فاعلية برنامج قائم على مراقبة الفهم لعلاج الضعف في مهارات فهم المقروء وکفاءة الذات القرائية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط . A Program Based on Monitoring Comprehension for In Treating Reading Weakness of Reading Comprehension and Reading Self-Efficacy among the Third Grade Prep School Students

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية المشارک کلية التربية - جامعة أم القرى

المستخلص

استهدف البحث بناء برنامج قائم على مراقبة الفهم لعلاج الضعف في مهارات فهم المقروء وکفاءة الذات القرائية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط؛ ولتحقيق هدف الدراسة أعد الباحث قائمة بمهارات فهم المقروء اللازمة لدى طلاب الصف الثالث المتوسط، وتم عرض هذه القائمة على مجموعة من الخبراء والمحکمين لإبداء الرأي حولها، وتم تعديلها في ضوء آرائهم ومقترحاتهم الوجيهة، کما أعد الباحث اختباراً لقياس مهارات فهم المقروء لدى طلاب الصف الثالث المتوسط، وطبق الباحث أداة لقياس کفاءة الذات القرائية، بعد ذلک شرع الباحث ببناء البرنامج القائم على مراقبة الفهم لعلاج الضعف في مهارات فهم المقروءة وکفاءة الذات القرائية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط، حيث استعان بإستراتيجيتين من استراتيجيات مراقبة الفهم، هما: إستراتيجية علاقة السؤال بالإجابة، وإستراتيجية التساؤل التبادلي، ثم شرع في تطبيق برنامج الدراسة على مجموعة من طلاب الصف الثالث المتوسط في متوسطة الأمير ماجد بن عبدالعزيز بحي العوالي بالعاصمة المقدسة (مکة المکرمة)، حيث استعان الباحث بالتصميم التجريبي ذي المجموعتين التجريبية والضابطة. وکشفت نتائج الدراسة عن بناء قائمة بمهارات فهم المقروء اللازمة لدى طلاب الصف الثالث المتوسط بلغت عشر مهارات، کما أسفر البرنامج عن فاعليته في علاج الضعف في مهارات فهم المقروء وکفاءة الذات القرائية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط، ويعزو الباحث هذه النتيجة إلى البرنامج الذي مکن طلاب الصف الثالث المتوسط من علاج المهارات المستهدفة.
The research aimed to build a monitoring-based comprehension program to treat weaknesses in reading comprehension skills and reading self-efficacy among middle-grade students. To achieve the previous goal, the researcher prepared a list of reading comprehension skills necessary for middle third grade students, and this list was presented to a group of experts and arbitrators to express an opinion about it, and it was modified in the light of the opinions of experts and arbitrators. The researcher also prepared a test to measure reading comprehension skills among third-grade middle students, and the researcher also prepared a tool for measuring academic self-efficacy and the researcher codified these two tools (verifying validity and reliability, then the researcher built a program based on monitoring comprehension to treat weaknesses in reading comprehension skills and self-efficacy Reading among middle school students, where he used two strategies of monitoring comprehension, namely: the question-answer strategy, and the strategy of cross-examination, and the study program was applied to a group of middle-grade students in one of the schools of (Makkah Al-Mukarramah), where he used Researcher with experimental two group design. The results of the study revealed the construction of a list of reading comprehension skills necessary for third-grade middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia, and the effectiveness of the study program in developing reading comprehension skills among middle-grade third students as a whole, and the researcher attributes this result to the program that enabled middle-grade students from how to understand the reciter Effectiveness of the current study program in treating weakness in the readability of the self.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)                         المراجع العربية

أحمد، نرمین محمود. (2008). العلاقة بین مفهوم الذات القرائی ودافعیة الإنجاز لدى الأطفال ذوی صعوبات التعلم بالحلقة الأولى من مرحلة التعلیم الأساسی(رسالة ماجستیر غیر منشورة)، معهد الدراسات والبحوث التربویة، جامعة القاهرة.
إسماعیل، بلیغ حمدی. (2011). استراتیجیات تدریس اللغة العربیة، دار المناهج للنشر والتوزیع.
بدوی, سمر عبد الحلیم السید. ( 2015). فاعلیة استخدام استراتیجیة حل المشکلات فی علاج الضعف فی مهارات الفهم القرائی لدى تلامیذ الصف الأول الإعدادی. مجلة جامعة الفیوم للعلوم التربویة والنفسیة، 2(3)، 59-99.
آل تمیم، عبدالله بن محمد.(2015) فاعلیة إستراتیجیة الصراع المعرفی لتنمیة مهارات القراءة الناقدة للطلاب المعاقین سمعیا بالمرحلة المتوسطة، المجلة الدولیة للأبحاث التربویة، (36) 261- 294.
زیدان، ندى. (2009). أثر برنامج تعلیمی فی تنمیة استراتیجیات ما وراء المعرفة لدى طلبة جامعة الموصل، دراسات موصلیة، 24، 1-35.
السلیتی، فراس محمود مصطفى. (2017). أثر استراتیجیات التعلم النشط فی علاج الضعف فی مهارات فهم المقروء الفهم القرائی والاتجاه نحو القراءة لدى طلبة الصف الرابع الأساسی فی الأردن، مجلة العلوم التربویة جامعة الملک سعود - کلیة التربیة.  29(2)، 221-197.
سلیمان, السید عبدالحمید. (2015). استخدام استراتیجیات مراقبة الفهم لتحسین الفهم القرائی ما وراء المعرفی ودافعیة القراءة وأثره فی مفهوم الذات القرائی والاتجاه نحو القراءة لدى الموهوبین ذوی صعوبات تعلم القراءة بالمرحلة الابتدائیة. مجلة کلیة التربیة بالمنصورة، 1(91)، 527-574.
السید، هبه السید عبدالسمیع. (2012). فعالیة استخدام إستراتیجیتین من استراتیجیات مراقبة الفهم فی تنمیة بعض مهارات فهم المقروء والاتجاه نحو التعلم الذاتی لدى تلامیذ المرحلة الإعدادیة فی مادة الدراسات الاجتماعیة، مجلة کلیة التربیة بالمنصورة، 1(79)، 411-444.
الشبلی، سمیرة بنت خمیس بن راشد. (2018). فاعلیة برنامج قائم على مراقبة الفهم والوسائط المتعددة فی تنمیة التحصیل ومهارات التجوید فی القرآن الکریم لدى طالبات الصف الحادی عشر فی سلطنة عمان. مجلة بحوث فی تدریس اللغات،  (2)، 1-21.
 
الشمری، ممدوح زعل. (2008). أثر استخدام إستراتیجیتی التلخیص والمراقبة الذاتیة فی فهم المقروء لدى طلاب الصف الثالث المتوسط(رسالة ماجستیر)جامعة الیرموک.
صیاح، أنطوان. (2016). کیفیات التعلیم والتعلم، دار النهضة العربیة للطباعة والنشر والتوزیع.
الطلحی، صالحة عبد الرحمن محمد . (2019). فاعلیة استخدام استراتیجیة الخریطة الدلالیة فی تنمیة فهم المقروء فی مقرر لغتی الخالدة لدى طالبات المرحلة المتوسطة، مجلة العلوم التربویة و الدراسات الإنسانیة، 1(6)، 2-32.
عبدالباری، ماهر شعبان. (2018). فاعلیة استراتیجیة مقترحة قائمة على استراتیجیات مراقبة الفهم لعلاج الضعف فی مهارات فهم النص الأدبی، مجلة کلیة التربیة جامعة بنها ، 29(116)، 46-96.
عبد العال، مصطفى. (2012). تأملات تربویة فی تعلیم التفکیر واللغة. دار الکتاب التربوی للنشر والتوزیع.
عبدالعظیم، ریم أحمد. (2012). استراتیجیة مقترحة قائمة على التعلیم المنظم ذاتیا لعلاج الضعف فی مهارات فهم المقروء الفهم القرائی ورفع کفاءة الذات. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس ، 1(36)، 11-62.
عطا الله، عبدالحمید زهری سعد. (2009). فاعلیة المراقبة الذاتیة فی علاج الضعف فی مهارات فهم المقروء الفهم القرائی والاتجاه نحو القراءة لدى طلاب الصف الأول الثانوی. دراسات فی المناهج وطرق التدریس، (143)، 124-168.
العلوان، أحمد؛ والمحاسنه، رنده. (2011). الکفاءة الذاتیة فی القراءة وعلاقتها باستخدام استراتیجیات القراءة لدى عینة من طلبة الجامعة الهاشمیة. المجلة الأردنیة فی العلوم التربویة، 7(4)، 399-418.
العموش، إبراهیم محمد عبدالله. (2016). أثر استخدام أسلوب التدریس التبادلی فى علاج الضعف فی مهارات فهم المقروء فهم المقروء لدى طلبة الصف الثالث المتوسط فی محافظة القریات بالمملکة العربیة السعودیة. مجلة جامعة طیبة للعلوم التربویة، 11(1)، 1-14.
الکعبی، کاظم محسن کویطع؛ والبعیجی، جمال ناصر حسین. (2016). الکفاءة الذاتیة القرائیة وعلاقتها بالتحصیل الدراسی لدى طلبة المرحلة المتوسطة. مجلة آداب المستنصریة، (72)، 1-25.
الکیم، (2018). أثر أنموذج بایبی فی فهم المقروء لدى طلاب المرحلة الإعدادیة فی مادة المطالعة. آداب الکوفة،1(34)، 27-45.
 
محمود، حسنی عبدالحافظ محمد. (2008). أثر المراقبة الذاتیة فی الفهم القرائی والاتجاه نحو القراءة لدى تلامیذ الصف الأول من المرحلة الإعدادیة. مجلة القراءة والمعرفة، (82)، 82-104.
المغامسی، زیاد طارق سعد. (2019). فاعلیة استراتیجیات مراقبة الفهم فی علاج الضعف فی مهارات الفهم القرائی وعادات العقل المنتج لدى متعلمی اللغة العربیة الناطقین بلغات أخرى(رسالة دکتوراه)، الجامعة الإسلامیة بالمدینة المنورة.
نصر، ریحاب أحمد عبدالعزیز. (2016). أثر استخداماستراتیجیة المراقبة الذاتیة على تنمیة التحصیل والکفاءة الذاتیة فی العلوم لدى تلامیذ الصف الرابع مضطربی الانتباه مفرطی الحرکة. المجلة المصریة للتربیة العلمیة، 19(4)، 159-204.
 

2)                         المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

 
Ahmed, N. (2008). The relationship between the self  concept of reading and the motivation of achievement among children with learning difficulties in the first episode of the basic learning stage (unpublished Master Thesis), Institute of Educational Studies and Research, Cairo University.
 
Esmaeil, B.. (2011). Arabic teaching strategies, Curriculum House for Publishing and Distribution.
 
Badawy, S. (2015). The effectiveness of using problem solving strategy in the treatment of weakness in the reading understanding skills of the first preparatory grade .  Al-Fyoum University Journal of Educational and Psychology sciences, 2(3), 59-99.
 
Al-Tamim, A. (2015). The effectiveness of the strategy of cognitive conflict to develop critical reading skills among students with hearing disabilities in middle school, International Journal of Educational Research, (36) 261-294.
 
Zaidan, N. (2009). The impact of a learning program on the development of meta cognitive strategies among Maosil university students, Maosil Studies, 24,1-35.
 
Al Slity, F. (2017). The effect of active learning strategies in the treatment of weakness in reading understanding skills reading understanding and the attitudes towards reading among students in the fourth grade in Jordan, The Journal of Educational Sciences, King Saud University - College of Education.    29(2)197-221
 
Soliman, A.. (2015). Using the strategies of understanding monitoring to improve meta cognitive reading  comprehension  and the motivation of reading and its impact on the concept of the reader's self and the attitudes towards reading among gifted pupils with learning difficulties of reading at the elementary stage.  Journal of  the Faculty of Education in Mansoura, 1 (91), 527-574.
 
Al Sayed, H.. (2012). The effectiveness of the use of two strategies of understanding monitoring in developing some reading understanding skills and the attitudes towards self-learning in the middle stage of social studies, Journal of the Faculty of Education in Mansoura,1(79), 411-444.
 
Shalaby, S..  (2018). The effectiveness of a program based on understanding and multimedia monitoring in  developing achievement and The recitation of the Holy Quran among the 11th grade in Oman.  Journal of Language Teaching Research, (2), 1-21.
 
Al-Shamri, M. (2008). The effect of the use of two strategies of summarising and self-monitoring in the understanding of reading among the students of the middle third grade (Master Thesis) University of Yarmoc
 
Seyah, A.(2016). Teaching and Learning Method, Arab Renaissance House for Printing, Publishing and Distribution.
 
Al-Talhi, S.  (2019). The effectiveness of the use of semantic strategy in the development of readable understanding in the curriculum of my immortal language among middle school students, Journal of Educational Sciences and Human Studies, 1(6), 2-32.
 
Abdul Bari, M.(2018). The effectiveness of a proposed strategy  based on understanding strategies for the treatment of weakness in the skills of understanding the literary text, Journal of The College of Education The University of Benha, 29 (116), 46-96.
 
Abdul Al, M.(2012). Educational reflections on learning thinking and language.  Al-ketab Publishing and Distribution House
 
Abdul Azim, R.. (2012). A proposed strategy based on self-organized learning to treat weakness in reading understanding skills, reading understanding and self-sufficiency.  Arab studies in education and psychology, 1(36), 11-62.
 
Atallah, A. (2009). The effectiveness of self-monitoring in the treatment of weakness in the skills of understanding reading, reading understanding and the trend towards reading among the first grade of secondary school students. Studies in curricula and methods of study, (143), 124-168.
 
Alwan, A.& Al-Mahasna, R.  (2011). Self-sufficiency in reading and its relation to the use of reading strategies among a sample of students of the Hashimi university.  Jordan Journal of Educational sciences, 7(4), 399-418.
 
Al-Amoush, I. (2016). The effect of using the method of reciprocal education in the treatment of weakness in the skills of understanding read - understanding read among students of the middle third grade  in the province of Quriat in the Arab Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Tiba University for Educational sciences, 11(1), 1-14.
 
Al-Kaby, K.& Beaigi, J.. (2016). Self-reading and its relationship to academic achievement among middle school students. Al-Mustansiriyah Literature Journal, (72), 1-25.
 
Al-Kim, (2018).  The effect of Baiby model in understanding reading among preparatory students in  reading. Al-Koufa Literature Journal, (34), 27-45.
 
Mahmoud, Hossni Abdul Hafiz Mohammed. (2008). The effect of self-observation on reading understanding and the attitudes  towards reading among the first grade of the preparatory stage. Reading and knowledge Journal, (82), 82-104.
 
Al-Maghamesi, Z. (2019). The effectiveness of the strategies of monitoring understanding in the treatment of weakness in the skills of reading understanding and the habits of the producing mind  among Arabic learners speaking in other languages (Doctoral Dissertation), The Islamic University of Medina.
 
Nasr, R.(2016). The impact of  using self-monitoring strategies on the development of achievement and self-sufficiency in science among the fourth grade with hyperactivity disorder. The Egyption Journal for science Education, 19 (4), 159-204.
 
 
 

3)                         المراجع الأجنبية:

Adimora, Dorothy Ebere, Nwokenna, Edith Nwakaego, Ogbuanya, Esther Obioma. (2014). Effect of Comprehension Monitoring Strategy on Achievement of Low-Achieving Students in Reading Comprehension. International Journal of Scientific Research, 3(6), 118-122.
 
Carroll,Julia; & Fox, Amy C.(2017). Reading Self-Efficacy Predicts Word Reading But Not Comprehension in Both Girls and Boys. J Frontiers in Psychology,7(2056), 1664-1078.
 
Kim, Y. G., Vorstius, C., &Radach, R. (2018). Does Online Comprehension Monitoring Make a Unique Contribution to Reading Comprehension in Beginning Readers? Evidence from Eye Movements. Scientific studies of  reading: the official journal of the Society for the Scientific Study of Reading, 22(5), 367–383. https://doi.org/10.1080/10888438.2018.1457680
 
Tunmer, William & Chapman, James & Ryan, Heather &Prochnow, Jane. (1998). The importance of providing beginning readers with explicit training in phonological processing skills. Australian Journal of Learning Difficulties. 3. 4-14. 10.1080/19404159809546558.
 
Shehzad, Muhammad Waleed; Alghorbany, Ali; Lashari, Sana Anwa; &Lashari,  Tahira Anwar.(2019). Self-efficacy Sources and Reading Comprehension: The Mediating Role of Reading Self-efficacy Beliefs. 3L: The Southeast Asian Journal of English Language Studies, 25(3), 90–105.
 
Wang, Shufen.(2019). The Effects of Comprehension Monitoring Strategies Instruction From the Interactive Strategies Approach-Extended on Intermediate-Grade Struggling Readers' Reading Comprehension  State University of New York at Albany, ProQuest Dissertations Publishing, 13866134. https://search.proquest.com/openview/cfd869876ddc05237b97134f4ff0defb