_ أبو حطب، فؤاد عبد اللطیف، وصادق، آمال أحمد (1990): علم النفس التربوی. القاهرة، مکتبة الأنجلو المصریة.
_ الدرینی، حسین عبد العزیز (2003): دراسة تحلیلیة لعینة من نماذج تنمیة الابتکاریة. مجلة کلیة التربیة، جامعة الأزهر، العدد (116)، 1_ 56.
_الزهار،نبیلعید وحبیب،سالیحسن(٢٠٠٥):التحققمنالإسهامالنسبی لأبعادالذکاءالانفعالیفیالتوافقالمهنیلمعلمیالمرحلةالإعدادیة،مجلةکلیة التربیةجامعةالزقازیقفرعبنها،العدد ٦٠،(15)،١٣5_150.
- الزهرانی، علی حسن ,و رشدی، سری محمد(2010): الرضا المهنی والذکاء الانفعالی لدى معلمی التربیة الخاصة. مجلة کلیة التربیة جامعة الزقازیق، العدد( 66) ینایر، الجزء الثانی، 273_ 316.
_ الغنیم، مرزوق یوسف ( 2011): التعلم مدى الحیاة: اطر مرجعیة وبرامج إعداد المعلم قبل الخدمة وأثنائها. بحث مقدم إلی المؤتمر السنوی لمرکز البحوث التربویة حول القیاس التربوی للتنمیة المهنیة المستدامة، (26 _28 مارس ) بیروت، الجمهوریة اللبنانیة، المرکز العربی للبحوث التربویة لدول الخلیج. الکویت.
_ السبع، سعاد وحسان، احمد وعبده، سماح عبد الوهاب ( 2010): تقویمبرنامجإعدادمعلماللغةالعربیةفیکلیةالتربیةبجامعةصنعاءفیضوءمعاییرالجودة الشاملة. المجلةالعربیةلضمانجودةالتعلیمالجامعی، المجلد الثالث، العدد(5)،96-130.
_ الطبیب، مصطفى عبد العظیم (2008): علاقة الذکاء الوجدانی ببعض الأسالیب القیادیة للمعلم، مجلة الساتل، جامعة السابع من أکتوبر، لیبیا، العدد(5)، 73-95.
_ القلاف، نبیل عبد الله ( 2009): تصور مقترح لبرنامج تکاملی لإعداد المعلم قبل الخدمة فی کلیات إعداد المعلم بدولة الکویت. المنتدى الثانی للمعلم رؤیة جدیدة نحو تطویر أداء المعلم، کلیة التربیة الأساسیة، جامعة الکویت.
_ المغربی، محمد عباس ( 2009): الاعتماد الأکادیمی لمؤسسات إعداد المعلمین کوسیلة لضمان الجودة فی مؤسسات التعلیم العام. المنتدى الثانی للمعلم رؤیة جدیدة نحو تطویر أداء المعلم، کلیة التربیة الأساسیة، جامعة الکویت.
_ المفرج، بدریة، والمطیری, عفاف، وحمادة، محمد( 2007):الاتجاهاتالمعاصرةفیإعدادالمعلموتنمیتهمهنیًا.إدارة البحوث والتطویر التربوی، وزارة التربیة، الکویت.
_ اندروز، وجودسون (2004): دراسة مقارنة لنماذج التصمیم التعلیمی. فی: جاری انجلین: تکنولوجیا التعلیم الماضی والحاضر والمستقبل( ترجمة صالح الدباسی، وبدر الصالح ).النشر العلمی والمطابع، جامعة الملک سعود، المملکة العربیة السعودیة.
_ بخاری، عبلة عبد الحمید (1430ه): محاضرات فی الاقتصاد الإداری، کلیة الاقتصاد والإدارة، جامعة الملک عبد العزیز.المملکة العربیة السعودیة
_ جابر، جابر عبد الحمید (2004): نحو تعلیم أفضل انجاز أکادیمی وتعلم اجتماعی وذکاء وجدانی. القاهرة، دار الفکر العربی.
_ جامعة الدول العربیة (2009 ): الإطارالاسترشادیلمعاییرأداءالمعلمالعربی : سیاساتوبرامج. الأمانة العامة، إدارة التربیة والتعلیم والبحث العلمی. القاهرة، مطبعة جامعة الدول العربیة.
_ جوخب، عائشة علی محمد (2009): الذکاء الوجدانی وعلاقته بالتوافق المهنی "دراسة على معلمات المرحلة الثانویة بمدینة الریاض". رسالة ماجستیر، قسم علم النفس، کلیة العلوم الاجتماعیة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة.
_ حسین، محمد حبشی (2004). الإسهام النسبی لمکونات الذکاء الانفعالی والذکاء العام فی التنبؤ بالنجاح المهنی لمعلم المرحلة الابتدائیة. المجلة المصریة للدراسات النفسیة، المجلد( 14)، العدد(43)، 100_170
_ فرج، أنور محمد (2007): نظریة الواقعیة فی العلاقات الدولیة دراسة نقدیة مقارنة فی ضوء النظریات المعاصرة. مرکز کردستان للدراسات الإستراتیجیة، السلیمانیة.
_ قندیل، إیمان رجب (2005): الذکاء الوجدانی وعلاقته بالتوافق المهنی لدى معلمی ومعلمات التربیة الخاصة. رسالة ماجستیر، کلیة التربیة، جامعة بنها.
_ کمال، أمینة عباس، والحر، عبد العزیز (2003): أولویات الکفایات التدریسیة والاحتیاجات التدریبیة لمعلمی المرحلة الإعدادیة فی التعلیم العام بدولة قطر من وجهة نظر المعلمین والموجهین.مجلة کلیة التربیة جامعة الإمارات العربیة المتحدة، العدد (20)، 35_ 101.
_ کنعان، احمد علی (2009): تقییمبرامجتربیةالمعلمینومخرجاتهاوفقمعاییرالجودةمنوجهةنظرطلبةالسنةالرابعةفیقسممعلمالصفوأعضاءالهیئةالتعلیمیة. مجلةجامعةدمشق، المجلد25 العدد (3- 4)، 15_93.
- مغربی، عمر عبد الله مصطفی (1429ه): الذکاءالانفعالیوعلاقتهبالکفاءةالمهنیة لدی عینة من معلمی المرحلة الثانویة فی مدینة مکة المکرمة. رسالة ماجستیر، قسم علم النفس, کلیة التربیة، جامعة أم القرى.
-Anderson, J., White, P. & Sullivan, P.(2005). Using a schematic model to represent Influences on, and Relationships Between, Teachers’ Problem-Solving Beliefs and Practices.Mathematics Education Research Journal, 17(2), 9–38.
- Bassey, M. ( 1997). Preparing teachers for the 21st century: connecting pre-service teachers with community. Educational Change, Spring, 29-37.
- Boyatzis, R. and Saatcioglu, A.(2008). A 20-year view of trying to develop emotional, social and cognitive intelligence competencies in graduate management education. Journal of Management Development, 27 (1), 92-108.
- Camacho, Y., Escamilla, A. & et al ( 2007). Exploration Project: social emotional learning impacts academic success. Aurora University.
- Ceisel, A. T. (2010). Chicago students' social emotional learning suggested modifications for PATHS curriculum. A Dissertation Submitted to the Faculty of The Chicago School of Professional Psychology In Partial Fulfillment of the Requirements For the Degree of Doctor of Psychology,
- Chatti, M. A., Jarke, M. and Specht, M. (2010). The 3P learning model. Educational Technology & Society, 13 (4), 74–85.
- Cleary, T. and Zimmerman, B. (2004).Self-regulation empowerment program: a school-based program to enhance self-regulated and self-motivation cycles of student learning. Psychology in the Schools, 41(5), 537-550.
- Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL). (2003). Safe and sound: An educational leader’s guide to evidence based social and emotional learning (SEL)programs. Chicago, IL: CASEL.
- Curtis, C., & Norgate, R. (2007). An evaluation of the promoting alternative thinking strategies curriculum at key stage 1. Educational Psychology in Practice, 23 (1), 33-44.
- Dinsmore, J. & Wenger, K.( 2006).Relationships in pre-service teacher preparation:from cohorts to communities.Teacher Education Quarterly, 33(1),57-74.
- Dix, K. L.(2007). DBRIEF:A research paradigm for ICT adoption. International Education Journal, 8(2), 113-124.
- Durlak, J., Weissberg, R., Dymnicki, A. & Schellinger, K.(2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: a meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82 (1), 405–432.
- Elias, M. (2003). Academic, social, and emotional learning. The International Academy of Education (IAE). Educational Practices Series-11
- Folsom, C. (2005). Exploring a new pedagogy: teaching for intellectual and emotional learning( TIEL ). Issues in Teacher Education, 14(2 ),75–94.
- Folsom, C. (2007). Moving teacher education forward: a model for a new pedagogy. Teacher Education and Practice, 20 (3), 320-333.
- Folsom, C. (2009).Teaching for intellectual and emotional learning (TIEL) a model for creating powerful curriculum. Rowman & Littlefield Education,Plymouth, UK.
- Fox, L., Carta, J., Strain, P., Dunlap, G., & Hemmeter, M.L. (2009). Response to intervention and the pyramid model. Tampa, Florida: University of South Florida.
- Fox, L. and Lentini, R. (2006). “You Got It!” teaching social and emotional skills. Beyond the Journal. Young Children on the Web. November, 1-7.
-Genova, G. (2009).Modeling and metamodeling in Model Driven Development what is a metamodel: the OMG’s metamodeling infrastructure. Knowledge Reuse Group, 1-36.
-Hemmeter, M.L., Ostrosky, M., & Fox, L.(2006). Social and emotional foundations for early learning: A conceptual model for intervention. School Psychology Review, 35 (4.), 583-601.
- Hromek, R. & Roffey, S. (2009). Promoting social and emotional learning with games: "it's fun and we learn thinks". Simulation & Gaming, 40 (5), 626–644.
- Kam, C., Greenberg, M. T. & Kusche C. A. (2004). Sustained effects of the PATHS curriculum on the social and psychological adjustment of children in special education. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 12 (2), 66-78.
- King, L. H. Williams, J. B. & Warren, S. H. (2011). Preparing and supporting teachers for 21st century expectations through universal design for learning. The Delta Kappa Gamma Bulletin, 77(2), 51-55.
- Keeves, J. (2002). Learning in schools: A modeling approach. International Education Journal, 3(2), 114-125.
- Kelly, B., Longbottom, J., Potts, F. & Williamson, J. (2004). Applying emotional intelligence: exploring the promoting alternative thinking strategies curriculum. Educational Psychology in Practice, 20 (3), 221-240.
- Kress, J. & Elias, M. (2006). School-based social and emotional learning programs. In W. Damon & R. Lerner (Editor-in-Chief) & A. Renninger, & I. Sigel. (Vol Eds) Handbook of Child Psychology, Vol 4 Child Psychology in Practice,( 5th ed., p p 592-618), New York: John Wiley & Sons.
- Kress, J., Norris, J., Schoenholz, D., Elias, M. & Seigle, P. (2004) Bringing together educational standards and social and emotional learning: making the case for educators.American Journal of Education, 111 (1), 68-89.
- Kuehne, T. ( 2005). What is a model?. Dagstuhl Seminar Proceedings, Darmstadt University of Technology, Germany 1-10.
- Luce, D. (1995). Four tensions concerning mathematical modeling in psychology. Annual. Review of Psychology, 46, 1-26
- Mcleod, R. J. (2002). A model for cultural change in schools: An evaluation of some new learning organization methodologies. Paper presented at the 20th international conference of the systems dynamics society. Palermo, Italy.
- Marulanda, Z. (2010). Social and emotional learning strategies to support students in challenging schools. Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of Science in Education, Dominican University of California.
- O’Brien, M. and Resnik, H. (2009). The Illinois social and emotional learning (SEL) standards: leading the Way for school and student success. Illinois Principals Association, 16 (7), 1-5.
-Payton, J., Weissberg, R.P., Durlak, J.A., Dymnicki, A.B., Taylor, R.D., Schellinger, K.B., & Pachan, M. (2008). The positive impact of social and emotional learning for kindergarten to eighth-grade students: Findings from three scientific reviews. Chicago, IL: Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning.
- Robinson, S. & Kay, K. (2010).Educator preparation: A vision for the 21st Century. This draft paper has been produced as part of a collaborative project by the American Association of Colleges of Teacher Education (AACTE) and the Partnership for 21st Century Skills (P21). Pp 1-43.
- Seal, C. R.,Naumann, S., Scott, A., & Royce-Davis, J. (2011). Social emotional development: a new model of student learning in higher education.Research In Higher Education Journal, 10, 1- 13
- Siddiqui, M. A. (2009).National curriculum framework for teacher education.National Council for Teacher Education,New Delhi.
- Wolters. C.. Pintrich. P. R. & Karabenick. S.A.(2003): Assessing Academic Self-regulated Learning. Paper prepared for the Conference on Indicators of Positive Development: Definitions. Measures. And Prospective Validity. Sponsored by Child Trends. National Institutes of Health, 1 – 63.
- Zimmerman, B.(1998). Academic studying and the development of personal skills: a self-regulatory perspective, Educational Psychologist, 33 (2/3), 73- 86.
- Zimmerman, B.(2002).Becoming a self-regulated learner: an overview. Theory Into Practice, 41(2), 64-70.
- Zins, J. E., & Elias, M. J. (2006). Social and emotional learning. In G. G. Bear & K. M. Minke (Eds.), Children’s needs III: Development, prevention, and intervention (pp.1–13). Bethesda, MD: National Association of School Psychologists.