واقع ممارسة معلمات اللغة العربية للتدريس المستند لنظرية الذکاء الناجح في التعليم العام بمدينة الرياض The Reality of Arabic Language Teachers’ Practice of Teaching based on the Theory of Successful Intelligence in Public Education in Riyadh

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس، کلية التربية، جامعة القصيم، المملکة العربية السعودية.

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن درجة ممارسة معلمات اللغة العربية للتدريس المستند لنظرية الذکاء الناجح في التعليم العام بمدينة الرياض، واکتشاف الفروق في درجة ممارسة معلمات اللغة العربية للتدريس المسند إلى نظرية الذکاء الناجح حسب متغير المؤهل العلمي للمشرفة وخبرتها، ولتحقيق ذلک اسُتخدم المنهج الوصفي، وتکونت عينة الدراسة من(40) مشرفة من مشرفات اللغة العربية، طبق عليهن استبانة أعدتها الباحثة مکونة من(30) ممارسة، موزعة على أربعٍ مراحل لنظرية الذکاء الناجح، وقد تم التحقق من صدقها وثباتها، واسُتخدمت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار( ت) لتحليل البيانات، وأظهرت النتائج أن درجة ممارسة معلمات اللغة العربية للتدريس المستند لنظرية الذکاء الناجح قد بلغ درجة متوسطة في أغلب الممارسات التدريسية، کما أشارت النتائج إلى أنه لا توجد فروق في درجة ممارسة معلمات اللغة العربية للتدريس المستند إلى نظرية الذکاء الناجح، وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة عددًا من التوصيات، منها: إقامة دورات تدريبية لمشرفات اللغة العربية لتدريبيهن على ممارسة الذکاء الناجح، ومن ثم نقل أثر التدريب إلى المعلمات اللاتي يشرفن عليهن لتطبيقها أثناء تدريسهن.
The current study aimed to reveal the degree of Arabic language teachers’ practice of teaching based on the theory of successful intelligence in public education in Riyadh. It also aimed to discover the differences in the degree of Arabic language teachers’ practice of teaching attributed to the theory of successful intelligence, according to the variable of the scientific qualification of the female supervisor and her experience. To achieve this, the descriptive approach was used. The study sample consisted of (40) Arabic language supervisors. A questionnaire, prepared by the researcher, was applied to the supervisor, consisting of (30) practices, distributed in four phases of the theory of successful intelligence. Validity and reliability of the questionnaire were verified. Arithmetic averages, standard deviations, and T-test have been used to analyze the data. The results showed that Arabic language teachers’ degree of practicing teaching based on the theory of successful intelligence reached an average degree in most teaching practices. Results also indicated that there are no differences in the degree of Arabic language teachers’ practice of teaching based on the theory of successful intelligence. In the light of the results of the study, the researcher made a number of recommendations, including: setting up training sessions for Arabic language supervisors to train them on the practice of successful intelligence, and then transferring the impact of the training to the teachers who supervise them to apply that during their teaching.    

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)            المراجع العربية :

-      أبو جادو، محمود (2006) نظریة الذکاء الناجح. دار دیبونو للطباعة والنشر والتوزیع.
-      أبو جادو، محمود محمد علی، و ولید عاطف منصور الصیاد (2017) فاعلیة برنامج تدریبی للمعلمین مستند إلى نظریة الذکاء الناجح ضمن منهاج الریاضیات والعلوم فی تنمیة القدرات التحلیلیة والإبداعیة والعملیة والتحصیل الأکادیمی لدى عینة من طلاب المدارس الابتدائیة فی الدمام" دراسات - العلوم التربویة، الجامعة الأردنیة - عمادة البحث العلمی مج 44,ع1، 159 - 174.
-      أحمد، صفاء محمد علی محمد (2012) برنامج مقترح قائم على نظریة الذکاء الناجح وأثره على تنمیة التحصیل المعرفی ومهارات التفکیر المرکب والاتجاه نحو الابداع لدى تلمیذات الصف الثانی المتوسط." مجلة الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة، جامعة عین شمس - کلیة التربیة ع 40، 138 - 168.
-      أیوب، علاء (2016) نظریة الذکاء الناجح: التوافق بین التدریس والقیم, عالم الکتب.
-      الجاسم، فاطمة (2010) الذکاء الناجح والقدرات التحلیلية والابداعیة. دار دیبونو للطباعة والنشر والتوزیع.
-      حسانی، عمر محمد(2018) أنموذج مقترح قائم على نظریة الذکاء الناجح لتدریس اللغة العربیة وأثره على تنمیة مهارات الاستیعاب القرائی والتفکیر التحلیلی لدى طلاب المرحلة الابتدائیة." رسالة دکتوراه -کلیة التربیة، جامعة الملک خالد.
-      الخطیب، بلال عماد (2018) مستوى التعلم المنظم ذاتیا وعلاقته بالذکاء الناجح لدى الطلبة الموهوبین فی الأردن، مجلة التربیة، جامعة الأزهر - کلیة التربیة ع179, ج1، 426 - 453.
-      رزق، حنان (2009) فاعلیة التدریس بالذکاء الناجح على التحصیل والتفکیر الإبداعی لطالبات الصف الثانی الثانوی المتفوقات بمادة الریاضیات بمدینة مکة المکرمة " المؤتمر العلمی العربی السادس لرعایة الموهوبین والمتفوقین، عمان  ج1، 247 – 271.
-      الزعبی، أحمد (2017) العلاقة بین الذکاء الناجح وممارسته فی التعلیم لدى معلمی المدارس الخاصة بمدینة عمان" المجلة الأردنیة فی العلوم التربویة ع 4، ج 13، 419- 431.
-      عبدالرحمن، هدى مصطفى محمد، نور محمد حسن عبدالرحیم، و محمود هلال عبد الباسط عبدالقادر(2017) أثر استراتیجیة مقترحة قائمة على نظریة الذکاء الناجح فی تدریس النصوص الأدبیة على التحصیل المعرفی لدى طلاب الثانویة الأزهریة، الثقافة والتنمیة، جمعیة الثقافة من أجل التنمیة س17, ع116، 333 - 380. 
-      عبیدات، ذوقان وعدس ، وعبد الرحمن وعبد الحق ،کاید (1990). البحث العلمی –  مفهمومه - أدواته وأسالیبه. دار الفکر للنشر والتوزیع.
-      عمر، سعاد محمد(2018) برنامج قائم على نظریة الذکاء الناجح لتنمیة المهارات الفلسفیة لدى طلاب المرحلة الثانویة." دراسات فی المناهج وطرق التدریس: جامعة عین شمس - کلیة التربیة - الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس ع231: 66 - 99.
-      السمان، مروان أحمد محمد (2017) إستراتیجیة تدریسیة قائمة على نظریة الذکاء الناجح لتنمیة مهارات الاستماع لدى دارسى اللغة العربیة الناطقین بغیرها من المسلمین." دراسات فی المناهج وطرق التدریس: جامعة عین شمس - کلیة التربیة، الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس ع221: 16 - 67.
-      اللوزی، أرزاق محمد (2018) أثر توظیف نظریة الذکاء الناجح فی تدریس الاقتصاد المنزلی على تنمیة التفکیر الإیجابی والمرونة العقلیة لدى تلمیذات المرحلة الإعدادیة المهنیة." العلوم التربویة للمناهج وطرق التدریس ع3، ج 1: 144 - 204.

2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

-      Abu Gadu, M. (2006). The theory of successful intelligence., Debono for Printing, Publishing and Distribution
-      Abu Jadu, M., Ali, M., & Al-Sayad ,W. (2017). The effectiveness of a teacher training program based on the theory of successful intelligence within the mathematics and science curriculum in developing the analytical, creative and practical capabilities and academic achievement of a sample of primary school students in Dammam.” Studies - Educational Sciences: The University of Jordan - Deanship of Scientific Research, Volume 44, No. 1: 159-174.
-      Ahmed, S. (2012). A proposed program based on the theory of successful intelligence and its impact on the development of cognitive achievement, complex thinking skills and the trend towards creativity among second-grade intermediate students." Journal of the Educational Association for Social Studies: Ain Shams University - Faculty of Education No. 40: 138 - 168.
-      Ayoub, A. (2016).  A Theory of Successful Intelligence: Correspondence between teaching and values. Alam Alkotob.
-      Al-Jassim, F. (2010). Successful intelligence, analytical and creative capabilities. Debono for Printing, Publishing and Distribution.
-      Hassani, O. (2018). A proposed model based on the theory of successful intelligence for teaching the Arabic language and its impact on developing the reading comprehension skills and analytical thinking of elementary school students.”  PH.D dissertation, College of Education, King Khalid University.
-      Al-Khatib, B. (2018). The level of self-organized learning and its relationship to successful intelligence among talented students in Jordan. The Journal of Education: Al-Azhar University - Faculty of Education, 179, (1): 426-453.
-      Rizk, H. (2009). The Effectiveness of Successful Intelligence Teaching on Achievement and Creative Thinking for Second-Grade Students Outstanding Mathematics in the City of Makkah” The Sixth Arab Scientific Conference for the Care of the Gifted and Talented, Amman, Part 1: 247-271
-      Al-Zoubi, A (2017). The relationship between successful intelligence and its practice in teaching among private school teachers in Amman,” The Jordanian Journal of Educational Sciences, 4 (13): 419-431.
-      Abd al-Rahman, H, M, M & Nur ,M, H, Ab & Mahmoud ,H, Ab,Ab (2017). The effect of a proposed strategy based on the theory of successful intelligence in teaching literary texts on the cognitive achievement of Al-Azhar high school students. Culture and Development: The Culture for Development Society S17, No. 116: 333-380.
-      Obeidat, Th & Adas, & Abd al-Rahman & Abd al-Haq, K (1990). Scientific research, Concept- tools and methods. Dar Al Fikr for publishing and distribution.
-      Omar, S, M (2018). A program based on the theory of successful intelligence to develop the philosophical skills of high school students. Studies in curricula and teaching methods: Ain Shams University - Faculty of Education - Egyptian Association for Curricula and Teaching 231: 66 - 99.
-      Al-Samman, M, A, M (2017). A teaching strategy based on the theory of successful intelligence to develop listening skills for Muslim non-Arabic speaking learners, Studies in Curriculum and Teaching Methods: Ain Shams University - Faculty of Education - Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods 221: 16-67.
-      Al-Lawzi, A, M (2018). The effect of employing the theory of successful intelligence in teaching home economics on the development of positive thinking and mental flexibility among prep school vocational students. Educational Sciences for Curriculum and Instruction P3, Part 1: 144-204.

3)            المراجع الأجنبية:

-      Claus Moller (2005) lntelligence and success in life  ,Characteristics of successful people, Claus Moller Consulting.
-      Sternberg, R (2012a). Open Dialogue peer review:A  Response to Hartley, Psychology Teaching Review, 18 (1) The British Psychological Society.
-      Cookson,P.(2004) Thinking. Teaching Pre K- 8,34(6),14- 16.
-      Cooper,D.&Kiger,N.(2003).Literacy.Boston: Houghton  Mifflin Co.
-      Grigorenko, E. L., Jarvin, L., & Sternberg, R. J. (2002). School-based tests of the triarchic theory of intelligence: Three settings, three samples, three syllabi. Contemporary educational psychology27(2), 167-208.
-      Sternberg, R. J. (2002). Raising the achievement of all students: Teaching for successful intelligence. Educational Psychology Review14(4), 383-393.
-      Sternberg, R. J. (2015). Successful intelligence: A model for testing intelligence beyond IQ tests. European Journal of Education and Psychology8(2), 76-84.
-      Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (Eds.). (2002). The general factor of intelligence: How general is it?. Psychology Press.
-      Zbainos,D.(2012).Development,Administration and Cnofirmatory Factor Analysis of a Secondary Secondary School  Test Based on the Theory of Successful Intelligence. International Education Studies,5,(2), 317.