تقدير مدى أهمية امتلاک معلمي الإعاقة البصرية للکفايات المتطلبة لطلاب مدارس التربية البصرية من وجهة نظرهم في ضوء بعض المتغيرات The Importance and Possession degree of Knowledge Competencies and Required Skills for Teachers of Visual Impaired Children in Jordan"

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

قسم العلوم الأساسية کلية الزرقاء الجامعية - جامعة البلقاء التطبيقية

المستخلص

أهمية امتلاک الکفايات المعرفية والمهارات اللازمة لمعلمي الطلبة ذوي الإعاقة البصرية في الأردن. ولتحقيق هذا الهدف طور الباحث قائمة الکفايات التعليمية اللازمة لمعلمي الطلاب ذوي الإعاقة البصرية اعتماداً على الکفايات المقترحة لمعلمي التربية الخاصة العاملين مع الطلاب ذوي الإعاقة البصرية في مجلس الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة(2009). وتکونت عينة الدراسة من(100) معلمٍ ومعلمة من العاملين في مدارس المکفوفين في الأردن. وأشارت النتائج إلى أن أفراد الدراسة قدّروا أهمية معظم الکفايات المعرفية والمهارات اللازمة لمعلمي الطلاب المکفوفين بمستوى مرتفع، وبينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة أهمية امتلاک معلمي الطلاب المکفوفين للکفايات المعرفية والمهارات اللازمة تبعاً للتفاعل بين متغيري النوع، وعدد سنوات الخبرة لصالح الذکور الذين تقل عدد سنوات خبرتهم عن(6) سنوات، کما وبينت النتائج عدم وجود اختلاف في تقدير معلمي الطلاب ذوي الإعاقة البصرية لأهمية امتلاک الکفايات المعرفية والمهارات اللازمة لمعلمي الطلاب ذوي الإعاقة البصرية تبعاً لمتغير النوع، والتفاعل بين الخبرة والنوع.
Abstract
This study aims at measuring the extent to which teachers evaluate the importance of cognitive competences and necessary skills for teachers working with visually disabled students in Jordan and whether they possess these competences. In addition, it investigates the significant effect of gender, experience years and the interaction between the two variables.
The researcher developed a tool consisting of a list of competences for teachers of visually disabled students based on competences for special needs teachers working with visual disability suggested by council of special needs children (2009).
The study tool was applied on a sample of (100) a teacher working for schools of the blind in Jordan; statistical analysis was performed using SPSS.
Results indicated a low level of evaluation for most competences and skills necessary for teachers of students with visual disability, and a moderate level of the degree teachers possess skills.
Never the less, they did not evaluate any of these skills as being in high or low level regarding the issue of importance.Results also indicated statistically significant difference in the possession of cognitive competencies and skills according to interaction between gender and years of experience in favor of males that have less than (6) years of experience. There are no differences according to gender and years of experience or the interaction between them in respect of the importance of possessing these skills.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع:
-        الببلاوی، إیهاب (2001): قلق الکفیف تشخیصه وعلاجه، القاهرة، دار الکتاب الحدیث.
-        الحدیدی، منى والخطیب، جمال (2005) استراتیجیات تعلیم الطلبة ذوی الحاجات الخاصة، دار الفکر للنشر والتوزیع، عمان- الأردن.
-        الخطیب، جمال وشیرلی ماک براید(2010) تقریر نهائی وضع إطار لسیاسات برامج التربیة الخاصة وخدماتها وتنقیح المعاییر الوطنیة لتنمیة المعلمین مهنیا للتطور المهنی أثناء الخدمة، مقدم لوزارة التربیة والتعلیم، المرحلة الثانیة من مشروع إیرفکی (المکون 3و4).
-        الزهیری، إبراهیم عباس (1998): فلسفة تربیة ذوى الحاجات الخاصة ونظم تعلیمهم، القاهرة ، مکتبة زهراء الشرق.
-        سعفان، محمد أحمد، محمود، سعید طه (2002): المعلم إعداده ومکانته وأدواره فی التربیة العامة والتربیة الخاصة والإرشاد النفسی، القاهرة، دار الکتاب الحدیث.
-        عیسى، جابر، وعماشة، سناء .(2012). تقییم الکفاءة المهنیة لمعلمی الطلاب المعاقین بصریا طبقا للمعاییر العالمیة فی کل من مصر والسعودیة "دراسة مقارنة"، دراسات تربویة ونفسیة ( مجلة کلیة التربیة بالزقازیق)، العدد(75).
-       Ambrose-Zaken, G. (n.d.). Qualitative analysis of 100 interviews with employed adults who are blind and visually impaired on their travel before, during, and after O&M instruction. Unpublished manuscript. Department of Special Education, Hunter College, City University of New York.
-       Apont, C. & Marie, L. (2009). Assistive technology needs assessment protocol for students with visual impairment. At Puerto Rico, (University of Puerto Rico).(Masters thesis) 1-288. Available from proudest dissertations and theses database. (AAT: 1466816).
 
 
-       Beck- winchatz, B. &Riccobono, M. (2008). Advancing participation of blind students in science technology, engineering and math. Advances in Space Research, 42, 1855-1858.
-       Bickford, J. O. (2006). Assessing attainment of competency and program characteristic of a distance preparation program for teachers of students with visual impairments: One university's experience. Re: view: Rehabilitation education for blindness and visual impairment, 38(3),            99-113.
-       Brambring, M.(2007). Divergent development of manual skills in children who are blind or sighted. Journal of Visual Impairment & Blindness,101, 212-225.
-       Casten, R., &Rovner, B.(2008). Depression in age-related macular degeneration. Journal of Visual Impairment & Blindness, 102, 591-599.
-       Cavenaugh, B. S., Giesen, J. M., & Steinman, B. A.(2006). Contextual effects of race or ethnicity on acceptance for vocational rehabilitation of consumers who are legally blind. Journal of Visual Impairment & Blindness,100, 425-436.
-       Curry, S. A., &Hatlen, P. H.(2007). Meeting the unique educational needs of visually impaired pupils through appropriate placement. Journal of Visual Impairment & Blindness, 101, 237-238.
-       Demario, N. C. &Lian, M. J.(2000). Teacher's perceptions of need for and competency in transcribing Braille materials in the Nemeth code. Journal of Visual Impairment & Blindness, 94 (1) 7-14.
-       Durando,J.A. &Wormsley, D,P.(2009). Evaluating and Implementation of Individualized Meaning Centered Approach to Teaching Braille Literacy, Journal of Visual Impairment and Blindness,103 (3),150-161.
-       Erin, J. N., Holbrook, C, Sanspree, M. J., & Swallow, R. M.(2006). Professional preparation and certification of teachers of students with visual impairments. Reston, VA: Council for Exceptional Children.
-       Evans, C. A.(2007). Psycheducational assessment of students who have visual impairments perspective of teachers of student who are blind or who have low vision and school psychologists. PH.D.A Dissertation, Faculty of education, University of Utah.
-       Frieman ,B.B.(2006). State Braille Standards for Teachers of Students Who are Blind or Visually Impaired: A National Survey. Future Reflections, www.nfb.org.
-       Hadidi, Muna S.(2008).Special Needs Education,3.3 Program Development Visual Impairment. Report prepared for the Ministry of Education, Hashemite Kingdome of Jordan. ERfKE 1 Project.
-       Kapperman, G. &Sticken, J.(2003). A case for increased training in the Nemeth code of Braille mathematics for teachers of student who are visually impaired. Journal of visual impairment & blindness, 94, 7-14.
-       Higher Council for the Affairs of Persons with Disabilities(2007) National Strategy for Persons with Disabilities (2007-2015).
-       Kesiktas, A.D. &Akcamete, A.G.(2011). The relationship of personnel preparation to the competence of teachers of student who are visually in Turkey.Journal of visual impairment & blindness.108-124
-       Knowlton, M. & Berger. K.(1999). Competencies required of Braille teachers. Review,30(4), 151-160.
-       Kumar, S.(2007). Talking Braille :A new tool to teach blind children. Appropriate technology, 34(4). 56-57.
-       Lee, H.G., Kim, J.H.& Kang, J.G.(2008). The assessment of professional standard competence of teachers of students with visual impairments. International journal of special education,23 (2). 33-46.
-       Lewis, S., &McKenzie, A. R.(2009). Knowledge and skills for teachers of students with visual impairments supervising the work of paraeducators.Journal of Visual Impairment& Blindness, 103, 481–494.
-       McBride, Shirley A.(2007).Review of Special Education–Grades1-12 Summary Report prepared for the Ministry of Education, Hashemite Kingdome of Jordan. ERfKE 1 Project.
-       Mnyanyi, C. B.F.(2008).from Teaching to Learning: Involving Pupils with Visual Impairment in Ordinary Primary School Classroom Teaching and Learning Process, A Paper Presented in ECER 2008.
-       Pogrund, R. L., &Wibbenmeyer, K. A.(2008). Interpreting the meaning of the terms certified and highly qualified for teachers of students with visual impairments. Journal of Visual Impairment & Blindness,102, 5-15.
-       Shaw, S.F, Madus,J W., and Banerjee., M.(2009).Enhance Access to PostSecondary Education for Students with Disabilities.Intervention in School and Clinic.
-       Spungin, S. J. & Ferrell, K.A.(2007). The role and function of the teacher of students with visual impairments. Reston, VA: Division on Visual Impairment/Council for Exceptional Children.
-       Stephens, B. C., Kirchner, C., Orr, A. L., Savino, D., & Rogers, P.(2009). Collaborative outcome measurement: Development of the nationally minimum data set. Journal of Visual Impairment & Blindness, 103, 342-353.