فاعلية شبکات التواصل الإلکتروني باستخدام المدونات التعليمية في تنمية مهارات الإنترنت لدى طلاب المرحلة الإعدادية The effectiveness of electronic networks using educational blogs to develop Internet skills for middle school students

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

مدرس بقسم تکنولوجيا التعليمکليـة التربيــة النوعيـة – جامعـة عـين شمـس

المستخلص

هدف هذا البحث إلى الکشف عن فاعلية استخدام المدونة التعليمية في تنمية مهارات الإنترنت لدي طلاب الصف الثالث الإعدادي لمادة الحاسب الآلي وتکونت عينة البحث من 60 طالباً من طلاب الصف الثالث الإعدادي بمدرسة الجامعة الإسلامية الإعدادية التابعة لإدارة الزيتون التعليمية واستخدمت الباحثة منهج شبه التجريبي ذو المجموعة التجريبية، الضابطة " قبلي – بعدي ". وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي للجوانب المعرفية وبطاقة ملاحظة لقياس الأداء المهارى وتم إعداد مواد وأدوات الدراسة، وصلت نتائج البحث إلى يوجد فرق ذا دلالة إحصائية عند مستوي (< 0.05) بين متوسطي درجات الطلاب أفراد العينة في الاختبار التحصيلي للجوانب المعرفية وبطاقة الملاحظة لقياس الأداء المهارى بين التطبيق البعدي خالية من إثر التطبيق القبلي لصالح البعدي. توجد علاقة ارتباطية موجبة بين نتيجة الاختبار التحصيلي للجوانب المعرفية وبين نتائج بطاقة الملاحظة خالية من إثر التطبيق القبلي لصالح البعدي.
This research aimed at the effectiveness of the use of the educational blog in developing Internet skills for students of the third year of middle school for computers. The research sample consisted of 60 students from the third year of middle school at the Islamic University Preparatory School affiliated to the Zeitoun Educational Administration. The researcher used a semi-experimental approach with an experimental group, the control. Before me - after me. "The study tools consisted of an achievement test for the cognitive aspects and a note card for measuring skill performance. The study materials and tools were prepared. The results of the research reached that there is a statistically significant difference at the level (<0.05) between the average scores of students in the sample individuals in the achievement test of cognitive aspects and the note card to measure the skill performance Among the post-application is free from the effect of the tribal application in favor of Al-Baadi. There is a positive correlation between the result of the achievement test of the cognitive aspects and the results of the note card free from the effect of pre-application in favor of Al-Baadi.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


            المراجع العربية

أوریلی، تیم (2009) ما هو الجیل الثانی للویب Web2. 0 ترجمة مازن الضراب، استرجاعها من www. magzen. com. sa/what-is-web2/page1. htm
إبراهیم عبد الوکیل الفار (2012) تربویات تکنولوجیا القرن الحادی والعشرین تکنولوجیا ویب (2. 0) الدلتا لتکنولوجیا الحاسبات، جامعة طنطا، کلیة التربیة.
انهار على إمام ربیع، زینب حامد السلامی (أبریل 2010) تصمیم نموذج للتلمذة المعرفیة قائم على تطبیقات الویب 2. 0 فی بیئة تعلم الکترونیة وأثره علی التحصیل المعرفی ومهارات مناقشة وتفسیر النتائج الإحصائیة لدی طالبات الدراسات العلیا وآرائهن نحوه. مجلة تکنولوجیا التعلیم. القاهرة: الجمعیة المصریة لتکنولوجیا التعلیم 61-129
حیدر عبد اللطیف، والمصلحی، محمد (2006) دور المدرسة کمجتمع مهنی فی بناء ثقافة التعلم وتنمیتها، مجلة کلیة التربیة، جامعة الإمارات العربیة المتحدة، 21 (23)، 31-58.
زینب محمد حسن خلیفة (2015) اثر طریقتی التعلم بالوسائط المتعددة التفاعلیة والتعلم الإلکترونی التشارکی عبر الإنترنت فی إکساب مهارات استخدام العروض الضوئیة للطالبات المنتسبات بکلیة التربیة، جامعة عین شمس.
عبد الرحمن عدس (1997)، دلیل المعلم فی بناء الاختبارات التحصیلیة، الأردن – دار الفکر
سناء محمد سلیمان (2015) التعلم التعاونی (أسسه – استراتیجیاته – تطبیقاته). عالم الکتب
شیماء إسماعیل عباس (2007) المدونات المصریة علی الشبکة العنکبوتیة العالمیة مصدر للمعلومات مع إشارة خاصة لمدونات المکتبات ومدونات المکتبین Cybraians journal.
فوزیة بنت عبد الله المدهونی (2017) فاعلیة استخدام المدونات التعلیمیة فی تنمیة التحصیل الدراسی والاتجاه نحوها لدی طالبات جامعة القصیم. رسالة دکتوراه غیر منشورة. کلیة التربیة، جامعة القصیم، المملکة العربیة السعودیة.
محمد عبد الحمید أحمد (2009) المدونات الإعلام البدیل. عالم الکتب.
هند الخلیفة (2007) توظیف تقنیات الویب2. 0 فی خدمة التعلیم والتدریب الإلکترونی https://www.ali9.net/vb/showthread. php?p=38467

1)              المراجع العربية مترجمة

Translation of the Arabic References
O'Reilly, Tim (2009). What is the Second Generation of Web2. 0. (Translated by Mazen Al-Darrab), retrieved from
Ibrahim Abdul-Wakil Al-Far (2012). Education Technology Twenty-first Century Web Technology (2.0). Delta for Computer Technology, Tanta University, Faculty of Education.
Rabie, Anhar Ali Imam & Al-Salami, Zainab Hamed (April 2010) .Collapsed into designing a cognitive apprenticeship model based on Web 2.0 applications in an electronic learning environment and its impact on cognitive achievement and the skills of discussing and interpreting the statistical results of female graduate students and their views on it.  Education Technology Journal, 20 (2),  Egyptian Association for Educational Technology, 61-129.
Haidar Abdul Latif and Al-Moslehi, Muhammad (2006). The school's role as a professional community in building and developing a culture of learning, Journal of College of Education, United Arab Emirates University, 21 (23), 31-58.
Khalifah, Zainab Muhammad (2015). The effect of the interactive multimedia learning and participatory e-learning methods via the Internet on acquiring the skills of using the visual presentations for female students affiliated with the College of Education, Education Technology: Studies and Research. Special Issue, May 2009.
Adas, Abdul-Rahman (1997). The teacher's guide to building achievement tests. Dar Al-Fikr.
Soliman, Sanaa Muhammad (2015).Collaborative Learning (Foundations - Strategies - Applications). Alam AL Kotob.
Abbas, Shaima Ismail (2007) Egyptian blogs on the World Wide Web: a source of information with special reference to library blogs and cybraians journal blogs. Recent Trends in Library and Information: Academic Library, 16 (33), 299-327.
Al-Madhouni, Fawzia bint Abdullah (2017). The effectiveness of using educational codes in the development of academic achievement and the trend towards them among female students of Qassim University. (Unpublished PhD Diss.). College of Education, Qassim University.
Ahmad, Muhammad Abdul-Hamid (2009). Blogs: The Alternative Media. Alam AL Kotob.
Al- Khalifa, Hind (2007). The Use of Web Technologies 2. 0 in the service of education and e-training. https://www.ali9.net/vb/showthread. php?p=38467

2)              المراجع الأجنبية:

Akubult, Y. and Kiyici M. (2007) Instructional use weblogs. Turkish online journal of Distance Education.
Avery, l. M. (2003). Knowledge, Identity, and Teachers' Multiple Communities of practice. Ph. D dissertation, Cornell University, New York, USA. Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3104492).
Boyd, S. (2007). Are you Ready for Social Software?. Retrieved from https://www. citeulike. org/group/1840/article/1158667
Ciesielka, D. (2008) Uding a wiki to meet Graduate Nursing Education Competencies in Collaboration and Community Health. Journal of Nursing Education, 47(10), 473-476, ProQuest Medical Library (Document ID: 1567871481).
Dron, J. (2007). Designing the Un designable: Social Software an Control Educational Technology & Society, 10(3), 60-71.
Dyrli, O. (2005). School blogs. District Administration. 41(10). p69.
Elgort, I. Smith, A; & Toland, J. (2008). Is wiki an effective platform for group course work?. Australian Journal of Educational Technology, 24(2), 195-210.
Farmer, J. & Bragg, A. (2005) Blogs @ anywhere: High fidelity online communication. Paper presented at ascilite Conference, Sydney, Australia.
Giacoppo, A. (2007). Integrating Social Software into a Student Teacher Education Program: Enabling Discourse, Knowledge Sharing, and Development in a community of learning. Ph. D. dissertation, new York 3278618).
Gilbert, Dabbagh, N. (2005) How to structure Online Discussions for Meaningful Discourse: A case study, British Journal of Educational Technology, 36 (I), 5-18.
Gorissen, P. (2006) Social Software in Het Onderwijs, Retrieved from https://www. gorissen. info/Pierre/files/socialsoftwarev2p0. pdf
Kesim, E. & Agaoglu, E. (2007) A paradigm shift in distance education: web 2. 0 and social software. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 8(3), 66-75.
Kirkpatrick, D. (2011) The Facebook Effect: The inside story of the company that is connecting the world 1 February, USA: Simon & Schuster.
Kloos, martin. (2006) Communities of practice 2. 0: How blogs, wikis and Social Bokkmarking offer facilities that support learning in Practice in Communities of practice Master's Thesis, university of Amsterdam, Amsterdam. Retrieved from https://www. martinkloos. nl/thesis-M. Kloos. pdf
Kuzu, A. (2007). Views of pre-service teachers on blog use for instruction and social interaction. Turkish online journal of Distance Education, 8(3), 34-51.
McLoughlin, C., & Lee, m. (2007) Social Software an Participatory Learning: Extending Pedagogical Choices with technology Affordances in the Web 2. 0 Era in R. Atkinson and C. McBeath (ED), ICT: Providing Choices for Learners and Learning. Proceedings of the 24th ASCILITE Conference, 664-675.
Miller, R. (2017) Communities of practice the utility of web-based Communication tools in Assisting New Adult, Online learners' Transition to Formal Distance.
Mitrano, T. (2008) Facebook 2. 0 EDUCAUSE Review, 43 (2) March/April Retrieved https://connect. educause. edu/Library/EDUCAUSE+Review/Facebook20/46324?time=1207135143
Owen, M. el al. (2006) Social Software and Learning. Bristol: Future lab Retrieved from https://www. futurelab. org. uk/resources/documents/openingeducation/social_software_report. pdf
Pankhurst, R. & Marsch, D. (2008) Communities of practice: Using the open web  as a Collaborative Learning Platform. Retrieved from https://www. hal. archivesouvertes. fr/docs/00/29/18/74/PDF/panckhurst_marsch-final. pdf
Ray, J. (2006). Welcome to the blogsphere: The educational use of blogs. Kappa Delta Pi Record, Summer, 155-177.
Richardson, Will. (2006) Blogs, Wikis, Podcasts, and other powerful web tools for classrooms. Corwin Press.
Wang, J. and Fang, Y. (2005) Benefits of cooperative learning in weblog networks. Online submission. Retrieved, May 15, 2011, from:
White, James. (2007) Knowledge Sharing a Human Resource Community of Practices for Vurse Practitioners, PhD, dissertation Walden University, Minnesota, USA, ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3252829)
Xie, Y. & Sharma, P. (2004). Students' lived experience of using weblogs in a class: an exploratory study. Association for Educational Communications and technology, 27th, Chicago, IL, October 19-23, 2004, pp839-846.