تصور مقترح لتطوير مراکز تنمية قدرات أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية في التدريس والتعلم على ضوء بعض الخبرات المعاصرة A suggested framework for developing teaching staff abilities development centers at the Egyptian universities in teaching and learning on the light of some contemporary international experiences

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

أستاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية المساعد کلية التربية بالغردقة- جامعة جنوب الوادي

المستخلص

هدفت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لتطوير مراکز تنمية قدرات أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية في التدريس والتعلم على ضوء الاستفادة من خبرات مرکز ديريک بوک للتدريس والتعلم بکلية الآداب والعلوم بجامعة هارفارد، ومرکز التدريس والتعلم والتکنولوجيا بجامعة کولومبيا البريطانية بکنداـ؛ ومرکز تحسين/ رفع کفاءة التدريس والتعلم بجامعة هونج کونج، واستخدمت الدراسة المنهج المقارن، ولتحقيق أهداف الدراسة والإجابة عن أسئلتها تم تحليل الأطر النظرية والفکرية لمراکز تنمية قدرات أعضاء هيئة التدريس بالجامعات في التدريس والتعلم في الأدبيات التربوية المعاصرة، وتحليل مراکز التدريس والتعلم في الجامعات المقارنة ومراکز تنمية قدرات أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية من حيث: النشأة والتطور، والرؤية والرسالة، وإدارة المرکز، والبرامج والخدمات، ومصادر المرکز، وتحليل مقارن لهذه المراکز، واستنادا على ما سبق تم التوصل إلى تصور مقترح لتطوير مراکز تنمية قدرات أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية في التدريس والتعلم في ضوء الاستفادة من هذه الخبرات السابقة من خلال عدة محاور شملت: أهداف ومنطلقات ومحاور وملامح التصور المقترح لمرکز التدريس والتعلم (الرؤية والرسالة والأهداف، والإدارة، والبرامج والخدمات، والمصادر، والتمويل)، وآليات تنفيذ التصور المقترح، والتحديات والتهديدات التي قد تقف عائقاً أمام تنفيذ التصور المقترح وآليات التغلب عليها.
The study aimed at designing a suggested framework for developing teaching staff abilities development centers at the Egyptian universities in teaching and learning on the light of utilizing the experiences of Derek Bok center for teaching and learning in Faculty of Sciences and Arts at Harvard University, UBC Centre for Teaching, Learning and Technology at The University of British Columbia in Canada, and HKU Center for the Enhancement of Teaching and Learning at Hong Kong University. The study utilized the comparative approach, to achieve its objectives and answering its questions, the theoretical and thinking frames for the teaching staff abilities development centers at the universities were analyzed in terms of teaching and learning in the contemporary literature. An Analysis for the teaching and learning centers at Harvard university, British Columbia, Hong Kong and the Egyptian Universities Faculty development centers in terms of: origin and development, visions and missions, programs and services, funding resources, and comparison between them as well. Based on that analysis, a framework for developing teaching staff abilities development centers at the Egyptian universities in teaching and learning was designed based on these experiences. This is in the light of sections that included: aims, goals, sections, features of the suggested framework for teaching and learning (vision, mission, aims, management, programs, services, resources and funding), ways of executing the suggested framework, challenges, threats and means of overcoming them.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-     إبراهیم ناصر السدة (2013). التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس فی الجامعات الفلسطینیة. مجلة القراءة والمعرفة، (138)، 213- 236.
2-     ابن منظور (1994). لسان العرب المحیط. (2)، بیروت: دار بیروت.
3-     أحمد إبراهیم حمزة (2011). التخطیط لمواجهة المشکلات المؤثرة على الأداء الوظیفی لعضو هیئة التدریس: دراسة مطبقة على أعضاء هیئة التدریس بجامعة حلوان. مجلة دراسات فی الخدمة الاجتماعیة والعلوم الإنسانیة، 31(1)، 2-48.
4-     أحمد إبراهیم مرعی (2010). فاعلیة برامج مشروعات تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات فی تحسین جودة الأداء المهنی. مجلة دراسات فی الخدمة الاجتماعیة والعلوم الإنسانیة، 1(29)، 3- 24.
5-     أحمد حسین اللقانی، وعلی أحمد الجمل (1998). معجم المصطلحات التربویة المعرفة فی المناهج وطرق التدریس (ط2). القاهرة: عالم الکتب.
6-     أمانی السید غبور (2010). دراسة تقویمیة لبرامج التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس بالجامعات المصریة فی ضوء التجارب العربیة والعالمیة. المؤتمر العلمی السنوی العربی الخامس (الدولی الثامن) "الاتجاهات الحدیثة فی تطویر الأداء المؤسسی والأکادیمی فی مؤسسات التعلیم العالی النوعی فی مصر والعالم العربی"، کلیة التربیة النوعیة بجامعة المنصورة، 14-15 أبریل، 1، 212- 257.
7-     أمجد محمود درادکة، ومعن محمود العیاصرة (2013). تصور مقترح لتطویر الأداء التدریسی لعضو هیئة التدریس بجامعة الطائف فی ضوء المواصفات الدولیة ISO- 9002 من وجهة نظر القادة التربویین. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، 18(1)، 167- 206.
8-     أمل عبد المطلب عبد المطلب (2011). التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس الجامعی فی ضوء الخبرة الاسترالیة، مجلة کلیة التربیة بالمنصورة، 1(75)، 106- 136.
9-     أنطون حبیب رحمة (2004). آراء أعضاء هیئة التدریس والطلبة بجامعة الکویت فی دیمقراطیة التدریس الجامعی. مجلة دمشق للعلوم التربویة، 20(2).
10- أیمن مصطفى مصطفى، ومحمد عبد الله عبد المجید (2010). رؤى أعضاء هیئة التدریس بکلیات جامعة الإسکندریة جول معاییر جودة التدریس الجامعی. مجلة کلیة التربیة بالإسکندریة، 20(4)، 73- 159.
11- بدریة راشد الهادی (2008). واقع التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس بمؤسسات التعلیم العالی فی سلطنة عمان: دراسة میدانیة. مجلة الاقتصادی، کلیة الاقتصاد بجامعة عدن، 5(5)، 67- 95.
12- بدریة سعید الملا (2007). دور جامعة قطر فی التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس بها. مجلة العلوم التربویة، (13)، 399- 440.
13- برنامج الأمم المتحدة الإنمائی (2008). المذکرة التطبیقیة لبرنامج الأمم المتحدة الإنمائی: تنمیة القدرات. متاح على الموقع www.capacity.undp.org، تم الرجوع إلیه بتاریخ 1/1/ 2015.
14- جابر عبد الحمید جابر (2004). تقییم طالب الجامعة والجودة. ورقة عمل مقدمة إلى المؤتمر القومی السنوی الحادی عشر لمرکز تطویر التعلیم الجامعی بالتعاون مع مرکز الدراسات المعرفیة "التعلیم الجامعی العربی – آفاق الإصلاح والتطویر"، کلیة التربیة، جامعة عین شمس، من 18- 19 دیسمبر.
15- جامعة الإسکندریة (2015). مرکز تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات. متاح على الموقع http://www.fldc.alexu.edu.eg/، تم الرجوع إلیه بتاریخ 24/ 12/ 2015.
16- جامعة القاهرة (2010). الخطة الاستراتیجیة لجامعة القاهرة 2010- 2015. متاح على الموقع http://www.cu.edu.eg/ar/strategicplan، تم الرجوع إلیه بتاریخ 15/1/ 2015.
17- جامعة القاهرة (2015). مرکز تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات. متاح على الموقع http://fldc.cu.edu.eg/ar/ABOUT_US، تم الرجوع إلیه بتاریخ 24/ 12/ 2015.
18-  جامعة بنها (2015). مرکز تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات. متاح على الموقع http://www.fldc.bu.edu.eg/، تم الرجوع إلیه بتاریخ 24/ 12/ 2015.
19- جامعة جنوب الوادی (2011). الخطة الاستراتیجیة 2011- 2015. جامعة جنوب الوادی: مرکز ضمان الجودة والتأهیل للاعتماد.
20- جامعة جنوب الوادی (2015). مرکز تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات. متاح على الموقع http://www.svu.edu.eg/arabic/special_units/service/developemen t_activities.html، تم الرجوع إلیه بتاریخ 24/ 12/ 2015.
 
21- جامعة حلوان (2015). مرکز تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات. متاح على الموقع http://www.helwan.edu.eg:1131/fldc/ErrorPage.aspx?aspxerrorpath=/fldc/RegistrationForm.aspx، تم الرجوع إلیه بتاریخ 24/ 12/ 2015.
22- جامعة طنطا (2015). مرکز تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات. متاح على الموقع http://www.tanta.edu.eg/UNITES/fldp/index.htm، تم الرجوع إلیه بتاریخ 24/ 12/ 2015.
23- حسن حسین زیتون (2001). تصمیم التدریس رؤیة منظومیة (ط2). القاهرة: عالم الکتب.
24- حنان أحمد رضوان (2009). دور مشروع التدریب على نظم وتکنولوجیا المعلومات بجامعة بنها فی التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس فی ضوء متطلبات التعلم الإلکترونی. مستقبل التربیة العربیة، 16(59)، 9- 94.
25- رحاب السید علام (2013). برامج التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس بجامعة قناة السویس: دراسة میدانیة. مجلة القراءة والمعرفة، (142)، 197- 222.
26- رضا إبراهیم الملیجی ( 2010). التنمیة المهنیة المستدامة لأعضاء هیئة التدریس بالجامعات المصریة فی ضوء احتیاجاتهم التدریبیة. المؤتمر الدولی الخامس "مستقبل إصلاح التعلیم العربی لمجتمع المعرفة- تجارب ومعاییر ورؤى"، المرکز العربی للتعلیم والتنمیة (أسد) والجامعة العربیة المفتوحة بالقاهرة، ج(2)، 1097- 1200.
27- زینب عبد الرازق غریب (2009). أثر برامج تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس فی رفع مستوى الأداء المهنی والشخصی لأعضاء هیئة التدریس بجامعة عین شمس من وجهة نظرهم. مجلة القراءة والمعرفة، (95)، 134- 168.
28- سعد عید العنزی (2015). تطویر تدویل التعلیم الجامعی السعودی فی ضوء خبرات بعض الدول. التربیة (جامعة الأزهر)، 163(2)، 519- 564.
29- سعید عبده نافع (د.ت). التنمیة المهنیة المستدامة: برنامج مهارات التدریس الفعال. جامعة جنوب الوادی: مشروع تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات،    180- 194.
 
 
30- سلامة عبد العظیم حسین (2006). التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس والقیادات الأکادیمیة بالجامعة، دراسة تنوعیة لمشروع تنمیة القدرات بجامعة بنها. المؤتمر القومی السنوی الثالث عشر (العربی الخامس) مرکز تطویر التعلیم الجامعی "الجامعات العربیة فی القرن الحادی والعشرین – الواقع والرؤى"، کلیة التربیة، جامعة عین شمس، 26-27 نوفمبر، ج (2)، 72- 150.
31- سلامة عبد العظیم حسین (2010). تصور مقترح للتنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس والقیادات الأکادیمیة بالجامعة: دراسة تقویمیة لمشروع تنمیة القدرات بجامعة بنها. التربیة المعاصرة، 27(84)، 153- 234.
32- سلیمان بن حمد الخربوش (د.ت). التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس. المدینة المنورة: جامعة طیبة
33- سمیحة مخلوف (2010). تقویم مشروع تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس بجامعة الفیوم. مجلة رابطة التربیة الحدیثة، 3(7)، 25- 113.
34- سهیر خسن دفع الله، (2015). مدى حاجة عضو هیئة التدریس إلى تطویر أدائه التدریسی. مجلة القراءة والمعرفة، (19)، 55-88.
35- شاکر محمد فتحی (2009). الارتقاء بالهیئة التعلیمیة فی مؤسسات التعلیم العالی فی الوطن العربی (صیغ التنمیة المهنیة نموذجا). ورقة عمل مقدمة للمؤتمر الثانی عشر للوزراء المسئولین عن التعلیم العالی والبحث العلمی فی الوطن العربی "المواءمة بین مخرجات التعلیم العالی وحاجات المجتمع فی الوطن العربی"، المنظمة العربیة للتربیة والثقافة والعلوم، بیروت، 6- 10 دیسمبر.
36- صندوق مشروع تطویر التعلیم العالی (2007). تقییم الجامعات المصریة للمشروعات الممولة من صندوق مشروع تطویر التعلیم العالی، ج1، تقییم أداء الصندوق وملخص دراسات الجامعات. القاهرة: إصدارات صندوق مشروع تطویر التعلیم العالی.
37- طلعت حسینی إسماعیل (2009). دور برامج التنمیة المهنیة فی تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس فی ضوء متطلبات المتغیرات الحضاریة المعاصرة: رؤیة تقویمیة. المؤتمر العلمی الرابع لقسم أصول التربیة "أنظمة التعلیم فی الدول العربیة- التجاوزات والأمل"، کلیة التربیة، جامعة الزقازیق، 1، 275- 402.
38- عائشة أحمد فخرو وفاطمة محمد المطاوعة (2007). دور جامعة قطر فی التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس بها. مجلة العلوم التربویة، (13)، 399- 440.
39- عبد الغنی عبود وآخرون(1997). التربیة المقارنة: منهج وتطبیق. القاهرة: دار الفکر العربی.
40- عبد المنعم أحمد خسین وفاطمة عاشور توفیق (2011). تقییم أداء أعضاء هیئة التدریس بکلیة التربیة من وجهة نظر طلابها. المجلة التربویة، 29، 2- 39.
41- علی السید الشخیبی (2014). تقویم منظومة أداء عضو هیئة التدریس الجامعی: دراسة نظریة تحلیلیة. المؤتمر القومی السنوی الثامن عشر لمرکز تطویر التعلیم الجامعی "تطویر منظومة الداء فی الجامعات العربیة فی ضوء المتغیرات العالمیة المعاصرة"، کلیة التربیة، جامعة عین شمس، 10-11 أغسطس، (26)،              443- 449.
43- عمادة ضمان الجودة والاعتماد الأکادیمی بجامعة الأمیرة نور عبد الرحمن (1434هـ). استراتیجیات التعلم والتعلیم والتقویم (کتیب 3). عمادة ضمان الجودة والاعتماد الأکادیمی: مشروع تأسیس الجودة والتأهیل للاعتماد المؤسسی والبرامجی.
44- عمرو موسى خلیف، وهارون محمد على الطوره، وطالب أحمد المسیعدین (2013). مدى إلمام أعضاء هیئة التدریس باستراتیجیات وأسالیب التدریس وتوظیفهم لها والسبل المقترحة لتطویر أدائهم. مجلة کلیة التربیة بجامعة عین شمس، 2(37)، 423- 446.
45- فاتن محمد عزاری (2015). العلاقة بین الأداء السیاقی لأعضاء هیئة التدریس بالجامعات المصریة والتنمیة المهنیة لهم. مجلة کلیة التربیة بجامعة أسیوط، 31(4)، 586- 633.
46- فاروق فهمی، ومنى عبد الصبور (2001). المدخل المنظومی فی مواجهة التحدیات التربویة المعاصرة والمستقبلیة. القاهرة: دار المعارف
47- فتحی درویش عشیبة (2009). الإدارة الجامعیة بین التفاعل مع التحدیات المعاصرة ومشکلات الواقع. دراسات فی تطویر التعلیم الجامعی على ضوء التحدیات المعاصرة، القاهرة: الأکادیمیة الحدیثة للکتاب الجامعی، 137- 212.
48- کمال عبد الحمید زیتون (2002). تکنولوجیا التعلیم فی عصر المعلومات والاتصالات. القاهرة: عالم الکتب
49- لمیاء محمد أحمد (2010). تقییم أثر برامج التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس على مستوى الإنجاز الطلابی بکلیة التربیة عین شمس. آفاق جدیدة فی تعلیم الکبار، (9)، 108- 222.
50- ماجدة راغب بلابل (2013). فاعلیة برنامج مقترح قائم على فلسفة التدریس المصغر فی تنمیة الأداء المهنی و الاتجاه نحو المهنة لدى معلمی المواد الفلسفیة بالمرحلة الثانویة. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، 3(36)، 12- 64.
51- ماهر إسماعیل صبری (2009). مفاهیم مفتاحیة فی المناهج وطرق التدریس. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، (2)، 13- 24.
52- محسن المهدی سعید (2009). آثر مشاریع إصلاح التعلیم العالی: حالة مصر. المؤتمر الإقلیمی العربی حول التعلیم العالی " نحو فضاء عربی للتعلیم العالی: التحدیات العالمیة والمسؤولیات المجتمعیة"، القاهرة، 31 مایو- 2 یونیو،           522- 545.
53- محمد بشیر حداد (2004). التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس الجامعی: دراسة مقارنة. القاهرة: عالم الکتب.
54- محمد عبد الفتاح شاهین (2004). التطویر المهنی لأعضاء الهیئة التدریسیة کمدخل لتحقیق جودة النوعیة فی التعلیم الجامعی. ورقة عمل مقدمة لمؤتمر الجودة النوعیة فی التعلیم الجامعی الفلسطینی، جامعة القدس المفتوحة، 3-5 یولیو.
55- محمد عطیة خمیس (2011). التعلیم والتدریس والتعلم وتکنولوجیا التعلم الإلکترونی. تکنولوجیا التعلیم، 21(1)، 1- 5.
56- محمد ناجح أبو شوشة (2010). دور مشروعات تطویر التعلیم العالی فی التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس ومعاونیهم بجامعة سوهاج. التربیة المعاصرة، 27(84)، 65- 152.
57- محمود السید عباس (2011). مقاومة التغییر تجاه ثقافة الجودة والاعتماد لدى أعضاء هیئة التدریس بالجامعات المصریة: دراسة نظریة تحلیلیة. التربیة، 14(33)، 47- 105.
58- محمود عطا مسیل، وعبد المنعم عبد المنعم نافع (2006). تطویر نظام تقویم أداء عضو هیئة التدریس بالجامعات المصریة فی ضوء خبرات بعض الجامعات الأخرى. التربیة، 9(18)، 15- 168.
59- محمود کامل الناقة (2005). تجربة الجامعات المصریة فی إعداد وتکوین المعلم الجامعی. المؤتمر القومی السنوی الثانی عشر (العربی الرابع) لمرکز تطویر التعلیم الجامعی "تطویر أداء الجامعات العربیة فی ضوء معاییر الجودة الشاملة ونظام الاعتماد"، 18- 19 دیسمبر، کلیة التربیة، جامعة عین شمس، ج(1)، 49-72.
 
60- محمود کامل الناقة (2006). معاییر جودة الأصالة والمعاصرة للعناصر التربویة. ورقة مقدمة إلى ندوة مناهج التعلیم العام وعنوانها "نحو رؤیة مستقبلیة لمسار التعلیم العام فی العالم الإسلامی ومجتمعات الأقلیات المسلمة. رابطة العالم الإسلامی، وزارة التعلیم العام وبعض الجامعات السودانیة، أبریل.
61- مصطفى عبد القادر الجیلانی (2003). الفیدیو التفاعلی کأسلوب لتصحیح الأخطاء فی أداء مهارتی رکل الکرة بباطن القدم و الجری بالکرة. مجلة العلوم البدنیة والریاضة (کلیة التربیة الریاضیة - جامعة المنوفیة)، 2(3)، 225- 248.
62- منصور عتیق السریحی (2012). درجة توافر آلیات التنمیة المهنیة المستدامة لمدیری المدارس الحکومیة بمحافظة جدة والصعوبات التی تواجهها من وجهة نظر مدیری المدارس. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة أم القرى.
63- منصور فراج العسیلی، وخالد إبراهیم العجلونی (2009). دراسة تحلیلیة للأهداف والأسالیب التدریبیة المستخدمة فی برامج تدریب المعلمین عن بعد بوزارة التربیة والتعلیم السعودیة. مجلة کلیة التربیة بجامعة عین شمس، 4(33)، 373- 417.
64- منظمة التعاون والتنمیة الاقتصادیة، والبنک الدولی (2010). مراجعات لسیاسات التعلیم الوطنیة: التعلیم العالی فی مصر. إصدارات منظمة التعاون والتنمیة فی المیدان الاقتصادیة والبنک الدولی للإنشاء والتعمیر/البنک الدولی، متاح على الموقع https://www.oecd.org/edu/skills-beyond-school/44913775.pdf، تم الرجوع إلیه بتاریخ 2/1/ 2015.
65- منى سلیمان الذیبانی ( 2013). تطویر أداء هیئة التدریس بالجامعات السعودیة فی ضوء وظائفها الثلاث. التربیة، 16(44)، 65- 162.
66- منیرة محیل المصبحیین (2013). أثر استخدام استراتیجیة ورش العمل فی تعلیم مقرر التقییم والتشخیص فی التربیة الخاصة على التحصیل الأکادیمی و تنمیة الاتجاه لدى طالبات قسم التربیة الخاصة فی جامعة الجوف. مجلة التربیة الخاصة والتأهیل - مؤسسة التربیة الخاصة والتأهیل، 1(1)، 193- 222.
67- نبیل توفیق قویج (2002): آلیات التطویر التکنولوجی للأبحاث العلمیة. ورقة عمل مقدمة إلى المؤتمر العربی التالی، الجامعات والمؤسسات البحثیة ودورها فی أنشطة البحث والتطویر، وزارة البحث العلمی، أکادیمیة البحث العلمی والتکنولوجیا، القاهرة: 11- 13 فبرایر، 275- 291.
68- هشام فتحی جاد الرب، وأحمد یحیى عبید (2009). تقییم جودة الخدمة التدریبیة ببرامج تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس ومعاونیهم: نموذج مقترح لقیاس جودة الخدمة التدریبیة باستخدام النماذج البنائیة الخطیة. مجلة کلیة التربیة بالمنصورة، (69)، 162- 206.
69- وزارة التخطیط والمتابعة والإصلاح الإداری (2015). رؤیة مصر 2030. متاح على الموقعhttp://www.ad.gov.eg/Admin/EditorDocs/1.pdf، تم الرجوع إلیه بتاریخ 1/1/ 2015.
70- وزارة التعلیم العالی والبحث العلمی (2015). الاستراتیجیة القومیة للعلوم والابتکار والتکنولوجیا 2015- 3030. القاهرة: وزارة التعلیم العالی والبحث العلمی.  
71- وزارة التعلیم العالی، وحدة إدارة المشروعات (د.ت). مشروع تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات FLDP: وثیقة المشروع. القاهرة: وزارة التعلیم العالی، وحدة إدارة المشروعات: اللجنة القومیة لإدارة مشروع تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات.
72- وفاء حسن مرسی (2007). تقویم مشروع تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات فی ضوء خبرات بعض الدول المتقدمة. المؤتمر القومی السنوی الرابع عشر لمرکز تطویر التعلیم الجامعی "أفاق جدیدة فی التعلیم الجامعی العربی"، کلیة التربیة، جامعة عین شمس، 25- 26 نوفمبر، 426- 536.
73- وفاء حسین مرسی (2007). تقویم مشروع تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات فی ضوء خبرات بعض الدول المتقدمة. المؤتمر القومی السنوی الرابع عشر لمرکز تطویر التعلیم الجامعی "آفاق جدیدة فی التعلیم الجامعی العربی"، کلیة التربیة جامعة عین شمس، 25- 26 نوفمبر، 426- 536.
74- یاسر عباس أحمد (2011). تقویم فعالیة برامج مشروع تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات. المجلة العلمیة للبحوث والدراسات التجاریة، (1)، 359- 365.
75-    Academic Ranking of World Universities (2015). Academic Ranking of World Universities 2010- 2015, From http:// http://www. shanghai- ranking.com/ar/, Retried 22/1/2015.
76-    Akdemir, O., Koszalka, T. (2008), Investigating the relationships among instructional strategies and learning styles in online environments. Computers and Education, 50, 1451-1461.
77-    Andurkar, S., Fjortoft, N., Sincak, C. & Todd, T. (2010). Development of a Center for Teaching Excellence. American Journal of Pharmaceutical Education, 74 (7), 1- 7.
78-    Arthurs, J. (2007). A juggling act in the classroom: Managing different learning styles. Teaching and Learning in Nursing, 2, 2-7.
79-    Austin, A., Connolly, R. & Colbeck, C. (2008). Strategies for preparing Integrated faculty: The Center for the Integration of Research, Teaching, and Learning. New Directions for Teaching and Learning, (113), 69-81
80-    Australian Learning & teaching council (2010). A guide to support Australian university teaching and learning centres in strategic leadership for teaching and learning enhancement. From www.deakin.edu.au/itl/ research-eval/projects/strat-lead.php, Retrived 1/2/2015.
81-    Baker, J. & Cooke, J. (1988). Beyond career choice: the role of learning style analysis in residency training. Medical Education, 22 (6), 527-532.
82-    Bolan, J., Bellamy, P., Rolheiser, C., Szurmak, J., & Vine, R. (2015). Realizing partnership potential: A report on a formal collaboration between a teaching and learning centre and libraries at the University of Toronto. Collected Essays on Teaching and Learning, Society for Teaching and Learning in Higher Education, VII, 191-199.
83-    Brew, A. (2007). Evaluating academic development in a time of perplexity. International Journal for Academic Development,12(2), 69–72.
84-    Cavanagh, S. & Coffin, D. (1994). Matching instructional preference and teaching styles: a review of the literature. Nurse Education Today, 14 (2), 106-110.
85-    Challis, D., Holt, D., & Palmer, S. (2009). Teaching and learning centres: Towards maturation. Higher Education Research & Development, 28(4), 371–383.
86-    Chamot, A.(2004). Issues in language learning strategy research and teaching. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, (1/1), 14-26.
87-    Chiaramonte, P. (2012). The institutional demarginalization of educational development centres in Ontario universities: Historical and theoretical antecedents for organizational leadership. Unpublished doctoral dissertation, Adler School of Professional Studies, Toronto, Ontario.
88-    Chicago Center for Teaching (2015), About the center. From http://teaching.uchicago edu/about/, Retrieved 3/2/2015.
89-    City University of New York (2011). Analysis of CUNY centers for teaching and learning. office of academic affairs, Karrin Wilks, University Dean for Undergraduate Studies, City University of New York
90-    Clegg, S.(2009). Histories and institutional change: understanding academic development practices in the global ‘north’ and ‘south’. International Studies in Sociology of Education, 19 (1): 53–65.
91-    David, G. & Rebecca, T. (2015). Responding to contestation in teaching and learning projects in the Centres for Excellence inTeaching and Learning in the United Kingdom. Studies in Higher Education. 40(9), 1573-1587.
92-    Derek Bok Center for Teaching And Learning (2015a). About. From http://bokcenter.harvard.edu/about, Retrieved 22/1/2015.
93-    Derek Bok Center for Teaching And Learning (2015b). Apply to Become a Departmental TF. From http://bokcenter.harvard.edu /apply-become-departmental-tf, Retrieved 22/1/2015.
94-    Derek Bok Center for Teaching And Learning (2015c). Events & Workshops. From http://bokcenter.harvard.edu/events-workshops, Retrieved 22/1/2015.
95-    Derek Bok Center for Teaching And Learning (2015d). High History. From http://bokcenter.harvard.edu/history, Retrieved 22/1/2015.
96-    Derek Bok Center for Teaching And Learning (2015e). Individual consultations. From http://bokcenter.harvard.edu/individual-consult -ations, Retrieved 22/1/2015.
97-    Derek Bok Center for Teaching And Learning (2015f). Programs. From http://bokcenter.harvard.edu/programs, Retrieved 22/1/2015.
98-    Derek Bok Center for Teaching And Learning (2015g). Resources. From http://bokcenter.harvard.edu/resources, Retrieved 22/1/2015.
99-    Derek Bok Center for Teaching And Learning (2015h). Services. From http://bokcenter.harvard.edu/, Retrieved 22/1/2015.
100-          Derek Bok Center for Teaching And Learning (2015i). Staff. From http://bokcenter.harvard.edu/people-0, Retrieved 22/1/2015.
101-          Diamond, M.. (2005). The institutional change agency: The expanding role of academic support centers. In Chadwick-Blossey, Sandra (Ed.), To Improve the Academy, 23, pp. 24-37. Bolton, MA: Anker Publishing Company
102-          Earl, H. (2008). Looking the other way? Accreditation standards and part time faculty. Academe,94(2), 103-110.
103-          Eble, K. & McKeachie, W. (1985). Improving undergraduate education through faculty development: An analysis of effective programs and practices. San Francisco: Jossey Bass.
104-          Elen, J., Lindblom-Ylänne, S., & Clement, M. (2007). Faculty development in researchintensive universities: The role of academics' conceptions on the relationship between research and teaching. International Journal for Academic Development, 12(2), 123–139.
105-          European Science Foundation (2014). The professionalization of academic as teachers in HE. Standing committee for social sciences position paper. France: Strasbourg
106-          Evans L, (2014). Leadership for professional development and learning: enhancing our understanding of how teachers develop. Cambridge Journal of Education, 44 (2), 179-198.
107-          Felder, R. & Brent, R. (2005). Understanding student differences. Journal of Engineering Education, 94 (1), 57-72.
108-          Finley, S. (2014). Lessons Learned: Starting and Sustaining Teaching Centers at Small Colleges and Universities. University of Illinois at Urbana-Champaign: Center for Innovation in Teaching & Learning.
109-          Friesen, S. (2007). Inside an accessible classroom. Research report conducted for and presented to Alberta Education
110-          González-Sanmamed, M., Muñoz-Carri, M. & Sangrà,       A. (2015). Connecting Inquiry-based Learning with Collaborative Work in Online Education. In P. Blessinger & J. Carfora (Eds.), Inquiry-Based Learning for Multidisciplinary Programs. A Conceptual and Practical Resource for Educators (pp. 211-232), Bingley, UK: Emerald group Publishing Limited.
111-          Gosling & H. (2007). Responses to a policy initiative: the case of Centres for Excellence in Teaching and Learning. Studies in Higher Education, 32(5), 633–646
112-          Gosling, D. (2009). Educational development in the UK: A complex and contradictory reality. International Journal for Academic Development, 14(1), 5–18.
113-          Gosling, D.(2006). Educational Development in 2006. Report from the Heads of Educational Development Group. Survey of Educational Development Units in the UK.
114-          Gosling, T. (2015). Responding to contestation in teaching and learning projects in the centres for excellence in teaching and learning in the United Kingdom. Studies in Higher Education, 40(9), 573-1587.
115-          Harpaz, Y. (2014). Teaching and Learning: Analysis of the Relationships. From https://www.google.com.eg/#q=harpaz+2014+-+the+relationship+ between+teaching+ and+learning, Retrieved at 4/2/2015
116-          Harvard Faculty of Arts and sciences (2015a). About. From http://www.fas.harvard.edu/pages/about, Retrieved 22/1/2015
117-          Harvard Faculty of Arts and sciences (2015b). Core activities. From http://www.fas.harvard.edu/pages/priorities, Retrieved 22/1/2015
118-          Harvard Faculty of Arts and Sciences, (2015c). Teaching and learning. Harvard activities to support and advance teaching and learning. From https://www.fas. harvard.edu/pages/teaching-and-learning, 12/12/2014.
119-          Harvard University (2015a). About Harvard. From http://www. harvard.edu/about-harvard, Retrieved 12/12/2014.
120-          Harvard University (2015b). Teaching & Learning Lab. From http://tll.gse. harvard.edu/, Retrieved 12/12/2014.
121-          Harvard University (2015c). Teaching and Learning Technologies: A Harvard IT Strategic Program, From http://tlt.harvard.edu/, Retrieved 12/12/2014.
122-          Higher Education Quality Council of Ontario (2012). Teaching and Learning Centres: Their Evolving Role Within Ontario Colleges and Universities. Ontario, Canada: Higher Education Quality Council of Ontario publications
123-          Hilliard, A. (2015). Global Blended Learning Practices For Teaching And Learning, Leadership And Professional Development. Journal of International Education Research, 11(3), 179- 188.
124-          HKU Center for the Enhancement of Teaching and Learning (2015a). About us. From http://www.cetl.hku.hk/about-us/,،Retrieved 22/1/2015.
125-          HKU Center for the Enhancement of Teaching and Learning (2015b). Academic staff. From http://www.cetl.hku.hk/about-us/academic-staff/, Retrieved 22/1/2015.
126-          HKU Center for the Enhancement of Teaching and Learning (2015c). Research staff. From http://www.cetl.hku.hk/about-us/research-staff/, Retrieved 22/1/2015.
127-          HKU Center for the Enhancement of Teaching and Learning (2015d). Professional development: Required programmes. From http://www.cetl.hku.hk/required-programmes/, Retrieved 22/1/2015.
128-          HKU Center for the Enhancement of Teaching and Learning (2015e). Professional development: Seminars and workshops. From http://www.cetl.hku.hk/seminar-workshop/, Retrieved 22/1/2015.
129-          HKU Center for the Enhancement of Teaching and Learning (2015f). Research projects. From http://www.cetl.hku.hk/research-projects/, Retrieved 22/1/2015.
130-          HKU Center for the Enhancement of Teaching and Learning (2015g). Resources. From http://www.cetl.hku.hk/resources/, Retrieved 22/1/2015.
131-          HKU Center for the Enhancement of Teaching and Learning (2015h). Scholarship. From http://www.cetl.hku.hk/scholarship/, Retrieved 22/1/2015.
132-          HKU Center for the Enhancement of Teaching and Learning (2015i). Supporting & IT. From staff. http://www.cetl.hku.hk/about-us/supporting-it-staff/, Retrieved 22/1/2015.
133-          HKU Center for the Enhancement of Teaching and Learning (2015j). Vision & Mission.From http://www.cetl.hku.hk/about-us/vision-and-mission/, Retrieved 22/1/2015.
134-          Hodgson, C. & Wilkerson, L. (2014). Faculty development for teaching improvement. In Y. Stienert (Eds.) Faculty Development in the Health Professions: A Focus on Research and Practice،(pp. 29- 52). New York: Springer..
135-          Hubball, H., Lamberson, M. & Kindler, A. (2012). Strategic restricting of a centre for teaching and learning in a research- intensive university: institutional engagement in scholarly approaches to curriculum renewal and pedagogical practices. International Journal of University Teaching and Faculty Development, 3(2), 95- 110.
136-          Human Resources of KHU (2015). Research Support Staff. From http://jobs.hku.hk/index.php?c=R, Retried 22/1/2015.
137-          Jiugen, Y., Zhiguo, L. & Wenting, Z. (2014). Blended Training System Design based on Moodle Platform. Applied Mechanics and Materials, (644-650), 5745-5748
138-          Kenny, N., Watson, G. & Watton, C. (2014). Exploring the context of Canadian graduate student teaching certificates in university teaching. Canadian Journal of Higher Education, 44(3), 1- 19.
139-          King, K. & Lawler, K. (2003). Trends and issues in the professional development of teachers of adults. New Directions for Adult and Continuing Education, 98, 5-13.
140-          Kloet, M. (2015). Accessibility in teaching assistant training: A critical review of programming from Ontario’s teaching and learning centres. The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning,6(2)1- 17.
141-          Knowles, M., Holton, E. & Swanson, R. (2005), The adult learner (6th ed.), Boston: Elsevier.
 
142-          Kowoser, E. & Berman, N. (1996), Comparison of paediatric resident and faculty learning styles: implications for medical education, American Journal of Medical Science, 312 (5), 214-218.
143-          Kozanitis,A., Huay, H., Hermon, P., Edström, K. & Lei, H. (2009). Exploring different faculty development models that support CDIO implementation. Proceedings of the 5th International CDIO Conference, Singapore Polytechnic, Singapore, June 7 - 10
144-          Lancaster, J., Stein, S., MacLean, L., Amburgh, J.& Persky, A. (2014). Faculty development program models to advance teaching and learning Within health science programs. American Journal of Pharmaceutical Education, 78 (5), 99.
145-          Lewis, K. (2002). The process of individual consultation. In K. H. Gillespie (Ed.), A guide to faculty development: Practical advice, examples, and resources (pp. 59- 73). Bolton, MA: Anker Publishing Company.
146-          Lieberman, D. (2005). Beyond faculty development: How centers for teaching and learning can be laboratories for learning. New Directions for Higher education, 131, 87- 98.
147-          Lieberman, D. & Guskin, A. (2003). The essential role of faculty development in new higher education models. In To Improve the Academy, 21, 257-272. Bolton, MA: Anker.
148-          Light, G., Luna, C. & Drane.(2009). Assessing theiImpact of a year-long faculty development program on faculty approaches to teaching. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 20 (2): 168–181.
149-          Lohr, L. (2008). Creating graphics for learning and performance: Lessons in visual literac.Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
150-           Longman Dictionaries (1995). Longman Dictionary of contemporary English. UK: Essexite Long Man Eroup.
151-          Loughran, J. (2013). Pedagogy: Making sense of the complex relationship between teaching and learning. Curriculum Inquiry, 43(1), 118- 141.
152-          Macdonald, R. (2009). Academic development. In M. Tight, K. H. Mok, J. Huisman, & C. C. Morphew (Eds.), The Routledge international handbook of higher education           (pp. 427–40). New York: Routledge.
153-          Malik, S., Nasim, U. & Tabassum, F. (2015). Perceived effectiveness of professional development programs of teachers at higher education level. Journal of Education and Practice, 6(13), 69-181
154-          Marshall, A. (2014). Embedded professional development for teacher educators: An unintended consequence of university co-teaching. International Journal of University Teaching and Faculty Development, 5(1), 17- 30.
155-          Marshall, S., Orrell, J., Cameron, A., Bosanquet, A., & Thomas, S. (2011). Leading and managing learning and teaching in higher education. Higher Education Research and Development, 30(2), 87-103.
156-          Mary, S., Julie, J. & Jennifer, G. (2013). Teaching evidence based practice and research through blended learning to undergraduate midwifery students from a practice based perspective. Nurse Educ Pract, (2), 220-224.
157-          Massa, L., Mayer, R.(2006).Testing the ATI hypothesis: Should multimedia instruction accommodate verbalizer-visualizer cognitive style?. Learning and Individual Differences, 16, 321-336.
158-          Milner, R., Gusic, M. & Thorndyke, L. (2011). Perspective: Toward a competency framework for faculty. Academic Medicine, 86 (10), 1204–1210.
159-          NCFLD (2009). National Center for Faculty Leadership Development. http://www.ncfld.org/ and http://www.ibct-global.com/Certification Procedure/tabid/238/Default.aspx. Accessed May 24, 2009.
160-          OECD & IMHE ( 2012). Fostering quality teaching in higher education: policies and practices. An IMHE Ggide for higher education institutions, From www.oecd.org/edu/imhe, Retrieved 2/1/2015.
161-          Ouellett, M. (2010). Overview of faculty development: History and choices. In K. J Gillespie & D. L. Robertson (Eds.), A guide to faculty development (2nd ed., pp. 3-20). San Francisco, CA: Jossey-Bass
162-          Palmer, s., Holt, D. & Challis, D. (2010). Australian teaching and learning centres through the eyes of their Directors: characteristics, capacities and constraints. Journal of Higher Education Policy and Management, 23(2), 59–172
163-          Palmer, s., Holt, D. & Challis, D. (2011). Strategic leadership of teaching and learning centres: From reality to ideal. Higher Education Research and Development. 30(6), 807-821
164-          Pashler, H., McDaniel, M., Rohrer, D. & Bjork, R. (2008), Learning styles. Concepts and evidence. Psychological Science in the Public Interest, 9, 105-119.
 
 
165-          Pchenitchnaia (2007). Essential and model programs for teaching and learning centers as reported by directors in selected research extensive universities: A Delphi study. Unpublished doctoral dissertation, Office of Graduate Studies of Texas A&M University
166-          Persellin, D. & Goodrick, T. (2010). Faculty development in higher education: Long-term impact of a summer teaching and learning workshop. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning,10(1),1-13.
167-          Peterson, E., Rayner, S. & Armstrong, S. (2009). Researching the psychology of cognitive style and learning style: Is there really a future?. Learning and Individual Differences, 19, 518- 523.
168-          Quinian, K. (1991). About teaching & learning centers. American Association for Higher Education Bulletin, 44(10),         1- 18.
169-          Reder, M. (2010). Effective practices in the context of small colleges. In K. H. Gillespie & D. L. Roberson (Eds.), A Guide to Faculty Development, Second Edition (pp. 293-308). San Francisco: Jossey-Bass.
170-          Reder, M., Mooney, K., Holmgren, R. & Kuerbis,               P. (2009). Starting and sustaining successful faculty development programs at small colleges. To Improve the Academy, 27,              267-286.
171-          Rogers, K. (2009), A preliminary investigation and analysis of student learning style preferences in further and higher education, Journal of Further and Higher Education, 33 (1), 13- 21.
172-          Ruben, B. (2004). Pursuing excellence in higher education. San Francisco, CA: Jossey-Bass
173-          Sawchuk, S. (2015). Harvard Network to Tackle Teaching - Quality 'Nonsystem. Education Week. 35(8), 4-22.
174-          Schön, D. (1987) Educating the reflective practitioner. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
175-          Schonwetter, D., Dawson, D. & Britnell, J. (2009). Program assessments: Success strategies for three Canadian teaching centers. Innovative Higher Education, 33, 239–255
176-          Schumann, D., Peters,J. & Olsen, T. (2013). Cocreating Value in Teaching and Learning Centers. New Directions for Teaching and Learning, (133), 21- 33.
177-          Schuster, J. & Wheeler, D. (1990). Enhancing faculty careers: Strategies for development and renewal. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
178-          Shagrir, L. (2014). Three professional development patterns among faculty members in higher education. Int. J. University Teaching and Faculty Development 4(2),54-67.
179-          Shagrir L. (2012). How evaluation processes affect the professional development of five teachers in higher education. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 12(1),   23 – 35.
180-          Shagrir, L. (2011). Professional development of the teacher educator: Orientations and motivations. International Journal of University Teaching and Faculty Development, 18(1), 17-32.
181-          Sheen, S., Chang, W., Chen, H., Chao, H. & Tseng, C. (2008). E-Learning Education Program for Registered Nurses: The Experience of a Teaching Medical Center. Journal of Nursing Research, 16(3), 195- 201.
182-          Shulman, L. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14.
183-          Sidhu, R. (2015). Using postcolonial scholarship to address equity in transnational higher education. Learning and Teaching, 8(1), 73-94.
184-          Simon, E. & Pleschov،G. (2012). Teacher development in higher education: existing programs, program impact, and future trends. UK: Routledge
185-          Singer, S. (2002). Learning and Teaching Centers: Hubs of educational reform. New Directions for Higher Education, 119, 59
186-          Smith, D. & Gadbury-Amyot, C. (2014). Process evaluation of a teaching and learning centre at a research university. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(4), 427–442.
187-          Sorcinelli, M. (2002). Ten principles of good practice in creating and sustaining teaching and learning centers. In K. H. Gillespie (Editor), A Guide to Faculty Development: Practical Advice, Examples, and Resources (pp. 9-23). San Francisco: Anker.
188-          Sorcinelli, M. (2007). Faculty development: The challenge going forward. Peer Review, 9 (4), 4-8.
189-          Sorcinelli, M., Austin, A, Eddy, P. & Beach, A. (2006). Creating the future of faculty development. Bolton, MA: Anker.
190-          South Dakota State University (2015). Impact 2018; A strategic vision for South Dakota State University. South Dakota State University: Teaching and learning center.
 
 
191-          Thaxton, L.(2009). In search of critical thinking in undergraduates education: A case study of Midwestern university's center for teaching and learning. Unpublished doctoral dissertation, Graduate School University of Arkansas at Little Rock
192-          The Center for Teaching and Scholarship (2015). A bout us. From http://www.auw. edu.bd/about/, Retrieved 3/2/2015.
193-          The University of British Columbia (2010). Place and promise: The UBC Plan. From http://strategicplan.ubc.ca/, Retrieved 2/2/2015.
194-          The University of British Columbia (2015a). CTLT annual report: A year in review: The university of British Columbia: Center for teaching, learning and technology. From. https://www.google.com.eg/#q=CTLT+ annual+report:+A+year+in+review, Retrieved 10/1/2015
195-          The University of British Columbia (2015b). Place and Promise: The UBC strategic Plan. From http://strategicplan.ubc.ca/, Retrieved 22/1/2015
196-          The University of British Columbia (2015c). Teaching and learning centres. From http://www.ubc.ca/search/?q=teaching+centers, Retrieved 22/1/2015.
197-          The University of British Columbia (2015d). UBC Strategic Plan: Student learning. From http://strategicplan.ubc.ca/the-plan/student-learning/, Retrieved 22/1/2015.
198-          The University of British Columbia (2015e). UBC Vision and Values. From http://strategicplan.ubc.ca/the-plan/vision-statement/, Retrieved 22/1/2015
199-          The University of Hong Kong (2015a). About HKU: University history. From http://www.hku.hk/about/university-history/the-early-years.html, Retrieved 22/1/2015.
200-           The University of Hong Kong (2015b). EPSU: E-learning Pedagogical Support Unit. From http://tl.hku.hk/epsu/, Retrieved 22/1/2015
201-          The University of Hong Kong (2015c). Human resources of HKU: Research Support Staff. From http://jobs.hku.hk/index.php?c=R, Retried 22/1/2015.
202-          The University of Hong Kong (2015d). TELI, Technology-Enriched Learning Initiative: About us. From http://teli.hku.hk/about-us/, Retrieved 22/1/2015
203-          The University of Hong Kong (2015e). The University of Hong Kong Libraries Strategic Plan, 2015 to 2020. From https://lib.hku.hk /general/strategicplan.htmll, Retrieved 22/1/2015.
204-          The University of Hong Kong (2015f). Vision & Mission. From http://www.hku.hk/about/vision.html, Retrieved 22/1/2015.
205-          Times Higher Education. (2012). World university rankings 2011-12.From http://www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings/., Retrieved 2/2/2015.
206-          Times Higher Education (2014). University of Hong Kong. From https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/ univ ersity-of-hong-kong, Retrieved 22/1/2015.
207-          Times Higher Education (2015). World University Rankings 2014-15. From https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings /2015/world-ranking#!/page/1/length/25/sort_by/rank_label/sort_order/ asc/cols/rank_only, Retrieved 22/1/2015.
208-          Tulbure, C. (2010), Determinanţi psihopedagogici ai reuşitei academice (Psychological and educational predictors of academic achievement., Cluj-Napoca: Presa Universitara Clujeana.
209-          Tulbure, C. (2012). Investigating the relationship between teaching strategies and learning styles in higher education. Acta Didactica Napogensia, 5(1), 65- 74.
210-          UBC Centre for teaching, Learning and Technology (2015,a). About. From http://ctlt.ubc.ca/about/history-of-ctlt/, Retrieved 22/1/2015.
211-          UBC Centre for teaching, Learning and Technology (2015b). Contact us: CTLT team and staff members. From http://ctlt.ubc.ca/about /contact-us/, Retrieved 22/1/2015.
212-          UBC Centre for teaching, Learning and Technology (2015c). Curriculum &. Course Services. From http://ctlt.ubc.ca/curriculum-and-course-services/, Retrieved 22/1/2015.
213-          UBC Centre for teaching, Learning and Technology (2015d). Events. From http://events.ctlt.ubc.ca/, Retrieved 22/1/2015.
214-          UBC Centre for teaching, Learning and Technology (2015e). Learning technologies. From http://ctlt.ubc.ca/learning-technologies/, Retrieved 22/1/2015.
215-          UBC Centre for teaching, Learning and Technology (2015f). Program. From http://ctlt.ubc.ca/programs/, Retrieved 22/1/2015.
216-          UBC Centre for teaching, Learning and Technology (2015g).Resources. From http://ctlt.ubc.ca/resources/, Retrieved 22/1/2015.
217-          UBC Centre for teaching, Learning and Technology (2015h). Vision, Mission and Values. From http://ctlt.ubc.ca/about/vision-mission-and-values/, Retrieved 22/1/2015.
218-          UBC Centre for teaching, Learning and Technology (2015i). What we do. From http://ctlt.ubc.ca/what-we-do/, Retrieved 22/1/2015.
219-          Word Economic Forum (2014). The Global Competitiveness Ranking Report 2012-2013. From https://www.google.com.eg /#q=global+compet itiveness+report++of+higher+education+2014,Retried 22/1/2015.
220-          Word Economic Forum (2015). The Global Competitiveness Ranking Report 2013-2014. From http://reports.weforum.org /global-competiti veness-report-2014-2015/rankings/,،Retrieved 22/1/2015.
221-          Yang, H., Wu, C., Wu, F. & Zhu, Y. (2013). Research of project-based teaching for analog electronic technology. Applied Mechanics and Materials,(263-266), 3444-3447.
222-          Zakrajsek, T. (2013). Essentials skills in building and sustain­ing a faculty development center: Budget and staff. Journal on Centers for Teaching and Learning, 5, 121-132.
223-          Zhang, L., Sternberg, R. & Rayner, S. (2012). Handbook of intellectual styles. Preferences in cognition, learning, and thinking. New York: Springer Publishing Company.
224-          Zurbel, E. (2013). Learning, concept formations & conceptual change. Tufts University: Department of Physics and Astronomy.