الوحدة النفسية وفقًا لمستوى النرجسية لدى المتفوقين دراسيًا والعاديين من طلاب کلية التربية بجامعة الأزهر Psychological Loneliness According to Level of Narcissism among High achieving and Average Students at Faculty of Education Al-Azhar University

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

مدرس الصحة النفسية کلية التربية بالقاهرة - جامعة الأزهر

المستخلص

حاول البحث الکشف عن الفروق في الوحدة النفسية وفقًا لمتغيري مستوى النرجسية (مرتفع / متوسط / منخفض) والأداء الدراسي (متفوق دراسيًا / عادي)، والتعرف على التفاعل بين هذين المتغيرين في الوحدة النفسية، وذلک لدى عينة قوامها 319 من طلاب کلية التربية بجامعة الأزهر. واستُخدم مقياس الوحدة النفسية ومقياس النرجسية، وکلاهما من إعداد الباحث. وأسفرت النتائج عن وجود فروق دالة في الدرجة الکلية للوحدة النفسية وبعديها (اضطراب العلاقات الاجتماعية، وافتقاد إشباع الحاجات النفسية) وفقًا لمتغير مستوى النرجسية في اتجاه مرتفعي النرجسية، ووفقًا لمتغير الأداء الدراسي في اتجاه المتفوقين دراسيًا. کما وجد تفاعل دال إحصائيًا بين متغيري "مستوى النرجسية والأداء الدراسي" في الدرجة الکلية للوحدة النفسية وبعديها (اضطراب العلاقات الاجتماعية، وافتقاد إشباع الحاجات النفسية).
This research attempted to identify differences in psychological loneliness according to level of narcissism (high / moderate / low) and academic performance (high achieving / average) as well as pointing out the interaction between both variables on psychological loneliness. The sample consisted of (319) students at the faculty of education Al-Azhar University. Both variables of psychological loneliness and narcissism (prepared by the researcher) were utilized. Results yielded statistically significant differences in total score and both dimensions (social relations disruption – lack of psychological needs satisfaction) of psychological loneliness according to level of narcissism (in favor of those with high levels of narcissism) and academic performance (in favor of the high achievers). Additionally, there was a statistically significant effect of interaction between both variables of level of narcissism and academic performance on total score and both dimensions (social relations disruption – lack of psychological needs satisfaction) of psychological loneliness.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


            المراجع العربية

آمال إبراهیم الفقی، سلوى محمد الهوساوی. (2015). النرجسیة وعلاقتها بقلق المستقبل لدى طلاب الدراسات العلیا. دراسة مقارنة على عینة مصریة وسعودیة. مجلة دراسات تربویة ونفسیة، کلیة التربیة، جامعة الزقازیق، 86(1)، 33-100.
آمال عبد القادرة جودة. (2012). النرجسیة وعلاقتها بالعصابیة لدى عینة من طلبة جامعة الأقصى. مجلة الجامعة الإسلامیة للدراسات التربویة والنفسیة، غزة، 20(2)، 549-580.
أبراهام ماسلو. (2001). التحفیز والشخصیة. ترجمة عبد المنعم الزیادی. دار الفکر.
أحمد یحیى عبد الغنی. (2016). قیاس الشعور بالوحدة النفسیة لدى عینة من الطلبة الجامعیین وعلاقته ببعض المتغیرات. مجلة اتحاد الجامعات العربیة للتربیة وعلم النفس، الأردن، 14(3)، 43-92.
البرت ألیس. (1999). شعور أفضل نفسیة أفضل حیاة أفضل. ترجمة محمد عثمان نجاتی. مکتبة النهضة المصریة.
الفرید آدلر (2003). الطبیعة البشریة. ترجمة محمود محفوظ. دار عالم الثقافة للنشر والتوزیع.
أمل إبراهیم الخالدی، کاظم علی الدفاعی. (2017). الشخصیة النرجسیة وعلاقتها بالتدین النفعی لدى طلبة الجامعة. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، رابطة التربویین العرب، 81(1)، 457-485.  
أنس محمد قاسم. (2010). الشعور بالوحدة النفسیة لدى الشباب فی مرحلة التعلیم الجامعی. مجلة العلوم النفسیة، مرکز الدراسات التربویة والأبحاث النفسیة، جامعة بغداد، 17(2)، 487-529.
بثینة إسماعیل فهیم. (2014). مستویات النرجسیة وعلاقتها ببعض الاضطرابات النفسیة لدى المرأة العاملة. مجلة العلوم التربویة والنفسیة، المرکز القومی للبحوث، الأردن، 19(3)، 94-136.
بیلا غرانبرغر. (2000). النرجسیة. دراسة نفسیة. ترجمة وجیه أسعد. منشورات وزارة الثقافة.
حسینعلی فاید. (2004). علم النفس المرضی. مؤسسة حورس الدولیة للنشر والتوزیع.
حسین محمد الشماس. (2015). نظریات الشخصیة. دار الشرق العربی للطباعة.
سیجموند فروید. (1989). الأنا والهو. ترجمة لیلى سلیمان. دار الرایة للنشر والتوزیع.
سیجموند فروید. (دت). ما فوق مبدأ اللذة. ترجمة إسحاق رمزی، ط5. دار المعارف.
سید أحمد عجاج. (2016). الفروق بین طلاب الجامعة فی الشعور بالرفض الاجتماعی فی ضوء بعض المتغیرات الدیموجرافیة. مجلة دراسات تربویة، رابطة التربیة الحدیثة، 49(3)، 304-366.
شریف یونس الطحان. (2010). مستوى النرجسیة لدى الطلاب الشعراء وعلاقته ببعض المتغیرات النفسیة. مجلة الدراسات التربویة والنفسیة، الجامعة الهاشمیة، الأردن، 4(2)، 372-415.
صفیة سعد النیال. (1999). التفوق الدراسی. التحدیات وسبل المواجهة. دار الثقافة للنشر.
صلاح حسن إسماعیل. (2009). الشخصیة النرجسیة. خبرات الماضی والحاضر ومخاوف المستقبل. دار الکتب العلمیة.
طلعت لطفی یاسین. (2014). الوحدة النفسیة وعلاقتها ببعض المتغیرات النفسیة والدیموجرافیة لدى طلاب الجامعة. مجلة کلیة التربیة، جامعة الإسکندریة، 24(4)، 276-312.
عبد الرحمن زهیر بوسنة، سعاد بن حدیدی. (2015). مستوى النرجسیة لدى المراهق الجزائری المتمدرس. دراسة میدانیة عل عینة من تلامیذ السنة الثانیة ثانوی بمدینة بسکرة. مجلة العلوم النفسیة والتربویة، جامعة محمد خیضر بسکرة، الجزائر، 1(1)، 86-108.
عبد الرقیب أحمد البحیری. (2006). اختبار الشخصیة النرجسیة. مکتبة النهضة المصریة.
عبد الرقیب أحمد البحیری. (2007). مقیاس الشعور بالوحدة النفسیة. کراسة تعلیمات. ط2. مکتبة الأنجلو المصریة.
على فالح هنداوی. (2017). المهارات الاجتماعیة وعلاقتها بالشعور بالإحساس بالوحدة النفسیة لدى عینة من طلبة جامعة الملک سعود. مجلة رسالة التربیة وعلم النفس، جامعة الملک سعود، 53(2)، 393-449.
علیة أحمد عبد الرحمن. (2003). المتفوقون دراسیًا. خصائصهم ومشکلاتهم وأسالیب رعایتهم. مکتبة آفاق للنشر والتوزیع.
عماد إبراهیم الأتروشی. (2004). الشخصیة النرجسیة وعلاقتها بالتفاعل الاجتماعی لدى طلبة جامعة بغداد. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة ابن رشد للعلوم الإنسانیة، جامعة بغداد.
غانم عبد الرحمن الألفی. (2015). النرجسیة. دراسة تحلیلیة فی ضوء نظریات الشخصیة. دار الصفاء للنشر والتوزیع.
فتحی السید عبد العظیم. (2017). العزلة الاجتماعیة والدعم الاجتماعی المدرک لدى عینة من طلاب الجامعة. مجلةدراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، رابطة التربویین العرب، 81(1)، 120-177.
فهد عبد الله الرشید. (2017). مشکلات الطلبة المتفوقین دراسیًا فی الجامعات السعودیة والاتجاهات الحدیثة فی رعایتهم. مجلة الآداب والعلوم الإنسانیة، جامعة الملک عبد العزیز، 23(4)، 309-347.
کارل روجرز. (2009) أن تصیر إنسانًا. العلاج بالتحلیل النفسی وجهة نظر معالج. ترجمة أسامة القفاش. دار الحکمة.
ماهر صالح العرجان. (2015). الفائقون دراسیًا والمبدعون. الآمال والتطلعات. دار الفکر للنشر.
مجدی محمد الدسوقی. (1998). مقیاس الشعور بالوحدة النفسیة. مکتبة الأنجلو المصریة.
محمد سعید أبو ضیف. (2013). النرجسیة وتقدیر الذات لدى المتفوقین دراسیًا من طلاب وطالبات الجامعة. مجلة کلیة التربیة، جامعة أسیوط، 29(4)، 250-305.
مصطفى محمد فهمی. (2011). الاغتراب النفسی. التشخیص والعلاج. مرکز الفرسان للنشر والتوزیع.
محمد الفاتح أبو النصر. (2010). بعض الأعراض الاکتئابیة لدى الشباب الجامعة وعلاقتها بالنرجسیة. مجلة العلوم التربویة والنفسیة، المرکز القومی للبحوث بغزة، 22(4)، 378-415.
هبة السید العربی. (2019). أنماط الشخصیة النرجسیة وعلاقتها بالتفوق العقلی لدى المراهقین. المجلة العلمیة للبحوث، کلیة التربیة. جامعة بورسعید، 25(2)، 699-732.
هشام عبد الرحمن الخولی. (2011). الصحة النفسیة نحو حیاة أفضل. دار المصطفى للطباعة والنشر.
هشام محمود غلاب. (2014). النرجسیة وعلاقتها بالعدائیة لدى طلاب الجامعة. مجلة العلوم التربویة والنفسیة، المرکز القومی للبحوث بغزة، 28(2)، 163-211.
یاسر محمود عبد النور. (2018). النرجسیة وعلاقتها بالنزعة إلى الکمالیة اللاسویة لدى المتفوقین دراسیًا والعادیین. رسالة دکتوراه غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة المنیا.

1)              المراجع العربية مترجمة

Translation of the Arabic References
Al-Fiqi, Amal Ibrahim & Al-Hawsawi, Salwa Muhammad. (2015). Narcissism and its relationship to the future anxiety of postgraduate students: A comparative study on an Egyptian and Saudi sample. Journal of Educational and Psychological Studies, Faculty of Education, Zagazig University, 86 (1), 33-100.
Joudah Aamal Abdul- Qader. (2012). Narcissism and its relationship to neuroticism among a sample of Al-Aqsa University students. The Journal of the Islamic University for Educational and Psychological Studies, Gaza, 20 (2), 549-580.
Maslow, Abraham. (2001). Motivation and personality. Translated by Abdel Monem Al-Ziyadi. Dar Al-Fikr.
Abdul- Ghani Ahmad Yahya. (2016). Measuring the feeling of psychological loneliness of a sample of university students and its relationship to some variables. Journal of the Association of Arab Universities for Education and Psychology, Jordan, 14 (3), 43-92.
Ellis, Albert. (1999). Feeling Better, Getting Better, Staying Better. Translated by Muhammad Othman Nagati. Al-Nahda Egyptian Library.
Adler, Alfred (2003). Human nature. Translated by Mahmoud Mahfouz. Dar  Alam Al Thaqafa  for Publishing and Distribution.
Al-Khaledi, Amal Ibrahim & Kazem Ali Al-Defaee. (2017). Narcissistic personality and its relationship to beneficial religiosity among university students.Association of Arab Educators, Arab Studies in Education and Psychology, 81 (1), 457-485.  
Qasem, Anas Muhammad. (2010). Feeling of psychological loneliness among young people in university education. Journal of Psychological Sciences, Center of Educational Studies and Psychological Researches, University of Baghdad, 17 (2), 487-529.
Fahim, Buthaina Ismail. (2014). Levels of narcissism and its relationship to some psychological disorders among working women. The National Center for Research in Gaza, Journal of Educational and Psychological Sciences, 19 (3), 94-136.
Granberger, Bella. (2000). Narcissism: A Psychological Study. Translated by Wajih Asaad. Publications of the Ministry of Culture.
Fayed, Hussein Ali. (2004). Psychopathology. Horus International Foundation for Publishing and Distribution.
Al-Shammas, Hussein Mohammed. (2015). Personality theories. Dar Al Sharq Al Arabi for printing.
Freud, Sigmund. (1989). The Ego and the Id.  Translated by Laila Soliman. Dar Al-Raya for Publishing and Distribution.
Freud, Sigmund. (Undated). Beyond the pleasure principle. Translated by Ishaq Ramzy, (5th ed). Dar Al Maaref.
 Ajjaj, Sayed Ahmad. (2016). The differences among university students in the feeling of social rejection based on some demographic variables. Journal of Educational Studies, Association of Modern Education, 49 (3), 304-366.
Al Tahhan, Sherif Younes. (2010). The level of narcissism among the poets students and its relationship to some psychological variables. Journal of Educational and Psychological Studies, Hashemite University, Jordan, 4 (2), 372-415.
Al-Nayyal, Safiya Saad. (1999). Academic Excellence: Challenges and Means of Confrontation. Dar Al Thaqafa  for Publishing.
Ismail, Salah Hassan. (2009). Narcissistic personality: Experiences of the past, present, and future concerns. Dar Al-kotob Al-Ilmiyah.
Yassin, Talaat Lotfi. (2014). Psychological unit and its relationship to some psychological and demographic variables among university students. Journal of Faculty of Education, University of Alexandria, 24 (4), 276-312.
Bosna, Abdul Wafi Zuhair & Haddidi, Suad. (2015). Narcissism level of Algerian secondary school teenager: A field study on a sample of second-year secondary pupils of Biskra. Journal of Psychological and Educational Sciences, University of Mohamed Khaider Biskra, Algeria, 1 (1), 86-108.
Al-Buhairy, Abdul- Raqeeb Ahmad. (2006). Narcissistic personality test. Al-Nahda Egyptian Library.
Al-Buhairy, Abdul- Raqeeb Ahmad. (2007). Scale of Psychometric Loneliness feeling. Instruction Sheet. (2nd ed). The Anglo Egyptian Bookshop.
Hendawy, Ali Faleh. (2017). Social skills and their relationship to a sense of psychological loneliness among a sample of King Saud University students. Journal of Education and Psychology, King Saud University, 53 (2), 393-449.
Abdul- Rahman, Aleya Ahmad. (2003). Academic Excellence:  Their Characteristics, Problems, and Methods of Care. Afaq Library for Publishing and Distribution.
Al-Atrushi, Imad Ibrahim. (2004). Narcissistic personality and its relationship to social interaction among students of the University of Baghdad. Unpublished Master's thesis, Ibn Rushd Faculty of Education for Human Sciences, University of Baghdad.
Al-Alfi, Ghanem Abdul- Rahman. (2015). Narcissism: An Analytical Study Based on Personality Theories. Dar Al-Safaa for Publishing and Distribution.
Abdul-Azim, Fathi Al-Sayed. (2017). Social isolation and perceived social support among a sample of university students. Association of Arab Educators, Arab Studies in Education and Psychology, 81 (1), 120-177.
Al-Rashid, Fahd Abdullah. (2017). The problems of outstanding students in Saudi universities and recent trends in their care. Journal of Arts and Humanities, King Abdulaziz University, 23 (4), 309-347.
Rogers, Carl. (2009). Being a human being: Psychotherapy, a therapist's point of view. Translated by Osama Al-Qafash. Dar Al-Hikma.
Al-Arjan, Maher Saleh. (2015). The Most Outstanding Scholars and Innovators. Hopes and aspirations. Dar Al Fikr for publishing and distribution.
Al Desouky, Majdi Mohamed. (1998). Scale of Psychometric Loneliness Feeling. The Anglo Egyptian Bookshop.
Abu Dhaif, Mohammad Saeed. (2013). Narcissism and self-esteem among students who are outstanding at the university. University of Assiut, Journal of Faculty of Education, 29 (4), 250-305.
Fahmy, Mustafa Muhammad. (2011). Psychological Alienation: Diagnosis and Treatment. Al-Fursan Center for Publishing and Distribution.
Abu Al-Nasr, Muhammad Al-Fateh. (2010). Some of the depressive symptoms of faculty youth and their relationship to narcissism. The National Centre for Research in Gaza, Journal of Educational and Psychological Sciences, 22 (4), 378-415.
Alarbay, Hebat Alsaeyd. (2019). Narcissistic personality patterns and their relationship to mental superiority in adolescents. Scientific Journal of Research, Faculty of Education. Port Said University, 25 (2), 699-732.
Al-Khouli, Hisham Abdul- Rahman. (2011). Mental health towards a better life. Dar Al-Mustafa for Printing and Publishing.
Ghallab, Hisham Mahmoud. (2014). Narcissism and its relationship to hostility among university students. The National Center for Research in Gaza, Journal of Educational and Psychological Sciences, 28 (2), 163-211.
Abdul- Nour, Yasser Mahmoud. (2018). Narcissism and its relationship to the tendency to non-sympathetic perfectionism among the outstanding and ordinary. (Unpublished PhD Diss.), Faculty of Education, Minia University.

2)              المراجع الأجنبية:

Ames, M & Pratt, M. (2017). Relation between two type of narcissism and loneliness among British college students. Journal of Social Psychology, 76(3), 213-229.
Besser, A. (2010). Loneliness. Its correlates and associations with health risk behaviours among university students in 25 countries. Psychonomic Bulletin & Annual Review, 23(2), 95-111.
Bettencourt, A; Talley, A & Benjamin, A. (2006). Personality and aggressiv behavior under provoking and neutral condition. Ameta-analytic review. Psychological Bulletin, 123(5), 751-777.
Bushman, B; Bonacci, A & Baumeister, R. (2003). Narcissism, sexual refusal and aggression. Testing a narcissistic reactance model of sexual coercion. Journal of Personality and Social Psychology, 84(5), 1027-1040.
Cacioppo, J. (2017). Telling narcissists about their narcissism. Effects of providing feedback on emotional reactivity and psychological symptoms. Educational Psychologist, 56(3), 331-356.
Charlebois, K. (2018). Who are lonely? Loneliness in different age groups (18–81 years old), using two measures of loneliness. The Journal of Special Education, 53(4), 51-79.
Collip D. (2013). Aggressivity, narcissism, and social relationship disorder among university students. Journal of Educational Research, 28(3), 4-19.
Danese, A & Caspi, A. (1999). Narcissism and Intrinsic Motivation. The Role of Goal Congruence. New York. Plenum Press.
Derosa, T. (2008). Evaluation of the factors affecting loneliness and hopelessness among university students in Turkey. Turkish Journal of  Rehabilitation, 34, 511-540.
Dunn, G. & Wayment, H. (2016). Loneliness. As a problem among high achievers students. Journal of Learning Disabilities, 61(2), 113-138.
Ferguson, A. & Rodway, M.  (2012). Loneliness, common mental disorders and suicidal behavior. Results from a general survey of university students. Journal of Experimental Psychology, 49 (5), 156-181.
Fichter, M & Kaplan, A. (2011). Who are the narcissists? Investigate the relationship between narcissism, aggression, self-perception, and loneliness. Journal of Cross-Cultural Psychology, 43(2) 21-44.
Girgin, G. (2011). Anxiety and maladaptive narcissism symptoms among high achievers students in three educational settings. International Journal of Psychology, 105(2), 84-109.
Goldstein, S. (2017). How to Recognize a Narcissist?. New Jersey. Prentice- Hall.
Hawkley, L. (2011). Multidimensional Narcissism and Success or Failure in Social Roles. (2nd ed), Boston. Allyn & Bacon.
Jacobs, N. (2019). The influence of pathological narcissism on loneliness  and emotional responses to negative events. The roles of visibility and concern about humiliation  among college students. Journal of Applied Sciences Research, 32(3),  411-432.
Junger, C. (2011). Assessing hypersensitive narcissism. A reexamination of Murray’s narcissism scale. Journal Advances in Psychology, 14(2), 1-17.
Kenneth, G. & Eric, A. (2015). A cross-cultural study into loneliness amongst university students. International Journal of Educational Research, 5(2), 19-33.
Kroenke, K & Spitzer, R. (2018). Narcissism characteristics of  high achievers students. Journal of Personality and Psychology, 87(4), 709-733.
Ladd, G & Ettekal, I. (2016). Narcissism and creative thinking. A survey of Sydney University students. Educational Psychology Review, 28(1), 183-196.
Ladouceur, R. & Freeston, M.  (2016). Loneliness and abnormal behavior among university students. Journal of Psychopathology, 72(3), 17-36.
Lakshmi, P. (2017). Loneliness at universities. Determinants of emotional and social loneliness among students. Educational Psychologist, 56(5), 325-339.
Mansi, J. & Paulomi, S. (2016). The relationship between social adjustment and loneliness among university students. International Journal of Educational Research, 6(3), 67-85.
Mobley, M; Trippi, J & Ashby, J.  (2010). Loneliness and psychological distress among high-achieving university students. Journal Advances in Psychology, 13(3) 46-62.
Nguyon, N & Mitchelson, R. (2018). Academic achievement, social support and loneliness among college students. Journal of Personality and Psychology, 87(2), 804-831.
Nicolaisen, F. (2014) Narcissism, Perfectionism and Self-Esteem. Relationships with Talent for University Students. General Psychology, 58(3), 17-41.
Nielsen, L & Due, P. (2010). Parents and their Narcissistic Children. New York. Routledge.  
Peeters, F & Thisted. R (2019). Self-knowledge and narcissism among Iranian university students. Relationships with empathy and loneliness. Psychiatric Disorders, 102(4), 885-911.
 Pitkala, S. (2019). The intergenerational transmission of narcissism. Parents' psychological control as intervening variable. Journal of Applied Sciences Research, 32(2),  178-206.
Porter, D. (2015). The relationship between loneliness and academic achievement for university students. International Journal of Educational Research, 5(3), 328-343.
Robins, H; Beesley, D. & Mendozan, J. (2015). Loneliness and psychosomatic symptoms. A study for Monash University students. Journal of Psychopathology, 71(4), 482-498.
Roll, T. & Arthur, N. (2019). Study problems, lack of social skills, and loneliness among university students. Journal of Personality and Psychology, 88(2), 509-528.
Savikko, N. (2015). Relation of narcissism and self-Esteem to conduct problems amongst university students. Educational Psychology Review, 27(5), 454-472.
Sherry, S; Collins, L & Flynn, Y. (2015). Loneliness, self-esteem, and life satisfaction as predictors of internet addiction. A cross-sectional study among Korean university students. General Psychology, 59(1), 23-47.
Stephan, L. (2016). Sounds like a narcissist. Behavioral manifestations of narcissism in high-achieving university students. Educational Psychologist, 55(2), 289-306.
Talepasand, S & Rezaei, A. (2014). Narcissism and academic achievement for university students. Journal of Existential Psychology & Psychotherapy, 13(2), 29-41.
Thiery, N & Derom, K. (2015). The Mistakes of Parents in Education their Children. (2nd ed), San Diego. Academic Press.
White, K. & Lehman, D.  (2013). Social and emotional loneliness and self-reported difficulty initiating and maintaining sleep (dims) in a sample of Norwegian university students. Journal of Educational Research, 28(5),   570-588.
Wichers, M & Rezaei, A. (2015). Narcissism and its relationship to social acceptance and rejection for high school students. Journal of Psychopathology, 71(2), 1012-1026.
Wintre M. (2013). Facets of the self in grandiose and vulnerable narcissism, implicit self-esteem and explicit self-esteem. Journal of Existential Psychology & Psychotherapy, 12(4), 521-539.
Zigler, E & Goldstein, D. (2011). Loneliness among students at universities. The experience of emotional and social isolation. Journal of Cross-Cultural Psychology, 43(4), 640-667.