تقييم برنامج إعداد المعلمين في کلية التربية الأساسية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. Evaluating the Teachers Preparation Program in the College of Basic Education from the Viewpoint of Faculty Members Mohammad Saad Baddah Jadaan Al-Hajri

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

دکتوراه الفلسفة في التربية المقارنة والادارة التعليمية، مدير إدارة المراکز والبعثات، جامعة الدول العربية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقييم برنامج إعداد المعلمين في کلية التربية الأساسية بالهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، والکشف عن استجابات أفراد العينة حسب متغيرات الجنس والمؤهل العلمي، وتکونت عينة الدراسة من (60) عضوا من أعضاء هيئة التدريس من کلية التربية الأساسية، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام استبانة مطورة لغايات استخدامها (والمکونة من عدد من ستة مجالات، ومن 47 فقرة)، وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود دلالة إحصائية بين فعالية أهداف البرنامج وبين المحتوى والأهداف (047 .0)، بين طرق التدريس ومستوى فعالية تحقيق أهداف البرنامج بنسبة (005.) وبين مستوى کفاءة هيئة التدريس وفعالية البرنامج (027. 0)، وبينت أنه لا توجد علاقة ذات دالة إحصائية بين التقييم وأهداف البرنامج حيث کانت النتائج منخفضة (0.574)، وأوصت الدراسة بالتأکيد على التعليم والتطوير المهني المستمر، وأن تسعى برامج التدريب والتطوير المهني للمعلمين أن تتضمن استراتيجيات طويلة المدي طوال فترة التعليم والعمل بالنسبة للمعلمين.
The study aimed to evaluate the teacher preparation program at the College of Basic Education at the Public Authority for Applied Education and Training from the viewpoint of faculty members, and to reveal the responses of the sample members according to gender variations and the educational qualification, and the study sample consisted of (60) faculty members from the College of Basic Education And, to achieve the goal of the study, an improved questionnaire was used for the purposes of its use (consisting of a number of five areas, and 47 paragraphs), and the results of the study indicated a statistical significance between the effectiveness of the program objectives and the content and objectives (047.0), between teaching methods and the level of effectiveness of achieving goals The program has a percentage of (005.) and the level of the faculty competence and the effectiveness of the program (027. 0), and indicated that there is no statistically significant relationship between evaluation and program goals where the results were low (0.574), and the study recommended an emphasis on continuing education and professional development, and to seek Teacher training and professional development programs that include long-term strategies throughout the period of education and work for teachers.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1. 1)            المراجع العربية

    بن هویمل, ابتسام ناصر , و العنادی, عبیر مبارک (2016), تطویر نظام إعداد المعلم فی المملکة العربیة السعودیة فی ضوء تجربتی الیابان وفنلندا, المجلة الدولیة التربویة المتخصصة بالتعاون مع الجمعیة الأردنیة لعلم النفس,  4 (2), 31-50.

    حجی, أحمد إسماعیل (2011), تطویر کلیات التربیة وبرامج إعداد  المعلمین فی أسترالیا والدول الاسیویة والإفریقیة منظورات منهجیة ونمادج  تطبیقیة. دار الکتاب المصری.

    الخطیب, ﺃﺤﻤﺩ (2011), الادارة الجامعیة الحدیثة(ط3), دار حماده.

    یوسف, آصف (2015), الکفایات التعلیمیة الأساسیة لدی معلمی التربیة الوطنیة مدی ممارستها والحاجة للتدریب علیها, مجلة اتحاد الجامعات العربیة للتربیة وعلم النفس, 13(2), 91-116.

    علمی, أمل محمد (2013). المعلم إعداده تدریبه کفایاته دراسات تربویة عن تدرب المعلم والمدیر فی المدرسة ودور المدرسة المجتمعیة. دار البدایة.

    دوریش, باکار (2013). توظیف تکنولوجیا المعلومات فی المدارس. دار الفاروق للنشر والتوزیع.

    خوسیه, برونر (2001),. العولمة والتعلیم والثورة التکنولوجیة. (محمد البهنسی, مترجم), مرکز مطبوعات الیونسکو.

    حداد, بشیر (2004). التنمیة المهنیة لأعضاء هیئةالتدریس الجامعی. عالم الکتب.

    ضحاوی, بیومی محمد و حسین, سلامة عبدالعظیم (2009). التنمیة المهنیة للمعلمین مدخل جدید نحو إصلاح التعلیم. دار الفکر العربی.

    جمعیة المعلمین الکویتیة 20/4/2016    http://www.moalem.org

    الدستور الکویتی, المادتان أرقام 13, 14.

    الحربی, سعود هلال و الحای, ابتسام أحمد (2012, مایو). تحسین برامج الاعداد المسبق فی مؤسسات إعداد المعلم, (ورقة عمل), المؤتمر الثامن لوزراء التربیة والتعلیم العرب- المعلم العربی بین التکوین الناجع والتمکن المهنی, المنظمة العربیة للتربیة والعلوم والثقافة, الکویت.

    الأکلبی, سعید فایز (2012). فاعلیة برنامج إلکترونی للتنمیة المهنیة لمعلم اللغة العربیة بالمرحلة الابتدائیة فی ضوء حاجاته وأثره على التحصیل والمهارات والاتجاه نحو التنمیة المهنیة بالسعودیة(رسالة دکتوراه منشورة). معهد الدراسات والبحوث التربویة, جامعة القاهرة.

    الحسین, سمیة حامد (2016). برنامج تدریبی مقترح لتنمیة الأداء المهنی لدى معلمی الحلقة الأولى من التعلیم الأساسی فی الجمهوریة العربیة السوریة فی ضوء متطلبات المناهج المطورة(رسالة دکتوراه غیر منشورة), معهد الدراسات والبحوث التربویة, جامعة القاهرة.

    البدری, طارق عبد الحمید (2015). إدارة التعلم الصفی الأسس والإجراءات. دار الثقافة للنشر والتوزیع.

    عامر, طارق عبد الرؤف (2012),.النمو والتنمیة المهنیة للمعلم. مؤسسة طیبة للنشر والتوزیع.

    السنبل, عبدالعزیز (2002). التربیة فی الوطن العربی على مشارف القرن الحادی والعشرین. المکتب الجامعی الحدیث.

    مقرب, علی حمد (2000). النمو المهنی وحاجات الإشراف التربوی لمعلمی التعلیم الابتدائی (دراسةمیدانیة), مجلة البحث فی التربیة وعلم النفس, کلیة التربیة, جامعة المنیا, 14(2), 28-91.

    کلیة التربیة, جامعة الملک خالد بالسعودیة.(2016, 29-30 نوفمبر), مؤتمر المعلم وعصر المعرفة الفرص والتحدیات معلم متجدد لعالم متغیّر.

    کلیة التربیة, جامعة الملک سعود.(2015, 6-7 أکتوبر). المؤتمر الدولی, معلم المستقبل إعداده وتطویره.

    أبو مخ, ماجد محمد عفیف. (2013). واقع الشراکة بین الأکادیمیات إعداد المعلمین العربیة والمجتمع المحلی داخل الخط الأخضر من وجهة نظر العاملین فیها(رسالة دکتوراه غیر منشورة), تخصص الادارة التربویة, جامعة الیرموک.

     

    أبو مخ, ماجد محمد عفیف (2013). واقع الشراکة بین الأکادیمیات إعداد المعلمین العربیة والمجتمع المحلی داخل الخط الأخضر من وجهة نظر العاملین فیها(رسالة دکتوراه غیر منشورة), تخصص الادارة التربویة, جامعة الیرموک.

    المرکز الوطنی لتطویر التعلیم.(2017, مارس). مؤتمر التنمیة المهنیة المتکاملة للمعلمین, بالتعاون مع وزارة التربیة وکلیة التربیة بجامعة الکویت وکلیة التربیة الأساسیة بالهیئة العامة للتعلیم التطبیقی والتدریب والبنک الدولی, الکویت.

    الموقع الرسمی لکلیة التربیة الأساسیة – الهیئة العامة للتعلیم التطبیقی والتدریب www.paaet.edu.kw

    أبو لبدة, میسر خلیل یوسف (2014), دراسة تقویمیة لمنظومة التنمیة المهنیة لمعلمی المرحلة الابتدائیة بدولة الکویت فی ضوء الاتجاهات العالمیة المعاصرة(رسالة ماجستیر غیر منشورة), کلیة التربیة, جامعة بنها.

    الساسی, نور الدین (2012), أسالیب إعداد المعلمین وتدریبهم أثناء الخدمة فی ضوء النظریات المعرفیة الحدیثة, (ورقة عمل), المؤتمر الثامن لوزراء التربیة والتعلیم العرب, المعلم العربی بین التکوین الناجع والتمکن المهنی. المنظمة العربیة للتربیة والعلوم والثقافة, الکویت.

    2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

    Bin Hoimel, I.& Al-Enady, A.(2016), The development of the teacher preparation system in The Arab Kingdom of Saudi Arabia according to the experiences of Japan and Finland, the International Journal of Education specialized in cooperation with the Jordanian Society of Psychology, 4 (2), 31-50.

    Hajy, Ahmed Ismaeil (2011), The development of faculties of education and teacher preparation programs in Australia, Asian countries and African countries, methodological perspectives and applied models. Dar Alketab Al Araby.

    Al-Khateeb, A. (2011), The University's Modern Administration (3rded.), Dar Hamada.

    Yousef, A. (2015), The basic educational competences among the teachers of national education the extension of its practice and the need to train, the Journal of the Union of Arab Universities for Education and Psychology, 13 (2), 91-116.

    Ilmy, A.(2013). The teacher, his preparation, training and competences educational studies on teacher training and the manager in the school and the role of the community school. Dar Al bedaya.

    Dwreesh, B. (2013). The use of information technology in schools. Al-Farouk Publishing and Distribution House.

    Khusea, B. (2001). Globalisation and education and the technological revolution. (Mohamed Al-Behnaci, Trans.), Unisco Press Center.

    Hadad, B. (2004). Professional development of members of the University Teaching staff. The World of Books.

    Dahawy, B.& Hussein, Salama abdel-Azeem (2009). Professional developement for teachers a new introduction to education reform. Dar Alfikr Al Araby.

    Kuwaiti Teachers’ Association 20/4/2016 Http://www.moalem.org

    The Kuwaiti Constitution, articles 13,14.

    Al-Harby, S.& Al-Hai, I.(2012, May). Improving the pre-preparation programs in the teacher preparation institutions, (working paper), the 8th Conference of Arab Ministers of Education and Learning - Arab Teacher between successful formation And Professional mastry, Arab Organization for Education, Science and Culture, Al-Kuwait.

    Al-Aklby, S.(2012). The effectiveness of an electronic program for the professional development of the teacher of Arabic in primary stage in accordance with his needs and its impact on the achievement, skills and trend towards professional development in Saudi Arabia (published doctoral dissertation). Institute of Educational Studies and Research, Cairo University.

    Al-Hussien, S.(2016). A proposed training program for the development of professional performance among teachers of the first episode of basic learning in the Arab-Syrian public in accordance with the requirements of the developed curricula (Unpublished Doctoral Dissertation), Institute of Educational Studies and Research, Cairo University.

     

     Al-Badry, T.(2015). Classroom learning management foundations and procedures. Dar El Thaqafa for Publishing and Distribution.

     

     Amer, Tareq Abdel-Ra’ouf (2012), The professional growth and development of the teacher.  Teba Publishing and Distribution Corporation.

     

    Al-Sunbl, A.(2002). Education in the Arab world on the threshold of the 201st century. The Modern University Office.

     

     Miqreb, A.(2000). Professional growth and educational supervision needs for primary education teachers (A Field study), Journal of Research in Education and Psychology, College of Education, University of Minia, 14 (2), 28-91.

     

     Faculty of Education, King Khalid University in Saudi Arabia. (2016, 29-30 November), Teacher's Conference and The Age of Knowledge Opportunities and Challenges is a renewed milestone for a changing world.

     

     Faculty of Education, King Saud University.(2015, October 6- 7). The International Conference, the teacher of the future, his preparation and development.

     

     Abo-Mokh, M.. (2013). The reality of the partnership between the colleges of preparing Arab teachers and the local community within the Green Line from the point of view of the workers in it (Unpublished Doctoral Dissertation), Educational management major, University of Yarmoc.

     

    Abo-Mokh, M.(2013). The reality of the partnership between the colleges of preparing Arab teachers and the local community within the Green Line from the point of view of the workers in it (Unpublished Doctoral Dissertation), Educational management major, University of Yarmoc.

     

     National Center for educational development.(2017, March). The Conference of The Integrated Professional Development for Teachers, in cooperation with the Ministry of education and The faculty of education in Kuwait university and The faculty of basic education of the General Basic applied education and Training and International Bank, Kuwait.

    The official website of the of the basic education college - General Authority of applied learning and training www.paaet.edu.kw

    Abou-Lebdah, M.(2014), An evaluating study of the system of professional development of primary school teachers in the state of Kuwait in accordance with contemporary world trends (Unpublished Master Thesis) faculty of Education, University of Benha.

    Al-Sasi, N.(2012) Methodes of the preparation and training of teachers during service in accordance with the new knowledge theories, (working paper), the 8th Conference of Arab Ministers of Education and Learning, the Arab teacher between successful formation and Professional mastry. Arab Organization for Education, Science and Culture, Al-Kuwait.

    3)            المراجع الأجنبية:

    Ince, M. Et.al;(2014), The Effects of Professional Development on Technological Competency and the Attitudes Urban Physical Education Teachers Have toward Using Technology (EJ748243). Journal of Teaching in Physical Education, v25 n4Oct.

    David Royse, others: (2011); program evaluation on introduction, USA, Brooks.cole, third editior.

    James E.veney – Arnold D. Kaluzny,(2014);Evaluation and decision making for health services programs, prentice, Hall, INC., Englewood cliffs, New Jersey.

    Krol, K. Peter;S,Simon;V. & Marinus,V;(2016), Creating Cooperative Classrooms: Effects of a Two-Year Staff Development Program (EJ814235).Educational Studies,v34 n4.

    Kyeong,K. & Morningstar, M;(2011), Enhancing Secondary Special Education Teachers' Knowledge and Competencies in Working With Culturally and Linguistically Diverse Families Through Online Training Career Development for Exceptional Individuals. Reston: Summer. Vol. 30, Iss. 2.

    Wlidy, Helen & Wallace ,(2004); professionalism portfolios and the development of school leaders, school leadership & management , vol. 18. N.1.