خبرات بعض الدول فى مجال تعليم ذوي الاحتياجات الخاصة السمعية وإمکانية الإفادة منها فى مصر Some Countries Experiences in the Field of Educating Special Hearing Needs Students and the Possibility of Benefiting from them in Egypt

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلفون

قسم الإدارة والتخطيط والدراسات المقارنة، کلية التربية بنين بالقاهرة، جامعة الأزهر، مصر

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على خبرات بعض الدول فى مجال تعليم ذوى الاحتياجات الخاصة السمعية وإمکانية الإفادة منها فى مصر، ولتحقيق الهدف استخدم البحث المنهج الوصفى والمنهج المقارن، وتوصل البحث لعدة نتائج منها: يحتاج تطبيق أهداف تعليم ذوى الاحتياجات الخاصة السمعية بمصر متطلبات لا تستطع ميزانية التعليم تحقيقها فى ظل الأوضاع الاقتصادية الحالية. تقوم الجمعيات الأهلية بمصر بأدوار عديدة فى تعليم ذوى الاحتياجات الخاصة السمعية، ورغم ذلک يواجه عمل تلک الجمعيات معوقات إدارية وتنظيمية کثيرة. تقوم فلسفة تعليم ذوى الاحتياجات الخاصة السمعية بدول المقارنة، على الاحتواء الکامل فى المدرسة العادية بدمجهم کلياً أو جزئياً أو فى فصول خاصة بالمدرسة. يوجد تعاون بين مدارس الدمج التعليمى ومدارس التربية الخاصة فى دول المقارنة. کما توصل البحث لعدد من التوصيات منها: بناء منظومة تشرف عليها لجنة مختصة لإعداد وتنفيذ مؤتمرات وندوات دورية؛ بحيث تکون نتائج تلک المؤتمرات والندوات رافداً أساسياً لتطوير تعليم ذوى الاحتياجات بمصر. تنمية الموارد المالية من خلال موارد جديدة؛ کالمنح والشراکات والمسئولية المجتمعية للشرکات والمصانع ونظام الوقف الخيرى ومنظمات المجتمع المدنى واستثمار العائد والاستفادة من إنتاجه.
The present research aimed to investigate the experiences of some countries in the field of education in terms of the students with special hearing needs and the possibility of benefiting from them in Egypt. To achieve this goal, the researher made use of the descriptive and the comparative approaches. The results of the research revealed that the implementation of the goals of education for students with special hearing needs in Egypt requires lots of equipment that the education budget cannot bear in the light of the current economic conditions. In Egypt, civil organizations play many roles in educating for students with special hearing needs, and the work of these organizations face many administrative and organizational obstacles. The philosophy of education for students with special hearing needs in comparative countries is based on full or partial inclusion in the regular school by integrating them in the whole or in part or in special classes of the school. Furthermore, there is cooperation between education in the inclusive schools and the schools of special education in target comparative countries. The research recommended developing a system supervised by a specialized committee to prepare and implement periodic conferences and seminars so that the results of those conferences and seminars will be an essential component in the development of education for students with special needs in Egypt. Development financial resources through new resources; such as grants, partnerships, and social responsibility, for companies, factories, charitable endowment system, and civil society organizations, investigating the returns and benefiting from its production.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


 
أولا: المراجع العربية
 
أخضر، فوزیة محمد. (1-3 نوفمبر، 2008م). تجربة المملکة العربیة السعودیة فی إلحاق الصم بالتعلیم العالی( ورقة عمل). الندوة التربویة الخاصة بجامعة الملک سعود.
إمام، یوسف هاشم إمام. ( سبتمبر، 2004م). الصمم. النشرة الدوریة لاتحاد هیئات ورعایة الفئات الخاصة والمعوقین، اتحاد هیئات رعایة الفئات الخاصة والمعوقین،ع (79)،السنة (20).
برادلي، دیان وآخرون. (2000م). الدمج الشامل لذوى الاحتیاجات الخاصة، مفهومه وحلفیته النظریة.( ترجمة زیدان أحمد السرطاوى وآخرون). دار الکتاب الجامعى.
البنا، إسعاد عبد العظیم. (2006م). موضوعات فى الإرشاد النفسى لذوى الاحتیاجات الخاصة. جامعة المنصورة، کلیة التربیة.
البنا، دریة السید. (مايو، 2005م).الإشراف التربوى فى مدارس التربیة الخاصة فى مصر الواقع والمأمول. مجلة کلیة التربیة، جامعة المنصورة، ، 58، الجزء (2).
الجریدة الرسمیة. (19 فبرایر، 2018م). قانون رقم 10 لسنة 2018 بإصدار قانون حقوق الأشخاص ذوى الإعاقة. ع (7) مکرر(ج)،.
الجریدة الرسمیة . (23 دیسمبر، 2018م). قرار رئیس مجلس الوزراء رقم 2733 لسنة 2018 بإصدار اللائحة التنفیذیة لقانون حقوق الأشخاص ذوى الإعاقة. ع (51) مکرر.
الجمعیة العمومیة والحلقة الحواریة. (8 - 9  مارس 2003). حقوق المعوقین فى الوطن العربى: "البیان الختامى". المؤتمر العالمى لحقوق المعوقین.  مملکة البحرین.
جمهوریة مصر العربیة. (2009-2010). التوجهات الفنیة والتعلیمات الإداریة لمدارس وفصول التربیة الخاصة 2009-2010. وزارة التربیة والتعلیم الإدارة العامة للتربیة الخاصة، القاهرة.
جمهوریة مصر العربیة. "قرار وزارى رقم (561) بتاریخ 8/12/2014". وزارة التربیة والتعلیم.
جمهوریة مصر العربیة. " دلیل توعوى للدمج بمرحلة ریاض الأطفال ٢٠١٦ / 2017". وزارة التربیة والتعلیم، قطاع التعلیم العام.
الجهاز المرکزی للتعبئة العامة والإحصاء. (2007م). "التعداد العام للسکان والإسکان والمنشآت لعام 2006م. الجهاز المرکزی للتعبئة العامة والإحصاء.
حسان، حسن محمد وآخرون. (2005م). فلسفة التربیة لذوى الاحتیاجات الخاصة. العالمیة للنشر والتوزیع.
حسونه، محمد السید.(مايو/ 2007). جهود الوزارة فى تعلیم ذوى الاحتیاجات الخاصة. مجلة کلیة التربیة، رابطة خریجى معاهد کلیات التربیة، ع (4)، السنة (58).
رزق، سامى محمود عبد الله  وزکري، لورانس بسطا. (29-31مارس، 1994م). التطلعات التعلیمیة والمهنیة وتقدیر الذات لدى المعوقین:دراسة میدانیة. تقریر وبحوث ودراسات وتوصیات المؤتمر السادس للاتحاد(نحو مستقبل أفضل للمعوقین). اتحاد هیئات رعایة الفئات الخاصة والمعوقین، القاهرة.
الريس، طارق. (6- 8 مایو 2012م). دراسة تقویمیة للعملیة التعلیمیة للطلاب الصم وضعاف السمع بسلطنة عمان (عرض بحث). الملتقى الثانى عشر للجمعیة الخلیجیة للإعاقة - الدمج المجتمعى الشامل فى ضوء الإتفاقیة الدولیة لحقوق الأشخاص ذوى الإعاقة. سلطنة عمان، مسقط.
الزهيري، إبراهیم عباس. (2007م). تربیة المعاقین والموهوبین ونظم تعلیمهم، إطار فلسفى وخبرات عالمیة (ط2). دار الفکر العربى.
سليمان، عبد الرحمن سید. (2010م). سیکولوجیة ذوى الحاجات الخاصة ــ الأسالیب التربویة والبرامج التعلیمیة. مکتبة زهراء الشرق.
سليمان، نجدة إبراهیم على. (2000م). نظم التعلیم فى التربیة الخاصة. الشمس للطباعة.
سويدان، أمل  والجزار، منى.(2007م). تکنولوجیا التعلیم لذوى الاحتیاجات الخاصة. دار الفکر للنشر والتوزیع.
الشخص، عبد العزیز السید والسرطاوي، زیدان أحمد. (1-3 فبراير 2000م). مشروع إعداد منهج دراسى للأطفال المعوقین سمعیاً فى مرحلة ما قبل المدرسة(التحضیري). ندوة الإتجاهات المعاصرة فى التعلیم والتأهیل المهنى للمعوقین سمعیاً. وزارة المعارف، المملکة العربیة السعودیة.
 الصفدي، عصام حمدى. (200م). الإعاقة السمعیة. دار الیازورى للنشر والتوزیع.
عبد الباقي، عزة نادى عبد الظاهر. (2012م).  تصور مقترح لتفعیل دور الجمعیات الأهلیة المصریة فى مجال تأهیل المعوقین حرکیاً فى ضوء خبرات بعض الدول.  (رسالة ماجستیر غیر منشورة). کلیة التربیة، جامعة الفیوم.
عبد الرحمن،عبد الله محمد. (2007م). سیاسات الرعایة الإجتماعیة للمعوقین فی المجتمعات النامیة. دار المعرفیة الجامعیة.
عبد الغفار،أحلام رجب. (2003م) . الرعایة التربویة للصم وضعاف السمع. دار الفجر.
عبد المعطي، هاله فکرى عبد العزیز. (2010م). تحدیث البیئة التربویة للمعاقین سمعیاً بمدارس الصم وضعاف السمع فى ضوء الاتجاهات المعاصرة .(رسالة ماجستیر غیر منشورة). معهد الدراسات التربویة، جامعة القاهرة.
عبد الناصر، إیناس. (2008م). دور المشارکة المجتمعیة فى تطویر التعلیم المصرى ـ دراسة میدانیة فى محافظة أسیوط. (رسالة دکتوراه غیر منشورة). کلیة التربیة، جامعة الفیوم.
عبده، بدر الدین کمال. (2002م). الإعاقة فى محیط الخدمة الاجتماعیة (دراسة فى تدعیم النسق القیمى لجماعات المعاقین). المکتب العلمى للنشر والتوزیع.
عبده، بدر الدین کمال وحلاوة، محمد السید.(2001م).  رعایة المعاقین صحیاً وحرکیاً. المکتب الجامعى الحدیث.
علي، مختار عبد الجواد السید. (1994م). دراسة مقارنة لبعض مشکلات إدارة التربیة الخاصة فی جمهوریة مصر العربیة والولایات المتحدة  الأمریکیة والسوید. (رسالة دکتوراه غیر منشورة). کلیة التربیة، جامعة عین شمس.
غريب، بیومى على.(سبتمبر، 2003م). الاکتشاف والتدخل المبکر للإعاقات المختلفة.  النشرة الدوریة لاتحاد هیئات رعایة الفئات الخاصة والمعوقین، ع (75)، السنة (19).
القريطي، عبد المطلب أمین. (2001م). سیکولوجیة ذوى الاحتیاجات الخاصة وتربیتهم (ط 3). دار الفکر العربى.
القريوتي، إبراهیم أمین والتميمي، نور سالم. (2000م).  أسباب الإعاقة السمعیة وبعض المتغیرات الإجتماعیة المرتبطة بها (دراسة استطلاعیة).  مجلة منال، الشارقة للخدمات الإنسانیة، ع (147)، السنة (14).
لانسداون، جیریسون. (1999م). التقدم فی تنفیذ إعلان حقوق الطفل العوامل المساعدة والعوامل المعیقة. ( ترجمة أحمد عطیة أحمد). مجلة مستقبلیات التربیة، 29، (110).
المصري، عفاف على محمود. (2001م). دراسة مقارنة لنظام الدمج التعلیمى للمعاقین بالمدارس العادیة فى کل من الولایات المتحدة وألمانیا ومدى إمکانیة الإفادة منها فى جمهوریة مصر العربیة.(رسالة دکتواره غیر منشورة). کلیة التربیة، جامعة عین شمس.
نجدي، سمیرة أبو زید.(مارس، 1994). دراسة أسالیب وطرق تعلیم وتأهیل المعوقین بالولایات المتحدة الأمریکیة ومدی الاستفادة منها فی مصر. المؤتمر السادس لاتحاد هیئات رعایة الفئات الخاصة والمعاقین.
يوسف، هیام عبد العاطی عبد الفتاح. (2009م). تصور مقترح لدور الإعلام التربوى فى تفعیل العلاقة بین المدرسة والمجتمع المحلي. (رسالة ماجستیر). معهد الدراسات والبحوث التربویة، جامعة القاهرة.
 
 
 
ثانيا الابحاث العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Akhdar, F. M. (November 1-3, 2008). The experience of the Kingdom of Saudi Arabia in enrolling the Deaf in higher education (working paper). The educational symposium of  King Saud University.                                     
 
Imam, Y.H. I. (September 2004). Deafness.  The periodic newsletter of the Union of Bodies and Care for Special Groups and the Disabled, the Union of Authorities for the Care of Special Groups and the Disabled, (79).                                                                                                        
Bradley, D.,& et al. (2000 AD). Comprehensive inclusion of people with special needs, its concept and theoretical alliance. (translated by Zaidan Ahmad Al-Sartawy and others).  Dar Al Kitab Al Jami.                           
 
Al-Banna, E. A. (2006 AD). Topics in psychological counseling for people with special needs. Mansoura University, Faculty of Education.                     
 
Al-Banna, D. A. (May, 2005 AD). Educational supervision in private education schools in Egypt, reality and hope.  Journal of the Faculty of Education, Mansoura University, 58, (2).                                              
 
The Official Gazette. (February 19, 2018).  Law No. 10 of 2018 promulgating the Rights of Persons with Disabilities Law, 7.                                            
 
The Official Gazette. (December 23, 2018).  Prime Ministerial Decision No. 2733 of 2018 to issue the executive regulations for the Rights of Persons with Disabilities Law, 51.                                                                                     
 
The General Assembly and Dialogue episode. (March 8-9, 2003). Rights of the Disabled in the Arab World, Final Statement. World Conference on the Rights of the Disabled, Kingdom of Bahrain.                                              
 
Arab Republic of Egypt. (2009-2010). Technical directions and administrative instructions for special education schools and classes 2009-2010.  Ministry of Education, General Administration of Special Education, Cairo.                                                                                                          
 
Arab Republic of Egypt. Ministerial decision No. (561) of December 8, 2014.  Ministry of Education.                                                                                
 
Arab Republic of Egypt. An Awareness Guide for Inclusion in Kindergarten 2016/2017.  Ministry of Education, General Education Sector.                 
 
Central Agency for Public Mobilization and Statistics. (2007 AD). The General Census of Population, Housing and Establishments 2006. The Central Agency for Public Mobilization and Statistics.                              
 
Hassan, H. M..,& et al (2005 AD). The educational philosophy for people with special needs.  El Alameya for Publishing and Distribution.               
 
Hassouna, M. Al-S. (May / 2007).  The Ministry's efforts in educating people with special needs. Journal of the College of Education, Association of Colleges of Education Alumni Association, (4).                                           
     
Rizk, S. M., & Zakary, L. B. (March 29-31, 1994).  Educational and professional aspirations and self-esteem of the disabled: a field study. Report, research, studies, and recommendations of the sixth conference of the Union (Towards a better future for the disabled). Union of Authorities for the Care of Special Groups and the Disabled, Cairo.                                       
 
AL- Rayes, T. (6-8 May 2012 AD). An evaluation study of the educational process for deaf and hard of hearing students in the Sultanate of Oman (research presentation). The twelfth forum of the Gulf Association for Disability - comprehensive community integration in light of the International Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Sultanate of Oman, Muscat.                                                                                       
 
Al-Zuhairi, I. A. (2007 AD). The education of the handicapped and the gifted and their education systems, a philosophical framework and international experiences (2nd ed.). Dar Alfikr alarabi.                                                     
 
Soliman, A. S. (2010 AD).  Psychology for people with special needs - educational methods and educational programs. Zahraa Al Sharq Library.                                                                                                  
Soliman, N.  I. A. (2000 AD).  Education systems in special education.  AL shams for printing.                                                                                    
 
Sweidan, A ., & El-Jazzar, M. (2007). Education technology for people with special needs. Dar Al Fikr for publishing and distribution.                         
 
AL Shakhs, A. S., & al-Sartawi, Z. A. (February 1-3, 2000). A project for preparing a curriculum for children with hearing disabilities in pre-school (preparatory).  Seminar on contemporary trends in education and vocational rehabilitation for the hearing impaired, Ministry of Education, Saudi Arabia.                                                                                         
 Safadi, E. H. (200 AD).  Hearing disability. Dar Al-Yazoury for Publishing and Distribution.                                                                                        
 
Abdel Baqi, Azza Abdul Zahir. (2012). A proposed scenario to activate the role of Egyptian NGOs in the field of the rehabilitation of the mobility handicapped in light of the experiences of some countries (Unpublished Master's thesis).  Faculty of Education, Fayoum University.                       
 
Abdul Rahman, A. M. (2007 AD). Policies for the social care of the disabled in developing societies. Dar ALmarefah al-jadeeda.                                    
                                                                                                                  
Abdul Ghaffar,  A. R. (2003 AD). Educational care for the deaf and hard of hearing.  Dar Alfajr.                                                                                   
 
Abdel Moati, H. F. A. (2010 AD). Modernizing the educational environment for the hard of hearing in schools for the deaf and hard of hearing in light of contemporary trends (unpublished master's thesis). Institute of Educational Studies, Cairo University.                               
 
Abdel Nasser, I. (2008 AD). The Role of Community Participation in the Development of Egyptian Education - A Field Study in Assiut Governorate (Unpublished PhD thesis).  Faculty of Education, Fayoum University.                                                                                             
Abdo, B.  K. (2002 AD). Disability in the social service environment (a study in strengthening the value system of groups of persons with disabilities). Al-Maktab  Alelmi for Publishing and Distribution.                                        
 
Abdo, B. K ., & Halawa, M. A. (2001). Care for the handicapped in health and mobility. Al-Maktab Al-Jami Al-Hadith.                                              
 
Ali, M. A. A. (1994 AD). A comparative study of some special education management problems in the Arab Republic of Egypt, the United States of America, and Sweden (Unpublished PhD thesis).  Faculty of Education, Ain Shams University.                                                                                        
 
Gharib, B. A. (September 2003).  Early detection and intervention for various disabilities.  The periodic newsletter of the Union of Authorities for Special Groups and the Handicapped, 75.                                                               
 
Al-Quraiti, A. A. (2001 AD).  Psychology and upbringing of people with special needs (3rd edi). Dar Elfikr elarabi.                                                    
 
Al-Qaryouti, I. A., & Al-Tamimi, N. S. (2000 AD). Causes of hearing disability and some related social variables (a survey study). Manal Magazine, Sharjah for Humanitarian Services, 147.                                    
 
Lansdown, J. (1999 AD). Progress in implementing the Declaration on the Rights of the Child, enablers and impeding factors. (Translated by Ahmad Atiya Ahmed).  Journal of Futures of Education, 29.                                   
 
Al-Masry, A. A. M. (2001 AD). A comparative study of the educational integration system for the disabled in regular schools in the United States and Germany and the extent to which it can be used in the Arab Republic of Egypt (unpublished doctoral thesis). Faculty of Education, Ain Shams University.                                                                                                    
 
Najdi, S. A. (March 1994). Study the methods and methods of educating and rehabilitating the disabled in the United States of America and the extent to which they can be used in Egypt. The sixth conference of the Union of Special Groups and Handicapped Authorities.                                           
 
Youssef, H. A. A. (2009 AD).  A proposed conception of the role of educational media in activating the relationship between the school and the local community (Master thesis).  Institute of Educational Studies and Research, Cairo University.                                                                         
 
ثالتا المراجع الأجنبية    
Allan, J.(2010). The Blind and Visually Impaired Teaxas Scohool for the Blind and Visually Impaired.  Retrieved from https://Tsbvi, Edu/index,htmal.
 
Ariel, A.(1992). Education of Children and Adolescents with Learning Disabilities. Macmillan Publishing Company. Retrieved from
http: //wwwJedu –sohag.sei.eg/main.html.
Bitter, M.(2005). Mainstreaming Special Eduction Students into Extra Curricular Activities Grades K-12. .  Retrieved from  http;//: www,eda-orchard, net/profess lesson/Special, Speesm 5html.
Demontigny, J.(2010).  Modifying The Elementary School Curriculum for Students Special Needs list of Idead.  Journal of Writing on the Computer, Retrieved from http//www,Edu Orcherdner/profecc/specsm 5htla.
Donald, F. (1996). Education the Deaf Psychology Principles and practices (4th Ed). Haughton Miffing Company.
Eberwein, H.(1990). Behinderte und nicht Behinderte, Lernen Gemeinsam Hadbuch Dintergrationonspadgogik 2 Uberarb (Aufl. Weinhein Basel 1990.
Filer, R., & Filer, P. (2000). Practical Considerations for Counselors Working with hearing Children of Deaf Parents. Journal of Counseling an Development,78, (I) 1.
Hans Schwier, Kultusministe,des lands Nordrheinwesfalen Geminsarnen Unterricht Fur behinderte und niciht bchinderte kinder, 4000 (Dusseldorf 1) Veragsgesellschaft Ritterbach mbh, 1990.
Jan, B., Schulz, Ann P.(1984). Mainstreaming Handicapped Students, A Guide for Classroom Teachers. INC, Boston Allyn and Bacon,
Lucker.,J., & Brandi, C.(14 September, 1995). Mainstreming then and Now one Person s observation on Mainstreaming", What do I see for the future.  Retrieved from http//www, Weizmann, acil.
Pieringer, G.(1990). Gemeinsame Schulische Erziehuung Von Behinderten und nivht Behinde,ten Schulerinnen und Schularen in dersekundarstafe 1 uberblick, Uber Modellevre Suche Und Konzeptionen (Berlin Podagogicsche zentrum I A 1318, 1990.
Rayners,S., & Ribbins, P. (1999). Head Teachers and leadership in special Education. London Castell.
Saunders, J., & et al. (1987). Employment and Adjustment of Hearing Impaired school Leavers in New Zeeland. Australian Journal of Special Education, 11.(2). 
WaltreKern. (November, 2010). Integration Horgeschadigter and der Schule. Retrieved from  http//www/augustinun, de /best/bngsolb, ht mal seit.