دور القادة الأکاديميين في تطوير جامعة شقراء في المملکة العربية السعودية في ضوء رؤية المملکة 2030 The Role Of Academic Leaders In Developing Shaqra University In The Kingdom Of Saudi Arabia In Light Of The Kingdom's 2030 Vision

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

قسم العلوم التربوية، کلية التربية، جامعة شقراء، المملکة العربية السعودية.

المستخلص

هدف هذه الدراسة إلى التعرف علىدور القادة الأکاديميين في تطوير جامعة شقراء في المملکة العربية السعودية في ضوء رؤية المملکة 2030 من وجهة نظرهم ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بتطوير استبانه تضمنت خمس مجالات (الأنشطة والبرامج المرفقة للتعليم، التخطيط الاستراتيجي، التمکين المهني، القيادة الإدارية الفاعلة، العلاقات الانسانية). وبعد التحقق من ثباتها وصدقها، تم تطبيقها على عينة قوامها (128) قائدا في جامعة شقراء، وبعد جمع البيانات والمعلومات تم تحليلها باستخدام نظام (SPSS). وقد أظهرت نتائج  الدراسة أن المتوسطات الحسابية لإجابات افراد عينة الدراسة عن مجالات الدراسة جاءت بدرجة متوسطة اعلاها مجال العلاقات الانسانية بمتوسط حسابي (3.83) وفي المرتبة الثانية مجال الانشطة والبرامج المرفقة للتعليم بمتوسط حسابي (3.58) ثم مجال التمکين المهني (3.56) ثم مجال القيادة الادارية الفاعلة بمتوسط حسابي ( 3.00) وفي المرتبة الاخيرة مجال التخطيط الاستراتيجي بمتوسط حسابي (2.98), کما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α = 0.05) لتقديرات أفراد عينة الدراسة على دور القادة الاکاديميين تبعا لمتغيرات الدراسة.وقد تضمنت الدراسة عدة توصيات منها، اعطاء القادة الأکاديميين مزيدا من الصلاحيات التي من شأنها زيادة دورهم في تطوير مؤسسات التعليم العالي في المملکة العربية السعودية.
This study aims to identify the role of academic leaders in developing higher education institutions in the Kingdom of Saudi Arabia. This goal is in light of the Kingdom's vision 2030 from their point of view. To achieve the goals of the study, the researcher developed a questionnaire that included five fields of activities and programs attached to education, strategic planning, professional empowerment, effective administrative leadership, and human relationships. After verifying its reliability and validity, it was applied to a sample consisting of (128) a leader at Shaqra University, and after collecting data and information it was analyzed using the SPSS system. The results of the study showed that the arithmetic averages of the responses of the study sample individuals on the fields of study came with an average degree above the field of human relations with an arithmetic average (3.83). In the second place, there is the field of activities and programs attached to education with an arithmetic average (3.58) then the field of professional empowerment (3.56), and then the field of effective administrative leadership with an arithmetic average (3.00). In the last place, there is the field of strategic planning with an arithmetic average (µ = 0.05). The results of the study showed that there were no statistically significant differences at the level of significance (0.05 = a) for the estimates of the members of the study sample on the role of academic leaders according to the study variables. The study included several recommendations, including giving academic leaders more powers that would increase their role in developing higher education institutions in the Kingdom of Saudi Arabia.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)            المراجع العربية
الأغبری, بدر (2005, إبريل 11- 13). إدارة الجودة الشاملة مدخل لإصلاح التعلیم الجامعی فی الوطن العربی. (بحث), المؤتمر التربوی الخامس حول جودة التعلیم العالی, کلیة التربیة, جامعة البحرین, مملکة البحرین, 157-194.
 
آل زاهر, على (2007). تطویر الممارسات القیادیة لرؤساء الأقسام الأکادیمیة فی مؤسسات التعلیم العالی فی ضوء الاتجاهات العالمیة المعاصرة فی القیادة الإبداعیة. مرکز النشر العلمی, جامعة الملک خالد.
 
آل ظاهر, سمیرة (2017). دور قیادات الأکادیمیة فی تطویر رأس المال البشری بجامعة الملک خالد دراسة تطبیقیة. (رسالة ماجستیر غیر منشورة), کلیة التربیة, جامعة الملک خالد.
 
آل عمرو, فهد ودغری, علی (2017, يناير 11- 12). دور کلیات التربیة فی التنمیة المهنیة للمعلم فی ضوؤ رؤیة المملکة العربیة السعودیة 2030. مؤتمر دور الجامعات السعودیة فی تفعی رؤیة 2030, جامعة القصیم, القصیم.
 
البدری, طارق (2002). الأسالیب القیادیة والإداریة فی المؤسسات التعلیمیة. دار الفکر للطباعة والنشر.
 
الجهنی, خالد وأبو الفضل (2017, يناير 12). تصور مقترح قائم على التعلم مدى الحیاة لسد الفجوة بیم مخرجات التعلیم العالی ومتطلبات سوق العمل لتحقق رؤیة 2030. (ورقة ), مؤتمر دور الجامعات السعودیة فی تفعیل رؤیة 2030, جامعة القصیم, بریدة.
 
حسین, باشیوة (2016). معاییر جودة القیادة الإداریة الفاعلة فی تطویر الأداء التعلیمی للمعلمین فی مدرسة القرن 21 فی ضوء فلسفة الجودة والتمیز. المجلة العربیة للجودة والتمیز, 3(1), 133- 204.
 
الحقیل, سلیمان (1996). الإدارة المدرسیة وتعبئة قواها البشریة فی المملکة العربیة السعودیة (ط1). مطابع التقنیة للاوفست.
 
الخضری, محسن. (1993). إدارة التغییر. الدار الفنیة للنشر والتوزیع.
 
الخطیب, أحمد (2001). الإدارة الجامعیة دراسات حدیثة. حمادة للدراسات الجامعیة والنشر والتوزیع.
 
الخویطر, ریم. (1439ه). اتجاهات الإصلاح التربوی فی التعلیم العالی لتحقیق اهداف رؤیة المملکة العربیة السعودیة 2030. (ورقة علمیة), منتدى الشراکة المجتمعیة فی مجال البحث العلمی: الأدوار التکاملیة لمؤسسات المجتمع لتحقیق رؤیة المملکة 2030. عمادة البحث العلمی. جامعة الامام محمد بن سعود الإسلامیة. الریاض.
 
الزامل, مها (2018). واقع الأداء الإداری للأقسام الأکادیمیة والإداریة بالجامعات السعودیة فی ضوء مبادى العولمة ورؤیة 2030. مجلة الجامعة الإسلامیة للدراسات التربویة, 26(4), 223- 247.
 
الزنفلی, أحمد (2013). التخطیط الاستراتیجی للتعلیم الجامعی: دورة فی تلبیة متطلبات التنمیة المستدامة. مکتبة الانجلو المصریة.
 
السلطان, فهد (2009). إعادة هندسة نظم العمل: النظریة والتطبیق (ط2). مطابع الخالد للأوفست الریاض.
 
شرقی, خلیل (2016), دور إدارة الجودة الشاملة فی تحسین أداء مؤسسات التعلیم العالی. دراسة لآراء عینة من الأساتذة فی کلیات الاقتصاد بالجامعات الجزائریة. (أطروحة دکتوراة غیر منشورة فی علوم التسییر), جامعة محمد خیضر.
 
الشهوان, عبدالعزیز؛ الربيعة, صالح بن محمد؛ الموسى, عبدالرحمن بن حمد والخثلان, منصور بن زيد. (2013). توافق سیاسة التعلیم العالی فی المملکة العربیة السعودیة مع قضایا تطویر التعلیم الجامعی الحدیثة. مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس, 38(1), 57- 84.
 
العبادی, هاشم وآخرون (2008). إدارة التعلیم الجامعی: مفهوم حدیث فی الفکر الإداری الحدیث (ط1). مؤسسة الوراق بالاردن.
 
العبید, إبراهیم (2017). سبل تفعیل أدوار کلیات التربیة بالجامعات السعودیة لتحقیق متطلبات رؤیة المملکة 2030 من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس. مجلة العلوم التربویة, 21(3).
 
عمر, معن (2006). معجم علم الاجتماع المعاصر (ط1). دار الشروق للنشر والتوزیع.
 
عوید, نورة. (2017). وظائف التعلیم السعودی الجامعی والمساهمة فی تحقیق أهداف برنامج التحول الوطنی لرؤیة المملکة العربیة السعودیة 2030. (بحث), مؤتمر دور الجامعات السعودیة فی تفعیل رؤیة 2030م: جامعة القصیم. القصیم, المملکة العربیة السعودیة.
 
القحطانی, منصور والبحیری, السید (2014). استخدام نماذج التخطیط الاستراتیجی فی إعداد خطة استراتیجیة مقترحة لکلیة التربیة بجامعة الملک خالد. المجلة الدولیة التربویة المتخصصة, 3(12), 1- 45.
 
الکثیری, راشد (2005). برامج التعلیم العالی فی المملکة العربیة السعودیة: رؤیة للإصلاح. (ورقة), استشراف التعلیم العالی والتقنی (ندوة). القاهرة, 21 أبریل, ص.167.
 
مجلس التعلیم العالی. (1993). نظام مجلس التعلیم العالی والجامعات الأمانة العامة لمجلس التعلیم العالی. الریاض, المملکة العربیة السعودیة.
 
مجلس الشؤون الاقتصادیة والتنمیة (2016). رؤیة المملکة العربیة السعودیة 2030.
محجوب, سمان (2003). الدور القیادی لعمداء الکلیات فی الجامعات العربیة. المنظمة العربیة للتنمیة الإداریة, القاهرة, مصر.
 
محمود, إبراهیم وعبد العزیز, عبد الحمید (2011, إبريل 13- 14). إثر اختلاف نمط التفاعل الالکترونی وأسلوب توجیهالأنشطة الالکترونیة على تنمیة مهارات تشکیل الخزف والقیم الجمالیة لدى طلاب التربیة الفنیة. (ورقة عمل) المؤتمر السنوی الثالث: تطویر برامج التعلیم العالی النوعی فی مصر والوطن العربی فی ضوء متطلبات عصر المعرفة.
 
الملاح, منتهى (2005). درجة تحقیق معاییر إدارة الجودة الشاملة فی الجامعات الفلسطینیة فی محافظة الضفة الغربیة کما یراها أعضاء هیئة التدریس. (رسالة ماجستیر), کلیة الدراسات العلیا, جامعة النجاح.
 
المنصور, خالد والغامدی, عبد العزیز (2019). سیاسات مقترحة لأعداد المعلم فی المملکة العربیة السعودیة فی ضوء رؤیة 2030. المجلة التربویة, 63, 1- 31.
 
المهینی, محمد. (1984). الإدارة الجامعة (ط1). مطابع الرسالة.
 
نوبی, أحمد والتازی, نادیة (2015). إثر الأنشطة الالکترونیة فی بیئة التعلم المدمج فی تحسین مهارات القراءة لدى التلامیذ ذوی صعوبات التعلم. المجلة العالمیة للعلوم الاجتماعیة والتربویة والانسانیات, 1.
 
الوذیانی, محمد (2012). الممارسة والأهمیة للدور الوظیفی للعمید الأکادیمی فی کلیات جامعة أم القرى من وجهة نظر رؤساء الأقسام وأعضاء الهیئة التدریسیة. المجلة السعودیة للتعلیم العالی, (6), 121- 154.
 
2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Al-Aghbri, Badr (2005, April 11-13).  Total quality management is an entry point for the reform of university education in the Arab world.  (Research), the 5th Educational Conference on The Quality of Higher education, Education College, University of Bahreen. Bahreen Kingdom, 157-194.
 
Al Zaher, Ali (2007).  The development of the legal practices of the heads of the economic departments in the institutions of higher education inaccordance with contemporary global trends in the creative leadership.  Scientific Publishing Centre, King Khalid University.
 
Al Zaher, Samera (2017). The role of the leaders of the academy in the development of human capital at the University of King Khalid an empirical study. (Unpublished Master Thesis), Faculty of education, King Khalid University.
 
Al Amr, Fahad& daghari, Ali (2017, January 11-12).  The role of education colleges in the professional development of the teacher in accordance with the vision of the Arab Kingdom of Saudi Arabia 2030.  Conference on the Role of Saudi Universities in activation of  2030 vision, Al-Qassim University, Al-Qassim.
 
Al-Badry, Tariq (2002). Leadership and management styles in educational institutions.  Dar Alfikr for publishing and press.
 
Al-Jahni, Khaled and Abu al-Fadl (2017, January 12).  A proposal perception based on lifelong learning  to close the gap between the outcomes of higher learning and the demands of the labour market to achieve the 2030 vision.  (Paper), Conference on the Role of Saudi Universities in activating the 2030 vision, Al-Qassim University, Barida.
 
Hussein, Basiwa (2016).  Standards of quality of effective management leadership in the development of the learning performance of teachers in the school of the 21st century in accordance with the philosophy of quality and excellence.  Arab Journal of Quality and Excellence, 3(1), 133-204.
 
Al Haqeil, Soliman (1996). The school administration and the mobilisation of its human forces in the Arab Kingdom of Saudi Arabia (1sted.).  Ofsted technical printing presses.
 
Al-Khodri, Mohsen.  (1993). Management of Change.  The Art House for Publishing and Distribution.
 
Al-Khateib, Ahmed (2001). University administration modern studies.  Hamada for university studies, publishing and distribution.
 
Al-Khoiter, Reim.  (1439 AH).  Trends in educational reform in higher education to achieve the goals of the Vision of the Arab Kingdom of Saudi Arabia 2030.  (Scientific paper), Forum for Community Partnership in the Field of Scientific Research:  The Complete Roles of Community Institutions to Achieve The Vision of The Kingdom 2030.  Deanship of Scientific research. Imam Mohammed Bin Saud Islamic University. Al Reyad.
 
Al-Zamil, Maha (2018). The reality of the administrative performance of the academic administrative departments of Saudi universities in accordance with the principles of globalisation and the 2030 vision.  Journal of Islamic University for Educational Studies, 26(4), -223- 247.
 
Al Zanfali, Ahmed (2013). Strategic planning for university education:  A course in meeting the requirements of sustainable development.  The Egyptian Anglo library.
 
Sultan, Fahd (2009).  Re-engineering of work systems:  Theory and application (2nded.). Al-Khslid offset printing presses Al-Reyad.
 
Sharqi, Khalil (2016), the role of comprehensive quality management in improving the performance of higher education institutions.  A study of the opinions of professors in the faculties of economics in Algerian universities.  ((Doctoral Dissertation in management Sciences), University of Mohammed Khedir.
 
Al-Shahwan, Abdul Aziz; Al-Rabia, Saleh bin Mohammed; Al-Musa, Abdul Rahman bin Hamad and Al-Khathlan, Mansour bin Zeid. (2013).  (2013). The policy of higher education compatibility in the Saudi Arab Kingdom with the issues of the development of modern university.  Arab studies in education and psychology Journal, 38(1), -57- 84.
 
Abadi, Hashim et al. (2008).  Management of university learning:  A new concept of  the modern administrative thinking  (1sted.).  Al-Warraq Foundation in Jordan.
 
Al-Obead, Ibrahim(2017). Ways to activate the roles of education colleges in Saudi universities to meet the requirements of the 2030 Kingdom from the point of view of the teaching members of the Faculty of Education.  Journal of Educational Sciences, 21(3).
 
Omar, Maan (2006).  Contemporary Sociology Dictionary (1sted.).  Dar Al Shrouk for Publishing and Distribution.
 
Oied, Noura.  (2017). The functions of Saudi university learning and contributing to the achievement of the objectives of the National Transformation Program for the Vision of the Saudi Arabian Kingdom 2030.  (Research), Conference on the Role of Saudi Universities in 2030:  Al-Qassim University.  Al-Qassim, the Arab Kingdom of Saudi Arabia.
 
Al-Qahtani, Mansour and Al-Bahri, Al-Sayyed (2014).  The use of strategic planning models in the preparation of a proposed strategic plan for the education college of The King Khalid University. International Educational Specialized Journal,3(12), 1- 45.
 
Al-Kathir, Rashed (2005).  Higher education programs in the Saudi Arab Kingdom:  a vision of reform.  (Paper), Outlook for Higher education and Technical one (Symposium).  Cairo, 21 April, p. 167.
 
Council for High education. (1993). The System of the Council of High education and Universities, The General Secretariat of the Council for Higher education. Al-Reyad, the Arab Kingdom of Saudi Arabia.
 
Council of Economic and Development Affairs (2016). The Vision of the Saudi Arab Kingdom 2030.
Mahjoub, Samman (2003).  The leading role of deans of colleges in Arab universities.  Arab Organization for Administrative Development, Cairo, Egypt.
 
Mahmoud, Ibrahim and Abdul Aziz, Abdul Hamid (2011, April 13-14).  The impact of the different pattern of electronic interaction and the method of directing the activities of the electronic activities to develop the skills of the form of porcelain and the aesthetic values of students of artistic education.  (Working paper) 3rd Annual Conference:  The development of qualitative higher education programs in Egypt and the Arab world in accordance with the requirements of the knowledge age.
 
Al-Mallah, Muntaha (2005).  The degree of achievement of the standards of the comprehensive quality management in The Palestinian Universities in the West Bank governorate as seen by the teaching members of the Faculty.  (Master Thesis), College of Higher Studies, Al-Najah University.
 
Al-Mansour, Khaled& Al-Ghamdi, Abdul Aziz (2019).  Proposed recommendations for teacher preparation in the Saudi Arab Kingdom in accordance with the vision of 2030. Educational Journal, 63, 1- 31.
 
Al-Mahini, Muhammad. (1984). University Administration (1sted.). Resala presses.
 
Nobby, Ahmed& Tazi, Nadya (2015).  The effect of the electronic activities in the integrated learning environment in improving the reading skills of learners with learning disabilities.  International Journal of Social, Educational Sciences and Humanities, 1.
 
Al- Wethyani, Mohammed (2012). The practice and the importance of the academic dean’s job role in the colleges of Um al-Qura University from the point of view of the heads of departments and teaching members.  Saudi Journal of Higher education, (6), -121-168.
 
المراجع الأجنبية:
Bush, T. (2007). "Educational leadership and management: theory, policy, and practice". South African journal of Education, 27(3), 391-406
 
SERDAR, A. M. (2010). Performance management and key performance indicators for higher education institutions in Serbia. Journal perspectives of innovations, economics and business, 3(6) 166-199