أثر استراتيجية التعلم المستند إلى الدماغ في تدريس الاقتصاد المنزلي على تنمية التفکير التحليلي لدى تلميذات الصف الأول الإعدادي The Effect of Brain-based Learning Strategy in Teaching Home Economics on Developing Analytical Thinking among the First Year Preparatory School Students

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

قسم الاقتصاد المنزلي، الشعبة التربوية، کلية الاقتصاد المنزلى، جامعــة الأزهـــر

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن أثر استراتيجيه التعلم المستند الى الدماغ في تدريس ماده الاقتصاد المنزلي على تنميه مهارات التفکير التحليلي لدي تلميذات الصف الاول الاعدادي. واعتمد البحث الحالي نظراً لطبيعته على المنهجين الآتيين: المنهج الوصفي التحليلي: والذي تم من خلاله الاطلاع علي نتائج البحوث والدراسات السابقة ذات الصلة بموضوع البحث لإعداد دليل المعلمة، وبناء أدوات البحث. المنهج شبه التجريبي: وذلک وفقاً لتصميم المجموعات المتکافئة ( مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة )  لتحديد أثر المتغير المستقل وهو التدريس وفقاً لاستراتيجية التعلم المستند الى الدماغ على المتغير التابع وهو التفکير التحليلي.وأجريت هذه الدراسة على عينة عشوائية قوامها (54) تلميذة من تلميذات الصف الأول الإعدادي  بمدرسه المرشدي عمر الإعدادية إدارة غرب طنطا التعليمية بنواج، وتم تقسيمهن إلي مجموعتين متکافئتين إحداهما مجموعه تجريبية وعددها (27) تلميذه والأخرى ضابطه وعددها (27) تلميذه. وفيضوءماتوصلإليهالبحث الحاليمننتائج،قدمتالباحثة مجموعة من التوصيات منها:إجراء مزيد من الدراسات المتعلقة بنظرية التعلم المستند للدماغ فى کافة المواد الدراسية ومراحل التعلم المختلفة، وتوظيف نتائج هذه الدراسات فى تطوير المناهج وطرق التدريس وتدريب المعلمين. ضرورة إحتواء مناهج الأقتصاد المنزلى کمادة حياتية لمواقف تعليمية تعمل على إثارة التفکير التحليلي بحيث يتم توضيح کيفية تدريسها من خلال أدلة المعلمين. عقد دورات تدريبية لمعلمات الاقتصاد المنزلي لتدريبهنعلى تنمية مهارات التفکير عامة والتفکير التحليلي خاصة. استخدام استراتجية التعلم المستند للدماغ فى تدريس مقررات الأقتصاد المنزلى وإعتمادها کأسلوب تدريس. دعوة الجامعاتوکلياتالتربيةلتضمينهذهالإستراتيجيةفيبرامجإعدادالمعلمينقبل الخدمة وذلک ضماناً لتحقيق نتائج أفضل في دعم تعلم الطلاب. 
The present study aimed to reveal the effect of brain-based learning strategy in teaching home economics on developing analytical thinking skills among the first-year preparatory school students. The current research made use of the following two methods: the descriptive analytical method for  reviewing the previous research and studies related to the topic of the research in order to prepare the teacher’s guide and develop the research tools, and the quasi-experimental method (pre-post test control group design for equivalent groups) to determine the effect of the independent variable, namely teaching in the light of the brain-based learning strategy on the dependent variable (analytical thinking). The study was adminsitered to a random sample consisting of (54) female pupils from the first-year preparatory school at Omar Al-Morshedy Preparatory School, West Tanta Educational Administration in Nouaj. The participants were categorized into two equal groups, one of them is an experimental group (27) students and the other is a control one (27) students. In the light of the results attained, the researcher presented a set of recommendations, namely conducting more studies related to the brain-based learning theory in all subjects and different stages of learning and employing the results of these studies in developing curricula, teaching methods, and teachers’ training; the necessity of utilizing the Home Economics Subject as a life subject for educational situations for stimulating analytical thinking as it must be explained through teachers' guides; Holding training courses for home economics teachers to train them in developing thinking skills in general and analytical thinking in particular; Using brain-based learning strategy in teaching home economics courses and adopting them as a teaching technique; and inviting universities and faculties of education to include this strategy in pre-service teacher preparation programs to ensure better results in supporting student learning.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أولا المراجع العربية
أبو الخير، أمانی کمال. (2015). فعالیة استخدام استراتیجیة الأحداث المتناقضة فی تنمیة الذکاءات المتعددة والتفکیر الناقد فی مادة الاقتصاد المنزلی لدى تلمیذات المرحلة الإعدادیة. مجلة
إلى الدماغ وأثره على تنمیة البنیة المعرفیة ومهارات التفکیر فوق المعرفى لطالبات المرحلة الاقتصاد المنزلی، کلیة الاقتصاد المنزلی، جامعة المنوفیة، 3، ج (25)، 1 – 60.
أبو العلا، هاله سعید. (2016). تصور مقترح لتدریس الاقتصاد المنزلى فى ضوء مبادئ التعلم المستند الثانویة. مجلة العلوم التربویة، مصر، 24، (4)، 1-68.
أبو الغيط، إیمان على. (2014). أثر استخدام استراتیجیة شکل البت الدائری فی تدریس الاقتصاد المنزلی على التفکیر التحلیلی والتنظیم الذاتی للتعلم لدی تلمیذات المرحلة الإعدادیة. مجلة کلیة التربیة النوعیة، جامعة طنطا, 1-12.
أبو المعاطي، ولاء السید. (2019). أثر استخدام إستراتیجیة التناقض المعرفی فی تدریس مادة الاقتصاد المنزلی على التحصیل الدراسی وتنمیة التفکیر التحلیلی لدى طالبات المرحلة الثانویة. (رسالة ماجستیر). کلیة الاقتصاد المنزلی، جامعة الأزهر.
أبو النصر، مدحت. (2004). تنمیة القدرات الابتکاریة. مجموعة النیل العربیة.
أبو حماد، ناصر الدین إبراهیم. (2017). أثر برنامج تعلیمی قائم على نظریة التعلم المستند إلى الدماغ فی تنمیة مهارات التفکیر التخیلی والإدراک البصری لدى طلبة صعوبات التعلم غیر اللفظیة. مجلة الجامعة الإسلامية للعلوم التربوية وعلم النفس،الجامعة الإسلامية بغزة، 25، (2) ، 150-166.
إسماعيل، رضى السید إسماعیل. (2016). برنامج إثرائی فی الجغرافیا قائم على نظریة التعلم المستند إلى الدماغ لتنمیة بعض مهارات التفکیر التحلیلی والبصری لدى تلامیذ الصف الرابع الابتدائی. مجلة الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة، الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة، مصر،ع (82)، 1-69.
البدرساوي، غیصوب محمد. (2019). أثر استخدام تقنیات فیت ( PhET ) للمحاکاة التفاعلیة فی تنمیة التحصیل وبعض مها رات التفکیر التحلیلی فی العلوم لدى طلبة الصف السابع بغزة.(رسالة ماجستیر). کلیة التربیة، جامعة الأزهر بغزة.
البعلي، إبراهیم عبد العزیز. (2013). فعالیة وحدة مقترحة فی العلوم وفق منظور کوستا وکالیک لعادات العقل فی تنمیة التفکیر التحلیلی والمیول العلمیة لدى تلامیذ الصف الأول المتوسط بالمملکة العربیة السعودیة. مجلة التربیة العلمیة، الجمعیة المصریة للتربیة العلمیة، 16،ع (5)، 93-135.
جابر، جابر عبد الحمید. (2000). اعداد مدرس القرن الحادی والعشرون المهارات والتنمیة المهنیة. دار الفکر العربی.
حسام الدين، لیلى عبد الله. (2011). تدریس بعض القضایا البیئیة بالجدل العلمی لتنمیة القدرة على التفسیر العلمی والتفکیر التحلیلی لطلاب الصف الول الثانوی. مجلة التربیة العلمیة، الجمعیة المصریة للتربیة العلمیة، 14،ع (4).
حسن، ثناء عبدالمنعم. (2009). برنامج مقترح لتعلیم التفکیر التحلیلی، وفاعلیته فی تنمیة الفهم القرائی، والوعی بعملیات التفکیر لدى تلامیذ المرحلة الإعدادیة. دراسات فی المناهج وطرق التدریس، الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس، ع (144)، 46-93 .
الخوالدة، صالح عابد. (2014). أثر تدریس مساق الفیزیاء الإلکترونیة باستخدام نموذج بیرکنز وبلایث البنائی المدعم تکنولوجیا فی استیعاب المفاهیم الفیزیائیة وتحسین مهارات التفکیر التحلیلی لدى الطلبة فی جامعة آل البیت. (رسالة دکتوراة). کلیة الدراسات العلیا، جامعة العلوم الاسلامیة العالمیة، الأردن.
رزق، فاطمة مصطفى. (2014). استخدام استراتیجیات التقییم من أجل التعلم فی تحسین التفکیر التحلیلی والتواصل العلمی فی العلوم لدى تلامیذ الصف السادس الإبتدائی. مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، رابطة التربویین العرب، 141-192، استرجع من
رمضان، حیاة علی رمضان.(2014). التفاعل بین استراتیجیة قبعات التفکیر الست والنمو العقلی فی تحصیل المفاهیم الفیزیائیة وتنمیة مهارات التفکیر التحلیلی واتخاذ القرار لدى طلاب الصف الأول الثانوی. مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، اتحاد التربویین العرب،47، ج(4)
الزعبي، أحمد محمد. (2015). أثر التعلم المستند الى الدماغ فی تنمیة مهارات التفکیر التأملی لدى التلامیذ الموهوبین فی الصف الثامن. مجلة العلوم التربویة والنفسیة، 16،43- 75.
السعيد، رضا مسعد. (21- 22 یولیو، 2003م).  حجم الأثر: أسالیب إحصائیة لقیاس الأهمیة العملیة لنتائج البحوث التربویة، الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس. المؤتمر العلمی الخامس عشر، مناهج التعلیم والإعداد للحیاة المعاصرة، (2)، 643- 674.
السلطي، نادیا ( ٢٠٠٩). التعلم المستند إلى الدماغ (ط 2). دار المسیره للنشر والتوزیع.
السنيدي، سامی بن فهد (2017). فاعلیة استخدام استراتیجیة المجموعات التعاونیة الصغیرة المعتمدة على التعلم المستند إلى الدماغ فی تنمیة التفکیر التحلیلی والشمولی فی تدریس مقررالتوحید بالمرحلة المتوسطة فی المملکة العربیة السعودیة. دارسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، السعودیة، ع (84)، 23-59.
عشا، انتصار خلیل والعبسي، محمد مصطفى (2014). انماط التعلم الشائعه لدی طلبه کلیه العلوم التربویه والاداب فی وکاله الغوث  الدولیة  واثرها فی التفکیر الریاضی لدیهم.  مجله دراسات العلوم التربویه، مج 40.
عفانه،  عزو إسماعیل والجيش، یوسف إبراهیم (2009). التدریس والتعلم بالدماغ ذی الجانبین. دار الثقافة للنشر والتوزیع.
الغوطي، عاطف عبد العزیز. (2007). العملیات الریاضیة الفاعلة فی جانبی الدماغ عند طلبة الصف التاسع الأساسى بغزة. (رسالة ماجستیر غیر منشورة). کلیة التربیة، الجامعة الإسلامیة، فلسطین.
قطامي، یوسف والمشاعلة، مجدی. ( ٢٠٠٧). الموهبه والإبداع وفق نظریه الدماغ. دار دیبونو للطباعة والنشر والتوزیع.
قطاوي، ماجد خلیفة. (2015). أثر برنامج تعلیمی قائم على التعلم المستند إلى الدماغ فی تحسین مهارات التفکیر الإبداعی والتحصیل فی التربیة الاجتماعیة والوطنیة فی الأردن. مجلة الدراسات التربویة والنفسیة، جامعة السلطان قابوس، 9، (3)، 502- 522.
محمد، صفاء محمد. (2013). اثر برنامج مقترح قائم على مدخل التعلم المستند الى الدماغ فی  تصحیح التصورات البدیلة وتنمیه عملیات العلم والدافعیه للانجاز لدى تلامیذ الصف الاول المتوسط. مجلة  دراسات عربیه فی التربیه وعلم النفس، اتحاد التربویون العرب، ع (33).
محمد، عادل على عواد. (2019). برنامج مقترح فی النظریة الهیولیة وتطبیقاتها وفاعلیته فی تحصیل ریاضیاتها وتنمیة التفکیر التحلیلی لدى طلاب المرحلة الثانویة.(رسالة دکتوراة). کلیة التربیة، جامعة عین شمس.
محمد، نورا إبراهیم. (2017). فاعلیة استراتیجیة سکامبر SCAMPER فی تدریس الاقتصاد المنزلی لتنمیة مهارات التفکیر التحلیلی وحب الاستطلاع العلمی لدى طالبات المرحلة الإعدادیة. مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، رابطة التربویین العرب، ع (89)، 96-152.
محمود، سماح محمود. (2017). برنامج تدریبی لتنمیة مهارات التفکیر التحلیلی وأثره فی تحسین مستوى الممارسة التأملیة لدى المرشدة الطلابیة. المجلة الدولیة التربویة المتخصصة، 6 (8)، 143-158.
المهداوي، عدنان محمود وکاظم، سعد صالح. (2015). التفکیر التحلیلی لدى طلبة الجامعة. مجلة دیالی للبحوث الانسانیة، کلیة التربیة للعلوم الانسانیة، جامعة دیالی، العراق، ع (315)، 68- 336.               
النجدي، أحمد؛ وعبد الهادي، منى؛ و راشد، علی. (2005). اتجاهات حدیثة لتعلیم العلوم فی ضوء المعاییر العالمیة وتنمیة التفکیر والنظریة البنائیة. دار الفکر العربی.
نصر، محمود أحمد محمود (2015). فاعلیة التعلم المستند إلى عمل الدماغ فی تدریس مقرر طرق تدریس الریاضیات للطلاب المعلمین فی تنمیة عادة التفکیر بمرونة والاتجاه نحوه. المؤتمر العلمی السنوی الخامس عشر. تعلیم وتعلم الریاضیات وتنمیة مهارات القرن الحادی والعشرین، الجمعیة المصریة لتربویات الریاضیات،450- 486.
 
ثانیاً: المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
 Abu al-Khair, A. K. (2015). The effectiveness of using the strategy of contradictory events in the development of multiple intelligences and critical thinking in home economics for middle school students. Journal of Home Economics, Faculty of Home Economics, Menoufia University, 3, (25), 1-60.                                                                      
 
Abu Al-Ela, H. S. (2016). A proposed conception of teaching home economics in light of the principles of brain-based learning and its impact on the development of the cognitive structure and metacognitive thinking skills for high school students. Journal of Educational Sciences, 24, (4), 1-68.                                                                       
 
Aboul Gheit, I. A. (2014). The effect of using the strategy of circular deciding in teaching home economics on analytical thinking and self-organization of learning among middle school students. Journal of the Faculty of Specific Education, Tanta University, 1-12.                          
 
Abu El-Maati, W. E. (2019).  The effect of using the cognitive discrepancy strategy in teaching home economics on analytical thinking and Self-regulation of learning among secondary school students (Master thesis). Faculty of Home Economics, Al-Azhar University.                                                                                         
 
Abu Al-Nasr, M. (2004). Innovative capacity development. Arab Nile Group.                                                                                                   
 
Abu Hammad, N. I. (2017). The impact of an educational program based on the theory of brain-based learning on developing the skills of imaginative thinking and visual perception among students of nonverbal learning difficulties.  Journal of the Islamic University for Educational Sciences and Psychology, Islamic University of Gaza, 25, (2), 150-166.                                                                                       
 
Ismail, R. E. s. (2016). An enriching program in geography based on the theory of brain-based learning to develop some analytical and visual thinking skills among fourth-grade students. The Journal of the Educational Association for Social Studies, The Educational Association for Social Studies,(82), 1-69.                                           
 
Al-Badrasawi, G. M. (2019).  The effect of using PhET techniques for interactive simulation on the development of achievement and some analytical thinking skills in science among seventh-grade students in Gaza (Master's thesis).  Faculty of Education, Al-Azhar University in Gaza.                                                                                                     
 
Al-Baali, I. A. (2013).  The effectiveness of a proposed unit in the sciences according to the Kosta and Kalki perspective of the habits of the mind in developing the analytical thinking and scientific tendencies of the first intermediate class students in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Scientific Education, Egyptian Association for Scientific Education, 16 (5), 93-135.                                                                 
 
Jaber, J.A. (2000).  Preparing teachers of the twenty-first century skills and professional development. Dar Elfikr el-arabi.                                  
 
Hussam El-Din, L. A. (2011). Teaching some environmental issues with scientific debate to develop the ability of scientific interpretation and analytical thinking for first-grade students. Journal of Scientific Education, Egyptian Association for Scientific Education, 14 14.        
 
Hassan, T. A. (2009). A proposed program for teaching analytical thinking, and its effectiveness in developing reading comprehension, and awareness of thinking processes among middle school students.  Studies in Curriculum and Instruction, The Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods, 144, 46-93.                                   
 
Khawalda, S. A. (2014). The effect of teaching an electronic physics course using the technology-supported Perkins and Blyth structural model in comprehending physical concepts and improving the analytical thinking skills of students at Al-Bayt University (PhD thesis). College of Postgraduate Studies, The International University of Islamic Sciences, Jordan.                                                                    
 
Rizk, F.M. (2014). The use of assessment strategies for learning to improve analytical thinking and scientific communication in science among primary sixth grade students.  Journal of Arab Studies in Education and Psychology, Association of Arab Educators, 141-192.   
 
Ramadan, H. A. R. (2014). The interaction between the strategy of the six thinking hats and mental growth in the acquisition of physical concepts and the development of analytical thinking and decision-making skills among first-grade students. Journal of Arab Studies in Education and Psychology, Arab Educators Union, 47, 4.                                           
Zoubi, A. M. (2015).  The effect of brain-based learning on developing reflective thinking skills among gifted students in the eighth grade. Journal of Educational and Psychological Sciences, 16,43-75.              
 
Al-Saeed, R. M. (July 21-22, 2003). Impact size: statistical methods to measure the practical importance of the results of educational research, the Egyptian Association for Curriculum and Instruction.  The Fifteenth Scientific Conference, Teaching Methods and Preparation for Contemporary Life, (2), 643-674.                            
                                                        
Salti, N. (2009).  Brain-based learning (2nd ed.) Dar Al-Masirah for publication and distribution.                                                                 
 
Al-Sunaidi, S.F. (2017).  The effectiveness of using the strategy of small cooperative groups based on brain-based learning in the development of analytical and holistic thinking in the teaching of the unification course at the intermediate stage in the Kingdom of Saudi Arabia. Arab Studies in Education and Psychology, Saudi Arabia, (84), 23-59.                                                                                                
 
Asha, I. K., & Al-Absi, M. M. (2014). The common learning patterns of the students of the Faculty of Educational Sciences and Arts in the International Al-Gouth Agency and their effect on their mathematical thinking. Journal of Educational Sciences Studies, 40.                          
 
Affana, I ., & El-Geish, Y. I. (2009). Teaching and learning is a two-sided brain.Dar Al- thaqafa for publication and distribution.               
 
Al-Ghouti, A. A. (2007).  Active mathematical operations on both sides of the brain for ninth grade students in Gaza (Unpublished Master's thesis).  Faculty of Education, Islamic University, Palestine.                
 
Qatami, Y., & Masha'leh, M. (2007). Talent and creativity according to the theory of the brain. Dar Debono for printing, publishing and distribution.                                                                                          
 
Qatawi, M. K. (2015). The impact of an educational program based on brain-based learning on improving creative thinking skills and achievement in social and national education in Jordan. Journal of Educational and Psychological Studies, Sultan Qaboos University, 9, (3), 502-522.                                                                                       
 
Muhammad, S. M. (2013). The effect of a proposed program based on the approach to brain-based learning in correcting alternative perceptions and developing science processes and the motivation for achievement of first-grade intermediate students. Journal of Arab Studies in Education and Psychology, Arab Educators Union, (33).                                           
Mohamed, A. A.. (2019). A proposed program in the structural theory, its applications, and its effectiveness in the collection of its mathematics and the development of analytical thinking among high school students (PhD thesis).  Faculty of Education, Ain Shams University.                
 
Muhammad, N. I. (2017). The effectiveness of SCAMPER’s strategy in teaching home economics to develop the skills of analytical thinking and scientific curiosity among middle school students. Journal of Arab Studies in Education and Psychology, Arab Educators Association, (89), 96-152.                                                                                      
                                                                        
Mahmoud, S. M. (2017). A training program to develop the skills of analytical thinking and its impact on improving the level of reflective practice of the student counselor.  Specialized Educational International Journal, 6 (8), 143-158.                                                
 
Al-Mahdawi, A. M., & Kazem, S. S. (2015). Analytical thinking among university students.  Diali Journal of Humanitarian Research, College of Education for Human Sciences, Diyala University, Iraq, (315), 68- 336, Retrieved from https://humanmag.uodiyala.edu.iq/pages?id=115.        
Najdi, A;  Abdel-Hadi, M; & Rashid, A. (2005). Modern trends in science education in light of global standards and the development of constructive thinking and theory. Dar Elfikr el-arabi.                               
 
Nasr, M.A. M.(2015). The effectiveness of learning based on the work of the brain in teaching a course on methods of teaching mathematics to students teachers in developing the habit of thinking flexibly and the direction towards it.  The fifteenth annual scientific conference. Teaching and Learning Mathematics and Skills Development of the Twenty-first Century, Egyptian Association for Mathematics Education, 450-486.                                                                           
 
ثالثا: المراجع الأجنبية
     (2009). Overview of the Systems Principles of Natural Learning. The     Natural Learning Research Institute. California.
 
  Al Odwan, T.(2012).The effect of directed reading thinking activity through cooperative learning on English secondary stage students' reading comprehension in Jordan. international Journal of humanities and Social Science, 2 (16), 138-151.
 
Caine, N., & Caine, G. (2009).The Basis For Raising And Sustaining High Standards Of Real World Performance. A position Paper prepared for  and published by The Natural Learning Research Institute. Retrieved from http://www.cainelearning.com/fils/Downloads.html.
 
    HUANG, J. (2008). Political Thinking on Improving the Relationship between the Government and Farmer Cooperative Organization [J]. Journal of Sichuan University of Science & Engineering (Social Sciences Edition), 3.
 
    Jensen, E.,(2000). Brain-bsed Learning. Academic Pressinc, Alexandria, Virginia.
 
     Kayton, B., & Vasloo, S. (2008). Developing analytical thinking skills through peer- taught software programming.  paper presented at the proceeding of the 3 rd international conference on E-Learning (ICEL), cape town, South Africa, 1-10.
 
     Phonguttha, R., & Tayraukham, S., & Nuangchalerm, P. (2009). Comparison of Mathematics Achievement, Attitude towards Mathematics and Analytical Thinking between Using the Geometer's Sketchpad Program as Media and Conventional Learning Activities, Australian. Journal of Basic & Applied Sciences. 3 ( 3)، 3036-3039.
 
     WANG, J., DUN, T., LU, Y., LI, G. L., & SUN, J. J. (2009). Thinking and Suggestions for the New Farmer Cooperative Organizations [J]. Journal of Hebei Agricultural Sciences, 8 (41).