الأبعاد التربوية في سورة قريش وتطبيقاتها في الواقع المعاصر.

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلف

أستاذ مساعد، قسم التربية الإسلامية، بجامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة إلى إبراز أهم الأبعاد التربوية المستنبطة من سورة قريش، واقتراح بعض التطبيقات التربوية في الواقع المعاصر، وأسفرت الدراسة عن العديد من النتائج والتوصيات، منها: البُعد الإنساني، وفيه تربية الإنسان على العقيدة الصحيحة، وعلى أحقية الله تعالى بالعبادة، فالروح لا تسعد إلا بإتصالها بخالقها، وفي هذا البعد أيضاً بَيَانٌ لِمُوجِبِ عِبَادَةِ اللَّهِ تَعَالَى وَحْدَهُ، وَحَقِّهِ فِي ذَلِکَ عَلَى عِبَادِهِ جَمِيعًا، وَلَيْسَ خَاصًّا بِقُرَيْشٍ، وَهَذَا الْحَقُّ قَرَّرَهُ القرآن بأساليب عديده نستقي منها في مناهجنا التربوية في المدارس وفي تربيتنا لأبنائنا، وأهمها أسلوب التعليل، ويهتم الإسلام عند تربيته للإنسان بالجسد والروح بشکل متوازن ويربط بين تقوية الجسم بالطعام وعبادة الله تعالى وطاعته فهي تربية شاملة ومتوازنة، وفي البعد الإنساني التربية على مبدأ التکافل الاجتماعي فکانوا يتراحمون فيما بينهم ويتعاونون لدفع الفاقة والحاجة عن ذويهم من عشيرتهم وأقاربهم  بلاضافة إلى الأثر الفعّال الذي أحدثته رحلتي الشتاء والصيف في ترابطهم الاجتماعي وتوادهم، وکانت قبيلة قريش مقياساً لمدى قوة اللغة وفصاحتها لما اشتهرت به من الفصاحة والبلاغة، ويعتبر حرمها الشريف المدرسة والجامعة التي تخرّج منها العديد من العلماء، وأما البعد الجغرافي فيبرز فيه إعجاز القرآن الکريم في موقع مکة وتوسطها لجميع انحاء العالم، وتعزيز قدسية مکة وحرمتها في النفوس، وفي البعد التاريخي جانبان نستقي منهما قيم تربوية، وهما النشأة التاريخية لمکة المکرمة حيث اقترن بالشعائر التعبدية، وهي بلدً ذا تاريخ عريق يبدأ منذ خلق الله تعالى السماوات والأرض، فقضى بقدسيتها وبحرمتها، والجذور التاريخية لقبيلة قريش، التي بعث خاتم الأنبياء محمد صلى الله عليه وسلم منهم، فهم من أشراف العرب ويرجع نسبهم لإبراهيم عليه السلام، ونستقي من قصته مبادئ تربويه عظيمة منها صدق التوکل على الله، مع ضرورة الأخذ بالأسباب، أيضا أهمية السعي في الأرض للکسب والرزق، والطاعة والإستسلام لأمر الله تعالى، ويتضح البعد الأمني في السورة بجوانبه التربوية المختلفة، منها الأمن على حاجات الجسد من المطعم والمشرب، وهو الأمن الغذائي المتضمن التربية الجسدية، والراحة والإطمئنان النفسي بالشعور بالطمأنينة وإنشراح الصدر ونزول الرحمات والمغفرة من الذنوب ولجوء المعتمرين والحجيج والزوار لبيت الله الحرام للتوبة والإنابة لله تعالى. (تحذف فتنسکب العبرات ويفر الإنسان لخالقه فيجد في نفسه السکينة وفي صدره إنشراحا وأُنساً، وينعمون بالإستقرار وعدم الخوف من التعرض للأذى أو القتل أو الحرمان وهو الأمن النفسي المتضمن للتربية النفسية، وأيضاً الأمن الفکري  ببيان الدين الحق، والإيمان بالله تعالى وأنه هو الخالق والرازق والقيوم، له الأسماء الحسنى والصفات العلى، والمتضمن للتربية العقلية أو الفکرية)، ونستقي البعد الاقتصادي، بأهمية الجانب الاقتصادي تربوياً ووالانفتاح على الآخر بالرحلات التجارية، وتعلم مهارات العمل والسعي لکسب الرزق والاستمرار فيه صيفاً وشتاءً، فتح أسواق مشترکة عالمية وموسمية کموسم الحج وعلى أسس إسلامية، وإنشاء أسواق دولية متنوعة مصدرها مکة، سواء کانت مادية أو أدبية ثقافية.  عمل دراسات مفصلة تأصيلية لصناعة سوق دولية، ضمن مواصفات عالمية، تحت سيطرة الدول الإسلامية أو رابطة العالم الإسلامي، وتتحرک وفق الشريعة الإسلامية، والمتاجرة في کل ما هو مباح فهو بابٌ يسع کل جيل وکل مکان.
The study aimed to highlight the most important educational dimensions derived from Surat Quraish, and to suggest some educational applications in contemporary reality, and the study resulted in many results and recommendations, including: the human dimension, and in it the education of man on the correct belief, and on the right of God Almighty to worship, for the soul is happy only Conveniently near Boukhalgaha, and in this dimension is also a statement of positive worship of God alone, and the right on all of the slaves, not a special Baqric, and this right is decided by the Koran in ways numerous to read too, including in the educational curricula in schools and in the upbringing of our children, the most important method of reasoning, When caring for the human being, Islam takes care of the body and the spirit in a balanced way, and links between strengthening the body with food and the worship of God Almighty and its obedience, as it is a comprehensive and balanced education, and in the human dimension, education is based on the principle of social solidarity, so they compassion among themselves and cooperate to advance poverty and the need for their families from their clans and relatives in addition to the effective impact that they have brought The winter and summer trips are related to their social interconnectedness and supplies, and the Quraysh tribe was a measure of the strength and eloquence of the language due to its eloquence and eloquence, and its honorable campus is considered the school and university from which many scholars graduated, and the geographical dimension highlights the miracle of the Holy Qur’an in the site of Mecca and its mediation to all parts of the world , And strengthening the sanctity and sanctity of Mecca in the soul, The security dimension is evident in the surah with its various educational aspects, including security on the needs of the body from the restaurant and the drinker, which is food security that includes physical education, comfort and psychological reassurance with a sense of reassurance and chest relaxation and the descent of mercy and forgiveness from sins and the refuge of pilgrims and pilgrims and visitors to the Sacred House of God for repentance and vicariousness to God Almighty so that the transitions will be spilled A person escapes to his Creator, and he finds peace and happiness in his chest and in his chest, and enjoys stability and not fear of being harmed, killed, or deprived, which is psychological security that includes psychological education, and also intellectual security with a statement of true religion, faith in God Almighty and that he is the Creator, sustenance and values, he has the proper names and attributes Ali, which includes mental or intellectual education, We derive the economic dimension, the importance of the economic aspect educationally, openness to the other with commercial trips, learning of work skills and the pursuit of sustaining and sustaining livelihoods in summer and winter, opening global and seasonal common markets such as the Hajj season and on Islamic grounds, and the establishment of various international markets originating from Mecca, whether material or literary cultural To make detailed studies that are essential to making an international market, within global specifications, under the control of Islamic countries or the Muslim World League, and moving in accordance with Islamic law, and trading in whatever is permitted as it is a door that accommodates every generation and place.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  • 1)            المراجع العربية

        القرآن الکریم

    البقاعی, ابراهیم عمر ,( 1415هـ), نظم الدرر فی تناسب الآیات والسور, (أخرجه ووضع حواشیه: عبد الرزاق غالب المهدی), ثمان اجزاء, دار الکتب العلمیة.

    ابن الأثیر, (1417هـ/ 1997م), الکامل فی التاریخ, (تحقیق: عمر عبد السلام تدمری), دار الکتاب العربی.

    ابن الجوزی(د.ت), تذکرة الأریب فی تفسیر الغریب, (د.ن).

    الأندلسی, ابن حزم علی بن أحمد (ت 456هـ/ 1064م), (1983م). جمهرة أنساب العرب. دار الکتب العلمیة.

    ابن قدامة موفق الدین أبو محمد المقدسی (ت 620هـ/ 1223م), (1988م). التَّبیین فی أنساب القرشیِّین (ط2). (تحقیق: محمد الدلیمی), عالم الکتب, ومکتبة النهضة العربیة.

    المصری, ابن هشام الأنصاری , (د. ت). مغنی اللبیب عن کتب الأعاریب. (تحقیق: محمد محی الدین عبد الحمید).

    القنَّوجی, ابو الطیب البخاری (1412هـ ـ 1992م). فتح البیان فی مقاصد القرآن. المکتبة العصریة.

    الدمشقی, أبو الفداء إسماعیل بن عمر بن کثیر القرشی البصری (المتوفى: 774هـ), (1408, هـ - 1988 م). البدایة والنهایة. (تحقیق: علی شیری), دار إحیاء التراث العربی.

    الأزرقی, أبو الولید محمد بن عبد الله بن أحمد بن محمد بن الولید بن عقبة بن الأزرق الغسانی المکی المعروف (المتوفى: 250هـ). (د. ت). أخبار مکة وما جاء فیها من الآثار.  (تحقیق: رشدی الصالح ملحس),  دار الأندلس للنشر.

    الأندلسی, أبو حیان محمد بن یوسف (المتوفى: 745هـ), (1420هـ). البحر المحیط فی التفسیر. ( تحقیق: صدقی محمد جمیل), دار الفکر.

    السِّجِسْتانی, أبو داود سلیمان (المتوفى:  275هـ). سنن أبی داود. (تحقیق: محمدعبد الحمید), دار الفکر.

    خالویه, أبو عبد الله الحسین بن أحمد ابن ,( د.  ت ). إعراب ثلاثین سورة, دار التربیة للطباعة.

    الرازی, أبو عبد الله محمد بن أبی بکر بن عبد القادر الحنفی (المتوفى: 666هـ), (1420هـ / 1999). مختار الصحاح. (تحقیق یوسف الشیخ محمد), المکتبة العصریة.

    القرطبی, أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبی بکر بن فرح الأنصاری الخزرجی (توفی: 671هـ), (1423هـ/ 2003). الجامع لأحکام القرآن. (تحقیق: هشام سمیر البخاری), دار عالم الکتب.

    الشافعی, أبو عبد الله محمد بن إدریس (المتوفى: 204هـ), (1427 - 2006 م). تفسیر الإمام الشافعی. (تحقیق: أحمد الفرَّان) (رسالة دکتوراه). دار التدمریة.

    الرازی, أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسین التیمی (1420هـ). مفاتیح الغیب = التفسیر الکبیر (ط3).  دار إحیاء التراث العربی.

    الدانی, أبو عمر عثمان (1414هـ,1994). البیان فی عد آی القرآن. (تحقیق غانم قدوری الحمد), مرکز المخطوطات والتراث.

    البغوی, أبو محمد الحسین بن مسعود (المتوفى  510هـ), (1417 هـ - 1997 م).  معالم التنزیل. (تحقیق: محمد عبد الله النمر, عثمان جمعة ضمیریة, سلیمان مسلم الحرش), دار طیبة.

    البغوی, أبو محمد الحسین بن مسعود (ت:510هـ), (1417هـ /1997م). معالم التنزیل فی تفسیر القرآن (ط4). (تحقیق: محمد عبد الله النمر وآخرون), دار طیبة.

    بن عطیة, أبو محمد عبد الحق بن غالب بن عبد الرحمن بن تمام (المتوفى: 542هـ), (1422هـ). المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز. (تحقیق: عبد السلام عبد الشافی), دار الکتب العلمیة.

    بن قتیبة, أبو محمد عبد الله بن مسلم , (د.  ت). تأویل مشکل القرآن (ط3). (تحقیق: السید أحمد صقر), دار إحیاء الکتب العربیة.

    الدمشقی, أبو محمد عز الدین عبد العزیز بن عبد السلام بن أبی القاسم بن الحسن السلمی , الملقب بسلطان العلماء (المتوفى: 660هـ),(1416هـ/ 1996م) تفسیر القرآن (وهو اختصار لتفسیر الماوردی) والمشهور ب تفسیر العز بن عبد السلام. (تحقیق: عبد الله بن إبراهیم الوهبی), دار ابن حزم.

    العینى, أبو محمد محمود بن أحمد بن موسى بن أحمد بن حسین الغیتابى الحنفى بدر الدین (المتوفى: 855هـ), (د ـ ت). عمدة القاری شرح صحیح البخاری.  دار إحیاء التراث العربی.

    الفارابی, أبو نصر إسماعیل بن حماد الجوهری (المتوفى: 393هـ), (1407 هـ‍ - 1987 م). الصحاح (ط4), (تحقیق: أحمد عبد الغفور عطار), دار العلم للملایین.

    النیسابوری, أبو الحسن علی أحمد الواحدی (د. ت). أسباب النزول. (تحقیق زغلول).

    الأنصاری, أبو یحیى زکریا , (1403هـ/ 1983م). فتح الرحمن بکشف ما یلتبس فی القرآن. (تحقیق: الشیخ محمد علی الصابونی), دار القرآن الکریم.

    السباعی, أحمد , (1984م). تأریخ مکَّة, دراسات فی السیاسة والعِلْم والاجتماع والعمران, فی جزأین, مطبوعات نادی مکة الثقافی.

    الزیلعی, أحمد بن علی بن عمر , (1426هـ), المضامین التربویة المستنبطة من سورة الفاتحة وتطبیقاتها التربویة (بحث ماجستیر), جامعة أم القرى.

    البلاذری, أحمد بن یحی بن جابر , (1407هـ / 1987م). فتوح البلدان. (تحقیق: عبدالله أنیس الطباع وعمر أنیس الطباع), مؤسسة المعارف.

    القضاة, أحمد مصطفى , (1409هـ). خواطر من سورة قریش, مجلة الوعی الاسلامی, (295).

    رزق, أسعد , (1979). موسوعة علم النفس (ط2). الموسوعة العربیة للدراسات والنشر.

    اعمیر, أنور أحمد داود (2004). التربیة القرآنیة فی سورة النور (رسالة ماجستیر غیر منشورة), جامعة النجاح الوطنیة, کلیة الدراسات العلیا.

    الکفوی, أیوب بن موسى الحسینی  (1419هـ/ 1975م) کتاب الکلیات. (تحقیق: عدنان درویش ومحمد المصری), مؤسسة الرسالة.

    بن عبدالله, الألوسی محمود (1415هـ ). روح المعانی. (تحقیق علی عبد الباری عطیة), دار الکتب العلمیة.

    جلیب , برکاوی , (2015), سورة قریش دراسة تحلیلیة تفسیریة, مجلة کلیة التربیة, العدد التاسع عشر.

    التتنجی, تغرید خلیل , (1997م). بناء برنامج إرشادی جمعی للأمن النفسی وأثره فی التفکیر الابتکاری لدى طلبة الجامعة (أطروحة دکتوراه), کلیة التربیة الریاضیة, جامعة بغداد.

    الجزائری, جابر بن موسى بن عبد القادر بن جابر أبو بکر , (1424هـ/2003م). أیسر التفاسیر لکلام العلی الکبیر (ط5). مکتبة العلوم والحکم , موقع مکتبة المدینة الرقمیة,(http://www.raqamiya.org).

    الألوسی, جمال حسین ,(1988م). الأسس النفسیة لآراء الماوردی التربویة. مطبعة بغداد.

    زهران, حامد عبد السلام , (1989). الأمن النفسی دعامة أساسیة للأمن القومی العربی, دراسات تربویة, 4(19), 293-320.

    زهران, حامد عبد السلام , (2003م). دراسات فی الصحة النفسیة والإرشاد النفسی. دار عالم الکتب.

    إبراهیم, حسین کمال الدین ,(1395). مجلة البحوث الإسلامیة, 1(2).

    فودة, حلمی محمد وعبد الله, عبد الرحمن صالح ,(1410-1411هـ). المرشد فی کتابة الأبحاث (ط6), دار الشروق.

    الزرکشی, حمد بن بهادر عبد الله , (1421هـ).  البرهان فی علوم القرآن. (تحقیق: مصطفى عبد القادر عطا), دار الفکر.

    مالکی, حنان , (دـ ت). المدرسة والحراک الاجتماعی بسکرة, دفاتر المخبر, جامعة محمد خیضر, (17), 241-264.

    الزرکلی, خیر الدین , (1979م). الأعلام (ط4). دار العلم للملایین.

    النجار, زغلول , (2004). موقع  https://ar.islamway.net/article/749.

    صبطی, زهرة عثمان وعبیدة , (2012م - 2013م). أسالیب التربیة الاجتماعیة بین الأسرة والمدرسة وکفاءة المتعلم الابتدائی, بسکرة, الجزائر, کلیة العلوم الإنسانیة والاجتماعیة.

    باشماخ, زهور عبد الله , (2001), الأمن النفسی والشعور بالوحدة النفسیة لدى عینة من المرضى المرفوضین أسریا والمقبولین أسریا بمنطقة مکة المکرمة (رسالة ماجستیر), جامعة أم القرى.

    بکداش, سائد , (2004م). فضل ماء زمزم, وذکر تاریخه وأسمائه, وخصائصه وأحکامه (ط9). دار البشائر الإسلامیَّة.

    الأفغان, سعید بن محمد بن أحمد ی (المتوفى: 1417هـ), (د.  ت). أسواق العرب فی الجاهلیة والإسلام. (د.ن).

    السلمی, سلطان رجاء  الله سلطان (1433هـ), المضامین التربویة المستنبطة من سورة التحریم وتطبیقاتها فی واقع الأسرة المعاصر (رسالة ماجستیر غیر منشورة), جامعة أم القرى.

    العجیلی, سلیمان عمر الشهیل (د ت). الفتوحات الإلهیة بتوضیح تفسیر الجلالین للدقائق الخفیة, مطبعة عیسى الحلبی.

    باجابر, سمیرة سالم ,( 1439هـ ). محاضرات فی التربیة الوطنیة, مکتبة الملک فهد الوطنیة رقم الایداع 1758/ 1439.

    سالم, السید عبدالعزیز , (د. ت). تاریخ العرب قبل الإسلام. مؤسسة شباب الجامعة.

    المبارکفوری, صفی الرحمن (1427هـ). الرحیق المختوم. دار الهلال.

    الکتانی, عبد الحی , (د. ت). نظام الحکومة النبویة المسمى التراتیب الإداریة, (د.ن)

    الدبیسی, عبد الرحمن بن سلیمان برکات , (1431هـ). المضامین التربویة المستنبطة من سورة القلم وتطبیقاتها التربویة (رسالة ماجستیر غیر منشورة), جامعة أم القرى.

    ابن خلدون, عبد الرحمن بن محمد بن محمد, , (د.ت).  مقدمة ابن خلدون. دار الکتاب اللبنانی.

    عدس, عبد الرحمن , (1997م). الإسلام والأمن النفسی للأفراد, مجلة الأمن والحیاة, 15(169), 40-41.

    زلوم, عبد الکریم ,(د.ت). الأموال فی دولة الخلافة, (د.ن).

    العکبری, عبد الله بن الحسین بن عبد الله , (1321ه). إملاء ما مّن به الرحمن, من وجوه الإعراب والقراءات فی جمیع القرآن. (تصحيح: محمد الزهری الغمراوی), المطبعة المیمنیة بمصر.

    السیوطی, عبدالرحمن , (1407هـ ـ 1987م).  الإتقان فی علوم القرآن. دار ابن کثیر.

    السعدی, عبدالرحمن بن ناصر , (1417هـ ـ 1997م). تیسیر الکریم الرحمن فی تفسیر کلام المنان (ط3). مؤسسة الرسالة.

    الفاربی, عبداللطیف , وآخرون, (١٩٩٤م).  معجم علوم التربیة. مطبعة النجاح.

    عبد الدائم, عبدالله , (1981م). التربیة عبر التاریخ ط. دار العلم للملایین.

    باجابر, فاطمة , (1438هـ). أبعاد النظریة التربویة فی الأصول الإسلامیة. (دـ ن).

    سحاب, فکتور , (1994). إیلاف قریش رحلة الشتاء والصیف. جمعية الاجتماعيين في الشارقة, 11(41), 137-143.

    النجدی, فیصل بن عبد العزیز بن فیصل ابن حمد المبارک الحریملی (المتوفى: 1376هـ), (1416 هـ - 1996 م). توفیق الرحمن فی دروس القرآن. (تحقیق عبد العزیز بن عبد الله بن إبراهیم الزیر آل محمد), دار العاصمة بالرياض.

    مقادمی, فیصل بن عبدالله , (1424هـ ). التعلیم الأهلی للبنین فی مکة المکرمة( تنظیمه والإشراف علیه1292هـ / 1405هـ), (ط2). مکتبة الملک فهد الوطنیة.

    محمود, ماجد أیوب (2013م), المضامین التربویة المستنبطة من سورة یوسف وتطبیقاتها التربویة, مجلة الفتح, (53).

    الحنبلی, مجیر الدین بن محمد العلیمی المقدسی (المتوفى: 927 هـ), (1430 هـ - 2009م). فتح الرحمن فی تفسیر القرآن. (تحقيق وضبط وتخريج: نور الدین طالب), دار النوادر, (إصدَارات وزَارة الأوقاف والشُؤُون الإِسلامِیّة - إدَارَةُ الشُؤُونِ الإِسلاَمِیّةِ).

    ابن عاشور, محمد الطاهر , (1997م). التحریر والتنویر (الطبعة التونسیة). دار سحنون.

    الحمد, محمد بن إبراهیم , (1429ه). التقریب لتفسیر التحریر والتنویر للطاهر بن عاشور, جامعة القصیم, کلیة الشریعة وأصول الدین.

    الرازی, محمد بن أبی بکر , (1321هـ ). حل مشکلات القرآن فی غریب أسئلة التبیان. مطبوع بهامش إملاء ما منّ به الرحمن.

    البخاری, محمد بن إسماعیل أبو عبدالله , (1407هـ - 1987م). الجامع الصحیح المختصر (ط3). (تحقیق:  مصطفى دیب البغا), دار ابن کثیر.

    البخاری, محمد بن إسماعیل بن إبراهیم بن المغیرة , أبو عبد الله(1422هـ). صحیح البخاری. (تحقیق: محمد زهیر بن ناصر الناصر), دار طوق النجاة (مصورة عن السلطانیة بإضافة ترقیم محمد فؤاد عبد الباقی), المکتبة الشاملة.

    الطبری, محمد بن جریر بن یزید بن کثیر بن غالب الآملی, أبو جعفر (المتوفى: 310هـ), (1420 هـ - 2000 م). جامع البیان فی تأویل القرآن. (تحقیق: أحمد محمد شاکر), مؤسسة الرسالة.

    البُستی, محمد بن حبان بن أحمد بن حبان بن معاذ بن مَعْبدَ, التمیمی, أبو حاتم, الدارمی, (المتوفى: 354هـ), (1408 هـ - 1988م). الإحسان فی تقریب صحیح ابن حبان, (تحقيق: شعیب الأرنؤوط), مؤسسة الرسالة.

    ابن منظور, محمد بن مکرم الأفریقی المصری (د ت).  لسان العرب, دار صادر.

    طقّوش, محمد سهیل , (1430هـ ـ 2009م). تاریخ العرب قبل الإسلام. دار النفائس.

    عبدالغنی, محمد ,( 2001م). تاریخ مکَّة المکرمة قدیمًا وحدیثًا. مطابع الرشید.

    الصابونی, محمد علی ,(1393هـ ). مختصر تفسیر ابن کثیر, المجلد3, دار القرآن الکریم.

    سلامة, محمد علی ,(2003). الکعبة المشرفة التاریخ والوصف. البروج للنشر والتوزیع.

    النیسابوری, مسلم بن الحجاج(د ت). صحیح مسلم. (تحقیق: محمد عبد الباقی), دار إحیاء التراث.

    یالجن, مقداد ,(1411هـ). معالم بناء نظریة التربیة الاسلامیة (ط2). دار عالم الکتب.

    موسوعة النابلسی (تفسیر القرآن الکریم/٠2التفسیر المطول/(002) سورة البقرة, جمیع الحقوق محفوظة لموقع النابلسی 2018), (https://alhudagroup-tr.com/web/article/437 ).

    الحسنی, نوال محمد عبد الله , (1429هـ). مبادئ تربویة مستنبطة من أوائل سورة العلق وتطبیقاتها التربویة (رسالة ماجستیر غیر منشورة), جامعة أم القرى, کلیة التربیة, قسم التربیة الإسلامیة.

    الزحیلی, وهبة بن مصطفى (1418 ه). التفسیر المنیر فی العقیدة والشریعة والمنهج (ط2). دار الفکر المعاصر.

    وزیرى, یحیى حسن , (1432هـ - 2011م). إثبات توسط مکة المکرمة للیابسة (بحث). المؤتمر العالمی العاشر للإعجاز العلمی فی القرآن والسنة بترکیا, ص86. ینظر www.eajaz.org).

     

    2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

    The Holy Qur’an.

    Bekaa, Ibrahim Omar(1415 Ah), organizing Pearls in the suit of the verses and the Suras(Directed and placed its notes:  Abd errazak Ghaleb al-Mahdi), eight parts, scientific books house.

    Ibn al-Asir (1417 AH/1997), al-Kamel in history, (Investigated by: Omar  Abd al-Salam al-Tadmary), Dar al-Kitab al-Arabi.

    Ibn al-Jawzi (N.D.), The guidance of intelligence in the interpretation of the strange( N.P.).

    Al-Andalusi, Ibn Hazm Ali bin Ahmed (Died. 456 Ah/ 1064 AD), (1983). The population of arab genealogy. The House of Scientific books.

    Ibn Qadama Muwaffaq al-Din Abu Muhammed al-Maqdisi (Died: 620 Ah/ 1223 AD), (1988).  Identification in the lineage of the Qurashy (2nded.). (Investigated by: Muhammad al-Dilimi), the world of the book, and the Arab Renaissance Library.

    Al-Masri, Ibn Hisham Al-Ansari, (N. D.). The intelligent dispence with inflectional books. (Investigated by: Muhammed Mohieldein Abdul Hamid).

    Al-Qunoji, Abu Al-Taybeh al-Bukhari (1412 Ah 1992).  Opening the statement in the purposes of the Qur'an. The modern library.

    Al-Damashqy, Abu al-Fida Ismaeil bin Omar bin Katheir al-Qurashi (D: 774 AH), (1408 AH  - 1988). The beginning and the ending. (Investigated by: Ali Sheri), The House of The Revival of Arab Heritage.

    Al-Azraqi, Abu al-Waleed. Muhammad bin Muhammad bin al-Waleed bin Uqba bin Al-Azraqi al-Ghassani al-Makki (D: 250AH). N. D.). Mekkah news and the effects it contained.  (Investigated by: Rushdie al-Saleh Malhas), Al-Andalus Publishing House.

    Al-Andalusi, Abu Hayan Muhammed bin Yousef (D:  745 Ah), (1420 Ah). Al-Bahr Al-Muheit in interpretation. (Investigated by: Sedqi Mohammed Jameel), Dar Alfikr.

    Al-Sijistani, Abu Dawoud Sulayman (D:  275AH). Sunan Aby Dawood. (Investigated by: Muhammad Abd al-Hameed), Dar Alfikr.

    Khalweah, Abu Abdullah al-Husein bin Ahmed Ibn, (N.  D.). Parsing of 30 Sura, Dar al-Tarbeya for Printing.

    Al-Razi, Abu Abdullah Muhammad bin Abi Bakr bin Abdulqadir al-Hanafi (D:  666 Ah), (1420 Ah / 1999).  Mukhtar al-Sahah. (Investigated by: Yousef Al-Sheikh Muhammed), the modern library.

    Al-Qartabai, Abu Abdullah Muhammed bin Ahmad bin Abi Bakr bin Farah al-Ansari al-Khazraji (D:  671 Ah), (1423 Ah/ 2003).  Whole to the provisions of the Qur'an. (Investigated by: Hisham Samir Al-Bukhari), House of the World of Book.

    Al-Shafi'i, Abu Abdullah Muhammad bin Edreis (D:  204 Ah), (1427-2006). Imam Shafi'i’s Explanation. (Investigated by: Ahmed Al-Farran) (Docroral Dissertation).  Dar al-Tadmria.

    Al-Razi, Abu Abdullah Muhammad bin Omar bin Al-Hasan bin Al-Hasan al-Thimi (1420 Ah). Unseen Keys= The big Explanation (3rded.).  The House of The Revival of Arab Heritage.

    Al-Dany, Abu Omar Osman (1414 Ah, 1994). The Statement in counting the Qur'an Verses. (Investigated by: Ghanem Kaddouri al-Hamad), the centre of manuscripts and heritage.

    Al-Beghui, Abu Muhammad al-Husein ibn Masood (D: 510 Ah), (1417 Ah - 1997).    The Prophecy Milestones. (Investigated by: Mohammed Abdullah al-Nimr; Osman Juma Damyriah and Soliman Muslim al-Harsh), Dar Taiba.

    Al-Beghui, Abu Muhammad al-Husein ibn Masood (D: 510 Ah), (1417 Ah - 1997).   The Prophecy Milestones in the explanation of Qur’an (4thed.). (Investigated by: Mohammed Abdullah al-Nimr; Osman Juma Damyriah and Soliman Muslim al-Harsh), Dar Taiba.

    Ibn Attya, Abu Muhammad Abd al-Haq bin Ghaleb bin Abdul Rahman bin Tammam (D: 542 Ah), (1422 Ah).  The brief editor in explaning the holy book. (Investigated by: Abdelsalam Abdel-Shafi), The House of Scientific books.

    Bin Qutaiba, Abu Muhammad Abdullah bin Muslim, (N.  D.). Interpretation of the unknown of the Qur'an (3rded.). (Investigated by: Al-Said Ahmed Saqr), The House of The Revival of Arab books.

    Al-Damashqi, Abu Muhammad Ezz al-Dein Abd al-Aziez bin Abdul-Salam bin Abi al-Qasim bin al-Hasan al-Salami, called the Sultan of scholars (D:  660 Ah), (1416 Ah/ 1996 A.D.), interpretation of the Qur'an (Abbreviation for Al-Mawardy interpretation) and is known as Al-Ezz bin Abdul Salam interpretation.  (Investigated by: Abdullah bin Ibrahim al-Wahabi), Dar Ibn Hazm.

    Al-Aini, Abu Muhammad Mahmoud bin Ahmed bin Musa bin Ahmed bin Hussein al-Ghetabi Al-Hanafi Badr al-Dein (D: 855 Ah), (N.D). The Mayor of the reader explained Sahih Al Boukhari.  The House of The Revival of Arab Heritage.

    Al-Farabi, Abu Nasr Ismaeil bin Hammad al-Johari (D: 393 Ah), (1407 Ah - 1987).  Al-Sahah (4thed.), (Investigated by: Ahmed Abdul Ghaffar Attar), Dar al-Elm for Millions.

    Nisapuri, Abu al-Hassan Ali Ahmed al-Wahdi (N. D.). Reasons of revelation. (Investigated by:Zaghloul).

    Al-Ansari, Abou Yahya Zakaria (1403 AH/1983). Rahman’s Unbar for What is confused in the Quran. (Investigated by: Al-Sheikh Muhammad Ali Al-Sabouni), Dar Al-Quran al-Karim.

    Al-Sabai, Ahmed, (1984). Mecca’s History, studies in politics, science, sociology and urbanization, in two parts, Mecca’s Cultural house publications.

    Al-Zaylai, Ahmad bin Ali bin Omar, (1426 Ah), the educators derived from Surat al-Fatha and its educational applications (Master Research), Um al-Qura University.

    Al-Balatheri, Ahmed Bin Yahia bin Jaber, (1407 Ah / 1987).  The conquest of countries. (Investigated by: Abdullah Anis Al-Tabaa and Omar Anis Al-Tabaa), Knowledge Foundation.

    Alqudah, Ahmed Mustafa, (1409H).  Thoughts from Surat Quresh, Islamic Awareness Journal, (295).

    Rizk, Assaad, (1979).  Encyclopaedia of Psychology (2nded.). Arabic Encyclopaedia of Studies and Publishing.

    Amayr, Anwar Ahmed Daoud (2004). Qur'anic education in Surat al-Nour (Unpublished Master Thesis), Al-Najah National University, Higher Studies College.

    Al-Kafawi, Ayoub bin Musa al-Husini (1419 Ah/ 1975 A.D.) Colleges Book. (Investigated by: Adnan Darouish and Mohammed al-Masri), Al-Resala Foundation.

    Bin Abdullah, Al-Alussi Mahmoud(1415). Meaning Soul. (Investigated by: Ali Abd al-Bari Attiyah), The House of Scientific books.

    Jalaib, Barqawie( 2015), Sura Quresh, An explanatory analytical Study, Journal of Education, 19th Issue.

    Al-Tatingy, Taghreed Khalil, (19970). Building a collective psychological security guidance program and its impact on the creative thinking of university students (Docroral Dissertation), The college of Physical education, University of Baghdad.

    Algerian, Jaber bin Musa bin Abdelkader bin Jaber Abu Bakr, (1424 Ah/2003). The easiest explanations of the words of the Most High (5thed.).  The Science and wisdoms Office, the digital website of Medinah Library, (http://www.raqamiya.org).

    Al-Alussi, Jamal Hassan (1988). The psychological basics of Al-Mawerdy educational opinions.  Baghdad Press.

    Zahran, Hamed Abdeslam, (1989). Psychological security is a fundamental pillar of Arab national security, educational studies, 4(19), 293-320.

    Zahran, Hamed Abdeslam, (2003). Studies in mental health and psychological guidance. The World of Books house.

    Ibrahim, Hossein Kamaleddin, (1395). Islamic researches Journal, 1(2).

    Fouda, Helmi Muhammad and Abdullah, Abdul Rahman Saleh(1410-1411 Ah).  The Guide in Research writing (6thed.), Dar Al Shorouk.

    Al-Zarkshi, Hamad bin Bhader Abdullah, (1421 Ah).    The Proof in the sciences of the Qur'an.  (Investigated by: Mustafa Abdelkader Atta), Dar al-Fikar.

    Maliki, Hanan, (N.D).  School and social Mobility in Baskarah, detective books, Mohammed Khedir University, (17), 241-264.

    Al-Zarkali, Khairuddin( 1979).  Al- Alam (4thed.). The House of Science for millions.

    Najjar, Zaghlul (2004). https://ar.islamway.net/article/749 site.

    Sabati, Zahra Osman and Ubidah, (2012 - 2013).  Social education between family, school and the primary learner's competance, Baskarah, Algeria, College of Humanities and sociological sciences.

    Bashmach, Zohour Abdullah, (2001), psychological security and the sense of self-loneliness of a group of rejected and accepted patients in Mecca (Master Thesis), Um al-Qura University.

    Bekdash, Sa'id, (2004).  The virtue of Zamzam's water, and mentioned his history and names, characteristics and rulings (9thed.).  The House of Islamic announciations.

    Afghan, Saeid bin Muhammad bin Ahmady (D:  1417 Ah), (N.   D.). Arab markets in the pre-Islamic and Islamic era. (N.P).

    Al-Salami, Sultan of Rajaa Allah Sultan (1433 Ah), the educators derived from Surat Al-Tahrim and its applications in the contemporary reality of the family (Unpublished Master Thesis), Um al-Qura University.

    Al-Ajili, Suleiman Omar al-Shaheel (N.D).  Al-Futuhat al-Ilahiyyah al-Tafsir al-Jalalayn ledaqiq al-khaffiyya,  Issa al-Halabi Press.

    Bajaber, Samera Salem, (1439 H).  Lectures in The National education, King Fahd national library. No. 17, 58-1439.

    Salem, Al-Said Abdul Aziz, (N. D.). Arab history before Islam.  University Youth Foundation.

    Al-Mubarakfory, Safi al-Rahman (1427 Ah).  Sealed Nectar.  Dar al-Hilal

    Al-Ktani, Abdul-Hai, (N. D.). The prophetic system of government called administrative arrangements, (N.P)

    Al-Debisi, Abd al-Rahman bin Soliman Barukat, (1431 Ah).  The educators derived from Surat Al-Qlalam and its educational applications (Unpublished Master Thesis), Um al-Qura University

    Ibn Khaldun, Abdul Rahman bin Mohammed bin Mohammed, (N.D).  Ibn Khuldon Introduction. Lebanese Book House.

    Adass, Abdul Rahman, (1997).  Islam and the psychological security of individuals, Journal of Security and Life, 15(169), 40-41.

    Zalum, Abdul Karim, (N.D).  Funds in the Caliphate, (N.P).

    Al-Ankabri, Abdullah bin Al-Husein bin Abdullah, (1321 Ah).  Dictating what Al-Rahman Bestows of forms of parsing and readings in all the Qur'an. (Corrected by:  Mohammed Al-Zahrai Al-Ghamrawei), Yemeni Press, Egypt.

    Al-Siouti, Abdul Rahman, (1407 Ah 1987).   Mastery in the sciences of the Qur'an.  Dar Ibn Kather.

    Al-Saadi, Abdul Rahman bin Nasser, (1417 Ah 1997).  Facilitation of Al-Kareem Al-Rahman in the interpretation of the words of Manan (3rded.).  Al Resalah Foundation.

    Al-Faraby, AbdulLatif, et al., (1994).   Dictionary of educational sciences. Al-Nagah press.

    Abdul-Daem, Abdullah, (1981).  Education through history.  The House of Science for millions.

    Bajaber, Fatima, (1438 Ah).  The dimensions of the theory of education in Islamic origins. (N.P).

    Sahab, Victor, (1994).  Quresh fellowship winter and summer trip.  Sharjah Society of Social Workers, 11(41), 137-143.

    Al-Najdi, Fysal bin Abdul Aziz bin Faisal bin Hamad al-Mubaraq al-Harimli (D:  1376 Ah), (1416 Ah - 1996).  The guidance of the most merciful in the qur'an lessons.  (Investigated by: Abd Al-Aziz bin Abdullah bin Ibrahim al-Zayer al-Mohammed), Dar al-Asemah, Riyadh.

    Mqadmy, Faysal bin Abdullah, (1424 Ah).   Parental education in Mecca (its organizing and supervising  (1292 Ah / 1405 Ah), (2nded.).  King Fahd national library.

    Mahmoud, Majid Ayoub (2013), the educators derived from Surat Yusef and its educational applications, Al-Fath Journal, (53).

    Al-Hanbali, Majir al-Din bin Muhammad al-Alimy al-Maqdisi (D:  927 Ah), (1430 Ah - 2009).  The guidance of the most merciful in the interpretation of qur'an.' (Investigated, controled and graduated by:  Nour al-Din Telib), Dar al-Nawader( Editions of the Ministry of Endowments and Islamic Affairs - Department of Islamic Affairs).

    Bin Ashour, Mohamed Al Tahir, (1997). Liberation and Diversity (Tunisian edition).  Dar Sahnoun.

    Al-Hamad, Muhammad bin Ibrahim, (1429 Ah).  Approximation to Liberation and Diversity interpretation of Al-Taher Bin Ashour, University of Qassim, The College of The Division and the Origins of Religion.

    Al-Razi, Muhammad bin Abi Bakr, (1321).  Solving the issues of the Qur'an in strange questions of statement. Printed in the margin of what Al-Rahman Bestows.

    Al Boukhari, Mohamed Bin Ismaeil Abu Abdullah, (1407 AH- 1987) The brief Al-Jamia al-Sahiha (3rded.). (Investigated by:  Mostafa Deeb Al-Bagha). Dar IbnKatheir.

    Al Boukhari, Mohamed Bin Ismaeil bin Ibrahim bin Almoghirah, Abou Abdullah(1422 AH). Sahih Al Boukhari. (Investigated by: Muhammad Zuhir bin Nasser al-Nasser), Dar Tuk Al-Nagah (illustrated by the Sultanism with the addition of Muhammad Fouad Abdel-Baqi), the universal library.

    Al-Tabari, Muhammad bin Jarir bin Yazid bin Kathir bin Ghaleb al-Ameli, Abu Jaafar (D:  310 Ah), (1420 Ah - 2000 AD).  Jami’ Al-beyan in the interpretation of the Qur'an. (Investigated by: Ahmed Mohamed Shakir), Al-Resala Foundation.

    Al-Bosti, Muhammad bin Haban bin Ahmed bin Habban bin Muath bin Ma’bed, Al-Tamimi& Abu Hatem, Al-Darmi, (D:  354 Ah), (1408 Ah - 1988).  Charity in the proximation of Sahih Ibn Habban (Investigated by:  Shuayb  Arnout), Al Resalah Foundation.

    Ibn Manئoor, Mohammed bin Makram, the Egyptian African(N.D).   Tongue of the Arabs, Dar Sader.

    Taqoush, Muhammad Saheel, (1430 Ah 2009).  Arab history before Islam. The House of The Precious.

    Abdul Ghani, Muhammad, (2001).  The date of Mecca , Ancient And modern.  Al-Rasheed printers.

    Al-Sabouni, Muhammad Ali(1393 AH).  Brief commentary Ibn Karheir, Vol. 3, Dar-Al-Quran al-Karim.

    Salama, Mohamed Ali (2003). The honorable Ka’bah its history and description. Al Brouj for publishing and distribution.

    Al-Nisaboori, Muslim bin al-Hajjaj(N.D).  Sahih Muslim. (Investigated by: Muhammad Abdul Baqi), The House of The Revival of Heritage

    Yelgin, Mekdad, (1411 Ah).  Features of the Islamic theory of education (2nded.).  The World of Books house.

    The Encyclopaedia of Nabulsi (Interpretation of the Qur'an/02-002) Surat of the Cow, All Rights Reserved for The Nabulsi Site 2018), (https://alhudagroup-tr.com/web/article/437).

    Al-Hassani, Nawal Muhammad Abdullah, (1429 Ah).  Educational principles derived from the beginings of Surat -Al-Alqal and its educational applications (Unpublished Master Thesis), Um al-Qura University, The College of Education, Department of Islamic Education.

    Al Zoheli, Wahbah bin Mostafa (1418 AH). Enlightening Interpretation in the doctrine, the law and the method (2nded.).  Contemporary House of Thought.

    Waziri, Yahya Hassan, (1432 Ah -2011). The Proof of the mediation of Mecca (research).  The 10th World Conference on Scientific Miracles in the Qur'an and sunnah in Turkey, p. 86.  www.eajaz.org.