المواصفات المتطلبة لمعلمات رياض الأطفال في کليات التربية بالمملکة العربية السعودية في ضوء معايير(NAEYC) The Characteristics Required for the Kindergarten Teachers in the Colleges of Education in the Kingdom of Saudi Arabia in the Light of the (NAEYC) Standards

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

دکتوراه المناهج وطرق التدريس، کلية العلوم الإجتماعية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إعداد قائمة بالمواصفات المتطلبة بمعلمة رياض الأطفال في ضوء معاييرNAEYC)) في کليات التربية بالمملکة العربية السعودية، وتکونت عينة الدراسة من (9) أعضاء هيئة تدريس (رياض أطفال)، و(8) مختصين في تطوير المناهج (رياض أطفال)، و(11) مشرفة تربوية رياض أطفال، و(12) معلمة رياض أطفال وبالتالي أصبح عدد أفراد العينة (40)،  وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وتمثلت أداة الدراسة في إعداد استبانة کأداة لجمع البيانات (من إعداد الباحثة)،  وتوصلت نتائج الدراسة إلى: قائمة بمواصفات معلمة رياض الأطفال في ضوء معايير (NAEYCإجابات عينة الدراسة على المعلومات حول مواصفات معلمة رياض الأطفال في کلية التربية بالمملکة العربية السعودية حسب المعاير التالية: المعرفة بنمو وتعلم الطفل وخصائصه کانت بدرجة (موافق)، المعرفة بتحليل وتقويم مناهج رياض الأطفال کانت بدرجة (موافق)، معرفة أصول تدريس رياض الأطفال کانت بدرجة (موافق) استخدام اتجاهات فعالة نمائيا للاتصال بالأطفال وأسرهم کانت بدرجة (موافق)، استخدام المحتوى المعرفي لبناء منهج شامل، الملاحظة، والتوثيق، والقياس لدعم الأطفال الصغار وأسرهم کانت بدرجة (موافق)، الممارسات التعليمية الفعالة،  التطور الذاتي للخريجة کان بدرجة (موافق)، بناء علاقات شراکة مع کل من الأسرة والمجتمع کانت بدرجة (موافق)، دور الخريجة في التنمية المهنية الواردة کانت بدرجة (موافق)، کانت وجهة نظر أفراد العينة على اختلاف تخصصاتهم حول المواصفات بشکل کلي والتي ينبغي أن تکون عليها معلمة رياض الأطفال في کليات التربية في المملکة العربية السعودية کانت بدرجة موافق.
The present study aimed to prepare a list of the characteristics required for the kindergarten teacher in light of the NAEYC standards in the colleges of education in the Kingdom of Saudi Arabia. The study sample consisted of (9) faculty members (kindergarten specialization), and (8) specialists in curriculum development (kindergarten), and (11) educational supervisors (kindergarten), and (12) kindergarten teachers; consequently the number of the study sample was (40). The study adopted the descriptive approach, and the study developed a questionnaire to collect the target data. The results of the study displayed a list of the characteristics of the kindergarten teacher in the light of the (NAEYC) standards. The study participants agreed on the characteristics of the kindergarten teacher in the College of Education in the Kingdom of Saudi Arabia, namely knowledge of the growth and learning of the child and his characteristics, knowledge of analyzing and evaluating the kindergarten curricula, knowledge of the foundations of teaching kindergarten, using effective developmental trends to communicate with children and their families, using cognitive content to develop a comprehensive curriculum, observation, documentation, and measurement to support young children and their families, effective educational practices and self-development of the graduate, building relationships with both family and society and finally the graduate’s role in the professional development. The sample members’ agreement on their different specializations was the characteristics in total, which should be the kindergarten teacher in colleges of education in the Kingdom of Saudi Arabia.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


            المراجع العربية

أبو حمدة، فاطمة أحمد (2007)، بناء برنامج تدریبی مستند إلى الاتجاهات المعاصرة لتنمیة الکفایات التعلیمیة لدى معلمات ریاض الأطفال فی الأردن وبیان فاعلته فی تنمیة تلک الکفایات، رسالة دکتوراه غیر منشورة، جامعة عمان العربیة للدراسات العلیا، عمان، الأردن.
أبوسعدة، وضیئة، وعبدالغفار، أحلام رجب (2000). الجودة الشاملة فی کلیات وشعب ریاض الأطفال بجمهوریة مصرالعربیة (تصورمقترح)، عالم التربیة، القاهرة، رابطة التربیة الحدیثة، العدد الثانی.
بدیر، المتولی إسماعیل. (2004)، رؤیة مستقبلیة بکلیات التربیة فی ضوء إطار مرجعی للاعتماد الأکادیمی، رسالة دکتوراه، کلیةالتربیة، المنصورة.
بطیخ، فتحیة أحمد (2005). أثر استـخدام اسـتراتیجیة تدریبیة مقترحة لبعض الموضوعات والمفاهیم الریاضیة المرتبطة بمعاییر (المستویات المعیاریة) الریاضیات المدرسـیة العالمیة NCTMعلى جانبی المعرفة والتطبیق العملی لها فی التدریس لدى الطلاب المعلمین شعبة الریاضیات، المؤتمر العلمی السابع عشـر" مناهج التعلیم والمسـتویات المعیاریة"، الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس، 26-27 یولیو، المجلد الثانی، 437- 466.
بهادر، سعدیة(2004م). برامج تربیة أطفال ما قبل المدرسة بین النظریة والتطبیق. القاهرة. الخدمات للطباعة.
البهواشی، السید عبدالعزیز (2006). معجم مصطلحات الاعتماد وضمان الجودة فی التعلیم العالی، عالم الکتب.
خلیل، عزة (2006). مناهج ما قبل المدرسة، الطبعة الأولى، دارالفکرالعربی.
الدمیری، سعید مزید محمد حسن (2002). إعداد معلمات ریاض الأطفال فی ضوء خبرات مالیزیا والصین وألمانیا والیابان – دراسة مقارنة، رسالة دکتوراه، کلیة التربیة، جامعة المنوفیة.
زیتون، کمال عبد الحمید (2004). "تحلیل نقـدی لمعاییر إعداد المعـلم المتضمنة فی المعاییر القومیة للتعلیم فی مصر"، المؤتمر العلمی السـادس عشـر"تکوین المعـلم"، الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس، 21-22یولیو، المجلد الأول، 115-142.
السویلم، بندر بن حمود (2005). استشراف مستقبل التعلیم ما قبل الابتدائی فی الدول الأعضاء بمکتب التربیة العربی لدول الخلیج، الریاض، مکتب التربیة العربی لدول الخلیج.
صفاء یوسف الأعسر(2004). تصور مقترح لبناء معاییر لبرامج الطفولة ورقة عمل مقدمة إلی المؤتمر الإقلیمی لتطویر السیاسات والممارسات فی مجال الطفولة المبکرة من 23 -25 فبرایر 2004م.
عبدالرحمن، عبدالملکطه، وحسن، محمد عید(2004). معاییر الأداء المهنی للطالب المعلم بکلیات التربیة فی ضوء مفهوم الجودة والاعتماد الأکادیمی، المؤتمر العلمی التاسع – معاییر ومستویات التعلیم الجامعی فی مصر، إعداد المعلم فی عصر المعلومات، کلیة التربیة جامعة طنطا.
عبد الموجود، محمد عزت والمغربی، الشیماء عبد الله (2005). ضوابط علمیة لإعداد المعلم فی ضوء المستویات المعیاریة"، المؤتمر العلمی السابع عشر "مناهج التعلیم والمستویات المعیاریة"، الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس، 26-27 یولیو، المجلد الأول.
متولی، علاء الدین سعد (2004). " تطویر برامج تدریب معلمی الریاضـیات بسلطنة عمـان فی ضوء الاتجاهات العالمیة المعاصرة"، المؤتمر العلمی السادس عشـر" تکوین المعلم"، الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس، 21-22 یولیو، المجلد الأول، 391-460.
محمد، حفنی إسماعیل (2006). فاعلیة برنامج مقترح لتنمیة عملیات التـدریس المتطلبة من معلم الریاضیات فی ضوء المعاییر العالمیة والمحلیة. المؤتمر العلمی الثالث، جودة التعلیم فی ظل الشراکة بین کلیات التربیة ووزارة التربیة والتعلیم، کلیة التربیـة بأسوان بالاشتراک مع برنامج تطویر التعلیم، (8-9) مارس، (2-21).
محمد، فتحی عبدالرسول(2000). رؤیة مستقبلیة لتطویر نظام إعداد معلمة ریاض الأطفال بشعب الطفولة بکلیات التربیة فی ضوء بعض المتغیرات المعاصرة – دراسة تحلیلیة، المؤتمر العلمی الثانی، الدور المتغیر للمعلم العربی فی مجتمع الغد رؤیة عربیة، المجلد الثانی، کلیة التربیة، جامعة أسیوط.
المرکز القومی للبحوث التربویة والتنمیة(2006م). ریــاض الأطفـــال بمصر رؤیة مستقبلیة فی ضوء خبرات بعض الدول. بالتعاون مع منظمة الأمم المتحدة للطفولة- الیونیسیف. ضمن أعمال مشروع أفضل الممارسات فی التربیة المبکرة. المجلس العربی للطفولة والتنمیة(1989م). القاهرة. (3-6) یولیو.
الناشف، هدى محمود (2005)، معلمة الروضة، (ط1). دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع.
النجار، رائد حسین(2005). التجربة الیابانیة فی الاعتماد وضمان الجودة لمؤسسات التعلیم العالی والدروس المستفادة، المؤتمر التربوی الخامس – جودة التعلیم العالی – من 11-13 أبریل، البحرین
النذیر، محمد عبد الله (2005). مطابقة معاییر على وثیقة منهج الریاضیات فی المملکة العربیة السعودیة للمرحلة المتوسطة فی مجالی الهندسـة والقیاس والموائمة بینهما، المؤتمر العلمی السـابع عشـر" مناهج التعلیم والمستویات المعیاریة"، الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس، 26-27 یولیو، المجلد الثالث، 854- 882.
وزارة التربیة والتعلیم (2006)، الإطار العام للمناهج والتقویم، عمان، الأردن.

1)              المراجع العربية مترجمة

Translation of the Arabic References
Abu Hamda, Fatima Ahmad. (2007). Building a training program based on current trends in developing the educational competencies among kindergarten teachers in Jordan and demonstrating its effectiveness in developing those competencies, (Unpublished PhD Diss.), Amman Arab University for Graduate Studies.
Abu Seada, Dawah & Abdul-Ghaffar, Ragab Ahlam. (2000). Total Quality in Kindergarten Faculties and departments in the Arab Republic of Egypt (a suggested proposal), The World of Education, Modern Education Association, 2, 131- 219.
Badir, Almetwally Ismail. (2004). A future vision in the Faculties of Education according to a reference framework for academic accreditation, (Ph.D. thesis), Faculty of Education, Mansoura.
Badir, Almetwally Ismail. (2004). The effect of using a proposed training strategy for some mathematical topics and concepts related to the standards (normative levels) of global school mathematics NCTM on the aspects of knowledge and its practical application in teaching among teacher students of Mathematics division. The seventeenth scientific conference “The curricula of mathematics and the normative levels”, Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods, 26 -27 July, 2, 437-466.
Bahadur, Saadia. (2004). Preschool Education Programs between Theory and Practice.  Al- khadamat for Printing.
Al-Buhawashi, Alsayed Abdul- Aziz. (2006). Glossary of Terms of Accreditation and Quality Assurance in Higher Education. Alam AL Kotob
Khalil, Azza. (2006). Preschool Curricula. Dar Elfikr Elarabi.
Al-Damiri, Saeed Mazeed Muhammad Hassan. (2002). Preparing kindergarten teachers according to the experiences of Malaysia, China, Germany and Japan- a comparative study, (Ph.D. thesis), Faculty of Education, Menoufia University.
Zaitoun, Kamal Abdul- Hamid (2004). Critical analysis of the criteria of teacher preparation included in the national criteria for teaching in Egypt, The Sixteenth Scientific Conference “Teacher Training”, 21-22 July, 1, 115-142.
Al-Sulaym, Bandar Bin Mahmoud. (2005). Looking to the Future of Pre-primary Education in the Member States in Arab Education Office for the Gulf States. Arab Education Office for the Gulf States.
Safaa Yusuf Al-Asr. (2004). A suggested proposal for building standards for childhood programs. A working paper presented to the regional conference for developing policies and practices of the early childhood field, from 23-25 February 2004.
Abdul Rahman, Abdul Malik Taha & Hassan, Mohammad Eid. (2004). Standards of professional performance of teacher student in the Faculties of Education based on the concept of quality and academic accreditation. The Ninth Scientific Conference -Standards and levels of university education in Egypt, teacher preparation in the information age. Faculty of Education, Tanta University.
Abdul-Muawjoud, Muhammad Izzat & Al-maghribi, Shaimaa Abdullah. (2005). Scientific standards for teacher preparation based on standard levels. The Seventeenth Scientific Conference on 'Teaching Curricula and Standard Levels', The Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods, July 26-27, 1.
Metwally, Alaa Eddin Saad. (2004). Development of training programs for mathematics teachers in the Sultanate of Oman based on contemporary global trends. The sixteenth scientific conference 'Training of the teacher', The Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods, July 21-22, 1, 391-460.
Muhammad, Hefni Ismail. (2006). The effectiveness of a proposed program for the development of teaching processes requiring a mathematics teacher based on international and local standards. The third scientific conference, Education Quality according to the partnership between Faculties of Education and the Ministry of Education, Faculty of Education in Aswan Jointly with the Education Development Program, 8-9 March, 2-21.
Muhammad, Fathy Abdul-Rasoul. (2000). A future vision for the development of a system for the kindergarten teacher preparing in the childhood section of education faculties based on some contemporary variables- an analytical study. The Second Scientific Conference “The changing role of the Arab teacher in society of the future, an Arab vision”, 2 , Faculty of Education, Assiut University.
The National Centre for Educational Research and Development. (2006). Kindergarten in Egypt- A future vision based on the experiences of some countries. In cooperation with the United Nations Children's Fund (UNICEF). A part of the project works of the best practices in the early education. The Arab Council for Childhood and Development (1989). Cairo. (3-6) July.
Al-Nashef, Huda Mahmoud. (2005). Kindergarten Teacher. Dar Al Fikr for Printing, Publishing and Distribution.
Al-Hajjar, Raed Hussein (2005). The Japanese experience in accreditation and quality assurance for higher education institutions and learned lessons. The Fifth Educational Conference- The Quality of Higher Education - April 11-13, Bahrain.
Al-Nazir, Muhammad Abdullah. (2005). Standards Matching on the Mathematics Curriculum Document in the Kingdom of Saudi Arabia for the Intermediate Stage in the Fields of Engineering and Measurement and their Harmonization. The Seventeenth Scientific Conference 'Education Curricula and Standard Levels', The Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods, 26-27 July, 3, 854-882.
Ministry of Education. (2006). General Framework for Curriculum and Assessment. Amman, Jordan.

2)              المراجع الأجنبية:

MF0l, E. P. E. P., & Preschool, U. TITLE Where We Stand: Early Childhood Education. INSTITUTION American Federation of Teachers, Washington, DC. PUB DATE 2003-06-00 NOTE 25p. AVAILABLE FROM American Federation of Teachers, AFL-CIO, 555 New Jersey. ‏
Beaudoin, M. (1990). The instructor's changing role in distance education. American Journal of Distance Education, 4(2), 21-29. ‏
Migliore, D. E. (2006). Safe, Healthy and Ready to Succeed: Arizona School Readiness Key Performance Indicators. Online Submission. ‏
Freiberg, H. J. (2002). Essential skills for new teachers. Educational leadership, 59(6), 56-60. ‏
Graham, K. J., & Fennell, F. (2001). Principles and standards for school mathematics and teacher education: Preparing and empowering teachers. School Science and Mathematics, 101(6), 319-327. ‏
Kirshner, D. (2002). Untangling teachers' diverse aspirations for student learning: A crossdisciplinary strategy for relating psychological theory to pedagogical practice. Journal for Research in Mathematics Education, 33(1), 46-58. ‏
La Paro, K. M., Siepak, K., & Scott-Little, C. (2009). Assessing beliefs of preservice early childhood education teachers using Q-sort methodology. Journal of Early Childhood Teacher Education, 30(1), 22-36. ‏
Saracho, O. N., & Spodek, B. (2007). Early childhood teachers' preparation and the quality of program outcomes. Early Child Development and Care, 177(1), 71-91. ‏
Reusser, J., Butler, L., Symonds, M., Vetter, R., & Wall, T. J. (2007). An assessment system for teacher education program quality improvement. International Journal of Educational Management. ‏
Martin, T. S., Hunt, C. A., Lannin, J., Leonard, W., Marshall, G. L., & Wares, A. (2001). How reform secondary mathematics texts stack up against NCTM's Principles and Standards. The Mathematics Teacher, 94(7), 540-589. ‏
Weichel, M. W. (2003). A Study of Principals' Perceptions of State Standards in Nebraska. Connections: Journal of Principal Preparation and Development, 4, 18-22. ‏
Whitebook, M. (2003). Early Education Quality: Higher Teacher Qualifications for Better Living Environments. A Review of the Literature.