فعالية برنامج تدريبي قائم على معايير الجودة في تنمية مهارات التدريس الفعال لدى معلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة. The Effectiveness of a Training Program Based on Quality Standards in Developing Effective Teaching Skills for Middle School Science Teachers

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

ماجستير المناهج وطرق التدريس – تخصص علوم کلية التربية – جامعة الملک خالد

المستخلص

هدفالبحثالحالي تنمية مستوى مهارات التدريس الفعال لدى معلمات العلوم وذلک من خلال بناء برنامج تدريبيوتعرف فعاليتهفي ضوء معايير الجودةلتنميةمهاراتالتدريسالفعاللدىمعلمات العلومبالمرحلةالمتوسطة،ولتحققهذاالهدفتمتحديدمهاراتالتدريسالفعالالمطلوبتنميتهالدىمعلماتالعلوم بالمرحلةالمتوسطة،وتحديدالاحتياجاتالتدريبيةلمعلماتالعلومبالمرحلةالمتوسطةفيضوءهذهالمهارات،ثمتصميم برنامجتدريبيمقترحلتنميةهذهالمهارات، ثم تم تطبيق هذا البرنامج على عينة (35) معلمة علوم بالمرحلةالمتوسطة، حيثاستخدمتالباحثة المنهجالوصفيللإجابة عن الأسئلة التالية: ما مهارات التدريس الفعال لدى معلمات العلوم للمرحلة المتوسطة في ضوء معايير الجودة؟ما البرنامج المقترح في ضوء معايير الجودة لتنمية مهارات التدريس الفعال لدى معلمات العلوم في المرحلة المتوسطة؟  3- ما فاعلية البرنامجالتدريبيفي ضوء معايير الجودة فيمهاراتالتدريسالفعاللدىمعلمات العلومبالمرحلةالمتوسطة؟وتمالتوصلإلىتحديدقائمةبمهارات التدريس الفعال في ضوء معايير الجودةمنخلالالاطلاععلى الأدبياتوالدراساتالسابقةذاتالصلة،وتمعرضهاعلىمجموعةمنالخبراءفيمجالالتخصص،ومن ثم إعدادبطاقةملاحظةتضم مجموعة من العبارات بغية الوصول إلى معلومات لتحديد الاحتياجات التدريبية لبناء البرنامج التدريبي المقترح في ضوء معايير الجودة لتنمية مهارات التدريس الفعال لدى معلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة، وقد طبقت البطاقة على عينة مکونة من (10) معلمات علوم بالمرحلة المتوسطة، کما تم تطبيق البرنامج المقترح على (35) معلمة علوم بالمرحلة المتوسطة، وتوصلت النتائج إلى وجود فعالية البرنامجالتدريبيالمقترح في ضوء معايير الجودةعلى تنميةمهاراتالتدريسالفعاللدىمعلمات العلومبالمرحلةالمتوسطة.
Current search aimed to provide a proposed training program based on the quality standards to develop the teaching effective skills for science teachers in the intermediate Stage. To achieve this goal, the teaching effective skills that must be developed  and all the training needs for science teachers in the intermediate stage have been identified. Then, design a proposed training program to develop these skills. The researcher was used the descriptive approach to answer the following questions:  What is the teaching effective skills for the science teachers of the intermediate stage based on the quality standards?  What is the proposed program based on quality standards to develop the  teaching effective skills for science teachers in the intermediate Stage?  Is there an effectiveness of proposed program based on quality standards to develop the  teaching effective skills for science teachers in the intermediate Stage?  Based on literature and previous studies, a list of skills that depend on quality standards has been identified. This list was presented to a number of experts in this field. A note card was then prepared includes a set of phrases which contribute to the identification of training needs to design the proposed training program. This card was distributed to a sample of 10 science teachers of the intermediate stage and the proposed training program was applied on a sample of (35) science teachers of the intermediate stage. The result show that the suggested program based on quality standards is effectiveness in developing the teaching effective skills for science teachers in the intermediate Stage. Based on the results of the research.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)            المراجع العربية
أبو لبن, وجیه مرسی. (2011). معاییر الجودة لاداء المعلم لدوره فی التعلیم العام. تم الاسترداد من الموقع التربوی للمؤلف.
 http://kenanaonline.com/users/wageehelmorssi/posts/275163
 
إسماعیل, محمد صادق (2014). إدارة الجودة الشاملة فی التعلیم. المجموعة العربیة للتدریب والنشر.
 
بریک, فاطمة محمد (2012). فاعلیة برنامج تدریبی مقترح فی ضوء معاییر الجودة الشاملة لرفع الممارسات المیدانیة لدى المشرفات التربویات بمنطقة جازان(رسالة دکتوراه غیر منشورة). کلیة التربیة, جامعة أم القرى.
 
البلوش, عایشة محمد بخش (2010). برنامج تدریبی مقترح فی ضوء معاییر الجودة لتنمیة الأداء التدریسی لمعلمات التربیة الإسلامیة(رسالة ماجستیر غیر منشورة), کلیة التربیة, جامعة الطائف.
 
الجوهری, محمد محمود أبو السعود(2010). فاعلیة استخدام التدریس المصغر ونمط التعلیم المفرد بمساعدة الحاسوب على تنمیة مهارات التدریس الفعال والدافع للإنجاز لدى طالبات کلیات المعلمین. مجلة التربیة العلمیة, 13(2), 207 - 239.
 
حسن, هنداوی عبد اللاهی (2011). تصور مقترح لاستخدام مهارات التدریس الفعال لمقررات طریقة خدمة الجماعة بکلیات ومعاهد الخدمة الاجتماعیة. المؤتمر العلمی الدولی الرابع والعشرون للخدمة الاجتماعیة. حلوان, مصر.
 
حسن, ولاء صلاح محمد(2010). استخدام التعلم الذاتی مدى الحیاة فی تنمیة بعض مهارات التدریس الفعال فی ضوء الجودة الشاملة والاتجاه نحو مهنة التدریس لدى الطالب معلم التاریخ. مجلة الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة ,28,  14-66.
 
خلف, شریف ضاری (2015). معاییر الجودة الشاملة اللازم توفرها لدى مدرسی المواد الاجتماعیة من وجهة نظر مدیری ومدرسی المدارس الثانویة فی العراق.کلیة العلوم التربویة, جامعة آل البیت.
 
دعمس, مصطفى نمر (2013). إدارة الجودة الشاملة فی التربیة والتعلیم. دار غیداء للنشر والتوزیع.
 
الزهرانی, بندر بن سعید(2010). دور الدورات التدریبیة فی تطویر مهارات التدریس الفعال لمعلمی التربیة الفنیة من وجهة نظرهم(رسالة ماجستیر غیر منشورة), کلیة التربیة, جامعة أم القرى.
 
زیتون, کمال عبد الحمید (2003). التدریس نماذجه ومهاراته. عالم الکتب.
 
الشهرانی, فهد یحیى (2013). برنامج تدریبی مقترح لتنمیة مهارات التدریسی لمعلمی الفیزیاء بالمرحلة الثانویة فی ضوء متطلبات التکامل بین العلوم والریاضیات والتقنیة(رسالة ماجستیر غیر منشورة), کلیة التربیة, جامعة الملک خالد.
 
الطعانی, حسن احمد (2009). التدریب مفهومه وفعالیاته: بناء البرامج التدریبیة وتقویمها. دار الشروق.
 
الطناوی, عفت مصطفى(2009).التدریس الفعال: تخطیطه, مهاراته, استراتیجیاته, تقویمه. دار المسیرة للنشر والتوزیع.
 
العتیبی, وضحى حباب عبد الله (2016). تصور مقترح لإعداد معلم العلوم فی ضوء معاییر الجودة الشاملة. المؤتمر العربی الدولی السادس لضمان جودة التعلیم العالی.
 
العجرمی, سامح جمیل (2013). فعالیة برنامج مقترح قائم على الفصول الافتراضیة ellumniate فی تنمیة بعض مهارات التدریس الفعال لدى الطلبة المعلمین بجامعة القدس المفتوحة واتجاهاتهم نحوها. تم الاسترداد من:
http://repository.aabu.edu.jo/jspui/handle/123456789/284
عدس, محمد عبد الرحیم (1996). المعلم الفعال والتدریس الفعال. دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع.
 
العلیان, فهد عبد الرحمن صالح(2010). تقویم أداء معلمی الریاضیات فی المرحلة الابتدائیة العلیا بمدینة الریاض فی ضوء المهارات التدریسیة اللازمة. مجلة القراءة والمعرفة, 101, 182 - 225.
عمار, حنان محمد السید صالح (2013). نموذج مقترح لتصمیم وتفعیل الفصول الافتراضیة بمدارس التعلیم الأساسی فی ضوء معاییر الجودة. کلیة التربیة النوعیة, جامعة بنها.
العنزی, بشري بنت خلف (2007).تطویر کفایات المعلم فی ضوء معاییر الجودة فی التعلیم العام وزارة التربیة والتعلیم(بحث). القاء السنوی الرابع عشر للجمعیة السعودیة للعلوم التربویة والنفسیة, الجود ةفی التعلیم العام, جامعة الملک سعود.
تم استرجاعه فی 14/7/1438هـ على الرابط:
 
http://elearning.akbarmontada.com/t1109-topic
 
الغامدی, هند سعید علی (2013). برنامج تدریبی مقترح لتنمیة مهارات التدریس الإبداعی لدى معلمات العلوم فی المرحلة المتوسطة(رسالة ماجستیر غیر منشورة), کلیة التربیة, جامعة الملک خالد.
 
ال کاسی, عبد الله علی وتمام, تمام إسماعیل ومحمد, سعید حامد (2015). تصور مقترح لبرنامج تدریبی لتنمیة استخدام استراتیجیات التعلیم والتعلم الفعال المتمرکز حول الطالب لدى أعضاء هیئة التدریس بجامعة الملک خالد فی ضوء معاییر الجودة الشاملة. مجلة الزرقاء للبحوث والدراسات الإنسانیة, 15(2), 122- 141.
 
مراد, سهام السید صالح (2014). تصور مقترح لبرنامج تدریبی لتنمیة مهارات التدریس لدى معلمات الفیزیاءبالمرحلة الثانویة فی ضوء مبادئ ومتطلبات التکامل بین العلوم والتقنیة والهندسة والریاضیات (STEM) بمدینة حائل بالمملکة العربیة السعودیة, دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس, 56, 17- 50.
 
 
المطرفی, غازی بن صلاح بن هلیل (2010). فاعلیة برنامج تدریبی مقترح قائم على استراتیجیات التعلم النشط فی تنمیة مهارات التدریس الفعال لدى الطلاب المعلمین تخصص علوم طبیعیة بجامعة أم القرى. مجلة التربیة العلمیة, 13(1), 119 - 167.
 
مقابلة, محمد قاسم (2011). التدریب التربوی والأسالیب القیادیة الحدیثة وتطبیقاتها التربویة. عمان: دار الشروق.
 
یحیى, سعید حامد محمد (2012). فاعلیة برنامج تدریبی مقترح قائم على معاییر الجودة لتنمیة مهارات التدریس الإبداعی لدى الطلاب المعلمین تخصص العلوم بکلیات التربیة. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس,42(4), 135-168.
2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Abu Laban, W..(2011). Quality standards for the teacher's performance in his role in general education.  Recovery from the author's educational site.
 http://kenanaonline.com/users/wageehelmorssi/posts/275163
 
Esmael, Mohammed Sadiq (2014).  Managing overall quality in learning.  Arab Training and Publishing Group.Arab Training and Publishing Group.
 
Briec, Fatima Mohammed (2012).  The effectiveness of a proposed training program  in accordance with the overall quality standards for raising the financial practices of the educational supervisors in The Jazan region (Unpublished Doctoral Dissertation). Faculty of Education, Umm Alqura University.
 
Balosh, Aisha Mohammed Bakhsh (2010).  A proposed training program  in accordance with quality standards to develop the training performance of Islamic education teachers (Unpublished Master Thesis), College of education, the University of Taef.
 
Al-Jawhari, Mohammed Mahmoud Abu al-Saud (2010).  The effectiveness of the use of micro-teaching and the pattern of single learning with the help of computers to develop the skills of effective teaching and motivation for achievement among female teachers. Journal of Scientific Education, 13 (2), 207 - 239.
 
Hassan, Hindawe Abdul-Lahi (2011). A proposal vision to use the skills of effective training for community service courses with social service colleges and institutes. The 24th International Scientific Conference for Social Service.  Helwan, Egypt.
 
Hassan, Walas Salah Mohammed (2010).  The use of self-learning in developing some of the skills of effective teaching in accordance with the overall quality and the trend towards the teaching profession among the student-teacher of history. Journal of Educational and Psychological Sciences, (28), 14- -66.
 
Khalaf, Sherief Dari (2015).  The comprehensive quality standards required among the teachers of social subjects from the point of view of the managers and teachers of secondary schools in Iraq. College of Educational Sciences, University of Al-AlBayt.
 
De’mes, Mustafa Nimr (2013). Managing overall quality in learning. Ghidaa Publishing and Distribution House.
 
Al-Zahrany, Bander Bin Saeid (2010). The role of training courses in the development of the skills of effective training for teachers of technical education from their point of view (Unpublished Master Thesis), the College of Education, Um al-Qura University.
 
Zyton, Kamal Abdul Hamid (2003). Teaching its models and skills. The World of Books.
 
Al-Shahrani, Fahad Yahei (2013).  A proposed training program to develop the skills of teachers of the second stage in accordance with the requirements of the integration of science,mathematics and technology (Unpublished Master Thesis), the College of Education, The University of King Khalid.
 
Al-Ta'ani, Hassan Ahmed (2009).  Training its concept and its effectiveness:  building and evaluating training programs. Dar Al-Shorouk.
 
Al-Tanawa, Afat Mustafa (2009).Effective education. its planning, its skills, its strategies and assessment. Al-Masyra Publishing, Distribution House.
 
Al-Otaibi, A.& Doha Habab Abdullah (2016).  A Proposed visualisation to prepare a science teacher in accordance with the overall quality standards. The 6th Arab International Conference to ensure the quality of high education.
 
Al-Ajrami, S.(2013).  The effectiveness of a proposed program based on ellumniate hypothetical classes in the development of some of the skills of effective training among student- teachers of al-Quds Open University and their attitudes towards it.  Recovered from:
 
http://repository.aabu.edu.jo/jspui/handle/123456789/284
 
Ads, M.(1996). Effective teacher and education. Dar Alfikr for publishing, press and distribution.
 
Al-Alyan, F.(2010). Evaluating the performance of mathimatic teachers in the primary high phase in accordance with the necessary teaching skills. Reading and knowlege Journal, (101), 182- 225.
 
Ammar, H.(2013).  A proposed model for designing and making hypothetical classes in basic learning schools in accordance with the quality standards. Quality education cllage, Binha University.
 
Al-Anzi, Besrabent (2007).  The 14th annual meeting of the Saudi association of Educational and Psychological Sciences, Quality in General Learning, King Saud University.
 
Retrieved on 14/7/1438 AH on the link: http://elearning.akbarmontada.com/t1109-topic
 
Al ghamdi, H.(2013). A proposed program to develop creative teaching skills among science teachers in the middle educational stage (Unpublished Master Thesis), The College of Education, The University of King Khalied.
 
Al-Kaasi, A.; Tammam, T.& Mohammed, Sa'id Hamed (2015). A proposal perception for a training program to develop the use of effective learning and learning strategies that are practiced around the student among the members of the Faculty of Education at King Khalid University in accordance with the overall quality standards. Al-Qadisia Journal of Human Sciences and studies, 15 (2), 122- 141.
 
Murad, S.(2014).  A proposal for a training program to develop the teaching skills of phesics teachers of the second stage in accordance with the principles and requirements of the integration between science, technology, engineering and mathematics (STEM) in The City of Hail in the Saudi Arabian Kingdom, Arab studies in education and psychology, 56, 17-50.
 
Al-Matarfi, G.(2010).  The effectiveness of a proposed training program based on active learning strategies in developing the skills of effective learning among students who are teachers specialize in medical sciences at Um al-Qura University. Journal of Scientific Education, 13 (1), 119 - 167.
 
Mqablah, M.(2011).  Educational training and the modern methods of leadership and their educational applications. Amman: Dar Al-Shorouk.
 
Yahya, S.(2012). The effectiveness of a proposed training program based on quality standards to develop the skills of creative teaching among students who are teachers specialize in science in education colleges. Arab studies in education and psychology, 42(4), 135-168.
 
3)            المراجع الأجنبية:
Hussien, H. A. (2016). The effectiveness of a teaching model based on self - regulated learningon developing self- regulated learning skills, teaching skills and reducing teaching anxiety amonggeneral diploma English students. Dar AlMandumah, 179, 1-40.
 
Wider, A.; Berry, B.; Daughtrey, A. (2010), Preparing to Lead an Effective Classroom: The Role of Teacher Training and Professional Development Programs, (ED 509718), Center for Teaching Quality.