تصوّر مقترح لتطوير ممارسات أعضاء هيئة التدريس بجامعة الملک سعود في ضوء الميزة التنافسية للجامعات A Proposed Perspective for Developing the Practices of the Faculty Members at King Saud University in the Light of Competitive Advantage of Universities

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد، جامعة الملک سعود، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى بناء تَصوّر مُقترح لتطوير ممارسات أعضاء هيئة التدريس في جامعة الملک سعود في ضوء الميزة التنافسية للجامعات، ووَظَّفت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، واستخدمت الاستبانة کأداة للدراسة، وتَکوّن مجتمع الدراسة من جميع أعضاء هيئة التدريس بجامعة الملک سعود، وتَکوّنت العينة من (421) عضو هيئة تدريس.وتَوصّلت الدراسة إلى: تَوفّر ممارسات أعضاء هيئة التدريس بجامعة الملک سعود في ضوء الميزة التنافسية للجامعات من وِجهة نَظر أفراد عينة الدراسة بدرجة موافقة متوسطة، تَوفّر ممارسات التعليم لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الملک سعود في ضوء الميزة التنافسية للجامعات من وِجهة نَظر أفراد عينة الدراسة بدرجة موافقة متوسطة، تَوفّر ممارسات البحث العلمي لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الملک سعود في ضوء الميزة التنافسية للجامعات من وِجهة نَظر أفراد عينة الدراسة بدرجة موافقة متوسطة، تَوفّر ممارسات خدمة المجتمع لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الملک سعود في ضوء الميزة التنافسية للجامعات من وِجهة نَظر أفراد عينة الدراسة بدرجة موافقة متوسطة، لا توجد فروق دالة إحصائياً يعزى لمتغير نوع الکلية (نظرية/ تطبيقية) ومتغير عدد سنوات الخدمة عند مستوى (0.05) في درجة موافقة أفراد العينة في جميع أبعاد الاستبانة وفي الاستبانة ککل، وجود فروق دالة إحصائيًا تَعزي لمتغيّر الدرجة العلمية في درجة موافقة أفراد العينة عند مستوى (0.05) في بعُد ممارسات التعليم لصالح الدرجة العلمية "أستاذ مشارک وأستاذ مساعد"، وفي بُعد ممارسات البحث العلمي لصالح الدرجة العلمية "أستاذ مُساعد"، قدّمت الدراسة تَصوّرًا مُقترحاً يمکن تطبيقه لتطوير ممارسات أعضاء هيئة التدريس في جامعة الملک سعود في ضوء الميزة التنافسية للجامعات من خلال النتائج التي تَوصّلت إليها الدراسة.
The present study aimed to develop the practices of faculty members at King Saud University in the light of competitive advantage of universities. The study employed the descriptive method and a questionnaire was developed as an instrument for collecting the study data. The study sample consisted of (421) faculty members at King Saud University. The results of the study revealed the following: the availability of the practices of the faculty members at King Saud University in light of the competitive advantage of universities from the viewpoint of the study sample with a degree of medium approval; the availability of the teaching practices among the faculty members of King Saud University in light of the competitive advantage of universities from the viewpoint of the study sample with a degree of medium approval, the availability of scientific research practices among the faculty members of King Saud University in the light of the competitive advantage of universities from the viewpoint of the study sample with a degree of medium approval and the availability of the community service practices among the faculty members of King Saud University in light of the competitive advantage of universities from the viewpoint of the study sample with a degree of medium approval. There were no statistically significant differences attributed to the variable of the college type (theoretical / applied) and the variable of the number of years of service at 0.05 level in the degree of approval of the sample members in all dimensions of the questionnaire and in the questionnaire as a whole. There were statistically significant differences attributed to the variable of academic degree in the degree of approval of the sample members at the 0.05 level in the dimension of teaching practices in favor of the associate professor and assistant professor degrees and in the dimension of scientific research practices in favor of the assistant professor degree. The study presented a suggested scenario that can be applied to develop the practices of faculty members at King Saud University in the light of the competitive advantage of universities through the results of the study.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أولاً: المراجع العربیة
أبانمی، فهد بن عبد العزیز. (2009م). تقویم برنامج إعداد معلّم الدراسات القرآنیة بکلیة المعلّمین جامعة الملک سعود فی ضوء معاییر جودة الأداء. مجلة البحوث النفسیة والتربویة، جامعة المنوفیة، 24 (2)، 96 -125.
أبو عیشة، أمانی کمال. (2012م). مساهمة إدارتی الجامعةالأردنیة وجامعة الیرموک فی تعزیز البحث العلمی لأعضاءالهیئة التدریسیة- مقترحات للتطویر.(رسالة دکتوراه غیر منشورة). جامعة الیرموک، الأردن.
أحمد، أسامة زین العابدین. (2015م). تصور مقترح لتفعیل المیزة التنافسیة لکلیة التربیة بالوادی الجدید "دراسة میدانیة". مجلة کلیة التربیة، جامعة أسیوط، 31 3، 646-726.
آل حارث، فاطمة علی. (2016). استراتیجیة مقترحة لتطویر وظائف الجامعات السعودیة فی ضوء مبادئ جامعة المستقبل. (رسالة دکتوراه غیر منشورة). کلیة التربیة. جامعة الملک خالد.
آل زاهر، علی. (1425ه). برامج التطویر المهنی لعضو هیئة التدریس فی الجامعات السعودیة مجالاتها وطرق تنفیذها ومعوقاتها ومقومات نجاحها. جامعة أم القرى. مکة المکرمة.
آل سعیدی، یحیى عائض. (2017م). إدارة رأس المال الفکری وعلاقته بالمیزة التنافسیة بالجامعات السعودیة "رؤیة مستقبلیة. (رسالة دکتوراة غیر منشورة). جامعة الملک خالد.
البشر، فاطمة عبد الله. (2019م). دراسة تحلیلیة لواقع تقویم الأداء التدریسی لأعضاء هیئة التدریس فی بعض الجامعات الحکومیة بالمملکة العربیة السعودیة. المجلة التربیة الدولیة المتخصصة، 8 ، (7)، 52-62.
البکری، ثامر وبنی حمدان، خالد. (2013م). الإطار المفاهیمی للاستدامة والمیزة التنافسیة المستدامة. محکاه لشرکة HP فی اعتمادها لاستراتیجیة الاستدامة. مجلة الأکادیمیة للدراسات الاجتماعیة والإنسانیة، جامعة حسیبة بو علی، الشلف، 9، 1-20.
بوبشیت، الجوهرة بنت إبراهیم. (2012م). ممارسات تطویر الأداء التدریسی لأعضاء هیئة التدریس بجامعة الملک فیصل. مجلة العلوم التربویة والدراسات الإنسانیة، جامعة الملک سعود، 24 ، (3)، 753-774.
جلمبو، هاشم عمر وفرج الله، عبد الکریم. (2011م). دور البحث العلمی فی تحسین جودة الأداء الأکادیمی لأعضاء هیئة التدریس بالجامعات الفلسطینیة. مؤتمر البحث العلمی مفاهیمه وأخلاقیاته توظیفه، الجامعة الإسلامیة. غزة.
الحایس، عبد الوهاب. (2010م). محددات إنتاج المعرفة واکتسابها لدى طالبات الدراسات العلیا بجامعة السلطان قابوس "الواقع والتحدیات". جامعة السلطان قابوس، سلطنة عمان.
الحمیضی، خالد محمد. (مارس، 2018). تَصوّر مقترح لتقویم أداء أعضاء هیئة التدریس بجامعة القصیم من وجهة نظرهم فی ضوء بعض تجارب بعض الجامعات المحلیة والدولیة. مجلة کلیة التربیة، جامعة أسیوط، 34، (3)، 374-424.
حویجی، محمد أحمد غریب السید والسهیمی، خضران بن عبد الله. (يوليو، 2019م). آلیات تحسین ترتیب جامعة الملک خالد فی التصنیفات العالمیة کمدخل لتحقیق المیزة التنافسیة "دراسة میدانیة". مجلة جامعة الملک خالد للعلوم التربویة،جامعة الملک خالد، 30، (2)، 1-33.
خاطر، محمد إبراهیم. (2015م). تدویل التعلیم: أحد مداخل تحقیق المیزة التنافسیة للجامعات المصریة. مجلة دراسات تربویة ونفسیة، جامعة الزقازیق، 87، ج (1)، 223-278.
الخلیفة، عبد العزیز علی. (1436ه). رؤیة تطویریة لمنظومة البحث العلمی فی الجامعات السعودیة فی ضوء التنافسیة العالمیة. المجلة السعودیة بالتعلیم العالی، مرکز البحوث والدراسات فی التعلیم العالی، وزارة التعلیم، الرياض، 12، 11-49.
درادکة، أمجد محمود والعیاصرة، معن محمود. (2013م). تصوّر مقترح لتطویر الأداء التدریسی لعضو هیئة التدریس بجامعة الطائف فی ضوء المواصفة الدولیة ISo 9002 من وجهة نظر القادة التربویین. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، 38، الجزء (1)، 167-206.
دمنهوری، زهیر عبد الله وعبد الله، عادل على محمود. (2011م). التنمیة الفعالة لأعضاء هیئة التدریس بالجامعات المتمیزة فی عصر المعرفة. دراسة بالتطبیق على جامعة الملک عبد العزیز. بحث غیر منشور، جده. جامعة الملک عبد العزیز.
الدوسری، محمد بن عویس. (2017م). دور عمادات خدمة المجتمع والتعلیم المستمر بالجامعات السعودیة فی تحقیق مُتطلّبات التنمیة المستدامة. (رسالة دکتورة). جامعة الملک سعود.
الدیحانی، سلطان غالب. (2017م). تطویر دور التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس فی تحقیق المیزة التنافسیة لجامعة الکویت: دراسة مستقبلیة. دراسات تربویة ونفسیة، جامعة الزقازیق، 95، الجزء (2)، 317-382.
الزهیری، إبراهیم عباس. (11/12 أبريل، 2012م). رأس المال الفکری: الخیار الاستراتیجی المستقبلی لمؤسسات التعلیم العالی. المؤتمر السنوی العربی "إدارة المعرفة وإدارة رأس المال الفکری فی مؤسسات التعلیم العالی فی مصر والوطن العربیة، کلیة التربیة النوعیة. جامعة المنصورة، 19-45.
زیتون، حسن. (2008م). استراتیجیات التدریس رؤیة معاصرة لطرق التعلیم والتعلّم. عالم الکتب.
الشخشیر، حلا محمود. (2010م)مستوى التنمیة المهنیة لدى أعضاء هیئة التدریسیة فی جامعة النجاح الوطنیة من وجهة نظرهم. (رسالة ماجستیر). جامعة النجاح الوطنیة.
الشریف، راشد بن مسلط. (2015م). تصور مقترح لتطویر عمادة خدمة المجتمع والتعلیم المستمر بجامعة تبوک فی ضوء مدخل إدارة التمیز. مجلة التربیة،جامعة الأزهر، 162، ج (2)، 177-220.
شلبی، أمانی عبد العظیم. (2018م). مُتطلّبات تحقیق المیزة التنافسیة لجامعة المنصورة فی ضوء بعض الخبرات العالمیة: رؤیة تربویة معاصرة. (رسالة دکتوراة). کلیة التربیة، جامعة المنصورة.
الشمری، محمد بن فهاد. (2015). درجة توافر مُتطلّبات إنتاج المعرفة کمُدخل لبناء میزة تنافسیة فی جامعة حائل من وجهة نظر قیاداتها الأکادیمیة: دراسة میدانیةمجلة اتحاد الجامعات العربیة للبحوث فی التعلیم العالی، اتحاد الجامعات العربیة. 35، (2)، 45-66.
شهاب، نصر الدین عبد الرافع. (2015م). کراسی البحث شراکة استراتیجیة لإصلاح الوظیفة البحثیة بالجامعات العربیة "نموذج مقترح". مجلة العلوم التربویة، جامعة حلوان، مصر، ،3 الجزء(2)، 237-273.
الشهرانی، سلوى بنت بارک. (2019م). واقع استثمار رأس المال البشری فی جامعة الملک سعود لتحقیق المیزة التنافسیة. مجلة البحث العلمی فی التربیة، جامعة عین شمس. 20، الجزء (6)، 363-384.
الصالح، عثمان. (2012م). بناء المیزة التنافسیة فی الجامعات الحکومیة السعودیة.( رسالة دکتوراة). کلیة التربیة، جامعة أم القرى، المملکة العربیة السعودیة.
صیام، محمد مصباح سلام. (2014م). المعرفة البیداغوجیة للمحتوى الریاضی لدى مُعلِّمی الصف الثامن الأساسی بغزة. (رسالة ماجستیر). کلیة التربیة، الجامعة الإسلامیة بغزة.
طه، سهام محمد أمر الله. (2014م). رؤیة مستقبلیة لوحدة خدمة المجتمع فی ضوء معاییر الجودة والاعتماد الأکادیمی: کلیة العلوم والآداب للبنات بالنماص-جامعة الملک خالد نموذجًا". مجلة الطفولة والتربیة، جامعة الإسکندریة، مصر، 6 (20)، 15-80.
الظهیرات، یوسف حسن ثلجی. (2000م). الأصول الفکریة للممارسة التربویة لدى أعضاء الهیئة التدریسیة فی کلیة التربیة فی جامعة الیرموک.(رسالة ماجستیر). کلیة التربیة والفنون، جامعة الیرموک.
عارف، أسامة بن حسن. (2018م). جودة مخرجات التعلیم فی الجامعات السعودیة ودورها فی تلبیة مُتطلّبات سوق العمل السعودی وفق رؤیة 2030. مجلة البحث العلمی فی التربیة، کلیة البنات للآداب والعلوم والتربیة، 4، (19)، 683-741.
العامری، عبد الله بن محمد. (1434ه). مُتطلّبات تدویل التعلیم العالی کمُدخل لتحقیق الریادة العالمیة للجامعات السعودیة: تَصوّر مُقترح. (رسالة دکتوراه). کلیة التربیة، جامعة أم القرى.
عبد الواحد، نبیل وعبد الرازق، عزة. (10/12 مايو، 2008). نموذج التعلّم المتکامل والکفایات المهنیة لمعلمی التعلیم الثانوی. المؤتمر القومی لتطویر التعلیم الثانوی وسیاسات القبول بالتعلیم العالی، وزارتی التربیة والتعلیم العالی والبحث العلمی، جمهوریة مصر العربیة.
العتیبی، بدر مبروک. (2014م). تسویق الخدمات الجامعیة ودوره فی تحسین القدرة التنافسیة للجامعات السعودی.ة (رسالة دکتوراة). کلیة التربیة، جامعة أم القرى.
العدوان، زید سلیمان والحوامدة، محمد فؤاد. (2010م). تصمیم التدریس بین النظریة والتطبیق. دار المسیرة للنشر والتوزیع.
عصاصة، غازی محمد؛ والجیزاوی، ناصر؛ وخمیس، غانم محمد. (24/25 نوفمبر، 2005م). تأثیر البوابات الإلکترونیة والنشر الدولی على ترتیب جامعة بنها فی التصنیفات العالمیة. المؤتمر العلمی الأول للمکتبات بجامعة بنها، تحدیات المکتبات الجامعیة فی الألفیة الثالثة، 35-58.
العلول، سمر محمد خلیل. (2011). دور إدارة المعرفة فی تنمیة الموارد البشریة الأکادیمیة فی الجامعات الفلسطینیة بقطاع غزة. (رسالة ماجستیر). کلیة التربیة، جامعة الأزهر، غزة.
علیان، هبة عقیلان. (2017م). تَصوّر مقترح لتطویر أداء أعضاء هیئة التدریس بکلیات التربیة فی الجامعات الفلسطینیة فی ضوء التقنیات التعلیمیة الحدیثة (رسالة ماجستیر غیر منشورة). کلیة التربیة، الجامعة الإسلامیة، غزة.
العلیانی، غرم الله دخیل. (سبتمبر، 2019م). دور رأس المال البشری بالجامعات السعودیة فی تحقیق المیزة التنافسیة فی ظل اقتصاد المعرفة من وجهة نظر القیادات الأکادیمیة المتخصصة. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربویة والنفسیة، 11 (1)، 1-40.
العمری، نورة علی. (2015م). تقییم برامج خدمة المجتمع بالجامعات الأهلیة السعودیة: دراسة حالة بجامعة الأمیر سلطان. المجلة العربیة لدراسات وبحوث العلوم التربویة والإنسانیة، مؤسسة د. حنان درویش للخدمات اللوجستیة والتعلیم التطبیقی، مصر، ع (1)، 118-153.
العنزی، مشعل بن سلیمان. (ديسمبر، 2014م). الممارسات المهنیة لإعداد وتنمیة أعضاء هیئة التدریس فی جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة. مجلة جامعة طیبة للعلوم التربویة، کلیة التربیة، 2، السنة (9)، 265-286.
عیاصرة، عطاف منصور. (2017م). تقییم الأداء التدریسی لأعضاء هیئة التدریس فی کلیة التربیة بجامعة الجوف من وجهة نظر الطالبات. المجلة الدولیة للدراسات التربویة والنفسیة، 2، (3)، 483-429.
فخرو، عبد الناصر عبد الرحیم. (أبريل، 2009م). معاییر تمیّز الأداء البحثی فی الجامعات العربیة: دراسة تحلیلیة. مجلة دراسات فی التعلیم الجامعی، جامعة عین شمس، ع (20)، .114-148.
فرغلی، جمیل السید أحمد. (2005م). تطویر التعلیم الثانوی الصناعی فی مصر فی ضوء متطلبات بعض الاتفاقیات الدولیة. (رسالة ماجستیر غیر منشورة). کلیة التربیة، جامعة أسیوط.
فروهوالد وولفجانج. (2003م). "ثقافة المعرفة أم سوق المعرفة؟ حول الأیدلوجیة الجدیدة للجامعة". مجلة فصلیة للتربیة المقارنة، 23 (1)، مکتب التربیة الدولی، الیونسکو-جنیف.
قرشم، أحمد عفت؛ العراقی، السعید محمود؛ الثقفی، أحمد بن سالم. (يوليو، 2012م). تقویم الأداء التدریسی لدى أعضاء هیئة التدریس بجامعة الطائف فی ضوء معاییر جودة الأداء. مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، 27، الجزء (2)، 47-90.
القرنی، نوره عوض الله عبد الله. (2016م). الممارسات التربویة لدى أعضاء هیئة التدریس فی کلیة التربیة بالدوادمی بجامعة شقراء من وجهة نظرهم. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربویة والنفسیة. جامعة القدس المفتوحة. 4، ( 13)، 181-204.
قشقش، خالد أحمد (2014م). إدارة رأس المال الفکری وعلاقته فی تعزیز المیزة التنافسیة: دارسة تطبیقیة على الجامعات الفلسطینیة بقطاع غزة (رسالة ماجستیر). کلیة الاقتصاد والعلوم الإداریة، جامعة الأزهر، فرع غزة.
المحمد، هدیة محمد. (2011م). البحث العلمی فی جامعة الکویت الواقع والعمیقات من وجهة نظر أعضاء الهیئة التدریسیة. ( رسالة ماجستیر غیر منشورة). کلیة الدراسات العلیا، الجامعة الأردنیة.
المحمدی، سمیرة دخیل. (2020م). متطلبات تحقیق المیزة التنافسیة بجامعة تبوک فی ضوء رؤیة المملکة العربیة السعودیة. (رسالة ماجستیر غیر منشورة). کلیة التربیة، جامعة تبوک.
مخلوف، سمیحة علی. (2010م). تقویم مشروع تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس بجامعة الفیوم. مجلة رابطة التربیة الحدیثة، رابطة التربیة الحدیثة، مصر، 3، (7)، 25-113.
مطر، محمد محمد. (2015م). تطویر إدارة الموارد البشریة بالتعلیم قبل الجامعی فی ضوء بعض الخبرات العالمیة. (رسالة دکتوراه غیر منشورة). کلیة التربیة، جامعة المنصورة.
المملکة العربیة السعودیة. (2016م). رؤیة المملکة العربیة السعودیة 2030.
موسی، محمد فتحی والعتیبی، منصور. (2011م). تطویر أداء أعضاء هیئة التدریس بجامعة نجران وفقاً لمعاییر الجودة والاعتماد الأکادیمی. مجلة کلیة التربیة، جامعة الأزهر، 45، ج (1)، 453-525.
وزارة التعلیم. (1440ه). إحصائیة بأعضاء هیئة التدریس فی التعلیم الجامعی فی المملکة العربیة السعودیة. وزارة التعليم.
ویح، محمد عبد الرازق. (2013م). مُتطلّبات تطویر رأس المال الفکری لتحقیق المیزة التنافسیة للجامعات: دراسة میدانیة على جامعة بنها. مجلة کلیة التربیة. جامعة بنها، مصر، 24، (95)، 239-244.
یوسف، ماهر إسماعیل. (2002م). الموسوعة العربیة لمصطلحات التربیة وتکنولوجیا التعلیم. مکتبة الرشد.
ثانیاً: المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Abanami, F.  A. (2009 AD). Evaluating the program of preparing the teacher of Quranic studies at the Teachers College, King Saud University in light of the quality performance criteria.  Journal of Psychological and Educational Research, Menoufia University, 24 (2), 96-125.                                                                                                
 
Abu Aisha, A. K. (2012). Contribution of the administrators of the University of Jordan and Yarmouk University in promoting the scientific research of faculty members - proposals for development (Unpublished PhD thesis).  Yarmouk University, Jordan.                    
                  
                                
Ahmed, O. Z. (2015 AD). A proposed scenario for activating the competitive advantage of the Faculty of Education in the New Valley, a “field study”. Journal of the Faculty of Education, Assiut University, 31,  (3), 646-726.                                                                                         
 
Al Harith, F. A. (2016). A proposed strategy for developing the jobs of Saudi universities in light of the principles of the University of the Future  (Unpublished PhD thesis).College of Education. King Khalid University.                                                                                             
                                                                                          
Al Zahir, A. (1425 AH).  The professional development programs for a faculty member in Saudi universities, their fields, methods of mplementation, obstacles and constituents for their success. Umm Al Qura University. Makka.                                                                        
 
Al Saeedi, Y. A. (2017 AD).  Intellectual capital management and its relationship to competitive advantage in Saudi universities “A future vision  (Unpublished PhD thesis). King Khalid University.                   
 
Al-Bishr, F. A. (2019 AD). An analytical study of the reality of evaluating the teaching performance of faculty members in some public universities in the Kingdom of Saudi Arabia.  Specialized International Education Journal, 8 (7), 52-62.                                                            
 
Al-Bakri, T., & Beni Hamdan, K. (2013 AD).  Conceptual framework for sustainability and sustainable competitive advantage. A test case for HP in adopting the sustainability strategy. Academic Journal of Social and Humanitarian Studies, Hassiba Bou Ali University, Chlef, 9, 1-20.       
PopSheet, A. I. (2012). The practices of developing the teaching performance of faculty members at King Faisal University. Journal of Educational Sciences and Human Studies, King Saud University, 24, (3), 753-774.                                                                                        
 
Jalmbo, H.O.,& Farag Allah, A. (2011 AD). The role of scientific research in improving the quality of the academic performance of faculty members in Palestinian universities.  Scientific Research Conference, its concepts, ethics, and employment, Islamic University. Gaza.                                                                                                   
 
Al-Hayes, A. (2010 AD).  Determinants of knowledge production and acquisition of female postgraduate students at Sultan Qaboos University "Reality and Challenges". Sultan Qaboos University, Sultanate of Oman.                                                                                                
 
Al-Hamidi, K. M. (March, 2018). Visualize a proposal to evaluate the performance of faculty members at Qassim University from their point of view in light of some experiences of some local and international universities.  Journal of the Faculty of Education, Assiut University, 34, (3), 374-424.                                                                                          
 
Hawiji, M. A. G., & al-Suhaymy, K. A. (July 2019). Mechanisms for improving the King Khalid University’s ranking in international rankings as an entry point to achieve competitive advantage, a “field study”.  King Khalid University Journal of Educational Sciences,  30, (2), 1-33.                                                                                             
 
Khater, M. I. (2015 AD).  Internationalization of education: one of the approaches to achieving competitive advantage for Egyptian        universities.  Journal of Educational and Psychological Studies, Zagazig University, 87, C (1), 223-278.                                               
 
Calipha, A. (1436 AH). An evolutionary vision for the scientific research system in Saudi universities in light of global competitiveness.  The Saudi Journal of Higher Education, Center for Research and Studies in Higher Education, Ministry of Education, Riyadh, 12, 11-49.                      
Daradaka, A. M., & Al-Aisrah, M. M. (2013 AD).  Conceptualizing a proposal to develop the teaching performance of a faculty member at Taif University in light of the international standard ISo 9002 from the point of view of educational leaders.  Arab Studies in Education and Psychology, 38, (1), 167-206.                                                               
 
Damanhoury, Z. A., & Abdullah, A. A. M. (2011 AD). Effective development of faculty members in distinguished universities in the era of knowledge. A study on application to King Abdul Aziz University (Unpublished research),  King Abdul Aziz University.                         
 
Al-Dossary, M. A. (2017 AD).  The role of the community service and continuing education deanships in Saudi universities in achieving the requirements of sustainable development (PhD dissertation ). King Saud University.                                                                                            
 
Al-Dayhani, S. G. (2017 AD). Developing the professional development role of faculty members in achieving competitive advantage for the University of Kuwait: a future study. Educational and psychological studies, Zagazig University, 95, part (2), 317-382.                                
 
Al-Zahiri, I. A. (April 11, 2012 AD). Intellectual capital: the future strategic choice of higher education institutions. The Arab Annual Conference “Knowledge Management and the Management of Intellectual Capital in Higher Education Institutions in Egypt and the Arab World, Faculty of Specific Education, Mansoura University, 19-45.                                                                                                       
 
Zaitoun, H. (2008 AD). Teaching Strategies A contemporary view of teaching and learning methods. Alam al-kotob.                                    
 
Shakhshir, H. M. (2010 AD).  The level of professional development of the faculty members at An-Najah National University from their point of view (Master thesis). An-Najah National University.                            
 
Al-Sharif, R. M. (2015 AD). A proposed conception for developing the Deanship of Community Service and Continuing Education at t University of Tabuk in light of the introduction to Excellent Management. Journal of Education, Al-Azhar University, 162, 177-220.
 
Shalaby, A. A. (2018 AD).  Requirements for achieving the competitive advantage of Mansoura University in light of some global experiences: a contemporary educational vision (PhD thesis). Faculty of Education, Mansoura University.                                                                            
 
Al-Shammari, M. F. (2015). The degree of availability of the requirements for knowledge production as an input to building a competitive advantage in the University of Hail from the point of view of its academic leaders: a field study. Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education, Federation of Arab Universities. 35, (2), 45-66.                                                                     
 
Shehab, N. A.  (2015 AD). Research Chairs: A strategic partnership to reform the research function in Arab universities, a proposed model. Journal of Educational Sciences, Helwan University, Egypt, 3 (2), 237-273.                                                                                                         
 
Al-Shahrani, S.B. (2019 AD). The reality of investing human capital in King Saud University to achieve a competitive advantage. Journal of Scientific Research in Education, Ain Shams University. 20, (6), 363-384.                                                                                                      
                                                                                                      
Al Saleh , O. (2012). Building competitive advantage in Saudi public universities (PhD thesis). College of Education, Umm Al-Qura University, Saudi Arabia.                                                                     
 
Siam, M. M. S. (2014 AD). Pedagogical knowledge of the sports content of the eighth grade teachers in Gaza (Master thesis). Faculty of Education, Islamic University of Gaza.                                                
 
Taha, S.M.(2014 AD). A future vision for the community service unit in light of quality standards and academic accreditation: College of Science and Arts for Girls in Al-Namas - King Khalid University as a model. Journal of Childhood and Education, Alexandria University, 6 (20), 15-80.                                                                                         
 
Al-Dhahirat, Y. H. T. (2000 AD).  Intellectual assets of educational practice among faculty members at the Faculty of Education at Yarmouk University (Master's thesis).  Faculty of Education and Arts, Yarmouk University.                                                                           
 
Aref, O.H. (2018 AD).  The quality of educational outcomes in Saudi universities and their role in meeting the requirements of the Saudi labor market in accordance with the 2030 vision.  Journal of Scientific Research in Education, Girls' College of Arts, Sciences and Education, 4, (19), 683-741.                                                                                       
 
Al-Ameri, A.M. (1434 AH). The requirements of the internationalization of higher education as an entry point for achieving global leadership for Saudi universities: a suggested scenario (PhD thesis).  College of Education, Umm Al-Qura University.                                                                                                              
Abdel Wahid, N., & Abdel Razek, A. (May 12/10, 2008).  An integrated learning model and professional competencies for secondary education teachers.  The National Conference for the Development of Secondary Education and Policies for Acceptance of Higher Education, the Ministries of Education, Higher Education and Scientific Research, Arab Republic of Egypt.                                                                     
                                                                                 
 
Al-Otaibi, B. M. (2014 AD). Marketing university services and its role in improving the competitiveness of Saudi universities (PhD thesis).  College of Education, Umm Al-Qura University.                                
 
Al-Adwan, Z. S., & Al-Hawamdeh, M. F. (2010 AD). Teaching design between theory and practice. Dar Al Masirah for Publishing and Distribution.                                                                                          
 
Asasa, G. M; Al-Jizawi, N., & Kahims, G.M. (November 24/25, 2005). The effect of electronic portals and international publishing on the ranking of Benha University in global rankings. The First Scientific Conference for Libraries at Benha University, University Libraries Challenges in the Third Millennium, 35-58.                                          
 
Aloul, S. M. K.. (2011). The role of knowledge management in the development of academic human resources in Palestinian universities in the Gaza Strip (Master thesis).  Faculty of Education, Al-Azhar University, Gaza.                                                                                  
 
Alyan, H. A. (2017 AD).  Conceiving a proposal to develop the performance of faculty members in colleges of education in Palestinian universities in light of modern educational technologies (unpublished master's thesis). Faculty of Education, Islamic University, Gaza.         
 
Al-Aliani, G. D. (September, 2019).  The role of human capital in Saudi universities in achieving competitive advantage in light of the knowledge economy from the point of view of specialized academic leaders. Umm Al-Qura University Journal of Educational and Psychological Sciences, 11 (1), 1-40.                                                  
 
Al-Amri, N. A. (2015 AD). Evaluation of Community Service Programs in Private Saudi Universities: A Case Study at Prince Sultan University.
The Arab Journal of Educational and Human Sciences Studies and Research, Dr. Hanan Darwish for Logistics Services and Application Education,  (1), 118-153.
 
Al-Enezi, M.S. (December 2014).  Professional practices for preparing and developing faculty members at Imam Muhammad Ibn Saud Islamic University. The Taiba University Journal for Educational Sciences, Faculty of Education, 2,  265-286.                                                        
 
Ayasrah, A. M. (2017 AD). Evaluation of the teaching performance of the teaching staff of the College of Education at Al-Jouf University from the students’ point of view.  International Journal of Educational and Psychological Studies, 2, (3), 483-429.                                         
                                                
Fakhro, A. A. (April 2009). Standards of Excellence for Research Performance in Arab Universities: An Analytical Study. Journal of Studies in University Education, Ain Shams University, (20), 114-148.  
 
Farghali, G. E. (2005 AD). The development of industrial secondary education in Egypt in light of the requirements of some international agreements (Unpublished Master's thesis).  Faculty of Education, Assiut University.                                                                                            
 
Froehwald ,W. (2003 AD).  Knowledge Culture or Knowledge Market? About the University’s New Ideology.  Quarterly Journal of Comparative Education, 23 (1), IBE, UNESCO-Geneva.                    
                                       
Qarsham, A. E; Al- Iraqi, S. M., & Al-Thaqafi, A.S. (July 2012). Evaluating the teaching performance of the teaching staff at Taif University in light of the quality performance criteria.  Journal of Arab Studies in Education and Psychology, 27, (2), 47-90.                             
 
Al-Qarni, N. A. A. (2016 AD). The educational practices of the teaching staff of the Faculty of Education in Al-Dawadmi, Shaqra University, from their point of view. Journal of Al-Quds Open University for Research and Educational and Psychological Studies. Al-Quds Open University. 4, (13), 181-204.                                                                
 
Qashqash, K. A (2014).  Management of Intellectual Capital and its Relationship to Enhancing Competitive Advantage: An Applied Study on Palestinian Universities in the Gaza Strip (Master's Thesis). Faculty of Economics and Administrative Sciences, Al-Azhar University, Gaza Branch.                                                                                                 
 
Al-Muhammad, H. M. (2011 AD). Scientific research at the University of Kuwait: reality and its depths from the point of view of faculty members (Unpublished Master's thesis). College of Postgraduate Studies, University of Jordan.                                                            
                                                                          
Al-Muhammadi, S. D. (2020 AD). The requirements for achieving a competitive advantage at the University of Tabuk in light of the vision of the Kingdom of Saudi Arabia (Unpublished Master's thesis). Faculty of Education, University of Tabuk.                                                            
 
Makhlouf, S. A. (2010 AD). Evaluation of the project to develop the capacities of faculty members at Fayoum University. The Association of Modern Education, 3, (7), 25-113.                                                         
 
Matar, M. M. (2015 AD).  The development of human resources management in pre-university education in light of some global experiences (Unpublished PhD thesis).  Faculty of Education, Mansoura University.                                                                                             
 
Kingdom of Saudi Arabia. (2016 AD). The vision of the Kingdom of Saudi Arabia 2030.                                                                               
 
Musa, M. F., & Al-Atibi, M. (2011 AD). Developing the performance of the faculty members at Najran University in accordance with quality standards and academic accreditation. Journal of the Faculty of Education, Al-Azhar University, 45, 453-525.                                        
 
Ministry of Education. (1440 AH). Statistics of the faculty members for university education in the Kingdom of Saudi Arabia. Ministry of education.                                                                                              
 
Waiah, M. A. (2013 AD). Requirements for developing intellectual capital to achieve competitive advantage for universities: a field study on Benha University.  Journal of the College of Education. Benha University, 24, (95), 239-244.                                                                  
 
Yusef, M. I. (2002 AD). The Arab Encyclopedia of Educational Terms and Education Technology. Al-Rushd Library. 
ثالثا: المراجع الأجنبیة
Asli, K. (2011). The Value of Environmental Management and Green Product Design within Sustainable Development and Competitive Strategies of the Companies. African Journal of Agricultural Research, 6 (1), 514 -5350.
 
De, Haan. H. H. (December, 2015). Competitive advantage, what does it really mean in the context of public higher education institutions?. International Journal of Educational Management, 1, 44-61.
 
Dobson, A., Quilley, S., & Young, W. (2010). Sustainability as competitive advantage in higher education in the UK. International Journal of Environment and Sustainable Development, 9 (4), 330-348.
 
Kathleen, Smith, S., & Ronal D. Simpson. (1995). validating teaching competencies for faculty members in higher education: a national study using the Delphi method. Innovative higher education, 19 (3).
 
Marlin, C. (2011). World-class research performance through research focus and the strategic use of research resources. In Paths to a World-Class University, Sense Publishers, 195-203.
 
Martin, F. (2008). Blackboard as the learning management system of a computer literacy course. Journal of Online Learning and Teaching, 4 (2), 138-145.
 
Montgomery, Collis. (2017). Transnational partnership in higher education in China; The diversity & Complexity of elite strategic alliances. London Review of Education, 14, (1), 70-85.
 
Porter, Q. (2005). Internet & Competitive Advantage: An empirical study of UK retail banking sector. Doctor of Philosophy. University of Warwick.
 
Seifer, S. D., Blanchard, L. W., Jordan, C., Gelmon, S., & McGinley, P. (2012).  Faculty for the Engaged Campus: Advancing Community-Engaged Careers in the Academy. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 16, 0.
 
Stiggins, J. (2008). Student- Invlved assessment for learning. (4 Th  Ed). New Jersey. Pearson Education.
 
Suarez-Balcazar, Y., Mirza, M. P., & Hansen, A. M. W. (2015). Unpacking university–community partnerships to advance scholarship of practice. Occupational therapy in health care, 29 (4), 370-382.
 
Terpstra, M, A. (2009). Developing technological pedagogical content knowledge: per-service teachers’ perception of how they learn to use educational technology in their teaching. Doctor of philosophy, Michigan State of university.