الخصائص السيکومترية لمقياس الذکاء الأخلاقي لدى طلاب الجامعة Psychometric Properties of the Moral Intelligence Scale among University Students

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلفون

قسم علم النفس التعليمي، کلية التربية بالقاهرة، جامعة الأزهر ، مصر

المستخلص

تمثل هدف البحث الحالي في بناء مقياس للذکاء الأخلاقي لدى طلاب الجامعة، مع إجراءات التحقق من خصائصه السيکومترية (الصدق, الثبات), وقد بلغ عدد الطلاب المشارکين في البحث (300) طالبًا وطالبة من طلاب وطالبات جامعة الأزهر بالقاهرة، من بينهم (150) طالبًا من طلاب کلية التربية بنين بالقاهرة بممن يدرسون بالتخصصات التالية: (شعبة التاريخ, شعبة الجغرافيا, شعبة علم النفس, شعبة اللغة الفرنسية, شعبة اللغة الانجليزية) بالفرقتين الأولى والرابعة, و(150) طالبة من طالبات کلية الدراسات الإنسانية بنات بالقاهرة, بالشعب التالية (شعبة التاريخ, شعبة الجغرافيا, شعبة علم النفس, شعبة اللغة الفرنسية, شعبة اللغة الانجليزية) بالفرقتين الأولى والرابعة. واستخدمت الدراسة مقياس الذکاء الأخلاقي لدى طلاب الجامعة (إعداد الباحث الحالي), واعتمد الباحث في تحليل البيانات على الأساليب الإحصائية الآتية: "التحليل العاملي الاستکشافي, معامل ألفا کرونباخ" وکشفت نتائج التحليل الإحصائي للبحث عن صلاحية المقياس المعد من قبل الباحث الحالي لقياس الذکاء الأخلاقي لدى طلاب الجامعة؛ حيث تميز المقياس المشار إليه بقدر عالٍ من الصدق والثبات مما يشير إلى إمکانية الوثوق به والاعتماد عليه.
The current research aimed to develop a scale of moral intelligence among university students as well as verifying its psychometric properties (validity and reliability). 300 male and female students from Al-AzharUniversity in Cairo participated in the research and 150 male students at the Faculty of Education for boys in Cairo majoring in (history, geography, psychology, French language, English language) in the first and fourth years. Furthermore, 150 female students at the Faculty of Humanities in Cairo, majoring in (history, geography, psychology, French language, English language) in the first and fourth years. The study used the moral intelligence scale among university students (prepared by the researcher). The researcher utilized Explanatory Factor Analysis and Alpha Cronbach coefficient to process the current research data. The research results revealed the validity of the scale prepared by the researcher to assess moral intelligence among the university students and was distinguished by a high degree of validity and reliability.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)  المراجع العربية

إبراهیم, فاضل خلیل, لبنی یوسف, حسن (2011).  أثر استخدام طریقة روثکوف فی تنمیة الذکاء الأخلاقی لدى طلاب الصف الخامس الأدبی فی مادة التربیة الاسلامیة.  مجلة أبحاث کلیة  التربیة الأساسیة, جامعة الموصل, 11(3),1- 34.
أحمد, مروة (2009).  المکونات العاملیة للذکاء الأخلاقی وعلاقتها بالتحصیل الدراسی لدى طلاب المرحلة الثانویة (رسالة ماجستیر غیر منشورة).  جامعة قناة السویس.
أمین, أسامة ربیع (2008).  التحلیل الإحصائی باستخدام Spss.  مکتبة الأنجلو المصریة.
بشارة, موفق (2013).  أثر برنامج تدریبی مستند إلى نظریة بوربا فی تنمیة الذکاء الأخلاقی لدى أطفال قرى SOS فی الاردن.  المجلة الاردنیة فی العلوم التربویة, جامعة الحسین بن طلال, 9(4), 403- 417.
بنی مصطفی, شاکر إبراهیم (2017).  درجة الذکاء الأخلاقی لدی مدیری المدارس الثانویة فی محافظة جرش وعلاقتها بمستوی الولاء التنظیمی (رسالة ماجستیر منشورة).  الجامعة الهاشمیة.
جابر, جابر عبد الحمید, وکفافی, علاء الدین أحمد (1991).  معجم علم النفس والطب النفسی (الجزء الرابع).  دار النهضة العربیة.
الجعافرة, أسمی عبد الحافظ (2018).  مستوی الذکاء الأخلاقی وعلاقته بالمساندة الاجتماعیة لدی طلبة جامعة البلقاء التطبیقیة فی الأردن.  مجلة الطفولة والتربیة– جامعة الإسکندریة,36(3)، 377- 412.
الحجار, رؤی برکات (2018).  الذکاء الأخلاقی لدی مدیری المدارس الأساسیة الخاصة فی عمان وعلاقته بدرجة ممارستهم للتقافة التنظیمیة من وجهة نظر المعلمین (رسالة ماجستیر منشورة).  جامعة الشرق الأوسط.
حسین, حنان مرزوق (2004).  فاعلیة برنامج لتنمیة القیم الأخلاقیة لأطفال الشوارع (رسالة دکتوراه).  جامعة القاهرة.
حسین، محمد (2016).  أثر استراتیجیتی النمذجة ولعب الأدوار فی الذکاء الأخلاقی لدى تلامیذ الحلقة الأولى من التعلیم الأساسی (رسالة ماجستیر).  جامعة الأزهر.
حسین, محمد عبدالهادی (2003).  تربویات المخ البشری.  دار الفکر للطباعة والنشروالتوزیع.
جلال, مها (2012).  فاعلیة برنامج مقترح لتنمیة الذکاء الأخلاقی وأثره على بعض المتغیرات النفسیة (رسالة دکتوراه غیر منشورة).  جامعة المنوفیة.
الخفاجی, مرتضی عجیل (2015).  قیاس الذکاء الأخلاقی لمدرسی المرحلة الثانویة.  مجلة آداب البصرة, 72، 331- 368.
الدسوقی, کمال (1990).  ذخیرة تعریفات مصطلحات أعلام علوم النفس.  مطابع الاهرام التجاریة.
الذبحاوی, عامر عبد کریم (2012).  دور الذکاء الأخلاقی فی دعم سمعة المنظمة.  دراسة تحلیلیة لأراء عینة من القیادات الجامعیة وأعضاء الهیئة التدریسیة فی جامعة الکوفة (رسالة ماجستیر).  جامعة الکوفة.       
رزق، محمد (2006).  الذکاء الأخلاقی فی علاقته بخصائص الوالدیة المتمیزة من وجهة نظرالأبناء.  مجلة کلیة التربیة بالمنصورة، 60, 3- 50.
زهران, حامد (2005).  التوجیه والإرشاد النفسی (ط 3).  عالم الکتب.
الزهیری، محسن (2013).  الذکاء الأخلاقی وعلاقته بالتسامح الاجتماعی لدى طلبة المرحلة المتوسطة.   دراسات تربویة، 6(21)، 9- 38.
زیان, شحاته محمد أحمد (2005).  التسامح وعلاقته ببعض متغیرات الشخصیة لدى عینة من طلبة المرحلتین الثانویة والجامعیة (رسالة دکتوراه غیر منشورة).  جامعة القاهرة.
شحاته، أیمن (2008).  الذکاء الخلقی وعلاقته ببعض متغیرات البیئة المدرسیة والأسریة لدى طلاب الصف الأول الثانوی (رسالة ماجستیر منشورة).  جامعة المنیا.
الشریف, غادة عبدالباقی (2019).  فاعلیة برنامج قائم علی نظریة بوربا لتنمیة بعض مکونات الذکاء الأخلاقی لدی طلاب الصف الأول الثانوی.  مجلة کلیة التربیة– جامعة  بورسعید,  25, 628- 655.
شعابث, سهاد عبدالمنعم (2013).  الأسلوب المعرفی وعلاقته بخصائص الرسوم التخطیطیة لطلبة کلیة الفنون الجمیلة.  مجلة مرکز بابل للدراسات الإنسانیة, 3(2), 234- 261.
الشمری, حسن (2007).  الذکاء الأخلاقی وعلاقته بالثقة الاجتماعیة (رسالة ماجستیر غیر منشورة).  جامعة بغداد.
صالح, مأمون (2008).  الشخصیة بناؤها، تکوینها، أنماطها، اضطراباتها.  دار اسامه   للنشر والتوزیع.
صمویل, مجدی (بدون تاريخ).  الذکاء الأخلاقی.  Magdysamuel. com.
الطراونة, أحمد(2014).  الذکاء الأخلاقی وعلاقته بالسعادة النفسیة لدى طلبة جامعة مؤتة.  مجلة کلیة التربیة, جامعة الأزهر, 158, 809- 825.
عبدالرازق, خنساء (2012).  أثر برنامج تدریبی فی تنمیة بعض مهارات الذکاء الأخلاقی لدی طالبات المرحلة الإعدادیة.  مجلة الفتح, 52 ,199- 224.
عبدالرحمن, محمد السید, الخفاف, إیمان عباس (2014).  تطور الذکاء الأخلاقی لدی الأطفال فی المرحلة العمریة 5- 7 سنوات.  مجلة کلیة التربیة– جامعة أسوان,28 ,147- 199.
عبدالعظیم, مسعد (2014).  دراسة لمکونات الذکاء الأخلاقی وعلاقتها بتقدیر الذات وبعض المتغیرات لدی طلاب الجامعة.  مجلة کلیة التربیة جامعة أسوان, 28، 381- 430.
عبد اللاه, سحر محمود محمد (2020).  الذکاء الأخلاقی فی علاقته بتوجهات أهداف الإنجاز لدی طلاب کلیة التربیة بسوهاج.  المجلة التربویة کلیة التربیة- جامعة سوهاج,73, 596- 636.
عبدالنور, أسماء (2012).  علاقة بعض أسالیب التنشئة الاجتماعیة بالذکاء الأخلاقی عند الطفل (رسالة ماجستیر غیر منشورة).  جامعة عین شمس.
العبیدی, عفراء, والأنصاری, سهام (2011).  الذکاء الأخلاقی وعلاقته بالتوافق الدراسی لدى تلامذة الصف السادس الابتدائی.  مجلة البحوث التربویة والنفسیة, کلیة التربیة, جامعة بغداد,31, 74- 96 .
أبو العلا, هالة سعید (2018).  فاعلیة برنامج تدریبی مقترح لتنمیة أبعاد الأمن الفکری والذکاء الأخلاقی لدی الطالبات معلمات الاقتصاد المنزلی فی ضوء تحدیات التربیة المستقبلیة.  مجلة بحوث عربیة فی مجالات التربیة النوعیة, رابطة التربویین العرب, 10, 193 -235.
فاضل, رنا زهیر (2008).  تطور الذکاء الأخلاقی لدى المراهقین (رسالة ماجستیر غیر منشورة).  جامعة بغداد.
محمد, سمر (2014).  برنامج قصصی مقترح لتنمیة بعض أبعاد الذکاء الأخلاقی لدى أطفال ما قبل المدرسة (رسالة ماجستیر غیر منشورة).  جامعة المنیا.
محمد, هانم عبد العاطی (2003).  السلوک الإیثاری وقابلیة التعاطف فی علاقتهما بالمساندة الاجتماعیة لدى عینة من طلبة وطالبات المرحلة الثانویة (رسالة ماجستیر غیر منشورة).  جامعة دمنهور.
محمد, هدى (2012).  فعالیة برنامج مقترح قائم على نموذج (Borba )  فی تنمیة الذکاء  الأخلاقی لدى تلامیذ المرحلة الابتدائیة (رسالة ماجستیر غیر منشورة).  جامعة الإسکندریة.
محمود, رشا أحمد (2014).  فعالیة برنامج قائم على التعلم بالاکتشاف الموجه فی تنمیة الذکاء الأخلاقی لدى طلاب التعلیم الثانوی الصناعی (رسالة ماجستیر غیر منشورة).  جامعة الاسکندریة.
مرسال, حسن (2017).  أثر برنامج تدریبی قائم على أبعاد الذکاء الأخلاقی فی التفکیر الإیجابی  لدى طلاب المرحلة الجامعیة (رسالة ماجستیر).  جامعة الأزهر.
مرسی، جلیلة (2011).  جودة الحیاة والذکاء الخلقی لدى عینة من طلاب کلیة التربیة، دراسة تنبؤیة.   المجلة المصریة للدراسات النفسیة، 21(72)، 135- 213.
همام, نجوان عباس, وسویفی, غادة کامل (2018).  برنامج تدریبی قائم علی نظریة بوربا فی الذکاء الأخلاقی لخفض السلوک التنمری لدی أطفال الروضة.  المجلة العلمیة لکلیة ریاض الأطفال– جامعة أسیوط, 5, 61- 143.

2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

Ibrahim, F. , Khalil, L. , & Youssef, H.  (2011).  The effect of using the Rothkopf method on developing moral intelligence among fifth-grade literary students in Islamic education.  Faculty of Basic Education Research Journal, University of Mosul, 11(3), 1-34.
Ahmed, M.  (2009).  The factorial components of moral intelligence in relation to academic achievement of high school students (unpublished master dissertation).  Suez Canal University.
Amin, O.  R.  (2008).  Statistical Analysis Using SPSS.  The Anglo-Egyptian Bookshop.
Bishara, M.  (2013).  The effect of a training program based on Burba's theory on developing moral intelligence among children of SOS villages in Jordan.  The Jordanian Journal of Educational Sciences, Al-Hussein Bin Talal University, 9(4), 403-417.
Bani Mustafa, S.  I.  (2017).  The degree of moral intelligence among high school principals in Jerash governorate in relation to level of organizational loyalty (published master dissertation).  Hashemite University.
Gaber, G.  A. , & Kafafi, A.  A.  (1991).  Dictionary of Psychology and Psychiatry (Part 4).  Alnahda Al-Arabia House for Publishing.
Al-Jaafera, A.  A.  (2018).  Level of moral intelligence in relation to social support among students of Al-Balqa Applied University in Jordan.  Journal of Childhood and Education - University of Alexandria, 36(3), 377-412.
Al-Hajjar, R.  B.  (2018).  Moral intelligence among private basic school principals in Amman in relation to the degree of their practice of organizational culture from the teachers' viewpoints (published master dissertation).  Middle East University.
Hussein, H.  M.  (2004).  The effectiveness of a program to develop moral values ​​for street children (doctoral dissertation).  Cairo University.
Hussein, M.  (2016).  The effect of both strategies of modeling and role-playing on moral intelligence among pupils at the first cycle of basic education (master dissertation).  Al Azhar university.  
Hussein, M.  A. (2003).  Human brain education.  Al-Fikr House for printing, publishing and distribution.  
Galal, M.  (2012).  The effectiveness of a proposed program in developing moral intelligence and its impact on some psychological variables.  (Unpublished doctoral dissertation).  Menoufia University.
Al-Khafaji, M.  A.  (2015).  Measuring moral intelligence among secondary school teachers.  A'dab Al-Basra Journal, 72, 331-368.
Al Desouky, K.  (1990).  Repertoire of concept definitions of the psychology poineers.  Al-Ahram Commercial Printing Press.
Al-Dhabhawi, A.  A.  (2012).  The role of moral intelligence in supporting the organization’s reputation.  an analytical study of the opinions of a sample of university leaders and teaching staff members at the University of Kufa (Master dissertation).  University of Kufa.
Rizq, M.  (2006).  Moral intelligence in relation to distinct parenting characteristics from the viewpoints of the offspring.  Journal of Faculty of Education in Mansoura,  60, 3-50.  
Zahran, H.  (2005).  Guidance and counseling (3rd edition).  Alam El-Kotab.
Al-Zoheiri, M.  (2013).  Moral intelligence in relation to social foregiveness among intermediate school students.  Educational Studies, 6(21), 9-38.
Zayan, S.  M.  A.  (2005).  Foregiveness in relation to some personality variables among a sample of high school and university students (unpublished doctoral dissertation).  Cairo University.
Shehata, A.  (2008).  Moral intelligence in relation to some school and family climate variables among first-grade secondary school students (published master dissertation).  Minia University.
Al-Sharif, G.  A.  (2019).  The effectiveness of a program based on Burba's theory in developing some components of moral intelligence among first-grade secondary school students.  Journal of the Faculty of Education - Port Said University, 25, 628-655.  
Shaabeth, S.  A.  (2013).  Cognitive style in relation to characteristics of schematic drawings among students at the Faculty of Fine Arts.  Journal of the Babylon Center for Human Studies, 3(2), 234-261.
Al-Shemmari, H.  (2007).  Moral Intelligence in Relation to Social Trust (Unpublished Master dissertation).  University of Baghdad.
Saleh, M.  (2008).  Personality.  structure, composition, patterns, disorders.  Osama House for Publishing and Distribution.
Samuel, M.  (no date).  Moral intelligence.  Magdysamuel. com.
Al-Tarawnah, A.  (2014).  Moral Intelligence in relation to psychological happiness among Mutah University students.  Journal of Faculty of Education, Al-Azhar University, 158, 809-825.
Abdul-Razeq, K.  (2012).  The effect of a training program on developing some skills of moral intelligence among middle school female students.  Al-Fath Magazine, 52, 199-224.
Abdulrahman, M.  A. , & Al-Khafaf, E.  A.  (2014).  Development of moral intelligence among children between 5-7 years of age.  Journal of the Faculty of Education - Aswan University, 28, 147-199.
Abdul-Azim, M.  (2014).  A study of the components of moral intelligence and their relationship to self-esteem and some variables among university students.  Journal of the Faculty of Education, Aswan University, 28, 381-430.
Abdullah, S.  M.  M.  (2020).  Moral Intelligence in relation to attitudes of achievement goals among students at the faculty of Education in Sohag.  The Educational Journal of the Faculty of Education - Sohag University, 73, 596-636.
Abdul-Nour, A.  (2012).  The relationship between some socialization styles and child's moral intelligence (unpublished master dissertation).  Ain Shams University.
Al-Obaidi, A. , & Al-Ansari, S.  (2011).  Moral intelligence in relation to academic adjustment among sixth-grade pupils.  Journal of Educational and Psychological Research, faculty of Education, University of Baghdad, 31, 74-96.
Abul-Ela, H.  S.  (2018).  The effectiveness of a proposed training program to develop the dimensions of intellectual security and moral intelligence for female student-teachers of home economics according to future educational challenges.  Journal of Arab Research in the Fields of Specific Education, Arab Educators Association, 10, 193-235.
Fadel, R.  Z.  (2008).  Development of Moral Intelligence among Adolescents (unpublished master dissertation).  Baghdad University.
Mohammad, S.  (2014).  A proposed story-telling program to develop some dimensions of moral intelligence among pre-school children (unpublished master dissertation).  Minia University.
Muhammad, H.  A.  (2003).  Altruistic behavior and readiness for empathy in relation to social support among a sample of high school students (unpublished master dissertation).  Damanhur University.  
Mohammad, H.  (2012).  The effectiveness of a proposed program based on the Borba's model in developing moral intelligence among elementary school students (unpublished master dissertation).  Alexandria University.
Mahmoud, R.  A.  (2014).  The effectiveness of a discovery-based learning program in developing moral intelligence among industrial secondary education students (unpublished master dissertation).  Alexandria University.
Mersal, H.  (2017).  The effect of a training program based on the dimensions of moral intelligence on positive thinking among university students (master dissertation).  Al Azhar university.  
Morsi, G.  (2011).  Quality of life and moral intelligence among a sample of students at the Faculty of Education, a predictive study.  The Egyptian Journal of Psychological Studies, 21(72), 135-213.
Hammam, N.  A. . , & Sweify, G.  K.  (2018).  A training program based on the Burba's theory in moral intelligence to reduce bullying behavior among kindergarten children.  The Scientific Journal of the Faculty of Kindergarten - University of Assiut, 5, 61-143.

3)            المراجع الأجنبية

Berkowitz, M.  W. , & Grych, J.  H.  (1998).  Fostering goodness.  Teaching parents to facilitate children's moral development.  Journal of moral Education27(3), 371-391. ‏
Borba, M.  (2001).  Building moral intelligence.  The seven essential virtues that teach kids to do the right thing.  Jossey-Bass. ‏
Borba, M. (2003).  Esteem Builders.  Jalmar Press.
Coles, R.  (1997).  The moral intelligence of children.  Random House.
Franco, R.  (2000).  The Community College Conscience.  Service-Learning and Training Tomorrow's Teachers. ‏ Service Learning and Citizenship project
Gino, F. , Schweitzer, M.  E. , Mead, N.  L. , & Ariely, D.  (2011).  Unable to resist temptation.  How self-control depletion promotes unethical behavior.  Organizational Behavior and Human Decision Processes, 115(2), 191-203. ‏ 
Hass, A.  (2002).  Doing the right thing.  Cultivating your moral intelligence.  Simon and Schuster. ‏
Hoseinpoor, Z., & Ranjdoost, S.  (2013).  The relationship between moral intelligence and academic progress of students third year of high school course in Tabriz city.  Advances in Environmental Biology7(11), 3356-3362. ‏