التوجه نحو الحياة والقدرة على إدراک الانفعالات الوجهية کمنبئات بالسعادة الزوجية لدى عينة من موظفي الجامعة المتزوجون في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

أستاذ علم النفس المشارک – کلية التربية – جامعة جازان

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن العلاقة بين السعادة الزوجية وکلاً من التوجه نحو الحياة والقدرة على ادراک الانفعالات الوجهية، وکذلک امکانية التنبؤ بالسعادة الزوجية من خلال التوجه نحو الحياة والقدرة على ادراک الانفعالات الوجهية ، وايضاً استکشاف الفروق في السعادة الزوجية والتوجه نحو الحياة والقدرة على ادراک الانفعالات الوجهية التي تعزى إلى النوع والعمر لدى المتزوجين والمتزوجات الموظفين بجامعة جازان، تکونت عينة الدراسة من (145) موظفا وموظفة من موظفي جامعة جازان المتزوجين، (80 موظف و 65 موظفة) ممن تتراوح أعمارهم من 30 إلى 50 عاماُ، واستخدم الباحث في هذه الدراسة ثلاث مقاييس، مقياس الشعور بالسعادة الزوجية، مقياس التوجه نحو الحياة، ومقياس القدرة على فهم الانفعالات من خلال التعبيرات الوجهية، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة دالة إحصائياً بين السعادة الزوجية والتوجه نحو الحياة وإدراک الانفعالات الوجهية لدى المتزوجين من موظفي الجامعة، کما توصلت إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات موظفي الجامعة في متغير السعادة الزوجية ومتغير التوجه نحو الحياة ومتغير القدرة على ادراک الانفعالات الوجهية تعزى للنوع والعمر، وأيضاً إمکانية التنبؤ بالسعادة الزوجية بمعلومية التوجه نحو الحياة وإدراک الانفعالات الوجهية لدي موظفي الجامعة المتزوجين.
         The current study aimed at identifying the relationship between marital happiness and both orientation towards life and the ability to recognize facial emotions as well as the possibility of predicting marital happiness through the orientation towards life and the ability to recognize facial emotions. It also explores differences in marital happiness, orientation towards life and the ability to recognize facial emotions attributed to the gender and age of married males and females employees at Jazan University. The whole sample of the study consisted of 145 married employees at Jazan University (80 males and 65 females) aged between 30 and 50 years. The researcher utilized three scales: marital happiness feeling scale, orientation towards life scale and the ability to recognize emotions via facial expressions scale. Results of the study indicated that there is a statistically significant correlation between marital happiness and both orientation towards life and recognizing facial emotions among married university employees. Results also reached that there are statistically significant differences among the mean scores of university employees in marital happiness, orientation towards life and the ability to recognize facial emotions that can be attributed to gender and age. Additionally, results indicated the possibility of predicting marital happiness through the orientation towards life and recognizing facial emotions among married university employees.     

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية