فاعلية الإرشاد السلوکي الجدلي في خفض بعض أعراض اضطراب الشخصية الحدية لدى عينة من طالبات المرحلة الجامعية Effectiveness of Dialectical Behavior Counseling in Reducing some Symptoms of Borderline Personality Disorder among Female Students of University

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

أستاذ علم النفس المشارک- قسم التربية وعلم النفس - جامعة تبوک

المستخلص

هدف البحث إلى إعداد برنامج إرشادي مستند للعلاج السلوکي الجدلي والتحقق من فاعليته في خفض بعض أعراض الشخصية الحدية لدى عينة من طالبات المرحلة الجامعية. تم تطبيق البرنامج  الذي تکون من (24) جلسة جماعية، مدة کل جلسة (90) دقيقة، بحيث استغرق تنفيذ البرنامج (12) أسبوعًا، على عينة صغيرة جدًا مکونة من ثلاث طالبات من جامعة تبوک مصابات باضطراب الشخصية الحدية. وتوصلت النتائج إلى  وجود تأثير کبير للبرنامج في خفض بعض أعراض اضطراب الشخصية الحدية (سوء الاستقرار الانفعالي، اضطراب الهوية، العلاقات السلبية مع الآخرين، الاندفاعية وإيذاء الذات) والدرجة الکلية للمقياس، مما دل على فاعلية البرنامج. کما أظهرت النتائج استمرار تأثير البرنامج إلى القياس التتبعي. تمت مناقشة النتائج وتفسيرها في ضوء نتائج الأبحاث السابقة، واختتمت الباحثة هذا البحث بمجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة.
The study aimed to prepare  a counseling program  based on the dialectical behavior therapy (DBT) and verify its effectiveness in reducing some symptoms of borderline personality disorder (BPD) among a sample of undergraduate female students. The counseling program consisted of (24) group sessions, the duration of each session (90) minutes, so that the program took (12)  weeks to implement on a very small sample of three female students at the University of Tabuk with borderline personality disorder. The study found a significant effect of the program in reducing some  symptoms of borderline personality disorder (emotional instability, identity disorder, negative relationships with others, impulsivity and self-harm) and the total score of the scale, which indicated the effectiveness of the program. The results also showed the continued impact of the program to the follow up test. The above results were discussed in light of the previous studies. Recommendations and future researches were suggested.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


            المراجع العربية

أبو زید، أحمد (2017). فاعلیة التدریب على الیقظة العقلیة کمدخل سلوکی جدلی فی خفض صعوبات التنظیم الانفعالی لدى الطالبات ذوات اضطراب الشخصیة الحدیة وأثره على أعراض هذا الاضطراب. مجلة الإرشاد النفسی، 51، 1-68.
الشمایلة، آلاء (2016). فاعلیة الإرشاد الجمعی المستند الى العلاج الجدلی السلوکی فی خفض الاندفاعیة والسلوک التخریبی لدى طالبات الصف العاشر (رسالة ماجستیر غیر منشورة). کلیة الدراسات العلیا، الجامعة الهاشمیة، الأردن.
بشری، صمویل؛ المجدوب، علا؛ والحدیبی، مصطفى (2017). أعراض اضطراب الشخصیة الحدیة فی ضوء بعض المتغیرات الدیموجرافیة لدى المعلمات المتزوجات. مجلة کلیة التربیة- جامعة أسیوط، 33(2)، 461-494.
خوج، حنان (2014). اضطراب الشخصیة الحدیة: دراسة مقارنة بین طالبات المرحلة الثانویة وطالبات الثانویة وطالبات الجامعة بالتخصصات العلمیة والأدبیة بالمملکة العربیة السعودیة. المجلة التربویة – جامعة الکویت، 28 (111)، 107-144.
سلیمان، عبد الرحمن (2010). العلاج السلوکی الجدلی (الدیالیکتیکی) کعلاج لسلوک تدمیر الذات: إطار نظری. مجلة علم النفس، 23 (84)، 6-27.
الشافعی، نهلة (2018). فعالیة الإرشاد السلوکی الجدلی فی خفض الحساسیة الانفعالیة السلبیة لدى طلاب الجامعة. مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، 104، 167- 210.
عربیات، إیمان (2017). فاعلیة برنامج إرشادی سلوکی جدلی جمعی فی خفض أعراض اضطراب ما بعد الصدمة وتحسین مستوى التکیف النفسی والاجتماعی والتحصیل الدراسی لدى عینة من الأطفال السوریین فی الأردن (رسالة دکتوراه غیر منشورة). جامعة العلوم الإسلامیة العالمیة، الأردن.
العریان، أشرف (2018). فاعلیة برنامج سلوکی جدلی لعلاج اعراض الاندفاعیة المؤدیة لاحتمالات إیذاء الذات لدى عینة من مضطربی الشخصیة الحدیة (رسالة دکتوراه غیر منشورة). جامعة المنصورة، مصر.
عطا الله، مصطفى (2018). فاعلیة برنامج إرشادی معرفی سلوکی فی تخفیف بعض أعراض اضطراب الشخصیة الحدیة: دراسة حالة. مجلة الإرشاد النفسی، 56، 277-320.
محمد، فاطمة (2019). فعالیة برنامج إرشادی تکاملی لتخفیف العواقب الناتجة عن الإساءة فی الطفولة فی خفض اضطراب الشخصیة الحدیة لدى عینة من الراشدات. مجلة الإرشاد النفسی، 57، 259-317.
منصور، رحاب (2015). فاعلیة العلاج القائم على التعقل فی تخفیف حدة بعض أعراض اضطراب الشخصیة الحدیة لدى عینة من طلاب الجامعة (رسالة دکتوراه غیر منشورة). کلیة التربیة، جامعة بنها، مصر.

1)              المراجع العربية مترجمة

Translation of the Arabic References
Abu Zaid, Ahmad (2017). The effectiveness of training on mental alertness as a controversial behavioral input in reducing the difficulties of emotional regulation among students with borderline personality disorder and its impact on the symptoms of this disorder. Journal of Psychological Counseling, 51, 1-68.
Alshamayla, Alaa (2016). The effectiveness of group counseling based on behavioral dialectic therapy in reducing impulsivity and disruptive behavior among tenth grade students (Unpublished Master's thesis). Faculty of Postgraduate Studies, Hashemite University, Jordan.
Bushra, Samuel., Majdoub, Ola & Al-Hibi, Mustafa (2017). Symptoms of borderline personality disorder in light of some demographic variables among married teachers. University of Assiut, Journal of the Faculty of Education, 33 (2), 461-494.
Khoj, Hanan (2014). Borderline personality disorder: A comparative study between high school and high school students and university students in scientific and literary majors in the Kingdom of Saudi Arabia. University of Kuwait. The Educational Journal, 28 (111), 107-144.
Sulaiman, Abdul-Rahman (2010). Dialectical behavior therapy as a treatment for self-destructive behavior: A theoretical framework. Journal of Psychology, 23 (84), 6-27.
Alshafie, Nahla (2018). The effectiveness of controversial behavioral counseling in reducing the negative emotional sensitivity of university students. Association of Arab Educators, Arab Studies in Education and Psychology, (104), 167- 210.
Arabiyat, Iman (2017). The effectiveness of a collectively controversial behavioral counseling program in reducing PTSD symptoms and improving the level of psychological and social adjustment and academic achievement of a sample of Syrian children in Jordan (Unpublished PhD Diss.). The International University of Islamic Sciences, Jordan.
Al-Iryan, Ashraf (2018). The effectiveness of a controversial behavioral program for treating impulsivity symptoms leading to potential self-harm in a sample of borderline personality disorders, (Unpublished PhD Diss.). Mansoura University, Egypt.
Atallah, Mustafa (2018). The Effectiveness of a Behavioral Counseling Program in Alleviating Some Symptoms of Borderline Personality Disorder: A Case Study. Journal of Psychological Counselling, 56, 277-320.
Muhammad, Fatema (2019). The effectiveness of an integrated counselling program to alleviate the consequences of childhood abuse in reducing borderline personality disorder among a sample of adult women. Journal of Psychological Counselling, 57, 259-317.
Mansour, Rehab (2015). The effectiveness of mindfulness-based treatment in alleviating some symptoms of borderline personality disorder among a sample of university students, (Unpublished PhD Diss.). Faculty of Education, Benha University, Egypt.

2)              المراجع الأجنبية:

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: Author.
Behn, A., Herpertz, S., & Krause, M. (2018). The interaction between depression and personality dysfunction: State of the art, current challenges, and future directions. PSYKHE, 27(2), 1-12.
Chaudhary, N., & Hasan, S. (2017). Treatment outcomes of dialectical behavior therapy on the level of suicide severity and distress tolerance in suicidal patients. International Journal of Scientific and Engineering Research, 8(9), 462-467.
Dimeff, L., & Linehan, M. (2001). Dialectical behavior therapy in a nutshell. The California Psychologist, 34, 10-13.
Elices, M., Soler, J., Feliu-Soler, A., Carmona, C., Tiana, T., Pascual, J., … Álvarez, E. (2017). Combining emotion regulation and mindfulness skills for preventing depression relapse: a randomized-controlled study. Borderline Personality Disorder and Emotion Dysregulation, 4, 13. doi:10. 1186/s40479-017-0064-6
Ferreira, C. (2012). The effects of a modified dialectical behavior therapy program on male inmates' coping skills (Doctoral dissertation). School of Professional Psychology, Pacific University, Forest Grove, OR, USA.
Goethem, A., Mulders, D., Muris, M., Arntz, A., & Egger, J. (2012). Reduction of self-injury and improvement of coping behavior during dialectical behavior therapy (DBT) of patients with borderline personality disorder. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 12(1) 21-34.
Gold, N., & Kyratsous, M. (2017). Self and identity in borderline personality disorder: Agency and mental time travel. J Eval Clin Pract, 23(5), 1020-1028.
Guilé, J., Boissel, L., Alaux-Cantin, S., & De La Rivière, S. (2018). Borderline personality disorder in adolescents: prevalence, diagnosis, and treatment strategies.  Adolesc Health Med Ther, 9, 199-210.
Juanmartí, F.,  & Lizerett, N. (2017). The efficacy of psychotherapy for borderline personality disorder: A review. Psychologist Papers, 38(2), pp. 148-156.
Kaess, M.,  Brunner, R., &  Chanen, A. (2014). Borderline personality disorder in adolescence. Pediatrics, 134(4), 782-793.
Leichsenring, F. (1997). Development and first result of borderline personality inventory. Journal of Personality Assessment, 73 (1), 45-63.
Linehan, M. (1993). Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder. New York: Guilford Press.
Linehan, M. (2015). DBT skills training handouts and worksheets, second edition. New York: Guilford press.
Linehan, M., & Wilks, C. (2015). The course and evolution of dialectical behavior therapy. American Journal of Psychotherapy, 69(2), 97-110.
Marco, J., García-Palacios, A., & Botella, C. (2013). Dialectical behavioral therapy for oppositional defiant disorder in adolescents: A case series. Psicothema, 25(2), 158-163.
May, J.,  Richardi, T., &  Barth, K. (2016). Dialectical behavior therapy as treatment for borderline personality disorder. Ment Health Clin, 6(2), 62-67.
McKay, M., Wood, J., & Brantley, J. (2007). The dialectical behavior therapy skills workbook: Practical DBT exercises for learning mindfulness, interpersonal effectiveness, emotion regulation, and distress tolerance. California, USA: New Harbinger Publications.
Morey, L. (1991). The personality assessment inventory professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
National Health and Medical Research Council. (2013). Clinical practice guideline for the management of borderline personality disorder 2012. Canberra: National Health and Medical Research Council.
Probst, T., O'Rourke, T., Decker, V., Kiebling, E., Meyer, S., Bofinger, C., . . ., Pieh, C. (2019). Effectiveness of a 5-week inpatient dialectical behavior therapy for borderline personality disorder. J Psychiatr Pract,   25(3), 192-198.
Roosen, M., Safer, D., Adler, S., Cebolla, A., & Strien, T. (2012). Group dialectical behavior therapy adapted for obese emotional eaters; a pilot study. Nutricion Hospitalaria, 27(4), 1141-1147.
Tomlinson, M. (2015). The impact of dialectical behavior therapy on aggression, anger, and hostility in a forensic psychiatric population (Master thesis). The University of Western Ontario, Canada.
Weiner, S., Ensink, K., & Normandin, L. (2018). Psychotherapy for borderline personality disorder in adolescents. Psychiatric Clinics of North America, 41(4), 729-746.
Winsper, C., Bilgin, A., Thompson, A., Marwaha, S., & Chanen, A. The prevalence of personality disorders in the community: A global systematic review and meta-analysis. The British Journal of Psychiatry, 1-10.