قيم التنمية المستدامة لدى طلاب التعليم الثانوي (دراسة ميدانية) Values of Sustainable Development among Secondary Students (A Field Study)

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلف

مدرس أصول التربية بقسم العلوم التربوية والنفسية- کلية التربية النوعية ـ جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث إلى تحديد واقع قيم التنمية المستدامة لدى طلاب التعليم الثانوي, وإلى أي مدى يسهم التعليم الثانوي في تنمية قيم التنمية المستدامة.  فضلا عن تعرف أهم المعوقات التي تعرقل جهود التعليم الثانوي عن تنمية تلک القيم، واستخدم البحث المنهج الوصفي نظرا لما ينطوي عليه من رصد للواقع, ووصف للظاهرة وصفا دقيقا. وقد تم عرض بعض الدراسات العربية والأجنبية التي تناولت قيم التنمية المستدامة، وجاء البحث في ثلاثة محاور رئيسية تناول المحور الأول: التنمية المستدامة من حيث مفهومها، وأهدافها، ومبادئها،وأبعادها، وتناول المحور الثاني: قيم التنمية المستدامة من حيث مفهومها، وأهميتها، وخصائصها. ويتناول المحور الثالث: التعليم الثانوي وقيم التنمية المستدامة وتضمن أهمية وأهداف المرحلة الثانوية, ومنطلقات الحاجة لربط التعليم الثانوي بقيم التنمية المستدامة مع توضيح لأهم قيم التنمية المستدامة الواجب تنميتها لدى طلاب التعليم الثانوي, والتي من أهمها القيم البيئية, والقيم الاجتماعية, والقيم الاقتصادية, والقيم الوطنية. ثم تطرق البحث إلى الدراسة الميدانية والتي هدفت إلى الکشف عن واقع الممارسات بالتعليم الثانوي, ومدى قدرته على تنمية قيم التنمية المستدامة لدى طلاب التعليم الثانوي. وذلک في بعض الإدارات التعليمية بمحافظة الشرقية. وقد اختتم البحث بمجموعة من النتائج والمقترحات, وذلک لتحقيق الأهداف المرجوة من البحث .
The research is intended to ascertain the truth about the values  of sustainable development among secondary school students, determine how far secondary education contributes to developing the values of sustainable development as well as identifying the most important obstacles that hinder the efforts of secondary education to develop those values , the descriptive approach has been manipulated for the exact description of  the phenomenon in hand. In addition to, a number of pertinent Arabic and foreign studies have been provided.
The theoretical part of the research has been divided into three sections. The first one discusses the sustainable development as regards   its concept, aims, principles, and dimensions, whereas the second section investigates the values of sustainable development concerning  their definitions, importance and characteristics, and the third one  examines the relationship between secondary education and the values  of sustainable development with regard to the importance and aims   of the secondary stage and how far it is closely connected with the  values  of sustainable development, most importantly, the environmental, societal, economic, and national values.
 The practical part devoted to the field study aims at identifying  the actual practices with in the schools of secondary education, and how  far such practices contribute to developing the values of sustainable development among secondary school students, and this is in some educational administrations at shargia goا Finally, the research concludes with explaining the reached results, to achieve the main aims of the research

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية