مستوى امتلاک معلمي المدارس الابتدائية في الباحة للکفايات التربوية اللازمة لدمج الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس العادية من وجهة نظرهم في ضوء بعض المتغيرات The Level of Primary School Teachers' Posession of Educational Competencies Necessary to Include Students with Special Needs in Al-Baha General Schools from their Viewpoints in the light of some Var

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

قسم التربية الخاصة/کلية التربية/جامعة الباحة /السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة معرفة مستوى امتلاک معلمي المدارس الابتدائية في الباحة للکفايات اللازمة لدمج الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس العادية من وجهة نظر المعلمين أنفسهم في ضوء متغيري النوع والخبرة في التدريس. وقامت الباحثة بتصميم استبانة لکفايات معلمي المدارس الابتدائية في الباحة اللازمة لدمج الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة تم اشتقاقها من المعايير العالمية لمعلمي التربية الخاصة والتي أصدرها مجلس الطلبة غير العاديين. Council for Exceptional Children (CEC)  وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى امتلاک معلمي المدارس الابتدائية للکفايات اللازمة للدمج جاءت بمستوى (متوسطة) على جميع أبعاد المقياس؛ إذ جاءت الأبعاد مرتبة تنازليًا حسب مستوى الامتلاک کما يلي: بُعد خصائص الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة، بُعد الأسس العامة في تربية ذوي الاحتياجات الخاصة، الخطط والاستراتيجيات التعليمية لذوي الاحتياجات الخاصة، بُعد مهارات التعاون والإرشاد للطلبة ذو الاحتياجات الخاصة وأسرهم، تقييم وتشخيص ذو الاحتياجات الخاصة. کما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى امتلاک المعلمين للکفايات تعزى للنوع ولصالح الذکور، وفروق في الخبرة في التعليم لصالح الخبرة أقل من 5 سنوات.
The current study aimed to find out the level of primary school teachers in Al-Baha possession of the necessary competencies to include students with special needs in general schools from the viewpoints of the teachers themselves in the light of the gender and experience in teaching variables. The researcher designed a questionnaire for primary school teachers competencies in the courtyard necessary to include students with special needs that was derived from the international standards for special education teachers issued by the Council for Exceptional Children (CEC) and the results of the study concluded that the level of primary school teachers' acquisition of the competencies necessary for inclusion came at A level (medium) on all dimensions of the scale as the dimensions were descending according to the level of possession as follows: Dimension of characteristics of students with special needs, general foundations in education for people with special needs, educational plans and strategies for people with special needs, cooperation and counseling skills for students with special needs and their families, assessment and diagnosis of special needs. The study also showed that there are statistically significant differences in the level of teachers' possession of competencies due to gender and in favor of males, and differences in experience in education in favor of experience less than 5 years.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع العربية

جردیر، فیروز (2014). المهارات الضروریة لمعلمی الطلبة ذوی صعوبات التعلم : أهمیتها ومدى امتلاکها. مجلة العلوم الإنسانیة بالجزائر، 25(4)، 369-381.
الحدیدی، منى والخطیب، جمال (2005). استراتیجیات تعلیم الطلبة ذوی الاحتیاجات الخاصة. دار الفکر للنشر.
الخطیب، جمال ( 2008). تعلیم الطلبة ذوی الاحتیاجات الخاصة فی المدرسة العادیة(ط2). دار وائل للطباعة والنشر.
الخطیب، جمال والصمادی، جمیل والروسان، فاروق والحدیدی، منى ویحی، خولة والناطور، میادة والزریقات، إبراهیم والعمایرة، موسى والسرور، نادیا (2009). مقدمة فی تعلیم الطلبة ذوی الاحتیاجات الخاصة (ط2)، دار الفکر للنشر.
الدومی، محمد والربیع، کوثر (2017). عنایة القرآن الکریم بالطلبة ذوی الاحتیاجات الخاصة البصریة ابن أم مکتوم أنموذجا. مجلة دراسات: علوم الشریعة والقانون – جامعة الأردن، 44(1)، 229-240.
الدیب، رائد (2007). المشکلات التی تواجه عملیة دمج الطلبة ذوی الاحتیاجات الخاصة، المؤتمرالعلمى الأول، قسم الصحة النفسیة کلیة التربیة جامعة بنها.
الربیع، کوثر (2013). فاعلیة برنامج تدریبی لتنمیة مهارات وکفایات معلمی الطلبة الموهوبین فی الأردن بناءً على مسح حاجاتهم التدریبیة (رسالة دکتوراه غیر منشورة)، کلیة العلوم التربویة، الجامعة الأردنیة.
السیاغی، خدیجة أحمد (2004). الکفایات اللازمة للمعلم فی ظل نظام رعایة ودمج ذوی الاحتیاجات الخاصة فی مدارس العادیین. دراسة مقدمة للمؤتمر العلمى السادس عشر- تکوین المعلم- الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس، القاهرة، مصر.
شاش، سهیر محمد (2010) الکفایات الشخصیة والمهنیة اللازمة لنجاح معلمی التربیة الخاصة. بحث مقدم للمؤتمر العلمی ( إکتشاف ورعایة الموهوبین بین الواقع والمأمول )کلیة التربیة بجامعة بنها، مصر.
العاید، واصف والشربینی، السید کامل وکمال، سعید وعقل، سمیر (2011). المعوقات التی تواجه معلمی معاهد التربیة الخاصة وبرامج الدمج فی المدارس العادیة بمحافظة الطائف. مجلة التربیة – جامعة الأزهر, 146(1)، 501 – 546.
الغلیلات، أحمد والصمادی، جمیل (2015). تطویر معاییر لضمان جودة برامج التعلیم الدامج وفحص مستوى انطباقها على البرامج المقدمة فی الاردن. دراسات العلوم التربویة، الجامعة الأردنية 42(3)، 982-963.
منصور، سمیة وعواد، رجاء (2012) تصور مقترح لتطویر نظام دمج الطلبة ذوی الاحتیاجات الخاصة بمرحلة ریاض الطلبة فی سوریة فی ضوء خبرة بعض الدول (دراسة مقارنة). مجلة جامعة دمشق، 28(1)، 301-356.
یحی، خولة (2006). البرامج التربویة للأفراد ذوی الاحتیاجات الخاصة. دار المسیرة.
 
 
 

2)المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

Greider, F. (2014). The Necessary Skills for Teachers of Students with Learning Disabilities: Significance and Level of Ownership. Journal of Educational Psychology, 25(4), 369-381.
Al-Hadidi, M., & Al-Khatib, J. (2005).Strategies of Teaching Students with Special Needs. Al Fikr House for Publication.
Al-Khatib, J. (2008). Teaching Students with Special Needs in Regular School (2nd Ed.). Wael House for Printing and Publication.
Al-Khatib, J, Al-Samadi, J., Al-Rousan, F., Al-Hadidi, M., Yahya, K., Al-Natour, M., Al-Zureiqat, I., Al-Amayrah, M., & Al-Sorour, N. (2009). Introduction to the Education of Students with Special Needs (2nd Ed.). Al-Fikr House for Publication.
Al-Domi, M., & Al-Rabea, K. (2017). The Noble Qur’an Care for Students with Special Visual Needs: Ibn Umm Maktoum as a Model. Journal of Dirasat: Sharia and Law Sciences,  University of Jordan, 44(1), 229-240.Dirasat & Abhath Journal,
Al-Deeb, R. (2007). Problems facing the process of integrating students with special needs. The first scientific conference, Department of mental health, Faculty of Education, Benha University.
Al-Rabea, K. (2013). The effectiveness of a training program in developing the skills and competencies of gifted-student teachers in Jordan according to their training needs survey (Unpublished Ph. D. dissertation). Faculty of Educational Sciences, University of Jordan.
Al-Sayaghi, K. A. (2004). The necessary competencies for the teacher according to the system of caring and integrating people with special needs in regular schools. A study presented to the 16th Scientific Conference - Teacher Qualification – The Egyptian Association for Curricula and Methodology, Cairo, Egypt.
Shash, S. M. (2010). The necessary personal and professional competencies for the success of special education teachers. A research presented to the scientific conference "Discovering and Caring for the gifted between reality and expectation", Faculty of Education, Benha University, Egypt.
Al-Ayed, W., Al-Sharbiny, E. K., Kamal, S., & Aql, S. (2011). Obstacles facing teachers of special education institutes and integration programs within regular schools in Taif Governorate. Journal of Education, Al-Azhar University, 146(1), 501-546.
Al-Gholailat, A., & Al-Samadi, J. (2015). Developing standards for quality insurance of inclusive education programs and examining their level of consistency to the programs conducted in Jordan. Dirasat - Educational Sciences, University of Jordan, 42(3), 982 -963.
Mansour, S., & Awad, R. (2012) A proposed vision for developing the system for integrating pupils with special needs at kindergarten stage in Syria according to the experience of some countries (A comparative study). Journal of Damascus University, 28(1), 301-356.
Yahya, K. (2006). Educational programs for individuals with special needs. Al Masirah House for Publication and Distribution.
 
 

3)المراجع الأجنبية:

Chaula, G. J. (2014). Challenges teachers face in implementation of inclusive education in primary schools in Tanzania (Unpublished Master thesis).Hedmark University College.‏
Hocutt,   A. M. (1996) Effectiveness of Special Education: Is Placement the Critical Factor? The Future of Children Special Education for Students with Disabilities, 6(1), 77-102.
Hornby G.& Holland J.M (1992). Competences for Teachers of Children with Special Educational. Journal of In-Service Education, 18(1), 59-62.   
Kuyini, A.B., Yeboah, K. A.,  Das, A. K.,  Alhassan, A.M., & Mangope, B.(2016). Ghanaian teachers: competencies perceived as important for inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 20(10), 1009-1023.
Lamport, M. A., Graves, L., & Ward, A. (2012). Special needs students in inclusive classrooms: The impact of social interaction on educational outcomes for learners with emotional and behavioral disabilities. European Journal of Business and Social Sciences1(5), 54-69.‏
Mohamed, N. H. B. (2011). Inclusion of pupils with special education needs in Sudan: Teachers' perceptions of their competence and their perceived training needs (Doctoral dissertation). University of London.‏
Mahmoud, A. (2012). An evaluation of the competencies of teachers of gifted &talented students of professional practice adopted by the council for exceptional children (CEC) in Jordan. Science1(1), 12-19.‏
Majoko, T. (2018). Zimbabwean general education preschool teacher needs in inclusion. SAGE Open8(2), 2158244018777568.‏
Mpofu, J., & Shumba, A. (2012). Challenges faced by students with special educational needs in early childhood development centers in Zimbabwe as perceived by ECD trainers and parents. The Anthropologist14(4), 327-338.‏
Osgood, R. L. (2005). The History of Inclusion in United States. Gallaudet University Press Washington.
Udoba, H. A. (2014). Challenges faced by teachers when teaching learners with developmental disability (Master thesis).‏ Univesity of Oslo.
VanTassel-Baska, J., & Johnsen, S. K. (2007). Teacher education standards for the field of gifted education: A vision of coherence for personnel preparation in the 21st century. Gifted Child Quarterly51(2), 182-205.‏