إبداع ابن سحنون في تنظيم بيئة الصف من خلال عناصر المنهج التعليمي وقواعده. Ibn Sahnoun's creativeness in Organizing the Classroom Environment through the Elements of the Instructional Curriculum and its Rules

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلف

قسم التربية الإسلامية - کلية التربية – جامعة أم القرى -المملکة العربية السعودية

المستخلص

استهدفت الدراسة استخلاص عناصر منهج ابن سحنون التعليمي وقواعده المُنظمة لبيئة الصف (الکُتًّاب) وللعلاقة التعليمية بين المعلم والمتعلم من خلال کتابه: آداب المعلمين. وبقراءة تحليلية للکتاب توصلت الباحثة لعدد من النتائج منها: أن ابن سحنون أبدع في تقديم منهج تعليمي أصيل ومتميز –غير مُقلد- بأهدافه ومحتواه؛ ليربط المتعلم بدينه وکتاب ربه, وينطلق من فلسفة مجتمعه وحاجاته. کما يلتقي مع متطلبات المنهج الحديث بعناصره وهي الأهداف والمحتوى والطرق والوسائل والأنشطة والتقويم, وبما يقدمه من قواعد مُعالجة لبعض القضايا المعاصرة کحوافز المعلمين وضوابط الضرب وما يتعلق بالعدل التربوي, والثواب والعقاب, ومرحلية وتنظيم التعليم, وإلزاميته, وتعليم البنات, وغيرها. کما تبين أن لدى ابن سحنون تصورًا واضحًا جدًا ومتقدمًا علميًا وزمنيًا عن أهمية وعي المعلم بأمور محورية في العملية التعليمية, ظهر ذلک في عنوان الکتاب ومضامينه التي تُرجمت في صورة آداب وتعليمات للمعلم حول دوره التعليمي وعلاقته بالمجتمع ودوره کموجه ومرشد للمتعلمين.
This studyابداع aimed to elicit the elements of Ibn Sahnoun's instructional curriculum and its rules that regulate the classroom environment and the relationship between the teacher and the learner in his book "Teachers' decency" (A'dab Al-Mo'allimeen). With an analytical reading of the book, the researcher reached a number of results, including:Ibn Sahnoun has developed an original, distinctive and non-traditional instructional curriculum in its goals and content to link the learner to Islam and the Quran. The book stems from the philosophy of society and its needs. It also meets the requirements of modern curriculum elements, i.e. its objectives, content, methods, means, activities and evaluation. The book provides rules for the treatment of some of the contemporary issues such as teachers' incentives, regulations of punishment, instructional fairness, reward and punishment, the stages and organization of instruction, compulsory education, girls' education, etc. It was also found that Ibn Sahnoun has a very clear and scientific vision of the importance of the teacher's awareness of central issues in the educational process. This is reflected in the title and contents of the book, which were translated into a form of decency and instructions to the teacher about the teacher's instructional and educational role and its relationship with society as a guide to teachers.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)            المراجع العربية
إبراهیم, عبدالستار. (2002). الإبداع قضایاه وتطبیقاته. مکتبة الأنجلو المصریة.
 
ابن أبی الدنیا, عبدالله بن محمد. (1997). کتاب العیال. دار الوفاء للطباعة والنشر.
 
ابن تیمیة, أحمد بن عبدالحلیم. (د.ت). الرد على المنطقیین. دار المعرفة.
 
ابن خلدون, عبدالرحمن بن محمد. (1425ه-2004م). مقدمة ابن خلدون. (تحقیق: عبدالله بن محمد الدرویش). دار البلخی.
 
ابن منظور. (1414). لسان العرب(ط3). دار صادر.
 
الأزهری, محمد بن أحمد. (2001). تهذیب اللغة. (تحقیق: محمد عوض مرعب). دار إحیاء التراث العربی.
 
فؤاد, أحمد. (2008). العطاء العلمی للحضارة الإسلامیة وأثره فی الحضارة الإنسانیة. مکتبة الإمام البخاری للنشر والتوزیع.
 
بن سیده, علی بن إسماعیل. (2000). المحکم والمحیط الأعظم. (تحقیق: عبدالحمید هنداوی). دار الکتب العلمیة.
 
بن قدامة, عبد الله بن أحمد. (1968). المغنی. مکتبة القاهرة.
 
بنبین, أحمد شوقی وطوبی, مصطفى. (2005). معجم مصطلحات المخطوط العربی(ط3). المطبعة والوراقة الوطنیة.
 
توفیق, محمد عزالدین. (2012). التأصیل الإسلامی للدراسات النفسیة(ط3). دار السلام.
 
الثعالبی, عبد الملک بن محمد. (2002). فقه اللغة وسر العربیة. (تحقیق: عبدالرزاق المهدی). إحیاء التراث العربی.
 
جروان, فتحی عبدالرحمن. (2002). الإبداع. دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع.
 
الجوهری, إسماعیل بن حماد. (1987). الصحاح تاج اللغة وصحاح العربیة. (تحقیق: أحمد عبد الغفور عطار). دار العلم للملایین.
 
الجوهری, إسماعیل بن حماد. (1987). الصحاح تاج اللغة وصحاح العربیة(ط4). (تحقیق: أحمد عبدالغفور). دار العلم للملایین.
 
الدریج, محمد. (1994). تحلیل العملیة التعلیمیة. دار عالم الکتب.
 
دُوزِی, رینهارت بیتر آن. (2000). تکملة المعاجم العربیة. ( محمَّد سَلیم النعَیمی وجمال الخیاط, مترجمان). وزارة الثقافة والإعلام.
 
الدینوری, عبد الله بن مسلم بن قتیبة. (1397). غریب الحدیث. (تحقیق: عبدالله الجبوری). مطبعة العانی.
 
رنکو, مارک. (2013). الإبداع نظریاته وموضوعاته. ( شفیق فلاح علاونة, مترجم). مکتبة العبیکان.
 
روشکا, ألکسندرو. (1989). الإبداع العام والخاص. (غسان عبدالحی أبو فخر, مترجم). المجلس الوطنی للثقافة والفنون والآداب.
 
سالم, أحمد بن غانم. (1995). الفواکه الدوانی على رسالة ابن أبی زید القیروانی. دار الفکر.
 
سعادة , جودت أحمد وإبراهیم, عبدالله محمد. (2004). المنهج المدرسی المعاصر. عمّان: دار الفکر.
 
الصالح, صبحی إبراهیم. (1960). دراسات فی فقه اللغة. دار العلم للملایین.
 
الصاوی, أحمد بن محمد. (د.ت). بُلغة السالک لأقرب المسالک. دار المعارف.
 
عامر, طارق عبدالرؤوف. (2005). الإبداع مفاهیمه أسالیبه نظریاته. الدار العالمیة للنشر والتوزیع.
 
عبد المنعم, محمود عبد الرحمن. (د.ت). معجم المصطلحات والألفاظ الفقهیة. دار الفضیلة.
 
عبدالدائم, عبدالله (2000). نحو فلسفة تربویة عربیة. مرکز دراسات الوحدة العربیة.
 
عبدالعزیز, صالح وعبد المجید, عبدالعزیز. (1999). التربیة وطرق التدریس(ط17). دار المعارف.
 
العبدری, محمد بن محمد. (1981). المدخل. دار الفکر.
 
العبدری, محمد بن محمد. (1981). المدخل. دار الفکر.
 
العتیبی, سعود بن عبدالعالی. (1427). الموسوعة الجنائیة الإسلامیة المقارنة. مکتبة الرشد.
 
العطیة, مروان. (2014). دلیل المحققین والباحثین فی تحقیقاتهم وأبحاثهم. دار العلا.
 
عفیفی, محمد الهادی. (1974). فی أصول التربیة الأصول الفلسفیة للتربیة. مکتبة الأنجلو المصریة.
 
علی, سعید إسماعیل. (1997). التربیة التحلیلیة. عالم الکتب.
 
علیش, محمد بن أحمد. (1989). منح الجلیل شرح مختصر خلیل. دار الفکر.
 
عیاض, القاضی. (1983). ترتیب المدارک وتقریب المسالک(ط)4. (تحقیق: عبدالقادر الصحراوی). وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامیة.
 
عیاض, القاضی. (1988). الشفا بتعریف حقوق المصطفى. دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع.
 
عیاض, القاضی. (1998). إکمال المعلم بفوائد مسلم. (تحقیق: یحیى إسماعیل). دار الوفاء للطباعة والنشر والتوزیع.
 
الفراهیدی, الخلیل بن أحمد. (د.ت). کتاب العین. (تحقیق: مهدی المخزومی وإبراهیم السامرائی). دار ومکتبة الهلال.
 
الفیومی, أحمد بن محمد. (د.ت). المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر. المکتبة العلمیة.
 
القابسی, علی بن محمد بن خلف. (1986). الرسالة المفصلة لأحوال المتعلمین وأحکام المعلمین والمتعلمین(ط1). (تحقیق وترجمة للفرنسیة: أحمد خالد). الشرکة التونسیة للتوزیع.
 
القلقشندی, أحمد بن علی. (د.ت). صبح الأعشى فی صناعة الإنشاء. دار الکتب العلمیة.
 
القیروانی, عبدالله بن أبی زید. (1999). النوادر والزیادات على ما فی المدونة من غیرها من الأمهات. (تحقیق: مجموعة من المحققین). دار الغرب الإسلامی.
 
اللقانی, أحمد حسین. (2002). المناهج بین النظریة والتطبیق. عالم الکتب.
 
المالکی, عبدالله بن محمد. (1994). ریاض النفوس وطبقات علماء القیروان وإفریقیة. دار الغرب الإسلامی.
 
مدکور, علی أحمد. (2006). نظریات المناهج التربویة. دار الفکر العربی.
 
موسى, عبد الحکیم. (1418). نظریة المنهج(ط2). نشر المؤلف.
 
نشوان, یعقوب حسین. (1991). المنهج التربوی من منظور إسلامی. دار الفرقان.
 
الوکیل, حلمی. والمفتی, محمد أمین. (1982). أسس بناء المناهج وتنظیماتها. مطبعة حسان.
 
2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Ibrahim, Abdel-sattar. (2002). Creativity its issues and applications. The Egyptian Anglo library.
 
Ibn Aby Al-Donia, Abdullah Bin Mohammed. (1997). Infants’ Book. Dar el-Wafaa for Printing and Publishing.
 
Ibn Taymiyya, Ahmed bin Abdul-Halim. (N. D). The Response to logicians.  Dar Al-Maarefa.
 
Ibn Khuldon, Abdel-Rahman Bin Mohamed. (1425 AH- 2004). Ibn Khuldon Introduction. (Materialised by: Abdullah Bin Mohammed Al-Darweesh). Dar al-Balkhy.
 
Ibn Manzour. (1414). Lisan Al-Arab(4thed.). Dar Sader.
 
Al-Azhary, Mohamed Bin Ahmed. (2001). The Refinement of language. (Materialised by: Mohamed Awad Mareeb). The House of The Revival of Arab Heritage.
 
Fouad, Ahmed. (2008). The scientific giving of Islamic civilization and its impact on human civilization. Imam Bukhari's publishing and distribution library.
 
Bin Saydah, Ali Bin Ismaeil. (2000). The Airtight And the greatest Ocean. (Materialised by: Abdel-hameed Hindawy). The House of Scientific books.
 
Bin Qudamah, Abdullah Bin Ahmed. (1968). Al-Moghny. Cairo Library.
 
BinBayn, Ahmed Shawky& Tuba, Mostafa. (2005). Dictionary of Arabic manuscript terms (3rded.).  The national printing press and the national library.
 
Tawfik, Mohamed Izz el-dein. (2012). Islamic rooting fof psychological studies (3rded.). Dar El-Salam.
 
Al-Thaalby, Abdel-Malik Bin Mohammed. (2002). The Jurisprudence of language and Arabic secret. (Materialised by: Abdel-Razeq Al-Mahdy). The House of The Revival of Arab Heritage.
 
Grawn, Fathy Abdel-Rahman. (2002). creativity. Dar Alfikr for publishing, press and distribution.
 
Al-Jawhari, Ismael Bin Hammad. (1987). Al-Sehah the language crown and Arabic Sehah. (Materialised by: Ahmed Abdel-Ghafour Attar). The House of Science for millions.
 
Al-Jawhari, Ismael Bin Hammad. (1987). Al-Sehah the language crown and Arabic Sehah(4thed.). (Materialised by: Ahmed Abdel-Ghafour). The House of Science for millions.
 
Al-Dreaj, Mohamed. (1994). Analysing the educational process. The World of Books house.
 
Douzy, Rainhart Peter Ann. (2000). Arabic dictionaries supplement. (Muhammad Salim al-Anamemi and Jamal al-Khayat, Trans.) Ministry of Culture and Media.
 
Al-Denuri, Abdullah Bin Muslim Bin Qutibah. (1397). The Unfamiliar in Hadeeth. (Materialised by: Abdullah Al-Gaboury). Al-anny Printing house.
 
Rinko, Mark. (2013). Creativity its theories and topics. (Shafeeq Fallah Alawna, Trans.) The Office of the Abykan.
 
Rushka, Alexandrew. (1989). Public and Private creativity. (Ghassan Abdel-Hai Abou Fakhr, Trans.). National Council for Culture, Arts and Literature.
 
Salem, Ahmed Bin Ghanim. (1995). Approaching Fruits on Bin Aby Zyd Al Qayrawany Message. Dar Alfikr.
 
Saada, Jawdat Ahmed& Ibrahim, Abdullah Mohammed. (2004). Contemporary school curriculum. Amman: Dar Alfikr.
 
Al-saleh, Sobhy Ibrahim. (1960). Studies in language jurisprudence. The House of Science for millions.
 
Al-Sawy, Ahmed bin Mohammed. (N. D). The seeker’s attain to the nearest passage. Dar Al-Maaref.
 
Amer, Tareq Abdel-Raouf. (2005). Creativity its concepts, styles and theories. Al-Alamia Publishing and Distribution House.
 
Abdel-Monem, Mahmoud Abdel-Rahman. (N. D).  Dictionary of jurisprudential terms and concepts. House of virtue.
 
Abdel-Daem, Abdullah (2000). Towards An Arab Educational Philosophy. Center of Arab studies unity.
 
Abdel-Aziz, Saleh& Abdel-Majeed, Abdel-Aziz. (1999). Education and Methodology(17thed.). Dar Al-Maaref.
 
Al-Abdary, Mohammed bin Mohammed. (1981). The introduction. Dar Alfikr.
 
Al-Abdary, Mohammed bin Mohammed. (1981). The introduction. Dar Alfikr.
 
Al-Otaibi, Saud Bin Abd Al-Ali. (1427). Comparative Islamic criminal encyclopaedia. Al-Rushd library.
 
Al-Atya, Marwan. (2014). Directory of researchers and investigators in their researches and investigations. Dar Al-Ola.
 
Afifi, Mohamed Al-Hady. (1974). In Education Origins, The phylosophical resources of education. The Egyptian Anglo library.
 
Ali, Saied Ismail. (1997). Analytical Education. The World of Books.
 
Aleish, Mohamed Bin Ahmed. (1989). Al-Jalil gifts, Khalil’s Brief explanation. Dar Alfikr.
 
Ayad, Al-Kady. (1983). Organising perceptions and Track Approximation. (Investigated by: Abdel-Qader Al-Sahrawy0. Ministry of Endowments and Islamic Affairs.
 
Ayad, Al-Kady. (1988). Al-Shafa By defining the rights of Al-Mustafa. Dar Alfikr for publishing, press and distribution.
 
Ayad, Al-Kady. (1998). Complementing the teacher with Muslim’s benefits. (Investigated by: Yahya Ismaeil). Dar Al-Wafaa for publishing, press and distribution.
 
Al-Farahidy, Khalil Bin Ahmed. (N. D). The Eye Book. (Investigated by: Mahdy Al-Khawarithmy and Ibrahim Al-Samraay). Al-Helal house and library.
 
Al-Fayoumy, Ahmed bin Mohammed. (N. D). Al Musbah Al-Munir in The Unfamiliar of the great Explanation. The scientific library.
 
Al-Qabssi, Ali Bin Mohammed Bin Khalaf. (1986). Detailed message on the conditions of learners and the rules of teachers and learners(1sted.). (Investigated and translated to French by: Ahmed Khalid). Tunisian Company for Distribution.
 
Al-Qlkashindy, Ahmed Bin Ali. (N. D). The day of the night blind in Composition. The House of Scientific books.
 
Al-Qirawany, Abdullah Bin Aby Zied. (1999). Anecdotes and increases plus what in the Record from the other mother books. (Investigated by: A group of investigators). The Islamic western House.
 
Alliqany, Ahmed Hussein. (2002). Curriculums between theory and application. The World of Books.
 
Al-Maliki, Abdullah Bin Mohamed. (1994). Paradises of souls and the layers of scientists of Qairouan and Africa. The Islamic western House.
 
Madkour, Ali Ahmed. (2006). Educational curriculums theories. Dar Alfikr Al Araby.
 
Mussa, Abdel-Hakeem. (1418). Curriculum theory(2nded.). Published by the author.
 
Nashwan, Ya’cub Hussein. (1991). The educational curriculum from the Islamic perspective. Dar Al-Furqan.
 
Al-Wakil, Helmy. & Al Mofty, Mohamed Ameen.  (1982). Basics of constructing and organising curriculum. Hassan’s printing house.