اتجاهات معلمي و مشرفي اللغة العربية نحو مقرر لغتي الجميلة للمرحلة الابتدائية (دراسة ميدانية). Trends supervisors Arabic language teachers province Khamis about my new approach for the primary stage.

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

ماجستير مناهج وطرق تدريس عامة، قسم المناهج وطرق التدريس، کلية التربية، جامعة الملک خالد

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف على اتجاهات معلمي ومعلمات مادة اللغة العربية والمشرفين والمشرفات نحو منهج لغتي الجديد في المرحلة الابتدائية بمحافظة خميس مشيط. واعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي، کما طبق الباحث منهج تحليل المضمون على نتائج ومستخلصات البيانات التي تم الحصول عليها من خلال الاستبيان بهدف الحصول على فکرة عامة عن اتجاهات عينة البحث إزاء التساؤلات التي طرحتها الدراسة. وأهم نتائج البحث: 1- کشفت نتائج البحث أن اتجاهات معلمي ومشرفي اللغة العربية بالمرحلة الابتدائية نحو مقرر لغتي الجميلة کانت ايجابية. وأهم التوصيات: 1- مساعدة معلمي ومعلمات منهج اللغة العربية على التفريق بين الغايات والوسائل. 2- إعادة النظر في المنهج الجديد من حيث المحتوى والإخراج، بعد تطبيقه بخمس سنوات بما يتوافق مع المستجدات في تخصيص اللغة العربية. 3- ضرورة توعية أولياء الأمور التلاميذ بأهمية اللغة العربية وتشجيعهم على تحفيز أبنائهم للاهتمام بها معنويا وماديا. 4- ضرورة تامين الوسائل التعليمية التي تخدم منهج اللغة العربية الجديد بشکل مباشر والحرص على الجودة والتنوع في الاختيار، والحرص على تدريب معلمي اللغة العربية على استخدامها بمهارة عالية. 5- ضرورة الاهتمام باختيار المواد والخامات المناسبة التي تخدم منهج اللغة العربية وتوفيرها لمعلمين والتلاميذ، وضرورة توفير الدعم المادي لشراء المستلزمات والوسائل التعليمية الحديثة التي تساهم في تحقيق أهداف منهج اللغة العربية بالمرحلة الابتدائية. 6- ضرورة تهيئة القاعات والفصول المناسبة لتدريس اللغة العربية بالمدارس الابتدائية، وتزويدها بالوسائل التعليمية والتقنيات الحديثة التي تتناسب مع أعمار التلاميذ في المرحلة الابتدائية.
The most important objectives of the research: Identify trends teachers of Arabic language and supervisors and supervisors about my new approach in the primary province of Khamis. Research Methodology: - Researcher adopted a descriptive analytical method، as applied researcher curriculum content analysis of the results and extracts data that has been obtained through a questionnaire in order to get a general idea of ​​the trends in the research sample about the questions raised by the study. The most important results: 1 - Results of the study revealed that teachers and administrators trends in the Arabic language at the primary level decision about my beautiful were positive. The most important recommendations: 1 - help teachers approach the Arabic language to differentiate between ends and means. 2 - to reconsider the new curriculum in terms of content and output، five years after its implementation in line with the developments in the allocation of the Arabic language. 3 - The need to educate the parents of pupils of the importance of the Arabic language and encourage them to motivate their children to the attention of their morally and materially. 4 - The need to secure the educational tools that serve the Arabic language curriculum new direct and concern for the quality and diversity of choice، and careful training Arabic language teachers to use it skillfully. 5 - need to focus on the selection of appropriate materials and raw materials that serve the Arabic language curriculum and made available to teachers and students، and the need to provide financial support for the purchase of supplies and modern teaching aids that contribute to achieving the objectives of the Arabic language curriculum at the primary level. 6 - the need to create the appropriate halls and classrooms to teach Arabic language in primary schools، and providing them with educational and modern techniques that are commensurate with the age of the students at the elementary level.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  •             المراجع العربية

    أبو الخیر، جمال (1998م). مدخل إلى التربیة الفنیة. ط2، مکتبة الخبتى الثقافیة.

    الحارثى، زاید بن عجیر (1992 م). بناء الاستفتاءات وقیاس الاتجاهات مطابع جامعة أم القرى.

    الخطیب علم الدین عبد الرحمن (1988م) الأهداف التربویة. تصنیفها وتحدیدها السلوکی. مکتبة الفلاح.

    إبراهیم، لیلى حسنى، وفوزی، ویاسر محمود، (2004). مناهج وطرق تدریس التربیة الفنیة النظریة والتطبیق مکتبة الأنجلو.

    ابن منظور (1419هـ). محمد بن مکرم على بن على احمد بن حبقة الأنصاری / لسان العرب، الطبعة التاسعة صادر للطباعة والنشر

    شحاتة، حسن، والنجار، زینب(2003م). معجم المصطلحات التربویة والنفسیة، الدار المصریة اللبنانیة.

    الفیروز آبادی، مجد الدین محمد بن یعقوب(2006م). القاموس المحیط، دار نوبِلیس.

    اللقانی، أحمد حسین، والجمل، علی أحمد(2003م). معجم المصطلحات التربویة فی المناهج وطرق التدریس، الطبعة الثالثة، عالم الکتب.

    أکسفورد، ربیکا(1996). إستراتیجیات تعلم اللغة، ترجمة السید محمد دعدور، مکتبة الأنجلو المصریة.

    البجة، عبد الفتاح حسن. (2005). تعلیم مهارات اللغة العربیة وآدابها، ط2، دار الکتاب الجامعی.

    خاطر، محمود رشدی، وآخرون. (1989). طرق تدریس اللغة العربیة والتربیة الدینیة فی ضوء الاتجاهات التربویة الحدیثة، ط4، دار الثقافة.

    الخلیفة، حسن جعفر. (2003). فصول فی تدریس اللغة العربیة، ط2، مکتبة الرشد.

    الدهمانی، دخیل الله بن محمد(2002م). تقویم تدریبات کتاب قواعد اللغة العربیة للصف الثالث المتوسط فی ضوء مهارات النحو المناسبة للطلاب"، الکویت، جامعة الکویت، مجلس النشر العلمی، المجلة التربویة، المجلد السابع عشر، العدد 63،104-105.

    الزهرانی، مرضی غرم الله(2006م). فعالیة مجمعات تعلیمیة فی تنمیة المهارات اللغویة لدى طلاب المستوى الأول فی کلیة اللغة العربیة بجامعة أم القرى واتجاهاتهم نحوها"، رسالة دکتوراه(غیر منشورة)، مکة المکرمة، جامعة أم القرى، کلیة التربیة.

    س=رجیو، سبینی(1991). التربیة اللغویة للطفل، ترجمة فوزی عیسى، وعبد الفتاح حسن، دار الفکر العربی.

    السلیطی، ظبیة سعید(2002). تدریس النحو العربی فی ضوء الاتجاهات الحدیثة، الدار المصریة اللبنانیة.

     سمک، محمد صالح(1998). فن التدریس للتربیة اللغویة، دار الفکر العربی.

    شحاتة، حسن سید(2004). تعلیم اللغة العربیة بین النظریة والتطبیق، الطبعة السادسة، الدار المصریة اللبنانیة.

    طعیمة، رشدی أحمد(2004). تحلیل المحتوى فی العلوم الإنسانیة مفهومه أسسه استخداماته، دار الفکر العربی.

    طعیمة، رشدی أحمد، ومناع، محمد السید(2000). تدریس العربیة فی التعلیم العام نظریات وتجارب، دار الفکر العربی.

    عبد القادر، محمد(2000). فلسفة إعداد معلم اللغة العربیة، مکتبة النهضة العربیة.

    عصر، حسنی عبد الباری(000م). الاتجاهات الحدیثة لتدریس اللغة العربیة فی المرحلتین. الإعدادیة والثانویة، مرکز الإسکندریة للکتاب.

    وزارة التربیة والتعلیم والشباب بالإمارات العربیة المتحدة(2002). الوثیقة الوطنیة لمنهج اللغة العربیة للتعلیم العام فی دولة الإمارات العربیة المتحدة، وزارة التربیة والتعلیم والشباب، مرکز تطویر المناهج والمواد التعلیمیة.

    وزارة المعارف (1423هـ). وثیقة منهج اللغة العربیة فی التعلیم العام، الریاض، وزارة المعارف، التطویر التربوی.

    یونس، فتحی علی(2001). إستراتیجیات تعلیم اللغة العربیة فی المرحلة الثانویة، مطبعة الکتاب الحدیث.

    یونس، فتحی علی، وآخرون(1981). أساسیات تعلیم اللغة العربیة والتربیة الدینیة، دار الثقافة.

    1)              المراجع العربية مترجمة

    Translation of the Arabic References

    Abu al-Khair, Jamal (1998). An Introduction to Art Education. (2nd ed). The Cultural Khehbati Library.

    Al-Harithi, Zayed bin Ajeer (1992). Building Polls and Measuring Trends. Umm Al-Qura University Press.

    Al-Khatib, Alamuddeen, Abdul-Rahman. (1988). Educational Objectives. Its Behavioural Classification and Identification. Al Falah Library.

    Ibrahim, Laila Hosni & Fawzi, Yasser Mahmoud, (2004). Curricula and Methods of Teaching  Art Education, Theory and Application. The Anglo Egyptian Bookshop.

    Ibn Manzur, Muhammad bin Makram Ali bin Ali Ahmed bin Habqa al-Ansari. (1419 AH). Lisan Al-Arab, (9th ed). Dar Sader for printing and publishing.

    Shehata, Hassan, & Alnajjar, Zainab. (2003). Dictionary of Educational and Psychological Terms. Al Dar Al Masriah Al Lubnaniah.

    Al-Fayrouzabadi, Majd Al-Din Muhammad Ibn Ya`qub (2006). Al Qamoos Al Muheet. Dar Nobilis.

    Al-Lqani, Ahmad Hussein, & Al-Jamal, Ali Ahmad (2003). Glossary of Educational Terms in Curricula and Teaching Methods, (3rd ed). Alam AL Kotob.

    Oxford, Brecca (1996). Language Learning Strategies, (translated by Alsayed Mohamed Daadour), The Anglo Egyptian Bookshop.

    Al-Beja, Abdel-Fattah Hassan. (2005). Teaching Arabic Language Skills and Literature, (2nd ed). University Book House.

    Khater, Mahmoud Roshdy, Shehata, Hassan., Toaima, Rushdi Ahmad., Abdel Mawgoud, Muhammad Ezzat., Al Hammadi, Youssef. (1989). Methods of Teaching Arabic Language and Religious Education based on Modern Educational Trends, (4th ed). Dar Althaqafah.

    Alkhalipha, Hassan Jaafar. (2003). Chapters in Teaching Arabic, (2nd ed). Al-Rushd Library.

    Al-Dahmani, Dakhil- Allah Bin Muhammad (2002). Evaluating the training of the Arabic grammar book for the third intermediate grade based on appropriate grammar skills for students', Kuwait, University of Kuwait, Council of Academic Publication, The Educational Journal, 17(63), 104-105.

    Al-Zahrani, Mardi Ghorm- Allah (2006). The effectiveness of educational complexes in developing the language skills of first-level students in the Faculty of Arabic Language at Umm Al-Qura University and their attitudes towards it, (Unpublished PhD Diss.), Makkah, Umm Al-Qura University, Faculty of Education.

    Sergio, Spiny (1991). Language Education for the Child, (translated by Fawzi Issa and Abdel Fattah Hassan). Dar Elfikr Elarabi

    Al-Sulaiti, Saeed Abu Dhabi (2002). Teaching Arabic Grammar Based on Modern Trends. Al Dar Al Masriah Al Lubnaniah.

     Samak, Muhammad Salih (1998). The art of teaching for language education. Dar Elfikr Elarabi.

    Shehata, Hassan Sayed (2004). Teaching the Arabic language between theory and practice, (6th ed). Al Dar Al Masriah Al Lubnaniah.

    Toaima, Roshdi Ahmad (2004). Content Analysis in the Human Sciences, its Concept,Basis and Uses. Dar Elfikr Elarabi.

    Toaima, Roshdi Ahmad & and Manna, Muhammad Al-Sayed (2000). Teaching Arabic in General Education Theories and Experiences. Dar Elfikr Elarabi.

    Abdul-Qader, Muhammad (2000). The Philosophy of Preparing the Arabic Language Teacher. Arab Renaissance Library.

    Asr, Hasani Abdul-Barie (2005). Modern Trends of Teaching Arabic in the Preparatory and Secondary Stages. Alexandria Book Center.

    Ministry of Education and Youth in the United Arab Emirates (2002). The National Document of the Arabic Language Curriculum for General Education in the United Arab Emirates. Ministry of Education and Youth, Center for Curriculum and Instructional Material Development.

    Ministry of Education (1423 AH). Document of the Arabic Language Curriculum in Public Education, Riyadh, Ministry of Education, Educational Development.

    Yunus, Fathi Ali (2001). Strategies for Teaching the Arabic Language in the Secondary Stage. Al-Kitab Al-Hadith Press.

    Yunus, Fathi Ali., Al-Naqa, Mahmoud Kamel & Madkour, Ali Ahmad (1981). Basics of Teaching Arabic Language and Religious Education, Faculty of Education, Mansoura University, Dar Al Thaqafa for Printing and Publishing.

    2)              المراجع الأجنبية:

    Betty, E. A. (2009). Reading Strategy Instruction. Its Effects on Comprehension and Word Inferences ability. Online ERIC. ED. 506765

    Brakas, N. ; Dunn, K; Pittman, S (2008) Understanding Cultural and Cultivating thinking. Simultaneous Instruction of Metacognitive Strategies for Reading Comprehension

    Chen, H –Y (2009) Strategies and Special Education Elementary and Middle School Students, PhD Dissertation, Michigan State University.

    Fountas. I. C., & Pinnel, G. S. (1996). Guided Reading. Good first teaching for all children. Portsmouth, NH. Heinemann. A thorough Presentation of how to manage guided reading in a classroom reading program.

    Neff, N., S., & Vaughan, C. (2005) Improving Reading Comprehension at the First Grade Level. Submitted Partial Fulfillment of the Requirements for the degree of Master's of Arts in Teaching and leadership. Saint Xavier University & IRI/Skylight Field-Based. Master's.

    Reuzl, D. R., & Cooter, R. B. (2008), Teaching Children to Read from basal to books, meril, Inc.

    Sadler, C R.. (2003). Comprehension Strategies for Middle Grade Learners, Handbook for content Area teachers, International Reading Association, USA.

    Ruivo, P. (2006) Reading Aloud. Companion Reader – An Experimental Research Study, Eric, Ed 491628

    Smith, F. (2010). Understanding reading, NJ. Laurence Erlbaum Associates, Inc

    Tobin, K., (2006). The Practice of Constructivism in Science Education, Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

    Wojciechoskie, L, & Zweiq, D. (2003) Motivating Students Reading Through Read-Aloud and Home-School Independent Reading. Eric, Ed 473055

    Willis, J. (2009). What Brain Research Suggest for Teaching Reading Strategies, The Educational and Forum, 73, 333-346.