فاعلية الصف المقلوب في تنمية مهارات المناقشة الشفهية والثقة بالنفس لدى دارسي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم (بحث کمکيفي). The Effectiveness of Flipped Classroom in Developing Oral Discussion Skills and Self-confidence among Non-native Speakers of Arabic Language Students at the Advanced Level: A Mixed Methods Research

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلفون

1 المدرس المساعد بقسم المناهج وطرق التدريس

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية المساعد کلية التربية بالقاهرة -جامعة الأزهر

3 أستاذ المناهج وطـــرق التدريــس کلية التربية - جامعة الأزهر

المستخلص

استهدف هذا البحث تنمية مهارات المناقشة الشفهية لدى الداارسات الناطقات بغير العربية في المستوى المتقدم من خللا الصف المقلوب، ولتحقيق هذا الهدف؛ تم إعداد قائمة بمهارات المناقشة الشفهية المناسبة لدارسي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم أول، وأخرى لأبعاد الثقة بالنفس في موقف المناقشة الشفهية، واختبار موقفي، ومقياس تقدير متدرج لمهارات المناقشة الشفهية، ومقياس للثقة بالنفس في المناقشة الشفهية، وإعداد دليل لنشاطات الدارسات لدراسة المهارات من خلال الصف المقلوب،واستخدم البحث المنهج المختلط،الذي يجمع بين التحليل الکمي والکيفي للبيانات واستخدمت لجمع البيانات الکيفية استمارة تأمل ذاتي، وتکونت العينة من (30) دارسة، وبعد دراستهن للبرنامج، وتطبيق أدوات البحث بعديًّا، تم التوصل إلى وجود فرق دالٍّ إحصائيًّا بين التطبيقين القبلي والبعدي في مهارات المناقشة الشفهية، والثقة بالنفس لصالح التطبيق البعدي، کما أظهرت النتائج النوعية للبحث اهتمام الدارسات بالصف المقلوب، ورغبتهن في تعميم دراستهن وفق الصف المقلوب؛ مما يشير إلى فاعلية البرنامج المقترح في تنمية مهارات المناقشة الشفهية، والثقة بالنفس لدى مجموعة البحث، کما دلت النتائج الکيفية إلى ظهور عدد من السمات المميزة للصف المقلوب في تنمية مهارات المناقشة الشفهية والمهارات التواصلية بوجه عام.
The purpose of the current study was to investigate the effectiveness of flipped classroom in developing oral discussion skills and self-confidence among a sample of non-native Arabic speakers. Instrumentations of the current study included: A checklist of oral discussion skills suitable for non-native Arabic learners at the advanced level, and another one for self-confidence dimensions for oral discussion. In addition to a situational test and a scoring rubric for oral discussion skills, and self-confidence scale in oral discussion. The researcher also prepared the experimental treatment, (i.e. the instructional program based on the flipped classroom). The mixed methods was utilized in this study. Participants of the study were (30) female students. After their study of the program and post-administering of the study instruments, results revealed that there were statistically significant differences in the pre and post administration in the oral discussion skills, and self-confidence in favor of the post-administration. The qualitative findings also showed the interest of female students in the flipped classroom, and their desire to generalize their studies according to the flipped classroom. The results indicated the effectiveness of the proposed program in developing oral discussion skills and self-confidence among the participants.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أولًا المراجع العربیة
أبو العز، هدى محمود. (2016م). فعالیة برنامج مقترح متعدد الوسائط قائم على المواقف الحیاتیة فی تنمیة مهارات الاستماع والتحدث لدى دارسی اللغة العربیة الناطقین بغیرها. (رسالة ماجستیر). کلیة التربیة، جامعة المنصورة.
أبو صواوین، راشد محمد. (2006م). تنمیة مهارات التواصل الشفوی ( دراسة عملیة تطبیقیة).(ط2). دار إیتراک للنشر والتوزیع.
البجه، عبد الفتاح حسن. (2005م). أسالیب تدریس مهارات اللغة العربیة وآدابها. دار الکتاب الجامعی.
بشر، کمال محمد. (2003م). فن الکلام. دارغریب للنشر.
بکير، عائشة حسن. (2018م). برنامج قائم على مدخل التقابل اللغوی لتنمیة مهارات التواصل الشفوی لدى الإعلامیین الناطقین بغیر العربیة. (رسالة ماجستیر). کلیة التربیة، جامعة عین شمس.
تميم، شیماء عبد الرحمن. (2015م). استراتیجیة مقترحة قائمة على مدخل التحلیل اللغوی لتنمیة مهارات التواصل الشفهی لدى متعلمی اللغة العربیة الناطقین بغیرها فی المستوى المتقدم. (رسالة ماجستیر). کلیة الدراسات العلیا للتربیة، جامعة القاهرة.
حبش، هالة ناجی. (2017م). فاعلیة برنامج قائم على التعلم المنظم ذاتیا باستخدام التقنیات التعلیمیة فی تنمیة التواصل الشفهی لدى دارسی اللغة العربیة الناطقین بغیرها.(رسالة دکتوراة).  کلیة التربیة، جامعة عین شمس.
الحجوري، صالح والجراح، محمد. (2016م). إرشادات المجلس الأمریکی لتعلیم اللغات الأجنبیةACTFL) ) دراسة وصفیة تحلیلیة للمستویات والمهارات والکفایات. مجلة الأثر، السعودیة، (25)،83-105.
الحديبي، علی عبد المحسن. (2018م). فاعلیة استراتیجیة تحاور المقترحة فی تنمیة مهارات التواصل والکفاءة الذاتیة فی الحوار لدى متعلِّمی اللغة العربیة الناطقین بلغات أخرى. المجلة التربویة، 32 (127)، 181- 241.
الخليفة، حسن جعفر ومطاوع، ضیاء الدین محمد. (2015م). استراتیجیات التدریس الفعال.  مکتبة المتنبی.
خميس، محمد عطیة. (2003م). عملیات تکنولوجیا التعلیم. مکتبة دار الکلمة.
زناتي، رحاب عبدالله. (2015م). برنامج للتغلب على صعوبات الکتابة التی تواجه المبتدئین الناطقین بغیر العربیة باستخدام الفصل المقلوب الافتراضی المعتمد على الألعاب الإلکترونیة. مجلة کلیة التربیة، جامعة الأزهر، مصر،3 (162)،251-314.
سليمان، أحمد جمال. (2017م). فعالیة التدریب على الدراما التعلیمیة فی الثقة بالنفس للتحدث باللغة الانجلیزیة لدى تلامیذ الحلقة الثانیة من مرحلة التعلیم الأساسی. (رسالة ماجستیر). کلیة التربیة، جامعة الأزهر.
الشرمان، عاطف أبوحمید. (2013م). تکنولوجیا التعلیم المعاصرة وتطویر المنهاج. دار وائل للنشر.
صقر، بثینة غریب. (2016م). أثر استخدام مدخل الفصل المقلوب فی تنمیة مهارات الاستماع باللغة الانجلیزیة لدى تلامیذ المرحلة الإعدادیة. ( رسالة ماجستیر). کلیة التربیة، جامعة المنصورة.
طعيمة، رشدی أحمد ؛ ومدکور، علی أحمد ؛ وهريدي، إیمان أحمد. (2010م). المرجع فی تعلیم اللغة العربیة للناطقین بلغات أخرى. دار الفکر العربی.
طعيمة، رشدی أحمد و مناع، محمد السید. (2001م). تدریس اللغة العربیة فی التعلیم العام (نظریات وتجارب). دار الفکر العربی.
العامودي، غادة عبد الله. ( 17-19 مارس، 2009م). البرمجیات الاجتماعیة فی منظومة التعلم المعتمد على الویب: الشبکات الاجتماعیة نموذجا. المؤتمر الدولی الأول للتعلم الإلکترونی والتعلیم عن بعد، المرکز الوطنی للتعلم الالکترونی والتعلم عن بعد، الریاض.
عبد العال، محمد عبد الحارس. (2017م). تصمیم مواقف درامیة لتنمیة مهارات الاستماع والتحدث لدى دارسی اللغة العربیة الناطقین بغیرها فی ضوء احتیاجاتهم. (رسالة ماجستیر). کلیة التربیة، جامعة حلوان.
عبد العظيم، عبد العظیم صبری. (أبريل2015م). فاعلیة استراتیجیة مقترحة قائمة على النموذج الرباعی لأسالیب التعلم فی تنمیة مهارات التواصل اللغوی والوعی بالثقافة العربیة لدى متعلمی اللغة العربیة للناطقین بغیرها. المؤتمر الدولی الأول بأسطنبول، تعلیم اللغة العربیة للناطقین بغیرها الرؤى والتجارب، عمان.
عبد الوهاب، محمد محمود. (2016م). أثر استخدام التعلم الالکترونی القائم على استراتیجیة التعلم المقلوب فی تنمیة المهارات القرائیة لدى طلاب معهد تعلیم اللغة العربیة لغیر الناطقین بها بالجامعة الإسلامیة. مجلة کلیة التربیة، جامعة طنطا، 63 (3)، 36-72.
العمری ، شیماء مصطفى. (2011م). برنامج مقترح قائم على الوعی الصوتی لتنمیة مهارات الاستماع ومهارات الکلام لدى المتعلمین للغة العربیة من الناطقین بغیرها (رسالة دکتوراه). کلیة الدراسات العلیا للتربیة، جامعة القاهرة.
عيد، میسر ناصر. (2017م). فاعلیة توظیف بیئة تعلیمیة قائمة على الصف المقلوب فی تنمیة النحو والاتجاه نحوه لدى طالبات الصف التاسع الأساسی بغزة. (رسالة ماجستیر). کلیة التربیة، الجامعة الإسلامیة بغزة.
الغامدي، صالح یحیى. (2009م). اضطرابات الکلام وعلاقتها بالثقة بالنفس وتقدیر الذات لدى عینة من طلاب المرحلة المتوسطة. (رسالة دکتوراه). کلیة التربیة، جامعة أم القرى.
الکحيلي، ابتسام سعود. (2015م). فاعلیة الفصول المقلوبة فی التعلیم. مکتبة دار الزمان.
مجلس التعاون الثقافی. (2008م). الإطار المرجعی الأوروبی المشترک. (ترجمة: علا عبد الجواد، ضیاء الدین زاهر، ماجدة مدکور، نهلة توفیق). دار إلیاس العصریة.
مدکور،علی أحمد. (2002م). تدریس فنون اللغة العربیة. دار الفکر العربی.
النشوان، أحمد محمد.  (2016م). فاعلیة استخدام التعلم المقلوب فی تدریس اللغة العربیة على تنمیة مهارات الفهم القرائی وبقاء أثر التعلم لدى تلامیذ الصف السادس الابتدائی بمدینة الریاض. مجلة جامعة الملک خالد للعلوم التربویة، (28)، 171- 194.
هويدي، سماح عبد الحلیم. (2017م). أثر استخدام استراتیجیة الفصل المقلوب فی تنمیة مهارات الفهم الاستماعی باللغة الانجلیزیة لدى طلاب کلیة التربیة. (رسالة ماجستیر.) کلیة التربیة،جامعة المنوفیة.
يونس، فتحی علی. (2001م). استراتیجیات تعلیم اللغة العربیة فی المرحلة الثانویة. مطبعة الکتاب الحدیث.

ثانیاً: المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Abu Al Ezz, H. M. (2016 AD). The effectiveness of a proposed multimedia program based on life situations in developing the listening and speaking skills of students of the Arabic language speaking other languages (Master thesis).  Faculty of Education, Mansoura University.
 
Abu Sawaween, R. M. (2006 AD).  Oral Communication Skills Development (An Applied Practical Study). (2nd ed.). Dar Itrac for Publishing and Distribution.                                                                 
 
Al-Baja, A.H. (2005 AD). Methods of teaching Arabic language skills and literature. Dar Alketab Aljamie.                                                     
 
Bishr, K. M. (2003 AD).  Speech art. Dar Gharib for Publishing.
 
Bakir, A. H. (2018 AD).  A program based on the language interview approach to develop the oral communication skills of non-Arabic speaking media professionals (Master thesis). Faculty of Education, Ain Shams University.                                                                                  
 
Tamim, S.  A. (2015 AD). A proposed strategy based on the linguistic analysis approach to develop oral communication skills for Arabic-speaking learners of other languages ​​at the advanced level (Master thesis).  Faculty of Postgraduate Education, Cairo University.              
 
Habash, H. N. (2017 AD). The effectiveness of a program based on self-organized learning using educational techniques in developing oral communication among learners of the Arabic language speaking other countries (PhD thesis). Faculty of Education, Ain Shams University.   
 
Al-Hajouri, S .,& Al-Jarrah, M. (2016 AD). Guidance of American Council for Teaching Foreign Languages. An analytical descriptive study of levels, skills, and competencies.  Al-Athar Magazine, Saudi Arabia, 25, 83-105.                                                                                                   
 
Al-Hudaibi, A. A. (2018 AD). The effectiveness of the proposed dialogue strategy in developing communication skills and self-efficacy in dialogue among Arabic language learners speaking other languages.  The Educational Journal, 32 (127), 181-241.                                              
 
Calipha, H. J.,& Mutawa, D.  M. (2015 AD). Effective Teaching Strategies.  Al Mutanabi Library.                                                           
 
Khamis, M. A. (2003 AD).  Education Technology Operations. Dar Al Kalima Library.                                                                                     
 
Zanati, R. A. (2015 AD).  A program to overcome the writing difficulties faced by non-Arabic speaking beginners using the virtual inverted classroom based on electronic games. Journal of the Faculty of Education, Al-Azhar University, 3 (162), 251-314.                                
 
Soliman, A. J. (2017 AD). The effectiveness of training on educational drama in the self-confidence of speaking the English language among the second stage pupils of the basic education stage  (Master thesis).  Faculty of Education, Al-Azhar University.                                                       
 
Sherman, A. A. (2013 AD).  Contemporary educational technology and curriculum development. Dar Wael  for Publishing.                                 
 
Saqr, B. G. (2016 AD). The effect of using the flipped classroom entrance on developing the English language listening skills of middle school students (Master thesis).  Faculty of Education, Mansoura University.
Toaima ,R. A., Madkour, A.  A; &  Haridi, I. A. (2010 AD). The reference in teaching Arabic to speakers of other languages.  Dar Alfikr Alarabi.                                                                                                 
 
Toaima, R. A.,& Manna, M. A. (2001 AD). Teaching the Arabic language in general education (theories and experiments). Dar Alfikr Alarabi.                                                                                                   
 
Al-Amoudi, G. A. (March 17-19, 2009 AD). Social software of learning system  based on the web:  social networks as an example. The First International Conference on E-learning and Distance Education, The National Center for E-learning and Distance Learning, Riyadh.            
 
Abdel Aal, M. A. (2017 AD).  Designing dramatic situations to develop the listening and speaking skills of learners of the Arabic language speaking other languages in light of their needs (Master thesis). Faculty of Education, Helwan University.                                                         
 
Abdel Azim, A. S. (April 2015). The effectiveness of a proposed strategy based on the quadripartite model of learning methods in developing language communication skills and awareness of Arab culture among Arabic language learners for non-native speakers.  The First International Conference in Istanbul, Teaching Arabic to Speakers of Other People, Visions and Experiences, Amman.                                 
 
Abdel Wahab, M. M. (2016 AD).  The effect of using e-learning based on the flipped learning strategy on developing reading skills among students of the Institute for Teaching Arabic Language to Non-Speakers of the Islamic University. Journal of the Faculty of Education, Tanta University, 63 (3), 36-72.                                                                       
 
Al-Amri, S. M. (2011 AD). A proposed program based on phonemic awareness to develop the listening and speaking skills of Arabic language learners from non-native speakers (PhD thesis).  Faculty of Postgraduate Education, Cairo University.                                                                
 
Eid, M. N. (2017 AD). The effectiveness of employing an educational environment based on the inverted grade in the development of grammar and the direction towards it among the ninth grade students in Gaza (Master thesis).  Faculty of Education, Islamic University of Gaza.      
 
Al-Ghamdi, S. Y. (2009 AD). Speech disorders and their relationship to self-confidence and self-esteem of a sample of middle school students (PhD thesis).  College of Education, Umm Al-Qura University.          
 
Al-Kahili, I. S. (2015 AD). The effectiveness of the flipped classroom in education.  Dar Al Zaman Library.                                                         
 
Cultural Cooperation Council. (2008 AD).  Common European Reference Framework. (Translated by: Ola Abdel-Gawad, Diaa Al-Din Zahir, Magda Madkour, Nahla Tawfiq).  Dar Elias Al-Asriyya.                      
 
Madkour, A. A. (2002 AD).  Teaching Arabic language arts. Dar Alfikr Alarabi.                                                                                                 
 
Al-Nushwan, A. M. (2016 AD). The effectiveness of using flipped learning in teaching Arabic on the development of reading comprehension skills and the maintenance of the impact of learning among sixth grade students in Riyadh.  Journal of Educational Sciences, 28, 171-194, King Khalid University.                                                      
 
Howeidi, S. A. (2017 AD). The effect of using the flipped classroom strategy on developing listening comprehension skills in the English language among students of the College of Education (Master Thesis.) Faculty of Education, Menoufia University.                                         
 
Younes, F. A. (2001 AD).  Strategies of Teaching Arabic in the High school . Al-kitab Al Hadith Press.
 
ثالثا:  المراجع الاجنبیة
Apple, M. T. (2011). The Big Five personality traits and foreign language speaking confidence among Japanese EFL students. Temple University.‏
 
Arnaud, C. H. (2013). Flipping chemistry classrooms. Chemical & Engineering News. 91(12), 41-43.‏
 
Baker, C. (2012). Flipped classrooms: Turning learning upside down: Trend of “flipping classrooms” helps teachers to personalize education. Deseret News, 25 (11).‏
 
Djigunović, J. M. (2006). Role of affective factors in the development of productive skills. University of Pécs Roundtable 2006. Empirical Studies in English Applied Linguistics, 9.‏
 
Fulton, K. (2012). Upside down and inside out: Flip your classroom to improve student learning. Learning & Leading with Technology, 39 (8), 12-17.‏
 
Fushino, K. (2010). Causal relationships between communication confidence, beliefs about group work, and willingness to communicate in foreign language group work. TESOL quarterly. 44 (4), 700-724.‏
 
Hamdan, N., McKnight, P., McKnight, K., & Arfstrom, K. M. (2013). The flipped learning model: A white paper based on the literature review titled a review of flipped learning. Flipped Learning Network, Pearson/George Mason University.‏
 
Han, K. (2005). L2 learners' self-efficacy beliefs: Interactive affects and effects of three different contexts. Multimedia Assisted Language Learning, 8 (1), 53-75.‏
 
Jamila, M. (2014). Lack of Confidence--A Psychological Factor Affecting Spoken English of University Level Adult Learners in Bangladesh. Language in India, 14 (10), 156-168.‏
 
Juhana, J. (2012). Psychological factors that hinder students from speaking in English class (A case study in a senior high school in South Tangerang, Banten, Indonesia). Journal of Education and Practice, 3 (12), 100-110.‏
 
Khan, F.& Bernard, A.(2 March, 2013).Flipping the higher education classroom: The why, what and how. The Spring Faculty Conference. Metropolitan State University.
 
Millard, E. (2012). (5) Reasons Flipped Classrooms Work: Turning lectures into homework to boost student engagement and increase technology fueled creativity. University Business. com, 26-29.‏
 
Murray, D., Koziniec, T., & McGill, T. J. (2015). Student Perceptions of Flipped Learning. In AC,  57-62.
 
Overmyer, G. R. (2014). The flipped classroom model for college algebra: Effects on student achievement. Doctoral dissertation, Colorado State University.
 
Songsiri, M. (2007). An action research study of promoting students’ confidence in speaking English. Doctoral dissertation, Victoria University.
 
Stone, B. B. (May, 2012). Flip your classroom to increase active learning and student engagement. In Proceedings from 28th Annual Conference on Distance Teaching & Learning, Madison, Wisconsin, USA.‏
 
Westermann, E. B. (2014). A half-flipped classroom or an alternative approach? Primary sources and blended learning. Educational research quarterly, 38 (2), 43.‏
 
Xiaolu, L. (2006). Confidence index and oral proficiency. Celea Journal, (29), 68-11.‏ Retrieved from http://www.celea.org.cn/teic/68/68-11.pdf