الفعالية الذاتية الأکاديمية وعلاقتها بالعادات العقلية والتحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة مکة المکرمة. Academic Self-efficacy and Its Relationship to Habits of Mind and Academic Achievement among Secondary School Students in

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

أستاذ مساعد القياس والتقويم بقسم علم النفس کلية التربية - جامعة أم القرى

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على العلاقة بين الفعالية الذاتية الأکاديمية وبين کل من العادات العقلية والتحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة مکة المکرمة، والکشف عن الدلالة الإحصائية للفروق في الفعالية الذاتية الأکاديمية التي قد تعزى لمتغيري الجنس أو الصف الدراسي، والتحقق من القدرة التنبؤية للفعالية الذاتية الأکاديمية والعادات العقلية بالتحصيل الدراسي، واستخدم الباحث المنهج الوصفي، وقام بإعداد مقياس الفعالية الذاتية الأکاديمية، واستخدم مقياس عادات العقل (إعداد البرصان ورسمي، 2013)، وتکونت عينة البحث من (627) طالباً وطالبة بالصفوف الثلاثة بالمرحلة الثانوية، وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين الفعالية الذاتية الأکاديمية وبين کل من العادات العقلية والتحصيل الدراسي، کما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً في الفعالية الذاتية الأکاديمية تعزى لمتغير الجنس، في حين وجدت فروق دالة إحصائياً في الفعالية الذاتية الأکاديمية تعزى لمتغير الصف الدراسي، وأظهرت النتائج أيضاً إسهام کل من الفعالية الذاتية الأکاديمية والعادات العقلية في التنبؤ بالتحصيل الدراسي.
This research aimed to identify the relationship between academic self-efficacy and both habits of mind and academic achievement among the secondary stage students in the holy city of Mecca, to determine statistically significant differences in academic self-efficacy among secondary stage students due to gender or grade, and to identify the predictive ability of both academic self-efficacy and habits of mind on academic achievement. The researcher used the descriptive method, developed the academic self-efficacy scale and used the habits of mind scale (Al Borsan & Rasmy, 2013). The study sample consisted of 627 students in the three grades of the secondary stage. The results showed that there are positive relationships between academic self-efficacy and both habits of mind and academic achievement, there are no statistically significant differences in academic self-efficacy due to gender, there are statistically significant differences in academic self-efficacy due to grade, and that both academic self-efficacy and habits of mind contribute to predicting academic achievement.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)            المراجع العربية
أبوعلام, رجاء (2003). التحلیل الإحصائی للبیانات باستخدام برنامج SPSS.. دار النشر للجامعات.
 
أبو هاشم, السید محمد (2005). مؤشرات التحلیل البعدی لبحوث فعالیة الذات فی ضوء نظریة باندورا. مرکز بحوث کلیة التربیة, جامعة الملک سعود, 238, 1-90.
 
جابر, عبدالحمید جابر (2006). تنمیة تفکیر المراهقین الصغار والکبار: استراتیجیات للمدرسین. دار الفکر العربی.
 
البرصان, إسماعیل سلامة؛ رسمی, إیمان (2013). عادات العقل لدى طلبة الصف العاشر الأساسی وإسهامها فی القدرة على حل المشکلة الریاضیة. مجلة رسالة الخلیج العربی, 127, 161-192.
 
الثامر, خالد خلف (2013, نوفمبر 16-17). عادات العقل لدى الطلبة المتفوقین والعادیین باعتبار متغیر الصف والجنس فی منطقة الجوف فی المملکة العربیة السعودیة. (ورقة عمل)  المؤتمر العلمی العربی العاشر لرعایة الموهوبین والمتفوقین, المجلس العربی للموهوبین والمتفوقین, الأردن, 109-127.
 
الرابغی, خالد بن محمد (2005). أثر استخدام برنامج تدریبی قائم على عادات العقل وفق نظریة کوستا فی التفکیر على دافعیة الإنجاز لدى طلاب الصف الأول الثانوی بالمملکة العربیة السعودیة (رسالة ماجستیر غیر منشورة), کلیة الدراسات العلیا, جامعة البلقاء التطبیقیة.
 
الزق, أحمد یحیى (2009). الکفاءة الذاتیة الأکادیمیة المدرکة لدى طلبة الجامعة الأردنیة فی ضوء متغیر الجنس والکلیة والمستوى الدراسی. مجلة العلوم التربویة والنفسیة, جامعة البحرین, 10, 37-58.
 
الزیات, فتحی مصطفى (1999, نوفمبر 10-12). البنیة العاملیة للکفاءة الذاتیة الأکادیمیة ومحدداتها. (بحث) المؤتمر الدولی السادس لمرکز الإرشاد النفسی, کلیة التربیة, جامعة عین شمس.
 
الزیات, فتحی مصطفى (1999, نوفمبر 10-12). البنیة العاملیة للکفاءة الذاتیة الأکادیمیة ومحدداتها. (بحث) المؤتمر الدولی السادس لمرکز الإرشاد النفسي , جودة الحیاة: توجه قومی للقرن الحادی والعشرین, مرکز الإرشاد النفسی, جامعة عین شمس, 373-417.
 
سالم, أمانی سید (2012). أثر التفاعل بین فعالیة الذات الأکادیمیة وکل من استراتیجیتی التساؤل الذاتی والتفکیر بصوت مرتفع على کل من مراقبة الفهم والتحصیل الأکادیمی لدى طالبات الجامعة. دراسات عربیة فی علم النفس, 11 (4), 687-755.
 
سالم, محمد عبدالسلام (2002, مارس 13-14). طبیعة فعالیة الذات الأکادیمیة لدى طلاب الجامعة. (بحث)  المؤتمر العلمی السنوی العاشر لکلیة التربیة جامعة حلوان ,التربیة وقضایا التحدیث والتنمیة فی الوطن العربی, 385-421.
 
سحلول, محمد عبد الله (2005). فاعلیة الذات ودافعیة الإنجاز الدراسی وأثرهما فی التحصیل الأکادیمی لدى طلبة الثانویة فی مدینة صنعاء (رسالة ماجستیر غیرة منشورة), جامعة الیرموک.
 
الشامی, حمدان ممدوح (2010). عادات العقل فی ضوء متغیری السنة الدراسیة ومستوى التحصیل الدراسی لدى طلاب جامعة الملک فیصل بالمملکة العربیة السعودیة. مجلة کلیة التربیة, جامعة الأزهر, 144 (2), 329-378.
 
الشمری, عبدالله بن عبید (2015). مصادر الضغوط النفسیة وعلاقتها بفاعلیة الذات الأکادیمیة لدى طلاب المرحلة الثانویة بمدینة بریدة (رسالة ماجستیر غیر منشورة), کلیة التربیة, جامعة أم القرى.
 
الشمری, نداء هزاع (2010). عادات العقل والذکاء الانفعالی وعلاقتهما بالتحصیل الدراسی لدى طلبة جامعة الجوف فی المملکة العربیة السعودیة (رسالة دکتوراه غیر منشورة), کلیة التربیة, جامعة الیرموک.
 
الشناوی, کمال أحمد الإمام (2006, ابريل 12-13). فعالیة الذات وعلاقتها ببعض سمات الشخصیة لدى طلاب کلیة التربیة النوعیة (بحث) المؤتمر العلمی الأول لکلیة التربیة النوعیة, جامعة المنصورة, التعلیم النوعی ودوره فی التنمیة البشریة فی عصر العولمة, 469-500.
 
العبادی, مخلد بن محمد (2012). بعض العوامل النفسیة المسهمة فی فاعلیة الذات الأکادیمیة لدى طلاب وطالبات المرحلة الثانویة بمحافظة الطائف (رسالة ماجستیر غیر منشورة), کلیة التربیة, جامعة الطائف.
 
عبدالرازق, محمد مصطفى (2015). فاعلیة برنامج تدریبی قائم على عادات العقل فی تنمیة الکفاءة الذاتیة للطلاب بقسم التربیة الخاصة. مجلة کلیة التربیة, جامعة عین شمس, 39 (3), 475-567.
 
عبدالرحمن, محمد السید (1998). فعالیة الذات لدى المدخنین. فی: دراسات فی الصحة النفسیة. دارقباء للطباعة والنشر والتوزیع, الجزء الأول, 269-236.
 
عبدالوهاب, صلاح شریف؛ الولیلی, إسماعیل حسن (2011). العلاقة بین کل من عادات العقل المنتجة والذکاء الوجدانی وأثر ذلک على التحصیل الدراسی لدى طلاب المرحلة الثانویة من الجنسین. مجلة کلیة التربیة, جامعة المنصورة, 76 (1), 230-295.
 
عربیات, رند بشیر (2009). عادات العقل الأکثر استخداماً لدى طلبة الجامعة الأردنیة وعلاقتها بمتغیرات مختارة (رسالة ماجستیر غیر منشورة), کلیة الدراسات العلیا, الجامعة الأردنیة.
 
علوان, سالی طالب (2012). الکفاءة الذاتیة المدرکة عند طلبة جامعة بغداد. مجلة البحوث التربویة والنفسیة, 33, 224-248.
 
العلوان, أحمد؛ المحاسنه, رنده (2011). الکفاءة الذاتیة فی القراءة وعلاقتها باستخدام استراتیجیات القراءة لدى عینة من طلبة الجامعة الهاشمیة. المجلة الأردنیة فی العلوم التربویة, 7 (4), 399-418.
 
علی, أحمد رمضان محمد (2004). ما وراء المعرفة وعلاقتها بالکفاءة الذاتیة الأکادیمیة لدى طلاب کلیة التربیة (رسالة ماجستیر غیر منشورة), کلیة التربیة بالوادی الجدید, جامعة أسیوط.
 
عیسى, ماجد محمد؛ خلیفة, ولید السید (2009). أثر برنامج تدریبى للمعلم قائم على تحسین فاعلیة الذات الأکادیمیة للتلامیذ فی الدافعیة للإنجاز والإتجاه نحو الریاضیات لدی التلامیذ ذوی صعوبات التعلم. مجلة کلیة التربیة, جامعة بنها, 19 (79), 1-66.
 
الفضلی, فضیلة جابر (2013). عادات العقل الأکثر استخداماً لدى طلبة الصف الثانی عشر بدولة الکویت وعلاقتها بمتغیرات دیموجرافیة. مجلة عالم التربیة, 42, 15-53.
 
قطامی, یوسف محمود؛ عمور, أمیمة محمد (2005). عادات العقل والتفکیر: النظریة التطبیق. دار الفکر للنشرو التوزیع.
 
محمد, محمد حسانین؛ عاشور, أحمد حسن (2006). فعالیة الذات اللغویة وما وراء الفهم واستراتیجیات التعلم المنظم ذاتیاً فی ضوء التخصص والتحصیل الدراسی لدى طلاب الجامعة. مجلة البحوث التربویة والنفسیة والاجتماعیة, کلیة التربیة جامعة الأزهر, 129 (3), 181 - 229.
 
المخلافی, عبد الحکیم؛ رزق, أمینة؛ الجرموزی, أحمد (2010).  فعالیة الذات الأکادیمیة وعلاقتها ببعض سمات الشخصیة لدى الطلبة دراسة میدانیة على عینة من طلبة جامعة صنعاء. مجلة جامعة دمشق, 26, 481-514.
 
المدنی, فاطمة بنت رمزی (2007). ما وراء المعرفة وعلاقته بفعالیة الذات والتحصیل: دراسة على طلاب وطالبات کلیة التربیة بجامعة طیبة. رسالة دکتوراه غیر منشورة, کلیة التربیة, جامعة طیبة.
 
مراد, صلاح (2002). الأسالیب الإحصائیة فی العلوم النفسیة والتربویة والاجتماعیة. مکتبة الأنجلو المصریة.
 
المشیخی, غالب محمد علی (2009). قلق المستقبل وعلاقته بکل من فاعلیة الذات ومستوى الطموح لدى عینة من طلاب الجامعة (رسالة دکتوراه غیر منشورة), کلیة التربیة, جامعة أم القرى.
 
نوفل, محمد بدر (2008). تطبیقات عملیة فی تنمیة التفکیر باستخدام عادات العقل. دار المسیرة للنشر والتوزیع.
 
2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Abu Allam, Rajaa (2003).  Statistical analysis of the software using SPSS.  University Publishing House.
 
Abu Hashim, Al-Said Mohammed (2005). Indicators of dimensional degradation of self-effectiveness in accordance with Pandora's theory.  Research Centre of The Faculty of Education, King Saud University., 238, 1-90.
 
Jaber, Abdul Hamid Jaber (2006).  Development of thinking of young teenagers and adults:  strategies for teachers.  Dar Alfikr Al Araby.
 
Al-Borsan, Esmael Salama& Rasmy, Eman (2013). The habits of the mind of the students of the 10th grade and their contribution to the ability to solve the mathematical problem.  Arab Gulf Message Journal, (127), 161-192.
 
Al-Thamer, Khaled Khalaf (2013, November 16-17).  The habits of the mind among the superior and ordinary students considering the change of class and sex in the area of al-Jouf in The Arab Kingdom of Saudi Arabia. (Working Sheet) The 10th Arab Scientific Conference for The Care of The Gifted and Outstanding, Arab Council for Talented and Outstanding Students, Jordan, 109-127
 
Al-Rabegi, Khalid bin Mohammed (2005). The impact of using a training program based on the habits of the mind according to Khosta's theory of thinking about the motivation of achievement in the first secondary grade students of The Arab Kingdom of Saudi Arabia (Unpublished Master Thesis), The College of Higher Studies, University of Balqaa.
 
Al-Zaq, Ahmed Yahya (2009).  The academic self-sufficiency of students at the Jordanian University in accordance with the gender, college and educational level variables.  Journal of Educational and Psychological Sciences in Bahreen, 10, 37- -58.
 
Zayat, Fathi Mustafa (1999, November 10-12).  The structural factor of the automatic self-sufficiency and its determinants.  (Research) The 6th International Conference on Psychological Guidance, Faculty of Education, Ain Shams University.
 
Zayat, Fathi Mustafa (1999, November 10-12). The structural factor of the automatic self-sufficiency and its determinants. (Research) The 6th International Conference on Psychological Guidance, Life quality: Nationalist trend for the 12st. Century, Psychological Guidance Centre, Ein Shams University, 373- 417.
 
Salem, Amani Said (2012).  The impact of interaction between the effectiveness of the human self and all of the strategies of self-questioning and thinking aloud on all the monitoring of the understanding and the academic achievement of university students.  Arab studies in psychology, 11(4), 687- 755.
 
Salem, Mohamed Abdeslam (2002, March 13-14).  The nature of academic self-efficacy of the university's students.  (Research) The10th Annual Scientific Conference of The College of Education, Helwan University, Education and The Issues of Speaking and Development in the Arab World, 385-421.
 
Sahlul, Mohammed Abdullah (2005). The effectiveness of self-efficacy and the motivation of the academic achievement and its impact on academic achievement among secondary students in Sana'a city (Unpublished Master Thesis), University of Yarmok.
 
Al-Shami, Hamdan Mamdouh (2010).  The habits of the mind in accordance with the variables of the academic year and the level of achievement among the students of the University of King Faysal in the Arab Kingdom of Saudi Arabia.  The Journal of Education, Al Azhar University, 144(2), 329-378.
 
Al-Shamari, Abdullah bin Obeid (2015).  Sources of psychological stress and its relation to self-efficacy among secondary students in the city of Buridah (Unpublished Master Thesis), the College of Education, Um al-Qura University.
 
Al-Shamari, Nedaa Hazaa (2010).  The habits of the mind and emotional intelligence and their relation to the academic achievement among the students of al-Jouf University in the Arab Kingdom of Saudi Arabia (Unpublished Master Thesis), Faculty of education, University of Yarmok.
 
Al-Shenawe, Kamal Ahmad al-Imam (2006, April 12-13).  The effectiveness of self and its relation to some personal characteristics of students of the quality education college (research) the first scientific conference of the quality of education, Mansoura University, qualitative education and its role in human development in the age of globalization, 469-500.
 
Al-Abadi, MaKhlid bin Mohammed (2012). Some sources of psychological factors and its relation to academic self-efficacy among secondary students in the city of Ta’f (Unpublished Master Thesis), College of education, the University of Taef.
 
Abdul Razek, Mohamed Mustafa (2015).  The effectiveness of a training program based on the habits of the mind in the development of the self-sufficiency of students in the special education department.  Faculty of Education Journal, Ain Shams University, 39 (3), 475-567.
 
Abdul Rahman, Mohammed al-Sayed (1998).  Self-effectiveness of smokers.  In:  Studies in mental health. Dar Qubaa for Printing, Publishing and Distribution, Part 1, 269-236
 
Abdul Wahab, Salah Shereif& Al-Welayli, Ismeil Hassan (2011).  The relationship between each the producting habits of the mind and emotional psychosis and the effect on the academic achievement among secondary students of both sexes.  The Journal of Education, Mansura University, 76(1), 230-295.
 
Arabs, Rand Besheir (2009).  The most commonly habits of the mind used by students of the University of Jordan and its relation to selected variables (Unpublished Master Thesis), The College of Higher Studies, University of Jordan.
 
Alwan, Sally Taleb (2012).  Perceived self-sufficiency among students at Baghdad University.  Journal of Educational and Psychological Research, (33), 224-248.
 
Alwan, Ahmed& Al-Mahasna, Randa 92011). Self-sufficiency in reading and its relation to the use of reading strategies among a sample of students of the Hashimi university. Jordan Journal of Educational sciences, 7(4), 399-418.
 
Ali, Ahmed Ramadan Muhammad. (2004). Beyond knowledge and its relation to the academic self-sufficiency of students of the education college (Unpublished Master Thesis), the New Valley Faculty of education, University of Assuit.
 
Isa, Majid Mohammed& Khalifa, Waleid Al-Saed (2009).  The impact of a teacher's training program based on improving the academic self-sufficiency in the motivation for achievement and trend towards mathematics among students with learning disabilities.  The Journal of Education, Benha University, 19(79), 1-66.
 
Al-Fadli, Fadelah Jaber (2013).  The most  commonly habits of the mind used among the 12th grade students of the State of Kuwait and its relation to demographic variables. The world of Education Journal , (42), 15-53.
 
Qatamy, Yousef Mahmoud& Amour, Umimah Mohamed (2005). Habits of the mind and thinking:  Theoty and application. Dar Alfikr for Publishing and Distribution.
 
Mohammed, Mohamed Hassanein& Ashour, Ahmed Hassan (2006).  The effectiveness of the linguistic self and beyond understanding and the strategies of self-organized learning in accordance with specialization and academic achievement among university students.  Journal of Education for Educational, Psychological and Social Research, faculty of education Al Azhar University, 129 (3), 181- 229.
 
Al-Mu'khalafi, Abdul Hakem; Rizk, Amenah& Al-Jarmwazi, Ahmed (2010).   The effectiveness of the academic self and its relation to certain personal characteristics of students a field study on students from Sana'a University.  Damascus University Journal,(26), 481-514.
 
Al-Madini, Fatima Bint Ramzi (2007).  Beyond knowledge and its relation to self-effectiveness and achievement:  A study on students of the College of education at Tiba University. Unpublished Ddoctoral Dissertation, Faculty of education, University of Tiba
 
Murad, Salah (2002).  Statistical styles in psychology, education and sociology.  The Egyptian Anglo library.
 
Al-Meshiekhy, Ghaleb Mohamed Ali (2009). The concern of the future and its relation to all the self-effectiveness and level of ambition of a certain number of university students (Unpublished Ddoctoral Dissertation), Faculty of Education, Umm Alqura University.
 
Nwfel, Mohammed Badr (2008).  Practical applications in the development of thinking using the habits of the mind.  Al-Masyra Publishing, Distribution House.
 
3)            المراجع الأجنبية:
Artino, A. (2012). Academic self-efficacy: from educational theory to instructional practice. Perspectives on Medical Education, 1, 76-85.
 
Bandura, A. (1977). Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84,, 191-215.
 
Bandura, A.(1988). Self-efficacy conception of anxiety. Anxiety research, 1, 77-98.
 
Bandura, A. (1989). Regulation of cognitive processes through perceived self-efficacy. Developmental Psychology, 25 (2), 729-735.
 
Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in Cognitive development and functioning. Educational psychologist, 28 (2), 117-148.
 
Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman.
 
Barnes, M.(2010). The influences of self-efficacy on reading achievement of general educational development (GED) and high school graduated enrolled in developmental reading skills courses in an urban community college system. Unpublished doctoral dissertation, presented to Northern Illinois University, U.S.A.
 
Beyer, B. (2003). Improving student thinking. The learning house, 71 (5), 262-267.
 
C¸elik, E. (2015). Mediating and moderating role of academic self-efficacy in the relationship between student academic support and personal growth initiative. Australian journal of career development, 24 (2), 105-113.
 
Costa, A.& Garmston, R. (1998). Five human passions think. Critical and creative thinking, 23(1), 14-17.
 
Costa, A.& Garmston, R. (2001). Cognitive coaching: A foundation for renaissance schools. Norwood, MA: Christopher Gordon Pubs.
 
Costa, A. & Kallick, B. (2000).  Discovering and exploring habits of mind. U.S.A., Victoria: ACSD.
 
Costa, A. & Kallick, B. (2003).  Integrating and sustaining habits of mind. Association for Alexandria. Virginia, Association for Supervision and Curriculum Development.
 
Costa, A. & Kallick, B. (2009). Habits of mind across the curriculum: practical and creative strategic for teachers. U.S.A., Virginia.
 
Crowley, S.; Bates, S.& Rosenthal, C. (2014). Study skills course impact on academic self-efficacy. Journal of developmental education, 37 (3), 14-33.
 
Eddy, A. (2000). An examination of the relationship between Habits of the mind and the achievement and under-achievement among Year 10 students in a state high Social-Emotional Competence. Unpublished master thesis, presented ro Royal Melbourne institute of technology, Australia.
 
Gist, M.& Mitchell, T. (1992). Self-Efficacy: a theoretical analysis of its determinants and malleability. Academy of management review, 17 (2), 183-211.
 
Goldenberg, E. (1996). Habits of mind as an organizer for the curriculum. Journal of education, 17 (8), 13-22.
 
Gordon, M. (2011). Mathematical habits of mind: Promoting students' thoughtful considerations. Journal of curriculum studies, 43 (4), 457-469.
 
Hart, H.& Keller, R. (2003). Practical  strategies for the teaching ofthinking. Boston: Aryan and Bacon.
 
Marzano, R. (1992). Different kind of classroom: Teaching with dimensions of learning. U.S.A., Alexandria: Association for supervision and curriculum development.
 
Marzano, R. (2003). What works in school: Translating research intoAction? U.S.A., Alexandria: Association for supervision and curriculum development.
 
Pajares, F. (1996): Self efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66 (4), 543-578.
 
Pajares, F.(2005). Overview of Social Cognitive theory and Self-Efficacy. Educational and Psychological Measurement, 68(3), 443-463.
 
Schunk, D.& Pajares, F. (2002). The Development of Academic Self-Efficacy. In: A. Wigfield & J. Eccles (Eds.), Development of achievement motivation. San Diego: Academic Press.
 
Schwarzer, R. (1992). Self-efficacy in the adoption and maintenance of health behaviors: Theoretical approaches and a new model. In: R. Schwarzer (ed.) Self-efficacy: Thought control of action. Washington: D.C. Hemisphere.
 
Witt-Rose, D. (2003). Student self-efficacy in College science :An investigation of gender, age and achievement. Unpublished master dissertation, presented to the graduate school University of Wisconsin-Stout.
 
Zimmerman, B. (2002). Becoming a self-regulated learner: an overview. Theory into practice, 41 (2), 64-70.
 
Zulkosky, K. (2009). Self-efficacy: A concept analysis. Nursing forum, 44 (2), 93-102.