فاعلية التدريب على توظيف تطبيقات الأجهزة الذکية في تعزيز الکفايات المهنية التکنولوجية لدى معلمي التربية الخاصة قبل الخدمة بجامعة جازان The effectiveness of training on employing smart devices applications in fostering of professional technological competencies of pre-service special education teachers at Jazan University

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

المملکة العربية السعودية – جامعة جازان – کلية التربية – قسم تقنيات التعليم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية التدريب على توظيف تطبيقات الأجهزة الذکية في تعزيز الکفايات المهنية التکنولوجية لدى معلمي التربية الخاصة قبل الخدمة بجامعة جازان؛ حيث تم استخدام المنهج التجريبي القائم على نظام المجموعتين المتکافئتين ذات الاختبار القبلي والبعدي. اشتملت عينة الدراسة على مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة، وتکونت عينة الدراسة من (40) طالباً من الطلاب المسجلين لمقرر التدريب الميداني الذي يقدم في آخر مستوى دراسي ضمن خطتهم الدراسية في برنامج بکالوريوس التربية الخاصة في کلية التربية بجامعة جازان. حيث تم عقد عدد (9) جلسات تدريبية لعينة الدراسة بهدف تعزيز الکفايات المهنية التکنولوجية لديهم قبل تعريضهم لمقياس الدراسة، وتمثلت أداة الدراسة في مقياس الکفايات المهنية التکنولوجية لمعلمي التربية الخاصة مکون من (50) عبارة موزعة على محورين رئيسيين. المحور الأول: استخدام التقنيات في تعليم ذوي الإعاقة والمحور الثاني: الاتجاهات نحو تطبيقات الأجهزة الذکية لتعليم ذوي الإعاقة، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس الکفايات المهنية التکنولوجية لمعلمي التربية الخاصة قبل الخدمة عند مستوى = α 0.05 لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية، کما أسفرت النتائج عن وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الکفايات المهنية التکنولوجية لمعلمي التربية الخاصة قبل الخدمة عند مستوى = α 0.05 لصالح القياس البعدي. کذلک بينت النتائج عدم وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات المجموعة الضابطة في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الکفايات المهنية التکنولوجية لمعلمي التربية الخاصة قبل الخدمة عند مستوى = α 0.05. أيضاً أوضحت النتائج عدم وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي لمستوى الکفايات المهنية التکنولوجية لمعلمي التربية الخاصة قبل الخدمة عند مستوى = α 0.05. هذه النتائج تُشير إلى فاعلية جلسات البرنامج التدريبي عن تطبيقات الأجهزة الذکية وفاعليتها في تعزيز الکفايات المهنية التکنولوجية لدى معلمي التربية الخاصة قبل الخدمة بجامعة جازان.
This study aimed to investigate the effectiveness of training on employing smart devices applications in fostering of professional technological competencies of pre-service special education teachers at Jazan University. An experimental design method based on two equivalent groups was used with pre-test and post-test. The study sample included two groups, experimental and control groups. The study sample consisted of (40) pre-service special education teachers at Jazan University among the students who registered for the training course at the last level of their study plan for the Bachelor of Special Education program at the College of Education. The participants were asked to attend (9) training sessions in order to foster their professional technological competencies before taking the study scale. The study instrument consisted of a scale for the professional technological competencies of pre-service special education teachers. The scale included (50) items divided in two main domains. The first domain: using technology to teach people with disabilities, the second domain: the attitude toward smart devices applications to teach people with disabilities. Research's results showed that there was a statistically significant difference between the average scores ofthe experimental and control groups in post-test on the professional technological competencies scale of pre-service special education teachers at the level of α=0.05 in favor of the average scores ofthe experimental group. Also, Research's results showed that there was a statistically significant difference between the average scores ofthe experimental group in both pre-test and post-test on the professional technological competencies scale of pre-service special education teachers at the level of α=0.05 in favor of post-test. The results also showed that there was no statistical significant difference between the average scores of the control group in both pre-test and post-test on the professional technological competencies scale of pre-service special education teachers at the level of α=0.05. Also, the results showed that there was no statistical significant difference between the average scores of the experimental group in both post-test and consecutive test for the level of professional technological competencies of pre-service special education teachers at the level of α=0.05. This is an indication of the effectiveness of training program sessions about smart devices applications and their effectiveness on fostering professional technological competencies of pre-service special education teachers at Jazan University.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)  المراجع العربية:

-     أبا حسین، الجوهرة (2016). توظیف الأجهزة الذکیة وأجهزة الحاسب لخدمة العملیة التعلیمیة.  مجلة الجمعیة المصریة للقراءة والمعرفة، 177، 45- 76
-     أبو المجد، أحمد والشریف، محمد (2015). معوقات توظیف تقنیات التعلیم التی تواجه معلمی صعوبات التعلم بالمملکة العربیة السعودیة. مجلة العلوم التربویة، جامعة الوادی، 22، 64-99.
-     أبو ریدة، رباب (2018). تکنولوجیا التعلم النقال. مجلة رسالة المعلم، وزارة التربیة والتعلیم، 55 (2)، 103-106.
-     أبوشریخ، شاهر (2009). أثر استخدام البرنامج الحاسوبی PowerPoint فی تحصیل طلاب الصف الثامن الأساسی فی مقرر التلاوة فی الأردن واتجاهاتهم نحوه. مجلة کلیة التربیة بجامعة المنصورة، 70، 114- 126
-     أبوهواش، راضی (2008). التکنولوجیا المساندة المستخدمة مع الطلبة ذوی الحاجات الخاصة ومعوقات استخدامها فی الأردن. رسالةدکتوراه، الجامعة الأردنیة.
-     أحمد، أیمن علی (2015). کفایات تکنولوجیا المعلومات للطالب المعلم بکلیات التربیة الریاضیة فی ضوء معاییر الجودة. المجلة العلمیة للتربیة البدنیة والریاضیة، 70، 246- 266
-     أخضــر، أروى (2006). واقع استخدام الحاسب الآلی ومعوقاته فی مناهج معاهد وبرامج الأمل للمرحلة الابتدائیة. رسالة ماجستیر، کلیة التربیة، جامعة الملک سعود.
-     الأزرق، عبدالرحمن (2000). علم النفس التربوی للمعلمین، مفاهیم نظریة. دار الفکر العربی.
-     الأکلبی، سعید (2017). مدى توافر الکفایات التکنولوجیة اللازمة للطالب المعلم بکلیة التربیة جامعة شقراء. مجلة کلیة التربیة، جامعة طنطا، 67 (3)، 148-185.
-     البدر، عبدالعزیز (2010). المعاییر المهنیة اللازمة لمعلمی التلامیذ ذوی صعوبات التعلم. رسالة ماجستیر، کلیة التربیة، جامعة الملک سعود.
-     البطاینة، أسامه (2004). تقویم الکفایات التعلیمیة لمعلمی الأطفال ذوی الاحتیاجات الخاصة فی شمال الأردن. مجلة اتحاد الجامعات العربیة للتربیة وعلم النفس، 2 (1)، 31-144.
-     بطیخ، فتیحة وعیسى، أحمد (2018). فعالیة برنامج للکلام الملقن معزز بتقنیة رموز الاستجابة السریعة QR Code لتیسیر تعلم القرءان الکریم للتلامیذ الصم وضعاف السمع بمدینة جدة. مجلة التربیة الخاصة بجامعة الزقازیق، 23، 67-122.
-     بنی دومی، حسن (2007). مدى ممارسة معلمی العلوم فی الأردن للکفایات التکنولوجیة التعلیمیة. مجلة کلیة التربیة، جامعة الأزهر، 133 (1)، 391-428.
-     تنیو، فاطمة. ومیلود، مراد (2019). تطبیقات ثوریة عبر الهواتف الذکیة لخدمة ذوی الاحتیاجات الخاصة. المجلة العربیة لعلوم الإعاقة والموهبة، المؤسسة العربیة للتربیة والعلوم والآداب، 16، 135-153.
-     التودری، عــوض (2009). تکنولوجیا التعلیم: مستحدثاتها وتطبیقاتها. متاح على الرابط التالی: https://www.researchgate.nlication/277095699
-     الجهنی، لیلى (2014). الاتجاهات المنهجیة فی دراسات تقنیات التعلیم المتنقل: دراسة ببلیومتریة – مستقبلیة. مجلة المرکز العربی للتعلیم والتنمیة، 21 (92)، 11-80.
-     الجوفی، تهانی (2008). الکفایات التکنولوجیة التعلیمیة اللازمة لمعلمی التربیة الخاصة فی المملکة الأردنیة الهاشمیة – عمان – ومدى ممارستهم لها. رسالةماجستیر، الجامعة الأردنیة.
-     الحمًار، أمل والنجار، خلود (2016). أثر استخدام تطبیقات الهواتف الذکیة فی تسهیل التعلم لدى الطلاب المعلمین واتجاهاتهم نحو التعلم الجوال. مجلة دراسات تربویة واجتماعیة، جامعة حلوان، 22 (2)، 483-512.
-     خضًار، نسرین (2014). فاعلیة توظیف التعلیم المدمج فی تدریس مادة العلوم على تحصیل تلامیذ الصف الرابع وأرائهم نحوه (دراسة تجریبیة على تلامیذ الصف الرابع بالحلقة الأولى من مرحلة التعلیم الأساسی فی المدارس الرسمیة لمحافظة اللاذقیة. رسالة دکتوراه، کلیة التربیة، جامعة دمشق.
-     الخلیفة، هند (2008). الهواتف الجوالة فی التعلیم: نموذج تطبیقی لأحد مشاریع التخرج فی قسم تقنیة المعلومات. http://www.alriyadh.co8850
-     خمیس، محمد (2004). التعلم المتنقل متعة التعلم الالکترونی المرن، فی أی وقت، وأی مکان. مجلة الجمعیة المصریة لتکنولوجیا التعلیم، 14 (2)، 1 – 4.
-     الدریج، محمد (2005). الکفایات فی التعلیم: من اجل تأسیس علمی للمنهاج المدمج. الدار البیضاء للنشر والتوزیع.
-     الدهشان، جمال (2009). الجامعة الافتراضیة أحد الأنماط الجدیدة فی التعلیم الجامعی. مصر العربیة للطباعة والنشر والتوزیع.
-     الدوایدة، أحمد (2014). درجة أهمیة وامتلاک معلمی التربیة الخاصة للکفایات المهنیة المتعلقة بالتکنولوجیا المساندة وعلاقتها ببعض المتغیرات. مجلة الجامعة الإسلامیة للدراسات التربویة والنفسیة، 22 (2)، 63-92.
-     الـــــزامل، عبدالله (2012). دعم الأنظمة الذکیة للهواتف لذوی الاحتیاجات الخاصة. متاح: https://www.tech-wd.com/wd/2012/11/30/smart-phones-for-people-with-special-needs/
-     زنقور، ماهر (2015). برمجیة تفاعلیة قائمة على التلمیح البصری وأثرها فی تنمیة مهارات التفکیر التولیدی البصری وأداء المهام البصریة لدى تلامیذ المرحلة الابتدائیة ذوی الإعاقة السمعیة فی الریاضیات. مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، 61، 17-78.
-     سرایا، عادل (2008) . تکنولوجیا التعلیم ومصادر التعلم: مفاهیم نظریة وتطبیقات عملیة، مکتبة الرشد.
-     سرایا، عادل وسالم، أحمد (2003(  منظومة تکنولوجیا التعلیم.  مکتبة الرشد.
-     السعــوی، نــورة (2015). أثر بعض تطبیقات التعلم النقال على تنمیة مهارات الحس العددی فی مادة الریاضیات لدى طالبات الصف الثانی الثانویة فی مدینة بریدة. مجلد أبحاث المؤتمر الدولی الرابع للتعلم الالکترونی والتعلیم عن بعد والمنعقد خلال الفترة بین 11 – 14 جمادى الأول 1436ه الموافق 2 – 5 مارس بمدینة الریاض.
-     سیدهم، خالدة (2018). دور التقنیات الحدیثة فی دعم البرامج التعلیمیة للمکفوفین –البرامج الناطقة نموذجًا-دراسة حالة بالمکتبة المرکزیة لجامعة باتنة. مجلة دراسات علمیة، جامعة عمار ثلیجی بالأغواط، 71، 33-50.
-     الشاعر، عبدالرحمن؛ الصالح، بدر؛ الفهد، الشیخ و المشیقح، محمد (2000). أصول تکنولوجیا التعلیم. مطبعة جامعة الملک سعود.
-     الشبول، مهند (2016). مدى أهمیة وامتلاک معلمی الإعاقة العقلیة للکفایات التکنولوجیة المساندة من وجهة نظرهم فی ضوء بعض المتغیرات. مجلة کلیة التربیة، جامعة الأزهر، 170 (3)، 512-537.
-     شحاتة، نشوى (2011). بناء موقع الکترونی مدعم بتعلیم متنقل لتنمیة التحصیل والاتجاه نحو مستحدثات تکنولوجیا التعلیم. مجلة دراسات وبحوث تکنولوجیا التربیة، 175-208.
-     الشرهان، جمال (2003). الوسائل التعلیمیة ومستجدات تکنولوجیا التعلیم، مطبعة الحمیضی للنشر والتوزیع.
-     الشعیبی، أمانی بنت حمد بن منصور (2015). واقع توظیف معلمات ریاض الأطفال للتطبیقات التربویة فی الأجهزة الذکیة فی التعلیم. مجلة دراسات فی التعلیم الجامعی، مرکز تطویر التعلیم الجامعی، 31، 55-82.
-     صالح، إیمان (2008). بناء برنامج تدریبی مقترح على استخدام وتوظیف التکنولوجیا المساعدة لذوی الاحتیاجات البصریة الخاصة فی ضوء الکفایات التکنولوجیة اللازمة لمعلمی التربیة الخاصة ودوره فی دمج ذوی الاحتیاجات الخاصة. مجلد المؤتمر الدولی السادس "تأهیل ذوی الاحتیاجات الخاصة: رصد الواقع واستشراف المستقبل". جامعة القاهرة، معهد الدراسات التربویة.
-     الصاوی، السید (2019). تطبیقات الهواتف الذکیة والأجهزة المحمولة فی مراکز الوثائق والأرشیف: دراسة تحلیلیة. مجلد أوراق عمل المؤتمر السنوی الـ 25 لجمعیة المکتبات المتخصصة فرع الخلیج العربی: إنترنت الأشیاء: مستقبل مجتمعات الإنترنت المترابطة.
-     الطــلال، نجوى (2010). واقع استخدام معلمی ومعلمات معاهد وبرامج التربیة الفکریة للإنترنت ومدى استفادتهم منه فی تطویر کفایتهم المهنیة بمدینة الریاض. رسالة ماجستیر، کلیة التربیة، جامعة الملک سعود.
-     العبدالجبار، عبدالعزیز (2004). الرضا الوظیفی لدى معلمی التربیة الخاصة ومعلمی التعلیم العام. المجلة العربیة للتربیة الخاصة، (5)، 65-95.
-     عبداللطیف، أسامه (2012). استراتیجیة إثرائیة مقترحة قائمة على البنائیة الاجتماعیة من خلال مواقع التواصل الاجتماعی لتنمیة الدافعیة للإنجاز والاتجاه نحو مادة العلوم لدى تلامیذ المرحلة الإعدادیة. مجلة التربیة العملیة، 15 (4)، 1-45.
-     عبدالمعطی، حسن الباتع (2014) تکنولوجیا تعلیم ذوی الاحتیاجات الخاصة والوسائل المساعدة. دار الجامعة الجدیدة.
-     عبدالملک، أحمد (2015). فاعلیة برنامج تدریبی قائم على المستحدثات التکنولوجیة فی تنمیة المهارات الحیاتیة لذوی الإعاقة الذهنیة القابلین للتعلم. مجلة دراسات فی التعلیم الجامعی، جامعة عین شمس، 13، 493-504.
-     عبود، مزهـر (2009 ( تکنولوجیا التعلیم المستقبلی،  دار وائل للنشر.
-     العــــــــزام، فریــال (2017). درجة استخدام الهواتف الذکیة فی العملیة التعلیمیة (دراسة میدانیة من وجهة نظر طلبة تکنولوجیا التعلیم فی الجامعات الأردنیة الخاصة). رسالة ماجستیر، کلیة العلوم التربویة، جامعة الشرق الأوسط.
-     عمیرة، حمدی (2014). فعالیة برنامج الکترونی مقترح فی المستحدثات التکنولوجیة لتنمیة بعض الکفایات المهنیة اللازمة لطلاب التربیة الخاصة بکلیة التربیة جامعة القصیم. مجلة کلیة التربیة، جامعة طنطا، 53، 284-345.
-     عوض، أمانی (2007). تکنولوجیا التعلیم المحمول. خطوات نحو تعلم أفضل. متاح على الرابط: http://staff.du.edu.eg/index.php?u=60&p=cv.
-     عید، نبیل (2017). ثورة الهواتف الذکیة للأشخاص ذوی الإعاقة والاستعداد العربی. https://wp.preventionweb.net/wcdrr/%D8%%D8%AA
-     فتح الله، مندور (2012.( استخدام تکنولوجیا التعلیم فی التربیة الخاصة.  مکتبة الرشد.
-     الفقیه، أیمن (2010). التعلم الجوال .. رؤیة جدیدة باستخدام التقنیات اللاسلکیة. http://Math-nablus.yoo7.com/search.forum.
-     الفویهی، هزاع (2018). فعالیة تدریس وحدة نماذج الذرة باستخدام قناة عین التعلیمیة عبر الآیباد فی التحصیل الدراسی لطلاب الصف الثالث المتوسط بالمملکة العربیة السعودیة. مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، 95، 55-78.
-     القحطانی، هنادی (2017). کفایات معلم التربیة الخاصة فی توظیف مستحدثات تکنولوجیا التعلیم عبر وسائل التواصل الاجتماعی. مجلة الجامعة الإسلامیة للدراسات التربویة والنفسیة، 26 (3)، 85-103.
-     قطیط، غسان (2015) تقنیات التعلم والتعلیم الحدیثة. دار الثقافة للنشر والتوزیع.
-     الکیاس، عــزة (2017). نموذج "تیباک" TPACK کأحد النماذج المعاصرة لتحدید وتقویم خصائص المعلم الفعال فی القرن الحادی والعشرین، مجلد أبحاث ملتقى الإشراف التربوی الثامن عشر (معلم 2030) والمنعقد خلال الفترة 1-3/6/1438هـ بالریاض، المملکة العربیة السعودیة.
-     مهدی، فتیحة (2012). البرامج التدریبیة القائمة على الکفایات ودورها فی تطویر الکفایات المهنیة للمعلم رؤیة مستقبلیة لإعداد وتکوین طلبة المدارس العلیا للأساتذة. مجلة البحوث التربویة والتعلیمیة، 1، 277-296.
-     المهدی، مجدی (2008 ( التعلیم الافتراضی، فلسفته، مقوماته، فرص تطبیقه. دار الجامعة الجدیدة.
-     الموسى، ناصر (2008). مسیرة التربیة الخاصة فی المملکة العربیة السعودیة من العزل إلى الدمج. دار القلم للنشر والتوزیع.
-     نظیـــر، أحمد (2015). فاعلیة برنامج تدریبی قائم على المستحدثات التکنولوجیة فی تنمیة المهارات الحیاتیة لذوی الإعاقة الذهنیة القابلین للتعلم. مجلة دراسات فی التعلیم الجامعی، جامعة عین شمس، 31، 504-493.
-     یونــس، أمین (2016). التعلم المتنقل وتطبیقات الهواتف الذکیة. مجلة التعلیم الإلکترونی، 15، http://emag.mans.edu.eg/index.php

1)  المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

-      Aba Hussein, Al (2016). Employing smart devices and computers to serve the educational process. Journal of the Egyptian Society for Reading and Knowledge, 177, 45-76.
-      Abu al-Majd, A, M (2015). Obstacles to employing educational technologies that face teachers of learning difficulties in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Educational Sciences, Valley University, 22, 64-99.
-      Abu Raida, R (2018). Mobile learning technology. Teacher Mission Journal, Ministry of Education, 55 (2), 103-106.
-      Abu Sharikh, Sh (2009). The effect of using the computer program (PowerPoint) on the achievement of students of the eighth grade in the course of recitation in Jordan and their attitudes towards it. The Journal of the Faculty of Education, Mansoura University, 70, 114-126.
-      Abu Hawash, R. (2008). The support  technology used with students with special needs and the obstacles to its use in Jordan. PH.D dissertation, University of Jordan,.
-      Ahmad, A, A (2015). Information technology competencies for the student teacher in the Faculties of Sports Education in light of the quality standards. The Scientific Journal of Physical Education and Sports, 75, 246-266.
-      Akhdar, A (2006). The reality of computer using and  its obstacles in the curricula of El-Amal institutes and programs for the elementary stage. Master Thesis, College of Education, King Saud University.
-      Al-azraq, Ab. (2000). Educational psychology for teachers , theoretical concepts. Alfekr Al Araby.
-      Al-Aklaby, S. (2017). The extent of the availability of the necessary technological competencies for the student teacher at the Faculty of Education, Shaqra University. Journal of the Faculty of Education, Tanta University, 67 (3), 148-185.
-      Al-Badr, Ab (2010). The  necessary professional standards for teachers of students with learning difficulties. Master Thesis, College of Education, King Saud University.
-      Al-Batayna, O (2004). Evaluation of the educational competencies for  teachers of children with special needs in northern Jordan. Journal of the Association of Arab Universities for Education and Psychology, 2 (1), 31-144.
-      Batikh, F. & Issa, A. (2018). The effectiveness of a spoken speech program enhanced by the technology of rapid response codes, QR Code, to facilitate the learning of the noble Qur’an for deaf and hard of hearing students in the city of Jeddah. Journal of Special Education at Zagazig University, 23, 67-122.
-      Boni, D. H. (2007). The extent of practicing   the educational technology competencies for  science teachers in Jordan. Journal of the Faculty of Education, Al-Azhar University, 133 (1), 391-428.
-      Tinyo, F. &  Miloud, M (2019). Revolutionary applications through smart phones to serve who with special needs. The Arab Journal of Disability and Gifted Sciences, The Arab Foundation for Education, Science and Arts, 16, 135-153.
-      Al-Toudari, A(2009). Education technology: innovations and applications. Retrieved from https://www.researchgate.nlication  /277095699.
-      Al-Juhani, L (2014). Methodological trends in studies of mobile learning technologies: a bibliometric - prospective study. Journal of the Arab Center for Education and Development, 21 (92), 11-80.
-      Al-Joufi, T (2008). The educational technological competencies needed for special education teachers in the Hashemite Kingdom of Jordan - Amman - and the extent of their practice of it. Master thesis, University of Jordan.
-      Al-Hammar, A. & Al-Najjar, Kh. (2016). The effect of using smart phone applications in facilitating learning among student teachers and their attitudes towards mobile learning. Journal of Educational and Social Studies, Helwan University, 22 (2), 483-512.
-      Khadar, N. (2014). The effectiveness of employing compact education in teaching science on the achievement of fourth-grade students and  their opinions towards it (an experimental study on fourth-grade students in the first cycle of basic education in public schools in Lazikia Governorate. PH.D dissertation, Faculty of Education, University of Damascus.
-      Al khalifa, H (2008). Mobile phones in education: An application model for one of the graduation projects in the Department of Information Technology.retrieved from  http://www.alriyadh .co8850
-      Khamis, M (2004). Mobile learning is the pleasure of flexible electronic learning, anytime, anywhere. Journal of the Egyptian Association for Educational Technology, 14 (2), 1-4.
-      Al-Drij, M (2005). Competencies in teaching: for a scientific foundation of the integrated curriculum. Al dar Albydaa for Publishing and Distribution..
-      Al-Dahshan, J (2009). The virtual university is one of the new patterns in university education. Arab Egypt for Printing, Publishing and Distribution.
-      Al-Dwaida, A (2014). The degree of importance and ownership of special education teachers of the professional competencies  related  to support technology and its relationship to some variables. The Journal of the Islamic University for Educational and Psychological Studies, 22 (2), 63-92.
-      Al-Zamil, Ab (2012). Supporting smart systems for phones for people with special needs. Retrieved from: https://www.tech-wd.com/wd/2012/11/30/smart-phones-for-people-with-special-needs/
-      Zangour, M (2015). An interactive software based on visual cue and its impact on developing the skills of visual generative thinking and performing visual tasks among primary school students with hearing impairment in mathematics. Journal of Arab Studies in Education and Psychology, 61, 17-78.
-      Saraya, A (2008). Teaching Technology and Learning Resources: theoretical concepts and practical applications. Al-Rashed Library.
-      Saraya, A  & Salem, A (2003). Education Technology System., Al-Rashed Library.
-      Al-Sa’awi, D (2015). The effect of some mobile learning applications on the development of numerical sense skills in mathematics among secondary school students in Buraidah. The research volume of the Fourth International Conference on E-Learning and Distance Education, which was held during the period between 11-14 Jumada Al-Awal 1436 AH corresponding to 2-5 March in Riyadh.
-      Saidhum, Kh (2018). The role of modern technologies in supporting educational programs for the blind - speaking programs as a model - a case study at the Central Library of the University of Batna. Journal of Scientific Studies, Ammar Thaliji University in Laghouat, 71, 33-50.
-      Al shair, Ab & Al saleh, B & Al-Fahd, Al  and Al- MeShaqah, M (2000). The origins of education technology. King Saud University Press.
-      Al-Shboul, M (2016). The extent of the importance and ownership of teachers of mental disabilities for the supporting technological competencies from their viewpoint  in view of some variables. Journal of the Faculty of Education, Al-Azhar University, 170 (3), 512-537.
-      Shehata, Nashwa (2011). Building a website supported  by mobile learning to develop achievement and the trend towards new educational technology. Journal of Educational Technology Studies and Research, 175-208.
-      Al Sharhan, J (2003). Instructional methods and developments in education technology., Al Hamidi Printing Press for publication and distribution.
-      Al-Shaabi, A, H,M. (2015). The reality of  kindergarten teachers ’employment of educational applications in smart devices in education. Journal of Studies in University Education, Center for University Education Development, 31, 55-82.
-      Saleh, I (2008). Building a proposed training program on the use and employment of assistive technology for people with special visual needs in view of the technological competencies required for special education teachers and  its role in integrating people with special needs. Volume of the Sixth International Conference, "Rehabilitation of People with Special Needs: Monitoring Reality and Foreseeing the Future". Cairo University, Institute of Educational Studies.
-      Al Sawy, Al (2019).  Applications of smart phones and mobile devices in document centers and archives: an analytical study. Volume of Working Papers of the 25th Annual Conference of the Association of Specialized Libraries, the Arab Gulf Branch: The Internet of Things: The Future of Interconnected Internet Societies.
-      Al-Talal, N (2010). The reality of  the use of the Internet by the teachers of intellectual education institutes and programs, and the extent to which they benefit from it in developing their professional competence in the city of Riyadh. Master thesis, College of Education.
-      Al-Abd al-Jabbar, Ab (2004). Job satisfaction among special education teachers and general education teachers. The Arab Journal of Special Education, (5), 65-95.
-      Abdul Latif, O. (2012). A proposed enriching strategy based on social constructivism through social networking sites to develop the drive for achievement and the direction towards science for middle school students. Journal of Practical Education, 15 (4), 1-45.
-      Abdel Muti, H, Al (2014). Technology for special needs education and aids. The New University House.
-      Abdul-Malik, A. (2015). The effectiveness of a training program based on technological innovations in developing the life skills of those with intellectual disabilities who are able to learn. Journal of Studies in University Education, Ain Shams University, 13, 493-504.
-      Abboud, M (2009). Future education technology. Wael for Publishing.
-      Al-Azzam, F. (2017). The degree of  using smart phones in the educational process (a field study from the viewpoint of students of education technology in private Jordanian universities). Master Thesis, Faculty of Educational Sciences, Middle East University. Jordan.
-      Omira, H. (2014). The effectiveness of the electronic program is proposed in the technological innovations for the development of some of the professional competencies needed for the education students of the College of Education, Qassim University. Journal of the Faculty of Education, Tanta University, 53, 284-345.
-      Awad, A (2007). Mobile learning technology. Steps towards better learning, .Retrieved from: http://staff.du.edu.eg/index.php?u=60&p=cv .
-      Eid, N. (2017). The smart phone revolution for disabilities and Arab readiness. Retrieved from https://wp.preventionweb.net/wcdrr/%D8%%D8%AA .
-      Fathallah, M (2012) using of education technology in special education. Al-Rashed Library.
-      Al Faqeeh, A (2010). Mobile learning. a new vision using wireless technologies. http://Math-nablus.yoo7.com/search.forum .
-      Al-Fuwayhi, H. (2018). The effectiveness of teaching the Atom Models Unit using the Ain Educational Channel via the iPad in the academic achievement of the third-grade intermediate students in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Arab Studies in Education and Psychology, 95, 55-78.
-      Al-Qahtani, H. (2017). The competencies of  the special education teacher in employing the latest educational technology innovations through social media. The Journal of the Islamic University for Educational and Psychological Studies, 26 (3), 85-103.
-      Katet, Gh. (2015). Modern learning and teaching technologies. Dar Al thaqafa for publication and distribution.
-      Al-Kiyas, A (2017).  TPACK  model as one of the contemporary models for identifying and evaluating the characteristics of the effective teacher in the twenty-first century, the research volume of the Eighteenth Educational Supervision Forum (Teacher 2030), held during the period 1-3 / 6 / 1438H in Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia.
-      Mahdi, F. (2012). Competency-based training programs and their role in developing the professional competencies of  teachers, a future vision for preparing students of higher schools for professors. Journal of Educational and Teaching Research, 1, 277-296.
-      Al-Mahdi, M. (2008). Virtual learning, its philosophy, components  and its implementation opportunities. The new university house.
-      Al-Mousa, N. (2008). The procession of special education in the Kingdom of Saudi Arabia from isolation to integration. AL Qalam for Publishing and Distribution.
-      Nazeer, Ah (2015). The effectiveness of a training program based on technological innovations in developing the life skills of those with intellectual disabilities who are able to learn. Journal of Studies in University Education, Ain Shams University, 31, 504-493.
-      Yunus, A (2016).  Mobile learning and smart phone applications. Journal of Electronic-Learning, ، http://emag.mans.edu.eg/index.php15 .

2)  المراجع الأجنبية:

-    Ahmad, I & Qazi, T. (2011). Mobile phone adoption & consumption: patterns of university students in Pakistan. International Journal of Business and Social Science2 (9), 206-213.
-    Aziz, M &  Syahrul, A & Abdullah, S. & Adnan, L. (2014). Educational App for Children with Autism Spectrum Disorders (ASDs).  Procedia Computer Science, 42, 70 – 77.
-    Baran, E. (2014). A review of research on mobile learning in teacher education. Journal of Educational Technology & Society, 17(4), 17–32.
-    Baumfield, V. (2006), Tool For Pedagogical Inquiry: The Impact of Teaching Thinking Skills on Teachers. Oxford Review of Education, p p 185-196.
-    Bigelow, L. (2008). Assistive technology for students with learning disabilities in writing: Believes, Knowledge, and Use. Thesis, Department of Education Psychology, Faculty of Miami University.
-    Billingsley, G. & Scheuermann, B. (2014). Using virtual technology to enhance field experiences for pre-service special education teachers. Teacher Education and Special Education, 37(3), 255–272.
-    Brown, M. (2000). Access, instruction, and barriers: Technology issues facing students at risk. Remedial and Special Education, 2 1, 182-192.
-    Clason, D. (2019). The best apps for children with hearing loss.Retrieved from  https://www.healthyhearing.com/.
-    Council for Exceptional Children [CEC] (2008). What every special educator must know. The standers for the preparation and licensure of special educators Reston, VA. (4th ed). The Council for Exceptional Children.
-    Crespo, F. & Martin, E. (2018).  Applications for mobile devices focused on support for autism spectrum disorder population and / or people in their immediate environment in their daily lives: a systematic and practical review from a Spanish-speaking perspectiveHuman-Computer Interaction, 1-18.
-    Currie, P& Carr, S. & Torrey, C. (1996). Technology training issues: Emerging and expanding roles of speech-language pathologists. NSSLHA Journal, (23), 19-27.
-    Douglass, C. A. G. (2004). The use of assistive technology in early childhood inclusive settings in central Arkansas schools (pp. 1-100). The University of Memphis.
-    Drent, M., & Meelissen, M. (2008). Which factors obstruct or stimulate teacher educators to use ICT innovatively?. Computers & Education, 51(1), 187-199.
-    Elias, T. (2011). Universal Instructional Design Principles for Mobile Learning, International Review of Research in Open and Distance Learning, 12 (2), 143-156.
-    Foulger, T.& Ewbank, A.& Kay, A.& Osborn, S.  & Carter, H. (2012). Moral spaces in MySpace: Preservice teachers’ perspectives about ethical issues in social networking. Journal of Research on Technology in Education, 42(1), 1-28.
-    Gloria, C.& Anuradha, D. & Maureen, N. (2019). Increasing intervention fidelity among special education teachers for autism intervention: A pilot study of utilizing a mobile-appenabled training program. Research in Autism Spectrum Disorders, 101- 113.
-    Gournaris, M., & Leigh, I. (2004). Comparison of face-to-face and video-mediated communication with deaf individuals: Implications for telepsychotherapy. Journal of Professionals Networking for Excellence in Service Delivery with Individuals who are Deaf and Hard of Hearing, 37, 20 – 41.
-    Gustafson, S. (2006). The assistive technology skills, knowledge, and professional development needs of special education in southwestern Virginia. Dissertation, Faculty of the Virginia Polytechnic Institute, State University.
-    Hwang, G. & Tsai, C. (2011). Research trend in mobile and ubiquitous learning: a review of publications in selected Journal from 2001 to 2010. British Journal of Education Technology, 42 (4), 65–70.
-    International Society for Technology in Education [ISTE]. (2008). ISTE Standards for teachers.Retrieved from http://www.iste.org/ndards/ist.
-    Kelker, K. & Holt, R. (1997). Family Guide to Assistive Technology: Parents, Let’s Unite for Kids (PLUK). The Federation for Children with Special Needs.
-    Lahm, E. A., Bausch, M. E., Hasselbring, T. S., & Blackhurst, A. E. (2001). National assistive technology research institute. Journal of Special Education Technology16(3), 19-26.
-    Lan, Y. & Tsai, P. (2011). Using Mobile-Memo to support knowledge acquisition and posting-question in a mobile. Journal of Learning Environment US-China Education Review, 5 (1), 632-638.
-    Law, G.; Neihart, M. & Dutt, A. (2018). The use of behavior modeling training in a mobile app parent training program to improve functional communication of young children with autism spectrum disorder. Autism, 22 (4), 424–439.
-    Lopez, F.; Fortiz, R.; Almendros, M. & Segura, M. (2013). Mobile learning technology based on iOS devices to support students with special education needs. Computers & Education, 61, 77-90.
-    Mandlawitz, M. (2006). What every teacher should know about IDEA. Boston: Allyn and Bacon.
-    Metzger, A. (2014). Software engineering: Key enabler for innovation. NESSI White Paper.
-    Michaels, C. & McDermott, J. (2003). Assistive technology integration in special education teacher preparation: Program coordinators’ perceptions of current attainment and importance. Journal of Special Education Technology, 18 (3), 29-44.
-    Murphy, J, (2010). Using mobile devices for research: smart phones, database, and libraries. Online, 34 (3), 14-18.
-    Sharma, V. & Tiwari, R. (2016). A review paper on (IOT) & Its Smart Applications. International Journal of Science, 5 (2), 472-476.
-    Stumbo, N.; Martin, J. & Hedrick, B. (2009). Assistive technology: Impact on education, employment, and independence of individuals with physical disabilities. Journal of Vocational Rehabilitation, 30, 99-110.
-    Uerz, D.& Volman, M. & Kral, M. (2018). Teacher educators' competences in fostering student teachers’ proficiency in teaching and learning with technology: An overview of relevant research literature. Teaching and Teacher Education, 70, 12-23.
-    Viswanathan, R. (2012). Augmenting the Use of Mobile Devices in Language classroom. International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching (IJCALLT), 2 (2), 45-60.
-    Yalin, H. (1993).A study of secondary school teacher competencies Necessary for the use of educational technology (teacher competencies) “Dissertation Abreact International”. 54 (3), 802 A.
-    Zamfir, B. ; Tedesco, R. & Reichow, B. (2012). Handheld “App” Offering Visual Support to Students with Autism Spectrum Disorders (ASDs). in Computers Helping People with Special Needs. vol. 7383, K. Miesenberger, et al., Eds., ed: Springer Berlin Heidelberg, 2012, pp. 105-112.