فاعلية برنامج تدريبى سلوکى مستخدم الرياضة الدماغية لخفض اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد لتلاميذ المرحلة الأبتدائية ذوى صعوبات التعلم الأکاديمية The effectiveness of a behavioral training program used brain gym to reduce attention deficit disorder accompanied by hyperactivity in primary school student with academic learning difficulties.

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلفون

1 مدرس بقسم علم النفس التربوى، کلية التربية – جامعة حلوان

2 مدرس بقسم الصحة النفسية، کلية التربية، جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن فاعلية برنامج تدريبى مستخدم الرياضة الدماغية لخفض اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد لدى تلاميذ المرحلة الأبتدائية ذوى صعوبات التعلم الأکاديمية، ولتحقيق الهدف إستخدما الباحثان المنهج الشبه تجريبى القائم على المقارنة بين المجموعات التجريبية فى القياسين القبلى والبعدى، وتکون مجتمع الدراسة من التلاميذ ذوى صعوبات التعلم الملتحقين بمدارس الروضة بالمنيل ومراکز التأهيل بالمعادى وحدائق حلوان، حيث تکونت العينة فى صورتها الأولية من(70) طفل وطفلة وتم إختيار منهم (15) طفلاً وطفلة بالطريقة العلمية لکل المجموعات التجريبية، وتم إستخدام ثلاث أدوات لجمع المعلومات، مقياس تشخيصى لصعوبات التعلم، وتم تطبيق فى بعض المراکز مقياس الينوى وبطارية مقياييس فتحى الزيات لصعوبات التعلم النمائية والأکاديمية وتطبيق أختبار ذکاء إستنافورد بينيه الصورة الخامسة وجميع الطلاب من متوسطى الذکاء، کما طبق الباحثان مقياس اضطراب نقص الانتباه والنشاط الزائد (إعداد هانى فؤاد)، والبرنامج التدريبى السلوکى إعداد الباحثان، وتمت معالجة البيانات بإستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الإجتماعية (spss)، وتوصلت النتائج إلى وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية الأولي(نقص الانتباه) والتجربية الثانية (النشاط الزائد) والتجربية الثالثة (المختلط)في القياسين القبلي والبعدي لنقص الانتباه لصالح القياس القبلي حيث کانت قيمة ويلکوکسن المحسوبة أقل من قيمة ويلکوکسن الجدولية عند مستوي دلالة. 01، الأمر الذي يشير إلي وجود فرق دال.کما أثبتت النتائج عدم وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي رتب المجموعات؛ حيث کانت جميع قيم z المحسوبة أقل من قيم z الجدولية، الأمر الذي يشير إلي أنه لا فرق بين المجموعات في استجاباتهما للبرنامج.
The current study aimed to reveal. The effectiveness of a behavioral training program used brain gym to reduce attention deficit disorder accompanied by hyperactivity in primary school student with academic learning difficulties To achieve the goal, the researchers used a quasi-experimental approach based on comparing experimental groups in the pre- and post-measurements. The study population consisted of pupils with learning difficulties. Enrolled in the kindergarten schools in Manial and rehabilitation centers in Maadi and Helwan gardens, where the sample in its initial form of (70) boys and girls were selected of them (15) boys and girls in the scientific way for all experimental groups, was used Tools for the collection of information, the diagnosis of learning difficulties diagnosis was applied in some centers Illinois scale and Fathi Zayat battery standards for developmental and academic learning difficulties and the application of the intelligence test Benjamin Benfath fifth image and all students of the average intelligence, the researchers also applied attention deficit and hyperactivity disorder scale (prepared by Hani Fouad The data were processed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program, and the results reached a statistically significant difference between the mean grades of the first experimental group (Attention Deficit) and experiment The second (hyperactivity) and the third (mixed) experiments in the pre- and post-measures of attention deficit in favor of pre-measurement were Wilcoxen's calculated value less than Wilcoxon's tabular value at the significance level of 0.01, which indicates a difference of D. D statistically between the two mean grades of the groups, where all the calculated z values ​​were lower than the tabular z values, which indicates that there is no difference between the groups in their responses to the program.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  •             المراجع العربية

    حافظ، نبیل (2004). صعوبات التعلم والتعلم العلاجى. زهراء الشرق.

    حسین، حسین فالح (2013). علم النفس المرضى والعلاج النفسى. مرکز دیبوتو لتعلیم التفکیر.

    خطاب، على ماهر (2008). مناهج البحث فی العلوم النفسیة والتربویة والإجتماعیة (ط 3). دار النصر للتوزیع والنشر.

    الدسوقى، مجدی (2004). فاعلیة برنامج إرشادى فى تخفیف حدة اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد لدى عینة من الأطفال المتأخرین عقلیاّ القابلین للتعلم (رسالة دکتوراه غیر منشورة). جامعه عین شمس.

    الزیات، فتحی مصطفى (1998). الأسس النظریة والتشخصیة والعلاجیة لاضطرابات العملیات المعرفیة والقدرات الأکادیمیة. الأنجلو المصریة.

    الزیات، مصطفى وعبد القادر، أحمد (1980). المعجم الوسیط مجمع اللغة العربیة. المکتبة الأسلامیة للطباعة والنشر والتوزیع.

    سالم، محمود عوض الله والشحات، مجدی محمد وعاشور، أحمد حسن (2006). صعوبات التعلم: التشخیص والعلاج (ط 2). دار الفکر للنشر والتوزیع.

    سلیمان، السید عبد الحمید (2008). صعوبات التعلم النمائیة. عالم الکتب.

    سلیمان، السید عبد الحمید (2010). تشخیص صعوبات التعلم. دار الفکر العربی.

    سلیمان، السید عبد الحمید (2019). صعوبات التعلم غیر اللفظیة. علم الکتب.

    الشریفین، أحمد وفرح، عدنان (2012).فاعلیة برنامج إرشادى مستند إلى ریاضة الدماغ فى خفض اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد. مجلة العلوم الأنسانیة والإجتماعیة، جامعه الأمام محمد بن سعود الأسلامیة، 125-176.

    عاشور، حاتم محمد (2017). فعالیة برنامج إرشادی لخفض اضطراب الانتباه وتحسین الکفاءة الاجتماعیة لدی عینة من الأطفال ذوی صعوبات التعلم. مجلة التربیة الخاصة والتأهیل، 5(19)، 87-140.

    عبد الواحد، سلیمان (2010). صعوبات التعلم. الأنجلو المصریة.

    فؤاد، هانى (2018). أثر التدریب علی استراتیجیة التجزیل فی تحسین سعة الذاکرة العاملة البصریة وخفض أعراض نقص الانتباه لدی عینة من الأطفال ذوی نقص الانتباه. مجلة رابطة التربویین العرب، 99، 18-65.

    القریطى، عبد المطلب (2011). سیکولوجیة ذوى الاحتیاجات الخاصة وتربیتهم  (ط 4). دار الفکر العربى.

    ليرنر، ج. وجونز، ب. (2014). صعوبات التعلم والإعاقات البسیطة ذات العلاقة: خصائص واستراتیجیات تدریس وتوجهات حدیثة، (ترجمة سهی محمد هاشم). دار الکتب للنشر والتوزیع.

    محمد، عادل عبد الله (2006). المؤشرات الدالة على صعوبات التعلم لأطفال الروضة. دار الرشاد.

                المراجع العربية مترجمة

    Translation of the Arabic References

     

    Hafez, N. (2004). Learning difficulties and remedial education. Zahraa ElShark.

    Hussein, H. F. (2013). Psychopathology and Psychotherapy. Deponu Center for Teaching Thinking.

    Khattab, A. M. (2008). Research methods in psychological, educational and social sciences (3rd ed.). Dar Al-Nasr for Distribution and Publication.

    Al-Desouky, M. (2004). The effectiveness of a counseling program in alleviating the severity of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in a sample of mentally retarded children who are able to learn (Unpublished Ph. D. Dissertation). Ain Shams University.

    Al-Zayyat, F. M. (1998). Theoretical, diagnostic, and treatment foundations for disorders of cognitive processes and academic abilities. The Anglo Egyptian Bookshop.

    Al-Zayat, M., & Abd Al-Qader, A. (1980). Al-Mu’jam Al-Waseet Academy Of The Arabic Language. Islamic Library for Printing, Publishing & Distribution.

    Salem, M. A., Al-Shahat, M. M., & Ashour, A. H. (2006). Learning difficulties: Diagnosis and treatment (2nd ed.). Dar Alfikr for Publishing & Distributing.

    Soliman, A. A. (2008). Growth learning difficulties. Alam Al Kotob.

    Soliman, A. A. (2010). Learning difficulties diagnosis. Dar El Fikr El Arabi.

    Soliman, A. A. (2019). Non-verbal learning difficulties. Alam Al Kotob.

    Al-Sharifin, A., & Farah, A. (2012). The effectiveness of a counseling program based on brain gym in reducing Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of Humanities and Social Sciences, Imam Muhammad Ibn Saud Islamic University, 125-176.

    Ashour, H. M. (2017). The effectiveness of a counselling program to relieve Attention Deficit Hyperactivity Disorder and to improve social competence among a sample of children with learning disabilities. Journal of Special Education and Rehabilitation, 5(19), 87-140.

    Abd Al-Wahid, S. (2010). Learning difficulties. The Anglo Egyptian Bookshop.

    Fouad, H. (2018). The effect of training on Chunking Strategy in improving visual working memory capacity and reducing symptoms of attention deficit disorder in a sample of children with attention deficit disorder. Journal of Association of Arab Educators,  99, 18-65.

    Al-Quraiti, A. (2011). Psychology and education of people with special needs (4th ed.). Dar El Fikr El Arabi.

    Lerner, G., & Jones, B. (2014). Learning difficulties and minor related disabilities: Modern characteristics, teaching strategies and trends (Soha Mohammed Hashem Trans.). Dar Al Kotob for Publishing & Distribution.

    Muhammad, A. A. (2006). Indicators of learning difficulties for kindergarten children. Dar Elrashad.

                المراجع الأجنبية:

    Davidson, R. J., & Hugdahl, K. (1995). Brain Asymmetry. The MIT Press.

    De Jager, M. (2005). An evaluation of brain gym as a technique to promote whole brain learning: A personal and professional perspective (Doctoral dissertation, University of Johannesburg).‏ Retrieved from http://www.ed.gov/ofiices/OESE/esea/research

    Dennision, P. & Dennison, G. (2003). Brain GYM Hand Book. Eud-kinedth, inc.

    Dennison, P. E., & Dennison, G. E. (2010). Brain gym-Teacher’s Edition. Edu-Kinesthetics.‏

    Epema, D. D. (2016). Movement in the classroom: The impact of brain gym activities to increase on-task behavior of students identified for special needs in an integrated 1st grade classroom (UMI No. 1485795) (Master's thesis). Retrieved from ProQuest Dissertation and Thesis database.

    Freeman, C. K., & Dennison, G. E. (1998). I am a child: Using brain gym with children who have special needs. Edu-Kiesthetics. Retrieved from http://www.pearsonassessments.com/basc.aspx

    Hallahan, D. P., & Mercer, C. D. (2001). Learning Disabilities: Historical Perspectives. American Journal of Education, 55(2), 112-114.

    Howard-Jones, P. (2007). Neuroscience and education: Issues and opportunities.‏Retrieved from http://www.tlrp.org/pub, http://braingym.org/, http://ujdigispace.uj.ac.za:8080/dspace/bitstream/10210/818/1-, http://www. braingym.com/ & http://www.nationalreadingpanel.org/Publications/summary.htmNational Council of Teachers of Mathematics.

    Hyatt, K. J. (2007). Brain gym®: building stronger brains or wishful thinking?  Remedial and Special Education28(2), 117-124.‏

    Keith, (2007). Brain GYM, Bulling stronger Branis or wishful thinking? Remendial and Special Education, 28(2).

    Martin, L., & Chalmers, G. (2007). The relationship between academic achievement and physical fitness. Physical Educator, 64(4), 214-222.

    Meders, A. R. (2000). ‘Brain Gym' Three-Day Rotation: For the Integration of Body and Mind. Edu-Kinesthetics.

    Miller, D. J., & Robertson, D. P. (2010). Using a games console in the primary classroom: Effects of ‘Brain Training’programme on computation and self‐esteem. British Journal of Educational Technology41(2), 242-255.‏

    Mulrine, C. F., Prater, M. A., & Jenkins, A. (2008). The active classroom: Supporting students with attention deficit hyperactivity disorder through exercise. Teaching Exceptional Children40(5), 16-22.‏

    Pederson, j. (2008). ADD/ADHD and Brain GYM. Office of State Superintentends of Public Instruction Special Education. Retrieved from http://www/.newnonizons.org

    Prasse, D. P. (2006). Legal supports for problem-solving systems. Remedial and Special Education27(1), 7-15.‏

    Spaulding, L. S., Mostert, M. P., & Beam, A. P. (2010). Is Brain Gym® an effective educational intervention?. Exceptionality18(1), 18-30.‏ Doi: 10.1080

    Stephenson, J. (2009). Best practice? Advice provided to teachers about the use of Brain Gym® in Australian schools. Australian Journal of Education53(2), 109-124.‏

    Stephenson, J. (2009). Best practice? Advice provided to teachers about the use of Brain Gym® in Australian schools. Australian Journal of Education53(2), 109-124.‏

    Voss, D. S. (2006). An examination of the effects of brain gym on the self reported symptoms of stress in school-ages children (Doctoral dissertation, Saybrook University). Retrieved from http://www.rhythm

    Wolfsont, C. A. (2000). The Deep Understanding Balance Course Manual (Manuscript in preparation). Austrailian Journal of Education, 53(2), 109-124