آراء معلمات الرياضيات بالمرحلة الابتدائية في أهمية استخدام أساليب تنمية مهارات التعلم الحقيقي بمدينة مکة المکرمة Primary School Mathematics Teachers Views on the Significance of Using Techniques of Developing Authentic Learning Skills in the City of Makkah Al-Mukarramah

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

الماجستير، قسم المناهج وطرق التدريس، کلية التربية، جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة الى الکشف عن آراء معلمات الرياضيات في أهمية استخدام أساليب التعلم الحقيقي بالمرحلة الابتدائية بمدينة مکة المکرمة, والتعرف على أساليب التعلم الحقيقي وأهمية استخدامه, والتعرف على درجة استخدام أساليب التعلم الحقيقي بالمرحلـة الابتدائيـة من وجهة نظر المعلمات والکشف عن الفروق الإحصائية بين متوسطات تقدير المعلمات حول اساليب التعلم الحقيقي وأهميته وفقا للمتغيرين الخبرة والدورات التدريبية. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي, تکون مجتمع الدراسة من 552 معلمة رياضيات بالمدارس الحکومية بمدينة مکة المکرمة، وتتلخص أهم نتائج الدراسة فيما يلي: - إن المتوسط الحسابي لمحور أهمية التعلم الحقيقي بالمرحلة الابتدائية بمدينة مکة المکرمة جاء بدرجة کبيرة. -إن المتوسط الحسابي لأسلوب التقويم الحقيقي وأسلوب الحوار والتفاعل الاجتماعي وأسلوب الأسئلة المفتوحة وأسلوب لعب الدور وأسلوب الانشطة الواقعية جاء بدرجة کبيرة, أما أسلوب المشروع في تدريس الرياضيات بمدارس البنات بمکة المکرمة جاء بدرجة متوسطة. -  تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد العينة حول تقدير أهمية التعلم الحقيقي تعزى لمتغير الخبرة التدريسية، بينما تبين وجود فروق تُعزى إلى متغير الدورات التدريبية لصالح المعلمات الحاصلات على اکثر من دورتين. -  تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد العينة حول استخدام اساليب التعلم الحقيقي تعزى لمتغير الخبرة التدريسية، بينما تبين وجود فروق تُعزى إلى متغير الدورات التدريبية لصالح المعلمات الحاصلات على اکثر من دورتين.
The present study aimed to reveal the views of the mathematics teachers on the importance of using authentic learning techniques at the primary stage in the city of Makkah Al-Mukarramah and identify such authentic learning techniques. Furthermore, the study sought to demonstrate the degree of using such authentic learning techniques in the primary stage from the teachers’ viewpoint and reveal the statistical differences between the means of the teachers’ estimations of the authentic learning techniques and its importance according to the experience and training courses variables. The study utilized the descriptive method and the study population consisted of 552 math teachers in the government schools in the city of Makkah Al-Mukarramah. The results of the study revealed that the mean score of the importance of authentic learning at the primary stage in the city of Makkah was high. Furthermore, the mean socre of the authentic evaluation technique, the technique of dialogue and social interaction, the technique of open questions, the technique of role playing and the technique of authentic activities were also high. However, the mean score of the project technique in teaching mathematics was medium. It was revealed that there were no statistically significant differences between the means of the respondents of the sample on estimating the importance of authentic learning due to the variable of teaching experience, while there were differences attributed to the variable of training courses in favor of the female teachers with more than two sessions. There were no statistically significant differences between the mean score of the responses of the respondents regarding the use of authentic learning techniques due to the variable of teaching experience, while it was revealed that there were differences attributed to the variable of training courses in favor of the female teachers with more than two sessions.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أولا: المراجع العربیة
 
ابراهیم, بهاء الدین محمد محمد. (2016). ضعف المستوى التحصیلی لدى بعض طلاب المرحلة الابتدائیة ( حفر الباطن ) المملکة العربیة السعودیة فی مادة الریاضیات. مجلة جیل العلوم الانسانیة والاجتماعیة الخاصة بصعوبات التعلم،  17-18.
أبو أسعد، صلاح عبداللطیف. (2010 ). اسالیب تدریس الریاضات( ط1). دار الشروق للنشر والتوزیع.
أبو زینة، فرید. (2003). مناهج الریاضیات المدرسیة وتدریسها (ط2). مکتبة دار الفلاح للنشر والتوزیع.
الخطیب، محمد أحمد (2011). مناهج الریاضیات الحدیثة تصمیمها وتدریسها. دار الحامد للنشر والتوزیع. 6 (4).
الدیب، ماجد حمد. (2011). فعالیة برنامج مقترح فی الذکاءات المتعددة على تنمیة التحصیل والتفکیر الریاضی وبقاء أثر التعلم لدى طلاب المرحلة الأساسیة بمحافظة غزة. مجلة جامعة الأقصى (سلسلة العلوم الإنسانیة)، 15، (1).
الرباط, بهیرة شفیق ابراهیم. (2013). فاعلیة برنامج مقترح قائم على انشطة الریاضیات الحیاتیة فی تنمیة مهارات عملیات العلم الاساسیة لدى تلامیذ الصف الثالث الابتدائی. مجلة التربیة العلمیة، مصر، 16، (1).
الزعبی، آمال أحمد. (2013). درجة معرفة وممارسة معلمی الریاضیات لاستراتیجیات التقویم الواقعی ولأدواته. مجلة الجامعة الاسلامیة للدراسات التربویة والنفسیة، 21, (3), 165- 197.
الزعبی، علی محمد والعبیدان، عبد الله محمد. (2014). تحلیل کتاب الریاضیات للصف الرابع فی المملکة العربیة السعودیة فی ضوء معاییر NCTM. دراسات العلوم التربویة ، 41، ملحق (1).
زیتون، عایش. ( 2007 ). النظریة البنائیة واستراتیجیات تدریس العلوم. دار الشروق للنشر والتوزیع.
الشیخ، تاج السر عبدالله و اخرس، نائل محمد عبدالرحمن. (2007). علم النفس التربوی بین المفهوم والنظریة. مکتبة الرشد.
الشیخی، هاشم سعید أحمد.  (2000). أثر ربط محتوى الریاضیات بالحیاة الیومیة على تحصیل طلبة الصف الثالث متوسط بجدة. (رسالة ماجستیر). الجامعة الأردنیة.
الصمادی, ابراهیم علی. (2010). اثر ممارسة معلمی الریاضیات لاستراتیجیات التدریس الحدیثة فی تحقیق النتاجات التعلیمیة  لمبحث الریاضیات. (رسالة دکتوراه). الاردن.
الصمادی، محارب علی.  (2013). استراتیجیات التدریس بین النظریة والتطبیق (ط1). دار أسامة للنشر والتوزیع.
الصیفی، عاطف. (2009). المعلم واستراتیجیات التعلم الحدیث. دار أسامة للنشر والتوزیع.
طریف، محمود  عبد الرحیم. (2009). تحقق معیار الربط فی کتب الریاضیات للمرحلة الاساسیة فی الاردن فی ضوء معاییر المجلس الوطنی لمعلمی الریاضیات ومدى مراعاة المعلمین لها. (رسالة دکتوراه). جامعة عمان.
طه، محمود إبراهیم. (2010). المدخل الى التدریس –رؤیة القرن الجدید. دار الاندلس للنشر والتوزیع.
عبد الحمید, خضرة سالم و أبو هدرة, سوزان محمود. (2012). بناء وتطویر المناهج. مکتبة المتنبی، الدمام.
عبد، ایمان رسمی. (2012). أثر استخدام استراتیجیة التعلم المستند الى طریقة المشروع فی تنمیة المشکلات لدى طلبة کلیة العلوم التربویة والاداب ( الاونروا) وتحصیلهم الاکادیمی فی الریاضیات. المجلة العربیة للتربیة، تونس، 32 (2).
عبید، ولیم. (2004 ). تعلیم الریاضیات لجمیع الأطفال فی ضوء متطلبات المعاییر وثقافة التفکیر(ط1). دار المسیرة.
عبید، ولیم ؛ ومحمد، مفتی؛ وسمیر, ایلینا. (2000).  تربویات الریاضیات( ط2). مکتبة الانجلو.
عدس، عبد الرحمن؛ و عبیدات، ذوقان؛ وعبد الحق، کاید. ( 2016 ). البحث العلمی مفهومه وأدواته وأسالیبه(ط 18). دار الفکر للنشر والتوزیع.
العساف، صالح محمد.( ٢٠٠٦). المدخل إلى البحث فی العلوم السلوکی. مکتبة العبیکان.
عطیة، محسن علی. (2008). الاستراتیجیات الحدیثة فی التدریس الفعال( ط1). دار الصفاء للنشر والتوزیع.
عفانه، عزو إسماعیل؛ والسر, خالد ؛وأحمد، منیر اسماعیل؛ والخزندار، نائلة. (2012). استراتیجیات تدریس الریاضیات فی مراحل التعلیم العام (ط1). دار الثقافة للنشر والتوزیع.
العماوی, جیهان احمد. (2009). أثر استخدام طریقة لعب الدور فی تدریس القراءة على تنمیة التفکیر التأملی لدى طلبة الصف الثالث الاساسی. (رسالة ماجستیر). کلیة التربیة الجامعة الاسلامیة، غزه.
المومنی، تغرید موسى. (2008). درجة توافر معیاری الربط والتمثیل فی کتب الریاضیات المدرسیة فی الأردن فی ضوء المعاییر العالمیة لمناهج الریاضیات للمرحلة الاساسیة. (رسالة دکتوراه غیر منشورة). جامعة عمان العربیة للدراسات العلیا.
الناطور، نائل جواد. (2011). اسالیب تدریس الریاضیات المعاصرة. دار غیداء للنشر والتوزیع.
هزهوزی, فريال سلیمان سلیم. (2016). أثر استخدام استراتیجیة التعلم المستند الى المشروع فی التفکیر الریاضی والدافعیة نحو تعلم الریاضیات لدى طالبات الصف السابع الاساسی فی محافظة جنین. (رسالة ماجستیر). جامعة النجاح الفلسطینیة فی نابلس.
وزارة التربیة والتعلیم السعودی. (2008). مشروع تطویر تعلیم الریاضیات والعلوم الطبیعیة. السعودیة.
 
ثانیا: الأبحاث العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Ibrahim, B. M. M. (2016).  The poor level of achievement of some elementary school students (Hafr Al-Batin) in the Kingdom of Saudi Arabia in mathematics.  The Humanities and Social Sciences Generation Journal of Learning Disabilities, 17-18.                                                
 
Abu Asaad, S. A. (2010). Sports Teaching Methods (1st ed.).  Dar Alshorouk for Publishing and Distribution.                                          
 
Abu Zeina, F. (2003). School mathematics curricula and its teaching (2nd ed.). Dar Al Falah for Publication and Distribution.                              
 
Al-Khatib, M. A. (2011). Modern mathematics curricula designed and taught.  Dar Al-Hamid for publication and distribution.                       
 
Al-Deeb, M. H. (2011).  The effectiveness of a proposed program in the multiple intelligences on the development of achievement and mathematical thinking and the maintenance of the learning effect of primary school students in Gaza Governorate. Al-Aqsa University Journal (Human Sciences Series), 15, (1).                                                           
 
Rebat, B. S. I. (2013). The effectiveness of a proposed program based on life mathematics activities in developing basic science operations skills among third-grade primary students. Journal of Scientific Education,  16 (1).                                                                                                        
 
Al-Zoubi, A. A. (2013).  The degree of mathematics teachers' knowledge and practice of realistic assessment strategies and tools. The Islamic University Journal of Educational and Psychological Studies, 21, (3), 165- 197.                                                                                               
 
Al-Zoubi, A. M.,&  Al-Abidan, A.M. (2014).  Analysis of the mathematics book for fourth grade in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the NCTM standards.  Educational Sciences Studies, 41.            
 
Zaytoun, A. (2007). Constructivism  theory and strategies of teaching science.  Dar El-Shorouk for Publishing and Distribution.                     
 
Sheikh, T. A.,& Akhras, N. M. R. (2007).  Educational psychology between concept and theory.  Al-Rushd Library.                                  
 
AlSheikhy, H. S. A. (2000).  The effect of linking math content to everyday life on the achievement of third-grade intermediate students in Jeddah (Master thesis).  University of Jordan.                                     
 
Al-Samadi, I. A. (2010).  The effect of mathematics teachers ’practice of modern teaching strategies in achieving the educational outcomes of mathematics research (PhD thesis). Jordan.                                              
 
Al-Samadi, M. A. (2013). Teaching strategies between theory and practice (1st ed.). Dar  Osama for Publishing and Distribution.               
 
El- Saifi, A. (2009).  Teacher and modern learning strategies. Dar  Osama for Publishing and Distribution.                                               
 
Tarif, M. A. (2009).  The achievement of  linking criterion  in mathematics books for the primary stage in Jordan in light of the standards of the National Council of Mathematics Teachers and the extent to which teachers' pay attention to them(PhD thesis).  Amman University.                                                                                            
 
Taha, M. I. (2010). Introduction to teaching - the vision of the new century. Dar  AL-Andalus for Publishing and Distribution.                 
                                                                                              
Abdel Hamid, K. S .,&  Abu Hadara, S. M. (2012).  Curriculum building and development. Al Mutanabi Library, Dammam.                               
 
Abd, I. R. (2012).  The effect of using a learning strategy based on the project method on developing problems among students of the College of Educational Sciences and Arts (UNRWA) and their academic achievement in mathematics. The Arab Journal of Education, Tunis, 32 (2).                                                                                                         
 
Obaid, W. (2004). Teaching mathematics to all children in light of the requirements of the standards and the culture of thinking (2nd ed.).  Dar Al-Masirah.                                                                                                   
 
Obaid, W., Muhammad, M ., & Samir, E. (2000). Mathematics pedagogy (2nd  ed.).  The Anglo Library.                                                                
 
Ads, A;  Obaidat, T., & Abdul Haq, K. (2016).  Scientific research, its concept, tools and methods (18th ed. ).  Dar Al Fikr for publishing and distribution.                                                                                          
 
Al-Assaf, S. M. (2006).  Introduction to research in behavioral sciences. Abikan Library.                                                                                        
 
Atia, M. A. (2008). Modern strategies in effective teaching (1st ed.).  Dar Al-Safa for publishing and distribution.                                                
 
Affaneh, E. I.,  Al-Sir, K., Ahmed, M. I.,& Khazindar, N. (2012). Strategies for Teaching Mathematics in the General Education Stages (1st ed.).  Dar Al-thaqafa for publication and distribution.                              
 
Al-Amawi, J. A. (2009). The effect of using the role-playing method in teaching reading on the development of reflective thinking among third-grade students (Master thesis).  Islamic University College of Education, Gaza.                                                                                                     
 
Momani, T. M. (2008).  The degree of availability of criteria for linkage and representation in mathematics school books in Jordan in light of the international standards for mathematics curricula for the basic stage (Unpublished PhD thesis). Amman Arab University for Graduate Studies.
 
Al-Natour, N. J. (2011). Contemporary Mathematics Teaching Methods. Dar Ghaida  for publishing and distribution.                                       
 
Hazhouzi, F. S. S. (2016). The effect of using a project-based learning strategy on mathematical thinking and motivation towards learning mathematics among seventh grade female students in Jenin Governorate (Master thesis).  An-Najah Palestinian University in Nablus.               
 
The Saudi Ministry of Education. (2008). Project to develop mathematics and natural sciences education. Saudi Arabia.
 
ثالثا: المراجع الأجنبیة
 Aina, J., Aboyeji, O., & Aboyeji, Doris, O.( 2015). AN INVESTIGATION OF AUTHENTIC LEARNING EXPERIENCE OF PRE-SERVICE TEACHERS IN A NIGERIAN COLLEGE OF EDUCATION, College of Education (Technical) NIGERIA, European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 3.( 4), 2056-5852.
Donovan, S. , Bransford, J. , & Pellegrino. (1999). How People Learn: Bridging Research and Practice. National Academy of Sciences.
 
Elen, other.(2014). Handbook of Research on Educational Communications and Technology. springer.
 
Faryadi, Q. (2009). Constructivism and the Construction of Knowledge MASAUM. Journal of Reviews and Surveys, 1(2), 170 - 176.
 
Harrington, Jan. (October 13–17, 2006). Authentic e-learning in higher education: Designing principles for authentic learning environments and tasks. Key note address at World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education.
 
Lombardi, M. (2007). Authentic learning for the 21st century: An overview. EduCause Learning Initiative. ELI Paper 1.
 
Mantei, J., & Kervin, L. ( 2009 ). Authentic" learning experiences: what does this mean and where is the literacy learning? University of Wollongong, Faculty of Education.
 
Medan (2014 ). Authentic assessment of student learning mathematics with technology, ida karnasih, Pascasarjana unimed.
 
Mims, C. (2003). Authentic learning: A practical introduction and guide for implementation. The Meridian Journal,6 (1), Article 6.
 
Ministry of Education (2005). The Ontario Curriculum Grades 1-8 Mathematics Electronic references. Retrieved from :http://www. edu. gov. on. ca/eng/curriculum/elementary/math18curr. Pdf.
 
NCTM (1989). Curriculum and  Evaluation Standards School Mathematics. Reston, Virginia.
 
NCTM (2000). Executive Summary: Principles and standards for  school mathematics.  Retrieved from www. nctm. org/catalog.
 
Patricia, C. (2011). Authentic Learning Environments. Retrieved from http://etec. ctlt. ubc. ca/510wiki/Authentic _ Learning _Environments.
 
Rossi، J. ( 2013 ). Authentic Learning Materials and Authentic Learning Defined by FL Teachers and Teacher Students, NATURAL, UNMODIFIED, MEANINGFUL, MOTIVATING AND REAL. Master’s Thesis, University of Jyvaskyla.
 
Rule, A. (2006). The components of authentic learning. Journal of Authentic Learning, 3 (1), 1-10.
 
Sharon,R. Collins,B. (2008). Enhanced Student Learning Through Applied Constructivist Theory. Teaching & learning Journal, 2 (2)، 1 - 9.
Tatar, Sibel (2002). Dramatic Activities In Language Arts Class Room. Recourse Summary ERIC # 174.
 
Waters, M. (2003). How and why students select, apply, and, translate Among mathematical representations in problem solving while learning algebra in a computer algebra system learning environment. Retrieved from http://dl. acm. org/citation. cfm?id=1037371
 
You Z. & Quinn R. (2010). Prospective Elementary and Middle School Teachers’ Knowledge of Linear Functions: A Quantitative Approach. Journal of Mathematics Education, 3 (1). 66-76.
Retrieved from         
 http://educationforatoz.  com/images/_6_Zhixia_You_and_Robert_J. _Quinn. Pdf.