خبرات الإساءة والإهمال خلال مرحلتي الطفولة والمراهقة وعلاقتها ببعض المتغيرات الشخصية لدى ذوي الإعاقة والعاديين في البيئة السعودية

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

الأستاذ المساعد بقسم التربية الخاصة / کلية الدراسات العليا التربوية - جامعة الملک عبدالعزيز

المستخلص

هدف البحث  إلى التعرف على الخبرات السلبية التي تعرض لها الأفراد ذوي الإعاقة والعاديين خلال مرحلتي الطفولة والمراهقة والمتعلقة بإساءة المعاملة والإهمال، والتعرف على الفروق بين الفئتين في مستوى التعرض للإساءة، إضافة إلى التعرف على علاقة الإساءة بعدد من المتغيرات (الجنس - المستوى التعليمي للوالدين - المستوى الاقتصادي للأسرة -نوع الإعاقة  )، کما هدفت مجموعة النقاش البؤرية لدعم النتائج والتعرف على الآثار المترتبة على الإساءة والإهمال في المراحل العمرية التالية .و من نتائج الدراسة أن مستوى الإساءة کان منخفضاً بشکل عام، وأن الإساءة العاطفية هي الأعلى تليها الجسدية وأخيرًا الإهمال. وأظهرت   أن الإناث أکثر تعرضًا للإساءة من الذکور، وأنه لا توجد فروق دالة في التعرض للإساءة بين العاديين وذوي الإعاقة، وأن ذوي صعوبات التعلم هم الأکثر تعرضًا للإساءة بين  فئات العينة.
This study aimed to identify negative experiences of individuals with disabilities and normal individuals during childhood and adolescence which related to abuse and neglect,also to identify the differences between the two groups in the level of exposure to abuse,and traying to identify the relationship between abuse and various variables . The focus group aimed to support the results and identifying the consequences of abuse and neglect in the following age stages. Results demonstrated  that : The level of abuse was generally low and the Emotional abuse was the highest followed by physical abuse finally neglect. In addition, females are more vulnerable to experienced  abuse more than males, and there are no differences in abuse between normal and disabled. The results show that people with learning disabilities are most vulnerable to abuse more than other groups.

الموضوعات الرئيسية


  1.  المراجع العربية

    1. مروح,روحي أحمد عبدات . (2010). الإساءة النفسیة والاجتماعیة تجاه الأطفال ذوی الإعاقة بالإمارات العربیة المتحدة (فی ضوء بعض المتغیرات). مجلة الطفولة العربیة: الجمعیة الکویتیة لتقدم الطفولة العربیة، مج 12, ع 45، 68 - 98. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/86034
    2. حسین,سهير أحمد البیلی. (2013). العوامل الاجتماعیة والثقافیة المؤثرة على الإساءة للطفل المعاق ذهنیا فی المجتمع الکویتی: دراسة حالة. مجلة البحث العلمی فی التربیة: جامعة عین شمس - کلیة البنات للآداب والعلوم والتربیة، ع14, ج1، 885 - 931. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/714664
    3. علی,عبدالله بنیان، و منجد ,محمد حسن نجادات. (2013). أنماط إساءة معاملة الأبناء ذوی الاحتیاجات الخاصة من قبل الوالدین فی مدینة الطائف وعلاقتها ببعض المتغیرات. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس: رابطة التربویین العرب، ع 38, ج 2، 57 - 80. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/471576
    4.  عبدالکریم,علي محمد الکساب، وخلیل, انتصار العشا. (2015). واقع العنف الأسری ضد الأطفال فی المجتمع الأردنی من وجهة نظر الأطفال أنفسهم.مجلة الطفولة العربیة: الجمعیة الکویتیة لتقدم الطفولة العربیة، مج16, ع64، 33 - 62. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/700905
    5. محمود,علي محمد بهرام، و علی, نبيل سلیمان، و عیسى, مريم الشیراوی. (2011). إساءة معاملة الأطفال ذوی الإعاقة ذهنیاً وعلاقتها بالسلوک العدوانی لدیهم فی دولة الکویت (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة الخلیج العربی، المنامة. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/728106
    6. الاسعد,فاتن . (2014). ,العنف الاسری ضد الاطفال فی الاسرة الاردنیة: دراسة میدانیة فی مدینة اربد (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة الیرموک، اربد. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/723171
    7. بن علی,فهد الزهرانی . (2010). العنف الأسری الموجه ضد الأطفال فی المراحل الدراسیة من عمر (7 - 18) بمنطقة تبوک فی المملکة العربیة السعودیة (رسالة دکتوراه غیر منشورة). جامعة مؤتة، الکرک. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/787541
    8.  رجب,مرفت صابر. (2017). إساءة المعاملة وعلاقتها بالمهارات الاجتماعیة لدى الأطفال ذوی الإعاقة ذهنیا القابلین للتعلم فی ضوء عدة متغیراتدراسات الطفولة: جامعة عین شمس - کلیة الدراسات العلیا للطفولة، مج20, ع77، 1 - 11. مسترجع منhttp://search.mandumah.com/Record/912462
    9.  أبو شریف,لبيبة. (1991). الأنماط السلوکیة غیر التکیفیة للأطفال المعوقین عقلیاً والمرتبطة بإیقاع الإساءة البدنیة علیهم من قبل والدیهم. رسالة ماجستیر غیر منشورة، الجامعة الأردنیة، عمان، الأردن.

    10.  محمد,منال محروس الطملاوی.(2011) .الإساءة الوالدیة للأطفال التوحدیین: دراسة لوضع برنامج إرشادی للتوعیة الوالدیة من منظور طریقة العمل مع الجماعات . مجلة دراسات فی الخدمة الاجتماعیة والعلوم الانسانیة: جامعة حلوان - کلیة الخدمة الاجتماعیة ع 31, ج 6 (2011): 2413 - 2476. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/193834

    11.  بن عبدالعزیز,وليد الخراشی، ومعن خلیل العمر . (2012). العوامل المرتبطة بالعنف الاسری: دراسة میدانیة على عینة من المتعرضین للعنف فی مدینة الریاض (رسالة دکتوراه غیر منشورة). جامعة نایف العربیة للعلوم الامنیة، الریاض. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/535261

    1. بن أحمد,يوسف الرمیح. (2013). العنف الأسری ضد الأطفال: دراسة میدانیة فی محافظة عنیزة بمنطقة القصیم. مجلة البحوث الأمنیة: کلیة الملک فهد الأمنیة - مرکز البحوث والدراسات، مج 22, ع 54، 73-101.   مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/455115

     

    2)    المراجع العربية المترجمة

    Translation of the Arabic References

     Marawah, R. A.A. (2010). Psychological and social abuse towards children with disabilities in the United Arab Emirates based on some variables). Arab Childhood Journal: The Kuwaiti Association for the Advancement of Arab Childhood, Vol. 12, p. 45, 68-98. Retrieved from http://search.mandumah.com/Record/86034

    2. Hussein, S. A. E. (2013). Social and cultural factors affecting the abuse of mentally handicapped children in Kuwaiti society: a case study. Journal of Scientific Research in Education: Ain Shams University - Girls Faculty of Arts, Sciences and Education, No. 14, C1, 885-931. Retrieved from http://search.mandumah.com/Record/714664

    3. Ali, A. B.& Munjid M. H. N. (2013). Patterns of abuse of children with special needs by parents in Taif city and their relationship to some variables. Arab Studies in Education and Psychology: Arab Educators Association, p. 38, C2, 57-80. Retrieved from http://search.mandumah.com/Record/471576

    4. Abdul-Karim, A. M, & Entsar, K.A. (2015). The reality of domestic violence against children in Jordanian society from the point of view of the children themselves. The Arab Childhood Review: The Kuwaiti Association for the Advancement of Arab Childhood, Vol. 16, Issue 64, 33-62. Retrieved from http://search.mandumah.com/Record/700905

    5. Mahmoud, A M. B &Nabil A. S, & Maryam I. Sh. (2011). Mental abuse of children with disabilities and its relationship to aggressive behavior in the State of Kuwait (unpublished master's thesis). Arabian Gulf University, Manama. Retrieved from http://search.mandumah.com/Record/728106

    6.Elasaed, F. (2014). Domestic violence against children in the Jordanian family: a field study in the city of Irbid (unpublished master's thesis). Yarmouk University, Irbid. Retrieved from http://search.mandumah.com/Record/723171

    7. Bin Ali, Fahd Al-Zahrani. (2010). Domestic violence directed against children in the academic stages of (7-18) in the Tabuk region in the Kingdom of Saudi Arabia (unpublished PhD thesis). Mu'ta University, Karak. Retrieved from http://search.mandumah.com/Record/787541

    8. Rajab, M. S. (2017). Abuse and its relationship to social skills among children with intellectual disabilities who are able to learn based on several variables. Childhood Studies: Ain Shams University - Faculty of Higher Studies of Childhood, Volume 20, Issue 77, 1 - 11. Retrieved from http://search.mandumah.com/Record/912462

    8. Abu Sharif, L. (1991). Non-adaptive behavioral patterns of children with mental disabilities associated with the infliction of physical abuse on them by their parents. Unpublished Master's thesis, University of Jordan, Amman, Jordan.

    10. Muhammad, M. M. A. (2011). Parental abuse of autistic children: A study for developing a counseling program for parenting awareness from the perspective of how to work with groups. Journal of Studies in Social Service and Human Sciences: Helwan University - Faculty of Social Work No. 31, C6 (2011): 2413-2476. Retrieved from http://search.mandumah.com/Record/193834

    11. Bin Abdul Aziz, W. A, & Maan Kh. A. (2012). Factors related to domestic violence: a field study on a sample of victims of violence in the city of Riyadh (unpublished PhD thesis). Naif Arab University for Security Sciences, Riyadh. Retrieved from http://search.mandumah.com/Record/535261

    . 12. Bin Ahmed & Yusef .A (2013). Domestic Violence Against Children: A Field Study in Unaizah Governorate, Al-Qassim Region. Journal of Security Research: King Fahd Security Faculty - Research and Studies Center, Volume 22, pp. 54, 73-101. Retrieved

     

    3)    المراجع الأجنية

    English refrences

    1.  Brown, H. (2002). Safeguarding adults and children with disabilities against abuse. Council of Europe.‏
    2. Crowley, E. P. (2016). Preventing Abuse and Neglect in the Lives of Children with Disabilities. In Preventing Abuse and Neglect in the Lives of Children with Disabilities               (pp. 239-266). Springer, Cham.‏
    3. Devries, K. M., Kyegombe, N., Zuurmond, M., Parkes, J., Child, J. C., Walakira, E. J., & Naker, D. (2014). Violence against primary school children with disabilities in Uganda: a cross-sectional study. BMC public health, 14(1), 1017.‏
    4. Fluke, J. D., Shusterman, G. R., Hollinshead, D. M., & Yuan, Y. Y. T. (2008). Longitudinal analysis of repeated child abuse reporting and victimization: Multistate analysis of associated factors. Child maltreatment, 13(1),   76-88.‏               http://cmx.sagepub.com/cgi/content/abstract/13/1/76
    5. Groce, N. E. (2005). Violence against disabled children: UN Secretary Generals report on violence against children thematic group on violence against disabled children: findings and recommendations
    6.   Helton, J. J., Gochez-Kerr, T., & Gruber, E. (2018). Sexual Abuse of Children With Learning Disabilities. Child Maltreatment, 23(2), 157–165. https://doi.org/10.1177/1077559517733814

             http://cmx.sagepub.com/cgi/content/abstract/2/1/52

    1. Hughes, K., Bellis, M. A., Jones, L., Wood, S., Bates, G., Eckley, L& Officer, A. (2012). Prevalence and risk of violence against adults with disabilities: a systematic review and meta-analysis of observational studies. The Lancet, 379(9826), 1621-1629.‏
    2. Karakuş, Ö. (2012). Relation between childhood abuse and self esteem in adolescence. Journal of Human Sciences, 9(2), 753-763.
    3.   Koivula, T., Ellonen, N., Janson, S., Jernbro, C., Huhtala, H., & Paavilainen, E. (2018). Psychological and physical violence towards children with disabilities in Finland and Sweden. Journal of Child Health Care, 22(3), 317–331. https://doi.org/10.1177/1367493518757379
    4. Leeb, R. T., Bitsko, R. H., Merrick, M. T., & Armour, B. S. (2012). Does childhood disability increase risk for child abuse and neglect?. Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities, 5(1), 4-31.
    5. Marsland, D., Oakes, P., & White, C. (2007). Abuse in care? The identification of early indicators of the abuse of people with learning disabilities in residential settings. The Journal of Adult Protection, 9(4), 6-20.‏
    6. Ministry of Health. ( 2016). The Prevention and Management of Abuse:Guide for services funded by Disability Support Services. Wellington: Ministry of Health.https://www.health.govt.nz/publication/prevention-and-management-abuse-guide-services-funded-disability-support-services.
    7. Morrow, K. B., & Sorell, G. T. (1989). Factors affecting self-esteem, depression, and negative behaviors in sexually abused female adolescents. Journal of Marriage and the Family, 677-686
    8. Petersilia, J. R. (2001). Crime victims with developmental disabilities: A review essay. Criminal Justice and Behavior, 28(6), 655-694.‏
    9. Sobsey, D., D. Wells, R. Lucardie, & S. Mansell. (1995). Violence and Disability:An Annotated Bibliography. Baltimore, MD: Brookes Publishing.
    10. Sullivan, P. M., & Knutson, J. F. (2000). Maltreatment and disabilities: A population-based epidemiological study. Child abuse & neglect, 24(10), 1257-1273.‏
    11. Thornberry, C., & Olson, K. (2005). The Abuse of Individuals with Developmental Disabilities. Developmental Disabilities Bulletin, 33,                1-19.
    12.   Turner, H. A., Vanderminden, J., Finkelhor, D., Hamby, S., & Shattuck, A. (2011). Disability and Victimization in a National Sample of Children and Youth. Child Maltreatment, 16(4), 275–286. https://doi.org/10.1177/1077559511427178
    13. Ulloa Flores, R. E., & Navarro Machuca, I. G. (2011). Prevalence of the different types of maltreatment in adolescents with psychopathology. A descriptive study. Salud Mental, 34(3), 219-225.
    14. Weiss, J. A., Waechter, R., Wekerle, C., & MAP Research Team. (2011). The impact of emotional abuse on psychological distress among child protective services-involved adolescents with borderline-to-mild intellectual disability. Journal of Child & Adolescent Trauma, 4(2), 142-159.‏

    10. Whitfield, C. L., Anda, R. F., Dube, S. R., & Felitti, V. J. (2003). Violent childhood experiences and the risk of intimate partner violence in adults: Assessment in a large health maintenance organization. Journal of interpersonal violence, 18(2), 166-185.‏

    11. World Health Organization. Adverse Childhood Experiences International Questionnaire. In Adverse Childhood Experiences International Questionnaire (ACE-IQ). [website]: Geneva: WHO, 2018. http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/activities/adverse_childhood_ex

    1. World Health Organization. (‎2006)‎. Preventing child maltreatment : a guide to taking action and generating evidence / World Health Organization and International Society for Prevention of Child Abuse and Neglect. World Health Organization. https://apps.who.int/iris/handle/10665/43499
    2. Zand, D. H., Pierce, K. J., Nibras, S., & Maxim, R. (2015). Parental risk for the maltreatment of developmentally delayed/disabled children. Clinical pediatrics, 54(3),                290-292.