مدى تحقيق عمادات خدمة المجتمع والتعليم المستمر في الجامعات السعودية الحکومية للمسؤولية المجتمعية The Extent of Achieving Social Responsibility by the Deanships of Community Service and Continuing Education in Saudi Public Universities.

نوع المستند : بحوث فی مجال علوم الاجتماع والخدمة الاجتماعیة

المؤلف

أستاذ السياسات التربوية المساعد – قسم العلوم التربوية – کلية التربية جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز بالخرج- المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الکشف عن درجة تحقيق عمادات خدمة المجتمع والتعليم المستمر في الجامعات السعودية للمسؤولية المجتمعية، والتعرف على متطلبات تحقيق المسؤولية المجتمعية، وأبرز المعوقات التي تحول دون تحقيق عمادات خدمة المجتمع والتعليم المستمر للمسؤولية المجتمعية. وتکوَّن مجتمع الدراسة من جميع عمداء وعميدات ووکلاء ووکيلات عمادات خدمة المجتمع والتعليم المستمر في الجامعات السعودية الحکومية خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 1441 / 1442 هـ . وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي وکانت (الاستبانة ) أداة لها ، وتوصلت إلى مجموعة نتائج من أبرزها: إن أهم الادوار التي تحققها عمادات خدمة المجتمع والتعليم المستمر في الجامعات السعودية الحکومية للمسؤولية المجتمعية وبدرجة کبيرة هي: تقديم برامج تدريبية وتعليمية لأفراد المجتمع المحلي في مجال الإرشاد والتوجيه الأسري.  تنفيذ برامج تدريبية تسهم في رفع مستوى أداء الأفراد . تقديم برامج تعليمية نوعية تناسب احتياجات المجتمع المحلي .  أن أهم المعوقات التي تحدُّ من قيام عمادات خدمة المجتمع والتعليم المستمر في الجامعات السعودية الحکومية للمسؤولية المجتمعية هي: ضعف الموارد المالية المخصصة. نقص الکوادر البشرية المؤهلة . ضعف الاهتمام بالأعمال التطوعية. أن أهم متطلبات تحقيق عمادات خدمة المجتمع والتعليم المستمر في الجامعات السعودية الحکومية للمسؤولية المجتمعية هي: بناء استراتيجية متکاملة للمسؤولية المجتمعية في الجامعة. الاستفادة من التجارب الدولية والمحلية الناجحة في مجال خدمة المجتمع المحلي. عقد شرکات نوعية مع مؤسسات المجتمع المحلي تعتمد على تنفيذ برامج متقدمة مثل : الذکاء الاصطناعي، الأمن السيبراني.
This study aims to reveal the degree of achieving social responsibility by the deanships of community service and continuing education in Saudi public universities and to identify the requirements of achieving it and the obstacles that prevent achieving it. The sample of the study consists of all deans and vice-deans (males and females) of the deanships of community service and continuing education in Saudi public universities during the second semester of the academic year 1441 AH. To achieve his goal, the researcher has used the descriptive survey approach and a questionnaire that has been distributed to all the deans and vice-deans (males and females) of the deanships. The paper concludes with some results. The following are among them. Firstly, the study shows that the degree of achieving social responsibility by the deanships of community service and continuing education in Saudi public universities represented in providing training and educational programs for members of the local communities in the field of ​​family counseling and guidance, implementing training programs that contribute in raising the level of individual performance, and providing specific educational programs suited to the needs of the local communities. Secondly, the most important obstacles that limit the achievement of social responsibility by the deanships of community service and continuing education in Saudi universities are the weakness of the assigned financial resources, the lack of human cadres, and the weak interest in volunteering work. Thirdly, the most important requirements for achieving social responsibility by the deanships should be in building an integrated strategy of social responsibility at the universities, taking full advantage of successful international and local experiences in the field of community service, and finding specific partnerships with the local community institutions depending on implementing advanced programs such as artificial intelligence and cyber security.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع العربية

الخزاعی، بدح ( 2011 ). تقدیر أعضاء هیئة التدریس للمسؤولیة المجتمعیة لجامعة البلقاء التطبیقیة فی الأردن . حولیات آداب عین شمس ، (39 ).
الشیشنة، منى ( 2018 ). دور جامعة القدس المفتوحة فی خدمة المجتمع فی ضوء مسؤولیاتها المجتمعیة من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس. مجلة الجامعة الإسلامیة للدراسات التربویة والنفسیة، ( (1.
دلیل المؤتمر الدولی للتعلیم العالی ( 2013 ). المسؤولیة المجتمعیة للجامعات. الدورة الرابعة، وزارة التعلیم.
    الفحیلة، إبراهیم ( 2018 ). تطبیق المسؤولیة المجتمعیة فی الجامعات السعودیة وفق نماذج التمیز التنظیمی العالمی. المجلة التربویة الدولیة المتخصصة، )3).
الرواشدة، میسر ( 2017 ). واقع المسؤولیة المجتمعیة لأعضاء هیئة التدریس فی الجامعات الأردنیة. المجلة الأردنیة للعلوم التربویة، (3).
مسعد ، بهاء الدین (2010). المسؤولیة الاجتماعیة للجامعات الخاصة من وجهة نظر الإدارة: دراسة تطبیقیة على الجامعات الخاصة المصریة. القاهرة.  المجلة العلمیة للبحوث والدراسات،(3).
الرمثی، سعد ( 2018 ). تصور مقترح لتطویر المسؤولیة المجتمعیة بالجامعات السعودیة فی ضوء الاتجاهات العالمیة الحدیثة. مجلة دراسات فی التعلیم الجامعی، مرکز التطویر الجامعی، کلیة التربیة، جامعة عین شمس، (39).
سیسی، أحاندو  ( 2016 ). متطلبات جودة المسؤولیة المجتمعیة فی التعلیم الجامعی لخدمة المجتمع.  مجلة دراسات، جامعة الأنماط، مالیزیا، (42) .
الخلیوی، نوف ( 2016 ). تفعیل المسؤولیة المجتمعیة لدى الجامعات الحکومیة بمدینة الریاض، استراتیجیة مقترحة)رسالة دکتوراه غیر منشورة). کلیة التربیة، قسم الإدارة التربویة، جامعة الملک سعود.
ملحم، هدى ( 2016 ). درجة مساهمة کلیة الدراسات التطبیقیة وخدمة المجتمع فی المنطقة الشرقیة فی تنمیة المسؤولیة المجتمعیة لدى کلیاتها، مجلة جرش للبحوث والدراسات، (1).
باکیر، عایدة (2011). تطور دور الجامعة فی خدمة المجتمع فی ضوء المسؤولیة المجتمعیة والاتجاهات العالمیة الحدیثة (ورقة بحثية). مقدمة لمؤتمر المسؤولیة المجتمعیة للجامعات الفلسطینیة، نابلس.
درة، عمر ( 2018 ). المسؤولیة المجتمعیة للجامعات العمانیة الخاصة ودورها فی دعم السمعة التنظیمیة، جامعة ظفار أنموذجاً. المرکز القومی للبحوث،(1).
دندن، موفق والمویشیر، نعیمة (2014). دور جامعة الجوف فی خدمة المجتمع المحلی من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس.  مجلة الثقافة والتنمیة، القاهرة ، (81).
أدریس، جفیر ( 2017 ). دور الرسالة والرؤیة والأهداف الاستراتیجیة الجامعیة على المسؤولیة المجتمعیة لدى أعضاء هیئة التدریس بالجامعات السعودیة. مجلة العلوم الاقتصادیة والإداریة والقأنونیة، (5) .
عبیدات، ذوقان (2014). البحث العلمی، مفهومه وأدواته وأسالیبه(ط1). دار الفکر .
 

 

 

2)المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

AlGhozae, B. (2011). Faculty members' estimation for Al Balqaa university social responsibility. Ein Shams Journal, (39). 
Al Sheshna, M. (2018). The role of Al-Quds Open University in community service in light of its Social Responsibilities According to the faculty members' point of view. Journal of Islamic University for Educational and Psychological Studies, (1).
Handbook of the Higher Education International Conference (2013). Universities' Social Responsibility. Fourth session, Ministry of Education.
Al Fahaila, I. (2018). Application of Community Responsibility in Saudi Universities According to Models of International Organizational Excellence. Specialized International Educational Journal, (3).
Al-Rawashda, M. (2017). Reality of faculty members’ Social responsibility of  in Jordan universities. The Jordanian Journal of Educational Sciences, (3).
Massad, B. (2010). Social responsibility of private universities according to Administration's point of view: An Empirical study on Egyptian private universities. Scientific Journal of Research and Studies, Cairo, (3).
Al-Ramthi, S. (2018). A proposed vision for developing societal responsibility in Saudi universities in light of recent global trends. Journal of University Education Studies, Center for University Development, College of Education, Ain Shams University, (39).
Sisi, A. (2016). Quality Requirements of Social Responsibility in University Education for Community Service. Resach Journal, Al Anmat University, Malaysia, (42).
Al Kheleiwi, N. (2016). Activating the Social Responsibility of Public Universities in Riyad: A proposed Strategy (Unpublished Ph. D Dissertation). College of Education, Department of Educational Administration, King Saud University.
Melhem, H. (2016). Contribution degree of the College of practical Studies and Community Service in the Eastern region in developing social responsibility among its colleges. Jersh Journal for Research and Studies, (1).
Bakir, A. (2011). Development of the university’s role in community service in light of social responsibility and modern global trends (paper). A Conference on Social Responsibility of Palestinian Universities, Nablus.
Dora, O. (2018). The social responsibility of private Omani universities and their role in supporting the organizational reputation. Zefar University as a model. The National Research Centre, (1).
Dandan, M., Al-Mwasheer, N. (2014). The role of Al-Jouf University in serving the local community according to the faculty members' point of view. Journal of Culture and Development, Cairo, (81).
Idrees, J. (2017). The Impact of university mission, vision, and strategic objectives on the societal responsibility of faculty members in Saudi universities. Journal of Economic, Administrative and Legal Sciences, (5).
Abidat, T. (2014). Scientific research, defintion, tools, and methods (16th Ed.). Al-Fikr House.
 
 

3)المراجع الأجنبية:

Jossey-Bass, K., Chambers, T. (2008), .The special role of higher education in society: As public good for the puplic good. IN A.Kezar, Chambers, T., Burkhardt, J. (Eds) Higher Collge: the undergraduate experience in America. New York Boyer.
Tunnerman, C. (1996). A New Vision of Higher Education. Higher Education Policy9(1), 11-27.‏
Ahmadi, F., Tavrel, N. (2012). Social Responsibility in universities, Case Study, Lranian University. Interdis ciplinary journal of contemporary Researcn in Business, 3.
Taylor, A., Butterwick, S., Raykov, M., Glick, S., Peikazadi, N., & Mehrabi, S. (2015). Community Service-Learning in Canadian Higher Education.‏