مستوى توجهات الأهداف لدى طلبة کلية التربية الأساسية بدولة الکويت وعلاقتها بقلق الاختبار والتحصيل الدراسي "دراسة فارقة تنبؤية" The Level of Objectives Orientations among Faculty of Basic Education Students in the State of Kuwait and Their Correlation with Test Anxiety and Academic Achievement: Predictive Distingushing Study

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلفون

1 أستاذ مساعد بقسم علم النفس

2 أستاذ مساعد بقسم علم النفس کلية التربية الأساسية – الکويت

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على  مستويات توجهات الأهداف وعلاقتها بقلق الاختبار، ودلالة الفروق في کل من توجهات الأهداف وقلق الاختبار التي تعود للجنس والمستوى التحصيلي، ومدى اسهام توجهات الأهداف وقلق الاختبار في التنبؤ بالتحصيل الدراسي لدى طلبة کلية التربية الأساسية بدولة الکويت، وتکونت عينة الدراسة من (298) طالب وطالبة من طلبة کلية التربية الأساسية بدولة الکويت تم الحصول عليهم من مختلف الأقسام العلمية والسنوات الدراسية، وتراوح المدى العمرى لهم بين (17- 25) عام بمتوسط (21.69) سنة، وانحراف معياري (3.83) سنة، طبق عليهم  کل من مقياس توجهات الأهداف الذى أعده أبو غزال (2013) ، ومقياس قلق الاختبارالذى أعده  Spielberger  و قام بتعريبه الزهار (1985)، وأظهرت نتائج الدراسة أن کل من توجه الهدف الإتقان، توجه الهدف الأداء-اقدام يوجدان بدرجة مرتفعة لدى الطلاب، وأن توجه أهداف الأداء سواء الأقدام أو الاحجام هي التي يرتبط بصورة دالة موجبة بقلق الاختبار، وتبين عدم وجود فروق ذات دلالة في توجهات الأهداف وقلق الاختبار تعزى لمتغيري الجنس والتخصص العلمي، وتبين أن کل من توجه الأداء – تجنب، وقلق الاختبار يتنبآن بصورة دالة وعکسية في التنبؤ بالتحصيل الدراسي لدى عينة الدراسة.
The current study aimed to identify levels of goals orientation and its relationship to test anxiety, the significance of the differences in both goals orientations and test anxiety that are related to gender, and the the contribution of goals orientation and test anxiety in predicting academic achievement of students of the College of Basic Education in the State of Kuwait, and the study sample consisted of (298) male and female students from the College of Basic Education in the State of Kuwait were obtained from various scientific departments and academic years, their age range ranged between (17-25) years with an average of (21.69) years, and a standard deviation of (3.83) years; both  Goals Scale prepared by Abu Ghazal (2013) and test anxiety scale prepared by Spielberger - which has been arabized by Al-Zahar (1985) - were applied on them.  The results of the study showed that both goal orientation “the mastery” and the goal orientation “the performance -aproach” are very highly found among students, and that the goal orientation of the performance whether the approach and avoidance are the ones that correlate positively with the test anxiety, and it was shown that there are no significant differences in the goal orientation of the goals and the test anxiety are attributed to two variables the gender and scientific specialization, and it was found that both goal orientation - avoidance, and test anxiety predict a significant and negative  effect in predicting academic achievement for the study sample.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)  المراجع العربية

  أبو غزال، معاوية (2018). دور توجهات الأهداف وتقدير الذات في التنبؤ بقلق الاختبار لدى طلبة جامعة اليرموک. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، 16(1) 117- 147
 أبو هلال، ماهلا، ودرويش، خليل (2005). البناء العاملي لتوجهات الأهداف وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى طلبة المدارس وطلبة الجامعة: دراسة للدافعية في اطار علم النفس الاجتماعي والشخصية.  دراسات، 32(1)، 100- 114.
 أبوعزب, نائل إبراهيم, (2009).  فاعلية برنامج إرشادي مقترح لخفض قلق الامتحان لدي طلاب المرحلة الثانوية بمحافظات غزة (رسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الإسلامية غزة. 
حسانين، محمد (2008). النموذج البنائي للعلاقة بين توجهات الهدف وقلق الاختبار المعرفي والضغوط النفسية والأداء الأکاديمي لدى عينة من طلاب کلية التربية ببنها. مجلة کلية التربية جامعة طنطا، 338(1)، 532-574.
حسانين، محمد (2010). العلاقة بين تأجيل الاشباع الأکاديمي ومحدداته الدافعية وتوجهات الهدف والتحصيل الأکاديمي لدى عينة من طلاب کلية التربية، جامعة بنها. مجلة کلية التربية جامعة بنها، 38، 123-145
الزهار، نبيل (1985).  قائمة الاتجاه نحو الاختبار. دار الناشر العربي.
سايحي، سليمة (2012). قلق الإمتحان وبعض العوامل المساعدة لظهوره لدى التلاميذ.  مجلة العلوم الإنسانية والإجتماعية، 7، 74-89
 عبادة، احمد (1990). قلق الاختبار في موقف اختبار ضاغط وعلاقته بعادات الاستذکار والرضا عن الدراسة والتذکر و التحصيل الدراسي لدى عينة من طلاب جامعة البحرين. المجلة التربوية، جامعة البحرين، 73 - 126
 المزوغي، ابتسام سالم (2011). الفروق في الذکاء وقلق الامتحان بين الطلبة مرتفعي ومنخفضي التحصيل الدراسي من طلبة جامعة السابع من إبريل الليبية.  المجلة العربية لتطوير التفوق، 2، 83-111
النبهانى، هلال (2013). بعض عوامل الدافعية الأکاديمية الذاتية المرتبطة  بالمناخ الدافع نحو التوجه نحو  الأداء - النمکن لدى الطلبة بسلطنة عمان. مجلة کلية التربية جامعة الأزهر، 135، 365- 390.
النرش، هشام إبراهيم (2010). نمذجة العلاقة السببية بين استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا وفاعلية الذات والتوجهات الداخلية وقلق الاختبار والتحصيل الدراسي لدى عينة من طلاب الجامعة. مجلة کلية التربية جامعة حلوان، 16 (4)، 205 – 267.
الوطيان، محمد بن سليمان (2009). أنماط طلب العون التدريسي وفقا لمستوى الکفاءة التدريسية وتوجهات الأهداف التحصيلية، ومستوى الخبرة التدريسية لدى المعلمين والمعلمات. مجلة رسالة التربية وعلم النفس، الجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية، 33، 77- 112
الوطيان، محمد بن سليمان (2011). توجهات الأهداف الدافعية لدى مرتفعي ومنخفضي الکفاءة الذاتية التدريسية من المعلمين والمعلمات: دراسة على منطقة القصيم. المجلة التربوية، مجلس النشر العلمي بالکويت، 25(98)، 101- 143.
وقاد، الهام إبراهيم (2008). أساليب التفکير وعلاقاها بأساليب التعلم وتوجهات الهدف لدى طالبات المرحلة الجامعية بمدينة مکة المکرمة (أطروحة دکتوراه غير منشورة). جامعة أم القرى.

2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

Abu Ghazal, M. (2018). The role of goal orientations and self-esteem in predicting test anxiety among Yarmouk University students. Journal of the Association of Arab Universities for Education and Psychology, 16(1) 117-147.
 Abu Hilal, M., & Darweish, K. (2005). The factorial construction of goal orientations and their relation to academic achievement among school and university students: a study of motivation in the context of social and personality psychology. Dirasat, 32(1), 100-114.
 Abu Azab, N. I. (2009). The effectiveness of a proposed counseling program in reducing test anxiety among secondary school students in Gaza (unpublished master dissertation). The Islamic University of Gaza.
Hassanein, M. (2008). The structural model of the relationship between goal orientations, cognitive test anxiety, psychological stress, and academic performance among a sample of students at the Faculty of Education in Banha. Journal of the Faculty of Education, Tanta University, 338(1), 532-574.
Hassanein, M. (2010). The relationship between academic delay of gratification, its motivational determinants, goal orientations, and academic achievement among a sample of students at the Faculty of Education Benha University. Journal of the Faculty of Education, Benha University, 38, 123-145
Zahhar, N. (1985). Test Attitude Checklist. Al-Nasher Al-Arabi Publishing House.
Sayhi, S. (2012). Test anxiety and some factors leading to its emergence among students. Journal of the Humanities and Social Sciences, 7, 74-89
 Ebadah, A. (1990). Test anxiety in a stressful test situation in relation to study habits, study satisfaction, recall and academic achievement among a sample of students at University of Bahrain. The Educational Journal, University of Bahrain, 73 - 126
 Al-Mazughi, I. S. (2011). Differences in intelligence and test anxiety among high- and low-achieving students at the Libyan Seventh of April University. The Arab Journal for Talent Development, 2, 83-111
Al-Nabhani, H. (2013). Some factors of self-academic motivation related to climate inspiring for performance- mastery oriented motivation among students in the Sultanate of Oman. Journal of the Faculty of Education, Al-Azhar University, 135, 365-390.
Al-Nashar, H. I. (2010). Modeling the causal relationship between self-regulated learning strategies, self-efficacy, internal attitudes, test anxiety and academic achievement among a sample of university students. Journal of the Faculty of Education, Helwan University, 16(4), 205-267.
Al-Wattian, M. S. (2009). Patterns of requesting teaching aid according to level of teaching efficiency, achievement goal orientations and teaching experience of male and female teachers. Journal of the Mission of Education and Psychology, 33, 77-112
Al-Wattian, M. S. (2011). The motivational goal orientations of male and female teachers with high and low self-teaching efficiency: A study conducted in Qassim region. The Educational Journal, Kuwait Scientific Publishing Council, 25(98), 101-143.
Waqad, E. I. (2008). Methods of thinking in relation to learning styles and goal orientations among undergraduate students in Mecca (unpublished doctoral dissertation). Umm Al Qura University.

3)            المراجع الأجنبية

Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of educational psychology, 84(3), 261-271.

Ames, C. (1984). Achievement Attributions and Self- instructions under Competitive and Individualistic Goal Structures. Journal of Educational Psychology, 76, 478- .487

Breland, B. T, & Donovan, J. (2005). The role of state goal orientation in the goal establishment process. Human Performance, 18(1), 23-53.

Butler, R. (1992). What Young People Want to Know When: Effects of Mastery and Ability Goals on Interest in Different Kinds of Social Comparison. Journal of Personality and Social Psychology, 62, 934-943.

Chan, K., Leung, M., & Lai, P. (2004). Goal orientation, study strategies and achievement of Hong Kong teacher education student.Paper presented at the AARE2004 conference, Melbourne.

Dai, D. (2000). To be or Not to be (Challenged), That is the Question: Task and Ego Orientations among High Ability, High Achieving Adolescents. The Journal of Experimental Education, 68, 311-330.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1991). A Motivational Approach to Self: Integration in Personality. InR. Dienstbier(Ed.), Nebraska Symposium on Motivation (pp. 237-288). Lincoln, NE University of Nebraska .Press

Dweck, C., & Leggett, E. (1988). A Social-cognitive Approach to Motivation and Achievement. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 5-12.

Dweck, C.S (1986). Motivation processes affecting learning. American Psychologist, 41, 1040-1048.

Dweck, C.S, & Leggett, J.G.(1988). A social cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95,553-574.

Elliot, A. J., & Church, M. (1997). A Hierarchical Model of Approach and Avoidance Achievement Motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 218-232.

Elliot, A., & McGregor, H. (2001). A 2x2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 3, 501-519.

Eum,K &Rice,G. (2011) Test anxiety, perfectionism, goal orientation, and academic performance. Anxiety, stress, and coping 24(2), 167-78

Ford, M. E., & Nichols, C. W. (1991). Using Goal Assessments to Identify Motivational Patterns and Facilitate Behavioral Regulation and Achievement, en ML Maehr and PR Pintrich (eds) Advances in Motivation and Achievement: A Research Annual, vol. 7.‏

Moore, M. M. (2006). Variations in test anxiety and locus of control orientation in achieving and underachieving gifted and nongifted middle school students (dctoral dissertation). University of Connecticut.‏

Nicholls, J. G. (1984). Achievement motivation: Conception and ability, subject experience, task choice, and performance. Psychological Review, 91, 328-346.

Nolen, S. 1988. Reasons for Studying: Motivational Orientations and Study Strategies. Cognition and Instruction, 5, 269-287.

Somuncuoglu, Y, & Yildirim, A.(2001). Relationship between Achievement goal orientation and use of learning strategies. Journal of Educational Research, 92(5), 267-277.

Trudeau, T. L. (2009). Test anxiety in high achieving students: a mixed- methods study (dctoral dissertation). University of Albert.

Yan, Y., & Jeff, T. (2013) the role of achievement goals in online test anxiety and help seeking ,Educational research and evaluation, 19, 651- 664

Zubkovic, B. R., & Kolic-Vehovec, S. (2014). Perceptions Of Contextual Achievement Goals: Contribution To High-School Students 'achievement Goal Orientation, Strategy Use And Academic Achievement. Studia Psychologica, 56(2), 137-15