واقع ممارسات قائدات المدارس الابتدائية لتحقيق العدالة التنظيمية في مدينة الرياض The Status quo of the Primary School Leaders Practices to Achieve the Organizational Justice in Riyadh City

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلفون

1 أستاذ الإدارة والتخطيط التربوي المشارک جامعة الاميرة نوره بنت عبد الرحمن

2 قسم الإدارة والتخطيط التربوي، جامعة الاميرة نوره بنت عبدالرحمن، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن واقع ممارسة قائدات المدارس الابتدائية الحکومية للعدالة التنظيمية في مدينة الرياض، من خلال تحديد مستوى ممارسة قائدات المدارس الابتدائية الحکومية في مدينة الرياض لبُعدي العدالة التنظيمية (العدالة التوزيعية، والعدالة الإجرائية)، والتعرف على ما إذا کان هناک فروق ذات دلالة إحصائية بين مجموع إجابات أفراد عينة الدراسة، تعزى لمتغيرات (المؤهل العلمي، وسنوات الخدمة، والعمر)، والتعرف على المعوقات التي تواجه ممارسة قائدات المدارس الابتدائية الحکومية للعدالة التنظيمية، من وجهة نظر المعلمات، وتقديم مقترحات لتحسين ممارسة قائدات المدارس الابتدائية الحکومية للعدالة التنظيمية في مدينة الرياض، ولتحقيق هذه الأهداف، تم استخدام المنهج الوصفي ، والاستبانة أداة لجمع المعلومات، حيث تکونت من (41) عبارة، موزعة على ثلاثة محاور: الأول يقيس مستوى تفعيل قائدات المدارس الابتدائية الحکومية لبُعدي العدالة التنظيمية (العدالة التوزيعية، والعدالة الإجرائية)، والثاني يحدد معوقات ممارسة قائدات المدارس الابتدائية الحکومية للعدالة التنظيمية، والثالث يقدم مجموعة من مقترحات تحسين ممارسة قائدات المدارس الابتدائية الحکومية للعدالة التنظيمية.  ومن أبرز نتائج الدراسة: أن أفراد عينة الدراسة موافقات على أن قائدات المدارس الابتدائية الحکومية يمارسن عدالة التوزيع بدرجة عالية وبمتوسط (3.61)، وأنهن موافقات بدرجة عالية على ممارسة قائدات المدارس لعدالة الإجراءات بمتوسط (3.72)،وجاءت موافقة أفراد عينة الدراسة بدرجة متوسطة على المعوقات التي تواجه ممارسة قائدات المدارس الابتدائية الحکومية للعدالة التنظيمية بمتوسط (3.27)، کما جاءت موافقة أفراد عينة الدراسة بدرجة عالية على مقترحات تحسين ممارسة قائدات المدارس الابتدائية الحکومية للعدالة التنظيمية بمتوسط (4.11).
This study aimed to reveal the status quo of the primary school leaders practices in the the government primary schools for organizational justice in the city of Riyadh by determining the level of activation of government primary schools leaders in the center of Riyadh for the dimensions of organizational justice (distributive justice, and procedural justice), and to determine whether there are differences statistical significant differences between the total responses of the study sample individuals due to the variable (educational qualifications, years of experience, and age), identifying the challenges facing the activation of leaders of government primary schools for organizational justice from the view points of teachers, and providing proposals to improve the activation of primary schools leaders, government regulatory justice in Riyadh city center. To achieve these goals, the descriptive analytical method was used, and a questionnaire as a tool was adopted for gathering information. The questionnaire consisted of (41) phrases, distributed on three dimensions: the first measures the level of activation of leaders of government primary schools to the dimensions of organizational justice (distributive justice, and procedural justice), and the second addressed the challenges of activating Leaders of government primary schools for organizational justice, and the third provides a set of proposals to improve the activation of leaders of government primary schools for organizational justice. The results of the research revealed that the members of the study sample agree that the leaders of government primary schools are activating fair distribution with a high degree of accuracy (mean = 3.61), and that they agree with a high degree of activation of school leaders to justice procedures with an average of (3.72), and the approval of the study sample members came with a medium degree on the challenges facing activation. The approval of government primary schools for organizational justice came with a mean of (3.27). The study sample also highly approved the proposals of improving the activation of leaders of government primary schools for organizational justice with an average of (4.11).
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أولاً: المراجع العربیة
ابن منظور، جمال الدین بن مکرم. (1997م). لسان العرب (ط 2). دار إحیاء التراث العربی.
أبو سمعان، محمد ناصر وبحر، یوسف عطیة. (2017م). محددات العدالة التنظیمیة وعلاقتها بسلوک المواطنة. منشورات المجلة العربیة للإدارة، المنظمة العربیة للتنمیة الإداریة.
باجودة، ندى بنت التنظیمیة حسن. (2010م). واقع تطبیق العدالة التنظیمیة بمدارس التعلیم العام الحکومی للبنات. (رسالة ماجستیر). جامعة أم القرى، کلیة التربیة، مکة المکرمة.
البنا، هالة مصباح. (2013م). الإدارة المدرسیة المعاصرة. دار صفا للنشر والتوزیع.
الحداد، نبیلة محمد. (2018م). تصور مقترح لتفعیل العدالة التنظیمیة فی جامعة إب. جامعة إب.
الخضیری، فاطمة علی. (2019م). العدالة التنظیمیة فی الجامعات السعودیة: تصور مقترح.(رسالة دکتوراه). کلیة التربیة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، الریاض.
دراوشة، نجوى عبد الحمید. (2017م). العدالة التنظیمیة السائدة فی الجامعات الأردنیة وعلاقتها بالثقة التنظیمیة من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس. المجلة الأردنیة فی العلوم التربویة، 13 (3)، 373-388.
درة، عمر محمد. (2008م). العدالة التنظیمیة وعلاقتها ببعض الاتجاهات الإداریة المعاصرة. دار الرضوان للنشر والطباعة والتوزیع.
الرویلی، محمد ضبیع. (2019م). درجة ممارسة مدیری المدارس الثانویة الخاصة فی سکاکا والقریات بالسعودیة للعدالة التنظیمیة فی مدارسهم من وجهة نظر المعلمین. مجلة اقتصادیات المال والأعمال، 5 (1)، 139-157.
الزهرانی، محمد صفر. (2016م). العدالة التنظیمیة المدرکة وعلاقتها بمقاومة التغییر لدى معلمی المدارس الثانویة بمحافظة اللیث. مجلة القراءة والمعرفة، 181، 1-48.
السامرائی، طارق عبد الحمید. (2016م). الإدارة المدرسیة الفاعلة السیاسات والإستراتیجیات الحدیثة (ط 1). دار الابتکار للنشر والتوزیع.
 
السرحان، فایز عودة. (2017م). أثر العدالة التنظیمیة على الأداء الوظیفی لموظفی مدیریات التربیة والتعلیم فی محافظة المفرق. (رسالة ماجستیر). جامعة آل البیت، کلیة الاقتصاد والعلوم الإداریة، الأردن.
السعود، راتب سلامة وحسنین، إبراهیم علی. (2016م). التنمیة المهنیة للقیادات الإداریة التربویة اتجاهات معاصرة. دار صفاء للنشر والتوزیع.
شعبان، أمیرة أحمد. (2018م). أثر العدالة التنظیمیة على الثقة داخل المنظمات. منشورات المنظمة العربیة للتنمیة الإداریة بجامعة الدول العربیة، مصر.
الشهرانی، أسماء سعید. (2014م). واقع العدالة التنظیمیة بالمدارس الثانویة للبنات بمحافظة خمیس مشیط .(رسالة ماجستیر). جامعة الملک خالد، کلیة التربیة، أبها.
العتیبی، سعد ماجد. (2014م). القیادة المدرسیة والقیادة التربویة. دار المسیلة للنشر والتوزیع.
العتیبی، شریفة بنت سعود. (2017م). الاحتیاجات التدریبیة للقائدات التربویات فی مجال تطبیق العدالة التنظیمیة: دراسة میدانیة بمحافظة الدوادمی. (رسالة ماجستیر). جامعة کلیات الشرق العربی، الریاض.
عدس، عبد الرحمن وآخرون. (2012م). الدراسة العلمی مفهومه وأدواته وأسالیبه (ط 8). دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع.
العمیان، مصطفى محمد والسعودی، موسى أحمد. (2009م). أثر العدالة التنظیمیة فی الأداء لدى العاملین فی الوزارات الأردنیة. المجلة المصریة للدراسات الأردنیة. المجلة المصرية التجاریة، 33 (1)، 395-449.
الغاشم، سلیمان فهد. (2018م). دور القیادة المدرسیة فی تفعیل برامج صعوبات التعلم الملحقة فی مدارس المرحلة الابتدائیة للبنین بمدینة الریاض. (رسالة ماجستیر). جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، کلیة العلوم الاجتماعیة، الریاض.
الفهداوی، فهمی خلیفة والقطاونة، نشأت أحمد. (2004م). تأثیرات العدالة التنظیمیة فی الولاء التنظیمی، دراسة میدانیة للدوائر المرکزیة فی محافظة الجنوب. المجلة العربیة للإدارة، 24 (2)، 1-52.
 
القرنی، سعد محمد. (2017م). مستوى العدالة التنظیمیة لدى قادة المدارس الثانویة الحکومیة بمحافظة جدة وعلاقتها بالاستغراق الوظیفی لدى المعلمین. مجلة القراءة والمعرفة، 193، 225-294.
محمد، جاسم محمد. (2004م). سیکولوجیة الإداریة التعلیمیة والمدرسة وآفاق التطور العام (ط1). دار الثقافة للنشر والتوزیع.
منصور، مها عبد العزیز. (2018م). دور القیادة المدرسیة فی التنمیة المهنیة لمعلمات المرحلة الابتدائیة الحکومیة فی مدینة الریاض. (رسالة ماجستیر). جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، کلیة العلوم الاجتماعیة، الریاض.
وادی، رشدی عبد اللطیف. (2007م). العدالة التنظیمیة دراسة میدانیة على الوزارات الفلسطینیة فی قطاع غزة. مجلة البحوث التجاریة المعاصرة، 21 (1)، 49-98.
وزارة التعلیم. (2020م). وثیقة إحصائیة من مکتب التعلیم وسط الریاض/ بنات. السعودية.
 
ثانیاً: المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Ibn Manzur, J. M. (1997 AD). Lisan Al Arab (2nd ed). Dar ihyaa altouras alarabi.                                                                                                   
 
Abu Samaan, M. N., & Bahr, Y. A. (2017). Determinants of organizational justice and their relationship to citizenship behavior. Publications of the Arab Journal of Management, the Arab Organization for Administrative Development.                                                             
 
Bajouda, N. T. H. (2010 AD).  The reality of applying organizational justice in public public education schools for girls (Master thesis). Umm Al-Qura University, College of Education, Makkah.                              
 
Al-Banna, H. M.(2013 AD). Contemporary school administration. Dar  Safa for Publishing and Distribution.                                                   
 
El Hadad, N. M. (2018 AD).  A proposed scenario to activate organizational justice at Ibb University. Ibb University.                        
 
Khudairi, F. A. (2019 AD). Organizational Justice in Saudi Universities: A Suggested Concept (PhD Thesis).  College of Education, Imam Muhammad bin Saud Islamic University, Riyadh.                                 
 
Darawsheh, N. A. (2017 AD). Organizational justice prevailing in Jordanian universities and its relationship to organizational trust from the viewpoint of the faculty members.  The Jordanian Journal of Educational Sciences, 13 (3), 373-388.                                                                     
 
Dora, O. M. (2008 AD). Organizational justice and its relationship to some contemporary management trends. Dar  Al-Radwan for Publishing, Printing and Distribution.                                                                     
                                                                    
Al-Ruwaili, M. D. (2019 AD). The degree to which directors of private secondary schools in Sakaka and the villages of Saudi Arabia practice organizational justice in their schools from the teachers' point of view. Journal of Business and Financial Economics, 5 (1), 139-157.             
 
Zahrani, M. S. (2016 AD). Perceived organizational justice and its relationship to resisting change among secondary school teachers in Al-Leith Governorate.  Reading and Knowledge Journal, 181, 1-48.          
 
Al-Samarrai, T. A. (2016 AD).  Effective school administration modern policies and strategies (1st ed.).  Dar Al-Ibtikar for publishing and distribution.                                                                                           
 
Al-Sarhan, F. O. (2017 AD).  The impact of organizational justice on the job performance of the employees of the directorates of education and education in Mafraq Governorate (Master thesis). Al-Bait University, College of Economics and Administrative Sciences, Jordan.                
 
Al-Saud, R. S., & Hassan, I. A. (2016 AD).  The professional development of educational administrative leaderships contemporary trends. Dar Safaa for Publishing and Distribution.                               
 
Shaban, A. A. (2018 AD).The impact of organizational justice on trust within organizations.  Publications of the Arab Organization for Administrative Development in the League of Arab States, Egypt.            
 
Al-Shahrani, A. S. (2014 AD). The Status of Organizational Justice in Girls' Secondary Schools in Khamis Mushait Governorate (Master Thesis).  King Khalid University, College of Education, Abha.            
 
Al-Otaibi, S. M.(2014 AD). School leadership and educational leadership. Dar Al-Masila for Publishing and Distribution.                  
                              
Al-Otaibi, S.  S. (2017 AD). Training needs of educational leaders in the application of organizational justice: a field study in the governorate of Dawadmi. (Master thesis).  Arab East Colleges University, Riyadh.    
 
Adas, A. R., & et al. (2012). Scientific study, its concept, tools and methods (8th edition). Dar Al-Fikr for printing, publishing and distribution.                                                                                           
 
Al-Amian, M. M., & Al-Saudi, M. A. (2009 AD).  The impact of organizational justice on the performance of workers in Jordanian ministries. Egyptian Journal of Jordanian Studies. Egyptian Commercial Journal, 33 (1), 395-449.                                                                       
 
Al-Ghashem, S. F. (2018 AD).  The role of school leadership in activating the attached learning difficulties programs in elementary schools for boys in the city of Riyadh (Master thesis). Imam Muhammad bin Saud Islamic University, College of Social Sciences, Riyadh.         
 
Al-Fahdawi, F. c., & Al- Qatawneh, N. A. (2004 AD).  The Effects of Organizational Justice on Organizational Loyalty, A Field Study of the Central Departments in the South Governorate. The Arab Journal of Management, 24 (2), 1-52.                                                                     
 
Al-Qorni, S.M. (2017 AD).  The level of organizational justice among the leaders of public secondary schools in Jeddah governorate and its relationship to teachers' work absorption. Reading and Knowledge Journal, 193, 225-294.                                                                           
 
Muhammad, J. M. (2004 AD).  Educational administrative psychology, school and general development prospects (1st  ed.). Dar althaqafa for publication and distribution.                                                                 
 
Mansour, M. A. (2018 AD).  The role of school leadership in the professional development of government primary school teachers in the city of Riyadh (Master thesis).  Imam Muhammad bin Saud Islamic University, College of Social Sciences, Riyadh.                                     
 
Wadi, R. A. (2007 AD). Organizational Justice, a field study on Palestinian ministries in the Gaza Strip. Journal of Contemporary Business Research, 21 (1), 49-98.                                                           
 
Ministry of Education. (2020 AD).  A statistical document from the Riyadh . Girls Education Office. Kingdom of Saudi Arabia. 
 
ثالثا: المراجع الأجنبیة
 Al-Zu'bi, H. A. (2010). A study of relationship between organizational justice and job satisfaction. International Journal of Business and Management, 5 (12), 102-109.
Aydin, I., &  Karaman‐Kepenekci, Y. (2008). Principals' opinions of organizational justice in elementary schools in Turkey. Journal of Educational Administration, 46 (4), 497-513.‏
 
Bakhshi, A., Kumar, K., &  Rani, E. (2009). Organizational justice perceptions as predictor of job satisfaction and organization commitment. International journal of Business and Management, 4 (9), 145-154.‏
 
Cropanzano, R., & Stein, J. H. (2009). Organizational justice and behavioral ethics: Promises and prospects. Business Ethics Quarterly, 19 (2), 193-233.‏
Dorji, C., & Kaur, K. (2019). The Impact of Organizational Justice on Organizational Commitment: a Perception Study on Teachers of Bhutan. International Journal of Recent Technology and Engineering (IJRTE), 7 (6S5), 436-440.
 
Honingh, M., & Hooge, E. (2014). The effect of school-leader support and participation in decision making on teacher collaboration in Dutch primary and secondary schools. Educational Management Administration & Leadership, 42 (1), 75-98.‏
 
Hulpia, H., Devos, G., & Van Keer, H. (2011). The relation between school leadership from a distributed perspective and teachers’ organizational commitment: Examining the source of the leadership function. Educational Administration Quarterly, 47 (5), 728-771.‏
 
Minckler, C. H. (2014). School leadership that builds teacher social capital. Educational Management Administration & Leadership, 42 (5), 657-679.‏
 
Scheerens, J. (Ed.). (2012). School leadership effects revisited: Review and meta-analysis of empirical studies. Springer Science & Business Media.
Titrek, O. (2009). Employees Organizational Justice Perceptions in Turkish School. Social Behavior and Personality, 37 (5), 605-620.