أثر استخدام التعلم النقال عبر الهواتف الذکية في تنمية مهارات الحاسب الآلي واستخدام بعض وسائل التواصل الالکتروني لدى طلاب السنة التأسيسية بجامعة شقراء. The impact of using mobile learning through smart phones in developing computer skills and using some electronic communication tools among founding year students at Shaqra University

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

تخصص تقنيات تعليم، کلية التربية، جامعة شقراء، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أثر استخدام التعلم النقال عبر الهواتف الذکية في تنمية مهارات الحاسب واستخدام بعض وسائل التواصل الالکتروني لدى طلاب السنة التأسيسية بجامعة شقراء، ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء الأدوات التالية: اختبار تحصيلي لقياس الجوانب المعرفية المرتبطة بمهارات الحاسب، بطاقة ملاحظة لتقويم الأداء المهاري للطلاب، مقياس التواصل الالکتروني. وقد استخدمت الدراسة الحالية استخدام المنهج شبه التجريبي على عينة مکونة من (55) طالباً تم تقسيمهم إلى مجموعتين: مجموعة ضابطة قوامها (27) طالباً درست مهارات الحاسب بالطريقة التقليدية، ومجموعة تجريبية قوامها (28) طالباً درست نفس المهارات باستخدام التعلم النقال. وقد توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α 0.05) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة لصالح المجموعة التجريبية في تنمية الجوانب المعرفية المرتبطة بمهارات الحاسب، وأيضاً في تنمية استخدام وسائل التواصل الالکتروني لدى طلاب السنة التأسيسية بجامعة شقراء. وأخيراً أوصت الدراسة بضرورة التوسع في استخدام التعلم النقال في عمليتي التعليم والتعلم وإقامة دورات تدريبية على کيفية تفعيل هذا الاستخدام لأعضاء هيئة التدريس والطلاب.
The aim of the current study was to identify the impact of using mobile learning through smart phones in developing computer skills and using some electronic communication tools among 1st grade founding year students at Shaqra University. To achieve the research objectives, the researcher prepared the following tools: an achievement test to measure the cognitive aspects related to computer skills, an observation card to evaluate students' skill performance and an electronic communication scale. The researcher utilized the semi-experimental research methodology to a sample consisted of (55) students who were divided into two groups: a control group of (27) students who were taught the curriculum traditionally, and an experimental group of (28) students who were taught the same curriculum using the mobile learning. Results revealed the effectiveness of the mobile learning in developing computer skills and using some electronic communication tools among 1st grade founding year students. In addition, the research recommended using the mobile learning in teaching.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-    المراجع العربية:
عبد اللطیف، صفا محمد (2016): تطویر بطاقة لتقییم بیئات التعلم النقال فی ضوء المعاییر العالمیة لتکنولوجیا التعلیم، مجلةالبحثالعلمیفیالتربیة، کلیة التربیة، جامعة عین شمس، (7)، 203-227.
شمس الدین، منى کامل البسیونی (2016): أثر استخدام بعض تطبیقات التعلم الجوال Mobile Learning على تنمیة التنور التقنی لدى معلمات الاقتصاد المنزلی واتجاهاتن نحوها، بحوثعلمیةفیمجالاتالتربیةالنوعیة، کلیة التربیة النوعیة بالمنوفیة، (4)، 353-406.
عبد المنعم، رانیة عبد الله محمد (2017): فاعلیة توظیف التعلم الجوال عبر الهواتف الذکیة فی تنمیة مهارات التعلم الذاتی والتواصل الالکترونی لدى طالبات کلیة التربیة فی جامعة الأقصى بفلسطین، مجلةالزرقاءللبحوثوالدراساتالإنسانیة، 17 (1)، 98-106.
الغامدی، فایق سعید (2013): استخدامالتعلمالمتنقلفیتنمیةالمهاراتالعملیةوالتحصیللدىطلابجامعةالباحة،البوابةالعربیةللمکتباتوالمعلومات، متاح عبر موقع دار المنظومة http://search.mandumal.com/Record/510503، تاریخ الاسترجاع 21/4/2020.
 الجریسی، آلاء وآخرون (2015): أثر تطبیقات الهاتف النقال فی مواقع التواصل الاجتماعی على تعلیم وتعلم القرآن الکریم لطالبات جامعة طیبة واتجاههن نحوها، المجلةالأردنیةفیالعلومالتربویة، 11(1)، 1-15.
المدیرس، عبد الله، وآخرون (2016): أثر استخدام تطبیقات الهواتف الذکیة فی تسهیل التعلم لدى الطلاب المعلمین واتجاههم نحو التعلم الجوال، دراساتتربویةواجتماعیة، متاح عبر موقع دار المنظومة http://search.mandumal.com/Record/510503 ، تاریخ الاسترجاع 15/3/2020.
الشحات، سوزان محمود (2014): نموذجمقترحلتوظیفالتعلمالمتنقلفیالمواقفالتعلیمیةوفاعلیتهعلىتلامیذالحلقةالإعدادیة، رسالة ماجستیر، کلیة التربیة النوعیةـ جامعة عین شمس، القاهرة.
الجهنی، لیلی (2013): فاعلیة التعلم المتنقل عبر الرسائل القصیرة فی تدریس بعض مفاهیم التعلم الالکترونی وموضوعاته لطالبات قسم دراسات الطفولة، المؤتمرالدولیالثالثللتعلیمالالکترونی، الریاض.
السبیعی، منى حمید، والغامدی، نورة سعد (2014): أثر برنامج تدریبی مقترح قائم على التعلم النقال عبر الهواتف الذکیة فی تنمیة الأداء التدریسی للطالبة المعلمة تخصص العلوم والریاضیات بکلیة التربیة جامعة الملک عبد العزیز، دراساتفیالمناهجوطرقالتدریس، متاح عبر موقع دار المنظومة http://search.mandumal.com/Record/510503 ، تاریخ الاسترجاع 29/3/2020.
الشربینی، حسن حسن (2012): استخدام التلیفون المحمول فی بیئة التعلم الالکترونی المحمول وأثره على تنمیة مهارات تصمیم المحتوى الالکترونی ونشره، مجلةکلیةالتربیةبالمنصورة، 9(1)،631-665.
القحطانی، هیف (2012): الکمبیوتر اللوحی والهواتف الذکیة فی التعلیم، متاح عبر الموقع http://haif-alqahtani.blogspot.com/2012/05/tablet-pc-smart.html ، تاریخ الاسترجاع 1/2/2020.
عبد الرازق، العبد الرازق (2012): تطبیقات تعلیمیة للهواتف الذکیة، متاح عبر الموقع http://alabdulrazaq.blogspot.com، تاریخ الاسترجاع 1/2/2020.
عثمان، عبد الرحمن (2013): تطبیقات الهواتف الذکیة متاح عبر الموقع http://dw.de/p/17B1، تاریخ الاسترجاع 14/3/2020.
یسری، هادفی (2016): استخدام طلبة الماجستیر علم المکتبات لتطبیقات الهواتف الذکیة فی تداول المعلومات، دراسة میدانیة بکلیة العلوم الإنسانیة والاجتماعیة بجامعة العربی التبسی، الملتقىالوطنیالخامسحولتطبیقاتالهواتفالذکیةفیالجامعاتالواقع-الرهانات-الآفاق، 26-27 أکتوبر 2016، جامعة عبد الحمید مهری، قسنطینة، الجزائر.
غزال، عادل (2016): تطبیقات الهواتف الذکیة کوسیلة تسویق فعالة لخدمات المعلومات بالمکتبات ومراکز المعلومات، الملتقىالوطنیالخامسحولتطبیقاتالهواتفالذکیةفیالجامعاتالواقع-الرهانات-الآفاق، 26-27 أکتوبر 2016، جامعة عبد الحمید مهری، قسنطینة، الجزائر.
العزام، فریال ناجی مصطفى (2017): درجةاستخدامالهواتفالذکیةفیالعملیةالتعلیمیة: دراسةمیدانیةمنوجهةنظرطلبةتکنولوجیاالتعلیم،فیالجامعاتالأردنیةالخاصة، رسالة ماجستیر، جامعة الشرق الأوسط، عمان، الأردن.
العمری، محمد عبد القادر (2014): درجة استخدام التعلم النقال لدى طلبة الدراسات العلیا فی جامعة الیرموک ومعوقات استخدامها، مجلةکلیةالتربیة،جامعةالیرموک، عمان، الأردن.
 
2-    المرجع العربية مترجمة:
Translation of the Arabic References
Abdel-Latif , S. M. (2016). Developing a card to evaluate mobile learning environments based on  international standards of educational technology, journal of Scientific Research in Education, Faculty of Education, Ain Shams University, (7), 203-227.
Shams El-Din, M. K. A. (2016). Impact of using some mobile learning applications on developing technical enlightenment among home economics teachers and their attitudes towards it, scientific research in the fields of specific education, Faculty of Specific Education in Menoufia, (4), 353-406.
Abdel Moneim, R. A. M. (2017). Effectiveness of using mobile learning via smart phones in developing self-learning skills and electronic communication among female students of the Faculty of Education at Al-Aqsa University in Palestine. Zarqa Journal for Research and Humanitarian Studies, 17 (1), 98-106.
Al-Ghamdi, F. S. (2013). Use of mobile learning in developing practical skills and achievement among students of Al-Baha University, Arab portal for libraries and information. Available on Dar manduma website: http://search.mandumal.com/Record/510503, retrieved 4/21/2020.
 Al-Jiresi, A. et al (2015): Impact of mobile phone applications on social media on teaching and learning of the Holy Qur’an for female students at Taibah University and their attitudes towards it, The Jordanian Journal of Educational Sciences, 11 (1), 1-15.
Al-Moderes, A. , et al (2016): Impact of using smart phone applications on facilitating learning among student teachers and their attitudes towards mobile learning.  educational and social studies. Available on Dar  manduma website http://search.mandumal.com/Record/510503, retrieved March 15, 2020
Al Shahat, S. M. (2014). A proposed model for using mobile learning in educational situations and its effectiveness on students of preparatory stage. Master’s thesis, Faculty of Specific Education, Ain Shams University, Cairo.
Al-Juhani, L. (2013). Effectiveness of mobile learning through short messages in teaching some e-learning concepts and topics to students of the Department of Childhood Studies, the Third International Conference on E-Learning, Riyadh.
Al-Sebaei, M. H. , & Al-Ghamdi, N. S. (2014). Impact of a proposed training program based on mobile learning via smart phones on developing the teaching performance of the student teacher, specialized in science and mathematics, Faculty of Education, King Abdul Aziz University, studies in curricula and teaching methods, available on Dar Al-manduma website http://search.mandumal.com/Record/ 510503, retrieved March 29, 2020.
El-Sherbiny, H. H. (2012). Use of mobile phones in a mobile e-learning environment and its impact on developing skills of designing and publishing electronic content. Mansoura Faculty of Education Journal, 9 (1), 631-665.
Al-Qahtani, H. (2012). Tablet PC and Smart Phones in Education, available at http://haif-alqahtani.blogspot.com/2012/05/tablet-pc-smart.html, retrieved date 1/2/2020.
Abdel Razek, A. (2012). Tablet PC and Smart Phones in Education, available at http://haif-alqahtani.blogspot.com/2012/05/tablet-pc-smart.html, retrieved date 1/2/2020.
Othman, A. (2013). Tablet PC and Smart Phones in Education, available at http://haif-alqahtani.blogspot.com/2012/05/tablet-pc-smart.html, retrieved date 1/2/2020.
Yousry, H. (2016). Using Master Students Library Science for Smartphone Applications to Circulate Information, Field Study at the Faculty of Humanities and Social Sciences at the University of Al-Obrawy Al-Tabasi. Fifth National Meeting on Smartphone Applications at Universities Reality-Stakes-Prospects, 26-27 October 2016, Abd Al-Hamid Mehrhamri, Constantine, Algeria.
Ghazal, A. (2016). Smartphone applications as an effective marketing method for information services in libraries and information centers, Fifth National Meeting on Smartphone Applications at Universities Reality-Stakes-Prospects, 26-27 October 2016, Abdelhamid Mehri University, Constantine, Algeria.
Al-Azzam, F. N. M. (2017). The degree of using smart phones in the educational process. A field study from the viewpoint of educational technology students, in private Jordanian universities, MA thesis, Middle East University, Amman, Jordan.
Al-Amri, M. A. (2014). The degree of mobile learning use among postgraduate students at Yarmouk University and the obstacles to their use. Journal of the Faculty of Education, Yarmouk University, Amman, Jordan.
 
3-    المراجع الأجنبية:
 
Ifeanyi, P. & Chukwuare, J (2018): The impact of using smartphones on the academic performance of undergraduate students, Knowledge Management & E-Learning. 10(3).
Kumar, M. (2011): Impact of the evaluation of smart phones in educational technology and its application in technical and professional studies: Indian perspectives, International journal of managing information technology. 3(3).
Ponce, L. (2015): Mobile devices and apps, characteristics and current potential on learning, Journal of information technology research,. 8(4). 26-37.
Kamaruzaman & Zainol (2012): Behavior response among secondary school student's development towards mobile learning applications, Humanities, Science and Engineering (CHUSER), IEEE Colloquium On. 589-592. 
Frohnberg, D., Schwabe, G., (2009): Mobile learning project, Journal of computer assisted learning,. 25(1). 307-331.
Mark, A., et al (2009): Explaining why young adults use Myspace and Facebook through smart phones, Human Communication,. 12, (2). 94-112.