فاعلية التدريب القائم على التعلم المصغر في تنمية کفايات التدريس لمعلمي الدراسات الاجتماعية للتلاميذ المعاقين عقليا في فصول الدمج الشامل بمرحلة التعليم الأساسي. The Effectiveness of Micro Learning Based Training in Developing Comprehensive Teaching Competencies among Social Studies Teachers for Students with Special Needs in the Basic Education Stage

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلفون

1 المدرس المساعد بقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية جامعة الأزهر

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس کلية التربية جامعة الأزهر

3 أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد بکلية التربية بالدقهلية جامعة الأزهر

المستخلص

استهدف هذا البحث تنمية کفايات التدريس لدي معلمي الدراسات الاجتماعية للتدريس للمعاقين عقليا في فصول الدمج الشامل، ولتحقيق الهدف تم اعداد قائمة کفايات التدريس المتطلبة للتدريس في فصول الدمج بالنسبة للعاديين والمعاقين عقليا، واعداد برنامج تدريبي قائم علي مدخل التعلم المصغر من خلال تصميم وحداته المحددة مع تقديم الأنشطة التقويمية والتدريبية وورش العمل للوصول لحد الاتقان لکفايات التدريس لدي افراد عينة الدراسة، بالإضافة لإعداد اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي المتعلق بکفايات التدريس لدي افرد عينة الدراسة ،واعداد بطاقة ملاحظة الأداء التدريسي لأفراد العينة اثناء التدريب واثناء التدريس في الفصل الشامل، وتکونت العينة من (30) معلم ومعلمة بمدارس تابعة لإدارة کل من (عين شمس، ومصر الجديدة) التعليمية بالقاهرة، وبعد تطبيق وحدات وجلسات البرنامج علي افراد العينة وتطبيق أدوات البحث تطبيقا قبليا وبعديا، تم التوصل الي وجود فرق دال احصائيا بين التطبيقين القبلي والبعدي لاختيار التحصيل المتعلق بالجانب المعرفي لصالح التطبيق البعدي، وکذلک في بطاقة ملاحظة الأداء التدريسي من خلال التطبيق القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي سواء اثناء التدريب او اثناء عملية التدريس في الفصل الشامل؛ مما يشير الي فاعلية البرنامج التدريبي القائم علي التعلم المصغر في تنمية کفايات التدريس لدي معلمي الدراسات الاجتماعية، کما أظهرت النتائج أهمية التدريب للمعلمين اثناء الخدمة علي المهارات التدريسية المتطلبة في الفصل الشامل.
The current research aimed at developing the teaching competencies among the Social Studies teachers of the mentally handicapped in the comprehensive inclusion classes. To meet this end, a list of teaching competencies required for teaching in the inclusion classes for the normal and mentally handicapped students was prepared. Furthermore, the study developed a training program based on the micro learning approach via designing its specific units providing evaluation and training activities and workshops to reach the level of mastery of the teaching competencies among the members of the study sample. Moreover, an achievement test was developed to assess the knowledge aspect related to the teaching competencies of the study sample, and preparing a teaching performance checklist for the sample members during training and during teaching in the comprehensive classes. The study sample consisted of 30 teachers from Ain Shams and Heliopolis educational administration in Cairo. After administering the units and sessions of the program to the members of the study sample as well as the research instruments in the pre and post administrations, it was revealed that there was a statistically significant difference between the pre and post administration of the achievement test related to the cognitive aspect of the teaching competencies in favor of the post administration, as well as for the teaching performance checklist for the pre and post administration in favor of the post administration, whether during training or during the teaching process in the comprehensive inclusion classes. The results also revealed the effectiveness of the training program based on micro learning in developing the teaching competencies of social studies teachers. The results also showed the significance of the in-service training for teachers on the teaching skills required in the comprehensive inclusion classes.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أولاً:  المراجع العربية
أبو لطيفة، شادي فخري (2016). مستويات ممارسة معلمي ومعلمات التربية الإسلامية للکفايات التدريسية من وجهة نظر طلبة المرحلة الأساسية العليا. المجلة التربوية جامعة الکويت، 119(6). 215-253.
أحمد، علاء عبد الله (2011). برنامج مقترح  في ضوء متطلبات اعداد معلم الدمج التربوي  لتحقيق المعايير القومية للجودة والاعتماد المرتبطة بها لدي طلاب شعبة الدراسات الاجتماعية. الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية، کلية التربية، جامعة عين شمس، 11(64)، 13-50.
بطرس، بطرس حافظ (2009). سيکولوجية الدمج والطفولة المبکرة، (1)، دار المسيرة.
الجابري، هدي محمد (2007). فاعلية برنامج تدريبي لتننمية الکفايات الشخصية والمهنية لدي المعلمين في تغيير اتجاهاتهم نحو دمج الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة (رسالة دکتوراه غير منشورة)، کلية التربية، جامعة عين شمس.
حسانين،هدي فتحي (2015). فاعلية برنامج تدريبي لفريق العمل بمدارس الدمج في تحسين التفاعل الاجتماعي بين تلاميذ الحلقة الابتدائية (رسالة دکتوراه غير منشورة). معهد الدراسات التربوية، جامعة القاهرة.
الخطيب، جمال محمد (2004). تعليم ذوي الاحتياجات الخاصة في المدرسة العادية. دار وائل.
الدسوقي، حنان إبراهيم (2014). برنامج مقترح لتنمية کفايات اکتشاف ذوي الاحتياجات الخاصة القابلين للتعلم والتدريس لهم لدي الطالب معلم التاريخ. مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية، کلية التربية، جامعة عين شمس، 63 (9)، 39-78.
ربيع، فاتن احمد (2015). برنامج تدريبي لتنمية مهارات الدمج لدي الطالبة المعلمة بکلية رياض الأطفال (رسالة دکتوراه غير منشورة). کلية رياض الأطفال ، جامعة القاهرة.
الزيات، فتحي مصطفي (2009). دمج ذوي الاحتياجات الخاصة الفلسفة والمنهج والاليات. دار النشرللجامعات.
السعيد، هلا (2011). الدمج بين جدية التطبيق والواقع. مکتبة الانجلو المصرية.
السعيد، هلا (2012). الدمج الاکاديمي والتجهيزات الفيزيقية للفصول وغرف المصادر. الانجلو المصرية.
سلامه، سهير محمد (2002). التربية الخاصة للمعاقين عقليا بين العزل والدمج. زهراء الشرق.
سليم، سالم محمد (2010). التنمية المهنية لمعلمي التربية الخاصة بالمملکة العربية السعودية في ضوء متغيرات بعض الدول (تصور مقترح) (رسالة دکتوراه غير منشورة). کلية التربية -جامعة عين شمس.
عبد الحليم، أسماء محمد (2014).  برنامج تدريبي مقترح لمعلمي الدراسات الاجتماعية على اساليب تقويم التلاميذ ذوي الإعاقة العقلية البسيطة المدمجين في التعليم العام. الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية - کلية التربية - جامعة عين شمس، 10(73)، 235-286.
عبد الرحمن، شريفة جاسم (2017). تصور مقترح للتنمية المهنية لمعلمي الفئات الخاصة بدولة الکويت في ضوء الاتجاه العالمي نحو الدمج (رسالة دکتوراه غير منشورة). معهد الدراسات التربوية، جامعة القاهرة.
عبد العزيز، عبير عادل (2015). دراسة تقويمية لمدارس مشروع الدمج الشامل بمحافظة الغربية (رسالة ماجستير غير منشورة). معهد الدراسات التربوية، جامعة القاهرة.
عبد الرحمن، هبه حسن (2015). برنامج تدريبي لمعلمي الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الإعدادية لتنمية الوعي بمتطلبات الدمج التربوي للتلاميذ وي الاحتياجات الخاصة (رسالة ماجستير غير منشورة). کلية التربية، جامعة دمياط.
عبد العليم، عبد العليم محمد (2003). الکفايات التربوية اللازمة لمعلمي العلوم للمدرسة الشاملة. المؤتمر العلمي التربية الخاصة في القرن الحادي والعشرين". تحديات الواقع وآفاق المستقبل. جامعة المنيا.
عبد العليم، عبد العليم محمد (2008). التعليم الشامل لذوي الاحتياجات الخاصة الفلسفة النظرية والممارسة التطبيقية. عالم الکتب.
عبد الفتاح، خالد رمضان (2011). الکفايات اللازمة لمعلمي المعوقين عقليا في ظل نظام الدمج ودور کليات التربية في اعدادها. مجلة کلية التربية، جامعة بنها، (85)، 267-322.
عبد الفتاح، هبة الله حلمي (2015). تطوير منهج الدراسات الاجتماعية لتنمية بعض القيم الاجتماعية للتلاميذ الذاتويين القابلين للدمج بالمرحلة الابتدائية. الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية جامعة عين شمس، 4(69)، 181-218.
العدل، عادل محمد (2013). صعوبات التعلم واثر التدخل المبکر والدمج التربوي لذوي الاحتياجات الخاص. دار الکتاب الحديث.
القرشي، امير ابراهيم (2013). التدريس لذوي الاحتياجات الخاصة بين التصميم والتنفيذ. عالم الکتب.
محمد، امينة يحيي (2011).فعالية برنامج تدريبي مقترح لتنمية کفايات معلمي العلوم بفصول الدمج في مرحلة التعليم الأساسي (رسالة ماجستير غير منشورة). کلية التربية، جامعة حلوان.
محمد، حسان علي (2018). برنامج لتنمية کفايات معلمي غرف المصادر وأثره في تحسين مستوي التحصيل الدراسي والسلوک التکيفي للأطفال في مدارس الدمج (رسالة دکتوراه غير منشورة). کلية التربية، جامعة عين شمس.
المراجع العربية مترجمة:
Abu Latifa, S. F. (2016). The levels of practice of Islamic education teachers for teaching competencies from the viewpoint of students of the higher basic stage. The Educational Journal of Kuwait University, 119(6), 215-253.
Ahmed, A. A. (2011). A proposed program in the light of the requirements for preparing an educational integration teacher to achieve the national standards of quality and accreditation associated with them among students of the Social Studies Division. Educational Association for Social Studies, College of Education, Ain Shams University, 11(64), 13-50.
Boutros, B. H. (2009). The psychology of inclusion and early childhood, (1), Dar Al-Maisarah.
Al-Jabri, H. M. (2007). The effectiveness of a training program to develop the personal and professional competencies of teachers in changing their attitudes towards integrating children with special needs (Unpublished PhD dissertation), Faculty of Education, AinShamsUniversity.
Hassanein, H. F. (2015). The effectiveness of a training program for the work team in integration schools in improving social interaction among primary school students (Unpublished PhD dissertation). Institute of Educational Studies, CairoUniversity.
Al-Khatib, J. M. (2004). Teaching people with special needs in the regular school. Dar Wael.
El Desouki, H. I. (2014). A proposed program to develop the competencies of discovering people with special needs who are able to learn and teach them in the student history teacher. Journal of the Educational Association for Social Studies, Faculty of Education, Ain Shams University, 63 (9), 39-78.
Rabih, F. A. (2015). A training program to develop the integration skills of the student teacher at the Faculty of Kindergarten (Unpublished PhD dissertation). Faculty of Kindergarten, CairoUniversity.
Al-Zayat, F. M. (2009). Integration of students with special needs philosophy, curriculum and mechanisms. University Publishing House.
Al-Saeed, H. (2011). The merging of the seriousness of the application and status-quo. The Anglo-Egyptian Library.
Al-Saeed, H. (2012). Academic integration and physical equipment for classrooms and resource rooms. Anglo-Egyptian.
Salamah, S. M. (2002). Special education for the mentally handicapped between isolation and integration. Zahraa Al Sharq.
Salim, S. M. (2010). Professional development for special education teachers in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the variables of some countries (Suggested proposed) (unpublished PhD dissertation). Faculty of Education - AinShamsUniversity.
Abdel Halim, A. M. (2014). A proposed training program for social studies teachers on evaluation methods for students with minor mental disabilities who are integrated in public education. Educational Association for Social Studies, College of Education, Ain Shams University, 10(73), 235-286.
Abdul Rahman, S. J. (2017). A suggested proposed of the professional development of teachers of special classes in the State of Kuwait in light of the global trend towards inclusion (Unpublished PhD dissertation). Institute of Educational Studies, CairoUniversity.
Abdel-Aziz, A. A. (2015). An evaluation study of the comprehensive integration project schools in Gharbia Governorate (Unpublished master's thesis). Institute of Educational Studies, CairoUniversity.
 
Abdel-Rahman, H. H. (2015). A training program for teachers of social studies in the preparatory stage to develop awareness of the requirements of educational integration for students and special needs (unpublished master's thesis). Faculty of Education, DamiettaUniversity.
Abd Al-Alim, A. M. (2003). Educational competencies needed for science teachers for comprehensive school. The Scientific Conference Special Education in the Twenty-first Century. Challenges of Reality and Future Prospects. MiniaUniversity.
Abdul Alim, A. M. (2008). Inclusive education for people with special needs theoretical philosophy and applied practice. The world of books.
Abdel Fattah, K. R. (2011). The competencies required for teachers of the mentally handicapped in light of the system of inclusion and the role of colleges of education in preparing them. Journal of the College of Education, Benha University, (85), 267-322.
Abdel Fattah, H. H. (2015). Developing a social studies curriculum to develop some social values ​​for self-integrated pupils who are able to integrate in the elementary stage. Educational Association for Social Studies, Ain Shams University, 4(69), 181-218.
Al-Adl, A. M. (2013). Learning difficulties and the impact of early intervention and educational integration for people with special needs. Modern Book House.
Al-Qurashi, A. I. (2013). Teaching for people with special needs between design and implementation. The world of books.
Muhammad, A. Y. (2011). The effectiveness of a proposed training program to develop the competencies of science teachers in integration classes in the basic education stage (Unpublished master's thesis). Faculty of Education, HelwanUniversity.
Muhammad, H. A. (2018). A program for developing resource room teachers' competencies and its impact on improving the academic achievement level and adaptive behavior of children in inclusion schools (Unpublished PhD dissertation).College of Education, AinShamsUniversity.
ثانيًا: المراجع الأجنبية:
Allencomm. (2017). Micro learning techniques, driving results by empowering learners, training company, Available at: https://cdn2.hubspot.net/hubfs/1457752/Allencomm/Content_Assets/M icrolearning-Ebook-Allencomm.pdf
Buchem, I., & Hamelmann, H. (2010). Microlearning: a strategy for ongoing professional development. eLearning Papers21(7), 1-15.
Chan, C. (2016). A Cross-Cultural Study: Parental Attitudes and Experiences of the Inclusion of Special Educational Needs in Preschools (Doctoral dissertation). University of Sheffield.
Gordon P. (2008). Making Canadians schools inclusive: A call to Action, Education Canada Association, 48, (2), pp1-66.
Kamilali, D., & Sofianopoulou, C. (2015). Microlearning as Innovative Pedagogy for Mobile Learning in MOOCs. International Association for Development of the Information Society.
Munsell, S. E. (2015). Multicultural Teaching Competence and Teachers' Attitudes toward Inclusion (Doctoral dissertation). OklahomaStateUniversity.
Nikos, A. (2016). Instructional Design, What Is Micro learning and Why You Should Care, Available at:   https://www.talentlms.com/blog/what-ismicrolearning-and-its-benefits./
Pandey, A. (2017). Why adopt micro learning – 15 questions, answered. Redrived from: https://www.eidesign.net/adopt-microlearning-15-questionsanswered/  
Patten, B. (2016). Content development. how micro learning improves: corporate training. Redrived from:  https://www.trainingindustry.com/articles/content development/howmicrolearning-improves-corporate-training/
Jomah, O., Masoud, A. K., Kishore, X. P., & Aurelia, S. (2016). Micro learning: A modernized education system. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience7(1), 103-110, Available at: https://www.edusoft.ro/brain/index.php/brain/article/viewFile/582/627
Wu, D., & Chen, X. (2015). The study of mobile teaching system based on micro-lecture: JAVA flipped classroom for example. International Journal of Multimedia and Ubiquitous Engineering10(1), 191-198.
Walpole, C. J. (2008). Teacher attitudes towards the inclusion of special needs students in the general education classroom. ProQuest.