واقع الأنشطة الطلابية بجامعة المجمعة ودورها في بناء الشخصية المتوازنة للطالب الجامعي في ضوء أهداف التربية الإسلامية The Reality of Student Activities at Majmaah University and its Role in Building the Balanced Personality of the University Student in the Light of the Objectives of Islamic Education

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلف

أستاذ مساعد أصول التربية الإسلامية قسم العلوم التربوية، کلية التربية بالمجمعة، جامعة المجمعة

المستخلص

استهدفت الدراسة التعرف على واقع الأنشطة الطلابية بجامعة المجمعة ومعوقات المشارکة فيها ودورها في بناء الشخصية المتوازنة للطالب الجامعي في ضوء أهداف التربية الإسلامية، ولتحقيق هذا الهدف قام الباحث بتصميم استبانة من ستة محاور طبقت على عينة من طلاب وطالبات جامعة المجمعة قوامها (377) طالبا وطالبة، وتوصلت في نتائجها إلى: أن الأنشطة الطلابية بالجامعة تميزت بعدة خصائص منها التنوع واستثمار وقت فراغ الطلاب، ومواکبة التطورات العلمية والتقنية، کما توصلت إلى أن أهم معوقات مشارکة الطلاب ازدحام الجدول الدراسي وقلة حوافز المشارکة في الأنشطة، کما حققت الأنشطة الطلابية بعض أهداف التربية الإسلامية مثل تدعيم الأنشطة الطلابية لقيمة الوسطية والاعتدال عند الطلاب، واکسابهم  مهارة حل المشکلة والحفاظ على الهوية الثقافية واکسابهم القيم الإسلامية، وتعزيز الولاء والانتماء والشعور بالمسؤولية الاجتماعية، کما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيا في آراء عينة الدراسة راجعة إلى الخصائص الديموغرافية للعينة، وخلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات أهمها تحديد الاحتياجات النفسية والاجتماعية للطلاب وتصميم خطة الأنشطة الطلابية وفقاً لاحتياجاتهم وإعلانها بداية العام بوسائل متعددة، ربط الأنشطة الطلابية بالمهارات اللازمة لسوق العمل، التوعية بأهمية الأنشطة الطلابية وزيادة حوافز المشارکة فيها، زيادة الأنشطة التي ترکز على الوقاية من التيارات الفکرية المتطرفة والمنحرفة، ونبذ العنف والتعصب بين الطلاب.
The study aimed to identify the reality of student activities at University of Majmaah and the obstacles to participate in it and its role in building a balanced personality of the university student in the light of the objectives of Islamic education. To achieve this goal، the researcher developed a questionnaire consisting of six domains and applied to a sample of 377 (male and female) students.  One of the most important results of the study was that the student activities were characterized by the diversity، the investment of students’ leisure، and keeping them abreast of the scientific and technological developments.  However، some of the identified obstacles were: over-loaded study schedules and the lack of incentives to participate in the activities.   Student activities has achieved some objectives of the Islamic education such as strengthening the values of moderation، gaining problem-solving skills، maintaining the cultural identity، and promoting loyalty، belonging، and the sense of social responsibility.    One of the most important results of this study was that there were no statistically significant differences in the opinions of the sample related to the demographic variables.  Some of the most important recommendations of the study were:  to identify the psychological and social needs of the students and to design the student activities plan according to these needs and to announce the plan clearly at the beginning of the academic year، to link student activities with the skills needed for the labor market، to increase incentives for participation، to raise the awareness of the importance student activities، and to protect students from extremist and deviant intellectual currents، violence and intolerance among students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أولًا: المراجع العربية
  أبو دلبوح، موسى. (2011). مدى فاعلیة النشاطات الطلابیة فی جامعة الیرموک من وجهة نظر الطلبة أنفسهم. مجلة التربیة، جامعة الأزهر، کلیة التربیة، 5، (146)، 257 -293.
 أبو النصر، مدحت محمد. (2009). إدارة الأنشطة والخدمات الطلابیة فی المؤسسات التعلیمیة. دار الفجر، ص. 209.
  أبو صعیلیک، ضیف الله عودة سلیمان. (2012). أثر شبکات التواصل الاجتماعی الإلکترونیة على اتجاهات طلبة الجامعات فی الأردن ودورها المقترح فی تنمیة الشخصیة المتوازنة لدیهم. (رسالة دکتوراة) . الجامعة الأردنیة، کلیة الدراسات العلیا. ص. 8.
جیدوری، صابر عوض. (1436). أصول التربیة الإسلامیة. مکتبة الرشد. ص. 35.
الحازمی، خالد. (1420). أصول التربیة الإسلامیة. دار عالم الکتب. ص. 364.
حمایل، عبد عطا الله. (2014). معالم الشخصیة الإسلامیة المتوازنة المستنبطة من القرآن الکریم وتطبیقاتها التربویة. مجلة دراسات لجامعة الأغواط، جامعة عمار ثلیجی، 30، ص. 8.
الزیود، نایف. (2012). دور الأنشطة و البرامج الطلابیة فی جامعة الیرموک فی صقل شخصیة الطالب الجامعی. مجلة بحوث التربیة الریاضیة، جامعة الزقازیق 46، (90)، 1- 24.
الشامانی، سند (2014). دور الجامعات فی بناء شخصیة الطالب (جامعة طیبة  أنموذجاً). مجلة جامعة طیبة للعلوم التربویة، 9، (2)،  163- 187.
 شحاته، حسن والنجار، زینب. (2003). معجم المصطلحات التربویة والنفسیة. الدرا المصریة اللبنانیة.
 الشحود، علی. (1430). الخلاصة فی أصول التربیة الإسلامیة، دار المعمور، 17-23.
 الشربینی، غادة و عبدالعزیز، عبدالعزیز (2007). تقویم الأنشطة الطلابیة بکلیة التربیة للبنات بأبها من وجهة نظر الطالبات. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، رابطة التربویین العرب، 1 (3)، 163 – 187.
  شرقی، ساجد. (2008). دور الجامعات فی تطویر وتنمیة المجتمع. مرکز دراسات الکوفة، جامعة البصرة، (10)، 171- 174.
صالح، نجلاء. (2013). تصور مقترح من منظور خدمة الجماعة لتفعیل دور الأنشطة الطلابیة فى صقل شخصیة الطالب الجامعى: دراسة مطبقة على الأندیة الطلابیة بجامعة الیرموک. مجلة دراسات فی الخدمة الاجتماعیة والعلوم الانسانیة، جامعة حلوان، کلیة الخدمة الاجتماعیة، ع 35 ، ج(2)، 493-540.
صبرة، منى. (2015).  فلسفة الأنشطة الطلابیة ودورها فی التربیة الاجتماعیة لطلاب الجامعة من منظور إسلامی. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیة التربیة، جامعة سوهاج.
طناش، سلامة. (1992). الأنشطة الطلابیة فی الجامعة الاردنیة: دراسة استطلاعیة لآراء الطلبة. دراسات  العلوم الإنسانیة، الجامعة الأردنیة، عمادة البحث العلمى، 19، ع (2)، 38-73.
عبدالحمید، عبدالمحسن (1986). الأنشطة الطلابیة وأثرها فی تکامل شخصیة الطالب: مدخل إسلامی. بحوث ودراسات فى العلوم الاجتماعیة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، عمادة البحث العلمى، س 1، 135-158.
العسافی، مهند مخلف. (2018). دور الأنشطة الطلابیة فی تنمیة مفاهیم حقوق الإنسان لدى طلبة کلیات التربیة بالجامعات العراقیة. مجلة الدراسات التاریخیة والحضاریة (مجلة علمیة محکمة)،10 (34)، 538.
علی، عماد. وإبراهیم، هانی. (2007). دور الأنشطة الطلابیة فی تنمیة بعض السمات الإیجابیة لدى طلاب جامعة جنوب الوادی. المجلة العلمیة للتربیة البدنیة وعلوم الریاضة، جامعة حلوان، کلیة التربیة الریاضیة للبنین، 51 ، 233 – 252.
العمری، جمال. (2011). دراسة تقویمیة لواقع الأنشطة الطلابیة فی جامعة البلقاء التطبیقیة من وجهة نظر الطلبة أنفسهم. مجلة کلیة التربیة، جامعة أسوان، کلیة التربیة، 25 ، 80-113.
العوائد، مسعود. (2012). استراتیجیة مقترحة لتطویر أنشطة طلاب التعلیم العالی بسلطنة عمان فی ضوء المتغیرات المحلیة والعالمیة. عالم التربیة، المؤسسة العربیة للاستشارات العلمیة وتنمیة الموارد البشریة، س13، ع(40)، 413- 423.
 العید، إبراهیم. (2013). واقع الأنشطة الطلابیة فی الجامعة الإسلامیة بغزة من وجهة نظر طلبته. المؤتمر الدولی الأول لعمادة شئون الطلبة: طلبة الجامعات الواقع والآمال: الجامعة الاسلامیة بغزة، غزة، 1098 - 1131.
 العیدروس، عزیزة. (2007). تفعیل برامج الأنشطة الطلابیة بجامعة أم القرى (فرع الطالبات): تصور مقترح. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربویة والاجتماعیة والانسانیة، جامعة أم القرى، 19، (1)، 224-294.
 جامعة المجمعة. (1440). الدلیل التعریفی لعمادة شؤون الطلاب. المملکة العربیة السعودیة. جامعة المجمعة.
 المصطفى، عبدالعزیز والشهری، فائز. (2010). دراسة تحلیلیة لواقع عمادة شئون الطلاب بجامعة الملک فیصل بالدمام - المملکة العربیة السعودیة. رسالة الخلیج العربی: مکتب التربیة العربی لدول الخلیج، س31، ع (117)، 69- 116.
 النحلاوی، عبدالرحمن. (1428). أصول التربیة الإسلامیة وأسالیبها فی البیت والمدرسة والمجتمع (ط 25). دار الفکر العربي، ص 21.
النقیب، عبد الرحمن. ( 1417هـ ). التربیة الإسلامیة المعاصرة فی مواجهة النظام العالمی الجدید. دار الفکر العربی، ص17.
وکالة وزارة التعلیم العالی للتخطیط والمعلومات. (1432). التعلیم العالی فی المملکة العربیة السعودیة: مؤشرات ومقارنات دولیة. وکالة وزارة التعلیم العالی للتخطیط والمعلومات(ط3). مرصد التعلیم العالی، 25-27.
 
ثانیاً: المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
 Abu Dalbouh, M. (2011). The effectiveness of student activities at Yarmouk University from the students' own point of view. The Journal of Education, Al-Azhar University, Faculty of Education, 5, (146), 257-293
 
 Abu Al-Nasr, M. M. (2009). Managing student activities and services in educational institutions. Dar Al-Fajr, P. 209.                                        
 
  Abu Sa`ilik, D. O. S. (2012).  The impact of electronic social networks on the attitudes of university students in Jordan and their proposed role in developing their balanced personality (PhD thesis). University of Jordan, College of Postgraduate Studies, P. 8.                                      
 
Gidori, S. A. (1436). Fundamentals of Islamic Education. Al-Rushd Library. P. 35.                                                                                      
 
Al-Hazmi, K. (1420). Fundamentals of Islamic Education. Dar alam alkotob.                                                                                                  
 
Hamil, A. (2014).the features of a balanced Islamic character deduced from the Noble Qur’an and its educational applications. Journal of Studies of the University of Laghouat, Ammar Thaliji University, 30,  8.
 
Al-Ziyoud, N. (2012). The role of student activities and programs at Yarmouk University in shaping the personality of the university student.
 Journal of Sports Education Research, Zagazig University 46, (90), 1-24.
 
Shamani, S. (2014). The role of universities in building the student’s personality (Teba university as a model). Teba University Journal for Educational Sciences, 9, (2), 163-187.                                                   
 
 Shehata, H., & Najjar, Z. (2003).Glossary of Educational and Psychological Terms . Al dar al masriah al lebnani.                               
 
 Shoud, A. (1430). Summary in the Fundamentals of Islamic Education. Dar Al-Maamour, 17-23.                                                                       
 
 El-Sherbiny, G., & Abdel Aziz, A (2007). Evaluation of student activities at the College of Education for Girls in Abha from the students ’point of view.  Arab Studies in Education and Psychology, Arab Educators Association, 1 (3), 163-187.                                                 
 
  Sharqi, S. (2008). The role of universities in developing and developing society.  Center for Kufa Studies, Basra University, (10), 171-174.        
 
Saleh, N. (2013). A proposed conception from the perspective of group service to activate the role of student activities in refining the personality of the university student: A study applied to student clubs at Yarmouk University.  Journal of Studies in Social Work and Human Sciences, Helwan University , Faculty of Social Work, 35, 493-540.                     
 
Sabra, M. (2015).  Philosophy of student activities and its role in the social education of university students from an Islamic perspective. (Unpublished Master's thesis). Faculty of Education, Sohag University.
 
Tanash, S. (1992).  Student activities at the University of Jordan: a survey of students ’opinions.  Human Sciences Studies, University of Jordan, Deanship of Scientific Research, 19, (2), 38-73.                                    
 
     Abdul Hamid, A. (1986). Student activities and their impact on the integration of the student’s personality: An Islamic approach.  Research and studies in social sciences, Imam Muhammad bin Saud Islamic University, Deanship of Scientific Research, 1, 135-158.                        
 
     Al-Assafy, M.  M. (2018). The role of student activities in developing human rights concepts for students of the Faculties of Education in Iraqi universities. Journal of Historical and Cultural Studies (peer-reviewed scientific journal), 10 (34), 538.                                                              
 
      Ali, I., & Abraham, H. (2007). The role of student activities in developing some positive features of South Valley University students.
The Scientific Journal of Physical Education and Sports Sciences, Helwan University, College of Sports Education for Boys, 51, 233-252.
 
    Al-Omar, J. (2011). An evaluation study of the reality of student activities at Al-Balqa Applied University from the students' own point of view. Journal of the Faculty of Education, Aswan University, Faculty of Education, 25, 80-113.                                                                          
 
    Awaed, M. (2012).  A proposed strategy for developing the activities of higher education students in the Sultanate of Oman in light of local and global changes. The World of Education, The Arab Foundation for Scientific Consulting and Human Resources Development, 13, (40), 413-423.                                                                                                        
 
       Al- Eid, I. (2013).  The reality of student activities at the Islamic University of Gaza from the point of view of its students. the First International Conference of the Deanship of Student Affairs: University Students Reality and Hopes: The Islamic University of Gaza, Gaza 1098-1131.                                                                                                     
 
    Al-Aidaroos, A. (2007).  Activating student activities programs at Umm Al-Qura University (Female Section): a suggested scenario. Umm Al-Qura University Journal of Educational, Social and Human Sciences, Umm Al-Qura University, 19, (1), 224-294.                                           
 
 Al- Majmaah University. (1440).  Introductory guide to the Deanship of Student Affairs. Kingdom of Saudi Arabia. Al- Majmaah University.
 
     Al-Mustafa, A., & Al-Shahri, w. (2010). An analytical study of the reality of the Deanship of Student Affairs at King Faisal University in Dammam - Saudi Arabia.  The Arab Gulf Message, The Arab Education Office for the Gulf States, 31 (117), 69-116.                                           
 
 Nahlawi, A.R. (1428). The fundamentals of Islamic education and its methods in the home, school and community (25th ed.). Dar elfikr elarabi.
 
Al Naqib, A. R (1417 AH).  Contemporary Islamic education in the face of the new world order. Dar elFikr elarabi, 17.                                       
 
Ministry of Higher Education Agency for Planning and Information. (1432).  Higher Education in the Kingdom of Saudi Arabia: International Indicators and Comparisons(3rd  ed.). The Ministry of Higher Education Agency for Planning and Information, Higher Education Observatory, 25-27.