الذکاء الوجداني وعلاقتها بالاحتراق النفسي لدى الاخصائيات النفسيات في مدينة الرياض. Emotional Intelligence and Its Relationship to Psychological Burning among Psychologists in Riyadh

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

الماجستير في التوجيه والإرشاد، قسم علم النفس، کلية العلوم الاجتماعية، جامعة الأمام محمد بن سعود الأسلامية المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على السمات العامة للذکاء الوجداني لدى الاخصائيات النفسيات بمدينة الرياض ، وکذلک معرفة العلاقة بين الذکاء الوجداني والأحتراق النفسي وقدرة بعض أبعاد الذکاء الوجداني في التنبؤ بالاحتراق النفسي وقد تکونت عينة الدراسة من 80 أخصائية نفسيه من العاملات في المستشفيات والمراکز والاستشارات النفسية ودور الأيتام ولم تتمکن الباحثه من الحصول على إحصائية بعدد الأخصائيات النفسيات العاملات في مدينة الرياض بسبب عدم تسهيل مهمة البحث من قبل مرکز الأشراف التربوي الاجتماعي وقد استخدمت الباحثة عدة أدوات لجمع بياناتها وهي : استمارة البيانات الأولية ، مقياس الذکاء الوجداني المقتبس من هشام عبد الله وعصام العقاد2008) ) و مقياس جيلدر للاحتراق النفسي. وبعد إجراء المعالجات الاحصائية بواسطة برنامج (spss) توصلت الباحثة إلى النتائج التالية:  تتسم الاخصائيات النفسيات في مدينة الرياض بدرجة مرتفعة دالة إحصائية في الذکاء الوجداني وإبعاده، توجد علاقة عکسية دالة إحصائية بين الذکاء الوجداني الاحتراق النفسي لدى الاخصائيات النفسيات في مدينة الرياض ، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الذکاء الوجداني لدى الاخصائيات النفسيات في مدينة الرياض تعزى إلى متغيري الحالة الاجتماعية والدخل السنوي ، توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الذکاء الوجداني لدى الاخصائيات النفسيات في مدينة الرياض تعزى إلى متغيري المؤهل الدراسي والخبرة ، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الاحتراق النفسي لدى الاخصائيات النفسيات في مدينة الرياض تعزى إلى متغيرات الحالة الاجتماعية، والخبرة والدخل السنوي،  توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الاحتراق النفسي لدى الاخصائيات النفسيات في مدينة الرياض تعزى إلى متغير المؤهل الدراسي.
The aim of this study is to identify the general characteristics of emotional intelligence of psychologists in Riyadh, as well as to identify  the relationship between emotional intelligence and burnout. In addition, the study examines the possible dimensions of emotional intelligence that predicts psychological exhaustion. The subjects were (80) psychologists working in hospitals, orphanages and counseling centers. The researcher was not able to obtain the total number of working psychologists in Riyadh due to imposed restrictions by the Center of Educational Supervision and Social Counsel. There are several scales used to collect the data which include: The Raw Data Form, Hashim Abdullah and Essam Al Akkad Measure of Emotional Intelligence (2008), and Geldard Burnout Inventory.    The data was analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The results showed that the psychologists in Riyadh have a high levels emotional intelligence in general. In addition, the study showed a correlation between high levels of emotional Intelligence and lower instances of experiencing burnout. There is no statistical evidence that martial status and annual income have any effect on the level of emotional intelligence. On the other hand, there is a statically significant evidence that the level of education and work experience correlates to a higher level of emotional intelligence.   There is no statistically significant evidence that the level of education, experience, martial status, and level of income have an effect on the degree of experiencing burnout.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)            المراجع العربية
زهران, حامد عبدالسلام (٢٠٠٣) الصحة النفسیة والعلاج النفسی. عالم الکتب.
ابن کثیر, اسماعیل (١٩٨٩) تفسیر القرآن العظیم.مج1. دارالمعرفة.
أبو النصر, مدحت محمد.(٢٠٠٨ ). تنمیة الذکاء العاطفی. دار الفجر.
جولمان, دانیال. (٢٠١٠). الذکاء العاطفی. مکتبة جریر للنشر.
الحجاج, الإمام أبی الحسین مسلم (٢٠٠٣). صحیح مسلم.المجلد٤: دار الخیر.
الخضر, عثمان حمود (٢٠٠٨). الذکاء الوجدانی إعادة صیاغة مفهوم الذکاء. الإبداع الفکری.
السمادونی, ابراهیم(٢٠٠٧). الذکاء الوجدانی أسسه: تطبیقاته, تنمیة. دار الفکر للنشر.
الرشیدی, هارون توفیق.(١٩٩٩). الضغوط النفسیة طبیعتها نظریاتها برامج مساعدة الذات فی علاجها. مکتبة الانجلو المصریة.
عدس, محمد عبد الرحیم.(١٩٩٧). الذکاء من منظور جدید. دار الفکر للنشر.
العساف, صالح بن حمد.(١٤١٦ه) المدخل إلى البحث فی العلوم السلوکیة. مکتبة العبیکان.
الغافری,حمد حمود.(٢٠١٠). الذکاء العاطفی نشأته وماهیته وأهمیته ومجالات التنمیة فی الذات. سلطنة دار الألوان الحدیثة.
عثمان, حباب عبد الحی.(٢٠٠٧) الذکاء الوجدانی وعلاقتها ببعض المتغیرات الدیموغرافی(رسالة دکتوراه غیر منشورة). کلیة الآداب. جامعة الخرطوم.
العمری, سیف سرحان.(٢٠٠٧). مستويات الاحتراق النفسي لدى معلمي ومعلمات التربية الخاصة في المدينة المنورة في ضوء بعض المتغيرات (رسالة ماجستير). جامعة الیرموک.
المرزوقی, جاسم محمد.(٢٠٠٤). الاحتراق النفسي لدى معلمي ومعلمات الثانوية في الإمارات العربية المتحدة في ضوء بعض التغيرات (رسالة ماجستير).جامعة الیرموک.
نور إلهی, سوسن رشاد(٢٠٠٩) علاقة الذکاء الوجدانی فی الاتجاهات الوالدیة للتنشئه کما تدرکها طالبات مرحلتی التعلیم الثانوی والجامعی بمدینة مکة المکرمة(رسالة دکتوراه منشورة).کلیة التربیة جامعة أم القرى.
الوابلی, سلیمان محمد سلیمان(١٩٩٥) الاحتراق النفسی ومستویاتها لدى معلمی التعلیم العام. مرکز البحوث التربوية والنفسية, جامعة أم القرى.
أحمد, بشرى اسماعیل (٢٠٠٨) الذکاء الوجدانی وعلاقتها بکل من نمط القیادة وأسالیب مواجهة الضغوط لدى عینة من القادة الإداریین. مجلة کلیة التربیة, (٩٥), ١٣٥.
 
سلامة ومقابلة.(١٩٩٣) ظاهرة الاحتراق النفسی لدى المعلمین الأردنیین فی ضوء عدد من المتغیرات, مجلة جامعة دمشق, (٩).٣٣.
عبد الله, جابر محمد.(٢٠٠٦). الذکاء الوجدانی وعلاقتها بالکفاءة الذاتیة واستراتیجیات مواجهة الضغوط للمعلمین المرحلة الابتدائیة. دراسات عربیة فی علم النفس, (٣), ٥٣٣-٦١٤.
عبدالله, هشام إبراهیم.(٢٠٠٨أ). فاعلیة برنامج إرشادیة لتنمیة الذکاء الوجدانی وأثرها على الرضا المهنی لدى المرشد المدرسی. مجلة کلیة التربیة بالإسماعیلیة, (١٢), ٤٧-١٠٠.
عجوة, عبد العال حامد. (2002). الذکاء الوجدانی وعلاقتها بکل من الذکاء المعرفی, العمر, التحصیل الدراسی, التوافق النفسی لدى طلاب الجامعة. مجلة کلية التربية, جامعة الإسکندرية, 13(1), ٢٥0-٣44.
الغامدی, فؤاد صالح ( ٢٠١٠). فعالیة برنامج ارشادی قائم على الذکاء الوجدانی و أثره على تنمیة دافعیة الانجاز لدى المرشد الطلابی(رسالة ماجستیر منشورة), کلیة التربیة, جامعة الملک عبدالعزیز.
فراج, انور محمد (٢٠٠٥). الذکاء الوجدانی وعلاقته بمشاعر الغضب والعدوان لدى طلاب الجامعة. دراسات عربیة فی علم النفس, ٤(١), ١٥١-٩٣.
العقرباوی, محمد (١٩٩٤). مستوى ومصادر الإحتراق النفسی لدى مدیری المدارس الثانویة الحکومیه فی مدیریة التربیة والتعلیم لعمان الکبرى(رسالة ماجستیر غیر منشورة), الجامعة الاردنیه.
الجعبری, عالیة وحید محمد علی (٢٠٠٤). انماط السلوک الإداری لمدیری المدارس الثانویة الحکومیه فی محافظة عمان العاصمة من وجهة نظر المعلمین وعلاقتها بمستویات احتراقهم النفسی(رسالة ماجستیر غیر منشورة), جامعة عمان العربیه للدراسات العلیا.
 
عکاشة, محمد فتحی (١٩٩٢). علم النفس الصناعی. مطبعة الجمهوریه الاسکندریه.
 
2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Zahran, Hamed Abdel Salam (2003) Mental health and psychotherapy. The World of Books.
 
Ibn-Kathir, Ismael (1989)Interpretation of the Great Quran,1. Dar al-Ma’refa.
 
Abou El-Nasr, Medhat Mohamed.(2008). The development of emotional intelligence. Dar Alfajr.
 
Jolman, Daniel. (2010). Emotional intelligence. Gareer Publishing Office.
 
Al-Hajaj, Imam Abel-Hassan Muslim (2003(. Sahih Muslim.Vol.4: Dar Al-Khir.
 
Al-Khedr, Osman Hamud(2008). Emotional intelligence re-establishes the concept of Smartness.  Creative thinking.
 
Al-Samaduni, Ibrahim(2007). Emotional intelligence  its foundations:  its applications, its development. Dar Alfikr for Publishing.
 
Al-Rashidy, Haroun Tawfeq.(1999). Psychological pressures their foundations theories self-help programs in their treatment. The Egyptian Anglo library.
 
Ads, Mohammed Abdel-Rahim (1997). Intelligence fron a new theoritical way. Dar Alfikr for Publishing.
 
Al-Assaf, Saleh Bin Hamd.(1416 AH) The introduction to research in behavioural Sciences.  The Office of the Abykan.
 
Al-Hgafri, Hamd Hamoud.(2010) Emotional smartness its origins, its reality, its importance and the fields of self-development.  The Sultanate of The House of Modernist Colours.
 
Osman, Habbab Abdel-Hai.(2007) Emotional intelligence and its relation to certain  dimograph variations (Unpublished Doctoral Dissertation). Faculty of Literature.  University of Khartoum.
 
Al Amry, Seif Sarhan.(2007). Levels of psychological combustion among teachers of special education in Medina in accordance with some variables (Master Thesis). University of Yarmok.
 
Al-Marzuky, Jassem Mohamed.(2004). Psychological combustion among secondary school teachers in the UAE in accordance with some variables (Master Thesis)). University of Yarmok.
 
Nour Ellahi, Sawsan Rashad(2009) The relation of emotional intelligence in the parental tendencies of upbringing as known by the students of the secondary and university education stages in the city of Mecca (published Doctoral thesis).Faculty of Education, Umm Alqura University.
 
Al-Wably, Soliman Mohamed Soliman(1995) Self-combustion and its levels in general learning teachers. Centre of Educational and Psychological Research, Um al-Qura University.
 
Ahmed, Bushra Ismaeil (2008) Emotional intelligence and its relation to each of the pattern of leadership and the causes of facing the pressures of a certain number of administrative leaders. Journal of Education, (95), 135.
 
Salama& Muqabla(1993) The phenomenon of psychological combustion in Jordanian teachers in accordance with a number of variables, Damascus University Journal, (9),33.
 
Abdullah, Jaber Mohammed.(2006). Emotional memory and its relation to self-sufficiency and strategies of facing the pressures of teachers in the primary stage. Arab studies in psychology, (3), 533-614.
 
Abdullah, Hisham Ibrahim.(2008 A). The effectiveness of a mentoring program to develop emotional intelligence and its impact on the professional satisfaction of the teacher guide.  The Journal of Education in Ismaellia, (12), 47-100.
 
Agwa, Abdel-al Hamed. (2002). Emotional smartness and its relation to each of knowledge, age, academic achievement, and psychological compatibility among university students. Journal of Education, Alexandria University, 13 (1), 250- -344.
 
Al-Ghamdy, Fouad Saleh (2010). The effectiveness of a guidance program based on emotional smartness and its impact on the development of the motivation of achievement of the student’s guide (Published Master Thesis), Faculty of Education, King Abdul Aziz University.
 
Farrag, Anwar Mohamed (2005). Emotional smartness and its relation to the feelings of anger and aggression among university students. Arab studies in psychology, 4(1), 93- 151.
 
Al Akrabawy, Mohamed (1994). The level and sources of psychological combustion among the managers of the high schools in the Directorate of education and learning in The Great Amman (Unpublished Master Thesis), The University of Jordan.
 
Al-Ga’bary, Alia Waheed Mohamed Ali (2004). The administrative patterns of the managers of the high school in the governorate of Amman, the capital, from the point of view of the teachers and their relation to the levels of their psychological combustion (Unpublished Master Thesis), The Arab University of Amman for Higher Studies.
 
Akasha, Mohamed Fathy (1992). Industrial Psychology.  Republic press, Alexandria.
 
3)            المراجع الأجنبية:
Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2004). Emotional intelligence: Theory, findings, and implications. Psychological Inquiry, 15, 197.
 
Easton, C., Martin, W. E., & Wilson, S. (2008). Emotional Intelligence and Implications for Counseling Self-Efficacy: Phase II. Counselor Education and Supervision, 47(4), 218–232.
 
Mayer, J.D., Salovey, P., & Caruso, D. (2000). Models of emotional intelligence. In R.J. Sternberg (ed.): Handbook of human intelligence.396-420. New York: Cambridge University Press.
 
Mayer, J.D., Salovey, P., & Caruso, D. (2000). Models of emotional intelligence. In R.J. Sternberg (ed.): Handbook of human intelligence.396-420. New York: Cambridge University Press.
 
Maslach C. Burnout: The cost of caring. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall; 1982.
 
Bar-On, R. (1988). The development of a concept of psychological well-being. Unpublished doctoral dissertation, Rhodes University, South Africa.
 
Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory (EQ-i). In R. Bar-On and J. D. A. Parker (Eds.), Handbook of emotional intelligence. San Francisco: Jossey-Bass.
 
Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. Bantam Books, Inc.
 
Weisinger, H. 1998. Emotional intelligence at work. San Francisco: Jossey-Bass.
 
Pines, A. M., Aronson, E., & Kafry, D. (1981). Burnout: From Tedium to Personal Growth. New York: The Free Press.
 
Ranee, S., Subramaniam, Cheong, & Sau, L. (2008). Emotional Intelligence of Science and Mathematics Teachers: A Malaysian Experience. Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia, v31.
 
Maynard-Ide, Jo Anna (1992). Occupational burnout among teachers in selected urban schools. Dissertation Abstract International,53, 12, June 1993, 4138A.
 
Platsidou, M. (2010). Trait Emotional Intelligence of Greek Special Education Teachers in Relation to Burnout and Job Satisfaction. School Psychology International, 31(1).
 
El Khouly, Sayed and Mostafa, Abdulazim Ghoniem and Ghadami, Mohsen and Ibrahim, Mohammed, Impact of Emotional Intelligence and Gender on Job Satisfaction Among Egyptian Government Sector Employees (November 11, 2010). Current Research Journal of Social Sciences, Vol. 3, No. 1, January 25, 2011.