أثر استراتيجية التناقض المعرفي في تدريس مادة الاقتصاد المنزلي على مستوي التحصيل الدراسي ومهارات التفکير التحليلي لدى طالبات الصف الأول الثانوي. The Impact of Cognitive Paradoxical Strategy for Teaching Home Economics Course in Developing Cognitive Achievement Level and Analytical Thinking Skills among First Year Female Secondary School Students

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلفون

1 مدرس مساعد بقسم الاقتصاد المنزلي " الشعبة التربوية کلية الاقتصادالمنزلي جامعة الأزهر

2 قسم الاقتصاد المنزلي "الشعبة التربوية "، کلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر

المستخلص

 هدف البحث الحالي إلى تحسين مستوى التحصيل الدراسي ومهارات التفکير التحليلي لدى طالبات المرحلة الثانوية، واتبعت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبة التجريبي، وتکونت عينة البحث من (60) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي ، تم تقسيمهن لمجموعتين ضابطة ( درست بالطريقة المعتادة)  وتجريبية ( درست باستخدام استراتيجية التناقض المعرفي) ، وتمثلت أدوات البحث التي اعدتها الباحثة  في الاختبار التحصيلي في وحدتين من مقرر الاقتصاد المنزلى للصف الأول الثانوي ، واختبار التفکير التحليلي ، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى (0,01) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية  والضابطة  في الاختبار التحصيلي ککل وفى کل مستوى من مستوياته الفرعية (التذکر – الفهم- التطبيق – التحليل – الترکيب- التقويم ) لصالح طالبات المجموعة التجريبية, کما تبين وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى (0,01) بين متوسطى درجات طالبات المجموعتبن التجريبية والضابطة فى اختبار التفکير التحليلي ککل وفى کل مهارة من مهاراته الفرعية ( إجراء الملاحظة النشطة، علاقة الجزء بالکل، المقارنة المقابلة ، التصنيف، التوقع "التنبؤ", اختيار البدائل، الإستدلال اللفظى) لصالح طالبات المجموعة التجريبية.
The aim of the current research is to improve the level of academic achievement and analytical thinking among high school student. The researcher followed the descriptive analytical and the semi-experimental approaches. The research sample consisted of (60) students from the first year of secondary shcool, they were divided into two control groups (studied in the usual way) and experimental (studied Using the cognitive paradoxical strategy), and the research tools prepared by the researcher in the achievement test were represented in two units of the home economics course for the first secondary class. The analytical thinking test, and the results of the research were in a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores female students of the experimental and controlling groups in the achievement test as a whole and in each of its sub-levels (remembering - understanding - application - analysis - composition - evaluation) in favor of students of the experimental group, as it was found that there is a statistical difference at the level (0.01) between the average scores of female students of the two groups Experimental and control in the analytical thinking test as a whole and in each of sub-skills (conducting active observation, part-to-whole relationship, corresponding comparison, classification, expectation "prediction", choice of alternatives, verbal reasoning) in favor of students of the experimental group < /strong>

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)            المراجع العربية
أبو عقیل, إبراهیم (2013). مستوى التفکیر التحلیلی فی حل المشکلات لدى طلبة جامعة الخلیل وعلاقته ببعض المتغیرات, مجلة جامعة الخلیل للبحوث, 8(1), 1-28.
 
القواسمة, أحمد حسن و أبو غزالة, محمد أحمد (2015). تنمیة مهارات التعلم والتفکیر والبحث ط2. دار صفاء للنشر والتوزیع.
 
بیرم, أحمد عبد القادر (2002). أثر استخدام استراتیجیة المتناقضات على تنمیة مهارات التفکیر الناقد فی العلوم لدى طلبة الصف السابع الأساسی بغزة. (رسالة ماجستیر), کلیة التربیة, الجامعة الإسلامیة بغزة.
 
الحداد, أزهار جبر (2014). أثر استخدام استراتیجیة مقترحة توظف (المتشابهات – المتناقضات) على تنمیة التفکیر الناقد ومستوى التحصیل فی مبحث العلوم العامة لدى طالبات الصف العاشر بغزة. (رسالة ماجستیر), کلیة التربیة, الجامعة الإسلامیة بغزة.
 
خلة, أسامة عبد الرحیم (2015). أثر استخدام استراتیجیتی التناقض المعرفی وبوسنر فی تعدیل التصورات الخطأ للمفاهیم الفزیائیة لدى طلاب الصف الثامن الأساسی. (رسالة ماجستیر), کلیة التربیة, الجامعة الإسلامیة بغزة.
 
أبو الخیر, أمانی کمال (2015). فعالیة استخدام استراتیجیة الأحداث المتناقضة فی تنمیة الذکاءات المتعددة والتفکیر الناقد فی مادة الاقتصاد المنزلی لدى تلمیذات المرحلة الإعدادیة, مجلة الاقتصاد المنزلی, کلیة الاقتصاد المنزلی, جامعة المنوفیة, 25(3), 1 – 60.
 
ماضی, إیمان حمدی (2011): أثر مخططات التعارض المعرفی فی تنمیة المفاهیم ومهارات حل المسألة الوراثیة لدى طالبات الصف العاشر. (رسالة ماجستیر), کلیة التربیة, الجامعة الإسلامیة بغزة.
 
أبو الغیط, إیمان على (2014).  أثر استخدام استراتیجیة شکل البت الدائری فی تدریس الاقتصاد المنزلی على التفکیر التحلیلی والتنظیم الذاتی للتعلم لدی تلمیذات المرحلة الإعدادیة, کلیة التربیة النوعیة, جامعة طنطا, 1-12.
 
عزیز, إیمان فخری (2015): أسالیب التفکیر وتداخلاتها الثنائیة لدى مرشدی ومرشدات المدارس الثانویة, مجلة کلیة التربیة للعلوم التربویة والإنسانیة, جامعة بابل, ع19, ص ص 657- 678.
 
سعید, أیمن حبیب (1999). أثر استخدام استراتیجیة المتناقضات على تنمیة التفکیر العلمی وبعض عملیات العلم لدى تلامیذ الصف الخامس الابتدائی فی مادة العلوم, الجمعیة المصریة للتربیة العلمیة, المؤتمر العلمي الثالث - مناهج العلوم للقرن الحادي والعشرين رؤية مستقبلية , 1, 323- 365.
 
عامر, أیمن (2006). التفکیر التحلیلی القدرة والمهارة والأسلوب. مرکز تطویر الدراسات العلیا والبحوث فی العلوم الهندسیة, کلیة الهندسة, جامعة القاهرة.
 
طلبة, إیهاب (2006). فعالیة خرائط الصراع المعرفی فی تصحیح التصورات البدیلة لبعض المفاهیم وحل المسائل الفیزیائیة لدى طلاب الصف الأول الثانوی, مجلة التربیة العلمیة, 1(9), 1-70.
 
تمام, تمام إسماعیل ومحمد, عبد الله على (2016). رؤیة جدیدة فی نظریات التعلم وتطبیقاتها فی تدریس العلوم والتربیة العلمیة. دار السحاب للنشر والتوزیع.
 
حسن, ثناء عبد المنعم (2009). برنامج مقترح لتعلیم التفکیر التحلیلی وفاعلیته فی تنمیة الفهم القرائی والوعی بعملیات التفکیر لدى تلامیذ المرحلة الابتدائیة, مجلة دراسات فی المناهج وطرق التدریس, الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس, (144), 93-46
 
العمروجی, جمال الدین إبراهیم (2017): فاعلیة استخدام الرحلات التخیلیة فی تدریس الدراسات الاجتماعیة للمرحلة المتوسطة على تنمیة المفاهیم والتفکیر التحلیلی والاتجاه نحو المادة لدی التلامیذ, المجلة الدولیة للأبحاث التربویة, کلیة التربیة, جامعة الإمارات العربیة المتحدة, 41(4), 1- 41.
 
السبع, جهاد أحمد (2008). أثر استخدام برنامج بالوسائط المتعددة یوظف الأحداث المتناقضة فی تنمیة التنور الفزیائی لدى طلاب الصف الخامس الأساسی فی مادة العلوم. (رسالة ماجستیر), کلیة التربیة, الجامعة الإسلامیة بغزة.
 
سعادة, جودت أحمد (2008). تدریس مهارات التفکیر مع مئات الأمثلة التطبیقیة ط2. دار الشروق للنشر والتوزیع.
 
البلعاوی, حسام سیف الدین (2009). أثر استخدام بعض استراتیجیات التغیر المفهومى فی تعدیل المفاهیم الریاضیة البدیلة لدى طلاب الصف العاشر الأساسی. (رسالة ماجستیر), کلیة التربیة, الجامعة الإسلامیة بغزة.
 
أبو ریة, حنان حمدی (2007). فعالیة بعض الاستراتیجیات المعرفیة فی تحصیل العلوم وتنمیة التفکیر الناقد, وحب الاستطلاع العلمی لدى تلامیذ المرحلة الإعدادیة. (رسالة دکتوراه), کلیة التربیة, جامعة طنطا.
 
رمضان, حیاة على (2014): التفاعل بین استراتیجیة قبعات التفکیر الست والنمو العقلی فی تحصیل المفاهیم الفیزیائیة وتنمیة مهارات التفکیر التحلیلی واتخاذ القرار لدى طلاب الصف الأول الثانوی, دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس, 4(47), 13-56.
 
الزهیری, حیدر عبد الکریم (2015). التدریس الفعال (استراتیجیات – مهارات). مؤسسة حمادة للدراسات الجامعیة للنشر والتوزیع.
 
بدر, خالد (2000). مهارات التفکیر الناقد, التفکیر العلمی: الأسس والمهارات. مطبوعات کلیة الآداب.
 
عمران, خالد عبد اللطیف (2013). أثر استخدام استراتیجیة التعارض المعرفی فی تدریس الجغرافیا على تصویب التصورات البدیلة للمفاهیم الجغرافیة وتنمیة الوعی ببعض القضایا البیئیة المعاصرة لدى طلاب المرحلة الثانویة, مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس, کلیة التربیة, جامعة سوهاج, 3(42), 65 – 105.
 
إسماعیل, رضا السید (2016). برنامج إثرائی فی الجغرافیا قائم على نظریة التعلم المستند إلى الدماغ لتنمیة بعض مهارات التفکیر التحلیلی والبصری لدى تلامیذ الصف الرابع الابتدائی, مجلة الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة, (82) 1- 69.
 
عصر, رضا مسعد السعید (2010). الإحصاء النفسی والتربوی. دار الزهراء.
 
عطوة, زاهر؛ قباجه, زیاد؛ عبوش, فهمی و أبو جزر, حازم (2010). دلیل طرائق التدریس.
 
زایر, سعد على وداخل, سماء ترکی وعیسى, عمار جبار وفیصل, منیر راشد (2017). الموسوعة التعلیمیة المعاصرة. الجزء الأول, دار صفاء للنشر والتوزیع.
 
الزبون, سلیمان عودة (2015). تصمیم برمجیة فی مبحث إنتاج الوسائل التعلیمیة وفق خرائط التفکیر وقیاس أثرها فی تحسین مهارات التفکیر التحلیلی والتحصیل لدی طالبات جامعة البلقاء التطبیقیة فی ضوء کفایاتهم الحاسوبیة. (رسالة دکتوراه), کلیة الدراسات العلیا, جامعة العلوم الإسلامیة العالمیة.
 
الأشقر, سماح فاروق (2018). استخدام نموذج نیدهام البنائی فى تدریس العلوم لتنمیة التفکیر التحلیلى وتقدیر الذات لدى تلامیذ الصف الثالث الإعدادی, مجلة کلیة التربیة, جامعة أسیوط, 34(3), 47-88.
 
محمود, سماح محمود (2017). برنامج تدریبی لتنمیة مهارات التفکیر التحلیلی وأثره فی تحسین مستوی الممارسة التأملیة لدی المرشدة الطلابیة, المجلة التربویة الدولیة المتخصصة, المجموعة الدولیة للاستشارات والتدریبات, 6(8), 158- 143.
 
الوارث, سمیة على عبد وسعید, سمیحة محمد (2012). فاعلیة استراتیجیة التناقض المعرفی فی تعدیل التصورات الخاطئة فی الفیزیاء وتنمیة التفکیر الناقد لدى طالبات الصف الأول الثانوی, مجلة العلوم التربویة والنفسیة, 13(2), 306- 337.
 
موسى, شیرین سمیر (2011). فاعلیة استراتیجیات تدریسیة قائمة على النظریة البنائیة فی تصویب مفاهیم الاقتصاد المنزلی لدى طالبات المرحلة الثانویة وتنمیة تحصیلهن واتجاهاتهن نحو المادة. (رسالة دکتوراه), معهد الدراسات التربویة, جامعة القاهرة.
 
علام, صلاح الدین محمود (2000) القیاس والتقویم التربوى والنفسى وأساسیاتة وتطبیقاتة – توجیهاتة المعاصرة. دار الفکر العربى.
 
مدکور, طلعت صلاح (2010). فاعلیة استخدام استراتیجیتی المتناقضات والأمثلة المضادة فی تدریس الدراسات الاجتماعیة فی تنمیة مهارات التفکیر التأملی لدى تلامیذ المرحلة الإعدادیة. (رسالة ماجستیر), کلیة التربیة, جامعة عین شمس.
 
المالکی, عادل حمید (2013). استخدام الخرائط الذهنیة الإلکترونیة الفائقة فی تنمیة مهارات التفکیر التحلیلی لدی تلامیذ المرحلة المتوسطة (رسالة ماجستیر), کلیة التربیة, جامعة الباحة.
 
زیتون, عایش محمود (2007). النظریة البنائیة واستراتیجیات تدریس العلوم, (ط2). الدار المصریة اللبنانیة.
 
الأسدی, عباس حنون (2010). التفکیر التحلیلی وعلاقته بالأفکار المتضادة والأسلوب الفراسی المعرفی. (رسالة دکتوراه), جامعة بغداد, کلیة الآداب.
 
الشمس, عبد الأمیر عبود وسرحان, جنان قحطان (2015). نظریة تریز وتطبیقاتها فى مهارات التفکیر وحب الاستطلاع. دار الکتب والوثائق القومیة المصریة.
 
خطابیة, عبد الله (2005). تعلیم العلوم للجمیع. دار المسیرة للنشر والتوزیع.
 
المعمورى, عصام عبد العزیز (2011). أثر استخدام طریقة الأحداث المتناقضة فی تحصیل طلاب الصف الرابع العلمی فی مادة الفیزیاء وتفکیرهم الإبداعی. مجلة الفتح, محافظة دیالى, العراق, 5(46),1-35.
 
الشعیلى, على (2005). أثر استخدام طریقة سکمان الاستقصائیة على تحصیل طلبة الصف السابع الأساسی فی مادة العلوم بسلطنة عمان. مجلة سلسلة الدراسات النفسیة والتربویة, 7(1), 103 – 130.
 
رزق, فاطمة مصطفی (2014). استخدام استراتیجیات من اجل التعلم فی تحسین التفکیر التحلیلی والتواصل العلمی فی العلوم لدی تلامیذ الصف السادس الابتدائی. مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس, (55), 141-192.
 
جراون, فتحی عبد الرحمن (1999). تعلیم التفکیر مفاهیم وتطبیقات. دار الکتاب الجامعی للنشر والتوزیع.
 
اللولو, فتحیة صبحی (2006). استراتیجیات حدیثة فی التدریس. کلیة التربیة, الجامعة الإسلامیة بغزة.
 
حسام الدین, لیلى عبد الله (2009). تدریس بعض القضایا البیئیة بالجدل العلمی لتنمیة القدرة على التفسیر العلمی والتفکیر التحلیلی لطلاب الصف الأول الثانوی, مجلة التربیة العلمیة, الجمعیة المصریة للتربیة العلمیة, 14(4), 141- 184.
 
الخیاط, ماجد إبراهیم (2008). أثر برنامج تدریبی فی تنمیة التفکیر التحلیلی على حل المشکلات الحیاتیة لدی طلبة کلیة الأمیرة رحمة الجامعیة. (رسالة دکتوراه), کلیة الدراسات العلیا, الجامعة الأردنیة.
 
حبیب, مجدی عبد الکریم (1995). دراسات فی أسالیب التفکیر. مکتبة النهضة المصریة.
 
عطیة, محسن على (2015). البنائیة وتطبیقاتها (استراتیجیات تدریس حدیثة). دار المنهجیة للنشر والتوزیع.
 
فیصل, محمد أبو زید (2006). تنمیة التفکیر العلمی لدى تلامیذ الصف الثالث الإعدادی باتباع استراتیجیة المتناقضات فی مادة العلوم. (رسالة ماجستیر), کلیة التربیة, جامعة عین شمس.
 
الجمل, محمد جهاد (2005). العملیات الذهنیة ومهارات التفکیر من خلال عملیتی التعلیم والتعلم. دار الکتاب الجامعی.
 
هانی, مرفت حامد (2017). فاعلیة استخدام التکامل بین الخرائط الذهنیة الیدویة والإلکترونیة لتنمیة التحصیل فی العلوم ومهارات التفکیر التحلیلی والدافعیة لدی التلامیذ مضطربی انتباه مفرطی النشاط بالمرحلة الابتدائیة, المجلة المصریة للتربیة العلمیة, الجمعیة المصریة للتربیة العلمیة, 2(8), 197- 259.
 
المکدمى, مشتاق مجید (2012). أثر استراتیجیة التناقض المعرفی فی تنمیة التفکیر الناقد لدى طلاب الصف الخامس الأدبی فی مادة التاریخ. (رسالة ماجستیر), کلیة التربیة للعلوم الإنسانیة, جامعة دیالى.
 
جواد, مهدى محمد (2015). فاعلیة استراتیجیة الأحداث المتناقضة فی التحصیل وتنمیة التفکیر الناقد لدى طلاب الصف الرابع العلمی فی مادة الفیزیاء, مجلة کلیة التربیة الأساسیة للعلوم التربویة والإنسانیة, 22(1), 276- 314..
 
قطامی, نایفة (2003). تعلیم التفکیر للأطفال. دار الفکر.
 
العتیبی, نجوى فائز (2015). فاعلیة استراتیجیة الأحداث المتناقضة فی تنمیة التحصیل الدراسی وبعض العادات العقلیة فی مادة العلوم لدى تلمیذات الصف الثانی المتوسط بمدینة مکة المکرمة. (رسالة ماجستیر), کلیة التربیة, جامعة أم القرى.
 
یوسف, هالة صبری (2017). فاعلیة استراتیجیة التعارض المعرفی فی تنمیة مهارات التفکیر التأملی والدافعیة للتعلم فی مادة الاقتصاد المنزلی لدى تلمیذات المرحلة الإعدادیة. (رسالة دکتوراه), کلیة الاقتصاد المنزلی, جامعة المنوفیة.
 
العیاصرة, ولید رفیق (2015). استراتیجیات تعلیم التفکیر ومهاراته. دار أسامة للنشر والتوزیع.
 
المقلحى, یاسین على (2010). فاعلیة الأحداث المتناقضة وحل المشکلات فی اکتساب طلبة المرحلة الثانویة بعض المفاهیم البیئیة ومهارات اتخاذ القرار نحو بعض القضایا البیئیة المعاصرة. (رسالة دکتوراه), کلیة التربیة, جامعة المنوفیة.
 
قطامی, یوسف (2014). المراجع فی تعلیم التفکیر. دار المسیرة للنشر والتوزیع.
 
2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Abu Aqiel, Abraham (2013).  The level of analytical thinking in solving problems among students of the University of Al-Khaleel and its relation to some variables, Journal of the University of Al-Khaleel for Research, 8(1), 1-28.
 
Al-Qawasmah, Ahmed Hassan and Abu Ghazala, Mohammed Ahmed (2015).  Develop learning, thinking and research skills(2need.).  Al-Safaa Publishing and Distribution House.
 
Beram, Ahmed AbdelQader (2002). The impact of the use of the strategy of contradictions on the development of critical thinking skills in science among students in the seventh grade in Gaza.  (Master Thesis), Faculty of education, Islamic University in Gaza.
 
Al-Hadad, Azhar Jabr (2014).  The impact of the use of a proposed strategy the use of (similarities - contradictions) on the development of critical thinking and the level of achievement in the general science symbiosis of the 10th grade students in Gaza.  (Master Thesis), Faculty of education, Islamic University in Gaza.
 
Khella, Osama Abdel-Rahim (2015). The impact of the use of both the knowledgeable contradiction and Posner strategies in modifying the erroneous perceptions of the physics concepts of the eighth graders. (Master Thesis), Faculty of education, Islamic University in Gaza.
 
Abu al-Khair, Amani Kamal (2015).  The effectiveness of the use of the strategy of contradictory events in the development of multiple memories and critical thinking in home economics among the preparatory students, Journal of Home Economics, Home Economics College, University of Manufia, 25 (3), 1-60.
 
Madi, Eman Hamdi (2011):  The impact of cognitive conflict schemes on the development of understandings and genetic resolution skills among 10th graders.  (Master Thesis), Faculty of education, Islamic University in Gaza.
 
Abu al-Ghit, Eman Ali (2014).    The impact of the use of the strategy of the round house in the study of home economics on the analysis and self-organization of learning for the excellence of the preparatory stage, Quality education college, University of Tanta, 1-12.
 
Azez, Eman Fakhri (2015):  Thinking styles and their bilateral overlaps among secondary schools counselors, the Journal of The Education College of Sciences of Education and Humanities, Babylon University, 19, 657-678.
 
Saeid, Ayman Habib (1999).  The impact of the use of the strategy of contradictions on the development of scientific thinking and some of the processes of science in the fifth grade elementary in science, The Egyptian Association for Scientific Education, The Third Scientific Conference - Science Curricula for the 21st Century Vision for the Future, 1, 323-365.
 
Amer, Ayman (2006).  Analytical thinking ability, skill and style.  Centre of Developing Higher Studies and Research in Engineering Sciences, College of Engineering, Cairo University.
 
Tulba, Ihab (2006).  The effectiveness of maps of the knowledgeable conflict in correcting the different perceptions of certain concepts and resolving the mathematical issues of the first grade students of the secondary grade, The Journal of Scientific Education, 1 (9), 1-70.
 
Tammam, Tammam Ismael and Muhammad, Abdullah Ali (2016).  A new vision in the theory of learning and its applications in the teaching of science and scientific education. Al-Sahab Publishing and Distribution House.
 
Hassan, Thanaa Abdul-Munam (2009). A proposed program to teach the analytical thinking and its use in the development of reading comprehension and awareness of the processes of thinking in the initial phase, journal of studies in curricula and methods of study, The Egyptian Association of Curricula and Methods of Study, (144), 93-46
 
Al-Amroji, Jamal al-Din Ebrahim (2017):  The effectiveness of the use of creative trips in the study of middle-stage social studies on the development of understanding, analysis and trend towards the subject, International Journal of Educational Research, College of Education, United Arab Emirates University, 41(4),1- 41.
 
Al-Saba, Jihad Ahmed (2008). The impact of using a multimedia program that uses contradictory events in the development of physical enlightenment among students in the fifth grade in science.  (Master Thesis), Faculty of education, Islamic University in Gaza.
 
Saada, Joudat Ahmed (2008).  Teaching thinking skills with hundreds of applied examples (2nded.). Dar Al Shrouk for Publishing and Distribution.
 
Al-Balawi, Hossam Sif al-Din (2009).  The effect of the use of some conceptual change strategies in the modulation of the different mathematical concepts among the students of the tenth grade.  (Master Thesis), Faculty of education, Islamic University in Gaza.
 
Abu Raya, Hanan Hamdi (2007).  The effectiveness of some knowledgeable strategies  in the achievement of science and the development of critical thinking, and the love of scientific reconnaissance among preparatory students.  (Doctoral Dissertation), Faculty of education, Tanta University.
 
Ramadan, Hayah Ali (2014):  Interaction between the strategy of the six thinking hats and mental growth in the achievement of physical concepts and the development of the skills of analytical thinking and decision-making skills of high-school students, Arab studies in education and psychology, 4(47), 13-56.
 
Al-Zuhiri, Hidar Abdel-Karim (2015). Effective teaching (strategies - skills).  Hamada for university studies, publishing and distribution.
 
Badr, Khaled (2000). Critical thinking skills, scientific thinking:  foundations and skills.  Publications of the Faculty of Literature.
 
Imran, Khaled Abdel-Latif (2013).  The impact of the use of the strategy of knowledge conflict in geography teaching on the perception of the conceptual perceptions of geographical concepts and the development of awareness of some contemporary environmental issues among secondary school students, Journal of Arab Studies in Education and Psychology, Teaching College of Education, University of Sohag, 3(42, 65- 15).
 
Ismael, Reda Al-Saied (2016).  An enriching geography program based on the theory of brain-based learning to develop some of the skills of analytical and visual thinking in the primary fourth grade, The Journal of the Educational Society for Social Studies, (82) 1-69.
 
Asr, Reda Mussad Al-Sa'id (2010).  Psychological and educational statistics.  Dar al-Zahra.
 
Attwah, Zaher; Qabaja, Ziyad; Abush, Fahmy and Abu Jazar, Hazem (2010).  Teaching methods guide book.
 
Zayer, Saad Ali; Dakhel, Samaa; Issa, Ammar Jabbar and Faysal, Munair Rashid (2017).  Contemporary educational Encyclopedia.  Part 1, Al-Safaa Publishing and Distribution House.
 
Al-Zboun, Suliman Auda (2015).  Designing a Software in the field of producingeducational aids in accordance with the maps of thinking and its impact in improving the skills of the analytical thinking and achievement among the students of the applied University of Balqa in accordance with their computer competencies.  (Doctoral Dissertation), College of Higher Studies, University of international Islamic Sciences.
 
Al-Ashkar, Samah Farouk (2018).  The use of the Nedham constructional model in teaching science to develop analytical thinking and self-esteeming  among the third grade preparatory students, Journal of The College of Education, University of Assuit, 34 (3), 47-88. 
 
Mahmoud, Samah Mahmoud (2017).  A training program to develop the skills of analytical thinking and its impact on improving the level of meditative practice of the students’ guide, the International Specialized Educational Journal, The International Group for Consultancy and Training, 6 (8), 158-143.
 
Al-Warth, Sumaya Ali Abd and Saied, Sameha Muhammad (2012).  The effectiveness of the knowledge contradiction strategy in modifying misperceptions in physics and improving critical thinking among the first secondary grade students, Journal of educational and psychological sciences, 13 (2), 306-337. 
 
Mousa, Sherin Samir (2011).  The effectiveness of teaching strategies based on the constructive theory of the concept of home economics among secondary school students and the development of their achievement and attitudes towards the subject.  (Doctoral Dissertation), Institute of Educational Studies, Cairo University.
 
Allam, Salah al-Din Mahmoud (2000) contemporary educational and psychological measurement and evaluation, basics, applications and directives. Dar Alfikr Al Araby.
 
Madkur, Talaat Salah (2010).  The effectiveness of the use of both strategies of contradictions and counter-examples in teaching social studies in the development of the skills of meditative thinking in the preparatory stage.  (Master Thesis), Faculty of education, Ain Shams University.
 
Al-Maliki, Adel Hamed (2013).  The use of super-electronic mental maps in the development of the skills of the analytical thinking of the middle stage students (Master Thesis), Faculty of education., University of Al-Baha.
 
Zitoun, Aysh Mahmoud(2007). Constructive theory and strategies of teaching science, (2nded.). The Egyptian-Lebanese house.
 
Al-Assadi, Abbas Hanoun (2010).  Analytical thinking and its relation to opposing thoughts and the cognitivephysiognomy style.  (Doctoral Dissertation), University of Baghdad, Faculty of Arts.
 
Al-Shams, Abd al-Amir Abboud and Sarhan, Janan Qahtan (2015).  The theory of Treeze and its applications in the skills of thinking and the love of reconnaissance. Egyptian National Book and Documents.
 
Khatabea, Abdullah(2005). Teach science to all.  Al-Masyra Publishing, Distribution House.
 
Al-Maamouri, Essam Abdel Aziz (2011).  The effect of the use of contradictory events method in the achievement of fourth-grade students in physics and their creative thinking.  Al-Fath Journal, Diyala Province, Iraq, 5(46), 1-35.
 
Al shaely, Ali (2005). The impact of the use of the method of Sakman’s survey on the achievement of students of the basic seventh grade in science in Oman.  Journal of Psychological and Educational Studies, 7(1), 103-130.
 
Rizk, Fatima Mustafa (2014). Using strategies for learning in improving the analytical thinking and scientific communication in science for the sixth grade elementary school students.  Arab studies in education and psychology, (55), 141- -192.
 
Garwan, Fathi Abdul Rahman (1999). Thinking Teaching concepts and applications.  University book house for Publishing and Distribution.
 
Lulu, Fathia Sobhi (2006).  Modernist strategies in education.  Faculty of Education, The Islamic University in Gaza.
 
Hussam al-Din, Lila Abdullah (2009).  Teaching some of the scientific issues by scientific controversy to develop the ability to scientific explanation and the analytical thinking among the students of the first secondary grade, the Journal of Scientific Education, the Egyptian Scientific Education Association, 14(4), 141-184.
 
Alkhayat, Majid Ibrahim (2008). The impact of a training program in the development of the analytical thinking on the solution of life problems among the university students of the College of princes Rahma. (Doctoral Dissertation), College of Higher Studies, Jordan University.
 
Habib, Majdy Abdel-Karim (1995). Studies in thinking styles.  The Egyptian Renaissance Library.
 
Attia, Mohsin Ali (2015). Structuralism and  its  applications (Modern teaching strategies). Dar Al Menhajia for Publishing and Distribution.
 
Faysal, Mohammed Abu Zaid (2006).  The development of scientific thinking in the third grade of preparatory education by following the strategy of contradictions in science.  (Master Thesis), Faculty of education, Ain Shams University.
 
Al-Jamal, Mohammed Jihad (2005). Mental processes and thinking skills through learning and teaching processes.  University Book House.
 
Hani, Mervat Hamed (2017).  The effectiveness of the use of completeness between the mental hand-made and electronic maps to develop the achievement in science and the skills of the analytical thinking and motivation of the Hyperactive attention students in the primary stage, The Egyptian Journal of Scientific Education, The Egyptian Association for Scientific Education, 2(8), 197-259.
 
Al-Mukadami, Mushtaq Majed (2012).  The impact of the use of the knowledge contradiction strategy in the development of critical thinking among fifth-grade literary students in history.  (Master Thesis), The College of education of Human Sciences, University of Diyala.
 
Jawad, Mahdi Mohammed (2015).  The effectiveness of  the use of the strategy of contradictory events in the achievement and development of critical thinking among fourth-grade students in physics, Journal of the Basic Education College of Educational and Human sciences, 22 (1), 276-314.
 
Qatamy, Naifa (2003). Teaching thinking to children. Dar Alfikr.
 
Al-Otaibi, Najwa Faez (2015).  The effectiveness of the use of the strategy of contradictory events in the development of achievement and some mental habits in science among the second grade of the middle class in the city of Mecca.  (Master Thesis), Faculty of education, Um al-Qura University.
 
Yusf, Hala Sabri (2017).  The effectiveness of the knowledge conflict  strategy in developing the skills of meditative thinking and motivation to learn in home economics in the middle stage.  (Doctoral Dissertation), Home Economics College, University of Manufia.
 
Al-Ayasrah, Walid Rafiq (2015).  Teaching thinking strategies and its skills. Dar Osama for Publishing and Distribution.
 
Al-Maqlihi, Yasin Ali (2010).  The effectiveness of contradictory events and the resolution of problems of achieving the secondary-stage students some environmental concepts and decision-making skills towards some contemporary environmental-issues.  (Doctoral Dissertation), Faculty of education, Manufia University.
 
Qatamy, Yousef (2014). References in the teaching of thinking.  Al-Masyra Publishing, Distribution House.
 
المراجع الأجنبية:
Alkove, L. (1992). "Plain talk: Recognizing positivism andConstructivism in Practice". Action and teacher Education, Vol)14) No (2), PP (14-22).
 
Appleton, K. (1997). Analysis and Description of student learning during science classes using Constructivist based model, journal of research in science teaching, Vol, (34), No (3), pp (303-318).
 
Baser, M (2006). Fostering conceptual change by Cognitive Conflict Based instruction on students' understanding of heat and Temperature Concepts. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Vol (2), No (2), PP (6- 27).
 
Benson, A. & Darryil, S. (1993). Student's preconception of the nature of cases, Journal of Research in Science Teaching, Vol (30),No (6), PP (587- 597)
 
Demirciog, C. & other. (2005): Conceptual change Achieved through A new program on acids, Journal of research in science teaching. Vol (32), No (9), pp (971- 991)
 
Diana, M. (2004): "Discrepant events; the Great bowling ball float- Off". Journal of chemical Education, vol (81), No (9), pp (1309 – 1313).
 
Friedl, A. (1995). Teaching science to children, 3rd – ED. New York. MC Guwhill.inc.
 
Friedl, A. (1997): Teaching science to children, the inquiry Approach Applied, 4th – Ed. New York: The Graw Hill.
 
Guillaume, A. (1997). "Goons and Ickes" science and children. April.1997. (20-30).
 
Hurst, J. (2013). Enhancing students, numeracy and Analytical skills with the use of Technology: A career preparation Approach. Journal of family and consumer sciences, vol (105), No (2), pp (35- 37).
 
Harrison, H. (2006). Teaching for comprehension and Analytic thinking, London: Heinemann.
 
Kang, L. & other (2004). Reexamining the Role of Cognitive Conflict in science concept learning, research in Education, Vol (34), No (1), PP (1-43).
 
Lilly, J (1999). As study pf pre-service Elementary Teachers Enrolled in a discrepant event Based physical science class. Dissertation Abstract international, vol (15), No (52), PP (19-86).
 
Naiz, M. (1995): Cognitive Conflict as Teaching Strategy in solving chemistry problem "Dialectic constructivist perspective" journal of research in teaching, vol (32), No (9), pp (950-970).
 
Panasanm, M & Nuangchalerm, P. (2010): Learning out comes of project- Based and inquiry-Based learning activities. Journal of social science, Vol. (6),No (2), pp. 252-255.
 
Prasart, N. & Benjaporn, T. (2009). Cognitive Development Analytical thinking and learning satisfaction of second Grade students learned through inquiry- Based learning. online submission. Asian social science, Oct, vol (5), No (10), pp (82- 87). Available at: www.askerice.com.
 
Shabatat, M. & Abbas, M. & Ismail, H. (2010). The Direct and Indirect Effects of the Achievement Motivation on nurturing Intellectual Giftedness. International journal of Human and social sciences (5), No (9) PP (580- 588).
 
Siribunnam, R. & Tayrakham, S. (2009). Effects of (7E's learning), k -w-L and conventional instruction on analytical thinking learning achievement and attitudes toward chemistry earning. Journal of social, vol (58), No (4), PP (279- 282).
 
Soter, T. (2000). Analytical thinking skills, London; long man group.
 
Sternberg, R. & Kaufman (1998). Human abilities annual review of psychology, Vol (49), No (60), PP (450- 490).
 
Tableb, H. & Chaswick, C. (2016). Enhancing student critical and Analytical thinking skills at a higher Education level in Developing countries: case study of the British university in Dubai. Journal of Educational and Instructional studies in the world, February, vol (1), No (6), pp (67- 77).
 
Tarman, H, (2005). Cognitive Model for Adapter Interfaces. http://www.ICNFD.com.
 
Tsai, C. (2000). Enhancing Science Instruction, the USA of conflict maps "international journal of science education", vol (22), No (3) pp (285-302).
 
Wongsri, P. & Nuangchalerm, P. (2010): Learning out comes bettwen of socio scientific Issues. Based learning and Convetiona; learning Activities. Journal of social science, Vol (6), No (2), PP (240- 243).
 
Zohar, A. & Kravestsky, S. (2003). Cognitive Conflict teaching and student's Academic level, paper presented at the Annual meeting of the national Association for Research in science.