فاعلية تدريس وحدة قائمة على المدونات في تنمية تحصيل طلاب المرحلة الثانوية في الرياضيات والاتجاه نحوها

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

تخصص مناهج وطرق تدريس رياضيات - قسم المناهج وطرق التدريس – کلية التربية - جامعة الجوف – المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن فاعلية تدريس وحدة قائمة على المدونات في تنمية التحصيل والاتجاه نحو الرياضيات لدى طلاب الصف الأول ثانوي، وتحقيقا لأهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، حيث طبقت الدراسة على عينة بلغ حجمها (53) طالباً من طلاب الصف الأول ثانوي بمدارس المرحلة الثانوية الحکومية، بمنطقة الجوف، في الفصل الدراسي الثاني لعام 1435/1436هـ، تم تقسيمهم إلى مجموعتين: تجريبية وتکونت من (25) طالبا، درست باستخدام المدونات، ومجموعة ضابطة تکونت من (28) طالبا، درست بالطريقة التقليدية. وتمثلت أداتي الدراسة في اختبار التحصيل المعرفي في وحدة الأشکال الرباعية لقياس المستويات المعرفية الدنيا، ومقياس الاتجاه نحو الرياضيات، حيث أخضعت المجموعتان التجريبية والضابطة لاختبار التحصيل المعرفي ومقياس الاتجاه نحو الرياضيات قبليا وبعديا. وفي ضوء أهداف الدراسة ومتغيراتها وضع الباحث خمس فروض صفرية، ولاختبار صحتها تمت معالجة البيانات إحصائيا باستخدام اختبار ت (T-Test) لمعرفة دلالة الفروق، ومربع ايتا لقياس حجم الأثر.
وأظهرت نتائج الدراسة بشکل عام أن طلاب المجموعة التجريبية تفوقوا على نظرائهم في المجموعة الضابطة في متوسط درجات التحصيل المعرفي البعدي في جميع المستويات المعرفية المراد قياسها، وفي الاتجاه ککل نحو مادة الرياضيات، وأن هذا التفوق کان دالاً إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05) لجميع الفروض، وبناءً على ذلک رفضت جميع فروض الدراسة الصفرية، وأعيدت صياغتها على النحو التالي: توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة لصالح طلاب المجموعة التجريبية عند مستوى: (التذکر، الفهم، التطبيق، جميع المستويات المعرفية السابقة (و الاتجاه نحو الرياضيات. وأظهرت النتيجة العامة للدراسة فاعلية المدونات في تنمية تحصيل طلاب المرحلة الثانوية في الرياضيات والاتجاه نحوها. وفي ضوء نتائج الدراسة يوصي الباحث بعقد دورات تدريبية لمشرفي ومعلمي الرياضيات، لتدريبهم على کيفية توظيف المدونات أثناء التدريس وتشجيعهم على استخدامها.
 
 
 
Abstract:
The Title of the Study: The effectiveness of teaching unit based on blogs in Developing the Achievement and attitude towards mathematics by Secondary school students.This study sought the effectiveness of teaching unit based on blogs to first-year secondary school students on Developing the Achievement and attitude towards mathematics. To achieve the study objectives, the researcher used a quasi-experimental approach. The study was applied on a sample of (53) students in the first-year secondary school students school in Al-Jouf region in the Second Academic Term of 1435/1436H. These students were assigned to two groups: experimental consisted of (25) student, which was taught the Quadrilaterals Unit involved in the study by using blogs while control consisted of (28) student ,which was taught the same unit in the traditional method. The two measuring instruments used in the study which are the academic achievement test in the Quadrilaterals Unit to test the lower cognitive levels and the attitude scale towards mathematics. Both tools were confirmed to be reliable, valid and stable. The experimental and control group were set for a pre- and a post- academic achievement tests and the attitude scale towards mathematics. In the light of the study and its variables, the researcher laid down five null hypotheses.To test their validity, the data was statistically analyzed using (T -test) to find out the results and the statistical differences and Eta Squared to measure the effect size.
 The study’s results revealed in general that the experimental group’s students outperformed their counterparts in the control group in the mean scores of post-cognitive achievement at all cognitive levels meant to be measured, and in attitude towards science in general. This out performance had been statistically significant at (0.05) level of significance for all hypotheses. Accordingly, all null hypotheses of the study had been rejected and reformulated below in the condensed form as follows: These are statistically significant differences between the mean scores of experimental and control groups’ students at the levels: (recall, comprehension , application and all previous cognitive levels)and attitude towards mathematics. The overall finding revealed the effectiveness of implementing some of Web 2.0 applications in Developing the Achievement and attitude towards mathematics by Secondary school students.

الموضوعات الرئيسية