أساليب التفکير وعلاقتها بأنماط التعلم السائدة لدى الطلبة ذوي صعوبات تعلم الرياضيات في الأردن

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلفون

1 جامعة البلقاء التطبيقية – الأردن

2 کلية الزرقاء الجامعية - جامعة البلقاء التطبيقية - الأردن

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أساليب التفکير وعلاقتها بأنماط التعلم السائدة لدى الطلبة ذوي صعوبات تعلم الرياضيات. تکونت عينة الدراسة من (86) طالباً وطالبة منهم (48) من الذکور و(38) من الإناث يعانون من صعوبات تعلم في الرياضيات. وقد تم استخدام أداة أساليب التفکير (الفاعوري، 2010) وأداة أنماط التعلم (الشورة، 2012). وقد تم التحقق من الصدق والثبات للأداتين.
وأظهرت نتائج الدراسة أن أسلوب التفکير السائد هو الأسلوب المحافظ لدى الطلبة ذوي صعوبات تعلم الرياضيات. کما أظهرت نتائج الدراسة أن نمط التعلم السائد هو نمط الحس- حرکي. کما أظهرت نتائج الدراسة أيضا فروقا دالة في کل من أساليب التفکير وأنماط التعلم تبعاً لمتغير الجنس، وکانت الفروق لصالح الذکور في جميع أساليب التفکير وأنماط التعلم. کما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية دالة إيجابية بين نمط التعلم الحس - حرکي وأساليب التفکير باستثناء الأسلوب التشريعي، ووجود علاقة ارتباطية دالة إيجابية بين نمط التعلم البصري وبين أسلوبي التفکير التنفيذي والملکي. کما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية دالة إيجابية بين نمط التعلم السمعي وأساليب التفکير باستثناء الأسلوب التشريعي والقضائي والهرمي والتحريري.
The study aimed at identifying thinking styles and their relationship with learning methods among the students with Mathematics learning disabilities. The sample of the study consisted of (86) students (48 males and 38 females) who suffer Mathematics learning disabilities. The tools of thinking styles (AL – Fa'ouri, 2010) and learning methods (AL – Shore, 2012) were used where the validity and reliability of the two tools were verified.
The results of the study showed that the prevailing thinking style among the students with Mathematics learning disabilities was the conservative style. The results also showed that the prevailing learning method was the kinesthetic method. The results also revealed significant differences in the thinking styles and learning methods due to the gender variable where the differences were in favor of the males in all thinking styles and learning methods. The results also indicated a positive correlative relationship between kinesthetic learning and thinking styles except for the legislative style and a positive correlative relationship between visual learning and the executive and royal thinking styles. In addition, the results revealed a positive correlative relationship between auditory learning and thinking styles except for the legislate, judicial, hierarchical and editorial styles.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


الخطیب، محمد (2014)، أسالیب التعلم والتفکیر السائد لدى التلامیذ ذوی صعوبات تعلم الریاضیات وعلاقتها بالتحصیل والنوع والاتجاه نحو المادة فی المملکة العربیة السعودیة.المجلة العربیة لتطویر التفوق، 5(8).3-32.
الفاعوری، أیهم (2010). دراسة أسالیب التفکیر السائدة لدى ذوی صعوبات التعلم فی الریاضیات، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة دمشق.
القحطانی، ربیع (1014) التفکیر المرکب وعلاقته بأسالیب التعلم المفضلة لدى الطلبة المرحلة الثانویة الموهوبین فی مدارس الملک عبدالله الثانی للتمیز فی ضوء بعض المتغیرات، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة البلقاء التطبیقیة، الأردن.
الذیاب، آلاء (2014) أسالیب التفکیر وعلاقتها بتقدیر الذات لدى الطالبات المتفوقات والمنذرات أکادیمیا فی کلیة عالیة الجامعیة، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة البلقاء التطبیقیة، الأردن.
ستیرنبرغ، روبرت (2004) أسالیب التفکیر، ترجمة: عادل سعدیوسفخضر، القاهرة.
الشورة، زیاد (2012)، أنماط التعلم وعلاقتها بدافعیة الإنجاز لدى طلبة صعوبات التعلم، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة عمان العربیة، الأردن.
الطیب، علی(٢٠٠٦)أسالیبالتفکیر:نظریاتودراساتوبحوث معاصرة، القاهرة، عالمالکتب.
Angela, M, L. (2007): Assessing Learning style of adults with intellectual Difficulties, Journal of Intellectual Disabilities.11 (1) 23-45.
 Beceren, B. &.Özdemir, A. (2010): The comparison of prospective preschool teachers’ thinking styles and intelligence types, Procedia Social and Behavioral Sciences, V (2), Pp 2131–2136.
Butterworth, B. (2004): Dyscalculia Screener, UK, London, infer Nelson Publishing Company Limited.
Diaz, D.P & Cartnal, R.B. (1999): Students' Learning Styles in Two Classes, College Teaching, Fall99, V (47), Issue (4), 130 – 136
Fleming, N,P.(2001):Frequently asked questions. Available: http//WWW -Vark-Lern.Com.
 
 
Geary, D.(2006): Dyscalculia at an Early Age: Characteristics and Potential Influence on Socio -Emotional Development Centre of Excellence for Early Childhood Development, Geary DC, Montreal, Quebec.
 Heiman, T. (2006): Assessing Learning Styles among Students with and without Learning Disabilities at a Distance-Learning University, Learning Disability Quarterly, 29 (1) , 55-63.
         Hewitt, E &Cano, F (2000): Learning and Thinking Styles: an analysis of their interrelationship and in ounce on academic achievement, Educational Psychology, 20(4), 413–430.
Sternberg, R.J. (2002): Thinking styles. Reprinted Edition, UKA , Cambridge University Pres.
 Sternberg, R. and Zhang, L. (2006): Styles of Thinking as a Basis of Differentiated Instruction, Theory Into Practice, 44(3), 245–253.
 Zhang, L.F. (2004a): Field-dependence/independence: cognitive style or perceptual ability?–validating against thinking styles and academic achievement, Personality and Individual Differences, V(37) , Pp 1295–1311.
Zhang, L. (2002): Thinking Styles: their relationships with models of thinking and their interrelationship and in ounce on academic achievement, Educational academic performance, Educational Psychology, 22(3), 331–348.
Zhang, L.F. & Sternberg, R.J. (2006): Thinking styles and teachers, characteristics. International Journal of Psychology, 37 (1) 3–12.
 Zhang, L.F. (2010): Further investigating thinking styles and psychosocial development in the Chinese higher education context, Learning and Individual Differences, Article in press.