الاحتياجات التعليمية لطلاب کلية الدراسات العليا للتربية في ضوء تحديات جائحة کورونا "بحث ميداني". The Educational Needs of Students at the Faculty of High studies for Education in light of the challenges of Corona pandemic

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

مدرس بقسم التعليم العالي والتعليم المستمر- کلية الدراسات العليا للتربية – جامعة القاهرة.

المستخلص

هدف البحث إلى تعرف مفهوم جائحة کورونا، والتحديات التعليمية الناتجة عنها، وتوضيح أهمية وأنواع الاحتياجات التعليمية لطلاب کلية الدراسات العليا للتربية، وتحديد واقع هذه الاحتياجات في ضوء جائحة کورونا.  وقد تم تطبيق البحث على عينة قوامها (250) من طلاب الدراسات العليا بکلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة، ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث أن الاحتياجات التعليمية کانت الحاجة إلى التدريب على المهارات المهنية الجديدة لتتناسب مع أدوار المعلم أو المهن المتجددة، بالإضافة إلى الحاجة إلى تعدد وتنوع الأهداف التعليمية. وأهم التحديات التي تواجه طلاب الدراسات العليا عينة البحث ضعف جودة الإنترنت في بعض الأماکن، بالإضافة إلى وجود فجوة بين طريقة التعلم التقليدية وطريقة التعلم عن بعد.وأن أهم المتطلبات لديهم لمواجهة جائحة کورونا کان وضع المحتوى التعليمي في صورة فيديوهات على منصات تعلم مجانية، وعقد دورات لتنمية المهارات الرقمية لديهم، بالإضافة إلى إتاحة الأدوات التکنولوجية المناسبة للتعلم عن بعد. ومن أهم التوصيات إعادة النظر في مستقبل التعليم الجامعي، وضرورة إحداث تغيير شامل في تقديم التعليم بما يتناسب مع الأفراد والبيئات المتنوعة والمجتمع ککل، وذلک من خلال الاستثمار في التعليم.
The research aimed to learn about the concept of the Corona pandemic, the educational challenges resulting from it, clarify the importance and types of educational needs for graduate students at faculty of graduate studies for education, and to identify the reality of these needs in light of this pandemic, . This research applied to a sample of (250) graduate students at faculty of graduate studies for education, Cairo University, and It found that the educational needs were the need for training in new professional skills commensurate with teacher roles or renewable functions, in addition to the need to the multiplicity and diversity of educational goals. One of the major challenges facing graduate students sample research, are the poor quality of the Internet in some places, in addition to a gap between the methods of traditional learning and the distance learning. And the most important requirements for the sample to confront the Corona pandemic were to put educational content in the form of videos on free learning platforms, and to hold courses to develop their digital skills, in addition to making the appropriate technological tools for distance learning available.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-    UNESCO (2017), E2030: Education and Skills for the 21st Century, Working Document, Buenos Aires, 31 January, pp 4, 5.
2-    نسرين محمد عبد الغني، منى کمال سليمان. 2019، التربية المقارنة والتربية الدولية في زمان العولمة، رؤية للتجديد،تحرير: نادية جمال الدين، القاهرة ، دار النهضة العربية، ص 13.
3-   UNESCO Education Strategy 2014–2021.(2014),United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization ,UNESCO, pp 15-25
4-   Global report on adult learning, and education .2016, The Impact of Adult Learning and Education on Health and Well-Being; Employment and the Labour Market; and Social, Civic and Community Life , UNESCO ,Institute for Lifelong Learning ,Hamburg Germany, pp18
5-   Murray, Sara, Mitchell, Jane .2013,Adult Learning Environment, Australian ,Journal of Adult Learning, Apr v53, n1, pp111-128
6-    أحمد محمد نبوي حسب النبي. 2020، رؤى عالمية رائدة لإصلاح التعليم قبل الجامعي في القرن الحادي والعشرين، الجزء الثاني، القاهرة، دار العالم العربي، ص 550.
7-   Zayapragassarazan Z, (2020),COVID-19: Strategies for Online Engagement of Remote Learners ,India ,Jawaharlal Institute of Postgraduate Medical Education and Research ,Department of Medical Education ,March ,vol1,pp:200-246
8-   Jungyon Lim ,  Jiyoung Yoon , Misun Kim. 2020, Analysis of the Educational Needs Related to, and Perceptions of the Importance of, Essential Job Competencies among Science and Engineering Graduates, Journals  Education Sciences,March,v10, n85,pp5-17
9-   Vijay Reddy ,Angelina Wilson Fadiji ,(2020), Learners’ educational aspirations in South Africa: The role of the home and the school ,South African Journal of Education, May, Vol 40, No2,pp3-13
10-        Aysun Caliskan, Chang Zhu. 2020. Organizational culture and educational innovations in Turkish higher education: Perceptions and reactions of students. Educational Sciences: Theory and Practice, January , v 20 n1,pp 20 - 39.
 
11-        Karen Caldwell Bryant, Jami Royal Berry, Salih Cevik .2019,A South African High-Needs School: A Case of Context Driven by History ,International Journal of Educational Leadership Preparation, Spr,v14 n1 p113-127 
12-        Maria Jose Sa ,Sandro Serpa,2020.The Global Crisis Brought about by SARS-CoV-2 and Its Impacts on Education, ,Portuguese Education, Vol.5, No. 2,pp526-530
13-        Tracey S. Hodges, Cailin Kerch, Melisa Lisa Fowler,(2020), Teacher Education in the Time of COVID-19: Creating Digital Networks as University-School-Family Partnerships, Middle Grades Education in the Age of, COVID-19,June,Vol 6,no4, pp2-10
14-        Shantel D. Crosby ,Penny B. Howell, Shelley Thomas,(2020),Teaching through Collective Trauma in the Era of COVID-19:Trauma-informed Practices for Middle Level Learners ,Middle Grades Review, June, vol6,no2m pp 1-6
15-        Fatih Mehmet Cigerci ,(2020), Slow-motion experiences for pre-service teachers Via Distance education during the COVID-19 pandemic Illness ,International Online Journal of Primary Education , vol 9, no 1, pp111-127
16-        Sebastianus Menggo ,I Made Suastra ,Made Budiarsa , et.al.(2019),Needs Analysis of Academic-English Speaking Material in Promoting 21st Century Skills, International Journal of Instruction, Vol.12, No.2,pp. 741-742
17-        Xiaoqiao Cheng.2020, Challenges of “School’s Out, But Class’s on” to School Education: Practical Exploration of Chinese Schools during the COVID-19 Pandemic, China, Jiangsu, Nanjing Normal University. vol5,no 2, pp501-516
18-            محمد خليل عباس، محمد بکر نوفل، محمد مصطفى العبسي، وآخرون، 2014، مدخل إلى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، الأردن، دار المسيرة، الطبعة الخامسة، ص ص74، 75
19-        Brian Gill, Ravi Goyal , Jacob Hartog , et al, (2020).Considerations for Reopening Pennsylvania Schools, the Pennsylvania Department of Education ,pp12-52
20-              السيد سلامة الخميسي، (2020)، التعليم في زمن کورونا (COVID-19): تجسير الفجوة بين "البيت" و"المدرسة" ، المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية ، أکتوبر، المجلد (3)، العدد (4)، ص ص 61-63
21-        Fatih Mehmet Cigerci ,(2020), Slow-motion experiences for pre-service teachers Via Distance education during the COVID-19 pandemic Illness ,        Op .Cit,  pp111-127
22-        OECD,(2018).The future of education and skills Education 2030, pp2-21
23-        Fernando Reimers ,(2020).Supporting the continuation of teaching and learning during the COVID-19 Pandemic Annotated resources for online learning, Innovation Initiative at the Harvard, Graduate School of Education ,OECD, The World Bank,PP5-33 retrieved from the http://www.oecd.org/termsandconditions1/8/2020
24-        Xiaoqiao Cheng.2020, Challenges of “School’s Out, But Class’s On” to School Education: Practical Exploration of Chinese Schools during the COVID-19 Pandemic  Op .Cit, pp501-516
25-        UNESCO, Education: From disruption to recovery,COVID-19 Impact on  Education
26-            مهنى محمد إبراهيم غنايم، (2020)، التعليم العربي وأزمة کورونا، سيناريوهات للمستقبل، المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية ، أکتوبر، المجلد (3)، العدد (4)، ص ص 88 ،89
27-        Carmen Mcguinness,(2020) Educating at a Distance: A Redistribution of Roles ,Florida ,Online Submission, Published on June 3,pp1-16
      Retrieved from the https://brightfeats.com4/6/2020 
28-         David S. Clancy ,Michael Sentance,(2020),Keeping Students Academically Engaged During the Coronavirus Crisis-Part One , U.S. Department of Education (USED),Pioneer Institute, pp4,5
29-         Tracey S. Hodges, Cailin Kerch, Melisa Lisa Fowler,(2020), Teacher Education in the Time of COVID-19: Creating Digital Networks as University-School-Family Partnerships, Middle Grades Education in the Age of, COVID-19,June,Vol 6,no4, pp2-10
30-            السيد سلامة الخميسي، (2020)، التعليم في زمن کورونا (COVID-19): تجسير الفجوة بين "البيت" و"المدرسة" ، مرجع سابق ص 63
31-        Julie Young , William Donovan,(2020),Shifting Special Needs Students to Online Learning in the COVID-19 Spring Challenges for students, families, and teachers ,PP 2-4
     Retrieved from the https://pioneerinstitute.org
32-        Fernando Reimers,(2020).Supporting the continuation of teaching and learning during the COVID-19 Pandemic Annotated resources for online learning, Op .Cit ,PP5-33
Retrieved from the http://www.oecd.org/termsandconditions 3/8/2020
33-         Zayapragassarazan Z,(2020),COVID-19: Strategies for Online Engagement of Remote Learners , Op .Cit ,pp:200-246
34-        Carmen Mcguinness,(2020)Educating at a Distance: A Redistribution of Roles , Op .Cit,pp1-16
35-            مهنى محمد إبراهيم غنايم، (2020)، التعليم العربي وأزمة کورونا، سيناريوهات للمستقبل، المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية ، أکتوبر، المجلد (3)، العدد (4)، ص 94
36-        Julie Young , William Donovan,(2020),Shifting Special Needs Students to Online Learning in the COVID-19 Spring Challenges for students, families, and teachers ,PP 2-4
      Retrieved from the https://pioneerinstitute.org
37-         Joseph Hedger,(2020),Policy update, National Association of State Boards of Education ,VOL 27,NO,3
      Retrieved from the https://www.nasbe.org/
38-         Sebastianus Menggo ,I Made Suastra ,Made Budiarsa , et.al.(2019),Needs Analysis of Academic-English Speaking Material in Promoting 21st Century Skills, International Journal of Instruction, Vol.12, No.2,pp. 739-754
39-        Xiaoqiao Cheng.2020, Challenges of “School’s Out, But Class’s On” to School Education: Practical Exploration of Chinese Schools during the COVID-19 Pandemic, Op .Cit, pp501-516
40-         Fatih Mehmet Cigerci,(2020),Slow-motion experiences for pre-service teachers Via Distance education during the COVID-19 pandemic Illnes ,Op .Cit, pp111-127
41-        Sebastianus Menggo ,I Made Suastra ,Made Budiarsa , et.al.(2019),Needs Analysis of Academic-English Speaking Material in Promoting 21st Century Skills, Op .Cit ,pp. 739-754
42-        2019-21 Strategic Action Plan,(2019), Results of Education Opportunities, Washington,pp2-24
43-        Roman S. Nagovitsyn, Aleksander Yu. Osipov,  Mikhail D. Kudryavtsev, et al, (2020),A High Score for the Unified State Examination for an Applicant –A “Quality” Graduate for the Educational System in the Future? ,Slovak Republic ,European Journal of Contemporary Education ,vol 9,no1,pp 89-101
44-        OECD,(2018).The future of education and skills Education 2030, Op .Cit pp2-21
45-        Sebastianus Menggo ,I Made Suastra ,Made Budiarsa , et.al.(2019),Needs Analysis of Academic-English Speaking Material in Promoting 21st Century Skills, Op .Cit pp. 739-754
46-        OECD,(2018).The future of education and skills Education 2030, Op .Cit pp2-21
47-        ibid, pp2-21
48-        Xiaoqiao Cheng.2020, Challenges of “School’s Out, But Class’s On” to School Education: Practical Exploration of Chinese Schools during the COVID-19 Pandemic  ,China, Jiangsu , Op .Cit, pp501-516
49-         Fatih Mehmet Cigerci, (2020), Slow-motion experiences for pre-service teachers Via Distance education during the COVID-19 pandemic Illness,Op .Cit, pp111-127
50-         OECD,(2018).The future of education and skills Education 2030, Op.Cit,pp2-21
51-        ibid, pp2-21
52-            إنشراح أحمد إسماعيل غالب، 2020. رؤية مقترحة لإدارة أزمات مؤسسات التعليم العالي بالجمهورية اليمنية أثناء الحرب، مجلة الآداب للدراسات النفسية والتربوية، العدد 5، أبريل، ص ص106، 164
53-            زينب خليل سعد، (2017)، إستراتيجيات مواجهة الأزمات التعليمية بمدارس التعليم الثانوي في ليبيا، مجلة البحث العلمي في التربية، العدد 18، ص ص 145، 168
54-              أمثال حمد راشد العريفان، (2018). إستراتيجية مقترحة لإدارة الأزمات الإدارية في مؤسسات التعليم العالي الکويتية في ضوء معايير القيادة الإستراتيجية، کلية الدراسات العليا، الجامعة الأردنية، رسالة دکتوراه غير منشورة.
55-              محمد خليل عباس، محمد بکر نوفل، محمد مصطفى العبسي، وآخرون، 2014، مدخل إلى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، الأردن، دار المسيرة، الطبعة الخامسة، ص ص74، 75
56-            المرجع السابق، ص ص74، 75
57-        Fatih Mehmet Cİgerci ,(2020), Slow-motion experiences for pre-service teachers Via Distance education during the COVID-19 pandemic Illness , Op.Cit, pp111-127
58-        ibid, pp111-127
59-        2019-21 Strategic Action Plan,(2019), Op.Cit pp2-24
60-        Fatih Mehmet Cigerci ,(2020), Slow-motion experiences for pre-service teachers Via Distance education during the COVID-19 pandemic Illness , Op.Cit, pp111-127
61-        Zayapragassarazan Z, (2020),COVID-19: Strategies for Online Engagement of Remote Learners , Op.Cit,pp:200-246
62-        Maria Jose Sa ,Sandro Serpa,2020.The Global Crisis Brought about by SARS-CoV-2 and Its Impacts on Education, Op.Cit,pp526-530
63-        Xiaoqiao Cheng.2020, Challenges of “School’s Out, But Class’s On” to School Education: Practical Exploration of Chinese Schools during the COVID-19 Pandemic , Op.Cit, pp501-516
64-        Fatih Mehmet Cigerci ,(2020), Slow-motion experiences for pre-service teachers Via Distance education during the COVID-19 pandemic Illness , Op.Cit, pp111-127
65-        Xiaoqiao Cheng.2020, Challenges of “School’s Out, But Class’s On” to School Education: Practical Exploration of Chinese Schools during the COVID-19 Pandemic , Op.Cit, pp501-516
66-        Tracey S. Hodges, Cailin Kerch, Melisa Lisa Fowler,(2020), Teacher Education in the Time of COVID-19: Creating Digital Networks as University-School-Family Partnerships, Op.Cit, pp2-10
67-        David S. Clancy ,Michael Sentence ,(2020),Keeping Students Academically Engaged During the Coronavirus Crisis-Part One , Op.Cit, pp4,5
68-        Carmen McGuinness,(2020)Educating at a Distance: A Redistribution of Roles , Op.Cit,pp1-16
69-        Zayapragassarazan Z, (2020),COVID-19: Strategies for Online Engagement of Remote Learners , Op.Cit,pp:200-246
70-        Joseph Hedger,(2020),Policy update, Op.Cit
 
 
 
المراجع العربية:
نسرين محمد عبد الغني، منى کمال سليمان. 2019، التربية المقارنة والتربية الدولية في زمان العولمة، رؤية للتجديد،تحرير: نادية جمال الدين، القاهرة ، دار النهضة العربية، ص 13.
أحمد محمد نبوي حسب النبي. 2020، رؤى عالمية رائدة لإصلاح التعليم قبل الجامعي في القرن الحادي والعشرين، الجزء الثاني، القاهرة، دار العالم العربي، ص 550.
محمد خليل عباس، محمد بکر نوفل، محمد مصطفى العبسي، وآخرون، 2014، مدخل إلى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، الأردن، دار المسيرة، الطبعة الخامسة، ص ص74، 75
السيد سلامة الخميسي، (2020)، التعليم في زمن کورونا (COVID-19): تجسير الفجوة بين "البيت" و"المدرسة" ، المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية ، أکتوبر، المجلد (3)، العدد (4)، ص ص 61-63
مهنى محمد إبراهيم غنايم، (2020)، التعليم العربي وأزمة کورونا، سيناريوهات للمستقبل، المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية ، أکتوبر، المجلد (3)، العدد (4)، ص ص 88 ،89
السيد سلامة الخميسي، (2020)، التعليم في زمن کورونا (COVID-19): تجسير الفجوة بين "البيت" و"المدرسة" ، مرجع سابق ص 63
مهنى محمد إبراهيم غنايم، (2020)، التعليم العربي وأزمة کورونا، سيناريوهات للمستقبل، المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية ، أکتوبر، المجلد (3)، العدد (4)، ص 94
إنشراح أحمد إسماعيل غالب، 2020. رؤية مقترحة لإدارة أزمات مؤسسات التعليم العالي بالجمهورية اليمنية أثناء الحرب، مجلة الآداب للدراسات النفسية والتربوية، العدد 5، أبريل، ص ص106، 164
زينب خليل سعد، (2017)، إستراتيجيات مواجهة الأزمات التعليمية بمدارس التعليم الثانوي في ليبيا، مجلة البحث العلمي في التربية، العدد 18، ص ص 145، 168
  أمثال حمد راشد العريفان، (2018). إستراتيجية مقترحة لإدارة الأزمات الإدارية في مؤسسات التعليم العالي الکويتية في ضوء معايير القيادة الإستراتيجية، کلية الدراسات العليا، الجامعة الأردنية، رسالة دکتوراه غير منشورة.
  محمد خليل عباس، محمد بکر نوفل، محمد مصطفى العبسي، وآخرون، 2014، مدخل إلى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، الأردن، دار المسيرة، الطبعة الخامسة، ص ص74، 75
المراجع العربية مترجمة:
Abbas, M. K.; Nofal, M. B.; al-Absi, M. M. et al., (2014). Introduction to Research Methodology in Education and Psychology. Dar Al-Masirah, 5th Edition, pp. 74, 75
Abbas, M. K.; Nofal, M. B.; Al-Absi, M. M. et al., (2014). Introduction to Research Methodology in Education and Psychology. Dar Al-Masirah, 5th Edition, pp. 74, 75.
Abdel Ghani, N. M. & Suleiman, M. K. (2019). Comparative and International Education during Globalization, A Vision for Renewal, Edited by: Nadia Gamal El-Din. Dar Al-Nahda Al-Arabiya, p. 13.
 Al-Arifan, A. H. R. (2018). A proposed strategy for managing administrative crises in Kuwaiti higher institutions for education in light of the strategic leadership standards, (unpublished PhD thesis). Faculty of High Studies, University of Jordan.
Al-Khamisi, A. S. (2020). Education during Coronavirus (COVID-19): Bridging the Gap between “Home” and “School”. International Journal of Research in Educational Sciences, 3, (4), p. 61-63
Al-Khamisi, A. S. (2020). Education during Coronavirus (COVID-19): Bridging the gap between “home” and “school”, previous reference, p. 63
Ghaleb, E. A. I.  (2020). A proposed vision for managing crises in higher education institutions in Yemen during the war. Journal of Arts for Psychological and Educational Studies, 5, pp. 106, 164
Ghanayem, M. M. E.  (2020). Arab Education and Corona pandemic; Scenarios for the Future. International Journal of Research in Educational Sciences, 3, (4), pp. 88, 89
Ghanayem, M. M. E.  (2020). Arab Education and Corona pandemic; Scenarios for the Future. International Journal of Research in Educational Sciences, 3, (4), P.94
Hassab-Allah A. M. N. 2020, Pioneering Global Visions for reforming pre-university education in the 21th Century, Part Two, .Dar Al-Alam Al-Arabi, p. 550.
Saad, Z. K.  (2017), Strategies for dealing with educational crises in secondary schools in Libya. Journal of Scientific Research in Edu