أساليب التعلم وفقا لنموذج (جراشا وريتشمان) وعلاقتها بالتحصيل الدراسي والتخصص الأکاديمي لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية في دولة الکويت Learning Styles According to Grasha & Reichmann's Model and its Relationship with Academic Achievement & Academic major of a Sample of Secondary School Students in the State of Kuwait

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلفون

وزارة التربية- الکويت

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أکثر أساليب التعلم انتشارا، وطبيعة وشکل العلاقة بين أساليب التعلم والتحصيل الدراسي لدى طلبة المرحلة الثانوية في دولة الکويت ، بالإضافة إلى التعرف على دلالة الفروق في أساليب التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية باختلاف کل من مستوى التحصيل الدراسي، والتخصص الأکاديمي (علمي، أدبي).  وتکونت عينة الدراسة من طلاب المرحلة الثانوية الذکور بلغ عددها (136) طالباً، وتم استخدام مقياس أساليب التعلم لجراشا وريتشمان، ودرجات تحصيل الطلاب. وأسفرت نتائج الدراسة عن أن أکثر أساليب التعلم انتشارا لدى عينة الدراسة هي: المستقل؛ فالمعتمد؛ فالتنافسي؛ فالتعاوني؛ فالمشارک؛ وأقلها شيوعا المتجنب، وعلى وجود علاقة ارتباط موجبة دالة إحصائياً بين درجة التحصيل الدراسي، وبين کل من أسلوب التعلم (التنافسي، التعاوني، التشارکي، المستقل). ووجدت الدراسة فروقاً دالة إحصائياً بين متوسط درجة استجابة طلبة المرحلة الثانوية منخفضي ومرتفعي التحصيل لصالح طلبة المرحلة الثانوية مرتفعي التحصيل في جميع أساليب التعلم. کما وجدت فروقاً دالة إحصائياً بين متوسط درجة استجابة طلبة المرحلة الثانوية للتخصصين العلمي والأدبي نحو معظم أساليب التعلم ، باستثناء أسلوب التعلم التنافسي، لصالح طلبة التخصص العلمي.
The current study is aimed to know the most common learning styles, the nature and form of the relationship existed between students learning styles and both academic achievement & Academic major  among secondary school students in the State of Kuwait, furthermore, showing the significance of the differences established into learning styles among the students of the secondary school concerning with the academic achievement, both the literary stream and the scientific one. The study sample was male students(N= 136), in which it was used the scale of Grasha & Reichmann's Learning Styles, & students achievement grades. Results reveal that the most common learning styles among the study sample were in order: the independent, dependent, competitive, collaborative, participant, and the less common one was the avoidant. There was a positive correlation had statistically significant effect between the academic achievement and (competitive, collaborative, participant and independent learning style). There were statistically significant differences between the average responses of secondary school students of low-high academic  achievement in favor of the high academic achievement students in all learning styles .There were statistically significant differences between the average responses of secondary school students, both literary and scientific streams, towards the majority of learning styles, except for the competitive style, in favor of the students of the scientific stream.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-    ابراهیم، أحمد؛ وعبدالمطلب، السید.(2007). أسالیب التعلم وأسلوب التفکیر الاختباری فی ضوء کل من الجنس والتخصص والتحصیل الدراسی لدى طلاب کلیة التربیة. مجلة کلیة التربیة، جامعة بنها، 17(70)، 168-209.
2-    أبوحطب، فؤاد(1996). القدرات العقلیة.(ط4).القاهرة: مکتبة الأنجلو المصریة.
3-    الشویقى، أبوزید. (2004). أسالیب التعلم المفضلة لدى طلاب الثانویة العامة وعلاقتها بالجنس ومستوى التحصیل. مجلة کلیة التربیة، جامعة طنطا، 33(1)،263-292.
4-    الضمور، محمد.(2008). علاقة أنماط التعلم السائدة لدى طلبة جامعات إقلیم جنوب الأردن بالتحصیل الأکادیمی والفاعلیة الذاتیة الأکادیمیة. رسالة دکتوراه غیر منشورة. کلیة الدراسات العلیا. الجامعة الأردنیة.
5-    العتوم، عدنان. (2004). علم النفس المعرفی النظریة والتطبیق. عمّان: دار المسیرة للنشر والتوزیع والطباعة.
6-    الهواری، جمال؛ وسلیمان، السر.(2013). أثر أسالیب التعلم والدافعیة الداخلیة فی ما وراء الذاکرة لدى عینة من طلاب الجامعة. مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، 40(3)، 182-218.
7-      جلجل، نصرة (2013). مقیاس أسالیب التعلم کراسة التعلیمات. القاهرة: المکتبات الکبرى.
8-    الحربى، خلیل. (2012). بناء أداة لقیاس أسالیب التعلم عند طلبة الجامعة باستخدام التحلیل العاملی الاستکشافی. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربویة، 4(2)، 259-312.
قائمة المراجع الاجنبیة:
1-    Babadogan,C.& Kilic,G.(2012). Learning modalities of sixth grade students and the learning and teaching modalities of the English teachers at primary schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences.   46,2467 – 2471.
 
2-    Bahar, M. (2009). The relationships between Pupils Learning Styles and their performance in mini science projects. Educational Science Theory and Practice.9(1),            31-52.
 
3-    Baykul,Y; Gursel, M;, Sulak, H; Ertekin, E; Yazıcı,E; Dulger, D; Aslan, Y; Buyukkarci,K. (2010). A Validity and Reliability Study of Grasha-Riechmann Student Learning Style Scale. International Journal of Human and Social Sciences, 5(3),177-184.
 
4-    Berg, E. (2001). An assessment of community college students learning styles, choice of instructional delivery method, withdrawal rates, and performance in writing intensive courses. A Doctor of Education Dissertation. University of Central Florida, Florida. USA.  
 
 
5-    Bilgin, I. & Durmus, S. (2003). A comparative research on learning styles and the success of students. Educational Sciences: theory and practice. 3(2), 395-400.
 
6-    Changthong, J., Manmart, L., Vongprasert, C. (2014).Learning Styles: Factors Affecting Information Behavior of Thai Youth. LIBRES. 24(1),50-61.
 
7-    Diaz, D. & Cartnal, R. (1999).Students learning in two classes: online distance learning and equivalent on-campus. College Teaching.47 (4), 130-135.
 
 
8-    Grasha .A. (1996). Teaching with style: A practical guide to enhancing learning by understanding teaching and learning styles .Pittsburgh, PA: Alliance Publishers.
 
9-    Grasha, A. & Yangarber-Hicks, N. (2000). Integrating teaching styles and learning styles with instructional technology. College Teaching. 48(1): 2-11.
 
 
10-                       Grasha, A. (2003). The dynamics of One-on-One teaching. The Social Studies.49(4), 179-187.
 
11-                       Ishak,N.& Awang,M.(2017).The Relationship of Student Learning Styles and Achievement in History Subject. The International Journal of Social Sciences and Humanities Invention, 4(3), 3372-3377.
 
 
12-                       Khalid, R.; Mokhtar, A.; Fauzee, M.; Kasim, A.; Don, Y.; Abdussyukur, N.; Ponajan, F.; Mahyuddin, A.; Ghazali, S.; Rosli, M.; Geok, S.(2013). The learning styles and academic Achievements among arts and science streams student. International Journal of academic research in progressive education and development. 2(2), 68- 85.
 
13-                       Khan, J.& Iqbal, M.(2016).Effects of Learning Style on Achievement of Distance Learners. Dialogue  . 11 (3),  p296-309.
 
14-                       Kolb, A. & Boyatzis, D. (2001). Experiential Learning Theory: Previous Research and New Directions. In: Robert J. Sternberg & Li-Fang Zhang. Perspectives on thinking, learning, and cognitive styles. P 227-247. LEA: Mahwah, NJ.
15-                       Kulac, E., Sezık, M., Ascı, H., Gurpınar, E. (2014).  Learning Styles and Academic Achievement in a Medical School Setting.Journal of Clinical and Analytical Medicine,6,608-611.
16-                       Kumar, P.; Kumar, a; Smart, K. (2004). Assessing the Impact of Instructional Methods and Information Technology on Student Learning Styles. Journal of Issues in Informing Science and Information Technology, 1,              533-544.
 
17-                       Lam Pui Yin, N. (2000). The Usefulness of Thinking Styles in Reflecting How Individuals Think and Explaining School Performance. Dissertation of Master of Education. The University of Hong Kong.
 
 
18-                       Montgomery, S.M.  & Groat, L.N. (1998). Student learning styles and their implications for teaching. (CRLT occasional papers, No.10). The Center for Research on Learning andTeaching, University of Michigan.Retrieved from http://www/crlt.umich.edu/occ10.html
 
19-                       Pattamathammalul, Ch.(2017). Analysis of Students’ Learning Styles to Improve Facilitation of Thinking Skills. Paper presented at the 9th International    Conference     on Language, Literature, Culture and      Education. Bangkok           . 7-8December, 2017. P36-45.
 
 
20-                       PoYin, D. & Watkins, D. (1997). Affective Variables, Learning Approaches and Academic Achievement: A causal modeling investigation with Hong Kong Tertiary students. Paper presented at the American Educational Research Association Annual Meeting,Chicago,U.S.A.P1-31.
 
 
 
21-                       Riechmann, S. & Grasha, A. (1974).A rational approach to developing and assessing the construct validity of a student learning styles scale instrument. Journal of Psychology, 87(2): 213-223.
 
22-                       Sanchez, I. (1996). An analysis of learning style constructs and the development of a learning style profile of Hispanic adult learners. Ph.D. Dissertation. University of New Mexico, New Mexico, USA.
23-                       Sidac, H.; Noor, S.; Jusoff, K. (2009). The Social Integration Learning Styles of Science and Social Students. Asia Social Science. 5(7), 58-64.
24-                       Sternberg, R. & Grigorenko, E. (2001). A Capsule history of theory and research on styles. In: Robert J. Sternberg & Li-Fang Zhang. Perspectives on thinking, learning, and cognitive styles. P 1-22. LEA: Mahwah, NJ.
 
25-                       Yunfeng He(2006).The Roles of Thinking Styles in Learning and Achievement among Chinese University Students. Ph.D. Dissertation. The University of Hong Kong.
 
 
26-                       Zhang, L. & Sternberg, R. (2006). The nature of intellectual styles. LEA: Mahwah, NJ.