واقع استخدام مشرفي مادة الرياضيات لتطبيقات الحوسبة السحابية في عمليات التقويم الأصيل بالمملکة العربية السعودية. The Status-quo of Mathematics Supervisors' Use of Cloud Computing Applications in the Authentic Evaluation Processes in the Kingdom of Saudi Arabia

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

باحث ماجستير المناهج وطرق تدريس الرياضيات – کلية التربية - جامعة بيشة

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرُّف على واقع استخدام مشرفي مادة الرياضيات لتطبيقات الحوسبة السحابية في عمليات التقويم الأصيل بالمملکة العربية السعودية، وتکونت عينة البحث من (192) مشرفًا لمادة الرياضيات بالمملکة العربية السعودية، واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وتمثلت أدوات هذا البحث في إعداد استبانة للتعرٌّف على واقع استخدام مشرفي مادة الرياضيات لتطبيقات الحوسبة السحابية في عمليات التقويم الأصيل، والکشف عن المعوقات التي تواجه مشرفي الرياضيات لتطبيقات الحوسبة السحابية في عمليات التقويم الأصيل، والتعرُّف على سبل الارتقاء بممارسة مشرفي الرياضيات لتطبيقات الحوسبة السحابية في عمليات التقويم الأصيل، وأشارت النتائج إلى أن المتوسطات الحسابية للفقرات تراوحت ما بين (3.63) کحد أعلى، و(2.07) کحد أدنى في المجال الأول من الاستبانة، کما أثبتت النتائج أن المتوسطات الحسابية للفقرات تراوحت ما بين (3.68) کحد أعلى، و(2.02) کحد أدنى في المجال الثاني، وفي المجال الثالث أثبتت النتائج أن المتوسطات الحسابية للفقرات تراوحت ما بين (4.46) کحد أعلى، و(3.10) کحد أدنى، وقد جاءت جميع فقرات المجال بدرجة عالية، وفي ضوء نتائج هذا البحث قدم الباحث عدد من التوصيات والمقترحات.
The goal of the current research is to identify the reality of the use of mathematics supervisors for cloud computing applications in the processes of authentic evaluation in Saudi Arabia, and the research sample consisted of (192) supervisors of mathematics in Saudi Arabia, and the researcher used the descriptive analytical method, and the tools of this research was to prepare a questionnaire to identify the reality of the use of mathematics supervisors  For cloud computing applications in authentic evaluation processes, detecting the obstacles that math administrators face for cloud computing applications in authentic evaluation processes, and identifying ways to improve the practice of math supervisors for cloud computing applications in authentic evaluation processes, the results indicated that the averages of the vertebrae ranged from (3.63) to a maximum of (3.63) The results also showed that the average selections ranged from (3.68) to a minimum (2.02) in the second area, and in the third area the results showed that the averages of the paragraphs ranged from a maximum of (4.46) to (3.10) a minimum, and all the paragraphs of the field came in a high degree, and in the light of the results of this research the researcher made a number of recommendations and proposals.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)                         المراجع العربية
شلتوت، محمد (2014). الحوسبة السحابیة Cloud Computing بین الفهم والتطبیق. مجلة التعلیم الإلکترونی، (11).
 
http://emag.mans.edu.eg/index.php?page=news&task=show&id=365
 
إسحاق، حسن بن عبدالله. (2012). اتجاهات معلمی الریاضیات بالمرحلة الابتدائیة فی منطقة جازان نحو استخدام الحاسب الآلی فی تدریس المادة. التربیة جامعة الأزهر، 2(150)، 437 - 463.
 
اسماعیل، نهال فؤاد. (2013). تکنولوجیا شبکات الاتصال فی البیئة الافتراضیة. الاسکندریة. دار المعرفة الجامعیة.
 
البطش، ولید (2005). الاتجاهات الحدیثة فی مجال القیاس والتقویم وتطبیقاته فی میدان التربیة الخاصة(ط1).وزارة التربیة والتعلیم.
 
البوسعیدی، فیصل بن علی بن ناصر. (2010). واقع استخدام تکنولوجیا التعلیم ومراکز مصادر التعلم بمدارس التعلیم الاساسی بسلطنة عمان وإعداد خطة لتفعیلها: دراسة تحلیلیة لواقع استخدام تکنولوجیا التعلیم ومراکز مصادر التعلم فی ضوء المعاییر الدولیة. رسالة التربیة وزارة التربیة والتعلیم، (27)، 74 - 87.
 
جابر، جابر عبد الحمید (2007). اتجاهات وتجارب معاصرة فی تقویم أداء التلمیذ والمدرس. دار الفکر العربی.
 
حبیب، محمد عبد الکریم (2002). التقویم والقیاس فی التربیة وعلم النفس. مکتبة النهضة المصریة.
 
الحریری، رافده (2008). التقویم التربوی. دار المناهج.
 
الخالدی، عادی کریم عادی. (2014). درجة ممارسة معلمی العلوم الطبیعیة بالمرحلة المتوسطة لمهارات التقویم البدیل.  مجلة کلیة التربیة، جامعة عین شمس، 3(38)، 1-41.
 
خمیس، محمد عطیه. (2018). بیئات التعلم الالکترونی. دار السحاب.
 
زکی، مروة .(2012). تطویر نظام تعلیم إلکترونی قائم على بعض تطبیقات السحب الحاسوبیة لتنمیة التفکیر الابتکاری والاتجاه نحو البرامج التی تعمل کخدمات. مجلة التربية، 2(147)، 541-600.
 
زیتون، عایش محمود(2007). النظریة البنائیة واستراتیجیات تدریس العلوم. دار الشروق.
 
زیتون، کمال عبد الحمید ؛ والبناء عادل السعید(2001،  22-24 دیسمبر). سجلات الأداء وخرائط المفاهیم: أدوات بدیلة فی التقویم الحقیقی من منظور الفکر البنائی. المؤتمر العربی الأول الامتحانات والتقویم التربوی: رؤیة مستقبلیة " للمرکز القومی للامتحانات والتقویم التربوی. دار الضیافة بجامعة عین شمس - العباسیة - القاهرة.
 
السعدوی، عبد الله (2010). دلیل المعلم للتقویم المعتمد على الأداء من النظریة إلى التطبیق. مکتبة التربیة لدول الخلیج العربی.
 
سید، هویدا محمود سید. (2015). فاعلیة برنامج قائم على الحوسبة السحابیة فى تنمیة مهارات التدریس التقنى للریاضیات والاتجاه نحوها لدى الطالبات المعلمات بجامعة ام القرى. مجلة کلیة التربیة: جامعة أسیوط ، 31(3)، 97 - 146.
 
شبر، خلیل إبراهیم وآخرون (2005). أساسیات التدریس. دار المناهج.
 
شریف، وفاء عبدالعزيز. (2013، 4-7 فبرایر). فاعلیة أوعیة المعرفة السحابیة ودورها فی دعم نظم التعلیم الالکترونی وتنمیة البحث العلمی بالمملکة العربیة السعودیة. المؤتمر الدولی الثالث للتعلم الإلکترونی والتعلیم عن بعد. الریاض.
 
الشمری، عید بن جایز.(2017).متطلبات استخدام الحوسبة السحابیة فی تدریس الریاضیات، واتجاهات المعلمین نحوها. المجلة الدولیة التربویة المتخصصة (دار سمات للدراسات والأبحاث)،  6(6), ص ص 108 - 123.
 
الشیتی، إیناس (2013، 4-7 فبرایر). إمکانیة استخدام تقنیة الحوسبة السحابیة فی التعلیم الإلکترونی فی جامعة القصیم. المؤتمر الدولی الثالث للتعلم الإلکترونی والتعلیم عن بعد. الریاض.
 
الصراف، قاسم علی. (2002). القیاس والتقویم التربوی فی التربیة والتعلیم. ادار الکتاب الحدیث.
 
عطا، أمیرة (2011).الحوسبة السحابیة (Cloud Computing) تکلفة حسب الاستخدام وآمال بأن نسبح فی فضاء الإنترنت. مجلة التعلیم الإلکترونی، (7).
 
علام، صلاح الدین محمود .(2007). القیاس والتقویم التربوی فی العملیة التدریسیة. دار المسیرة للنشر والتوزیع.
 
 علام، صلاح الدین محمود .(2009). التقویم التربوی البدیل أسسه النظریة والمنهجیة وتطبیقاته المیدانیة. دار الفکر العربی.
 
العمری، وصال هانی؛ وشحادة، فواز حسن. (2010). درجة رضا معلمی العلوم عن توظیف أسالیب التقویم الواقعی فی تقویم العملیة التدریسیة. مجلة کلیة التربیة (جامعة عین شمس)، 1(34)، 249-284.
 
عیسى، هناء (2008). دلیل إرشادی مقترح لتثقیف أولیاء أمور طلاب الصف الأول الإعدادی حول ملف الإنجاز فی مادة العلوم. مجلة کلیة التربیة، 18(3)، 214-249.
 
اللهیبی، عبدالهادی مرزوق عالی.(2010). مدى اتقان أعضاء هیئة التدریس والطلاب بأقسام الریاضیات بکلیات العلوم فی المملکة العربیة السعودیة لاستخدام برمجیات الحاسب الآلی المتخصصة فی الریاضیات(رسالة ماجستیر). جامعة طیبة.
 
محمد، رشا هاشم عبدالحمید. (2018). استخدام مدخل STEM التکاملی المدعم بتطبیقات الحوسبة السحابیة لتنمیة المهارات الحیاتیة والترابط الریاضى والمیل نحو الدراسة العلمیة لدى طالبات المرحلة المتوسطة. مجلة تربویات الریاضیات، 21(7)، 76 - 152.
 
المحمدی، نجوى بنت عطیان محمد. (2013). دراسة توعویة لواقع استخدام معلمات و مشرفات الریاضیات بالمرحلة المتوسطة للتقنیات و الحاسب الآلی فی ضوء معاییر الإنکیت للجودة الشاملة بالمملکة العربیة السعودیة. مجلة تربویات الریاضیات، 16(4)، 62 - 111.
 
المیهی، رجب السید. (2019). تعلیم العلوم فی ضوء نظریات المخ البشری. دار الفکر العربی.
 
الوکیل، حلمی أحمد والمفتی، محمد أمین (2005). أسس بناء المناهج وتنظیمها.  دار المسیرة للنشر والتوزیع.
 
یس، نجلاء أحمد (2014). الحوسبة السحابیة للمکتبات حلول وتطبیقات. العربی للنشر والتوزیع.
 
2)                         المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Shaltot, M.Mohammed (2014). Cloud Computing between understanding and application. Journal of Electronic Learning, (11).
 
http://emag.mans.edu.eg/index.php?page=news&task=show&id=365
 
Ishac, H..Hassan bin Abdullah. (2012).  Trends of primary school mathematicsmathematic teachers in the Jazan region towards the use of computers in teaching the subject. Al-Azhar Journal of Education, 2 (150), 437 -463.
 
Esmaeil, NNehal Fouad. (2013). Network technology in the virtual environment. Alexandria. University Knowledge House.
 
Al-Batsh, W.Waleid (2005). Recent trends in the field of measurement and evaluation and its applications in the field of special education(1st ed1sted.). The Ministry of Education.
 
Al-Busaidi, F..Faisal bin Ali bin Nasir. (2010). The reality of using educational  technology and learning resource positions in basic learning schools in Oman and preparing a plan to perform. An analytic study of the reality of using educational technology and learning resource centres in terms of international standards. Education Message, Ministry of Education, (27), 74-87.
 
Jaber, J.(Jaber Abdul Hamid (2007).  Contemporary trends and experiences in evaluating the performance of students and teachers. Dar Alfikr Al Araby.
 
Habib, M.(Mohammed Abdel-Karim (2002).  Evaluation and measurement in education and psychology.  The Egyptian Renaissance Library.
 
Al-Hurari, R.Raffdah (2008). Educational Evaluation. Dar Alminhaj.
 
Al-Khalidi, A.(Adi Karim Adi. (2014). The degree of practicing natural science teachers in the intermediate stage of alternative evaluation skills.   Faculty of Education Journal, Ain Shams University, 3 (38), 1-41.
 
Khamees, Mohamed Attia. (2018). Electronic Education environments. Dar Elsahab.
 
Zaki, Marwa. (2012).  The development of an electronic teaching system based on some computer drag applications to develop the creative thinking and trend towards service programs. Journal of Education, 2(147), 541-600.
 
Zitoun, Aysh Mahmoud(2007). Constructive theory and strategies of teaching science. Al-Shorouk publishing House.
 
Zitoun, Kamal Abdulhameed& Al Banaa Adel Al Saeid(2001, December 22-24). Records of performance and maps of concepts. Alternative tools  in real evaluating fromt the constructive thought. The first Arab Conference Educational Tests and evaluation. A future vision for the National Center for Educational Tests and evaluation. Guest House in Ein Shams University- Abbasia- Cairo.
 
Al Saadwy, Abdullah(2010). The teacher’s evaluating guide based on performance from theory to application. The Arab Gulf states Education Library.
 
Said, Hwida Mahmoud Said. (2015). The effectiveness of a program based on cloud computing in developing mathematics  technological teaching skills and the trend towards it among student-teachers in Umm Al qura University. Faculty of education Journal: Assuit University, 31(3), 97- 146.
 
Shibr, K.(Khaliel et all (2005). Teaching basics. Dar Alminhaj.
 
Shrief, W..Wafaa Abdulaziz. (2013., February 4-7). The effectiveness of cloud knowledge containers and its role in supporting electronic learning systems and developing scientific research in The Kingdom of Saudi Arabia. The 3rd International Conference on E-Learning and Distance Learning. Al Reyad.
 
Shamry, Eid Bin Jayz.(2017). Properties of using cloud computing in teaching mathematics, and teachers trends towards it. The international Educational Specialised Journal ( Dar semat for studies and researches), 6(6), 108- 123.
 
Al Shetity, I.Inas (2013, February 4-7). The ability of using cloud computing technique in electronic education in Qassim University. The 3rd International Conference on E-Learning and Distance Learning. Al Reyad.
 
Assaraf, Qassem Ali. (2002). Educational measurement and evaluation in education. Dar Elkitab Al Hadeeth.
 
Atta, Amera (2011). Cloud computing  The cost according to use and hopes to more internet use. Journal of Electronic Learning, (7).
 
Allam, Salah al-Din (2007). Educational measurement and evaluation in education. Al-Masyra Publishing, Distribution and Printing House.
 
 Allam, Salah al-Din (2009). The alternative educational evaluation its theoritical basics methodology and field applications. Dar Alfikr Al Araby.
 
Al Amry, Wesal& Shehata, fawzy Hassan. (2010). Degree of science teachers satisfaction with the use of realistic evaluation methods in evaluating the teaching process. Faculty of Education Journal, Ain Shams University, 1 (34), 249-284.
 
Issa, Hanaa (2008). A suggested guide for educating parents of the first preparatory students about the achievement file in science. The Journal of Education, 18(3), 214-249.
 
Allehaibi, Abdel Hady Marzouq Ali(2010). The extent of perfection of using specialised computer programs in mathematics among teaching staff and students of the department of mathematics in science faculties in The Kingdom of Saudi Arabia. Tiba University.
 
Mohamed, Rasha Hashim Abdul Hameed. (2018). Using the  integrative STEAM method with cloud computing applications to developdevelope life skills and sports correlation and trend towards scientific study among the middle phase students. The Journal of mathematics Education, 21(7), 76152.
 
Al Mohamadi, Najwa Bint Attia Mohamed. (2013). A warning study of the real use of technology and computer among mathematicsmathematic teachers and supervisors in the middle phase according to The Inket standards of quality in the Kingdom Of Saudi Arabia. The Journal of mathematics Education, 16(4), 62- 111.
 
Al Mehi, Ragab Al Sayed. (2019). Teaching science according to human brain theories. Dar Alfikr Al Araby.
 
Al Wakeil. Helmi Ahmed& Al Mofty, Mohamed Ameen (2005. Basics of constructing and organising curriculum.  Al-Masyra Publishing, Distribution and Printing House.
 
Yaseen. Naglaa Ahmed (2014). Cloud computing for libraries solves and applications. Al Arabi for publishing and distribution.
 
3)                         المراجع الأجنبية:
 
Audi, Diana; & Gouia-Zarrad, Rim. (2013). A New Dimension to Teaching Mathematics Using iPads. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 103(1), 51-54.
 
Cappos, J., Beschastnikh, I Krishnamurthy, A., & Anderson, T. (2009). Seattle: a Platform for Educational Cloud Computing. ACM SIGCSE Bulletin, 41(1), 111- 115.
 
Changchit, C. (2014). Students’ Perceptions of Cloud Computing, Issues in Information Systems, 15(1), 312-322, Retrieved from: http://iacis.org/iis/2019/60_iis_2019_312-322.pdf.
 
Goyal, L. &, Jatav, P. (2011). Cloud Computing: an Overview and its impact on Libraries. International Journal OF Next Generation Computer Applications (IJNGCA), 1(1), September, 9-15.
 
Kerka, S. (1995). Techniques for Authentic Assessment. Practice Application BriefBr ief.
 
Kop, R. And Carroll, F. (2011). Cloud Computing and creativityreativity:Learning on a Massive Open On-lineOnline Course. European Journal of Open Distance and E-Learning, Special Issue on Creativity and OER(journal article).
 
Mueller, J. (2005). Authentic Assessment Toolbox: What is Authentic Assessment? Pp1-5Retrieved:3-1-2015, from, Website: http://www.jonathan.mueller, faculty.noctrl.edu/toolbox/whatisit.htm.
 
Ogan-Bekiroglu, F. (2009). Assessing Assessment: Examination of preservice physics teachers' attitudes towards assessment and factors affecting their attitudes. InternationalIntematjonal Journal of Science Education. 31(1), 1-39.
 
Pocatilu, P.; Alecu, F; Vetrici, M (2009). Using Cloud Computing for E-learning System. Proceeding of the 8th WSEAS international conference on Data networks, communications, computers (DNCOCO'09), World Scientific and Engineering Academy and Society (WSEAS) Stevens Point, Wisconsin, USA, 54-59.
 
 Sarna, E.Y. David (2010). Implementing and Developing CloudColud Computing Application.p (XXV).
 
Thomas, P. (2011). Cloud Computing: a Potential Paradigm for Practicing the Scholarship of Teaching and Learning. Electronic Library,29 (2), 214224.
 
Tsagari, D. (2004). Is there life beyond language testing? An introduction to alternative language assessment. Center for Research in Language Education, CRILE Working Papers, 581-23.
 
Vinoth, N.; &  Nirmala, K.,( 2015). E-learning For deaf students using cloud computing in higher education at chennal. International Journal of Multidisciplinary Research Review, 1(8), 72-93.
 
William, N. Brown, M. Pittard & B. Cleland. (2011). Full Paper Conference Proceedings for 28th Annual Conference, Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education. Changing demands, changing directions, December 4-7, 2011, Hobart, Tasmania.
 
Woodbury, S. (2000). A model of the influence of teacher thinking and contexts on teacher change as conceptual change in mathematics education reform. A Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, ERIC.