نموذج مقترح لتعليم الأخلاق لطلاب المرحلة الثانوية في ضوء النظرية الأخلاقية الإسلامية A Proposed Model for Teaching Ethics to the Secondary School Students in the Light of the Islamic Ethical Theory

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلف

إدارة تعليم الرياض، وزارة التعليم، الرياض، السعودية

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى استنباط أسس وتطبيقات تربوية من مبادئ النظرية الأخلاقية الإسلامية التي استخلصها محمد دراز من القرآن الکريم، والمتمثلة في: الإلزام، والمسؤولية، والجزاء، والنية، والجهد. ومن ثم اقتراح نموذج لتعليم الأخلاق لطلاب المرحلة الثانوية في ضوئها. وقد اُستخدم المنهج التحليلي لتحقيق هذه الأهداف، وقُسمت الدراسة إلى أربعة محاور: المفاهيم الرئيسة التي تضمنتها مبادئ النظرية الأخلاقية الإسلامية. الأسس والتطبيقات التربوية المستمدة من مبادئ النظرية الأخلاقية الإسلامية. نماذج لتعليم الأخلاق: النموذج المقترح لتعليم الأخلاق لطلاب المرحلة الثانوية في ضوء النظرية الأخلاقية الإسلامية.  وقد توصلت الدراسة إلى نتائج عدة، أهمها:  العمل الأخلاقي في النظرية الأخلاقية الإسلامية لا يکون إلا من إنسان عاقل ذي إرادة حرة تتحرک نحو النشاط الذي قصدته بجهد واعٍ يوصلها إلى غايتها. النظرية الأخلاقية الإسلامية تراعي الطبيعة الإنسانية والحياة الواقعية، وفي ذات الوقت ترتقي بالإنسان نحو المثالية الأخلاقية. تعليم الأخلاق يکون بالإقناع العقلي وإثارة التفاعل الوجداني، ويتم في وسط اجتماعي تفاعلي آمن. دور المعلم في نموذج تعليم الأخلاق يتمثل في تهيئة المواقف التعليمية لمساعدة الطلاب على التخلق بالقيمة، ومتابعة وتقويم تعلمهم. للطالب دور أساس في النموذج، حيث إن عليه التفاعل مع المواقف التعليمية، وتحفيز ذاته للترقي الأخلاقي، والتفکر في أعماله وتحسينها.    
This study aims to elicit the educational bases and practices from the principles of Islamic Ethical theory, which were drawn from the Qur'an by Mohammad Draz, namely obligation, responsibility, penalty, intention and effort in order to establish a model of teaching ethics to high school students. The analytical method was used for fulfilling the study purpose. The study was divided into four dimensions, namely the key concepts of principals of Islamic Ethical theory, the educational bases and practices derived from these principles, the models of teaching ethics and the proposed model for teaching ethics in the light of the Islamic Ethical theory. The results of the study revealed that the ethical action in Islamic Ethical theory can only be done by a rational person with a free will that moves towards the activity that leads to the purpose. The Islamic Ethical theory considers the human nature and reality, and elevate human beings towards idealism. The teaching of ethics is done by persuading and stirring emotional interaction in a social, interactive and safe environment. The teacher's role in the model of teaching ethics is presented by creating the educational situations that help students to be moral and by monitoring and evaluating their learning. The students have a major role in this model as they must interact with the educational situations, stimulate themselves for ethical advancement, reflect about their work.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أولا: المراجع العربية
أبو الخیل، یوسف مفلح. (2018). أثر برنامج تعلیمی قائم على نموذج أبعاد التعلم لمارزانو فی تنمیة الذات الأخلاقیة لدی طلبة الصف التاسع الأساسی بمبحث التربیة الإسلامیة فی الأردن. المجلة التربویة الأردنیة، 3(3)، 110-136.
الأنصاری، فرید. (1997). أبجدیات البحث فی العلوم الشرعیة. منشورات الفرقان.
بکار، عبدالکریم محمد. (2011). المراهق کیف نفهمه وکیف نوجهه. دار وجوه للنشر والتوزیع.
جامع، حسن. (2009). تصمیم التعلیم. دار الفکر.
الجبوری، معد صالح وحمد، زیدان خلف. (2019). أثر استراتیجیة الأیدی والعقول فی اکتساب المفاهیم الإسلامیة عند طلاب الصف الخامس العلمی وتنمیة القیم الأخلاقیة لدیهم. مجلة جامعة تکریت للعلوم الإنسانیة، 26 (5)، 389–409.
الجلاد، ماجد زکی. (2007). تعلم القیم وتعلیمها. دار العلوم.
جویس، بروس وویل، مارشا. (2011). نماذج التعلم. (ترجمة مجموعة من أساتذة التربیة بجامعة الإمارات). دار الکتاب الجامعی.
الحبار، ندى لقمان. (2012). أثر استخدام طریقة الاکتشاف فی اکتساب القیم الإسلامیة وتنمیة التفکیر التأملی لدى طلاب الصف الخامس العلمی. مجلة أبحاث کلیة التربیة الأساسیة، جامعة الموصل، العراق، 12(1)، 1 -34.
حلمی، مصطفى محمد. (1977). الأخلاق الإسلامیة فی رأی ابن تیمیة. دراسات جامعة الملک سعود، 1، 57 -69.
دراز، محمد عبد الله. (1973). دستور الأخلاق فی القرآن. (تعریب وتحقیق وتعلیق عبدالصبور شاهین). مؤسسة الرسالة، بیروت.
الدوسری، خذعان. (2013). تحلیل القیم الأخلاقیة الإسلامیة المتضمنة فی محتوى مقرر الحدیث والثقافة الإسلامیة للصف الثانی الثانوی. (رسالة ماجستیر). جامعة الملک سعود، الریاض.
الرویثی، إیمان والروساء، تهانی. (2013). تقویم أداء معلمات العلوم فی تدریس مقرر الصف الأول المتوسط وفق معاییر مقترحة للتدریس. رسالة التربیة وعلم النفس، السعودیة، 42، 93 -116.
زاید، غادة. (2012). قیاس فاعلیة تصور مقترح باستخدام التعلیم الإلکترونی لتنمیة بعض القیم الأخلاقیة لدى تلامیذ المرحلة الابتدائیة فی مادة التاریخ. مجلة الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة، مصر، 43، 13-59
الزهرانی، حسین (2012). القیم التربویة المتضمنة فی مقرر التربیة الإسلامیة المطور للصف الرابع الابتدائی بالمملکة العربیة السعودیة. (رسالة ماجستیر). جامعة أم القرى، مکة المکرمة.
الزهرانی، عبد الله. (2014). القیم التربویة المتضمنة فی کتاب لغتی المقرر للصفوف الأولیة فی المرحلة الابتدائیة بالمملکة العربیة السعودیة. (رسالة ماجستیر). جامعة أم القرى، مکة المکرمة.
الزهرانی، یحیى. (2014). الأسالیب القرآنیة فی معالجة الأخطاء الأخلاقیة وتطبیقاتها فی الواقع التربوی المعاصر. (رسالة ماجستیر). جامعة أم القرى، مکة المکرمة.
زیدان، محمد مصطفى. (1972). النمو النفسی للطفل والمراهق وأسس الصحة النفسیة. منشورات الجامعة اللیبیة.
السقاف، یوسف. (2010). القیم الأخلاقیة المتضمنة فی مقررات العلوم الشرعیة للمرحلة المتوسطة بنین فی المملکة العربیة السعودیة.(رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة أم القرى، مکة المکرمة.
السلمی، سلیمان. (2013). دور مناهج العلوم الطبیعیة فی تنمیة القیم العلمیة لدى طلاب المرحلة الثانویة من وجهة نظر معلمی ومشرفی العلوم الطبیعیة واتجاهات الطلاب نحوها. (رسالة دکتوراه). جامعة أم القرى، مکة المکرمة.
الشبل، عبد العزیز صالح. (1976). الأخلاق فی القرآن.(رسالة ماجستیر). جامعة الملک عبد العزیز، مکة المکرمة.
الشملتی، عمر. (2010). القیم الأخلاقیة المتضمنة فی کتب التربیة الإسلامیة بالمرحلة المتوسطة بالمملکة العربیة السعودیة وطرق عرضها. دراسات تربویة ونفسیة، 68، 59-95.
الشیخ، سلیمان. (1982). البحوث النفسیة فی التفکیر الخلقی. حولیة کلیة التربیة، قطر 1(1)، 131 -159.
العجمی، زینب عباس؛ والعیاصرة، محمد عبدالکریم؛ والمحرزی راشد سیف. (2019). أثر برنامج تعلیمی مستند إلى مکونات الذکاء العاطفی وفق نموذج جولمان فی تنمیة السلوکات الأخلاقیة فی مادة التربیة الإسلامیة. مجلة الدراسات النفسیة والتربوية، جامعة السلطان قابوس، 13(2)،275–299.
عزام، محفوظ علی. (1986). الأخلاق فی الإسلام بین النظریة والتطبیق. دار الهدایة.
العسافی، عبید. (2013). درجة تضمین المنظومة القیمیة فی کتب الدراسات الاجتماعیة والوطنیة المطورة للمرحلة المتوسطة(رسالة ماجستیر). جامعة أم القرى، مکة المکرمة.
العشیوی، وفاء. (2011). تقویم مستوى أداء معلمات اللغة العربیة بالمرحلة الثانویة فی ضوء مهارات التدریس الإبداعی للبلاغة(رسالة ماجستیر). جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، الریاض.
الغنام، محمد عبد القوی شبل. (2011). عقیدة التوحید أساس للتربیة الأخلاقیة النظریة والتطبیق: دراسة تحلیلیة من المنظور الإسلامی. مجلة التربیة، جامعة الأزهر، 2(146)، 595 -661.
القرشی، عبد الرحمن. (2013). القیم التربویة المتضمنة فی کتاب الریاضیات المطور للصف الرابع الابتدائی. (رسالة ماجستیر). جامعة أم القرى. مکة المکرمة.
الکیلانی، ماجد عرسان. (2008). فلسفة التربیة الإسلامیة دراسة مقارنة بین أصول التربیة الإسلامیة والفلسفات التربویة المعاصرة. دار القلم.
المالکی، مسفر. (2012). دراسة تقویمیة للأداء التدریسی لمعلمی التربیة الاسلامیة للمرحلة الثانویة فی ضوء معاییر الجودة الشاملة.( رسالة دکتوراه). جامعة أم القرى. مکة المکرمة.
المدخلی، محمد عمر. (2012). القیم التربویة فی کتاب لغتی المقرر على الصف الأول الابتدائی بالمملکة العربیة السعودیة. مجلة التربیة، جامعة الأزهر، 1(147)، 679-713.
المیمان، بدریة والسالوس، منى. (2014). النظریة التربویة وتطبیقاتها عبر العصور دراسة تحلیلیة من المنظور الإسلامی. الجمعیة العلمیة السعودیة لعلوم العقیدة والأدیان والفرق والمذاهب، المدینة المنورة.
 النغیمشی، عبدالعزیز محمد. (2011). علم النفس الدعوی دراسات نفسیة تربویة للآباء والدعاة والمربین(ط3). دار المسلم.
الهاشمی، عبدالحمید محمد. (1972). علم النفس التکوینی (ط2). دراسات فی علم النفس الحدیث، بیروت.
 
ثانیاً: المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Abu Al Khail, Y. M. (2018).  The impact of an educational program based on Marzano's learning dimensions model on the moral self-development of ninth grade students in the study of Islamic education in Jordan. The Jordanian Educational Journal, 3 (3), 110-136.               
 
Ansari, F. (1997). The ABCs of Research in Forensic Sciences. Al-Furqan Publications.                                                                              
                                                                            
Bakkar, A. K. M. (2011). The teenager: how to understand it and how to direct it. Dar Wojooh for Publishing and Distribution.                           
 
Jamea, H. (2009). Instructional Design. Dar elfikr.
 
Al-Jubouri, M. S., & Hamad, Z. K. (2019). The effect of the hands and minds strategy in acquiring Islamic concepts among fifth-grade scientific students and developing their moral values. Tikrit University Journal of Human Sciences, 26 (5), 389- 409.                                                        
 
El galad, M. Z. (2007).  Learning and teaching values. Dar  El-oloom.
 
Joyce, B., & Will, M. (2011). Learning Models. (Translated by a group of education professors at the Emirates University). Dar al-kitab al Jāmiʻī.                                                                                                   
 
AL habbar, N. L. (2012).  The effect of using the discovery method on acquiring Islamic values ​​and developing reflexive thinking among fifth-grade students.  Faculty of Basic Education Research Journal, University of Mosul, Iraq, 12 (1), 1-34.                                                                   
 
Helmy, M. M. (1977). Islamic ethics in the opinion of Ibn Taymiyyah.
. King Saud University Studies, 1, 57-69
 
Draz, M. A. (1973).  Constitution of ethics in the Qur’an.  (Arabization, interrogation and comment of Abdul Sabour Shaheen). Al- Resalah Foundation, Beirut.                                                                                
 
Al-Dossary, s. (2013). An analysis of the Islamic ethical values ​​included in the content of the Hadith and Islamic Culture course for the second year of secondary school (Master thesis).  King Saud University, Riyadh.
 
Al-Ruwaithi, I.,& Al- Roasaa, T. (2013).  Evaluating the performance of science teachers in teaching the first intermediate grade course according to suggested standards for teaching.  Education and Psychology message, Saudi Arabia, 42, 93-116.                                                                     
 
Zayed, G. (2012).  Measuring the effectiveness of a proposed perception by using e-learning to develop some moral values ​​among elementary school students in the course of history.  Journal of the Educational Association for Social Studies, 43, 13-59.                                               
 
Zahrani, H. (2012). The educational values ​​included in the developed Islamic education course for the fourth grade of primary school in the Kingdom of Saudi Arabia (Master thesis). Umm Al-Qura University, Makkah.                                                                                                  
 
Zahrani, A. (2014). The educational values ​​included in my course language book for the elementary grades of the elementary stage in the Kingdom of Saudi Arabia. (Master thesis) Umm Al-Qura University, Makkah.                                                                                                 
 
Zahrani, Y. (2014). Quranic methods of dealing with moral errors and their applications in contemporary educational reality. (Master thesis).
 Umm Al-Qura University, Makkah.
 
Zaidan, M. M. (1972).  Child and adolescent psychological development and foundations of mental health.  Libyan University Publications.     
 
Al-Saqqaf, Y. (2010).  The ethical values ​​included in the forensic science courses for intermediate school boys in the Kingdom of Saudi Arabia (unpublished master's thesis).  Umm Al-Qura University, Makkah.       
 
Al-Selmi, S. (2013). The role of natural science curricula in developing the scientific values ​​of high school students from the point of view of natural sciences teachers and supervisors and the students ’attitudes towards them (PhD thesis).  Umm Al-Qura University, Makkah.        
 
Al-Shibl, A. S. (1976). Ethics in the Qur’an (Master Thesis). King Abdul Aziz University, Makkah.                                                                     
 
Al-Shamlati, O . (2010). The ethical values ​​contained in the books of Islamic education in the intermediate stage in the Kingdom of Saudi Arabia and methods of presenting them.  Educational and Psychological Studies, 68, 59-95.                                                                                 
 
El- Sheikh, S. (1982). Psychological research in moral thinking.  College of Education Yearbook, Qatar 1 (1), 131-159.                                           
 
Al-Ajami, Z. A;  Al-Aaysrah, M. A; & Al-Mahrizi R. S. (2019). The effect of an educational program based on the components of emotional intelligence according to the Goleman model in developing moral behaviors in the subject of Islamic education.  Journal of Psychological and Educational Studies, Sultan Qaboos University, 13 (2), 275-299.   
 
Azzam, M. A. (1986).  Ethics in Islam between theory and practice. Dar el- Hidaya.                                                                                             
 
Al-Assafy, O. (2013). The degree of inclusion of the value system in the books of social and national studies developed for the intermediate level (Master's thesis).  Umm Al-Qura University, Makkah.                          
 
AL Eishwi, W. (2011).  Evaluating the performance level of Arabic language teachers in the secondary stage in light of the skills of creative teaching of rhetoric (master's thesis). Imam Muhammad bin Saud Islamic University, Riyadh.                                                                                
 
Al-Ghannam, M. .S. (2011).  The Tawhid doctrine is a basis for theoretical and practical moral education: an analytical study from an Islamic perspective. The Journal of Education, Al-Azhar University, 2 (146), 595-661.                                                                                     
                                                                                     
Al-Qurashi, A. (2013).  The educational values ​​included in the developed mathematics book for the fourth grade of primary school (Master thesis).
Umm Al Qura University. Makkah.
 
Al-Kilani, M. A. (2008). The Philosophy of Islamic Education is a comparative study between the fundamentals of Islamic education and contemporary educational philosophies. Dar Al-kalam.                          
 
Al-Maliki, M. (2012). An evaluation study of the teaching performance of Islamic education teachers for the secondary stage in light of the comprehensive quality standards (PhD thesis). Umm Al Qura University. Makkah.                                                                                                
 
El Madkhali, M. O. (2012). The educational values ​​in my language book, which are taught to the first grade of elementary school in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Education, Al-Azhar University, 1 (147), 679-713.                                                                                                        
 
Al Maiman, B., & Al Salous, M. (2014).  Educational theory and its applications across the ages, an analytical study from an Islamic perspective.  Saudi Society scientific for the Sciences of the faith, religions, and sects, Medina.                                                                 
                                                                                  
 Al-Noghimshi, A. M. (2011). Advocacy psychology, educational psychological studies for parents, advocates, and educators (3rd ed). Dar Al-muslim.                                                                                              
 
Al-Hashemi, A. M. (1972). Formative Psychology (2nd ed). Studies in modern psychology, Beirut.
 
 
ثالثا: المراجع الأجنبية
Eiedat, M. (2013). Towards An Islamic Ethical Theory. Dirasat, Human and Social Sciences, 40 (2), 515-528.
 
Fisher, R. (2013). Teaching Thinking: Philosophical Enquiry in the Classroom. Bloomsbury academic, UK.
 
Garratt, D., & Piper, H. (2012). Citizenship education and philosophical enquiry: Putting thinking back into practice. Education, Citizenship and Social Justice, 7 (1), 71-84.