تقويم منهج الصّفّ الرّابع الابتدائيّ في المملکة العربيّة السّعوديّة في ضوء معايير مناهج الدّول المتقدّمة في الدّراسة الدّولية للتّقدم في القراءة. Evaluating the Fourth Grade Curriculum in the Kingdom of Saudi Arabia in the Light of the Standards of Developed Country Curricula in the International Study of Reading Progress

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق التدريس العامة المشارک بجامعة الملک خالد

2 طالب الدکتوراه ببرنامج المناهج وطرق التدريس العامة بجامعة الملک خالد

المستخلص

هدف البحث إلى تحديد مواصفات المناهج في ضوء الدّراسة الدّوليّة للتّقدّم في القراءة (بيرلز-PIRLS)، وتحديد أوجه التّشابه بين مناهج الدّول المتقدّمة فيه، وتقويم مناهج المملکة العربيّة السّعوديّة في ضوء معاييره. وقد اعتمد هذا البحث على المنهج الوصفيّ التّحليليّ، وتکوّن مجتمعه من (63) دولة، وقد اختيرت عيّنته بالطريقة القصديّة؛ وتمّ اختيار الحاصلين على المراکز الخمس الأوائل وهم: الاتّحاد الرّوسيّ وسنغافورة وهنج کونج وإيرلندا وفنلندا في (اختبار بيرلز)، وقد اُتبّع المنهج الوصفيّ التّحليليّ، واُستخدمت بطاقة للتّحليل وبطاقة للتّقويم في جلب بياناته.  وقد تمّ التّوصّل إلى (29) عبارة رئيسيّة، و(17) عبارة فرعيّة تصف مناهج الدّول المتقدّمة في الدّراسة الدّوليّة للتّقدّم في القراءة، وقد کانت نسبته تشابه مناهج الدّول عيّنة البحث (93%) تقريبًا. وقد اتّفقت مناهج المملکة العربيّة السّعوديّة مع تلک الدّول في (20) معيارًا أي ما نسبته (61%) تقريبًا، ونسبة اختلاف المملکة معها (39%) تقريبًا ويعد الفارق کبيرًا.  وقد أوصى الباحثان بالتّرکيز على مناهج اللّغة / القراءة في الصفوف الأوّليّة، وتخصيص ما يقارب (40%) من الوقت لتنمية مهاراتها، وجعل الصّفّ الرّابع الابتدائيّ ضمن الصّفوف الأوّليّة، والتّرکيز على المهارات الأساسيّة في الصّفوف الأوّليّة، وتبنّي تنظيمًا للمنهج يرکّز على الطّالب، ويجعله محور العمليّة التّعليميّة، مثل منهج النّشاط، وتعديل اتّجاهات الطّلّاب نحو القراءة، وجعلها ممتعة لهم مما يجعلهم يعيشون تجربة أدبية، وجعل القراءة وسيلة لتعلّم الطّالب في بقية الصّفوف التّالية للصّفّ الرّابع الابتدائيّ. کما تمّ اقتراح بعض المقترحات.
The research aimed to define the specifications of the courses in terms of the Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS), and to identify the similarities between the course specifications of developed countries. It also aimed to evaluate the courses Saudi Arabia according to its standards. This research used the descriptive analytical approach, which consist of (63) countries. The samples were chosen using the intentional approach where the first five places were chosen as follow: the Russian Federation, Singapore, Hong Kong, Ireland and Finland in the (PIRLS Test). The approach followed the analytical descriptive and used one card for analysis and another one for evaluation to fetch its data.  The findings reached (29) main phrases, and (17) sub-phrases that describe the approaches of the developed countries in terms of the Progress in International Reading Literacy Study. The ratio of similarity between the approaches of the chosen countries is approximately (93%). The specifications of the courses of Saudi Arabia have matched with those countries in (20) standards which is approximately (61%), where the ratio of dissimilarity is approximately 39% which consider as a significant difference. The researchers recommended to focus on language / reading in the primary grades and allocating approximately (40%) of the time to develop students’ skills. They also recommended to add the fourth elementary class to the primary grades and focusing on the main skills of the students in the primary grades. Furthermore, the researchers suggested to adoptee course structure that focuses on the student making it the focus of the educational system such as activity approach and adjusting students ’attitudes towards reading to make them enjoy it and have a literary experience. Also, one of the recommendations is to make reading a vital for student learning in the rest of the following grades for the fourth grade of primary school. Some recommendations were also proposed

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)            المراجع العربية
أبو علّام, رجاء محمود. (2014). تقویم التّعلّم. دار المسیرة.
 
الببلاوی, إیهاب؛ السّیّد, علی أحمد؛ ومسلّم, حسن أحمد (2012). مناهج واستراتیجیّات تدریس ذوی الاحتیاجات الخاصّة(ط2). مکتبة الملک فهد.
 
الخرابشة, عمر؛ والهباهبة, عبد الله؛ والجعافرة, أسمى (2011). معاییر الاعتماد الأکادیمیّ وضمان الجودة فی کلّیّات التّربیة فی الجامعات الأردنیّة, مجلّة الدّراسات النّفسیّة والتّربویّة جامعة سلطان قابوس, 5(2), 99-129.
 
سعادة, جودت أحمد؛ والعمیریّ, فهد علی (2019). تقویم المناهج التّوجّهات الحدیثة المعاییر العالمیّة التّطبیقات التّربویّة التّطلّعات المستقبلیّة. دار المسیرة.
 
سعادة, جودت أحمد؛ والعمیری, فهد علی (2019). تقویم المناهج بین الاستراتیجیّات والنّماذج. دار المسیرة.
 
الشّرق الأوسط, (2019, نوفمبر 20). تقریر دولی یکشف تقدم المملکة فی 21 مؤشرا عالمیا للمواهب. جریدة الشّرق الأوسط. https://cutt.us/BrZ08
 
شفیق, بهیرة (2015). المناهج وتطبیقاتها التّربویّة. مکتبة الأنجلو.
 
عبد الباری, ماهر شعبان (2016). المنهج المدرسیّ أسسه نظریّاته مکوّناته تنظیماته. مکتبة المتنبّی.
 
عبد الحلیم, أحمد؛ طعیمة, رشدی؛ السّبحی, عبد الحیّ؛ النّاقة, محمود؛ الشّیخ, سلیمان؛ المفتی, محمّد؛ الوکیل, حلمی؛ مدکور, علی؛ الجزّار, عبد اللّطیف؛ سرور, عایدة؛ الکسبانی, محمّد؛ إسماعیل, الغریب؛ والعدل, بدر (2011). المنهج المدرسیّ المعاصر أسسه بناؤه تنظیماته تطویره(ط2). دار المسیرة.
 
عبد السّلام, عبد السّلام (2006, ابريل 12-13). تطویر مناهج التّعلیم لتلبیة متطلّبات التّنمیة ومواجهة تحدّیات العولمة, المؤتمر العلمیّ الأوّل لکلّیّة التّربیة النّوعیّة, جامعة المنصورة, مصر.
 
العوضی, هدى؛ الشّایع, صالح؛ المرشد, عبد الرّحمن؛ والدّمیخی, عبد الله (2011). الدّلیل الإرشادیّ فی الاختبارات الدّولیّة. مکتب التّربیة العربیّ لدول الخلیج.
 
المخلافیّ, توفیق أحمد (2010). دراسة التّقویم الدّولیّة واسعة النّطاق TIMSS-PIRLS-PISA تحلیل مقارن فی الأهداف والمنهج والمحتوى وتضمیناتها الثّقافیّة. مکتب التّربیة العربیّ لدول الخلیج.
 
مرکز الدّراسات والاختبارات الدّولیّة (2011). الإطار العام للدّراسة الدّولیّة لقیاس التّقدّم فی مهارة القراءة  PIRLS  2011. المؤلّف.
 
مکتب التّربیة العربیّ لدول الخلیج (2011). إطار الدّراسة العام PIRLS 2011. المؤلّف.
 
هینسون, کینیث (2018). تخطیط المنهج دمج التّعدّد الثّقافیّ والبنائیّة والإصلاح التّربویّ. (مجدی المشاعلة, مترجم). دار الفکر.
 
2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Abou Allam, Raja Mahmoud. (2014). Evaluating  education. Dar El Masera.
 
Al-Beblawi, Ihab; A-Said, Ali Ahmed& Muslim, Hassan Ahmed (2012).  Special needs courses and strategies(2nded.). King Fahd library.
 
Al-Kharasha, Omar; Al-Habaha, Abdullah and Al-Jaafara, Asma (2011). Academic accreditation and quality assurance standards in educational colleges in Jordanian universities, Journal of Psychological and Educational Studies, Sultan Qaboos University, 5(2), 99-129.
 
Saada, Joudat Ahmed& Al-Omeeri, Fahad Ali (2019). The curriculua evaluation, the modern trends, the world standards, educational applications and future aspirations. Dar El Masera.
 
Saada, Joudat Ahmed& Al-Omeeri, Fahad Ali (2019). Evaluating curriculum between strategies and models. Dar El Masera.
 
Middle East, (2019, November 20).  International Report reveals that the kingdom development in 21 world talent indicators.  The Middle East Journal. https://cutt.us/BrZ08
 
Shefiq, Bahira (2015). Curricula and thrir educational applications. The Anglo library.
 
Abdul Bari, Maher Shaaban (2016). The school curriculum its basics, theories, componants and organisations. Al- mutanabie library.
 
Abdul Halim, Ahmed; Ta'aima, Rushdie; Al-Sabehi, Abdul-Hi, Al-Naqa, Mahmoud; Al-Sheih, Selman; Mufti, Mohammed; Al-Waqel, Helmi; Madkor, Ali, Al-jazar, Abdul Laif; Srour, Ayda; Al-Kasbani, Mohammed; Esmael, Al-Gharab and Al- Adl, Badr (2011). The contemporary school curriculum its basics, bulding, organising and developing(2nded.). Dar El Masera.
 
Abdel-Salam, Abdel-Salam (2006, April 12-13). Developing curricula to achieve the requirements of development and face the challenges of globalization, the first scientific conference of the College of Quality Education, Mansoura University, Egypt.
 
Al-Awadhi, Huda; Al-Shaya, Saleh; Al-Murshid, Abdul Rahman and Al-Damaikhi, Abdullah (2011). Indicative guide in international tests. Arab educational office for the gulf countries
 
Al Mkhellafy, Tawfiq Ahmed (2010). The intarnational evaluating large-scale study comparative analysis in objectives, curriculum, content and cultural composition. Arab educational office for the gulf countries
 
The International Studies centre and Tests (2011). The general framework for the international study to measure the progress in reading skill PIRLS 2011. The author.
 
Arab educational office for the gulf countries (2011). The study general framework  PIRLS 2011. The author.
 
Henson, kyneth (2018). The curriculum plans the integration of multiculturalism, constructivism and educational reform. (Magdi Al-Maska’la, Trans.). Dar Alfikr.
 
3)            المراجع الأجنبية:
Brown, K. D. (2010). Comparative studies research. In C. A. Kridel (Ed.), Encyclopedia of curriculum studies (pp. 129-131). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
 
Chiappetta, E. Scrithia, G. & Fillerler, D. (1991). A method to quantify major themes of scientific literacy in science textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 28 (8), p713-725
 
Clerkin, A. (2016). Personal development in Irish education: A longitudinal study of student participation and psychosocial development in Transition Year. (Doctoral dissertation). Retrieved from http://www.erc.ie/wp/wp-content/uploads/2016/11/Clerkin-2016_Transition-Year.pdf
 
Creemers, B. P. M., Kyriakides, L. (2008). The dynamics of educational effectiveness, London, Rouledge.
 
Curriculum Development Council. (2014). Basic education curriculum guide: To sustain, deepen and focus on learning to learn (Primary 1–6). Retrieved from https://cd.edb.gov.hk/becg/english/index-2.html
 
Dede, C. (2010) Technological supports for acquiring 21st century skills. In E. Baker, B. McGaw and P. Peterson (eds), International Encyclopedia of Education, 3rd Edition (Oxford, UK: Elsevier). Available online at: http://learningcenter.nsta.org/products/ symposia_seminars/iste/files/Technological_Support_for_21stCentury_Encyclo_dede. pdf, accessed 10 January 2010.
 
Education Bureau. (2016). Our work. Retrieved from http://www.edb.gov.hk/index.aspx?nodeID=128&langno=1
 
Franco, A. (2020). Not All Finns Think Alike: Varying Views of Assessment in Finland. International Education Studies, 13(1).‏
 
Glatthorn, A. A., Boschee, F., Whitehead, B. M., & Boschee, B. F. (2018). Curriculum leadership: Strategies for development and implementation. SAGE publications.‏
 
Goh, C.T. (1997). Speech by Prime Minister Goh Chok Tong at the opening of the 7th international conference on thinking. Retrieved from http://www.moe.gov.sg/media/speeches/1997/020697.htm
 
Hanushek, E. A., Woessman, L. (2011). The economics of international differences in educational achievement. In Hanushek, E.A., Machin, S., Woessmann, L. (Eds.), Handbook of the economics of education (vol. 3), North Holland, Amsterdam, pp. 89– 200.
 
Kovaleva, G. and Kusnetzova, M. (2007). ‘Russian Federation.’ In: Kennedy, A.M., Mullis, I.V.S., Martin, M.O. and Trong, K.L. (Eds) PIRLS 2006 Encyclopedia: a Guide to Reading Education in the Forty PIRLS 2006 Countries. Chestnut Hill, MA: TIMSS and PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.
 
Middlemas, J. (2014). National curriculum assessments at key stage 2 in England, 2014 (Provisional).‏ https://dera.ioe.ac.uk/20765/1/SFR30_2014_Text.pdf
 
Ministry of Education (2007). ‘Singapore.’ In: Kennedy, A.M., Mullis, I.V.S., Martin, M.O. and Trong, K.L. (Eds) PIRLS 2006 Encyclopedia: a Guide to Reading Education in the Forty PIRLS 2006 Countries. Chestnut Hill, MA: TIMSS and PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.
 
Ministry of Education, Singapore. (2016). About us. Retrieved from http://www.moe.gov.sg/about/
 
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Goh, S., & Prendergast, C. (Eds.). (2017). PIRLS 2016 Encyclopedia: Education Policy and Curriculum in Reading. Retrieved from Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center website: http://timssandpirls.bc.edu/pirls2016/encyclopedia/
 
Mundy, K. E. (2008). Comparative and international education: Issues for teachers. Toronto,
 
Ripley, A. (2013). The smartest kids in the world: And how they got that way. New York, NY: Simon & Schuster.
 
Sass, E. (2012). National Curriculum assessments at Key Stage 2 in England, 2012 (Provisional).‏ https://dera.ioe.ac.uk/15514/1/sfr19-2012.pdf
 
Schleicher, A. (2014, May 8). PISA programme not about short-term fixes. The Guardian.Retrieved from http://www.theguardian.com/education/2014/may/08/pisa-programme-short-term-fixes
 
Stewart, V. (2012). A world-class education: Learning from international models of excellence and innovation. Alexandria, VA: ASCD.
 
Strietholt, R., Gustafsson, J. E., Rosén, M., & Bos, W. (2014). Outcomes and causal inference in international comparative assessments. Educational policy evaluation through international comparative assessments, 10-18.‏
 
Tse, S.K. (2007). ‘Hong Kong SAR.’ In: Kennedy, A.M., Mullis, I.V.S., Martin, M.O. and Trong, K.L. (Eds) PIRLS 2006 Encyclopedia: a Guide to Reading Education in the Forty PIRLS 2006 Countries. Chestnut Hill, MA: TIMSS and PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.
 
  Twist, L., Schagen, I., & Hodgson, C. (2007). Readers and Reading: The National Report for England 2006 (PIRLS: Progress in International Reading Literacy Study). National Foundation for Educational Research. The Mere, Upton Park, Slough, Berkshire, SL1 2DQ, UK.‏
 
Voogt, J., & Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of curriculum studies, 44(3), 299-321.‏
 
Wilby, P. (2014, May 6). Academics warn international school league tables are killing “joy of learning”. Retrieved from http://www.theguardian.com/education/2014/may/06/academics-international-school- league-tables-killing-joy-of-learning.