acquisition of algebraic and engineering concepts among students of the curriculum system and high school students. ( Unpublished Master Study) , Umm Al-Qura University.
Al-Hailah, M. N. (2001). Teaching methods and its strategies, University Book Dar.
Khasawneh, A. (1994). Levels of geometric thinking among student teachers, Yarmouk Research, Humanities and Social Sciences, 10(1),1439 -481.
Rashid, M. I. , Al-Shabak, M. (2006). Difficulties that face "class teacher" students in acquiring concepts and skills of flat engineering and their causes, Journal of the Association of Arab Universities, 46, 131-173.
Skirja, I. A. S. (2014). The effect of using the interactive teaching strategy on understanding algebraic concepts and their applications among eighth grade students. (Unpublished Master Thesis), College of Graduate Studies, University of Jordan, Jordan , Dar Almandumah. Available at . http.//search.mandumah.com/Record/721237
 
Al-Sharaa, I. A& Zaza, H. I. (2010). The degree to which student teachers at the University of Jordan possesses some geomattric and algebraic concepts in geometry, algebra and arithmetic. Studies of Educational Sciences, 37(2), 273
Al-Shammari, B. S. (2004).Mastering Female students of the Faculties of Basic Education specialized in mathematics for the concepts and skills of the content of the fifth grade mathematics curriculum in Kuwait. Studies in Curriculum and Teaching Methods , 96,  14-44
Abdullah, A. A. (2009). The difficulties of learning spatial analytical geometry and developing a proposed vision for its treatment among eleventh grade students. (Unpublished Master Thesis). Islamic University ..
Afaneh, I. (2002). Strategic Teaching of Modern Mathematics. Applied Procedures on the Child, (1st ed.). Hunayn Dar for Publishing and Distribution.
Atia, M. (2008). “Total Quality and Curriculum”, Dar of Curriculum for Publishing and Distribution.
Al-Ghamdi, G. A .M. (2000) . Effectiveness of using the geomatric board in teaching some geomatric concepts to fifth grade pupils, ( Unpublished Master Thesis)  , Umm Al-Qura University..
Fahd, R. Y. (2001). Difficulties in learning geometry for third-year middle school students in Bahrain and their interpretation  based on "Van Hill" levels of geometric thinking, Journal of Educational and Psychological Sciences, 2 (2), 176-178.
AlMharmh, A. Y. M. & Al-Miqdadi, A. M. (2018). The effect of the conceptual insight strategy on acquiring mathematical concepts and solving the issue among female students of the fourth grade in basic education in Jordan, Studies, Educational Sciences,. 45(3), Proceedings of the Conference of the College of Educational Sciences “Education in the Arab World Towards a Distinguished Education System”.
Mansour, O. N.(2013). The difficulties that students of the Faculty of Education face in acquiring concepts and skills of flat and transformational geometry from their point of view. The Letter of the Arabian Gulf , 34 (129), 45-73
Nassar, A.M. (2011). The extent to which the algebraic concepts included in the content of the Palestinian Mathematics curriculum conform to the Higher Basic Stage for the (NCTM). Reading and Knowledge Journal, 119, 19-44.
Ministry of Education (2006). Conference of National Standards for Professional Teacher Development..
المراجع الأجنبية
Beaton, A. E., Smith, I .V., Mar-ten, M. O., Gonzales, E. J., Kelly, D. L. & Smith, T. A .(1996). Mathematics Achievement in the Middle School Years. IEAS third International Mathematics and Science Study (TIMSS). Chestnut Hill, MA TIMSS International study .Center, Boston College.
Govender, R. & De Villiers. M. D. (2002). Constructive Evaluation of Definitions IN a sketchpad context. Paper presented at AMESA, Univ-,natal, Durban, South Africa (1-5) WWW.SUN.Za/mathed/AMESA
 
Marnich, D. B.( 2001). How the knowledge base of pre-service teachers affects the diagnosis and remediation of student errors when adding fraction with unlike dominators.( unpublished doctoral thesis).
Menon, R. (1998). Preservice Teachers Understanding of Perimeter, School Science Mathematics,98 (7), 361 – 368.
•   National Council of Teachers of Mathematics (NCTM), (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA. (http.//www.nctm.org./standards 2000/)
.       National Research Council (NRC), (2002), Helping children learn mathematics, DC. National Academies Press (NAP). Retrieved 18, March 2016, from http.//www. nap.edu/ openbook.php.
•   Pickreign, J. (2007). Rectangles and Rhambi. How well do Preservice teachers know them? IUMPST. The Journal, 1. Available at. www.k-12prep.math.ttu.edu.
    Sand T. S.(2007). Pre-service geometry education in South Africa. a typical case? IUMPST. The Journal,1 . Available at. www.K-12prep.math.ttu.Edu
Sherared lll, Wade, H. (1981). Why Is Geometry a Basic Skill. The Mathematics Teacher 74 (1), 19-24.
    Stevens, C. & Wenner, G. (1996). Elementary preservice Teachers' Knowledge and Beliefs Regarding Science and Mathematics. School Science and Mathematics, 96 (1). 2-8
Ventura Educational Systems (1999). Algebra Concepts, Additional support materials for educators. http.//www.venturaes.com
Williams, D. (2007). The What, Why, and How of Contextual Teaching in a Mathematics Classroom. Mathematics Teacher, 100 (8), 572-575. From Academic Search Premier Database.
Zakaria, E.، Zaini, N. (2009). Conceptual and procedural Knowledge of Rational Numbers in Trainee Teachers. European Journal of Special Sciences, 9 (2).