الاحتياجات التدريبية لمعلمات المرحلة الابتدائية في مجال الاختبارات التحريرية في المدارس الحکومية بمدينة الرياض. Training Needs of the Primary School Teachers in the Field of Written Tests in the Government Schools in Riyadh

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد کلية التربية- جامعة شقراء

المستخلص

استهدفت الدراسة الحالي التعرف على اتجاهات معلمات المرحلة الابتدائية نحو تطبيق الاختبارات التحريرية الختامية، وتحديد الاحتياجات التدريبية لمعلمات المرحلة الابتدائية في مجال الاختبارات التحريرية. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي المسحي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم استبانة، ثم قننت وطبقت على عينة من معلمات المرحلة الابتدائية في مدارس الرياض الحکومية بلغت (373) معلمة. وخلصت نتائج الدراسة إلى أن اتجاهات معلمات المرحلة الابتدائية نحو تطبيق الاختبارات التحريرية الختامية کان ايجابياً، وأن الاحتياجات التدريبية في مجال الاختبارات التحريرية کانت عالية، کما أظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية حول الاحتياجات التدريبية في مجال الاختبارات التحريرية تُعزى لمتغير سنوات الخدمة في المرحلة الابتدائية لصالح أفراد عينة الدراسة ذوي سنوات الخدمة أقل من 5 سنوات، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المؤهل العلمي والدورات التدريبية في مجال الاختبارات التحريرية.
The present study aimed to identify the trends of primary stage teachers towards the administration of final written tests, and to identify training needs among primary stage teachers in the field of written tests. The study utilized the survey descriptive method to achieve the objectives of the study. Furthermore, a questionnaire was designed and administered to a sample of the primary school teachers in Riyadh government schools (totaling 373 female teachers). The results of the study concluded that the attitudes of the primary school teachers towards administering the final written tests were positive, and the training needs in the field of written tests were high. More than that, there were statistically significant differences concerning the training needs in the field of written tests due to the variable of years of service in the primary stage in favor of the study participants who has less than five years of service. However, there are no statistically significant differences attributable to the variable of academic qualification and training courses in the field of written tests.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)            المراجع العربية
أبو جراد, حمدی. (2011). مدى التزام المعلمین بتحلیل نتائج الاختبارات التحصیلیة وعلاقته باتجاهاتهم نحوها, مجلة جامعة الأزهر بغزة, سلسلة العلوم الانسانیة, 13(2), 89- 106.
أحمد, وفاء حسن. (2010). الاحتیاجات التدریبیة لمعلمی التعلیم العام فی ضوء بعض التحدیات المعاصرة دراسة میدانیة. مجلة کلیة التربیة, (42), 537-587.
باجبیر, عبد القادر والشهری, محمد. (2014). الاحتیاجات التدریبیة للطلبة المعلمین بکلیة العلوم والآداب بشرورة فی ضوء مهارات التدریس اللازمة للأداء التدریسی الفعال من وجهات نظر متعددة, مجلة التربیة,1(160), 394- 422.
برکات, زیاد. (2010, 6-8 إبريل). الاحتیاجات التدریبیة اللازمة لمعلم الصف فی المرحلة الأساسیة الدنیا من وجهة نظر معلمی المدارس الحکومیة بمحافظة طولکرم بفلسطین, المؤتمر العلمی الثالث, تربیة المعلم العربی وتأهیله رؤى معاصرة, کلیة العلوم التربویة, جامعة جرش.
البکر, فوزیة والبکر, مشاعل والفایز, شذى والتمیمی, فاطمة وعسیری, أمانی. (2017). الاحتیاجات التدریبیة لمعلمی ومعلمات المرحلة المتوسطة فی مجال تکنولوجیا التعلیم وتقنیة الاتصالات فی مدارس الریاض الحکومیة, المجلة الدولیة التربویة المتخصصة, 6(5), 201-216.
التقریر العالمی لرصد التعلیم. (2017). المساءلة فی مجال التعلیم. منظمة الأمم المتحدة للتربیة والعلم والثقافة. منشورات الیونسکو. (8).
التمیمی, فاطمة عبدالرحمن. (2015). الاحتیاجات التدریبیة فی مجال التقویم المستمر لمعلمات المرحلة الابتدائیة بمحافظة الخرج(رسالة ماجستیر منشورة), جامعة الملک سعود, کلیة التربیة.
الثبیتی, علی. (2002). واقع الاختبارات المدرسیة ومدى ملاءمتها لقیاس الأهداف التعلیمیة, مجلة جامعة الملک سعود, 14(2), 397- 430.
 
حمیدة, إمام , النجدی, أحمد , راشد, علی , محمود, صلاح , والقرش, حسن. (2000). مهارات التدریس. مکتبة زهراء الشرق.
 
الخباز, منى خلیفة. (2018). تحدید الاحتیاجات التدریبیة لمعلمات المرحلة الابتدائیة بمنطقة الفروانیة التعلیمیة بدولة الکویت, مجلة البحث العلمی فی التربیة, 4(19), 95- 115.
 
الخطیب, محمد والغول, ابراهیم. (2008). الاحتیاجات التدریبیة المهنیة اللازمة فی الموقف الصفی لمعلمی اللغة العربیة ومعلماتها على ضوء آرائهم, وعلاقة تقدیرهم لاحتیاجاتهم التدریبیة بسلوکهم التدریسی الملاحظ من المشرفین. رسالة التربیة وعلم النفس, (31), 49-82.
 
الرومی, أحمد عبد العزیز. (1430هـ). تدریب معلّمی المرحلة الثانویة أثناء الخدمة بالمملکة العربیة السعودیة فی ضوء بعض التغیرات العالمیة المعاصرة تصور مقترح(رسالة دکتوراه غیر منشورة), کلیة العلوم الاجتماعیة, جامعة الإمام محمد سعود الإسلامیة.
 
رضوان, رانیة ودرویش, رمضان. (2011). دراسة تحلیلیة لاختبارات مادة الریاضیات المدرسیة فی ضوء مستویاتها المعرفیة وخصائصها السیکو متریة بالتعلیم الأساسی, العلوم التربویة, 3(19), 219- 249.
الزهرانی, حیاة. (2019). عودة الاختبارات التحریریة للابتدائی سیحقق عهد التنافس ویبین الفروق الفردیة, صحیفة سبق الإلکترونیة 13 دیسمبر 2019, استرجاع 25 فبرایر 2020, متوفر علىhttps://sabq.org/Fm5ZC8.
 
شنین, فاتح الدین. (2017). واقع الاحتیاجات التدریبیة لمعلمی المدارس الابتدائیة من وجهة نظرهم, مجلة العلوم الإنسانیة والاجتماعیة, (30), 109-116.
 
الطعانی, حسن أحمد.(2009). التدریب(مفهومه, فعالیاته, بناء البرامج التدریبیة وتقویمها). دار الشروق.
 
طعیمة, رشدی. (2006). المعلم کفایاته اعداده تدریبه(ط2). دار الفکر العربی.
 
العاید, یوسف والعاید, واصف. (2015). الاحتیاجات التدریبیة لمعلمی التربیة الخاصة دراسة میدانیة بمحافظة المجمعة, مجلة التربیة الخاصة والتأهیل, 3(9), 225- 264.
 
عبد السلام, مصطفى عبد السلام(2000م). أساسیات التدریس والتطویر المهنی للمعلّم. دار الفکر العربی.
 
العبسی, محمد مصطفى. (2010). التقویم الواقعی فی العملیة التدریسیة. دار المسیرة.
 
عدس, محمد عبد الرحیم. (1996). المعلم الفاعل والتدریس الفعال. دار الفکر.
 
العدوانی, خالد. (2011). إعداد المعلمین قبل وأثناء الخدمة, موقع الاستاذ خالد مطهر العدوانی, استرجاع 1/7/1441ه, متوفر على                   https://kenanaonline.com/users/kadwany/posts/234060                             
عرفات, جخراب وجعفور, ربیعة. (2015). کفایات إعداد الاختبارات التحصیلیة الجیدة لدى أساتذة التعلیم الثانوی, مجلة العلوم الإنسانیة, (44), 515- 540.
 
الغسانی, محمد وقندیل, سعد وفرج, إلهام. (2006). تطویر الاختبارات التحریریة فی مادة الدراسات الاجتماعیة لتلامیذ المرحلة الاعدادیة بسلطنة عمان فی ضوء أهداف تدریس المادة(رسالة ماجستیر منشورة), جامعة القاهرة, معهد الدراسات والبحوث التربویة.
 
فخرو, عائشة والمالکی, بدریة.(2016). واقع المشارکة الوالدیة فی تحسین مستوى أداء الأبناء فی الاختبارات الوطنیة فی المدارس الابتدائیة المستقلة بدولة قطر, المجلة التربویة, 30(118), 281-318.
 
القاضی, نجاح. (2016). الاحتیاجات التدریبیة لمعلمی الأساسیة من وجهة نظر المشرفین التربویین فی محافظة المفرق, مجلة کلیة التربیة للبنات, 27(16), 2078-2086.
 
القصیبی, سحر عبد العزیز. (2010). الاحتیاجات التدریبیة لدى معلمات المنطقة الشرقیة بالخبر وعلاقته ببعض المتغیرات دراسة تطبیقیة بالمملکة العربیة السعودیة, الملتقى السنوی الخامس عشر للجمعیة السعودیة للعلوم النفسیة والتربویة(جستن), 104- 135.
 
الکبیسی, عامر خضیر. (2010). التدریب الإداری والأمنی: رؤیة معاصرة للقرن الواحد والعشرین. الریاض: مرکز الدراسات والبحوث, جامعة نایف العربیة للعلوم الأمنیة.
 
موسى, عبدالحکیم.(1997). التدریب أثناء الخدمة, مکة المکرمة: عبدالحکیم موسى.
 
میخائیل, أمطانیوس وجاموس, یاسر.(2006). القیاس والتقویم فی التربیة وعلم النفس. جامعة دمشق.
 
النجار, عبدالوهاب محمد. (2015م). اعداد معلم المستقبل اعداده وتطویره (تقریر عن مؤتمر دولی), مجلة العلوم التربویة, 27(3). 513-515.
 
النعیم, عبدالرحمن. (2009). الاختبارات المدرسیة کما تراها معلمات التعلیم العام: دراسة تطبیقیة على معلمات محافظة الاحساء, المجلة العلمیة لجامعة الملک فیصل- العلوم الإنسانیة والإداریة, 10(1). 163- 214.
 
وزارة التعلیم(1441ه). اعلان هیئة تقویم التعلیم والتدریب لنتائج الاختبارات الوطنیة لیست جدیدة, استرجاع 24/6/1441ه متوفر
 
 https://www.moe.gov.sa/ar/news/Pages/b-1441-325.aspx
 
وزارة التعلیم, الإدارة العامة للتعلیم بمنطقة الریاض, إدارة التخطیط والمعلومات (1441ه). احصائیة أعداد معلمات المرحلة الابتدائیة بمدینة الریاض الفصل الدراسی الثانی1440/1441ه, الاحصاء الالکترونی, researches@riyadhedu.gov.sa
 
2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Abu Jarad, H. (2011). The extent to which teachers are committed to the evaluation of the results of the tests and their relation to their orientations, al-Azhar University journal in Gaza, Human Science series, 13(2), 89-106.
 
Ahmed, W.. (2010). The training needs of teachers of public education in accordance with some contemporary challenges a Field study. The Journal of Education, (42), 537-587.
 
Bagber, A.& Al-Shahri, M.. (2014). Training needs for student-teachers in the Faculty of Science and Literature in Sharura in accordance with the teaching skills necessary for effective practice performance from multiple perspectives, The Journal of Education,1 (160), 394-422.
 
Barakat, Zeyad. (2010) The necessary training needs for the classroom teacher in the basic and secular stage from the point of view of the teachers Tulkarem governorate in Palestine, the third international scientific conference, the education of the Arab teacher and his qualification contemporary visions, the College of Educational Sciences, The University of Jerash.
 
Al-Bakar, Fawzia; Al-Bakar, Mashael; Al-Faiz, Shatha; Al-Tammi, Fatima and Aseeri, Amani. (2017). Training needs for middle school teachers in the field of learning technology and communication technology in Reyad public schools, international specialized journal of education, 6(5), 201-216.
 
International Learning Monitoring Report. (2017). Accountability in education.  United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Unsco Publications. (8).
 
Al-Tammi, Fatima Abdul Rahman. (2015). Training needs in the field of continuous development of elementary school teachers in Al-Kharj governorate (Published Master Thesis), King Saud University, faculty of education.
 
Al-Thabeiti, Ali. (2002). The reality of school tests and their suitability for measurin learning goals, King Saud University Journal, 14(2), 397-430.
 
Hameda, Imam; Najdi, Ahmed; Rashid, Ali; Mahmoud, Salah and Al-kirsh, Hassan. (2000). Teaching skills.  Zahra Al-Sharq Library.
 
The Khabaz, Mona Khalifa. (2018). The training needs of the primary stage teachers in Al-Farwania learning area in Kuwait, journal of scientific research in education, 4 (19), 95-115.
 
Al-Khateeb, M. and Al-Ghoul, I. (2008). The necessary professional training needs in the classroom position of Arabic teachers in accordance with their opinions, and the relationship of their assessment to their training needs with their training courses observed by the supervisors. Arab studies in education and psychology, (31), 49-82.
 
Al-Rumi, A. (1430 Ah). The training of secondary school teachers while serving in the Saudi Arab Kingdom in accordance with some contemporary world changes a proposal perception (Unpublished Doctoral Dissertation), The College of Sociology, Imam Mohammed Saud Islamic University.
 
Radwan, R.& Drweish, R. (2011). An analytic study of the tests of school mathematics in accordance with its levels of knowledge and psychometric characteristics of basic education, Educational sciences, 3 (19), 219-249.
 
Al-Zahrai, H.(2019). The return of the primary written exams will achieve the era of competition and  shows the individual differences, Sabq electronic journal 13 December 2019, retrieval of 25 February 2020, available at https://sabq.org/Fm5ZC8.
 
Shenin, F. (2017). The reality of the training needs of primary school teachers from their point of view, Journal of Human and Social Sciences, (30), 109-116.
 
Al-Ta'ani, H.(2009). Training (its concept, its effectiveness, the construction and evaluating of training programs). Dar Al-Shorouk.
 
Tiema, R. (2006). The teacher his comptences, preparation and training(2nded.). Dar Alfikr Al Araby.
 
Al- Ayed,Y.& Al-Ayed, W. (2015). The training needs of private education teachers a Field study of the governorate of Al-Majmaa, the Journal of Private education and Qualification, 3(9), 225-264.
 
Abdeslam, M.(2000).  The basics of teaching and professional development of the teacher. Dar Alfikr Al Araby.
 
Al-Absi, M. (2010). Real evaluation in learning process. Dar El Masera.
 
Ads, M.. (1996). Effective teacher and education. Dar Alfikr.
 
Al-edwany, K. (2011).  Preparation of teachers before and during the service, site of Professor Khaled Mutahar al-Adwani, retrieval 1/7/1441H, available on https://kenanaonline.com/users/kadwany/posts/234060                             
 
Arafat, J.& Jafour, R.(2015). Adequacies of the preparation of good achievement tests among teachers of secondary education, Journal of Human Sciences, (44), 515-540.
 
Ghassani, M.; Kandiel, S. & Faraj, I.. (2006). The development of writing tests in social studies for preparatory students in Oman in accordance with the objectives of the subject (Published Master Thesis), Cairo University, Institute of Educational Studies and Research.
 
Fakhro, Aish& Maliki, Badria. (2016). The reality of parental partnership in improving the performance of children in national tests in independent primary schools in Qatar, Educational Journal, 30 (118), 281-318.
 
Al-Qady, Najah. (2016). Training needs for basic teachers from the point of view of educators in Mafraq governorate, Journal of The Education Of Girls, 27(16), 2078-2086.
 
Al-Qusayibe, Sahar Abdel Aziz. (2010). The training needs of the teachers of the Eastern Region in Khobar and its relationship to some variables an empirical study in The Arab Kingdom of Saudi Arabia, the 15th annual Forum of the Saudi Society of Psychology and Education (Justin), 104-135.
 
Al-Kbeisi, Amer Khudair. (2010). Administrative and security training: a contemporary vision of the 21st century. Al Reyad. Center for Studies and Research, Naif Arab University of Security Sciences.
 
Mossa, A.. (1997). In-service training, Mecca:  Abdul Hakem Mussa.
 
Mekhael, Amtanius& Jamous, Yaser. (2006). Evaluation and measurement in education and psychology.  Damascus University.
 
Al-Najjar, A. (2015). Preparing and developing the future teacher (international conference report), Journal of Educational Sciences, 27(3). 513-515.
 
Al-Naayem, A. (2009). School tests as seen by the teachers of general education: An empirical study on the teachers of al-Ehsa governorate, the scientific Journal of the University of King Fysal in The Human Sciences and Administration, 10(1). 163- 214.
 
Ministry of education (1441AH). Announcement of the education and training evaluation authority of the results of the national tests not new, retrieval 24/6/1441H available https://www.moe.gov.sa/ar/news/Pages/b-1441-325.aspx
 
Ministry of Education, General Department of Education in Reyad Region, Department of Planning and Information (1441AH). Statistics of the numbers of teachers of the primary stage in the city of the second semester 1440/1441H, electronic statistics, researches@riyadhedu.gov.sa
 
3)            المراجع الأجنبية:
Al-Madani, F. (2017). Assessment of Training Needs for Teaching at the elementary schools in Saudi Arabia. Kharza journal of Humanities and social Sciences, 20(3),50-62.
 
Shah, D. (2017). Training Needs Assessment of Heads of Islamabad Model Schools. Performance Improvement, 56(3), 19-27.